Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenmogen vrouwen zwemmen???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Onderwerp: mogen vrouwen zwemmen???
    Geplaatst op: 09 februari 2004 om 19:31

salam alikoem

Bij mij in de buurt heb je een zwembad die elke zondags voor moslimse vrouwen open is.En mij vraagje is mogen moslimse vrouwen naar zwembad.En  ze dragen ook badpak.Mogen ze elkaars  blote huid zien??

Beslama!! groetjes Anissa

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 20:56

Assalamu alaikum,

volgens Yusuf Qardawi is het haram voor vrouwen om naar openbare badgelegenheden te gaan, maar zoals elders op dit forum te lezen valt heeft Yusuf Qardawi het altijd bij het verkeerde eind, dus het zal wel halal zijn.

Maar effe serieus, in "Halal & Haram" legt hij uit waarom het verboden is voor vrouwen, tenzij ze ziek zijn of net bevallen of anderszins moeten. Hij baseert zich op allerlei ahadith die niet allemaal even sahih zijn. Koranisch is er geen bezwaar tegen. Op de vraag wat vrouwen van elkaar mogen zien zegt Qardawi dat vrouwen aan maharramah (meervoud van mahram) zoals soerat an Noer uiteenzet hun haren, nek, oren, bovenste gedeelte van de borst, armen en benen mogen laten zien. Volgens andere geleerden is de aurah van de vrouw (wat niet gezien mag worden behalve door de echtgenoot) tussen navel en knie, net als bij de man. Men verschilt dus van mening. Wellicht hebben anderen meer informatie.

Wassalam,

Amier.

 

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 21:02

salaam alaikom,

Wat ik begrepen heb is, het wel toegestaan, zolang er alleen moslima's aanwezig zijn. Je wet immers dat je zelfs je haar niet aan niet-moslima's mag laten zien.

Maar zolang je wel de geschikte kleding aan hebt (geen bikini) of iets dergelijks.

Wallah oe Allam

Masalam

Terug naar boven
aboeAbdullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 9
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 22:41
Zover ik weet kan het ook als er maar geen mannen bij zijn en als ze zich maar redelijk voor elkaar bedekken.
Terug naar boven
Anittan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 07 februari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 23
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2004 om 23:53

Salaam,

Ik dacht ook dat het mogelijk was om als moslimvrouw te gaan zwemmen, maar wel enkel met vrouwen alleen en indien ook deze vrouwen moslim zijn.  Maar ik dacht dat het zwemmen met ongelovigen haraam is, zelfs als deze vrouwen zijn.  Een moslimvrouw mag haar blote huid niet laten zien aan ongelovige vrouw. Klopt dit? Ik ben niet zeker, maar ik geloof van wel.  En natuurlijk moeten ze wel redelijk bedekt zijn voor elkaar zoals AboeAbdullah reeds heeft aangehaald. 

Wa salaam

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 00:50

asalam aleikum

http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=K leding%2FUiterlijk&qa=301

Wel jammer dat ze er bij al-islaam niet overal bij zetten waar de informatie vandaan komt...zoals dit: het is sowieso niet toegestaan om met niet moslima's te zwemmen, omdat het niet toegestaan is om de aura van andere vrouwen te zien.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
jean Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 13:25
Bij ons in het zwembad(in oost amsterdam) daar zwemmen de moslim vrouwen met een t-shirt en een korte broekje(boven hun badpak).
moslima
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 februari 2004 om 16:29

Dank jullie wel.

groetjes Anissa

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2004 om 15:25

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Zwemmen is halal voor vrouwen als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • De awrah van een vrouw moet compleet bedekt zijn.
  • Er moet geen vrees zijn dat iemand van het mannelijke geslacht je zou kunnen zien.
  • Dat een vrouw haar plicht tegenover haar man en haar kinderen niet verwaarloosd. Dus dat zwemmen niet ten koste gaat van haar rol als vrouw-en moederzijnde.
  • Dat het g��n zwembad is waar gemengd (dus door zowel mannen als vrouwen) kan worden gezwommen.
  • Dat het zwemmen op zich je geen schade zou kunnen toebrengen.

Jullie Zuster Fi Dien!!


Bron van informatie:
www.islamweb.net. Fatwa center supervised by Dr. Abdullah Al-faqih

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 09:19
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Zwemmen is halal voor vrouwen als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • De awrah van een vrouw moet compleet bedekt zijn.

 

Jullie Zuster Fi Dien!!


Bron van informatie:
www.islamweb.net. Fatwa center supervised by Dr. Abdullah Al-faqih

salam alikoem

Wat moet bedekt worden benen armen??????

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2004 om 15:06

Assalaam alaykom wa Rahmatullah wa Barakatuuh, zusters en broeders,

Ten eerste, mensen beledigen op welke vorm dan ook, is niet toegestaan in de Islam. Hij heeft wel veel meer kennis dan de meesten van ons. Alleen al op dat punt, mogen we ons al niet uitlaten over anderen. Pas wanneer wij de Koran kennen en de Ahadiths kennen zoals hij die kent, dan kan men een wedloop met hem hebben. Niemand hoeft zwart worden gemaakt. Je hebt zelf een verstand, en als hij verkeerde dingen zegt, dan kan je zelf bepalen of je dat aanneemt of niet. We gaan hier geen geleerden zwart maken.

Ik vraag me echt af of het zwemmen Halal is, ook al voldoe je aan de hierboven genoemde punten. Want ook al draag je een lang broekje etc, het plakt, en daardoor zijn je vormen te zien. Je auwrah, je achterste, etc, dat is te zien, of je nou met niet-moslims bent of niet, ook Moslima's mogen dat gedeelte niet zien.

Het beste is, om het niet te doen.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 04:58
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Ten eerste, mensen beledigen op welke vorm dan ook, is niet toegestaan in de Islam. Hij heeft wel veel meer kennis dan de meesten van ons. Alleen al op dat punt, mogen we ons al niet uitlaten over anderen. Pas wanneer wij de Koran kennen en de Ahadiths kennen zoals hij die kent, dan kan men een wedloop met hem hebben. Niemand hoeft zwart worden gemaakt. Je hebt zelf een verstand, en als hij verkeerde dingen zegt, dan kan je zelf bepalen of je dat aanneemt of niet. We gaan hier geen geleerden zwart maken.

 

Assalamu alaikum,

gaat dit  over mijn stukje over Yusuf Qardawi? De begrijpende lezer zal opvallen dat dit ironisch bedoelt was. Ik denk dat hij wijzer en realistischer is dan de meeste "salafi" ulema. Maar wie ben ik, ik bedoel maar; ik draag niet eens een baard!

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 05:06
In eerste instantie geplaatst door Imaan

 

Ik vraag me echt af of het zwemmen Halal is, ook al voldoe je aan de hierboven genoemde punten. Want ook al draag je een lang broekje etc, het plakt, en daardoor zijn je vormen te zien. Je auwrah, je achterste, etc, dat is te zien, of je nou met niet-moslims bent of niet, ook Moslima's mogen dat gedeelte niet zien.

Het beste is, om het niet te doen.

 

A selaam oe Ale'ykoem,

Ik ben het hier niet mee eens! Onze Profeet Mohammed (vzmh) heeft een ieder opgedragen hun kinderen te leren zwemmen en paard te rijden. Ik heb momenteel geen daliel bij de hand, maar ik zal hier zo snel mogelijk mee komen insha'Allah.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 08:36

 

Assalaamoe 3lykoem wa rahmatoelah,

Ook ik ben het eens met o.a. Oeghti Leyla, Ik geloof dat ik ook ooit z'n passage ben tegen gekomen (Allahoe a3lem). Het lijkt mij volkomen begrijpelijk dat als Allah mij later een dochter(tjes) zal schenken insalah, dat ik ze zeker zo vroeg mogelijk op zwem les zal zetten insalah, en als ze wat ouder zijn dan ben ik van mening dat als ze zich houden aan duidelijke hier boven genoemde regels, in het bijzonder dat er geen jongens in hun omgeving bevinden, dan mogen ze wat mij betreft lekker gaan zwemmen, en het liefst gaan ze fijn met mama mee, kunnen ze op elkaar letten, ze gaan met de intentie om gewoon te zwemmen. Dan neem ik de jongens mee als Allah mij die insallah schenkt, (ja, naar een ander zwembad idd). 

Denk eens aan een (hamam) wat zeg je hier dan van?

En hoe zit het bij Jonge meisjes? 

Als het kinderen betreft van b.v. 6 t/m 10 jaar , in iedergeval voor hun pubertijd, is het dan wel mogelijk dat ze b.v. met schoolzwemmen mee doen? Ik zelf zie het probleem echt niet in, zeker niet bij kinderen van die leeftijd.  Het lijkt me wel een probleem als je een kind die graag wil zwemmen als einige niet laat deelnemen en langs de kant naar haar klasgenoten mag kijken. zou een kind dit begrijpen? ik weet het niet. Toch weet ik dat er verschillende meningen bestaan. de keus is aan een ieder. 

De regels binnen de Islaam zijn alhamdoelilah glashelder, daar zal ik ook nooit mee onderhandelen. 

Ik heb wel een hadiet die hier messchien bij aansluit:  Aboe Hoerairah verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei: "Voorwaar, de godsdienst is gemakkelijk, en niemand overdrijft in de godsdienst zonder daardoor overwonnen te worden. Weest daarom gematigd, en handelt volgens jullie vermogens en verkondigt blijde tijdingen en zoek de hulp van Allah door gebeden in de ochtend en de avond en een gedeelte van de nacht.'' (Boekhaarie).  wa Allah oe a3lem.

Alykoem assalaam wa rahmatoelah

  

 

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.