Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenKhoeshoo(concentratie)tijdens het gebed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Khoeshoo(concentratie)tijdens het gebed
    Geplaatst op: 12 februari 2004 om 00:22

Khoeshoo(consentratie) tijdens het gebed

Salaah(het gebed)is de belangrijkste van de praktische pilaren van de Islaam en Khoeshoo tijdens het gebed is vereist.Iblies,de vijand van Allah heeft de taak op zich genomen om de zonen van Adam (vrede zij met hem)te misleiden en te verleiden en zegt:�Daarna zal ik zeker tot hen komen,van v��r hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde�..�

E�n van zijn grootste complotten is de mensen van het gebed af te leiden door alle mogelijke middelen en hen dingen in te fluisteren tijdens het gebed om hen het genot van deze aanbidding te ontnemen.Hierdoor veroorzaakt hij voor hen verlies van beloning voor deze aanbidding.

Aangezien khoeshoo als eerste van de aarde zal verdwijnen en wij in de laatste der tijden leven,zijn de woorden van Hoedhayfah(moge allah tevreden met hem zijn)op ons van toepassing:�Het eerste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is khoeshoo,en het laatste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is het gebed.Er zijn mensen die het gebed verrichten en in hen zit er geen goedheid.Er zal een tijd komen waarbij je de moskee binnengaat en je vindt niemand die khoeshoo heeft.�

Allah zegt:�Waarlijk,de gelovigen slagen.Degenen die nederig zijn in hun salaat.�;D.w.z. :Allah vrezend en op een rustige manier.Khoeshoo betekent kalmte,helderheid,rustigheid,waardigheid en nederigheid.Wat een persoon deze khoeshoo doet hebben is vrees voor allah(Taqwa) en het besef dat hij alles weet en ziet.

Manieren om khoeshoo te vermeerderen.

  Ih�saan 

Ih�san betekent dat je Allah aanbidt alsof je hem ziet,en als je hem niet kan zien,besef dat hij jou wel ziet.Hoe meer de dienaar de zoetheid van het gebed geproeft heeft,hoe meer hij tot het gebed aangetrokken wordt.Dit heeft te maken met de sterkte van zijn imaan.De midelen om je imaan te versterken zijn talrijk en dit is waarom de profeet(saws):�In jullie wereld zijn vrouwen en parfim mij dierbaar,en mijn vreugde is in het gebed.In een andere hadith zei hij:�laat ons gemak vinden in het gebed,o Bilal.�Hij zei niet:�laat ons het snel doen zodat we er van af zijn.�

  Tijdens het gebed bewegen met een gematigd tempo 

Aboe Qataadah(moge Allah tevreden met hem zijn) zei:De profeet zei:�De ergste soort dief is degene die steelt van zijn gebed.Hij zei�O boodschapper van Allah,hoe kan een persoon stelen van zijn gebed?�Hij zei:�Door het niet correct uitvoeren van roekoe en soedjoed.�

Degene die in zijn gebed niet in een gematigd tempo beweegt,kan geen khoeshoo  hebben omdat haast een barriere is voor khoeshoo.En pikken als een kraai is een barriere voor beloning.

  De dood herinneren tijdens het gebed

De profeet(saws)zei:�Herinner je de dood in je gebed.Degene die de dood herinnert tijdens zijn gebed,zal het voorzeker goed en correct verrichten.En bid het gebed van degene die niet denkt dat hij nog een gebed zal bidden.�

In deze context heeft de boodschapper van Allah Aboe Ayyoeb(moge Allah tevreden met hem zijn)geadviseerd en zei�Als je opstaat om te bidden,bidt een afscheidsgebed.�Dit betekent het gebed van iemand die denkt dat hij geen ander gebed meer zal bidden.De persoon die bidt zal zonder twijfel sterven en er zal ��n gebed zijn laatste gebed zijn,dus laat hem khoeshoo hebben in het gebed dat hij aan het verrichten is,want hij weet niet of dit zijn laatste gebed zal zijn.

  Het denken over de ayaat die je reciteert

De Quran is geopenbaard om er over na te denken.Allah  zegt:�(Dit is)een gezegend boek dat wij aan jou hebben neergezonden opdat zij zijn verzen zullen overpeinzen en opdat de bezitters van verstand er lering uit trekken.�Niemand kan over de verzen ervan nadenken,tenzij hij enige kennis heeft over de betekenis van wat hij reciteert,zodat hij er aan kan denken en tot tranen toe geroerd kan worden.Allah zegt:�En ook degenen die,wanneer zij met de verzen van hun heer vermaand worden,daarbij niet doof en blind neervallen.�Zo is de belangrijkheid van tafsier erg duidelijk.Ibn Djareer(moge Allah hem genadig zijn)zei:�ik ben verbaasd over mensen die de Quran lezen en niet weten wat het betekent.Hoe kunnen zij van het lezen genieten?

  Pauzeren aan het eind van elke Ayaah

Dit is nuttig om de betekenis te begrijpen en om er over na te denken en het is de Soennah van de profeet(saws).

  Reciteren in langzame,ritmische tonen

Zoals Allah de verhevene zegt:��.en draag de Quran voor,nauwkeurig.�De recitatie van de profeet was duidelijk.Elke letter werd onmiskenbaar uitgesproken.

Dit ritmische tempo van reciteren is meer bevorderlijk voor overdenking en khoeshoo dan een snelle en gehaaste recitatie.

Een andere manier die je kan helpen om khoeshoo te hebben is je stem mooi maken tijdens recitatie.Dit is iets wat geadviseerd werd door de profeet toen hij zei:�Verfraai de Quran met jullie stemmen,want een mooie stem laat de schooheid van de Quran toenemen.

Het verfraaien met je stem betekent niet  het langer maken van de klinkers en het een melodie geven zoals de manier van de zondaren(muzikanten);het betekent je stem verfraaien met de vrees voor Allah,zoals de profeet (saws)zei:�Waarlijk,deene van de mensen die ��n van de mooiste stemmen heeft voor het reciteren van de Quran,is degene waarvan je denkt dat hij Allah vreest terwijl je hem hoort reciteren.�

  Beseffen dat Allah antwoord op je gebed

De profeet zei:�Allah,De Glorieuze en Verhevene,zei::�Ik heb het gebed russen mijzelf en mijn dienaar gedeeld in twee delen en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft.�

Als de  dienaar zegt�Alle lof is voor Allah,de Heer der werelden�,dan zegt Allah�Mijn dienaar heeft mij geprezen.Wanneer de dienaar zegt de meest Barmhartige,de meest genadevolle�,dan zegt Allah�mijn dienaar heeft mij verheerlijkt�.Als de dienaar zegt�heerser op de Ag des Oordeels�,dan zegt Allah�mijn dienaar heeft mij vergeven�.Wanneer de dienaar Zegt�U alleen aanbidden wijen U alleen vragen wij om hulp�,dan zegt Allah�dit is tussen mij en mijn dienaar en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft�.Wanneer de dienaar zegt�leid ons op het rechte pad,het pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken,niet van degenen op wie toorn rust en niet dat van de dwalenden�,dan zegt Allah �dit alles is voor mijn dienaar en mijn dienaar zal  krijgen wat hij gevraagd heeft�

Dit is een geweldige en belangrijke hadith.Als iemand dit in gedachte houdt als hij aan het bidden is,verkrijgt hij een immense khoeshoo en Al-Fatiha zal een grote invloed op hem hebben.Hoe kan het ook anders ,wanneer hij voelt dat zijn heer hem toespreekt en hem geeft wat hij vraagt?

Dit  �gesprek�met Allah moet gerespecteerd worden overeenstemmend met de juiste waarde.De boodschapper van Allah zei: �Wnneer ieman van jullie staat te bidden,is hij in conversatie met zijn heerndus laat hem aandacht schenken hoe hij tot hem spreekt.

  Bidden met een afscheiding(soetrah)voor je 

  De profeet zei:�Wanneer ��n van jullie bidt,laat hem bidden voor een soetrah en laat hem er dicht bij zijn.

Dicht bij de soetrah zijn is zeer voordelig,zoals de profeet zei:�Wanneer iemand van jullie voor een soetrah bid,laat hem er dicht bij zijn,zodat de shaytaan zijn gebed nietkan verstoren.�

De soennah in het dicht bij de soetrah zijn,is het hebben van 3 armlengtes tussen de soetrah en de plek waar men neer knielt.Of genoeg ruimte overlaten waar een schaap tussen beide kan passeren,zoals is overgeleverd in de authentieke hadith:

De profeet adviseerde degene die bidt,om niemand tussen hem en zijn soetrah te laten passeren.Hij zei:�Wanneer iemand van jullie bidt,sta niemand toe om voor hem door te passeren.Als hij erop aandringt ,dient hij hem te bevechten,omdat hij een metgezel (dwz. Shaytaan) bij zich heeft.

An-Nawawi(moge Allah hem genadig zijn)zei:�De wijsheid in het gebruik van een soetrah is om je blik te verlagen en niet daarachter te kijken en om te voorkomen dat er iemand je voorlangs passeert en om shaytaan te verhinderen om je voorlangs te passeren om zo je gebed ongeldig te maken.�

  Op je borst je rechter op je linkerhand plaatsen

Imaam Ah�mad (moge Allah hem genadig zijn)werd gevraagd over de betekenis van het plaatsen van de ene hand boven op de andere tijdens het gebed.Hij zei:�Het is nederigheid voor de Almachtige.�Ibn Hajar(moge Allah hem genadig zijn)zie:� De geleerden(oelama)zeiden:�de betekenis van deze lichaamshouding is dat het de houding is van een nederige verzieker,het is meer waarschijnlijk om onrustige bewegingen te voorkomen en het is meer bevorderlijk voor khoeshoo.�

  Kijken naar de plek waar je neerknielt

Het is overgeleverd door Aisha dat de boodschapper van Allah (saws)gewoon was te bidden met zijn hoofd schuin naar voren en zijn blik naar beneden,kijkend naar de grond.

Wanneer de profeet de ka�ba binnen kwam ,verlieten zjn ogen nooit de plaats van neerknieling,totdat hij weer naar buiten trad.

  Het wijzen/bewegen van de wijsvinger

De profeet(saws)zei:�Het is krachtiger tegen de Shaytaan dan ijzer.�

Dwz. Het wijzen met de wijsvinger tijdens Tashahoed is pijnlijker voor shaytaan dan geslagen worden met een ijzeren stok,omdat het de dienaar aan de eenheid van Allah herinner en om oprecht te zijn in de aanbidding van hem alleen,en dit is wat de shaytaan het meeste haat;we zoeken toevlucht bij Allah tegen hem.

Vanwege dit grote voordeel waren de sahaba (moge Allah tevreden met hen zijn)gewoon om elkaar te bevelen dit te doen en zij waren heel ijverig om zich te herinneren om dit te doen,dit wat veel mensen tegenwoordig zo licht opnemen.Het is overgeleverd dat de metgezellen van de profeet(saws)het gebruik hadden om elkaar te bevelen,dwz met betrekking op het wijzen met de vinger tijdens de doe�a.De soenna met betrekking tot het wijzen met de wijsvinger is dat hij opgeheven moet blijven,wijzend richting de Qibla gedurende de Tashahoed.

Bron: De weg naar het paradijs/sheikh Mohammad Saalih�Al-Moenaddjied.

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Yassine. Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 11 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 06:32

Dank je wel voor je bericht Zahra.

Inderdaad. soms kom ik de moskee binnen en het lijkt wel een markt iedereen schreeuwt door elkaar en iedereen is druk, ook zie ik mensen hun ogen richten naar de deur als mensen binnen komen terwijl zij in een Salat zijn.

ik zal dit bericht aan meerdere mensen laten lezen in de hoop dat zij er ook van kunnen leren en om hun khoeshoo te vermeerderen.

yassine.

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 februari 2004 om 09:12
Salaam 'aleikoem,

De betekenis van khushoo3 is als het goed is niet zozeer 'concentratie', maar komt eerder overeen met nederigheid, onderdanigheid of deemoedigheid (in dit geval: voor Allah).

Wa 'aleikoem salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 februari 2004 om 12:08

aslam aleikum w3a rahmatoelahie wa barakathoehoe,

aghi,

bedankt voor je toelichting,

Wat voor woord zou ik dan beter kunnen gebruiken i.p.v 'khushoo3'?

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 februari 2004 om 16:21

Salamoen Aleykum

Zahra ik moet even reageren. Allereerst wil ik zeggen dat je mij vreselijk geholpen hebt omdat ik al zocht naar manieren om mijn ged8ten tijdens het gebed te beheersen. Dank je wel en inshallah zal je hiervoor beloont worden.

Ten tweede wil ik je vragen van hoe zit het met die wijzen met de wijsvinger? Ik heb gevraagd aan mijn imaam wat het nou betekent en mij werdt het volgende verteld: je leest tijdens het Tashahhoed het volgend Atta hiyyatoe li Allahi, wassallawatoe watayyibatoe. Asalamoe alaika ayyoeha Nabiyyoe warahmatoe Allahi wa barakatoehoe. Assalamoe alaina wa ala 'ibadi Allahi Saalihiena. Ashjhadoe Allaa ilaha illaa Allah wa ashjhadoe anna mohammadan abdoehoe warasoeloeh.

En mijn imaam zei dat je met je vinger moest wijzen wanneer je de gedeelte uitspreekt die ik onderstreept heb.

Maar ik zie ook mannen die bijvoorbeeld tijdens de hele Tashahhoed hun vinger omhoog hebben en sommige die bewegen het de hele tijd terwijl anderen weer gewoon wijzen.

Ikzelf doe het wijzen helemaal niet puur omdat ik bang ben dat ik het verkeerde volg en daarom vraag ik het aan jouw om ook jouw oordeel te horen. Inshallah wordt ik hier niet op veroordeelt want Allah(s.b.w) weet wat er in mijn hart is.

Alvast bedankt Zahra ik steek zeer veel van je op

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 05:20

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Mashallah broeder,je taqwa is groot!Moge Allah(vzmh) je daarvoor belonen!

euh,je maakt me verlegen met je complimenten

Het bewegen van de vinger is soennah,het niet bewegen van de vinger is een absolute misvatting.Ik zal hierover een nieuwe topic openen onder 'islaam algemeen',zodat het onderwerp wat makkelijker terug te vinden is...

Onze Heer, laat onze harten niet naar het verkeerde neigen, nadat U ons recht geleid heeft en schenk ons van Uw zijde barmhartigheid. Waarlijk U bent de schenker." (Al-Qor'aan Soerah 3 aya 8)

wa aleikum sallam wa rahmatoelahie wa barakatoehoe

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 05:40

salaam oe alaikoem wr wb zuster zahra,

ik heb net jou reactie gelezen (khoeshoe tijdens het gebed)

ik zelf heb ook gewoon geleerd mijn vinger (wijs) te bewegen.

sommige zeggen van dat de profeet (sas) zijn vinger niet beweegde, maar dat er een keer een vlieg op zijn wijsvinger stond (hij wees dus gewoon met zijn wijsvinger richting al ka3ba) en dat hij toen zijn vinger bewoog, zodat de vlieg weg zou vliegen. en dat dus zijn oemah hem nadeed, omdat ze dachten dat je wel met je vinger moest bewegen.

je zegt dus dat het bewegen van de wijsvinger sounah is.....maar dan heb je weer mensen die de vinger in een draaiende beweging bewegen en anderen(ik onderandere) die gaan met de wijsvinger op en neer.

wat is nou de juiste manier.....?

en wat bedoel je met het niet bewegen van de vinger een absolute misvatting is...? gheer inshallah!

inshallah zal ik spoedig antwoord van je krijgen.....djazaak allah oe gheeran....inshallah!!!

ma3a salama                                                                                                 Ouarda

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 07:36
In eerste instantie geplaatst door ouarda

en wat bedoel je met het niet bewegen van de vinger een absolute misvatting is...? gheer inshallah!

assalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

dit kan je lezen in het stukje bij 'islaam algemeen',de Tashahhoed,wat een beschrijving weergeeft over de salaah van de Profeet(vzmh)...daar staat ook in dat het niet bewegen van de vinger afkomstig is van een hdieth da'ief.

wa sallam.

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 07:40

as salaam oe alaikoem wr wb ought zahra,

djazaak allah oe gheeran zuster , ik heb het inmiddels gelezen en ik heb alhamdoeliallah duidelijkheid.

nogmaals...moge allah (swt) jou belonen met al het goede.

ma3a salama                                                                                                 Ouarda

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2004 om 14:55

Asalaam alikoum warahmatoellah wabarakatoeh,

Ik had er tot voor kort ook last van, was totaal niet met mijn gedachten bij Allah swt als ik aan het bidden was. Alhomdollilah heeft Allah soubhana wa taa'ala me geleidt naar een artikel op www.as-siraat.tk dat artikel ging ook over de ghoesoe tijdens het gebed. Het heeft mij echt geholpen en het artikel is zoals oeght Zahra hierboven al heeft neergezet maar wat uitgebreider.

Waar ik echt vaak aan moet denken als ik op het punt sta om te gaan bidden is het volgende;

'Allah swt geeft ons een bepaalde tijd, waarin we een prive-onderhoud met Hem kunnen hebben, terwijl Hij Zijn Gezicht naar ons wendt. Hoeveel mensen zouden zo'n gesprek wensen met hun idool, een filmster, een zanger, een koning? En hoe goed zouden ze zich wel niet op zo een gesprek voorbereiden? Ze zouden zorgen dat ze netjes gewassen zijn en lekker ruiken, en hun mooiste kleren dragen. Bereiden we ons ook zo voor op ons gesprek met Allah swt? De Quraan zegt:

<<O, Kinderen van Adam, draagt jullie mooie kleding bij elke salaah...>>(7:31)

En tijdens dat gesprek hangen ze aan de lippen van hun idool en luisteren aandachtig naar alles wat deze zegt. Of zouden hun gedachten ook afdwalen, naar de boodschappenlijstjes voor de supermarkt, zoals zo vaak gebeurt in de salaah? 

In het dagelijks leven hebben we tal van ontmoetingen met mensen waarbij we ons zo goed mogelijk gedragen en ons van onze beste kant laten zien, omdat we het belangerijk vinden dat deze mensen een goede indruk van ons hebben. Bij een sollicitatiegesprek bv. vinden we het belangerijk om goed voor de dag te komen, We zorgen ervoor dat we op tijd komen en er goed uitzien en tijdens ons gesprek wegen we onze woorden, zo bang om iets verkeerds te zeggen. Voor de salaah zouden we ons net zo in moeten zetten, want we kunnen de salaah beschouwen als een sollicitatiegesprek voor een plaatsje in het paradijs.'

Ik heb dit stukje overgetypt omdat dit mij echt wakker schudde. Het hele artikel vind ik trouwens prachtig, mashaAllah.

Moge Allah soubhana wa taa'ala onze innerlijke houding tijdens de salaah verbeteren en onze gebeden accepteren...Allahoema Amien!

Wa salaam alikoum

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 08:47

Asalaam alikoum warahmatoellah wabarakatoeh,

Beste broeders/zusters,

Er zijn genoeg manieren om de Khoeshoo tijdens het gebed te verkrijgen, Denk bij elke salat dat het je afscheidsgebed is, Soubhanna Allah hoeveel mensen zijn niet uit hun soedjoed gekomen en zijn in hun salat gestorven. En incha Allah hebben zijn een prachtige dood, want wat ik heb gehoord is dat ze op de Dag der Opstanding ontwaken uit hun soedjoed. 

Ook wel handig om te weten zijn een paar simpele punten die iedereen incha Allah kan helpen bij jezelf nederig opstellen tegenover Allah(swt)

- Het plaatsen van je handen op je borst rechts over links

- kijk naar de plek waar je soedjoed( dus waar je, je hoofd plaatst) plaatsvindt, en tijdens de tashahhoed kijk je naar je wijsvinger.

-De rechtgeschapen volgelingen , wanneer zij in het gebed stonden trokken helemaal wit weg omdat ze wisten dat ze Allah(swt) tegemoet komen te staan(godsvrees). En als ze opstonden voor het gebed stonden ze op alsof de Dag der Opstanding was aangebroken.

een overlevering vertelt ons dat de profeet(vzmh) heeft gezegd:" Bij het bewegen van je vinger tijdens de tashahhoed, is het voor de satan hetzelfde alsof hij een klap krijgt met een ijzeren staaf.

en degene die hun vinger ronddraaien, hebben het misschien niet goed begrepen want de Profeet(vzmh) maakte van zijn middelvinger en duim een rondje en bewoog zijn vinger rustig op en neer richtig ka'aba.

Hetgeen in dit stukje wat juist en goed is, is afkomstig van Allah, en wat fout en incorrect is, is afkomstig van mijn begeerte en de shaytan.

En Allah(swt) weet het beter.

O Allah(swt) laat ons bij degenen horen die de Khoeshoo bezitten en we zoeken toevlucht bij U(swt) tegen de vervloekte satan en ons nafs. Amien

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 13:06

Assalamoe alykoem,

een moeilijk nederlands woord voor al khochoo3 = ootmoedigheid

wassalaam,

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 13:21

as salaam oe alaikoem

dank je wel, wat attent van je dat je het met ons wilde delen aghi musilman....

djazaak allahoe gheran

ma3a salama

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.