Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenkan iemand vertellen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
saliha2 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Onderwerp: kan iemand vertellen
    Geplaatst op: 16 februari 2004 om 16:42

 

sallem

kan iemand mijn mischien vertel waar iets over het verhaal van maria en sijdna jusef kan vinden, graag het begin van het verhaal.

 

al vast bedankt

 

 

Terug naar boven
Hacer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 26
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2004 om 19:14

 

Terug naar boven
angel* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2004 om 07:02

  

sallam malikoem

ik wou graag weten of het haram is om met make-up te bidden met make-up bedoel ik die oog potlood bijvoorbeeld niet lipstift en oogschaduw nou alsfast bedankt doei doei

Terug naar boven
yoyo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 16
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2004 om 11:26

alvast om je het gemakkelijk te maken moet je de disney film jozef de dromen koning zien .het is echt zoals het is moeite waard om te zien

assalaam alaikum

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 februari 2004 om 22:27
In eerste instantie geplaatst door yoyo

alvast om je het gemakkelijk te maken moet je de disney film jozef de dromen koning zien .het is echt zoals het is moeite waard om te zien


assalaam alaikum



Geen reclame maken h�, je werkt toch niet voor D*sney???

Terug naar boven
Oeghta Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 07:16

hier heb je insha allah verhaal van profeet Isa ibn Maryam:

�De Profeet��sa ibn Maryam�

 

Het verhaal van een wonder

De Profeet ��sa (Jezus) was de laatste Boodschapper v��r de Profeet Mohammed (saws). Zijn verhaal openbaart de alles overwinnende wil van Allah (swt) Zijn absolute Macht en Zijn voortreffelijke Wijsheid. Alles van ��sa (Jezus) is een wonder. Zijn geboorte was zo�n wonder dat het nauwelijks te geloven is. Mensen die Allah (swt) verwerpen, geloven alleen in wat ze zelf kunnen zien. Ze zijn onwetend van de Macht van Allah (swt), die alles beheerst, en van de wil van Allah (swt), die niet tegengehouden kan worden. �Voorwaar, wanneer Hij iets wil (scheppen), dan zegt Hij er slechts tegen: �Wees�, en het is.�  (Soerah As-Shaff�t 37 aya 82)

 

De geboorte van ��sa (Jezus) wordt echter gemakkelijk geaccepteerd, door de mensen die in Allah (swt) geloven als een Machtige, transformerende God, een Schepper en een Maker. �Hij is Allah, de Schepper, de Voortbrenger, de Vormer, aan Hem behoren de Schone Namen. Wat er in de hemelen en op de aarde is prijst Zijn Glorie. En Hij is de Almachtige, de Alwijze.�  (Soerah Al-Hasjr 59 aya 24)

 

Zulke mensen geloven dat Adam geschapen is van water en klei, zonder een moeder en een vader. Te geloven in een geboorte zonder een vader, is gemakkelijker dan te geloven in een geboorte zonder een moeder of een vader. Daarom zei Allah (swt): �Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van ��sa (Jezus) is bij Allah als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en zei vervolgens tot hem: �Wees�, en hij was.�  (Soerah �li-�Imr�n 3 aya 59)

 

Alles van ��sa (Jezus) was buitengewoon

Alles dat met de Profeet ��sa (Jezus) samenhing was buitengewoon. Hij werd geboren in een tijd, dat de Grieken grote vooruitgang hadden gemaakt in rationele wetenschap, wiskunde en geneeskunde.

 

De Joden hadden een wereldlijke kijk op de dingen

De Joden, die toch een gemeenschap waren aan wie veel Profeten gegeven waren, verwierpen de geest van God en alles wat daarmee samenhing. Ze vonden een wereldlijke verklaring voor alles. De wonderen die Allah (swt) aan de Profeet ��sa (Jezus) schonk, waren bedoeld om die kortzichtige, wereldlijke blik te genezen.

Als een gemeenschap gingen de Joden alleen af, op wat zijzelf gezien hadden. Ze bezaten een grote verering van ras en bloed, en hielden van geld en bezit. Ze gingen volkomen op in hun leven, en hun harten werden hard. Ze vonden mensen die geen Isra�lisch bloed in hun aderen hadden, waardeloos. Ze waren nederig tegen de sterken en rijken, en tiranniek tegen de armen en zwakkeren. Ze werden erg hardvochtig als ze macht hadden en meegaand als ze die macht niet hadden. In Syri� en Palestina, onder het Romeinse bestuur, hadden zij lange tijd een leven geleefd van vernedering en dienstbaarheid. Ze waren schijnheilig en dienstbaar, verraderlijk en sluw  geworden. En ze zochten hun heil bij samenzweringen en beslotenheid.

 

Minachting en ongehoorzaamheid

Door de eeuwen heen was de minachtig van de Joden voor de Profeten groter geworden. Ook was in hun gemeenschap moord, het zaken doen met rente, het spotten met de religieuze leer, en een gebrek aan medeleven, toegenomen. De harten van veel Joden was ontdaan van echte liefde voor Allah (swt). Ze vergaten de liefdadigheid, gelijkheid, vroomheid en edelmoedigheid. Ze hadden eens geloofd in het Profeetschap en de boodschap, en er waren veel Profeten bij hen gekomen. Hun boeken stonden vol van verhalen over hen. Maar ten langen leste geloofden ze alleen nog maar, wat in hun straatje te pas kwam. Ze werkten de mensen, die kritiek op hen hadden en hen ter verantwoording riepen, en hen tot de ware godsdienst uitnodigden tegen en voerden zelfs oorlog met hen.

 

Allah�s (swt) gunst aan de Isra�lieten

Eens waren de Joden een apart volk geweest. Los van andere volkeren, door hun de voorkeur te geven boven de andere volkeren in die tijd. Allah (swt) zegt: �O kinderen van Isra�l, gedenkt Mijn gunst die Ik jullie heb geschonken, en dat Ik jullie heb bevoorrecht * boven de (andere) volkeren.�  (Soerah Al-Baqarah 2 aya 47)

 

* Deze bevoorrechting hield de nabijheid van Allah (swt) in, zolang de kinderen van Isra�l zich aan het verbond met Hem (swt) hielden, en ook de leiding van de vele Profeten die Allah uit hun midden zond. Deze bevoorrechte positie gold slechts voor die tijd en gold niet voor ieder individu.

 

Ondankbaarheid

Maar omdat zij zich mengden met afgodvererende volkeren, begonnen de Joden langzaam maar zeker de leer van de Profeten te verwaarlozen. Ze namen valse geloven aan en onwetende gebruiken. Ze hadden het kalf aanbeden na hun uittocht uit Egypte, en ze ontwikkelden een grote verering voor �Oezair�. Ze beweerden dat hij meer dan menselijk was. In hun onbeschaamdheid beschuldigden ze zekere Profeten van afgodverering, magie en slechte daden. Ze waren niet meer bang voor Allah (swt).

 

Trots en zelfingenomen

Ondanks al deze fouten, waren de Joden heel trots op hun afstamming. Ze hechtten grote waarde aan hun verlangens en dromen.

Ze zeiden: �Wij zijn de zonen van Allah en Zijn geliefden�.�  (Soerah Al-Ma�idah 5 aya 18)

En ze zeiden: �De Hel zal ons niet aanraken, behalve een beperkt aantal dagen�.�  (Soerah Al-Baqarah 2 aya 80)

 

De geboorte van de Mas�h (Messias) daagt het gezonde verstand uit

De geboorte, het leven en de boodschap van de Mas�h stelden de Joodse kijk op hun gebruiken en wetten op de proef. Het daagde ook de hoogste idealen en doelen uit, waar ze in geloofden, en waarvoor ze streden en vochten. De Mas�h werd op een hele ongewone manier geboren. Hij sprak al tegen de mensen, toen hij nog in de wieg lag (hier komen we later op terug), en groeide op in de zorg van een arme moeder. Hij leefde in een sfeer van laster en vijandigheid, ver van het vertoon van rijkdom en aanzien. Hij zat bij de arme mensen, at met hen en was vriendelijk tegen hen. Hij troostte de zwakke en de vreemdeling. Hij behandelde de rijke en de arme gelijk, de rechter en de berechte, de hooggeborene en de lagere.

 

De wonderen van de Mas�h (Messias)

Allah (swt) schonk de Mas�h Profeetschap en openbaring. Hij (swt) gaf hem het Evangelie, en versterkte hem met de geneeskracht voor de zieken, die de dokters niet konden genezen. Hij genas mensen die blind waren, lepralijders, en bracht de doden, met toestemming van Allah (swt), weer terug tot leven. Hij vormde klei in iets met een vorm van een vogel. Ademde er toen in, en het werd een vogel, met de toestemming van Allah (swt) Hij vertelde de mensen, wat ze gegeten hadden en wat ze in hun huizen aan voorraad hadden.

Dit alles herstelde het vertrouwen en het geloof in de wonderen van de boodschappers, en in de versl*gen van Goddelijke Macht, die in de Taur�t (Torah) stonden. Maar zij, die de werkelijkheid van de goddelijke Macht en de Kracht van de Wil verwierpen, kwamen naar voren. Zij verklaarden, dat er niets nieuws kon zijn, en niest buiten de wereldlijke kennis, die ze al bezaten.

 

��sa�s (Jezus) uitnodiging tot de ware religie

��sa (Jezus) legde de leugens bloot, die de Joden in veel gevallen verzonnen en uitgevoerd hadden. Ze hadden onwettig gemaakt, wat Allah (swt) wettig had gemaakt, en wettig wat Allah (swt) onwettig had gemaakt. ��sa (Jezus) riep hen op tot de geest en het hart van de ware godsdienst, tot haar basis en innerlijke werkelijkheid, tot de liefde van Allah (swt) die voor elke andere liefde komt, tot genade en respect voor de mensheid, en tot liefdadigheid voor de armen. Hij nodigde hen uit tot een zuiver geloof in God. Hij verwierp alle onwetende gebruiken, en valse geloven, die in de godsdienst van de Profeten geslopen waren.

 

De Joden werken ��sa (Jezus) tegen

��sa�s (Jezus) leer was onverdraaglijk voor de joden. Ze werden vijandig jegens hem. Ze overlaadden hem met verwijten, en ze kwelden hem met beshuldigingen en laster. Ze gebruikten vloeken en vieze woorden tegen hem. Ze beschuldigden zijn moeder, Maryam de maagd, vielen hem aan, zetten het gepeupel tegen hem op en maakten zijn leer belachelijk.

 

Het verhaal van ��sa (Jezus) in de Qor�aan

Toen probeerden de Joden ��sa (Jezus) te vermoorden en van hem af te komen. Maar Allah (swt) beschermde hem en gebruikte hun plannen tegen hen. Hij verhief hem tot Zichzelf een eerde hem. Lees het verhaal in de Qor�aan:

�(Gedenkt) toen de Engelen zeiden: �O Maryam, voorwaar, Allah kondigt jou met een Woord van Hem een verheugende tijding aan, zijn naam is de Mas�h (Messias), ��sa (Jezus), zoon van Maryam, in deze wereld en in het Hiernamaals is hij een man van eer en hij behoort tot degenen die dicht (bij Allah) staan. En hij spreekt tot de mensen vanuit de wieg en als volwassene en hij behoort tot de rechtschapenen�. Zij zei: �O mijn Heer, hoe kan ik een kind krijgen terwijl geen man mij heeft aangeraakt?� Hij (Allah) zei: �Zo is het�, Allah schept wat Hij wil, als Hij over een zaak bepaalt, dan zegt Hij er slechts tegen, �Wees� en het is. En Hij onderwijst hem de Schrift, en de Wijsheid en de Taur�t (Torah) en de Indj�l (Bijbel).

En als een Boodschapper voor de kinderen van Isra�l, (die zegt): �Voorwaar, ik ben tot jullie gekomen met een Teken van jullie Heer, en ik maak voor jullie (iets) uit de klei, gelijkende op de vorm van een vogel en ik blaas erin en het zal met verlof van Allah een vogel zijn. En ik genees de blinden en de leprozen en ik doe de doden met het verlof van Allah tot leven komen. En ik vertel jullie wat jullie eten, en wat in jullie huizen bewaren. Voorwaar, daarin is een Teken voor jullie als jullie gelovigen zijn. En als bevestiging van wat er voor mij is gekomen van de Taur�t, en opdat ik jullie een paar dingen wettig kan verklaren die voor jullie verboden waren, en ik ben tot jullie gekomen met een Teken van jullie Heer, vreest daarom Allah en gehoorzaam mij. Voorwaar Allah is mijn Heer en jullie Heer, dient Hem dus, dit is een recht Pad.�

En toen ��sa ongeloof bij hen ontdekte, zei hij: �Wie zijn mijn helpers (op het rechte Pad) naar Allah?� Zijn Haw�riyy�en (metgezellen) zeiden: �Wij zijn helpers van Allah, wij geloven in Allah en getuigen dat wij ons overgegeven hebben. Onze Heer wij geloven in wat U neergezonden hebt en wij volgen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de ��nheid van Allah)� En zij (de ongelovigen) beraamden listen en Allah maakte plannen en Allah is de beste van hen die plannen maken. En toen Allah zei: �O ��sa, voorwaar, Ik zal jou (tot Mij) nemen en ik zal jou (tot Mij) opheffen * en jou reinigen van degenen die ongelovig zijn en Ik zal degenen die jou volgen boven degenen die ongelovig zijn stellen, tot de Dag der Opstanding. Daarna zal de terugkeer tot Mij zijn en daarna zal Ik onder jullie rechtspreken over dat waarover jullie plachten te redetwisten.

 

* Deze aya (vers 55) kunnen we op twee manieren vertalen: op bovenstaande wijze waarbij het woord�Moetawaffika� met�Q�bidhoeka�, oftewel�Nemen�vertaald wordt, of de volgende van de woorden �Moetawaffika� en R�fi�oeka� om te draaien. (Zie Inb Kath�r, vol.1-blz 366 en Ali As-Shab�eny, Shafwatoel-Taf�sir, vol. 1-blz 205)

 

En wat genen die ongelovig zijn betreft, hen zal Ik op de wereld en (in) het Hiernamaals met een strenge bestraffing straffen en er zullen voor hen geen helpers zijn. En wat degenen die gelovig zijn en goede werken verrichten betreft, Allah zal hun (volledige) beloning schenken, en Allah houdt niet van de onrechtvaardigen. Zo dragen Wij jou voor van de Tekenen en de wijze Vermaning (de Qor�aan).� Voorwaar, de gelijkenis (van de schepping) van ��sa is bij Allah als de gelijkenis (van de schepping) van Adam. Hij schiep hem uit aarde en zei vervolgens tot hem �Wees� en hij was. De Waarheid komt van jouw Heer en behoort niet tot degenen die twijfelen.� (Soerah �li-�Imr�n 3 ay�t 45-60)

 

��sa�s leven en oproep in de Qor�aan

Lees de beschrijving van ��sa�s leven en oproep: �Hij (��sa) zei: �Voorwaar, ik ben een dienaar van Allah. Hij heeft mij de Schrift gegeven en mij tot een Profeet gemaakt. En Hij heeft mij gezegend waar ik ook ben en Hij heeft mij bevolen de Shal�t te verrichten en de zak�t (te betalen), zolang ik leef. En om goed te zijn voor mijn moeder. En Hij heeft mij niet als een arrogante ongehoorzame gemaakt. Vrede zij met mij op de dag dat ik geboren werd en op de dag dat ik tot de levenden word opgewekt.�  (Soerah Maryam 19 ay�t 30-33)

 

Een eeuwig conflict

Wat  gebeurde met de andere Profeten voor hem, gebeurde er  met ��sa. De heersers en leiders bleven bij hem weg. De rijken en machtigen schonken geen aandacht aan hem. Ze meenden dat het een zonde was om in hem en zijn volgelingen te geloven, Ze wilden hun leiderschap, positie, voorrechten en het onderscheid dat ze genoten, niet opgeven. De woorden van Allah zijn waar: �En Wij zonden geen waarschuwer naar een stad, of degenen die daarin in weelde leefden zeiden: �Voorwaar, wij geloven niet in waar jullie mee zijn gekomen.� En zij zeiden: �Wij hebben meer bezittingen en kinderen en wij zullen niet worden bestraft.�  (Soerah Saba� 34 ay�t 34-35)

 

Het geloof van de gewone arme mensen

Wegens de eigenwijsheid en het ongeloof van de rijke mensen, gaf ��sa de moed voor hen op. Zij verwierpen de duidelijke Tekenen en de prachtige woorden die hij had verricht, ook al wisten ze dat ze waar waren. Ze kleineerden hem, omdat hij geen macht een aanzien had. Daarom wijdde ��sa zich aan de gewone en arme mensen, wiens harten verlangden, en wiens zielen zuiver waren, omdat ze leefden van het zwoegen van hun land. Zij pochten niet met hun afkomst, en werden niet brutaal vanwege hun status en positie. Een groep van hen, waaronder vissers, vaklieden en arbeiders geloofden.

 

Wij zijn de helpers van Allah

Deze mensen geloofden in de Mas�h en zamelden zich om hem heen. Ze plaatsten hun handen in zijn hand en zeiden: �Wij zijn de helpers van Allah.�

Allah (swt) zegt:� Toen ��sa ongeloof bij hen ontdekte, zei hij: �Wie zijn mijn helpers (op het rechte Pad) naar Allah?� Zijn Haw�riyy�en (metgezellen) zeiden: �Wij zijn helpers van Allah, wij geloven in Allah en getuigen dat wij ons overgegeven hebben. Onze Heer wij geloven in wat U neergezonden hebt en wij volgen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen.� (Soerah �li-�Imr�n 3 ay�t 52-53)

 

Reizen en uitnodigen

��sa besteedde de meeste tijd aan het van plaats naar plaats reizen, en het onderwijzen over de Ene God. Hij nodigden de Isra�lieten tot Allah  (swt) uit, en leidde hen die verdwaald waren, naar hun Heer en Meester. Tijdens zijn reizen ondervond hij zowel voor -als tegenspoed. Hij verdroeg dit alles met geduld en nam het in dankbaarheid aan. Hij verdroeg honger, en hij was tevreden met maar net genoeg eten om zijn lichaam en ziel in stand te houden.

 

De metgezellen vragen om een tafel uit de hemel

De metgezellen hadden niet zoveel geduld als ��sa bezat, en ook niet zijn standvastigheid, discipline en zelfbeheersing. Ze werden gekweld door de voortdurende moeilijkheden. Ze wilden dat ��sa aan Allah (swt) vroeg, of Hij een tafel uit de hemel voor hen neer zou laten dalen, waarvan zij konden eten en voldaan konden zijn na hun honger, om gemak te hebben na hun moeilijkheden.

 

Slechte manieren

Maar de metgezellen gedroegen zich niet zoals het hoort, toen ze hun verzoek deden. Ze zeiden: � O ��sa, ben jij in staat om jouw Heer te vragen om tot ons een M�idah (gedekte tafel) te doen neerdalen uit de hemel?�

 

��sa hield niet van hun verzoek of van de manier, waarop hij aan hem gesteld werden. De Profeten vragen van hun gemeenschappen om in het Ongeziene te geloven, en maken dat verplicht. Wonderen zijn geen spelletjes om kinderen mee te vermaken of onnozele te amuseren. Het zijn Tekenen van Allah (swt), die Hij toont door de handen van Zijn Profeten, wanneer Hij wil. Door hen wordt het bewijs van Allah (swt) geleverd tegen Zijn dienaren. Ze krijgen geen uitstel meer, als de wonderen verschenen zijn en afgewezen worden.

 

Een waarschuwing voor een strenge straf

��sa was bang voor zijn metgezellen vanwege hun verzoek om een tafel uit de hemel. Hij waarschuwde hen, dat ze zich een strenge straf op de hals haalden. Hij verbood hen, Allah (swt) op de proef te stellen. Hij is te Hoog en te Majesteitelijk om dat te doen.

 

Volharding en dringend verzoek

Maar de metgezellen herhaalden hun verzoek. Ze legden uit, dat ze niet van plan waren Allah (swt) op de proef te stellen, maar dat ze hun harten gerust wilden stellen. Ze wilden, dat het een herinnering zou worden voor de toekomstige generaties, en een verhaal zou zijn, dat de volgende jaren verteld zou worden. Het zou een bewijs van de waarachtigheid zijn van de godsdienst en van de eerste gelovigen en oprechte metgezellen.

 

De Qor�aan vertelt het verhaal

De Qor�aan beschrijft het verhaal aldus, toen de metgezellen zeiden: �O ��sa, zoon van Maryam, ben jij in staat om jouw Heer te vragen om ons een M�idah (gedekte tafel) te doen neer dalen uit de hemel?� Hij (��sa) zei: �Vreest Allah, indien jullie gelovigen zijn.� Ze zeiden: �Wij willen (alleen maar) dat wij daarvan eten en onze harten tot rust gebracht worden en wij (willen) weten of jij ons waarlijk de Waarheid hebt verteld en dan behoren wij tot de getuigen daarvan.� ��sa zei: �O Allah, onze Heer, doe een tafel ui de hemel neerdalen opdat er voor de eerste tot en met de laatste van ons een plechtig feest (��ed) is, als een Teken van U. En geeft ons voorziening en U bent de Beste van de Voorzieners.� Allah zei: �Ik zal hem tot jullie doen neerdalen, maar wie van jullie daarna ongelovig is, voorwaar, Ik zal hem straffen met een bestraffing waarmee Ik niemand in de werelden gestraft heb.�  (Soerah Al-M�idah 5 ay�t 112-115)

 

De Joden proberen ��sa uit de weg te ruimen

Het geduld van de Joden raakte op, terwijl hun vijandschap en hun stijfkoppigheid toenam. Ze wilden ��sa uit de weg ruimen. Ze brachten zijn zaak voor de Romeinse Gouverneur en zeiden: �Hij is een anarchist, een revolutionair die onze godsdienst heeft verlaten. Hij misleidt onze jonge mannen, zodat ze afhakken door hem. Hij verdeelt ons, noemt onze dromen dwaas en  baart ons zorgen.�

 

Het verwijt van de politici

De Joden zeiden van ��sa: �Hij is een gevaar voor de staat. Hij onderwerpt zich niet aan de regering en houdt zich niet aan de wet. Hij respecteert de groeten niet, en vereert de ouderen niet. Als zijn kwaad niet beteugeld wordt, dan zal er een crisis van komen. Hou hem dus goed in de gaten!�

 

List en bedrog

De woorden van de Joden waren vol list en bedrog. Aangezien het ze wisten dat het beleid van de gouverneurs was om zich niet te mengen in Godsdienstige aangelegenheden, wisten de Joden, dat ��sa�s da�wah activiteiten hen niet zouden kunnen be�nvloeden of schaden. Daarom beschuldigden ze ��sa ervan, dat hij zich met politiek bezig hield.

 

Een probleem

Het was moeilijk voor de Romeinse, afgodvererende gouverneurs, om de waarheid van de zaak te achterhalen. Ze kwamen niet achter de motieven van de Joden, of de reden van hun vijandigheid jegens de Mas�h. Ze werden in deze zaak opgehouden door hun administratieve taken. Maar de Joden waren erg volhardend en bleven terugkomen. De Romeinse gouverneurs wilden van de zaak af zijn, die inmiddels het gesprek van de dag vormden.

 

De Profeet ��sa voor het gerecht

Het was een vrijdagmiddag, voor de nacht van de sabbat. De Joden deden niets op de sabbat, ze wilden heel erg graag, dat het oordeel van de gouverneurs tegen ��sa uitgesproken zou worden voor dat de zon op vrijdag onderging. Dan konden ze met een gerust hart slapen. Ze zouden dan de volgende dag in alle rust kunnen opstaan zonder dat hen iets zou ergeren.

De rechter wilde van de zaak af zijn, hij had er geen belangstelling voor, want er zat geen enkel voordeel voor de Romeinen in. De Joden kwamen bijeen om de uitspraak te horen. De tijd drong, de zon ging bijna onder. De rechter velde over ��sa het oordeel, dat hij ter dood gebracht diende te worden door kruisiging.

 

De wet in die tijd

De wet in die tijd vereiste dat de veroordeelde het kruis zelf moest dragen waarop hij gekruisigd zou worden. De plaats van de executie was nog een heel eind lopen. Een menigte kwam bij elkaar, die tegen elkaar aandrongen. De soldaten hadden geen belangstelling voor de zaak. De Isra�lieten leken in hun ogen allemaal op elkaar, ze konden de ��n niet van de ander onderscheiden. Het was avond en de schaduwen waren lang geworden. Sommigen van de Joden en de uitslovers onder de jonge mannen lachten de Mas�h uit. Ze duwden hem, vervloekten hem, beledigden hem, en wilden hem verwonden en vernederen.

 

��sa verdraagt het lijden

De Mas�h was doodop, uitgeput door de inspanning en de lange tijd die hij in het gerechtshof had gestaan, en door het lijden dat hij onderging. Het kruis dat hij droeg was zwaar, hij kwam maar langzaam vooruit.

 

Goddelijk ingrijpen

Een soldaat, die het gezag (stadswacht) had over de stoet, gebood dat de grootste uitslover, de grootste dwaas, die er het meest op gebrand was om de Mas�h aan te vallen en te laten lijden, dat die het kruis moest dragen. De soldaat wilde dat de hele zaak zo snel mogelijk afgehandeld moest worden, hij wilde bevrijd zijn van de ze zware taak en vooral de zware verantwoordelijkheid.

 

Maar het was een gelijkenis van hem

Toen de stoet de plaats van de executie bereikte, kwam de galgwacht naar voren om zich over de veroordeelde mannen van de stadswacht te ontfermen. Ze zagen een jongeman het kruis dragen, en grepen de in verwarring schreeuwende jongeman vast, die het kruis droeg, denkende dat hij de veroordeelde was, die gekruisigd moest worden. Hij schreeuwde en krijste, bewerend dat hij onschuldig was en niets te doen had met het oordeel. Hij had het kruis onder dwang moeten dragen van een soldaat die gezag had. Maar de Romeinse soldaten sloegen geen acht op hem. Ze verstonden zijn dialect niet.

 

Het oordeel voltrokken

Iedere crimineel beweert dat hij onschuldig is aan zijn misdaad. Iedere crimineel schreeuwt en gilt het uit. De soldaten pakten de Isra�liet en voltrokken het oordeel. De Joden stonden op een afstand toe te kijken. De nacht viel in en alles werd donker. Iedereen dacht dat de gekruisigde de Mas�h was.

 

��sa opgestegen naar de hemel

Maar Allah (swt) de Verhevene redde de Profeet ��sa de zoon van Maryam van de opzet van de Joden. Hij verhief hem tot Zich, huldigde hem en zuiverde hem van de mensen die hem afgewezen hadden

 

De Qor�aan vertelt het verhaal

Dit zijn Allah�s (swt) woorden over de Joden:

�En (wegens) hun ongeloof en hun uitspraken over Maryam, als geweldige leugens! En (wegens) hun uitspraak �Wij hebben de Mas�h ��sa, zoon van Maryam, gedood.� Maar zij doodden hem niet en zij kruisigden hem niet, maar iemand die voor hen op hem leek. En voorwaar, degenen die daar van mening over verschilden, twijfelen daar onderling over. Zij hadden daar geen kennis over, zij volgen slechts vermoedens, en zij zijn er niet van overtuigd dat zij ��sa gedood hebben. Maar Allah heeft hem juist tot Zich opgeheven. En Allah is Almachtig, Alwijs.�  (Soerah An-Nis� 4 ay�t 156-158)

 

��sa is in de hemelen, zoals Allah (swt) de geprezene, Die de Macht heeft om alles te doen, wat Hij wil, en hem daar wilde laten zijn. Zijn geboorte was een wonder, evenals zijn leven en alles van hem. Van het begin tot het eind was hij een wonder, een mirakel om de absolute, Goddelijke Macht te vestigen.

 

De wederkomst van ��sa voor de Dag der Opstanding

��sa zal uit de hemel neerdalen, wanneer Allah (swt) dat wil. Hij zal het bewijs tegen de Joden en Christenen leveren, die zich van hem afkeerden, of in overdrijving vervielen.

 

Hij zal de waarheid helpen en de mensen van de leugen verslaan, zoals onze Profeet (saws) ons verteld heeft. Er zijn over deze zaak vele versl*gen en ahadith. De moslims van alle tijden geloven erin. Allah (swt) sprak hierover:

�En er is niemand van de lieden van de Schrift of hij moet voor zijn dood in hem (de Profeet ��sa) geloven en op de Dag der Opstanding zal hij (��sa) een getuige voor hem zijn.�  (Soerah An-Nis� 4 aya 159)

 

Het goede nieuws van de komst van de Profeet Mohammed (saws)

��sa voltooide zijn profetische taak niet, vanwege de intense vijandigheid en samenzweringen van de Joden tegen hem, en vanwege zijn gebrek aan helpers, Hij ging heen van zijn mensen en gehoorzaamde het bevel van zijn Heer. Hij gaf hen het goede nieuws van een Profeet, die zou na hem komen, en wiens taak het zou zijn om te voltooien waarmee hij was begonnen. Die boodschap zou zich over de hele wereld verspreiden. Door hem zou de gunst van Allah (swt) aan Zijn dienaren vervolmaakt worden, en het bewijs tegen zijn schepping geleverd.

�En (gedenkt) toen ��sa, de zoon van Maryam, zei: �O kinderen van Isra�l, voorwaar, ik ben voor jullie de boodschapper van Allah, ter bevestiging van wat er v��r mij is van de Taur�t en als verkondiger van een verheugende tijding over een boodschapper die na mij komt, zijn naam is Ahmad *.� (Soerah As-Shaff 61 aya 6)

 

* Ahmad is een andere naam van de Profeet Mohammed

 

Van pure tawheed naar een duister geloof

Een van de eigenaardigheden uit de geschiedenis van de godsdiensten, doet je huilen en laat je hart bloeden. Het gaat over de verklaring van de Mas�h, dat Allah (swt) ��n is, zijn oproep tot de zuivere godsdienst, om Hem alleen te aanbidden en bij Hem toevlucht te zoeken en Alleen van Hem te houden, die veranderd werd in een duistere bewering en een ingewikkelde filosofie.

 

In plaats daarvan zeiden de volgelingen: �De Mas�h is de zoon van Allah.� En: �Allah heeft zich een zoon genomen.� En tevens zeiden ze: �Allah is de Mas�h, de zoon van Maryam.�

Ze probeerden van de Ene, Eeuwige God, Die niet verwekt en niet is, een familie te maken, bestaande uit drie personen, die alle drie goddelijk zijn. Ze zeiden: �De vader, de zoon en de Heilige Geest.�

 

Ze geloven in Maryam, de moeder van de Mas�h, en verheffen haar tot het niveau van heiliging en aanbidding. Ze zeiden: �De moeder van God�, en overal staan beelden en afbeeldingen van haar in de kerken. De Christenen buigen voor deze afbeeldingen, zoeken hun toevlucht erbij, bidden en zweren erbij, en verrichten godsdienstige handelingen voor hen. Allah de Verhevene, heeft zo�n geloof en aanbidding verboden:

�De Mas�h, zoon van Maryam, is niet anders dan een Boodschapper, hij werd waarlijk voorafgegaan door Boodschappers en zijn moeder was een oprechte vrouw. Zij plachten beiden voedsel te eten (net als andere mensen). Zie hoe Wij voor hen de Tekenen duidelijk maakten en zie dan hoe zij (de ongelovigen) zich afwenden. Zeg (O Mohammed): �Aanbidden jullie naast Allah wat geen schade voor jullie kan voorkomen en jullie geen voordeel kan brengen?� En Allah, Hij is de Alhorende, de Alwetende.�  (Soerah al-M�idah 5 ay�t 75-76)

 

�Isa riep op tot de aanbidding van de Ene God

Net als de andere Profeten, riep ��sa op tot de aanbidding van de Ene God. Zijn woorden kwamen in het evangelie: �Er staat geschreven, dat jullie de Heer, jullie God aanbidden, en Hem alleen aanbidden.� (Mattheus 4:10) en: �Er staat geschreven, dat jullie bidden tot de Heer jullie god, en Hem alleen aanbidden.� (Lucas 4: 8)

Allah (swt ) de Verhevene

�Het past een mens niet dat Allah hem de Schrift en de Waarheid en het Profeetschap heeft gegeven en dan tot de mens zegt: �Weest aanbidders voor mij in de plaats van (voor) Allah�. Het is juist: �Weest godgeleerden (rabb�niyy�n) doordat jullie de Schrift onderwezen en doordat jullie die bestuderen. En Hij beveelt jullie niet de Engelen en de Profeten als heren te nemen. Zou Hij jullie opdragen ongelovig te zijn, nadat jullie je overgegeven hebben?�  (Soerah �li-�Imr�n 3 ay�t 79-80)

 

De Qor�aan legt duidelijk ��sa�s oproep uit

De Qor�aan omvat en bevestigd wat ervoor was. Het beschrijft de duidelijke verklaring van ��sa over de zuivere Tawheed, en zijn oproep is in duidelijke, klare taal. Zij die zeggen: �Voorzeker, zij zijn ongelovig die zeggen:�Allah is de Mas�h, zoon van Maryam.� Hoewel de Mas�h zei: �O kinderen van Isra�l, aanbidt Allah, mijn Heer en jullie Heer.� Voorwaar, hij die deelgenoten aan Allah toekent, Allah heeft hem waarlijk het Paradijs verboden. En zijn bestemming zal de Hel zijn. En voor de onrechtvaardigen zijn er geen helpers.�  (Soerah Al-M�idah 5 aya 72)

 

De plaats van Tawheed in deze groep

��sa zei met prachtige bewoordingen, gewaardeerd door de mensen, die de noodzaak van tawheed erkenden en het leven van de Profeten en Boodschappers:

�Het is de Mas�h niet te min om een dienaar van Allah te zijn en de Engelen en de (Hem) nabijen (ook niet). Degenen die de aanbidding van Hem te min is en arrogant zijn, Hij zal hen allen zij Zich verzamelen. Maar wat betreft degenen die geloven en goede daden verrichten, Hij zal hun hun beloningen geven en meer van Zijn gunst geven. Maar degenen die hoogmoedig en arrogant zijn zal Hij dan straffen met een pijnlijke bestraffing en zij zullen zich buiten Allah geen beschermer en geen helper vinden.�  (Soerah An-Nis� 4 ay�t 172-173)

 

Een ontzagwekkende ontmoeting op de Dag des Oordeels

De Qor�aan met haar onnavolgbare welsprekendheid, schildert een ontzagwekkende ontmoeting op de Dag des Oordeels. De Profeet ��sa zal verklaren, dat hij onschuldig is , en vertellen wat de mensen over hem zeiden en hoe ze hem behandeld hebben. Hij zal zijn oproep met kracht en waarheid uitleggen. Hij zal de schuld uitspreken van de mensen uit zijn gemeenschap, die buiten de grenzen traden. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor deze zonde. Lees de Qor�aan en zie, hoe groots en majestueus de situatie zal zijn, en hoe imposant het tafereel:

�En toen zei Allah: �O ��sa, zoon van Maryam, heb jij tegen de mensen gezegd:�Neemt mij en mijn moeder tot twee goden naast Allah?� En hij (��sa) zei: �Heilig bent U!! Nooit zou ik kunnen zeggen waarop ik geen recht heb. Indien ik dat gezegd had, zou U dat zeker geweten hebben. U weet wat er in mijn ziel is, en ik weet niet wat er in Uw ziel is. Voorwaar, U bent de Kenner van het verborgene. Ik heb hen niet anders gezegd dan U mij heeft geboden te zeggen: �Dien Allah, mijn Heer en jullie Heer.� En ik was getuige van hen zolang ik onder hen was, en toen U mij tot U opnam was U de Waker over hen en U bent Getuige van alle zaken. In dien U hen straft, voorwaar, zij zijn Uw dienaren. En indien U hen vergeeft, dan voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze.� Allah zei: �Dit is een Dag waarop hun waarachtigheid  de waarachtigen zal baten, er zijn voor hen Tuinen (het Paradijs) waar onder door de rivieren stromen, zij zijn eeuwig levenden daarin�. Allah is welbehaagd met hen en zij zijn welbehaagd met Hem. Dat is de geweldige overwinning. Aan Allah behoort het Koninkrijk van de hemelen en de aarde en wat daarin is. En Hij is Almachtig over alle zaken.�  (Soerah Al-M�idah 5 ay�t 116-120)

 

Van een duister geloof naar onverhulde afgodverering

Het was op eigen beweging, dat Christelijke missionarissen naar Europa kwamen, de Mas�h had dat nooit bevolen. Hij had duidelijk verklaard, dat zijn missie voor de verloren schapen van Isra�l was, oftewel de dwalende Joodse mannen en vrouwen. In die tijd was de afgodenverering in Europa wijdverspreid. De Grieken waren afgodaanbidders. Zij maakten tekeningen van Allah (swt) in diverse vormen, maakten beelden van deze tekeningen, en bouwden tempels en heiligdommen voor  hen. Er was een god voor de voorziening, een god voor de genade, en een god voor macht etc etc.

De Romeinen hadden diepe wortels in de afgodenverering en hingen aan bijgeloof. Afgodenverering vloeide door hen heen als bloed. Toen het Christendom kwam, werd Contantinus de Grote een Christen. Hij nam het nieuwe geloof in 306 na Christus aan, en maakte het de offici�le staatsgodsdienst.

 

Toen begon het Christendom geleidelijk aan veel van de gebruiken over te nemen, die van de afgodverering van de Romeinen en van de Griekse filosofie afkomstig waren. Het Christendom verloor zijn profetische zuiverheid en zijn Oosterse eenvoud. Hypocrieten namen het geloof aan en verenigden het met hun oude geloof en afgodvererende manieren. Er ontstond een nieuwe godsdienst, die Christendom en heidendom met elkaar vermengde.

 

Zodoende was de weg van het vroege Christendom een andere dan het pad, dat de Mas�h volgde, en waartoe hij opriep. Het was alsof een reiziger een weg nam, die van de goede weg afweek, en die bewust of onbewust naar de duisternis leidde. Hij vervolgt zijn reis op een weg, die totaal afwijkt van de oorspronkelijke weg.

 

Het precieze verhaal is alleen bekend bij hen, die de geschiedenis van deze godsdienst bestuderen. Allah (swt) beschrijft de Christenen als misleid, terwijl Hij van de Joden zegt, dat ze Zijn wraak verdienen. Hij (swt) zegt op de tong van de moslims:

�Het Pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken, niet van degenen op wie de Toorn rust en niet dat van de dwalenden *.�  (Soerah Al-F�tihah 1 aya 7)

 

* �Degenen aan wie U gunsten hebt geschonken�: Profeten, de waarachtigen, de martelaren en de rechtschapenen en iedereen die hun voorbeeld volgt. �Degenen op wie de toorn rust�: zijn degenen die de Waarheid verwerpen of verbergen en �de dwalenden�: zijn degenen die onachtzaam zijn en die zich laten misleiden.

 

��.Aan Allah behoort het bevel, voordien en nadien� * (Soerah Ar-R�em 30 aya 4)

 

* Betekenis: het eerste en het laatste gebod

 

 

 

Terug naar boven
Oeghta Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 07:26

Assalamoe 3alaykoem

 

 

als u het verhaal van profeet yusuf ook wilt hebben dan hoor ik het van u insha allah

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 09:16

salaam alaikom,

Ik denk dat je het beste het boek " geschiedenis van de profeten" kunt kopen en lezen. Hierin is staat alles vermeld. Het boek is geschreven door Harun Yahya.

Een aanrader. Er staan verhalen van sidna Adam (a.s) tot en met profeet Mohamed (sws).

Masalama

Souad

 

Terug naar boven
saliha2 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 februari 2004 om 11:37

ohhhh bedankt

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.