Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

is zoenen zina?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
mran Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 februari 2004
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mran Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: is zoenen zina?
    Geplaatst op: 19 februari 2004 om 15:23

 

 

Salam ali kum...

Mijn broeders en zusters,

Ik heb een vraagje...

Ik heb mijn ware gevonden... ALhamdullilah...

Maar wij zijn niet getrouwd........

en we hebben ook gekust......is dit zina??

kan iemand mijn verzen geven uit de koran?

was het fout?? ze woont heel ver van mij......we zien elkaar niet elke dag?

en ik ben 20 jaar..... dus verantwoordelijk....ik ben nog maagd... alhamdullilah... maar is kussen toegestaan?

please help een mede broeder?

Me..

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 11:28

Salaam alaikom,

Voor zover ik weet, is het niet toegestaan om iemand van een ander geslacht aan te raken totdat je wettelijk op papier getrouwd bent.

Ik had een hele tijd geleden in het maandblad Al Hay over de schepping van Adam en Huwa gelezen. Toen Huwa geschapen werd, wilde Adam (as) haar aanraken. Allah (swt) verbood het hem. Er moest namelijk eerst sprake zijn van een         &nb sp;    " huwelijksakte". Hierin staat namelijk ook het bruidschat vermeld.

Zodra je wettelijk getrouwd bent, is zij jou vrouw, dus dan mag je doen wat je wilt.

Het lijkt me ook logisch, want stel dat nu alleen bij zoenen blijft, de volgende keer zal het een stap verder gaan. Je weet immers dat Shaitan de derde persoon is die aanwezig is. En welke zekerheid heb je nu, dat je al weet dat zij jou aanstaande vrouw wordt. Stel dat als er geen toekomst tussen jullie wordt, dan weet ik zeker dat jullie spijt zullen krijgen van de daden die jullie voorheen gedaan hebben.

Mijn advies aan jou is,vermijdt de verboden contacten. Zou je haar als vrouw willen hebben, vraag om haar hand, dan heb je ook al die reutemeteut gehad.

Wallah oe Alam.

Masalama

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2004 om 12:03

Ik ben het met zuster Souad eens, zoenen is niet toegestaan in de islam, omdat het alleen maar tot meer leid. Op een dag zal de sjitan je verleiden en ja, dan is het misschien te laat...allahoe a3lam...

Moge Allah swt je inshAllah behoeden voor het slechte broeder...

Wa salamoe 3alaikoem.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
nazib Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nazib Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2004 om 17:26
eseleem mran is de ware die je gevonden hebt een vrouw of een man, want je schrjft ze woont heel ver van mij, en bij jou proviel staat geslacht vrouw, want als de ware die je gevonden hebt ook een vrouw is dan ben je niet goed bezig, maar misschien is het een spelfout, als dat zo is weizig het om misverstanden te voorkomen
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2004 om 15:42

Assalamoe'alaikoem

Zoenen is niet toegestaan ,behalve met je echtgenoot(e). I

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
ogt fillah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 08 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ogt fillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2004 om 09:22

Misschien een rare vraag, maar hoe kun je een niet mahram man/vrouw  zoennen als je geen hand mag schudden en je ogen moet neerslaan???

Broeder/ zuster vraag Allah oprecht berouw, mocht je je gevoelens niet kunnen onder drukken trouw dan zo snel mogelijk (als je toch je ware hebt gevonden) en dan is het toegestaan om te doen wat je niet laten kunt.

Insha Allah gayr.

Wa assalamoe alikoem wa rahmat Allah wa barakatoeh.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 maart 2004 om 16:30

Assalamu alaikum,

zeg, ik ben misschien heel ouderwets enzo, maar naar mijn definitie is (tong)zoenen een seksuele handeling. Op de vraag of zoenen buiten het huwelijk om zina is zou ik dus met een volmondig JA willen antwoorden.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2004 om 02:56

Assalaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo,

In eerste instantie geplaatst door nazib

eseleem mran is de ware die je gevonden hebt een vrouw of een man, want je schrjft ze woont heel ver van mij, en bij jou proviel staat geslacht vrouw, want als de ware die je gevonden hebt ook een vrouw is dan ben je niet goed bezig, maar misschien is het een spelfout, als dat zo is weizig het om misverstanden te voorkomen

hihi, ik zat zelf ook al te denken dat er iets niet klopte aan dat stukje van mran. Maar volgens mij is hij een broeder en heeft hij het over een meisje. Ik denk dat hij zich zo haastig heeft aangemenld dat hij zich vergist heeft met zijn geslacht. Onderaan vragt hij namelijk hulp voor een broeder.

Wa Allahoe a3lem

wassalaam oe aleikum wa rahmatoe ALlahie wa barakatoe.doei

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 15:26

Assalamoe alykoem,

zoenen is geen zina, maar zeker niet toegestaan, is een stap naar zina

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 15:52

assalaam

ik sluit me bij ohgt fillah aan,idd,is zoenen nt toegestaan,vermijd alles wat shaytaan u ermee verleidt,of als je het toch wil doen,dan doe het op een legale/officiele manier: trouw.

wassalaam.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
nordin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nordin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 09:47
hallo allemaal ik heb een vraag ik heb zina gepleegt maar voorheen was ik nog maagt en volgde de weg van de islam dat doe ik nu nog steeds maar ik weet dat ik een hele grote fout gemaakt heb. weet iemand van jullie of dat vergeven kan worden en/of daar wat voor gedaan moet worden.
Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 10:01
In eerste instantie geplaatst door nordin

hallo allemaal ik heb een vraag ik heb zina gepleegt maar voorheen was ik nog maagt en volgde de weg van de islam dat doe ik nu nog steeds maar ik weet dat ik een hele grote fout gemaakt heb. weet iemand van jullie of dat vergeven kan worden en/of daar wat voor gedaan moet worden.


Je bent een Moslim dus we groeten met Assalaamoe Alaikoem.

Dan je vraag,

Als jij een zonde begaat is dit tussen jou en Allah(Subhanahoe Wa Ta'Ala), Hij kan je er voor straffen als je niet om vergiffenis vraagt.

Toon oprecht berouw, weet dat je een grote zonde hebt begaan. Zorg ervoor dat je niet opnieuw de fout ingaat.

Weet dat Allah(Subhanahoe Wa Ta'Ala) Ar Rahmaan, Ar Rahiem is(de Barmhartige en de Genadevolle).

Waarlijk Allah vergeeft het niet dat er deelgenoten aan Hem worden toegekend en Hij vergeeft buiten dit (alles) aan wie Hij wilt.(Soerat an-Nisaa�: 48).

Moge Allah(Subhanahoe Wa Ta'Ala) het je vergeven..

Assalaamoe Alaikoem

JE broeder in Islam

NAk4LIFE
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 08:40
Amien
Terug naar boven
nordin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nordin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 09:18
salaam oeleikoem

ik wou je bedanken voor je reactie, en ben blij dat ik een antwoord op mijn vraag heb gehad. en ben helemaal blij dat het me vergeven kan worden. want berouw heb ik zeker, heb avonden gehuild dacht dat zoiets mij nooit zo overkomen. broeders en zusters behoed elkaar daarvoor.

assallam
Terug naar boven
angel* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote angel* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 09:29

salam malikoem

ik snap niet dat jullie gezoent je had je gewoon in moeten houden je gaat niet een vrouw kussen van een vreemde tenzij je getrouwd bent groeten Tongue

sorry als het raar over komt maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel

Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nora Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 mei 2004 om 17:00

 

 

hoe kunnen juliee nou zoenen het is zelfs haram om alleen met elkaar te zijn en volgens mij ga je niet zoenen waar iedereen bij staat dus jullie zijn naar een stil hoekje gegaan en daar waren jullie alleen haram dus ten tweede als je ermee begint kun je niet stoppen dus er zal altijd een tweede keer zijn en een derde keer, en die gaat mischien wel verder dsn zoenen dus kijk uit en als jullie willen praten doe dat dan altijd met mensen om jullie heen

nooit alleen met zijn tweeenwant dan is de duivel het krachtigst 

Terug naar boven
al-islamia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-islamia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 12:17

salam       

Waarom zou je zoenen je kunt tog wel wachten tot je getrouwd bent

Het zijn mijn zaken niet en ik weet dat het verlijding van shijtan moeilijk te weerstaan is maar bidt tot allah en hou vol tot je getrouwd bent want dan mag je het echte werk doen als je weet wat ik bedoel

salam doe groetjes        &nbs p;   youssef

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 12:23

Salam Aleikum,

idd maar het is nu eenmaal gebeurd, doe het dus geen 2e keer, vraag Allah om vergiffenis, als zij idd de ware is, trouw met haar en de rest komt vanzelf.

Voor de rest gun ik je al het geluk van de wereld, en moge Allah jou (jullie) behoeden van de shaytaan, amien!!!

ma3a salama

Terug naar boven
Cicom Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cicom Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 09:40

Salaam,

 

Wij moeten niet overdrijven als zij/hij een keer gedaan heeft en van te voren wist het niet dat Haraam was moeten wij hem/haar niet beoordelen als God. Allah is allemachtigste en allevergevers. Je moet voortaan niet meer doen. Inschallah zal allah je Towbe horen.

 

Wassalaam

 

Terug naar boven
Achie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 20 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Achie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 14:45
Lijkt me logisch dat je ouders je voorgelicht hebben, dat zoiets niet mag (als je een echte moslim bent)!
Terug naar boven
Moslima_tr Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 november 2004
Online status: Offline
Berichten: 12
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_tr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 09:40

selamun aleykum ,

 

Ik vind zelf ook dat zoenen zina is WANT ZELFS HAND GEVEN AAN EEN JONGEN OF EEn MEISJE DIE JE GEEN HUWELIJKSCONTRACT HEBT IS ZINNAAAA

maar dit zeg ik wel, en ik weet dat het waar is, lieve broeres en zusters ik zelf ook mijn ware gevonden maar kan nog niet trouwen ben nog jong (19) dus ik weet echt niet wat ik moet doen het enigste wat ik in mijn hoofd heb is mischien een huwelijkscontrackt voor de IMAM DOEN zou dat goed kunen zijn zonder dat me ouders het weten help me alsjeblieft want ik heb elke nacht nachmerries maar kan mijn vriend/ ware niet laten

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 09:47

Assalamoe alykoem,

ik vind 19 jaar helemaal niet jong, en wat betreft je ouders, die moeten wel het weten natuurlijk, waarom zal je je ouders dit aandoen, ze zullen het zeker niet goed vinden.

of je wacht, of je trouwt....ik denk niet dat er een derde optie is..

moge Allah je sabr (geduld) geven..

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Moslima_tr Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 november 2004
Online status: Offline
Berichten: 12
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_tr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2004 om 09:43
Dank je wel voor je antwoord maar dit helpt me toch niet alleen ik leg meer afstand tussen me ware en dank je wel.
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2004 om 12:26

Salamoe 3alaikoum oegtie,

ik zit met ongeveer dezelfde situatie...ben ook bijna 19 en er is een broeder die me een aanzoek heeft gedaan. Ik durf het nog niet tegen mijn ouders te zeggen maar zal dit zeker zo snel mogelijk doen.Een realtie willen we beide niet natuurlijk aangezien we beide praktiserend zijn dus ik heb geen contact met hem tot de dag dat ie voor de deur zal staan insha allah. Enne 19 jaar is voor mij niet te jong om te trouwen maar ik denk zelf dat mijn familie daar heel anders over denkt

ghair insha ALLAH heb geduld en weet dat je daar het meest mee bereikt...

salamoe 'alaikoum
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Michel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Michel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2005 om 17:10

 

Salam Alaykoum,

Zoenen is absoluut zina, liefde is mooi maar je moet jezelf inhouden: echte liefde heeft geen lichamelijk nodig, je ware liefde liefhebben is puur geestelijk. Dat is de boodschap van Allah swt. en daar houd ik me aan. Ik bedoel: ik ben Moslim geworden om me aan de regels te houden, niet om haram te zijn.

Ik zou alle zusters willen zeggen dat 19 jaar als leeftijd mogelijkheid geeft om te trouwen, maar als die man echt je ware is wacht hij op je totdat je alles opgelost hebt. Vertel je ouders in ieder geval alles voordat je trouwt, eerlijkheid is een hoog goed. Ik heb discussies gehad met mijn vader over mijn bekering en dat is heel moeilijk als je vader atheist is geloof mij Maar ik heb toch respect voor hem, ook al is hij volgens Allah swt. Kufr. Respect voor je ouders is zo belangrijk, ook al kiest hij dan niet de weg die in mijn ogen de enige juiste is.

Ik zeg ook tegen alle zusters die ik erover spreek dat ze moeten gaan studeren als ze dat kunnen en willen. Ik bedoel: er zijn zoveel intelligente zusters die heel veel in hun mars hebben, haal dat er uit. Ik zeg dat ook tegen mijn aanstaande vrouw toen we dan vertelden dat we met elkaar wilden trouwen, ze mag studeren wat ze wil, ik wacht absoluut op haar, ik pleeg geen zina en mijn besluit staat vast.  Lieve Merjem, het is een heel verhaal om het te lezen, dat weet ik maar als je nog even kunt wachten met je huwelijk is dat het beste: de broeder die het geluk heeft om met jou te trouwen zal heus wachten totdat je alles aan je ouders hebt verteld als hij serieus is, Allah swt. zal je bijstaan en hen Insha'Allah de juiste keuze laten maken. Hij wacht ook op je als je zou willen studeren als je zeker weet dat hij de ware is doet hij dat. Neem de tijd en bouw je leven op, dan krijg je alles waarvan je gedroomd hebt.

salamou Alaykoum 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2005 om 17:24

Assalaam alaykoum zuster,

Mijn advies: Trouw met hem op korte termijn (te jong...hoezo?) of afsluiten. Je maakt het jezelf moeilijk..

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2005 om 17:41

Ja, idd. Ertussenin blijven hangen schiet echt niks op. En zowiezo het voor je ouders verzwijgen is al verkeerd. Dat moet je echt niet doen, daar schiet je niks mee op. Je kunt beter laten zien hoe belangrijk dit voor je is, misschien dat ze dan inzien dat dit de goede keuze is.

ma'asalama

Terug naar boven
yasmien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote yasmien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2005 om 20:55

Assalamoe alaikoemwa rahmat Allah wa barakatoeh,

Beste broeder,

De profeet(vzmh) heeft gezegd: "Alle nakomelingen van Adam (mensen) zijn foutenmakers en de beste foutenmakers(mensen) zijn zij die berouw tonen" [Tirmidi en goedgekeurd door Albani (rahimah Allah)]

'Weet, dat God streng is in het straffen en dat God (ook) Vergevend, Genadevol is. (Koran 5:98)

Moge Allah ons leiden en onze zonden vergeven.

Wa alaikoem assalaam wa rahmat Allah wa barakatoeh. 

Je zusters fillah yasmien.                                          

 

"De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.