Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVraagje m.b.t. het gebed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraagje m.b.t. het gebed
    Geplaatst op: 13 maart 2004 om 09:46

Asalaam alikoum wara7matoAllah wabarakatuh broeders en zusters

Ik heb een vraagje met betrekking tot het gebed. De laatste tijd heb ik tot mijn spijt geen ghoeshoegh meer als ik bid. De hele tijd spoken er van allerlei gedachtes door mijn hoofd, bijvoorbeeld over school of stage. En dan doe ik zo mijn best om mijn gedachten er bij te houden, zeg dan a'oudhoe billahi mina shaytan iradjiem, en dan gaat het even goed. Maar dan weer na 2 rakaat beginnen de gedachtes over school enzo weer. Ik weet echt niet wat ik moet doen om het te verhelpen. De enige manier om mijn gedachten erbij te houden is door mijn ogen dicht te doen tijdens de salaat. Nu weet ik niet of dat mag en daarom de volgende vraag aan jullie;

Is het toegestaan om te bidden met je ogen dicht? Graag antwoord met daliel.

Djazakoum Allahoe ghairan.

Wa salaam

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
Almoslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 33
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 maart 2004 om 10:02

Salaam oe alikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe  Ugt Moslima

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het is toegestaan om de ogen dicht te doen tijdens het gebed. Het is wel beter om de ogen open te houden. Dit omdat er geen overleveringen zijn waarbij er staat dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zijn ogen dicht deed tijdens het gebed.

Sommige geleerden raden de moslims af (makroeh) om de ogen dicht te houden tijdens het gebed. Hun uitspraak is niet gebaseerd op een bewijs uit de Qor'aan of de soenna om te zeggen dat het af te raden (makroeh) is.

En Allah weet het het beste.

Ugt Nadia
Voor Vragen of onduidelijkheden kun je me mailen (alleen meisjes) [email protected] en voor MSN.
Voor de jongens heb ik een aparte mail adres die wordt door een broeder beantwoord.

Berecht jezelf v��rdat je Berecht wordt...
Terug naar boven
Moslimatjuh Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 maart 2004 om 13:54

Wa alikoum salaam wara7matoAllah wabarakatuh oeght Nadia,

Djazaak Allahoe ghiaran. Ik dacht al dat het zoiets was. Maar mag ik vragen waar je deze info vandaan hebt?

Wa salaam

La Illaha Illa Allah
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 maart 2004 om 17:39

Salaam alaikom

Ik heb laatst nog in de maandblad Al Hay gelezen dat het wel toegestaan is om met je ogen open te bidden, maar dat het wordt afgeraden.

Ik weet niet of je de hadith kent, dat shaitan een keer tijdens het gebed van de profeet (sws) hem probeerde te storen. Maar dat profeet (sws) hem lukte de shaitan te behoeden met wat ie van plan was. Zo heeft profeet (sws) shaitan bij zijn keel gegrepen. Dit heeft profeet (sws) alhamdoelilah kunnen doen, omdat hij zijn ogen open had tijdens het gebed. Dit werd in het maandblad aangegeven. Je bent dus veel allerter als je ogen open zijn.

Wat betreft dat je gedachten afdwalen hebben de meeste veel last van, ook ik. Wat bij mij helpt is, als als ik aan de dood, het graf en over de dag der opstandig ga nadenken. Dit is ook aangeraden.

Maar het aller belangrijkste is, dat als je een soerah reciteert dat je weet wat je zegt (betelkenis), en hier ga je zeker over nadenken.

Moge Allah (swt) onze imaan vergroten en insjallah onze gebeden accepteren.

Masalama

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2004 om 07:22

Salamoen Aleykum

Allereerst wil ik zeggen dat deze post niet van mij is maar van onze zuster ~Zahra~ dus als jullie iemand willen bedanken moeten jullie het bij haar doen.

Khoeshoo(consentratie) tijdens het gebed

Salaah(het gebed)is de belangrijkste van de praktische pilaren van de Islaam en Khoeshoo tijdens het gebed is vereist.Iblies,de vijand van Allah heeft de taak op zich genomen om de zonen van Adam (vrede zij met hem)te misleiden en te verleiden en zegt:�Daarna zal ik zeker tot hen komen,van v��r hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde�..�

E�n van zijn grootste complotten is de mensen van het gebed af te leiden door alle mogelijke middelen en hen dingen in te fluisteren tijdens het gebed om hen het genot van deze aanbidding te ontnemen.Hierdoor veroorzaakt hij voor hen verlies van beloning voor deze aanbidding.

Aangezien khoeshoo als eerste van de aarde zal verdwijnen en wij in de laatste der tijden leven,zijn de woorden van Hoedhayfah(moge allah tevreden met hem zijn)op ons van toepassing:�Het eerste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is khoeshoo,en het laatste dat jullie zullen kwijtraken van jullie religie is het gebed.Er zijn mensen die het gebed verrichten en in hen zit er geen goedheid.Er zal een tijd komen waarbij je de moskee binnengaat en je vindt niemand die khoeshoo heeft.�

Allah zegt:�Waarlijk,de gelovigen sl*gen.Degenen die nederig zijn in hun salaat.�;D.w.z. :Allah vrezend en op een rustige manier.Khoeshoo betekent kalmte,helderheid,rustigheid,waardigheid en nederigheid.Wat een persoon deze khoeshoo doet hebben is vrees voor allah(Taqwa) en het besef dat hij alles weet en ziet.

Manieren om khoeshoo te vermeerderen.

  Ih�saan 

Ih�san betekent dat je Allah aanbidt alsof je hem ziet,en als je hem niet kan zien,besef dat hij jou wel ziet.Hoe meer de dienaar de zoetheid van het gebed geproeft heeft,hoe meer hij tot het gebed aangetrokken wordt.Dit heeft te maken met de sterkte van zijn imaan.De midelen om je imaan te versterken zijn talrijk en dit is waarom de profeet(saws):�In jullie wereld zijn vrouwen en parfim mij dierbaar,en mijn vreugde is in het gebed.In een andere hadith zei hij:�laat ons gemak vinden in het gebed,o Bilal.�Hij zei niet:�laat ons het snel doen zodat we er van af zijn.�

  Tijdens het gebed bewegen met een gematigd tempo 

Aboe Qataadah(moge Allah tevreden met hem zijn) zei:De profeet zei:�De ergste soort dief is degene die steelt van zijn gebed.Hij zei�O boodschapper van Allah,hoe kan een persoon stelen van zijn gebed?�Hij zei:�Door het niet correct uitvoeren van roekoe en soedjoed.�

Degene die in zijn gebed niet in een gematigd tempo beweegt,kan geen khoeshoo  hebben omdat haast een barriere is voor khoeshoo.En pikken als een kraai is een barriere voor beloning.

  De dood herinneren tijdens het gebed

De profeet(saws)zei:�Herinner je de dood in je gebed.Degene die de dood herinnert tijdens zijn gebed,zal het voorzeker goed en correct verrichten.En bid het gebed van degene die niet denkt dat hij nog een gebed zal bidden.�

In deze context heeft de boodschapper van Allah Aboe Ayyoeb(moge Allah tevreden met hem zijn)geadviseerd en zei�Als je opstaat om te bidden,bidt een afscheidsgebed.�Dit betekent het gebed van iemand die denkt dat hij geen ander gebed meer zal bidden.De persoon die bidt zal zonder twijfel sterven en er zal ��n gebed zijn laatste gebed zijn,dus laat hem khoeshoo hebben in het gebed dat hij aan het verrichten is,want hij weet niet of dit zijn laatste gebed zal zijn.

  Het denken over de ayaat die je reciteert

De Quran is geopenbaard om er over na te denken.Allah  zegt:�(Dit is)een gezegend boek dat wij aan jou hebben neergezonden opdat zij zijn verzen zullen overpeinzen en opdat de bezitters van verstand er lering uit trekken.�Niemand kan over de verzen ervan nadenken,tenzij hij enige kennis heeft over de betekenis van wat hij reciteert,zodat hij er aan kan denken en tot tranen toe geroerd kan worden.Allah zegt:�En ook degenen die,wanneer zij met de verzen van hun heer vermaand worden,daarbij niet doof en blind neervallen.�Zo is de belangrijkheid van tafsier erg duidelijk.Ibn Djareer(moge Allah hem genadig zijn)zei:�ik ben verbaasd over mensen die de Quran lezen en niet weten wat het betekent.Hoe kunnen zij van het lezen genieten?

  Pauzeren aan het eind van elke Ayaah

Dit is nuttig om de betekenis te begrijpen en om er over na te denken en het is de Soennah van de profeet(saws).

  Reciteren in langzame,ritmische tonen

Zoals Allah de verhevene zegt:��.en draag de Quran voor,nauwkeurig.�De recitatie van de profeet was duidelijk.Elke letter werd onmiskenbaar uitgesproken.

Dit ritmische tempo van reciteren is meer bevorderlijk voor overdenking en khoeshoo dan een snelle en gehaaste recitatie.

Een andere manier die je kan helpen om khoeshoo te hebben is je stem mooi maken tijdens recitatie.Dit is iets wat geadviseerd werd door de profeet toen hij zei:�Verfraai de Quran met jullie stemmen,want een mooie stem laat de schooheid van de Quran toenemen.

Het verfraaien met je stem betekent niet  het langer maken van de klinkers en het een melodie geven zoals de manier van de zondaren(muzikanten);het betekent je stem verfraaien met de vrees voor Allah,zoals de profeet (saws)zei:�Waarlijk,deene van de mensen die ��n van de mooiste stemmen heeft voor het reciteren van de Quran,is degene waarvan je denkt dat hij Allah vreest terwijl je hem hoort reciteren.�

  Beseffen dat Allah antwoord op je gebed

De profeet zei:�Allah,De Glorieuze en Verhevene,zei::�Ik heb het gebed russen mijzelf en mijn dienaar gedeeld in twee delen en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft.�

Als de  dienaar zegt�Alle lof is voor Allah,de Heer der werelden�,dan zegt Allah�Mijn dienaar heeft mij geprezen.Wanneer de dienaar zegt de meest Barmhartige,de meest genadevolle�,dan zegt Allah�mijn dienaar heeft mij verheerlijkt�.Als de dienaar zegt�heerser op de Ag des Oordeels�,dan zegt Allah�mijn dienaar heeft mij vergeven�.Wanneer de dienaar Zegt�U alleen aanbidden wijen U alleen vragen wij om hulp�,dan zegt Allah�dit is tussen mij en mijn dienaar en mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft�.Wanneer de dienaar zegt�leid ons op het rechte pad,het pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken,niet van degenen op wie toorn rust en niet dat van de dwalenden�,dan zegt Allah �dit alles is voor mijn dienaar en mijn dienaar zal  krijgen wat hij gevraagd heeft�

Dit is een geweldige en belangrijke hadith.Als iemand dit in gedachte houdt als hij aan het bidden is,verkrijgt hij een immense khoeshoo en Al-Fatiha zal een grote invloed op hem hebben.Hoe kan het ook anders ,wanneer hij voelt dat zijn heer hem toespreekt en hem geeft wat hij vraagt?

Dit  �gesprek�met Allah moet gerespecteerd worden overeenstemmend met de juiste waarde.De boodschapper van Allah zei: �Wnneer ieman van jullie staat te bidden,is hij in conversatie met zijn heerndus laat hem aandacht schenken hoe hij tot hem spreekt.

  Bidden met een afscheiding(soetrah)voor je 

  De profeet zei:�Wanneer ��n van jullie bidt,laat hem bidden voor een soetrah en laat hem er dicht bij zijn.

Dicht bij de soetrah zijn is zeer voordelig,zoals de profeet zei:�Wanneer iemand van jullie voor een soetrah bid,laat hem er dicht bij zijn,zodat de shaytaan zijn gebed nietkan verstoren.�

De soennah in het dicht bij de soetrah zijn,is het hebben van 3 armlengtes tussen de soetrah en de plek waar men neer knielt.Of genoeg ruimte overlaten waar een schaap tussen beide kan passeren,zoals is overgeleverd in de authentieke hadith:

De profeet adviseerde degene die bidt,om niemand tussen hem en zijn soetrah te laten passeren.Hij zei:�Wanneer iemand van jullie bidt,sta niemand toe om voor hem door te passeren.Als hij erop aandringt ,dient hij hem te bevechten,omdat hij een metgezel (dwz. Shaytaan) bij zich heeft.

An-Nawawi(moge Allah hem genadig zijn)zei:�De wijsheid in het gebruik van een soetrah is om je blik te verlagen en niet daarachter te kijken en om te voorkomen dat er iemand je voorlangs passeert en om shaytaan te verhinderen om je voorlangs te passeren om zo je gebed ongeldig te maken.�

  Op je borst je rechter op je linkerhand plaatsen

Imaam Ah�mad (moge Allah hem genadig zijn)werd gevraagd over de betekenis van het plaatsen van de ene hand boven op de andere tijdens het gebed.Hij zei:�Het is nederigheid voor de Almachtige.�Ibn Hajar(moge Allah hem genadig zijn)zie:� De geleerden(oelama)zeiden:�de betekenis van deze lichaamshouding is dat het de houding is van een nederige verzieker,het is meer waarschijnlijk om onrustige bewegingen te voorkomen en het is meer bevorderlijk voor khoeshoo.�

  Kijken naar de plek waar je neerknielt

Het is overgeleverd door Aisha dat de boodschapper van Allah (saws)gewoon was te bidden met zijn hoofd schuin naar voren en zijn blik naar beneden,kijkend naar de grond.

Wanneer de profeet de ka�ba binnen kwam ,verlieten zjn ogen nooit de plaats van neerknieling,totdat hij weer naar buiten trad.

  Het wijzen/bewegen van de wijsvinger

De profeet(saws)zei:�Het is krachtiger tegen de Shaytaan dan ijzer.�

Dwz. Het wijzen met de wijsvinger tijdens Tashahoed is pijnlijker voor shaytaan dan gesl*gen worden met een ijzeren stok,omdat het de dienaar aan de eenheid van Allah herinner en om oprecht te zijn in de aanbidding van hem alleen,en dit is wat de shaytaan het meeste haat;we zoeken toevlucht bij Allah tegen hem.

Vanwege dit grote voordeel waren de sahaba (moge Allah tevreden met hen zijn)gewoon om elkaar te bevelen dit te doen en zij waren heel ijverig om zich te herinneren om dit te doen,dit wat veel mensen tegenwoordig zo licht opnemen.Het is overgeleverd dat de metgezellen van de profeet(saws)het gebruik hadden om elkaar te bevelen,dwz met betrekking op het wijzen met de vinger tijdens de doe�a.De soenna met betrekking tot het wijzen met de wijsvinger is dat hij opgeheven moet blijven,wijzend richting de Qibla gedurende de Tashahoed.

Bron: De weg naar het paradijs/sheikh Mohammad Saalih�Al-Moenaddjied.



__________________
neem een kijkje op mijn homepage:www.kunfayakun.tk

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
mohamed el mouk Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 maart 2004 om 11:30

Assalaam oe 'alaikoem wr wb,

Dit heb ik gevonden op een forum!

Concentratie tijdens het gebed:

Iedereen weet wel dat we tijdens ons gebed concentratie nodig hebben, en dat dat erg belangrijk is. Maar zoals we in de praktijk vijf keer per dag merken, is dat niet altijd even makkelijk om dit ook inderdaad na te komen.

Vaak vragen wij ons af? Hoe kunnen we onze concentratie tijdens het gebed verbeteren???

 

In de tijd van de profeet(vzmh) liep er eens een man de moskee binnen, bad twee buigingen, en ging de profeet(vzmh)groeten, die tegen hem zei:

"Ga terug, en bidt, want je hebt niet gebeden."

De man ging inderdaad terug, en deed zijn gebed opnieuw, ging weer naar de profeet(vzmh) die weer zei: "Ga terug en bidt, want je hebt niet gebeden."

De man deed hetzelfde, kwam terug naar de profeet(vzmh) en voor de derde keer zei de profeet: "Ga terug en bidt, want je hebt niet gebeden."

De man antwoordde verontwaardigd: "Bij degene die jou de waarheid heeft gezonden, ik kan niet beter dan wat u net heeft gezien!"

De profeet(vzmh) zei: "Zeg Allahu Akbar, lees de Qoraan, en buig, totdat je stabiel bent, sta weer op, totdat je stabiel bent. Kniel (soejoed) totdat je stabiel bent. Zit, totdat je stabiliseert, en kniel totdat je stabiliseert."

 

Hiervan leren wij dat wij rustig aan moeten bidden, dit zal onze concentratie verhogen, en niet dat juist tijdens het gebed de gekste dingen binnenschieten: Ik moet nog schoonmaken, ik moet die nog bellen,  aja, dat moet ik tegen haar of hem nog zeggen en ga zo maar door.........

������������������������������

Omar ibn al-Khattaab ra zei: "Een man bidt 60 jaar, en geen enkele buiging wordt van hem geaccepteerd."

De metgezellen vroegen: "Waarom?"

Hij zei: "Het zijn slechts bewegingen wat hij uitvoert."

Hoe onderhoudt de profeet(vzmh) zijn gebed??

Kijk naar de volgende vertellingen van de metgezellen en de profeet(vzmh):

Hij zei altijd: "Bilaal, ontspan ons ermee."  (Bedoeld wordt dus het gebed.)

Dus de profeet(vzmh) zag het gebed als een ontspanning voor hem en alle moslims om hem heen, in tegenstelling tot ons, wij zien het als een last, waar we zo snel mogelijk vanaf willen zijn, want anders mis je die film, of anders kom je daar te laat, of anders krijg je ruzie met die of met die..... 

Hij zei ook: "Het allerliefste in mijn leven is het gebed."

Stel jezelf eens deze vraag: Wat is het allerliefste in mijn leven?

Jouw geld? Jouw vrouw, je man? Helaas zullen slechts weinig van ons hetzelfde als onze boodschapper(vzmh) antwoorden. Moge Allah (swt) ons vergeven en ons op zijn pad leiden.

Rabi3a ibn Ka3b zegt: "Ik hoorde de profeet(vzmh) tijdens zijn buiging zeggen:

�O Allah, mijn gehoor, zicht, hersens, botten en zenuwen zijn allemaal tot U gericht.�"

Soufiane at-Tawri: "Als je at-Tawri zag bidden, dacht je dat hij op dat moment zal overlijden!"

Zo geconcentreerd was hij bezig met zijn gebeden, hij heeft de echte betekenis van de volgende overlevering begrepen: "Bidt het gebed van iemand die afscheid neemt." Dus afscheid van dit leven. Als jij wist dat het gebed wat je nu zal verrichten, jouw laatste gebed zal zijn:

De profeet(vzmh)hem zei: "Een man bidt een gebed, en er wordt slechts de helft van geaccepteerd, of een kwart, of een achtste, of�."

Hoeveel is van jou geaccepteerd? 100%? De helft? Een kwart?

 

 Omar ibn az-Zoubair(ra) was iemand die een bijzondere hoge concentratie had tijdens het gebed. Omar(ra) had een gevaarlijke ziekte aan zijn been, waardoor zijn been geamputeerd moest worden. Ze stelden voor om hem te verdoven met verdovingsmiddelen, een drug, maar hij weigerde. Hij zei ik heb wat beters:

Ik ga bidden, en wacht totdat ik in mijn soejoed ben, doe dan wat je wil. Omar (ra) begon aan zijn gebed, met een wonderbaarlijke concentratie, hij

boog, stond weer op, en ging toen naar zijn soejoed, even later begonnen ze

met een zaag(!!!) zijn been eraf te zagen en het enige wat ze van hem

hoorden is:

"Laa ilaaha illa Allah, Astaghfiro Allah, Alhamdolillaah, Allahu Akbar�."

En geen enkele schreeuw of iets dergelijks, zij gingen door, totdat de been

ernstig begon te bloeden, waardoor ze met een pan heet water aankwamen, om

het te verhelpen. Omar ra was toen buiten bewust zijn. Toen hij wakker werd zei hij: "Bij Allah, ik heb niks gemerkt, totdat het

hete water aan mijn been werd gezet."

Maasha Allah!!! Geen woorden voor, hoe kan iemand zo ver weg zijn, zo

dichtbij Allah, dat als zelfs je been wordt weghaalt, je er niks van merkt�!!??!!

 

 Bidt op tijd, wassing is perfect, de zuilen ook, hij is geconcentreerd, maar de duivel komt hem storen, dan doet hij zijn uiterste best om toch weer zijn concentratie terug te krijgen, en dat lukt, maar de duivel komt weer, weer wordt hij gestoord enz.

Je zou kunnen zeggen dat deze persoon, met twee dingen tegelijk bezig is:

zijn gebed, en een �jihad�, dus hij doet zijn best om zijn concentratie terug te krijgen. Mogelijk verkeren de meesten van ons in veel van hun gebeden in een soortgelijke staat. Deze persoon, heeft voor zijn gebed een dubbele beloning: ��n voor zijn gebed, en ��n voor zijn �jihad�.

Wordt het niet eens tijd om je imaan te vergroten, door kennis op te doen en jezelf zo nu en dan dwingen de Qoraan te pakken, extra gebeden te verrichten en harder vechten tegen de sajtaan. Doe eens je best om de hele wereld achter je te laten en alleen jij en Allah(swt) te zijn.

 

En nu komt de belangrijkste vraag: "Hoe concentreer ik me op het gebed?"

Er zijn vier dingen waar je je aan moet houden:

 

1- Blijf ver van de zonden:  Toon berouw, en houd ermee op, en het zal zeker invloed hebben. Er ging een man naar Ibn Hanbal en zei: "Ik zet �s nachts mijn water klaar (voor de wassing), en heb de intentie om op te staan voor fajr, slaap vroeg, en toch kan ik niet opstaan." Ibn Hanbal zei: "Jouw zonden hebben jou zo zwaar gemaakt."

Zo zwaar dat hij niet meer voor het fajr-gebed kan opstaan. Hij die het fajr-gebed niet op tijd kan verrichten, zorg ervoor dat je zonden die je tegenhouden er niet meer zijn!

 

2. Stel jou lievelings soera aan uit de koran: leer het uit je hoofd, zoek de uitleg ervan op in een makkelijke tafseer  en leer dat ook. Bidt dan met deze Soera in jou Qiyyaam. Denk je eens in: Zo�n mooi stuk wat je aan het lezen bent, en je weet wat je zegt, je begrijpt het helemaal, en je houdt er van midden in de nacht.

 

3- Bidt gezamenlijk: dit versterkt jouw band met de anderen, en geeft ook een mooie ontspannen sfeer in jullie groep. In de moskee is natuurlijk het mooist, maar thuis met je broers/zussen of kinderen kan natuurlijk ook.

De laatste, maar het belangrijkste punt:

4. Begrijp de echte betekenis en de waarde van het gebed: Wees je ervan bewust dat elke beweging van het gebed invloed heeft op je hart. Vanaf de wassing tot het eind. Laat jezelf niet alleen fysiek naar de qibla gericht zijn maar,vooral met je hart.

De profeet(vzmh) zei: "Als een dienaar de wassing verricht, en zijn handen wast,

verdwijnen de zonden uit zijn handen en tussen zijn nagels. Wast hij zijn mond, dan verdwijnen de zonden ook onder zijn tong. Wast hij zijn gezicht, verdwijnen de zonden zelfs onder zijn oogleden. Wast hij zijn hoofd, verdwijnen zijn zonden zelfs uit zijn oren, en als hij zijn voeten wast,

verdwijnen ze ook van onder de nagels."

Dus alle (kleine) zonden die hebt verricht, worden van je weggewassen.

 

Waarom mag men niet rond kijken wanneer men bid?

Stel je voor, dat je bij een belangrijke koning of president op bezoek bent, en je staat voor hem. Dan ben je ook niet naar alle hoeken in de kamer aan het bekijken. Maar nu sta je voor jouw Heer!!! Dan kun je het ook niet maken om ergens anders naar toe te kijken. Reciteer de Fatiha. En blijf je ook hier bewust van wat je zegt.

Je vraagt Allah hier om je op het rechte pad te leiden.
Hoop dan ook op verhoor van je smeekbede.

De profeet(vzmh) zegt in een hadith Qudusi:

"Als een dienaar tijdens zijn gebed de Fatiha reciteert, dan antwoord Allah(swt)  hem:  mijn dienaar heeft mij gedenkt.

�Meester van de Dag des Oordeels.� Mijn dienaar is zich bewust van mijn macht.

�U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.� Dit is alleen tussen mij en mijn dienaar. -�Leid ons op het rechte pad, Het pad der genen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.� Mijn dienaar heeft mij gevraagd, en ik zal hem schenken wat hij vroeg."

 

Toen Omar ibn Abd al-Aziz bad, hield hij korte stiltes na elke vers van al-Fatiha. Zijn metgezellen (ra) vroegen hem naar de reden en hij zei: "Ik houd ervan om het antwoord van Allah te horen."

Daarna lees je een Soera op. Velen van ons nemen de kortste soera, bijv.

Al-Ichlaas, om eerder klaar te zijn, maar als je je bewust bent van de grote betekenis van deze kleine Soera dan zul je er insha�Allah meer bij stil staan.

 

Laten we vanaf dit moment ons best doen om daadwerkelijk te begrijpen wat we zeggen, en dat ook op ons laten inwerken, en wij vragen Allah swt om ons gebed dan te accepteren.

Amien. 

 

Moge Allah ons helpen onze concentratie te verbeteren.

Amien.

Wa salaam,

Mohamed

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.082 seconden.