Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wij???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Einherjar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Einherjar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wij???
    Geplaatst op: 02 juni 2004 om 05:21

ik lees af en toe in een vertaling van de koran, en daar lees ik bijv.

4. Wij zonden geen boodschapper dan met de taal van zijn volk, zodat hij (het) hun duidelijk moge maken. Dan laat Allah dwalen wie Hij wil en leidt wie Hij wil. Hij is de Almachtige, de Alwijze.

5. En Wij zonden Mozes met Onze tekenen, zeggende: "Breng uw volk uit de duisternis tot het licht en herinner hen aan de dagen van Allah." Daarin zijn voorzeker tekenen voor ieder die geduldig en dankbaar is.

Mijn vraag is nu, wie zijn "Wij"?

 

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 05:28

A Selaam oe Ale'ykoem,

Als ik het goed begrepen heb, is dit een vorm van Pluralis Majestatis (net zoals de Koningin bijvoorbeeld tijdens haar Troonrede "Wij" zegt ipv "Ik"). "Wij" slaat dat dus op Allah (swt).

Een verdere uitleg kan ik je helaas niet geven, hoop dat er misschien iemand anders is die hier wel wat meer over weet Insha'Allah.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 05:40

Assalamoe alykoem,

in het arabisch is het wel mogelijk dat je WIJ in plaats van IK gebruikt.

bv ipv dat ik zeg ik ga naar huis, kan ik ook zeggen wij gaan naar huis. in onze tijd wordt dat weinig gebruikt, maar vroeger was het heel normaal.

je zegt ook tegen 1 persoon: assalamoe alykoem, in het het meervoud dus.

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 05:43

A selaam oe Ale' ykoem Aboe Jabir,

Dat voorbeeld van A selaam oe Ale' ykoem vind ik inderdaad een hele goede. Ook weer een vorm van Pluralis Majestatis. Ik heb dit (in een ver verleden ) bij Latijn geleerd, en weet dus alleen dat de ik-vorm weleens als wij-vorm wordt gehanteerd. Mijn Arabische taal en grammatica zijn niet denderend, maar daar ga ik Insha' Allah gauw wat aan doen.

Djazak Allahoe Ghairan voor je uitleg.

Wa Ale' ykoem s Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Amirra Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 juni 2003
Locatie: Qatar
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amirra Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 06:05

 

Salaam Alaikoum,

'Salaam alaikoum' wordt in het meervoud gebruikt zodat je de engelen, die iedereen heeft, ook groet. Zo heb ik het begrepen.

Amirra

De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag,
en het beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.
Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel-Jabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 02:24
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 03:38

asallam aleikum,

heel simpel  :

wij (pers.vnw.)
1 subjectsvorm van de 1e pers. mv. => we
2 i.p.v. 'ik' als men zichzelf minder op de voorgrond wil plaatsen
3 als majesteitsmeervoud

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 06:40

salaam oulikoum,

'Wij' staat toch voor de verschillende eigenschappen/elementen van ALLAH????

wassalaam,

 

 

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 13:37
In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door abdoe_allah

salaam oulikoum,

'Wij' staat toch voor de verschillende eigenschappen/elementen van ALLAH????

wassalaam,

 

 



Ik denk het ook, de elementen; ziel, geest en lichaam, oftewel; vader, heilige geest en zoon.


Je begrijpt me verkeerd, ik bedoel met elementen de 'krachten' van ALLAH (saw).
De krachten om iets te scheppen, de krachten om iets te laten bloeien, de krachten om iets te laten sterven.  

wassalaam,

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2004 om 18:20
In eerste instantie geplaatst door abdoe_allah

salaam oulikoum,

'Wij' staat toch voor de verschillende eigenschappen/elementen van ALLAH????

wassalaam,

 

 

Mag het dan zijn dat die verschillende eigenschappen van allah ook apart ervaren mogen worden?

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 07:36

NEE, Allah zegt:  Allah, - er is geen God dan Hij. Hij heeft de schoonste eigenschappen. 20:8. Allah zegt ook: Zeg: "Roept Allah aan of roept Rahmaan (de Barmhartige) aan, bij welke naam gij Hem ook noemt, Hij heeft de schoonste namen." En zeg uw gebed niet te luid en evenmin te zacht, doch zoek een middenweg. 17:110.

Hij is Allah, naast Wie er geen God is, de Kenner van het onzienlijke en het zienlijke, Hij is de Barmhartige, de Genadevolle. Hij is Allah, naast Wie er geen God is, de Koning, de Heilige, de Brenger van Vrede, de Schenker van Veiligheid, de Beschermer, de Machtige, de Krachtige, Bezitter van Grootheid. Verheven is Allah boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen. Hij is Allah, de Schepper, de Maker, de Vormer. Hij heeft de schoonste namen. Alles wat in de hemelen en op aarde is verheerlijkt Hem en Hij is de Almachtige, de Alwijze. 59:23 tot 25.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
abdelah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdelah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 08:49

Het gebruik van het woord �Wij� in de Qor�aan

 

 

Waarom maakt Allah (soebhanahoe wa ta�ala) in de Qor�aan veelvuldig gebruik van de woorden Wij en Onze, wanneer Hij naar Zichzelf verwijst? Is dit bewijs voor de ongelovigen die beweren dat Jezus (de profeet �Isa - �aleihi sallem) Zijn zoon is?

 

Het is een kenmerk van de Arabische literaire stijl dat iemand naar zichzelf verwijst met het voornaamwoord �nahnoe� (wij) als teken van respect of eer. Hij kan ook het woord �ena� (ik) gebruiken als verwijzing naar ��n persoon, of de derde persoon enkelvoud �hoewa� (hij). Alle drie stijlen worden in de Qor�aan gebruikt. De eersten die de Boodschap te horen kregen, waren immers de Arabieren en Allah (soebhanahoe wa ta�ala) sprak ze toe in hun eigen taal (Fataawa al-Ladjnah ad-Daa�imah 4/143).

 

�Allah (soebhanahoe wa ta�ala) verwijst soms naar Zichzelf met een voornaamwoord in het enkelvoud en soms ook in het meervoud, zoals in de ayah:

 

� Voorwaar, Wij hebben jou een duidelijke overwinning geschonken. � (48:1)

 

en in soortgelijke ayaat. Maar Allah (soebhanahoe wa ta�ala) gebruikt nooit het tweevoud om naar Zichzelf te verwijzen.Het meervoud duidt namelijk op het respect wat Hem toekomt, en het tweevoud verwijst slechts naar een specifiek aantal (en meer niet) en Hij is daar ver boven verheven.� (Al-�Aqiedah at-Tadmooeriyyah � Sjeich al-Islaam Ibn Taymiyyah p.75)

 

De woorden �innaa� (waarlijk, wij ..) en �nahnoe� (wij) en andere vormen van het meervoud kunnen gebruikt worden wanneer iemand spreekt namens een groep, maar ook wanneer het slechts ��n persoon betreft en het gebruikt wordt als aanduiding van respect of eer. Ook koningen en andere leiders bedienen zich hiervan, wanneer ze verklaren: �Wij hebben besloten dat �� In een dergelijk geval spreekt er maar ��n persoon en wordt het meervoud gebruikt uit respect. Degene Die het meest recht heeft op respect is Allah (soebhanahoe wa ta�ala). Wanneer Hij zich dus in de Qor�aan bedient van woorden als �innaa� en �nahnoe� is dit om respect en verheerlijking duidelijk te maken en niet om te verwijzen naar een groep.

 

Wanneer het gebruik van dergelijke meervouden in een vers voor verwarring zorgt, dienen we te verwijzen naar duidelijke, ondubbelzinnige ayaat ter verheldering. Als bijvoorbeeld een christen beweert dat een vers zoals: �Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (de Qor�aan) hebben neergezonden en voorwaar, Wij zijn daarover zeker de Wakers. � (15:9)  het bewijs is voor een goddelijke drie-eenheid, kunnen we deze claim weerleggen door een duidelijke ayah aan te halen:

 

�En jullie God is ��n God. Geen god is er dan Hij, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.� (2:163)

 

of:

 

�Zeg: �Hij is Allah, de Enige.�  (112:1)

 

Op deze manier wordt verwarring voorkomen voor degene die de waarheid zoekt. Telkens wanneer Allah (soebhanahoe wa ta�ala) het meervoud voor Zichzelf gebruikt, is dit gebaseerd op het respect en de eer die Hij verdient en op het grote aantal Namen en Eigenschappen dat Hij bezit en op het grote aantal troepen en engelen dat Hij heeft.�

(Al-�Aqiedah at-Tadmoeriyyah � Sjeich al-Islaam Ibn Taymiyyah, p. 109)

 

Wa Allahoe �Alim � En Allah weet het het beste.

 

 

Bron: www.islam-qa.com

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 11:41

asallam aleikum,

zo!

Dat is wat je noemt nog eens een mooie bijdrage!

Welkom op het forum!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 augustus 2004 om 12:36

essalaamo 3alaikom,

ja inderdaad, bedankt voor de uitleg! ik had er zelf eigenlijk nooit bij stilgestaan. Want als ik bijvoorbeeld thuiskom en er is niemand thuis, dan zeg ik altijd essalaamo 3alaikom wa3ala 3iebaadie allahie essaali7een. Dan zeg ik dat dus eigenlijk dubbel. want '3alaikom' slaat al op 3iebaadi ellaahi essaali7een. toch??

Terug naar boven
abdoe_allah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 30 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 214
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abdoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2004 om 12:39
In eerste instantie geplaatst door Herne

In eerste instantie geplaatst door abdoe_allah

salaam oulikoum,

'Wij' staat toch voor de verschillende eigenschappen/elementen van ALLAH????

wassalaam,

 

 

Mag het dan zijn dat die verschillende eigenschappen van allah ook apart ervaren mogen worden?

 

beste herne,

Ik denk dat je een soort drie-eenheid bedoelt maar dan in het meervoud. Nee het is ten strengste verboden om de krachten van ALLAH  elk apart te ervaren, je kan het beter als 1 geheel zien. Maar ik denk dat deze discussie te ver buiten onze feitelijke denkvermogen gaat.(een eindeloos onderwerp dus) behalve als we zelf een god creeren naar ons eigen fantasiedenkbeeld

groeten,
abdoe_allah

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.