Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Aftellen naar de Ramadan

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Aftellen naar de Ramadan
    Geplaatst op: 01 september 2004 om 13:23

De Ramadan begint op 15 oktober als ik het goed heb. Dat wordt weer langzamerhand aftellen geblazen. Van sommige hoor ik dat het best wel zwaar is om eraan mee te doen. Voor mij is dit jaar de eerste keer, dat ik er aan mee ga doen. Maar wie heeft er misschien tips voor aan degene die voor de eerste keer mee gaat doen? Ik probeer in elk geval een week vol te houden. En ik zie daarna wel weer verder.....Ik ben nog niet van plan om mezelf al gek te maken. Zeker nog niet in het begin. Maar wil wel op gaan bouwen. Is dit slim of handig om zeker in het begin om op die manier zo te doen? Sommige zeggen misschien gelijk 1 maand aan mee te doen. Maar ik weet niet of dat voor mij voor de eerste keer dat wel haalbaar is.  Ben benieuwd.

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 14:09

Assalamoe alykoem,

Allah belast geen ziel boven haar vermogen. 2:286.

dus zuster, kijk goed wat je lichaam aankan, Allah belast niemand boven zijn vermogen, dat omdat het jouw eerste jaar is, door de tijd zal je er aanwennen inshAllah, en de hele ramadan meedoen, Amien.

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 14:58

Salamoen Aleykoem

Ik zou zeggen: denk aan de mensen die zowiezo elke dag vasten in Afrika!!!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 15:00
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Ik zou zeggen: denk aan de mensen die zowiezo elke dag vasten in Afrika!!!

Ik zag laatst iemand uit Afrika een pizza eten. Zo slecht hebben ze het niet.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 15:34
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Ik zou zeggen: denk aan de mensen die zowiezo elke dag vasten in Afrika!!!

Ik zag laatst iemand uit Afrika een pizza eten. Zo slecht hebben ze het niet.

Beste IHAEM,

Dus als je een pizza eet, heb je het niet slecht......??? Wat versta je onder armoede? Niet aan een pizza kunnen komen, is dat voor jou armoede??

Je bent wel erg egoistisch!

P.S Ik heb er overigens ontzettend zin in. het is me mooiste maand, waar ik naar verlang.

Tipje: Waar een Wil is, is een weg. De Ramadan is alleen voor degenen die echt sterk zijn, door zich niet alleen te onthouden van eten, drinken, seksuele gemeenschap, maar meer dan dan. Het is een opvoeding voor je Imaan. Belangrijke punt, we dienen buiten de Ramadan ons net zo Islamitisch te gedragen als tijdens de maand ramadan. Alleen dat zijn pas echte Moslims.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 15:47

Salamoen Aleykoem

Oja natuurlijk heel Afrika barst van de pizza. Of nee nee w8 ik denk dat ze doen alsof ze arm zijn terwijl ze allemaal pizza's verstoppen.

IHAEM ik denk dat jij net zo goed als iedereen weet dat half Afrika hongersnood lijdt. Ben benieuwt wat jij HONGERSNOOD noemt.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Loqmaan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Loqmaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2004 om 19:13

Assalamoe 3alaikoem,

Ik wilde hier graag eventjes op reageren.

Ik wil u allen eraan herrineren dat de ramadan geen kwestie is van honger lijden zoals hierboven wordt gessugereerd. In de Koran staat nl. dat het vasten ons verplicht is gesteld " la3allakoem tatakoen " . Dus niet om maar honger te lijden maar meer een opvoeding van je geloof zoals Imaan aangeeft. Dit is 1 van de zo vele gunsten die wij krijgen van Allah s.w.t.

Het is een heilige maand waarin de meest heilige nacht voorkomt, de nacht waarin de openbaring begon aan Mohamed v.z.m.h. Voor de godvrezenden een nacht van  en het smeken om vergiffenis. Deze nacht kun je, als moslimzijnde, niet zomaar aan je voorbij laten gaan . Wij weten toch dat deze nacht beter is dan 1000 maanden.

Rhido, ik raad je aan om juist gebruik te maken van deze maand. Het is een heilige maand waarin je je geloof kunt versterken waarvan je heel erg  zult worden.

Discussie over het al dan niet aanwezig zijn van pizza-tjes in Afrika eventjes terzijde   

Wa-3alaikomoe Assalaam

Terug naar boven
Abo sayfoedien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abo sayfoedien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2004 om 02:09
In eerste instantie geplaatst door Remco

Bij vasten schijnen enkel dagen het zwaarst te zijn, ik zal het nog eens opzoeken, heb het ergens staan.



Dag Remco,

Vraagje ben je christen?

Groetjes
Terug naar boven
Michel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Michel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2004 om 15:13

 

Assalaam Alaykoum,

Ook voor mij wordt het de eerste keer en ik ben van plan het op te bouwen tot ik de volledige tijd kan vasten. Ik hoop het lang vol te houden Wat Loqmaan zegt klopt helemaal: het mee doen met de Ramadan moet je geloof enorm versterken, het is sowieso een mooie tijd van nog meer bezinning en saamhorigheid, altijd mee doen dus tenzij je ziek bent of iets dergelijks en Allah swt ons in dat geval ontlast.

Ik wil alleen maar zeggen, prachtige tijd die je serieus zal verrijken, echt doen Rhido 

Wassalaam,

Michel

Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2004 om 16:57
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Ik zou zeggen: denk aan de mensen die zowiezo elke dag vasten in Afrika!!!

Volgens mij is dat geen vasten maar gewoon hongersnood....

Bij het vasten mogen ze toch wel eten en drinken na zonsondergang (of zoiets) ?

Volgens mij hebben ze in Afrika ook na zonsondergang vaak niets te eten...of ik moet me vergissen.

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 september 2004 om 19:32
Hallo Mystica,

Klopt na het avondgebed kunnen we weer eten tot voor het ochtendgebed.
Vasten is o.a. ook het solidair zijn met mensen die honger moeten lijden.
Dus vandaar dat er gezegt wordt 'denk aan hun tijdens de ramaddan'.

mvg



Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 07:24

Salaam aleikum,

dit is ook mijn eerste 'echte' Ramadan. Vorig jaar heb ik de hele maand gevast. Het ging echt goed, Alhamdulilah... Maar dit is mijn eerste Ramadan als moslim , dat maakt het wel specialer. Ik hoop dat het je gaat lukken Rhido en jou ook Michel. Ik heb mijn vorige Ramadan per dag gedaan, dus iedere dag weer pas beslissen of je meedoet, dan lijkt het niet zoveel (zit gewoon tussen de oren). Dat ging dus iedere dag goed, alhamdulilah. Helaas was ik aan het einde wel heel erg moe... maar goed. Trouwens, vanuit voedingskundig oogpunt is het zeker belangrijk om gezond te eten, speciaal tijdens de Ramadan. Niet teveel zoetigheid ineens, weinig vet, goed blijven drinken. Dan houdt het lichaam het goed vol.

Ik heb echter nog wel een vraagje: vorig jaar had ik tentamens in de Ramadan, ik heb dus twee dagen niet gevast. Is dat een goede reden? In een islamitisch land wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden, maar in Nederland niet. Mijn man zegt dus ook dat dat mag, aangezien studie ook heel belangrijk is en ik vind dat eigenlijk ook, maar toch... Ik verwacht eigenlijk niet dat ik hier een positief antwoord op hoor, maar wil ook graag een beetje ruggesteun denk ik, om het dit jaar mijn tentamens te maken tijdens mijn vasten, insha Allah.

Ik hoor het graag, salaam happylady

Salaam happylady
Terug naar boven
Belg Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 mei 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Belg Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 09:48
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,

dit is ook mijn eerste 'echte' Ramadan. Vorig jaar heb ik de hele maand gevast. Het ging echt goed, Alhamdulilah... Maar dit is mijn eerste Ramadan als moslim , dat maakt het wel specialer. Ik hoop dat het je gaat lukken Rhido en jou ook Michel. Ik heb mijn vorige Ramadan per dag gedaan, dus iedere dag weer pas beslissen of je meedoet, dan lijkt het niet zoveel (zit gewoon tussen de oren). Dat ging dus iedere dag goed, alhamdulilah. Helaas was ik aan het einde wel heel erg moe... maar goed. Trouwens, vanuit voedingskundig oogpunt is het zeker belangrijk om gezond te eten, speciaal tijdens de Ramadan. Niet teveel zoetigheid ineens, weinig vet, goed blijven drinken. Dan houdt het lichaam het goed vol.

Ik heb echter nog wel een vraagje: vorig jaar had ik tentamens in de Ramadan, ik heb dus twee dagen niet gevast. Is dat een goede reden? In een islamitisch land wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden, maar in Nederland niet. Mijn man zegt dus ook dat dat mag, aangezien studie ook heel belangrijk is en ik vind dat eigenlijk ook, maar toch... Ik verwacht eigenlijk niet dat ik hier een positief antwoord op hoor, maar wil ook graag een beetje ruggesteun denk ik, om het dit jaar mijn tentamens te maken tijdens mijn vasten, insha Allah.

Ik hoor het graag, salaam happylady

Salaam 3laikom,

beste happylady

Als moslim in Belgi� wordt hier ook geen rekening gehouden met onze vasten en de examens vallen ook tijdens die heilige maand, maar het is nog altijd geen reden om mijn vasten te verbreken. Integendeel ik ga ermee door en met de hulp van Allah swt leg ik ieder jaar men examens schitterend af, waar ook de meeste niet moslims mensen naar me opkijken.

Of tijdens men lichaamelijke opvoeding, was een traditie dat elke jaar we 3km of meer moesten lopen en dat viel ook tijdens de Heilige maand Ramadaan.  En Hamdoulilah elke keer was de eerste 3plaatsten toe geschreven aan een Moslim.Terwijl de meeste mensen dronken gingen wij gewoon door en daar kijken ze ook naar ons op.

De Ramadaan verbreken wegens een examen/ tentamens vindt ik fout.Probeer deze jaar insjAllah het niet te doen en ik ben er van overtuigd dat Allah swt je gaat helpen.

Wa Allah 3lam

Wa 3laikom slm

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 september 2004 om 10:00
Hoi,
rot van die examens happylady, maar het lukt je wel, ben k zeker van.
Belg, als mede-belg kan ik je verzekeren dat ze bij ons op de KUL ook niet veel rekening houden met wanneer examens vallen, nl net na de kerstvakantie, met dus kerst en nieuwjaar en 2 miljoen familiefeesten
  Dat is dus ook elk jaar prutsen om een evenwicht te vinden tussen familie/vriend en studeren.  Maar ja, hoort erbij he als je studeert...
Groetjes Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2004 om 02:29

Salaam alaykoum Happylady,

Allah swt belast niemand. Jij denkt dat je het niet aankunt, omdat Saytaan jouw dat influistert. Allah swt heeft de mens geschapen en weet waartoe ze in staat zijn. Hij weet dat de mens in staat is om te vasten, mits je niet zwanger, (ernstig) ziek etc bent. Je kunt het en dat moet je inzien, op jezelf inpraten. Ga de strijd aan met je maag. Je zult zien, dat je een gelukkig mens bent, wanneer je JUIST tijdens tentamens vast.

InshaAllah zul je vanaf dit jaar meedoen.

FiaminAllah

P.S Mag ik vragen wat je man voor redenen aanhaalt, dan de studie. Want studie kan heel goed samen gaan met vasten, uit eigen ervaring.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 17:11
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum,

dit is ook mijn eerste 'echte' Ramadan. Vorig jaar heb ik de hele maand gevast. Het ging echt goed, Alhamdulilah... Maar dit is mijn eerste Ramadan als moslim , dat maakt het wel specialer. Ik hoop dat het je gaat lukken Rhido en jou ook Michel. Ik heb mijn vorige Ramadan per dag gedaan, dus iedere dag weer pas beslissen of je meedoet, dan lijkt het niet zoveel (zit gewoon tussen de oren). Dat ging dus iedere dag goed, alhamdulilah. Helaas was ik aan het einde wel heel erg moe... maar goed. Trouwens, vanuit voedingskundig oogpunt is het zeker belangrijk om gezond te eten, speciaal tijdens de Ramadan. Niet teveel zoetigheid ineens, weinig vet, goed blijven drinken. Dan houdt het lichaam het goed vol.

Ik heb echter nog wel een vraagje: vorig jaar had ik tentamens in de Ramadan, ik heb dus twee dagen niet gevast. Is dat een goede reden? In een islamitisch land wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden, maar in Nederland niet. Mijn man zegt dus ook dat dat mag, aangezien studie ook heel belangrijk is en ik vind dat eigenlijk ook, maar toch... Ik verwacht eigenlijk niet dat ik hier een positief antwoord op hoor, maar wil ook graag een beetje ruggesteun denk ik, om het dit jaar mijn tentamens te maken tijdens mijn vasten, insha Allah.

Ik hoor het graag, salaam happylady



Assalaam Alaikum Happyladdy,

Ik heb een boek (aka 4kant ding met papier ertussen) over basis islam.
Er zijn wel redenen waardoor je niet hoeft te vasten,maar deze staat er niet bij.

Als het je niet anders kunt ,kan je wel je vasten verbreken en na de ramaddan
in halen.
Ik ga het de komende week nog een keer lezen als ik wat nieuws weet breng ik je op de hoogte Insha Allah.

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 02:01

Salaam aleikum,

ik was ook van plan om er eigenlijk gewoon voor te gaan. Vorig jaar was ook meer om te ervaren hoe is het om te vasten. (Het is nog gemakkelijker dan bv proberen af te vallen ). Ik merkte echter wel dat ik soms behoorlijk last had van concentratieverlies. Vandaar dat ik er vorig jaar voor gekozen heb om die twee dagen niet te vasten, maar mijn tentamens te maken. Ik heb de tentamens toen ook gehaald trouwens. Alhamdulilah. Mijn vriendin die wel vastte haalde de tentamens niet, ze zei ook dat ze dat jammer vond, maar het vasten belangrijker vond.

Mijn man vindt, dat aangezien we hier in een niet-islamitisch land wonen, we niet om een uitzondering kunnen vragen. We moeten dus gewoon dat tentamen maken. Aangezien wij studie ontzettend belangrijk vinden, en hij ook dat vers aanhaalde wat Abou Jabir liet zien: God belast niemand boven zijn vermogen, waren we het samen toen eens dat het toegestaan is, als je dat echt niet ziet zitten, om niet te vasten. Ik heb die dag later zo snel mogelijk ingehaald. Je kunt ook die dag eten kopen voor iemand die niets te eten heeft, begreep ik van hem. Dat is tenminste bij hun erg gebruikelijk. Er wordt iedere dag gekookt voor een groep die niets te eten heeft. Dat is toegestaan als je niet kunt vasten, zodat je het zo kunt 'goedmaken' voor God. Allahoe ahlem. Ik vond het in ieder geval heel erg fijn die dag. Ik weet niet of ik het anders had gered. Ik was toen (nog helemaal) geen moslim. Dat zal vast ook schelen.

Losse opmerking: mij is trouwens ook verteld, dat wanneer je de pil slikt, je die door kunt slikken tijdens de Ramadan, zodat je dan geen menstruatie hebt en dus je vasten niet hoeft te onderbreken. Er was een geleerde die dat toestond, aangezien het geen schade aan je lichaam toebrengt (en dat is dus ook echt zo). Salaam happylady

Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:46

Assalamu alaikum,

toen ik voor de eerste keer meedeed aan de ramadan, werkte ik op een biologisch-dynamisch landbouwbedrijf als voorman. Erg mooi en fijn maar ook erg zwaar werk, fysiek. Vol goede moed begon in te vasten; niet eten en niet drinken enzo en niet boos worden. Na een week kreeg ik commentaar van mijn baas dat ik zo langzaam werkte. Ik deed er nog een paar schepjes bovenop, want ook in de ekologische landbouw moet er geproduceerd worden, met als gevolg dat het mij soms letterlijk zwart voor de ogen werd. Na een dag of tien trok ik het niet meer. En ik dronk wat water waardoor ik er weer even tgen kon. Ik voelde me toch schuldig..... vreselijk. Dus ik s'avonds naar de imam toe. "Hoca, ik moet u iets bekennen". "Wat is er dan?" vroeg hij. "Ik heb gedronken vandaag." antwoorde ik en ik voelde echt een slappeling. "Wat heb je gedronken?" vroeg hij. "Eh, water." zei ik. Ik dacht dat hij dacht dat ik bier ofzo gedronken had. "Hoelang heb je nu gevast?" vroeg hij. "Tien dagen maar." zei ik. "Gefeliciteerd!!" riep hij toen, "volgend jaar insha Allah twintig dagen!".

Het jaar daarop heb ik de volledige ramadan gevast, de jaren daarop ook (ik werk niet meer in de landbouw) en insha Allah dit jaar weer en ik kijk er enorm naar uit. De mooiste tijd van het jaar!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:53
Salaam aleikum Amier,
wat een mooie reactie van die imam! Heb je die volgende Ramadan ook nog in de landbouw gewerkt, want dat is inderdaad heel zwaar!
Ik ben al dadels aan het eten . Die associeer ik heel erg met de ramadan . Ik heb echte Tunesische gekregen, mmm. Die eerste hap na de hele dag vasten, voedt meer dan een hele maaltijd! Ik zie eigenlijk best wel uit naar de Ramadan, al hoor ik van iedereen dat het hier heel anders is dan in een islamitisch land. Dat hoop ik ook nog mee te maken, waarschijnlijk volgend jaar, insha Allah.
Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:06

Assalamu alaikum,

ja, nog een paar jaar daarna heb ik in de landbouw gewerkt. Daarna het onderwijs ingegaan en (weer) studeren. Stukken makkelijker vasten. Tunesische dadels? Je moet de iraanse eens proberen, en dan geen gedroogde maar verse. Masha Allah wat lekker, zelfs buiten de ramadan om.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:17
OK, waar kan ik die kopen?  Mijne zijn gewoon vers uit Tunesie meegenomen!  'Ze' zeggen dat de Tunesische de besten zijn  . En inderdaad, de verse, goudkleurige, mmmm. Daar hoeft het zeker geen ramadan voor te zijn!
Salaam happylady
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:36

 

Asalaam alaikoum,

Ik heb een vraagje mijn vriendin heeft suikerziekte en ze zegt dat ze echt niet mee kan doen moet de ramadan omdat ze heel snel lage bloedsuikers krijgt. Maar er zijn ook gewoon mensen met diabetes die wel gewoon vasten alleen zei kan het echt niet, ze heeft het geprobeerd maar ze haalde het niet eens tot 13.00 uur. Ze heeft wel een schuldgevoel, ze vind het verschrikkelijk dat ze niet mee kan doen. Hoeft zei dus niet mee te doen met de ramadan is dan mijn vraag???

Wat moet ze doen als ze niet mee kan vasten..ik had begrepen dat ze een bepaald bedrag moest geven aan een arme. Dus 5 euro per dag en dan berekenen over 30 dagen dat is dus 30 x 5 = 150 euro moet ze dus geven aan een arme. Maar wat als ze dat niet kan betalen???

Ik stel deze vraag voor een vriendin/zuster en ze leest de reacties kan a.u.b.  iemand een reactie hierop geven en met daliel!

wa salaam alaikoum,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:44

Oei Umm Umarah,
dalil heb ik niet, maar het is wel zo dat je niet hoeft te vasten als je lichaam het niet aankan. Met suikerziekte is het ook niet goed, eigenlijk (studeer dietetiek en weet er dus ook wel wat van af). Ik verwacht eigenlijk dat jouw vriendin jong is, dus diabetes mellitus type I heeft. Dan heb je totaal of bitter weinig insuline-aanmaak en moet je altijd spuiten. Juist deze mensen moeten heel regelmatig eten, want hun lichaam kan dat (itt ouderen met type II) niet goed aan. Zeker als je vriendin het geprobeerd heeft, en het niet lukt, is het denk ik belangrijk om het heel voorzichtig aan te doen. Een hypo ben je echt ziek van en kan heel ernstig zijn (!), en een hyper merk je niet zoveel van (je wordt suf), maar krijg je op den duur vaak complicaties van. Het is juist heel belangrijk om goed ingesteld te zijn en weinig te schommelen in de hoogte van de bloedsuikers.
Verder heb ik weleens gehoord dat het gaat om de kosten van ��n maaltijd die je zou moeten betalen. Dat zal wel op 4 of 5 euro uitkomen ongeveer. Het gaat trouwens om de intentie, dus als die 150 euro een probleem is, mag je natuurlijk gewoon geven wat je kan missen, is mijn opinie. Allahoe ahlem.
Ik hoop dat er nog iemand met dalil komt.

 

Salaam happylady
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 12:31
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Oei Umm Umarah,
dalil heb ik niet, maar het is wel zo dat je niet hoeft te vasten als je lichaam het niet aankan. Met suikerziekte is het ook niet goed, eigenlijk (studeer dietetiek en weet er dus ook wel wat van af). Ik verwacht eigenlijk dat jouw vriendin jong is, dus diabetes mellitus type I heeft. Dan heb je totaal of bitter weinig insuline-aanmaak en moet je altijd spuiten. Juist deze mensen moeten heel regelmatig eten, want hun lichaam kan dat (itt ouderen met type II) niet goed aan. Zeker als je vriendin het geprobeerd heeft, en het niet lukt, is het denk ik belangrijk om het heel voorzichtig aan te doen. Een hypo ben je echt ziek van en kan heel ernstig zijn (!), en een hyper merk je niet zoveel van (je wordt suf), maar krijg je op den duur vaak complicaties van. Het is juist heel belangrijk om goed ingesteld te zijn en weinig te schommelen in de hoogte van de bloedsuikers.
Verder heb ik weleens gehoord dat het gaat om de kosten van ��n maaltijd die je zou moeten betalen. Dat zal wel op 4 of 5 euro uitkomen ongeveer. Het gaat trouwens om de intentie, dus als die 150 euro een probleem is, mag je natuurlijk gewoon geven wat je kan missen, is mijn opinie. Allahoe ahlem.
Ik hoop dat er nog iemand met dalil komt.

 

Salaam happylady,

barak allahoefiekie voor je reactie, je studeert ook nog dietetiek (ik weet niet of ik het goed schrijf) dus je weet er ook wel wat van alhamdoelilah. Ik had het haar nog even gevraagd en ze heeft inderdaad ook type 1 diabetes en ze heeft geen stabiele bloedsuikers, soms is het hoog en soms is het laag en dan ook heel laag dat ze bijna bewusteloos raakt. Ze wilt heel graag meedoen maar haar lichaam laat het haar niet toe helaas. Maar goed ik hoop inshaAllah nog een reactie te krijgen met daliel over wat ze anders in de plaats voor het vasten kan doen.

wa salaam alaikoum,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 14:35
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

 

Asalaam alaikoum,

Ik heb een vraagje mijn vriendin heeft suikerziekte en ze zegt dat ze echt niet mee kan doen moet de ramadan omdat ze heel snel lage bloedsuikers krijgt. Maar er zijn ook gewoon mensen met diabetes die wel gewoon vasten alleen zei kan het echt niet, ze heeft het geprobeerd maar ze haalde het niet eens tot 13.00 uur. Ze heeft wel een schuldgevoel, ze vind het verschrikkelijk dat ze niet mee kan doen. Hoeft zei dus niet mee te doen met de ramadan is dan mijn vraag???

Wat moet ze doen als ze niet mee kan vasten..ik had begrepen dat ze een bepaald bedrag moest geven aan een arme. Dus 5 euro per dag en dan berekenen over 30 dagen dat is dus 30 x 5 = 150 euro moet ze dus geven aan een arme. Maar wat als ze dat niet kan betalen???

Ik stel deze vraag voor een vriendin/zuster en ze leest de reacties kan a.u.b.  iemand een reactie hierop geven en met daliel!

wa salaam alaikoum,

Assalaam Alaikum,

Dr.Sofjan S. Siregar schrijft in zijn boek 'Basisboek Islam'
op pag.246

Wanneer het vasten ziekte veroorzaakt of wanneer door het vasten een ziekte
verergert,is men vrijgesteld van het vasten.

In het zelfde boek pag.230

Voor wie het vasten verplicht is:
Het vasten is verplicht voor degene die:
1.moslim is
2.geestelijk gezond
3.volwassen is volgens de islamitishe wet.
4.niet op reis is
5.lichamelijk gezond is
6. bij vrouwen:rein zijn van menstruatie en bloedingen na een geboorte.

In het geval van een ziekte waarbij geen hoop op genezing bestaat.
Geld wel de aflossing van een maaltijd aan een persoon voor elke niet gevaste
dag.

Bron:
'BasisBoek islam'
door Dr.Sofjan S. Siregar
ISBN:90-733355-09-5
UItegeverij:
ICCN
Postbus 33774
2503 BB Den Haag
tel: 070-3820064

wa salaam

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 14:49
In eerste instantie geplaatst door polymorph

Assalaam Alaikum,

Dr.Sofjan S. Siregar schrijft in zijn boek 'Basisboek Islam'
op pag.246

Wanneer het vasten ziekte veroorzaakt of wanneer door het vasten een ziekte
verergert,is men vrijgesteld van het vasten.

In het zelfde boek pag.230

Voor wie het vasten verplicht is:
Het vasten is verplicht voor degene die:
1.moslim is
2.geestelijk gezond
3.volwassen is volgens de islamitishe wet.
4.niet op reis is
5.lichamelijk gezond is
6. bij vrouwen:rein zijn van menstruatie en bloedingen na een geboorte.

In het geval van een ziekte waarbij geen hoop op genezing bestaat.
Geld wel de aflossing van een maaltijd aan een persoon voor elke niet gevaste
dag.

Bron:
'BasisBoek islam'
door Dr.Sofjan S. Siregar
ISBN:90-733355-09-5
UItegeverij:
ICCN
Postbus 33774
2503 BB Den Haag
tel: 070-3820064

wa salaam

Asalaam alaikoum,

agie polymorph barak allahoefiek voor je reactie en bedankt voor je uitgebreide bron.

wa salaam alaikoum,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2004 om 15:31
Alaikum salaam wa rahmatullahi we barakatuhu Umm Umarah,

Graag gedaan zuster .

wa salaam
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 02:50

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah/hallo

Dit wordt insha Allah mijn zevende ramadan. En ik heb er echt zo'n zin in! Ik weet niet, maar tijdens de ramadan heb ik zo'n fijn gevoel. Dan is het zo knus, warm, gezellig, en dan heb ik een soort rust in mijn hart. sorry, ik kan het echt niet uitleggen, maar het is een masha Allah gevoel!

Ik kijk er heeel erg naar uit. En eigenlijk heb ik niet echt superhonger ofzo. Ik voel wel dat mijn maag leeg is, maar het valt echt mee. IK denk dat iedereen het voor iedereen verschillend is. Iemand die gewend is veel te eten, zal er meer moeite mee hebben. En iemand die (zware) arbeid verricht idem dito. 

Alleen na de gymlessen heb ik wel eens dorst, maar ghair insha Allah, ik zie het niet als een last. Ik mag trouwens van school tijdens de ramadaan niet meedoen aan gym, maar dan sta ik wel een onvoeldoende en dan mag ik niet aan het examen deelnemen , dus ik doe gewoon mee en doe het rustig aan, insha Allah.

Maar ik wens iedereen een heeeeeerlijke masha Allah ramadan toe. Moge Allah ons in staat maken de ramadan te vatsen en moge Hij onze vasten accepteren. Amien

Wassalaam oe aleikum/doei

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2004 om 08:33

Essalaamo 3alaikom,

Umm Umarah, Het is inderdaad zo dat iemand met diabetes niet hoeft te vasten. Het is inderdaad zo dat sommige mensen met diabetes wel vasten, maar die hebben denk ik diabetes type 2 (wordt ook wel ouderdomsdiabetes genoemd). Je vriendin heeft denk ik diabetes type 1 (Juveniele diabetes) en spuit daarom insuline. Voor Insuline-afhankelijke patienten is het niet zo verstandig om te vasten. Dit omdat zij meestal meerdere malen per dag moeten spuiten (soms 4 keer per dag) en iedere keer als ze zich gespoten hebben MOETEN ze wat eten.  anders krijgen ze inderdaad een hypo( te laag bloedsuikergehalte, onder de 4). Uiteindelijk moeten ze dan toch wat eten, omdat ze anders in een diabetisch coma kunnen raken... Het is in de islam dan inderdaad  wel zo dat je een armoedig persoon gedurende de hele maand ramadan iets moet geven zodat hij kan eten. Maar.. als je vriendin geen geld heeft, dan hoeft ze daar natuurlijk geen moeite voor te doen. Allahoe swt 3aalimoen 3ala koelli shej-e. Wa laa joekallifoe Allahoe nafsan illa woes3aha. Ze hoeft zich dus nergens druk om te maken. Ik hoop je hiermee voldoende informatie te hebben gegeven, Zo niet, dan hoor ik het nog .

Groetjes,

Ni3met

Terug naar boven
YoUNaS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote YoUNaS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2004 om 09:45
Hey Assalaamo alaikoem wa Rahmatulah wa
Barrakatuh Broeders en zusters

Ik ben nu ongeveer 9 maanden moslim alhamdulilah, en
dus heb ik de laatste ramadan net gemist maar ik
verheug me er echt op!!!
Ik hoor van iedereen dat het echt de beste, gezelligste
maand van het jaar is en dat wil ik best geloven!!!

Alleen twijfel ik over wat Happylady op de vorige
pagina schreef, namelijk dat je de pil mag doorslikken
in ramadan zodat je nie ongesteld wordt>>>Ik d8
namelijk dat de pil helemaal nie was toegestaan!!! Ik
had dit volgens mij ergens gelezen maar misschien kan
iemand daar meer duidelijkheid over geven???

Moge Allaah ons allen een geslaagde ramadan schenken!!!

Assalaamo alaikoem wa Rahmatulah wa Barrakatuh

>>>YoUNaS
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.