Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De vredesgroet voor niet-moslims

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De vredesgroet voor niet-moslims
    Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 15:32

Assalamu alaikum,

Veel moslims zeggen dat het niet toegestaan is om niet-moslims te begroeten met de vredesgroet "assalamu alaikum" (vrede zij met u) of als de niet-moslims ons zo groeten te antwoorden met "wa alaikum salam" (en met u vrede). In Sahih Muslim, "Kitab us Salam" hoofdtuk 904 hadith nr. 5382 zegt de profeet s.a.s. "Als de joden je groeten zeggen sommigen "assam alaikum" (de dood zij met u). Als antwoord dien je te zeggen "wa alaikum" (en met u)."

De koran echter geeft wel degelijk toestemming om de vredesgroet assalamu alaikum aan niet-moslims te geven!

A: In soera Marjam (19) vers 41 tm 46 wordt verteld dat de vader van Ibrahim s.a.s. een polytheist was en partners aan God toekende. Toen Ibrahim zijn vader vroeg om niet de satan te dienen antwoorde zijn vader: "ik zal je stenigen" en verbande zijn zoon uit zijn huis. De profeet Ibrahim s.a.s. antwoord daarop in soera Marjam vers 47: "Hij zei: 'Vrede zij met je. Ik zal mijn Heer voor jou om vergeving vragen; Hij is voor mij welwillend".

B: Allah swt zegt Musa s.a.s. en zijn broer Harun a.s. in soera Taha (20) aya 47 naar de pharao te gaan en te zeggen: "...en vrede zij met wie de leidraad volgt". Dit is dezelfde begroeting waarmee Mohammed s.a.s. de niet-moslim heersers begroette volgens de overleveringen.

C: In soera Al Foerqaan (25) aya 63 lezen we: "En de dienaren van de Erbarmer zijn zij die bescheiden op de aarde rondwandelen en wanneer de onwetende hen toespreken zeggen: 'Vrede' ".

D: In soera Al Qasas (28) aya 55 lezen we: "En wanneer zij geklets horen dan mijden zij het en zij zeggen: 'Wij hebben onze daden en jullie hebben jullie daden. Vrede zij met jullie! Wij zoeken geen omgang met de onwetenden' ".

Voor de vertaling van de koranverzen heb ik gebruik gemaakt van de koranvertaling van Fred Leemhuis. Het idee komt van de site http://www.allaahuakbar.net , die notabene voornamelijk put uit de fatwa's van Al Albani, Ibn Baaz en Al Uthaymien. Zo zie je maar.

Wassalam aan iedereen,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 16:02
Ik snap niet eens hoe iemand erop komt geen vredesgroet te willen geven... 
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 16:22
Ja wonderlijk om iemand die je helemaal niet kent, meteen de dood toe te wensen....
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 16:28

In eerste instantie geplaatst door Mystica

Ja wonderlijk om iemand die je helemaal niet kent, meteen de dood toe te wensen....

Dat staat er niet hoor.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:14

Nee Amier je hebt gelijk....dat staat er niet...hetgeen je postte is juist hetgeen je zou moeten doen volgens de Koran...als ik je posting goed begrepen heb.

Ben blij dat je mij dus ook in vrede mag groeten....

Het verbaasde me enkel dat er kennelijk mensen zijn die menen dat zij iemand de dood in moeten wensen als ze niet tot dezelfde "soort" behoren als zijzelf...Of lees ik het echt helemaal verkeerd ? Dat kan natuurlijk ook nog hoor.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:18

Assalamoe alykoem,

dat wensen van de dood, deden de joden van Madina als ze de profeet en andere moslims tegenkwamen, toen zei de profeet tegen de moslims: als jullie met deze groet gegroet worden zeg dan: en met u (wa alykoem)

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:43

Dat van die Joden staat niet veraf van wat sommige moslims doen als ze de vredesgroet nie willen geven aan niet-moslims.  t Is maar een stapje verder he...

PS: IK HEB ALS EERSTE 1000 POSTS

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:38
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Dat van die Joden staat niet veraf van wat sommige moslims doen als ze de vredesgroet nie willen geven aan niet-moslims.  t Is maar een stapje verder he...

iemand die niks tegen je zegt, is dat hetzelfde (of niet veraf zoals jij beweert) als iemand die tegen je zegt: dood zij met u????.....nou zeg

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:42
niet hetzelfde, maar slechts een stapje verwijderd.  als jij iedereen de vredesgroet geeft, behalve niet-moslims... wat zegt dat dan?
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:48

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

wat zegt dat dan?

dat zegt niet dat ik de dood wens voor diegene, als jij het zo ziet, ja dan kan ik daar niets aan doen....

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:51

Als je me geen vrede wilt toewensen... tja, dan zie ik dat niet meer ver verwijderd van dood...  Geen vrede kan oorlog of terrorisme betekenen...  En dat wens jij me dan toe?  Of je weigert me het omgekeerde toe te wensen?  Tja, sorry als ik daar geen positief woord voor over heb.  Ik wens jou en iedereen hier op de site met alle plezier vrede, net zoals ik dat voor mezelf en iedereen wil.  Ik heb geen behoefte daarbij een uitzondering te maken tot het vakje waartoe ikzelf behoor.
Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 17:04

ik zei nergens dat ik weiger jou vrede toe te wensen, dus stop geen woorden in mijn mond, ik erger me alleen aan deze zin: dood zij met u, en je probeert nu ons te bestempelen met deze woorden, alsof die van ons komen. enne bedankt dat je ons voor het eerst vrede toewenst, want je begint ook altijd met "hoi" "hallo", of helemaal niks zoals ik nu , wij beginnen altijd met "assalamoe alykoem", maar als jij de betekenis hiervan niet weet, waarom zou ik die bijzetten wanneer ik op jou reageer.

je krijgt de vrede terug  en de groeten ook,

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 01:45
Waarom zou ik niet weten wat de salam in (a)salam alaikum betekent?  Zo erg is het ook niet met mij gesteld hoor  Maar goed, dan gaat het niet over jou, goed zo?  Het gaat mij erom dat er hier zijn die wel de vredesgroet aan moslims brengen, en niet aan de niet-moslims.  Dus niet om degenen die die uitzondering niet maken, of degenen die niets boven hun posts zetten.
Groetjes Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 03:28

Salaamoe alaikoem, Hoi,

Ik ga het allemaal nog eens goed uitpluizen. Want ik heb begrepen dat je niet moslims op een bepaalde manier moet groeten (doe'a boekje). Ik ga me er even in verdiepen. Ik de tussentijd zet ik lekker boven mijn posts wat ik wil!

Wassalaam, Groetjes,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 03:30

Salaamoe alaikoem,

Amier, ik heb je stukje nog een keer gelezen. Djezekka lahoe ghairan voor je moeite! Maar is het niet zo dat dit in bepaalde situaties was?

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:57

Assalamu alaikum,

hoezo bepaalde situaties? Je groet iemand toch altijd in een bepaalde situatie? Er wordt tegen niet-moslims "assalamu alaikum" gezegd en dat kan dus blijkbaar. Maar als ik bij mijn ouders kom zeg ik ook geen "assalamu alaikum" of "vrede zij met u". Ik zeg "hoi mam" ofzoiets. Niet dat ik mijn moeder geen vrede wens natuurlijk, maar in de nederlandse cultuur is "vrede zij met u" zeggen geen gebruik omdat het de islamitische achtergrond mist. Zo zeg ik het wel tegen mijn schoonfamilie, en zij tegen mij.

Ik zou eerder zeggen dat "wa alaikum" in bepaalde situaties wordt gebruikt; zoals in de situatie dat een groep mensen "assam alaikum" zegt ipv assalamu alaikum.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:18

Wat ik bedoelde met 'bepaalde situaties' : in de aya's die jij hebt gekopieerd, neemt de gelovige afscheid van de ongelovige. Dus geen 'hoi' maar 'leuk je gekend te hebben en hopelijk zien we elkaar als je gelovige bent'.

"...en vrede zij met wie de leidraad volgt" Zoals hier dus

"En wanneer zij geklets horen dan mijden zij het en zij zeggen: 'Wij hebben onze daden en jullie hebben jullie daden. Vrede zij met jullie! Wij zoeken geen omgang met de onwetenden' ". En zoals hier

En ik groet niet altijd in een 'bepaalde situatie'. Ik groet iemand als ik die persoon tegenkom of ergens binnen loop, niet zoals de situaties als in bovenstaande aya�s.

Wassalaam

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:55
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

Veel moslims zeggen dat het niet toegestaan is om niet-moslims te begroeten met de vredesgroet "assalamu alaikum" (vrede zij met u) of als de niet-moslims ons zo groeten te antwoorden met "wa alaikum salam" (en met u vrede). In Sahih Muslim, "Kitab us Salam" hoofdtuk 904 hadith nr. 5382 zegt de profeet s.a.s. "Als de joden je groeten zeggen sommigen "assam alaikum" (de dood zij met u). Als antwoord dien je te zeggen "wa alaikum" (en met u)."

De koran echter geeft wel degelijk toestemming om de vredesgroet assalamu alaikum aan niet-moslims te geven!

A: In soera Marjam (19) vers 41 tm 46 wordt verteld dat de vader van Ibrahim s.a.s. een polytheist was en partners aan God toekende. Toen Ibrahim zijn vader vroeg om niet de satan te dienen antwoorde zijn vader: "ik zal je stenigen" en verbande zijn zoon uit zijn huis. De profeet Ibrahim s.a.s. antwoord daarop in soera Marjam vers 47: "Hij zei: 'Vrede zij met je. Ik zal mijn Heer voor jou om vergeving vragen; Hij is voor mij welwillend".

B: Allah swt zegt Musa s.a.s. en zijn broer Harun a.s. in soera Taha (20) aya 47 naar de pharao te gaan en te zeggen: "...en vrede zij met wie de leidraad volgt". Dit is dezelfde begroeting waarmee Mohammed s.a.s. de niet-moslim heersers begroette volgens de overleveringen.

C: In soera Al Foerqaan (25) aya 63 lezen we: "En de dienaren van de Erbarmer zijn zij die bescheiden op de aarde rondwandelen en wanneer de onwetende hen toespreken zeggen: 'Vrede' ".

D: In soera Al Qasas (28) aya 55 lezen we: "En wanneer zij geklets horen dan mijden zij het en zij zeggen: 'Wij hebben onze daden en jullie hebben jullie daden. Vrede zij met jullie! Wij zoeken geen omgang met de onwetenden' ".

Voor de vertaling van de koranverzen heb ik gebruik gemaakt van de koranvertaling van Fred Leemhuis. Het idee komt van de site http://www.allaahuakbar.net , die notabene voornamelijk put uit de fatwa's van Al Albani, Ibn Baaz en Al Uthaymien. Zo zie je maar.

Wassalam aan iedereen,

Amier.

 

Salaam Amier,

zeg jij nu eigenlijk niet dat die Hadith de Koran tegenspreekt? als je volgens die hadith geen vredesgroet mag brengen naar niet-moslims, en volgens de Koran wel...

Lijkt mij een onbetrouwbare Hadith?

Wassalaam, Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 08:12

Salaam,

het lijkt erop dat die hadith het groeten van niet-moslims met de vredegroet niet verbied, alleen als er "assam alaikum" of iets dergelijks gezegd wordt. Dat hoeft dus niet te beteken dat die hadith onbetrouwbaar is, alleen de conclusie die eruit getrokken wordt hoeft niet correct te zijn.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 08:16
In eerste instantie geplaatst door Abdelkhalek&Sou

Wat ik bedoelde met 'bepaalde situaties' : in de aya's die jij hebt gekopieerd, neemt de gelovige afscheid van de ongelovige. Dus geen 'hoi' maar 'leuk je gekend te hebben en hopelijk zien we elkaar als je gelovige bent'.

"...en vrede zij met wie de leidraad volgt" Zoals hier dus

"En wanneer zij geklets horen dan mijden zij het en zij zeggen: 'Wij hebben onze daden en jullie hebben jullie daden. Vrede zij met jullie! Wij zoeken geen omgang met de onwetenden' ". En zoals hier

En ik groet niet altijd in een 'bepaalde situatie'. Ik groet iemand als ik die persoon tegenkom of ergens binnen loop, niet zoals de situaties als in bovenstaande aya�s.

Wassalaam

Assalamu alaikum,

dat zou kunnen inderdaad.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 08:24

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Salaam Amier,

zeg jij nu eigenlijk niet dat die Hadith de Koran tegenspreekt? als je volgens die hadith geen vredesgroet mag brengen naar niet-moslims, en volgens de Koran wel...

Lijkt mij een onbetrouwbare Hadith?

Wassalaam, Rahima

Assalamoe alykoem Rahima,

zie ook de situaties.......en denk wat erbij na, je hebt de hadieth heelmaal omgegooid, daar staat niet letterlijk: groet de niet-moslims niet met vrede!!!

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 14:16

Salaamoe alaikoem,

Amier, je hebt me helemaal begrepen! Soms wil ik iets uitleggen en begrijp ik mezelf niet meer

Wassalaam, Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.