Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zoveel verboden...

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zoveel verboden...
    Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:35

Ok...ik ga eens een topic opstarten.

Ik lees en schrijf hier zo nu en dan mee, al een tijdje. Wat mij opvalt is dat er heel veel verboden zijn binnen de Islam. Van wenkbrauwen epileren, tot vrouwen die studeren, tweede oorbellen, een bloemetje al dan niet voor je vrouw meenemen wordt zelfs in twijfel getrokken als zijnde nou wel of niet geoorloofd...

Ik heb enige kennis van meerdere religies en levensovertuigingen zoals natuurlijk het Christendom maar ook het Boeddhisme is me niet helemaal vreemd en ook van zaken als Hindoeisme, Soefisme etc. heb ik wel wat kennis.

Toch valt het me op dat de Islam zo ontzettend veel geboden en verboden kent en met name de verboden zijn talrijk en lijken bijna elk detail van een mensenleven te willen beheersen.

Al die ge/ver boden geven regelmatig aanleiding tot discussies en vragen. Ze worden ook in meer of mindere mate nageleefd of soms genegeerd.  Soms komt het bij mij over alsof de Islam alleen aan elkaar hangt van wat je wel of niet mag of wat je wel of niet moet doen...

Verder lees ik er hier niet zoveel over....

Vandaar dat ik het nu maar eens als vraag weg zet aan jullie. Hoe ervaren jullie dat ?

Terug naar boven
hamdimo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote hamdimo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:42
hoi,

verboden zaken is een eiland de toegestaan zaken is de zee.

ALAAHU AKBAR
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:58

Ik denk dat Islam bij sommigen meer is dan een religie, maar echt een levensstijl is, waarin voor alles een regeltje is.  Wij zijn gewoon vanuit onze eigen verantwoordelijkheid te denken en ageren, dat wordt er in het westen ingestampt.  In de islamitische cultuur gaat dat wat anders, het is veel meer een collectieve cultuur, met veel sociale controle en minder belang voor het individu in het collectief.  Alle regeltjes zijn voorgekauwd, de straffen zijn (voor ons) onredelijk zwaar, maar als je alles heel strak volgens de regeltjes doet, zou het goed moeten gaan...

Maar wat is dan beter?  In de ontwikkelingspsychologie is het bv zo dat je een stadium hebt van 'ik doe iets niet, want dat kan me straf opleveren'.  Dat komt echter voor het stadium van eigen verantwoordelijk, waarin je iets (niet) doet vanuit jezelf omdat je anderen niet wilt kwetsen of zo.  Natuurlijk zijn er ook veel moslims die tot dit stadium komen, en veel westerlingen die het nooit of te nimmer halen, maar ja, qua algemene instelling ben ik dus veel meer voor de eigen verantwoordelijkheid.  Ik heb ook een boek gereed liggen genaamd 'pleidooi voor de individualiteit' van dirk verhofstadt.  Ik laat hier weten wat ik ervan opsteek!

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 15:58
In eerste instantie geplaatst door Mystica

Ok...ik ga eens een topic opstarten.

Ik lees en schrijf hier zo nu en dan mee, al een tijdje. Wat mij opvalt is dat er heel veel verboden zijn binnen de Islam. Van wenkbrauwen epileren, tot vrouwen die studeren, tweede oorbellen, een bloemetje al dan niet voor je vrouw meenemen wordt zelfs in twijfel getrokken als zijnde nou wel of niet geoorloofd...

Ik heb enige kennis van meerdere religies en levensovertuigingen zoals natuurlijk het Christendom maar ook het Boeddhisme is me niet helemaal vreemd en ook van zaken als Hindoeisme, Soefisme etc. heb ik wel wat kennis.

Toch valt het me op dat de Islam zo ontzettend veel geboden en verboden kent en met name de verboden zijn talrijk en lijken bijna elk detail van een mensenleven te willen beheersen.

Al die ge/ver boden geven regelmatig aanleiding tot discussies en vragen. Ze worden ook in meer of mindere mate nageleefd of soms genegeerd.  Soms komt het bij mij over alsof de Islam alleen aan elkaar hangt van wat je wel of niet mag of wat je wel of niet moet doen...

Verder lees ik er hier niet zoveel over....

Vandaar dat ik het nu maar eens als vraag weg zet aan jullie. Hoe ervaren jullie dat ?



Beste mystica,

Je beeld van islam klopt totaal niet.Hoewel ik me voorkan stellen dat je zon
beeld krijgt op een forum als deze waar veel haram-verklaart wordt
wat niet haram is,wat opzich zeker een zonde is.

Een bloemetje voor je vrouw mag zeker wel,en een vrouw wordt gestimuleert om
te studeren.In Islam zijn man en vrouw gelijk,iemand die iets anders zegt begrijpt islam niet.

Trouwens maakt soefisme deel uit van islam volgens de soenni stroming
althans ,de salafi denken daar anders over.

Maar je deels wel gelijk dat Islam heel veel regeld,Islam wordt door sommige
geleerden ook vergeleken met een hele grote grot met een kleine ingang.
Waar je eerst doorheen moet,als je daar eenmaal doorheen bent dan is islam
als een hele komfortable jas waar je je prettig invoelt.Maar daar moet je wel wat
voor over hebben dus.
Het meeste wat jij gehoort hebt klopt dus niet.
En zijn de allerdagse vooroordelen die er over islam zijn.

Een goede ezelsbrug is een hadith waarin onze Profeet (s.a.w.s.)
ongeveer zegt : "Als er iets te streng of onrechtvaardig lijkt aan Islam,of je komt erdoor klem te zitten of het is benauwend.. Dan hoort het niet bij Islam."

Dat komt omdat Islam rekening houdt met de tekortommingen van de mensen. 
In zon geval moet je iemand vragen die meer kennis heeft.

Wellicht stuurt je dit wat meer in de goede richting.

mvg

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 16:46

beste Mystica,

je moet niet denken dat wij moslims hier leven om te genieten van dit wereldse leven, we zijn slechts geschappen om Allah te gehoorzamen en te dienen, het leven kan ons ook niks schelen, we streven naar een leven die hierna komt, het hiernamaals. lees deze twee prachtige verzen:

57: 20. Weet, dat het wereldse leven, alleen spel, vermaak, praalvertoon, pochelij onder elkander, wedijver in vermeerdering van rijkdom en kinderen, is als de regen waardoor het plantenleven de kwekers verblijdt. Dan droogt het op, gij ziet het geel worden en vergaan. En in het Hiernamaals is er een strenge straf en Allah's vergiffenis en welbehagen. En het leven dezer wereld is niets anders dan een zaak van begoocheling.

21. Wedijvert om vergiffenis van uw Heer (te verkrijgen) en voor het paradijs, waarvan de breedte gelijk is aan de breedte tussen hemel en aarde, bereid voor degenen, die in Allah en Zijn boodschappers geloven. Dat is de genade van Allah. Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is de Heer van grote genade.

moge Allah ons laten behoren tot degene die in Allah en zijn boodschapper geloven......amien

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 00:23

Dag Mystica,

Het geloven in Allah swt, in de EENHEID, dat is voor mij mijn zuurtof, het belangrijkste binnen de Islam. Het niet geloven in de Eenheid van Allah swt, zie ik als iemand die leeft, maar die altijd blijft happen naar zuurstof, iemand die in ZIJN Eenheid gelooft, is iemand die echt leeft en altijd zuurstof heeft. Zonder zuurstof kan je niet leven, daarbij heb je eten/dak boven je hoofd nodig etc....en dit zie ik als een vorm om goed gebruik te kunnen maken van de Zuurstof.

Zuurstof = Eenheid

Verboden/Geboden = om de zuurstof (Islam) niet te vervuilen.

Ik hoop dat je hierdoor wijzer bent geworden

Groetjes Imaan

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 03:20

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe / Hoi

Imaan, masha'Allah.. wat een mooie vergelijking!

Toen ik pas de islaam ging bestuderen, dacht ik dat ook! Je mag dit niet en dat niet. Ik ging me er steeds meer in interesseren en begreep dat je stadia hebt in Islaam. Ik kon me niet voorstellen dat ik een hoofddoek zou dragen of mijn wenkbrauwen niet meer zou epileren (kleine voorbeelden)! 4 Maanden geleden, toen kwam het geloof.. HET gevoel! En dan stelt het allemaal niks meer voor! De dingen die ik KAN doen (dus hoofddoek, epileren etc.) doe ik met liefde en plezier voor ALLAH swt. Je moet er klaar voor zijn, net zoals met alles in dit leven.

Echter, met sommige dingen heb ik moeite! Roddelen bijv (astagfiroellah) en daar dien je dus aan te werken. Elke keer als ik nu iets doe waarvan ik weet dat het niet mag (per ongeluk natuurlijk) sta ik erbij stil, 't laat me nadenken. Het is niet zo dat je ''zelf'' geen verantwoordelijkheid meer hebt!! Juist wel. Ik denk niet constant aan de straf die ik krijg. Je maakt een FOUT, da's menselijk. De vraag is, hoe ga je daar naderhand mee om! Ben je trots of heb je spijt?

Achter alles zit zo'n mooie reden! Roddelen bijv. Daar kan je een persoon ontzettend mee kwetsen! Ook al vertel je de waarheid. En zo zijn er nog veeeel meer mooie redenen! Alhoewel niet iedereen dat zo ziet...

Je moet het eigenlijk als een verbetering van jezelf zien! Van je eigen ik..

Niet veel ''bewijzen'' in dit stukje, alleen maar eigen ervaring. Hoop dat het je geholpen heeft.. En als je wilt praten, hoor ik het wel via pm'metje

Wassalaam, Groetjes,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 05:13
Ik vind die eigen ervaringen juist erg leuk om te lezen Groetjes Kim
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 05:47

Ja, ik vind het ook wel leuk om te lezen, maar deed dat in t begin n keertje en kreeg gelijk met ''BEWIJZEN!'' om mijn oren geslagen..  Hahaha...

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 06:08
daarom vond ik bv een vrouwentopic wel leuk, om ongegeneerd te babbelen
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 16:07
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

beste Mystica,

je moet niet denken dat wij moslims hier leven om te genieten van dit wereldse leven, we zijn slechts geschappen om Allah te gehoorzamen en te dienen, het leven kan ons ook niks schelen, we streven naar een leven die hierna komt, het hiernamaals. lees deze twee prachtige verzen:

57: 20. Weet, dat het wereldse leven, alleen spel, vermaak, praalvertoon, pochelij onder elkander, wedijver in vermeerdering van rijkdom en kinderen, is als de regen waardoor het plantenleven de kwekers verblijdt. Dan droogt het op, gij ziet het geel worden en vergaan. En in het Hiernamaals is er een strenge straf en Allah's vergiffenis en welbehagen. En het leven dezer wereld is niets anders dan een zaak van begoocheling.

Als dit zo is waarom zijn we dan geboren ? Wat heeft het voor zin om te leven als het niks anders is dan een hoop slechte daden en begoocheling ? Waarom gebeurt dit dan ?

21. Wedijvert om vergiffenis van uw Heer (te verkrijgen) en voor het paradijs, waarvan de breedte gelijk is aan de breedte tussen hemel en aarde, bereid voor degenen, die in Allah en Zijn boodschappers geloven. Dat is de genade van Allah. Hij schenkt deze aan wie Hij wil en Allah is de Heer van grote genade.

Als ik dit lees, krijg ik het gevoel, dat je het nooit goed kan doen...

Ik heb in een andere topic eens gelezen over hoe het paradijs er volgens Islamitische denkbeelden uitziet. Iets over meerdere vrouwen e.d. die je bedienden en zo...Het "grappige" is, van de beschrijvingen die ik af en toe lees over hetgeen als paradijs wordt gezien/verwacht, dat ze me vaak het idee geven dat daar alles kan en mag wat je hier op aarde verboden wordt... Alsof je je hier op aarde je op alle gebied moet inhouden (leven volgens ge/verboden) om vervolgens in het paradijs alles te mogen doen en hebben... Het paradijs zou dan toch een zelfde perfecte wereld moeten zijn zoals dat hier op aarde van je verlangd wordt ? Een afspiegeling van hetgeen je nu moet doen ?

Want als je niet voldoet aan alle normen en waarden ga je naar de hel, word je gestraft etc. Maar als je wel voldoet dan ga je naar het paradijs waar je vervolgens een wereld aan treft waarvan ik wel eens het idee krijg dat het soms datgene lijkt te zijn, wat hier op aarde verworpen wordt...

moge Allah ons laten behoren tot degene die in Allah en zijn boodschapper geloven......amien

Dank voor jullie antwoorden. Het geeft mij een ietsje meer inzicht in jullie geloofsbeleving en het hoe en waarom binnen de Islam.

Bovenstaande reaktie heb ik even gequoot omdat ik deze wel heel erg heftig vond. Het komt bij mij erg extreem over omdat ik er eigenlijk niets van begrijp.

Ik heb in kleur mijn vragen erbij gezet en zou het waarderen om er een antwoord op te krijgen.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 17:07

Mystika,

wat flauw zeg, iemand die naar het paradijs streeft is extreem, maar goed, je mag je mening geven, ik heb geen zin om de honderden verzen uit de koran hier te gaan plakken die over het paradijs gaan, want je gaat ze toch niet snappen zoals die boven, ik neem genoeg met deze uitspraak van onze profeet: "voor de gelovigen is in het paradijs wat een oog nooit gezien heeft, wat een oor nooit gehoord heeft en wat een hart nooit gevoeld heeft" (ongeveer vertaling).

en vraag mij niet: wat heeft een oog dan niet gezien??  

ps. voor antwoorden op je vragen, lees mijn post nog eens, de antwoord op waarom we geboren zijn, heb ik in mijn inleiding.

Het paradijs zou dan toch een zelfde perfecte wereld moeten zijn zoals dat hier op aarde van je verlangd wordt ?

het antwoord is NEE, zie gewoon de breedte ervan, dat is al een kleine verschil naast de vele grote verschillen......

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 17:43
In eerste instantie geplaatst door Mystica

Het "grappige" is, van de beschrijvingen die ik af en toe lees over hetgeen als paradijs wordt gezien/verwacht, dat ze me vaak het idee geven dat daar alles kan en mag wat je hier op aarde verboden wordt... Alsof je je hier op aarde je op alle gebied moet inhouden (leven volgens ge/verboden) om vervolgens in het paradijs alles te mogen doen en hebben... Het paradijs zou dan toch een zelfde perfecte wereld moeten zijn zoals dat hier op aarde van je verlangd wordt ? Een afspiegeling van hetgeen je nu moet doen ?

Want als je niet voldoet aan alle normen en waarden ga je naar de hel, word je gestraft etc. Maar als je wel voldoet dan ga je naar het paradijs waar je vervolgens een wereld aan treft waarvan ik wel eens het idee krijg dat het soms datgene lijkt te zijn, wat hier op aarde verworpen wordt...

Ik zie het niet zo als zouden we op aarde het consumeren van materi�le geneugten moeten beperken om vervolgens in het paradijs de remmen te mogen laten vieren, of zoiets. Mijn interpretatie is dat je tijdens het leven hier kunt leren om je minder afhankelijk op te stellen van die materi�le geneugten, waar je tijdens je leven al meer vrijheid en geluk door kan ervaren.

 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 07:27

In de Naam van allah de Barmhartige de Genadevolle,

Hoi Mystica,

De Islaam is voor moslims een leidraad de Qoraan is het woord van Allah. De Islaam kent veel geboden en verboden.

Ik geef je een voorbeeld: Alcohol is verboden in de Islaam omdat het niet goed voor je gezondheid is. Dat is dus de achterliggende reden.

Vrouwen kunnen en mogen studeren binnen de grenzen van de Islaam want je bent verplicht om kennis op te doen. En zo zijn er nog veel meer dingen.

De Islaam is duidelijk en  helder alhamdoeilah.

Ik zie het zo; Een persoon die maakt een computer. Hij heeft er een gebruiksaanwijzing bij gegeven.Als de pc defect is dan breng je hem niet naar een schoenenmaker want dat zou dom zijn. Je kijkt in de gebruiksaanwijzing of brengt hem naar iemand die er verstand van heeft.

Zo zie ik mijn geloof. Allah swt heeft ons geschapen en alleen Hij swt weet waar het beste voor ons is. hij heeft ons alhamdoelilah de Qoraan gegeven.Zo weten we hoe te leven om te slagen in deze wereld en in het hiernamaals.

Het geloof is je houvast in het leven er zijn zoveel mooie dingen De Barmhartigheid en Genade van God.Het gevoel dat Hij swt er altijd voor je is.Een gevoel dat je niet kunt omschrijven. Iemand die zoveel van jou houdt en het beste wil voor zijn schepselen.Alhamdoelilah

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

Groetjes,AmmatoelAziz

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 09:22

Salaamoe alaikoem,

Ik wil nog wat toevoegen! Aan mijn eigen relaas hierboven..

Ik wil hierbij duidelijk maken dat mijn 'mening' ook echt mijn mening is. Ik ben geen geleerde. En de Koran is het boek dat ik volg, ongeacht wat anderen vinden. Ik ken geen deelgenoten aan Allah swt toe en geloof dat de profeet saws zijn boodschapper was. Ik heb nooit uitspraken aan Allah swt of de profeet saws willen toekennen die zij niet gedaan hebben. Mocht dat wel zo lijken, dit is dus niet zo!

Dit gewoon even voor de duidelijkheid en voor mijn eigen gemoedsrust.

Wassalaam,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 16:05

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Ik wil hiermee nog even benadrukken (met name naar Abou Jabir toe) dat ik geenszins de intentie heb om jullie aan te vallen of af te vallen of wat dan ook. Ik ben enkel nieuwsgierig of leergierig...om te weten hoe je je geloof beleeft.

De verzen van de Koran zijn soms erg heftig en voor mij in ieder geval moeilijk leesbaar. Soms denk ik dat ik ze begrijp en wat er mee bedoeld wordt en soms snap ik er echt geen hout van..en vraag me dan af, hoe je het op moet vatten.

Als ik de verzen lees zoals hierboven door Abou Jabir neergezet dan komen bij mij de vragen op die ik (in het blauw) stelde. De bedoeling van mijn vragen is niet om iemand te kwetsen of te beledigen, het is gewoon een vraag.

Ik krijg soms uit de antwoorden het gevoel, dat het me kwalijk genomen wordt dat ik een vraag stel...Maar hoe kan ik iets begrijpen als ik geen vraag kan stellen...

Ik bedoelde niet dat de het streven naar het paradijs extreem is...Wat bij mij extreem overkomt is de volgende zin:

je moet niet denken dat wij moslims hier leven om te genieten van dit wereldse leven, we zijn slechts geschappen om Allah te gehoorzamen en te dienen, het leven kan ons ook niks schelen, we streven naar een leven die hierna komt, het hiernamaals.

Vandaar ook mijn vraag wat het nut dan is van geboren worden...Ik snap niet dat ik enkel geboren wordt om Allah te gehoorzamen en te dienen...dat het leven vervolgens niks waard is en het streven enkel in het hiernamaals ligt...Dan komt bij mij de gedachte op...waarom word ik dan geboren...welk doel dient mijn geboorte dan...kan ik beter gelijk weer dood gaan...hoe verklaar je zoiets als bijvoorbeeld een pasgeboren baby dood gaat binnen een paar uur ?

AmmatoelAziz jouw antwoord is me helder. De Koran geeft de leidraad. Alleen ik merk dat ik de verzen lang niet altijd begrijp, vandaar ook mijn vragen...

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 02:46

Salaamoe alaikoem wr wb,

Je wordt geboren enkel om je plek te verdienen in het paradijs, dus door Allah swt te dienen en aanbidden. Dat is wat we geloven en naar streven. Tevredenheid van Allah swt over ons, dat is het belangrijkste. HEM te mogen zien terwijl hij tevreden is over mij.. In het paradijs, incha Allah.. En het leven is een examen, zonder herkansingen. Dus is het zo dat ik me probeer te richten op het hiernamaals, dus naar Allah swt en niet naar de wereldse zaken..

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:21

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Hoi Mystika,

vragen zijn altijd welkome meid ,

Groetjes AmmatoelAziz

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:29
In eerste instantie geplaatst door Mystica

Vandaar ook mijn vraag wat het nut dan is van geboren worden...Ik snap niet dat ik enkel geboren wordt om Allah te gehoorzamen en te dienen...dat het leven vervolgens niks waard is en het streven enkel in het hiernamaals ligt...Dan komt bij mij de gedachte op...waarom word ik dan geboren...welk doel dient mijn geboorte dan...kan ik beter gelijk weer dood gaan...hoe verklaar je zoiets als bijvoorbeeld een pasgeboren baby dood gaat binnen een paar uur ?

AmmatoelAziz jouw antwoord is me helder. De Koran geeft de leidraad. Alleen ik merk dat ik de verzen lang niet altijd begrijp, vandaar ook mijn vragen...

Het is niet zo dat je deze wereldsde leven helemaal moet vergeten. maar het moet niet zo zijn dat door je deze leven zo verleidelijk vindt, weggevoerd van de ware gedachte achter het leven.

Er is een bekende dua in de quran waarin staat: Geef ons het goede in deze wereld en het goede in het hiernamaals. Verder heeft de profeet (vrede zij met hem) duidelijk gezegd dat je deze wereld niet moet verzaken door je constant te richten op aanbidding van Allah. Er gaat een overlevering hierover over metgezellen die zichzelf beloofden dat de een altijd zal vasten, de ander niet met vrouwen zou omgaan etc. Waarop de profeet (vrede zij met hem) zei dat het van zijn gebruik is om met vrouwen te omgaan, om te gaan slapen, en om je met wereldse zaken bezig te houden.

De islam zegt dus niet dat je deze wereldse zaken moet laten schieten.

 

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:37

Salaamoe alaikoem,

Sjonny, heel goed gezegd.

Je moet de wereldse zaken ook niet laten schieten, maar op een juiste manier! Dus de wereldse zaken moeten ook gebeuren, maar volgens de regels van Allah swt. Iets wat ongelovigen dus niet doen. En geen onnodige dingen, zoals 3 auto's terwijl je er toch maar echt 1tje kan rijden per keer, of 10 paar schoenen (etc..)

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:43

Salam Aleikum,

Allah heeft ons geschapen om Hem te gehoorzamen om in Zijn naam te leven, we volgen de regels op die Hij ons gegeven heeft, jij mag de keuze maken hoe jij wilt leven, volg jij het pad van Allah met als beloning Janah, of neem je nou net de verkeerde afslag richting Hel. Daarom heeft Allah ons 'instructies' gegeven om zo veilig mogelijk de finish te halen, dus je bent wel verplicht om kennis op te doen, om de overkant zonder kleerscheuren te bereiken.

Maar.... Allah heeft ons ook gezegd, niet 24/7 bezig te zijn met je dien, maar je hebt hier ook van alles te doen, werk, school je familie etc,... Door Allah te aanbidden en te gehoorzamen, bereik je er niet alleen maar mee om Janah te betreden maar maakt Allah je het leventje her ook een stuk aangenamer, wie Allah aanbidt en aan natuurlijk aan hem denkt, dan denkt Hij cker ook aan jou, zit je in de problemen, hoeft het niet gelijk nadat je dua hebt gedaan dat je probleem wordt opgelost, heb sbar (geduld), vertouw op Allah, leg jouw lot in Zijn handen, en het komt goed incha Allah.

Ma3a salama

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 08:05

assalamoe leikum,

Het is ook meestal zo. dat je net als een klein kind die alles nog moet leren iedere keer iets meer gaat doen.

Je begint je te verdiepen in de islam en gaat er over lezen of lezingen volgen. Je drinkt geen alcohol meer, of je stopt met roken, je gaat je anders kleden en let wat meer op je woorden. Niet alles telt voor iedereen natuurlijk.

Je probeert het gebed te leren en ga zo maar door. Voor kinderen die met de islam opgevoed zijn, die leren ook iedere keer iets meer, maar weten vaak van jongs af aan wel wat haram en halal is.

Vaak hebben die ook wel een periode dat ze er iets minder aan doen, maar ze komen hamdullah wel weer vaak op het rechte pad terug.

Ook ik vind het juist leuk om te lezen hoe de mensen met de islam om gaan, want

iedereen is op een bepaald moment op een bepaald niveau van zijn dien, dus we kunnen veel van elkaar leren.

 

salaam rafiaa

 

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Mystica Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 65
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mystica Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 14:41

 thx allemaal.

Fijn dat jullie vanuit jullie geloofsbeleving de antwoorden geven. Dat was ook mijn bedoeling en dat maakt het ook een stuk makkelijker te begrijpen dan Koranteksten zonder verdere uitleg.

Ik ben nou eenmaal anders opgevoed en de manier waarom de Islaam "denkt" inzake de relatie tussen mens en God (Allah) is voor mij een hele andere als dat ik ken..Het vergt dus nogal wat van mij om mij te kunnen verplaatsen in jullie denkwereld en geloofsbeleving.

Terug naar boven
Roefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Roefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 15:45

Hoi Mystica,

Ik vond je vragen open en eerlijk. De reden waarom, naar mijn mening, sommigen soms wantrouwend of fel reageren heeft denk ik te maken met het feit dat Islam tegenwoordig behoorlijk in een kwaad daglicht wordt gesteld terwijl dat naar onze mening zelden (of nooit) rechtvaardig is.

In de vele discussies die ik als Nederlandse Moslim reeds heb gevoerd kwam vrijwel altijd naar voren dat vele zaken door elkaar worden gehaald. Denk daarbij aan cultuur, politiek en geloof. Ze worden op ��n hoop gegooid en de Islam is de kwaaie peer. Volgens mijn eigen moeder ben ik al in potentie een terrorist, alleen al vanwege het feit dat ik Moslim ben  en collega's bekijken mij als een mafkees vanwege het feit dat ik de Ramadan doe. Een Ramadan waarvan ze eigenlijk niet eens echt weten wat het inhoud. (Geloof mij als ik zeg dat ik het elk jaar weer vele malen probeer uit te leggen)

Ok�...ok�... Dit begint op een klaaglied te lijken. Dus kap ik het hier bij af. Feit is dat de Islam mij gelukkiger dan ooit heeft gemaakt en dat vind ik voor een geloof dat zo word afgekraakt op z'n minst toch een wonder. Want hoe kan het dan dat ik mij er zo fijn in voel ? Het heeft overigens niets met al die maagden in het Paradijs te maken. Ik maak mij meer zorgen om uit de hel te blijven dan dat ik droom over het Paradijs... Maar goed, dat heeft met mijn eigen ontwikkeling te maken. Wat dat is de Islam zeker. Het is zeker een persoonlijke ontdekkingsreis en innerlijke ontwikkeling.

Ach ja..  

 

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 05:26

Hallo Roefa, hoewel je sympathieke bericht aan Mystica gericht is, vraag ik mij toch een paar dingen af bij het lezen van wat je schrijft.
Je zegt dat de Islam je gelukkiger dan ooit heeft gemaakt, maar dat komt totaal niet naar voren in wat je zegt.
Mensen in je omgeving wijzen de Islam aan als de kwaaie peer, je eigen moeder beweert al dat je een potentiele terrorist bent, collega`s beschouwen je als een mafkees, en je grootste zorg is om niet in de hel te raken!

Ik krijg eerder de indruk dat het "gelukkig" zijn van jou berust op het placebo effect wat het Islamitisch geloof op je heeft.

Dat de Islam tegenwoordig in een kwaad daglicht staat is hoofdzakelijk te danken aan de zich fundamenteel agressief opstellende zich zelf de "ware moslim" noemende islamieten.
En nou kun je wel zeggen dat de Islam een religie van vrede is en zulke uitwassen niet toestaat, maar dat is geen realiteit, Gods-belevenis, is een persoonlijk iets, wat voor jou totaal iets anders kan betekenen als voor een ander.
Ik zie het zo, een rustig weloverwogen nadenkend vredelievend ingesteld mens zal door de overgave tot de islam niet veranderen in iemand die geweld rechtvaardigt met de Koran/Islam.
Echter iemand die kwaad wil kan die rechtvaardiging wel degelijk halen vanuit de Koran/islam.
Maar goed zo zie ik het, ik wens je in ieder geval alle geluk toe, en wat betreft je moeder, een beetje vreemd dat ze haar eigen zoon als potentieel terrorist ziet, niet?

vr.gr Akbash

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 05:31

Hoi Akbash,
ik ben het met je eens. Om het bij mezelf te houden. Ik ben niet echt wezenlijk veranderd sinds mijn bekering (werd al lang voor mijn bekering moslima genoemd ), maar ik heb (voor mij dus) het beste kader gevonden om God te dienen. Ik geloofde ook niet in hem, dat is wel een wezenlijke verandering van mijn blik op de wereld, maar in mezelf weinig. Ik denk dat het inderdaad waar is, dat je allebei de kanten op kunt, maar de Koran zelf is erg gematigd naar anderen toe. Dat ligt in Gods hand.

Verder krijg ik vrij weinig negatieve reacties gelukkig, ik merk dat mensen erg geinteresseerd zijn. Maar die reactie van Roefa over zijn moeder, die kan ik ook nog verwachten  Mijn familie weet het nog steeds niet, aangezien ze het ook niet zullen snappen. Helaas...

Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 15:16
In eerste instantie geplaatst door A_en_S

Salaamoe alaikoem,

Sjonny, heel goed gezegd.

Je moet de wereldse zaken ook niet laten schieten, maar op een juiste manier! Dus de wereldse zaken moeten ook gebeuren, maar volgens de regels van Allah swt. Iets wat ongelovigen dus niet doen. En geen onnodige dingen, zoals 3 auto's terwijl je er toch maar echt 1tje kan rijden per keer, of 10 paar schoenen (etc..)

Wassalaam,

Soumaya

Assalamoe alykoem,

kortom, het wereldse leven moet je in je HANDJE hebben, niet in je HARTJE.....

uitleg erbij ??

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 18:00

Salaamoe alaikoem wr wb,

Precies, Dunya in je handen en niet in je Hart..

Incha Allah lukt me dat snel! Want die dunya laat me soms niet los..

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Roefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Roefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 18:56

Akbash schreef;

een beetje vreemd dat ze haar eigen zoon als potentieel terrorist ziet, niet?

Tja. Wat is vreemd? Ze denkt ook dat alle indo's hun vrouwen slaan, alle Marokkanen een uitkering hebben, alle antillianen vreemd gaan en dat hoofddoekjes bedoelt zijn om vrouwen te onderdrukken.

Wat ik bedoel is dat iedereen maar een mening over de Islam heeft terwijl slechts weinigen er inhoudelijk verstand van hebben. Dit geldt overigens niet alleen voor de niet-Moslims.  Ook Moslims zijn mensen en kunnen dus ongewild afdwalen. Vaak worden dingen toegschreven aan de Islam terwijl dat niet terecht is. De werkelijke reden moet dan gevonden worden in de cultuur, bepaalde vormen van bijgeloof, politiek agenda's, geld en macht etc. etc.

Waar mijn intense gevoel van geluk vandaan komt vind ik ook lastig aan te geven. Het is er als ik rustig naar de Quran luister, zoals nu tijdens de Ramadan in de Moskee. Het is er als ik in diep gebed verzonken ben en ik voel dat Allah naar mij kijkt. Het is er als ik mij ongelukkig voel en ik steun zoek. Ook dan vind ik deze in de Islam. De Islam is voor mij als soort een fundering, waar je niet doorheen kunt zakken. Een gevoel van thuis zijn, geaccepteerd worden en altijd het gevoel te hebben dat er een deur voor je open staat.

Zoals ik al zei. Het is lastig uit te leggen. Het is iets wat in je hart zit en met iedere poging om het met woorden te pakken wordt het eigenlijk alleen maar iets kleiners.

Tjonge.. Het is al laat en ik heb nog zoveel niet gezegd.

Wa Salaam

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 06:27

Salamoe 3alaikoum wr wb broeders en zusters,

Ik lees al een tijdje mee op deze forum en heb besloten me ook maar eens aan te melden en me te mengen met de diverse gesprekken die hier gevoerd worden...

Ik heb gemerkt dat er ook heel veel niet moslims hier aanwezig zijn en dat maakt het voor mij juist interresanter...

De topic die hier geopend is zijn vaak de gedachten van mensen die niet veel met de islam te maken hebben...

Het klopt dat in de islaam veel dingen niet toegestaan zijn of juist sterk aanbevolen, maar weet dat elke elke verbod zo zijn redenen heeft, en als je daarover gaat nadenken dan kom je inderdaad tot de conclusie dat het ook klopt..

Ik spreek nu wel over mijn eigen ervaringen, ik ben zelf ook pas 1,5 praktiserend en daarvoor waren ook veel dingen onduidelijk voor mij omdat ik vaker naar andere mensen (niet gelovige) luisterde dan dat ik het zelf opzocht...

Mijn advies is dan ook, ga op zoek en leer de waarheid kennen...

Moge ALLAH swt jullie bijstaan

m3a salama
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.