Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

haren verven???

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: haren verven???
    Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:04

salem aleykoem

mijn vraag is mag een getrouwde vrouw die hoofddoek draagt haar haren verven als dat ook van haar man mag? met verven bedoel ik dat je een ander middel gebruikt dan henna. (behalve zwart)

 

assalem aleykoem

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2004 om 07:27

Salam Aleikum,

Ik ben niet nog getrouwd, en ik mocht mijn haren ook niet verfen van mn moeder, maar omdat ik de hijaab ben gaan dragen mocht ik het wel, niemand die het toch ziet, en volgens mij mag het, maar ik weet het ook niet cker, ik hoop dat iemand het weet!?

Salam

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 03:28

salaam alaikom,

Het is wel toegestaan om je haar te verven, zolang je natuurlijk buitenshuis wel de hijaab draagt. EN natuurlijk moet je man het ook willen.

Je moet wel om de juiste redenen doen (om jezelf mooi te maken , voor je man bijv). En niet om je "grijze"haren te verbergen!!!

Masalama

 

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 04:05

Assalamoe alykoem,

waarom moet een man dat willen dan ? , is hier een bewijs voor?

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 13:19

Salaam Oe Ehleykoom ,

Ik ben gaan zoeken voorje oegt malika en hier is de informatie = = )

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Het verven van grijs behoort tot de soenna van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem). Dat kan geschieden met elke kleur behalve met zwart. Boekharie overleverde op gezag van Aboe Hoerrayrah (Allah's welbehagen zij met hem) dat de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) gezegd heeft: "De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als hen bent"

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"


��� : ��� ���� ���� ��� ���� ���� ���� : ( ���� ��� ������ �� ��� ������ ������� ������ ������ �� ������ ����� �����


Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com.

dit bericht kun je hier terugvinden: http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/kleding/0041ci. html

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik kan niet zeggen of het nou wel of niet klopt. Zoals de schrijver zelf zegt: Allah weet het het beste.

Alaikoem Asalaam oegt Y. Fi dien ...

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 16:05

Salaam,

Ik heb ook ergens gelezen dat je je haar, net zoals hierboven staat, niet zwart mag verven. Waarom mag dit eigenlijk niet? Misschien is dit voor jullie vanzelfsprekend, maar ik vraag het me echt af.

Liefs marleen

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 04:34

Salam Aleikum,

Ik hoop je hiermee genoeg te informeren:

Op de dag van de verovering van Mekka pakte Abu Bakr zijn oude vader, Abu Qahafah, op en droeg hem tot hij hem voor de Profeet (vzmh) neer had gezet. Toen de profeet (vzmh) zijn sneeuwwitte haar zag zei hij:

�Verander dit, maar gebruik geen zwart.�

In een andere Hadith staat:

� De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als zij bent.�(overgeleverd door Buchari)

Aan deze Hadith wil ik wel toevoegen dat het niet verven van het haar vooral op de rabbijnen, priesters en asceten sloeg. Het gewone volk verfde hun haar wel.

Uit bovenstaande hadith kunnen we dus concluderen dat we een andere volk niet na mogen doen, maar onze eigen onafhankelijke beschaafde (in het licht van de Islam) manier van uiterlijk en gedrag moeten ontwikkelen. Dus niet punk, slechts gedeelte van het haar e.d.

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"

Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.

En Allah weet het het beste.

ma3a salama

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 04:44

In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

� De joden en christenen verven hun haar niet, zorg dat je niet hetzelfde als zij bent.�(overgeleverd door Buchari)

Hier staat niets over een zwarte haarkleur. Verder zou dit impliceren dat wij allemaal ons haar moeten verven??
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Aan deze Hadith wil ik wel toevoegen dat het niet verven van het haar vooral op de rabbijnen, priesters en asceten sloeg. Het gewone volk verfde hun haar wel.
Uit bovenstaande hadith kunnen we dus concluderen dat we een andere volk niet na mogen doen, maar onze eigen onafhankelijke beschaafde (in het licht van de Islam) manier van uiterlijk en gedrag moeten ontwikkelen. Dus niet punk, slechts gedeelte van het haar e.d.

We mogen dus niet een ander volk nadoen, dus we mogen ons haar nou wel of niet verven? Ik vind het eerlijk gezegd niet echt duidelijk..

In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie De boodschapper van Allah (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: "Er zal een volk zijn aan het eind van deze wereld, die hun haren zwart zullen verven....Zij zullen de geur van Al Djannah niet ruiken"
Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed. Anas (Allah's welbehagen zij met hem) zei: "Abou Bakr (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar met henna en katam en Omar (Allah's welbehagen zij met hem) verfde zijn haar alleen met henna." Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

Even taal-technisch zeuren. Als er 'of' staat, betekent dat dat beiden apart gebruikt worden. Dat betekent dat katam ook alleen/apart gebruikt worden,wat dus een zwarte kleur zou geven. Dus dat gebod over een zwarte kleur is dan niet van toepassing. Anders zou de hadith er zo uit hebben gezien: "....geverfd worden met henna of katam met henna ."
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft een algemene verbod gelegd om het haar met een zwarte kleur te verven en heeft geen specifieke groep mensen genoemd waarvoor het verbod niet geldt. Voor een oude man/vrouw of een jongeman/vrouw geldt dezelfde uitspraak.  
Zie opmerking hierboven.
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

En Allah weet het beste...

Inderdaad...

 

Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 14:16

Assalamoe alykoem happylady,

mss was die uitleg boven niet duidelijk genoeg, ben gedeeltelijk mee eens. probeer dit hieronder te lezen, dit zijn alleen de ahadith zonder uitleg erbij, ik wil je alleen bijzeggen dat wanneer de profeet zei "Onderscheidt jullie zelf van hen", hier wordt bedoeld dat we het verven van haar niet moeten gaan verbieden zoals de joden en de christenen hebben gedaan, maar het is gewoon toegestaan. echter uit de hadith kun je geen bevel uithalen dat het verpicht is om het haar te verven.

deze ahadieth komen van het boek "Al wadjiz", die samengesteld is door veel geleerden van onze tijd, vertaald door www.al-yaqeen.com (tevens is dat ook de bron).  

Het verven van de grijze haren met henna, al-Katm

Aboe Dharr zei: �De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,Het beste waarmee jullie de grijze haren kunnen veranderen, is met henna en el-ketm.� (Sahih el-Jamic as-saghir)

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: �Voorwaar, de Joden en de Christenen verven (hun grijze haren) niet. Onderscheidt jullie zelf van hen (door dit wel te doen)!�  (al-Boechari en Moeslim)

Het verbod op het zwart verven van de haren

Djaabir zei: �Abi Qahaafah werd gebracht op de dag van de inname van Mekka en zijn hoofd- en baardharen waren spierwit. De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,Verander het met een andere kleur en vermijd zwart.� (Sahih el-Jamic as-saghir)

wassalaam, 
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 15:25

ASALAM

 

IEDEREEN ZEGT DAT HET HALAL IS OM JE HAAR TE VERVEN ,MAAR VOLGENS MIJ IS HET HARAM OM KLEUREN UIT DE WINKEL ZOALS KLEUR SHAMPOO ENZ. TE GEBRUIKEN, ALLEEN HENNA IS TOEGESTAAN.

WA SALAM

Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BlAcKsHaDoW15 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 15:38

Sallaam

Ik snap dit ff niet kijk je mag je haren niet zwart verven toch ???

maar wat ik hieruit haal

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam".  Of katam maar wat ik weer boven lees

Henna maakt het haar rood en katam, een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed

Katam werd nooit alleen gebruikt omdat het dan een pure zwarte kleur gaf maar werd juist met henna gebruikt zodat het een zwarte kleur gaf met rode gloed.

Dus me vraag ik als ik me haar met katam wordt me haren dus zwart ?? En zoals ik hier lees is ketam halal dus mag het of mag het niet katam Alleen gebruike

Sallaam ahleikom,

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 16:41

In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Aboe Dhzarr vertelde de volgende hadieth: "Grijs haar kan het beste geverfd worden met henna of katam". Ahmed, Tiermiedie en An-nasa'ie

dit is een fout die door de site al-islaam.com is gemaakt, ik heb me kapot gezocht naar deze hadith (...met henna OF katam), maar kan m niet vinden, daarnaast heb ik VEEEL Ahadith gevonden waar staat: .........met henna EN katam, en NIET: ...met henna OF katam (foute vertaling dus).

in soenan attirmidhi (en deze is de hadith die de site al-islaam.com bedoelde): nr 1675; http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=1675& ; ; ; ;doc=2

������ � ����� �� ��� � ������� � ���� ������� � ��� � ������� � ��� � ���� ���� �� ����� � ��� � ���� ������ � ��� � ���� �� �
��� ����� � ���� ���� ���� ���� � ���� � ��� ���� �� ��� �� ����� ������ � �������
���� � ���� ���� � ���� � ����� ��� ���� � ����� ������ ������ � ����� � ����� �� ���� �� �����

in sunan Abou dawoed, onder nr 3678, 3673, in allen lees je: .....henna EN katam; http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=3673& ; ; ; ;doc=4

in sunan Ibn madja, onder 3617, 3612, 3613, in allen lees je: ...henne EN katam. http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=3613& ; ; ; ;doc=5

in sunan Annasa-i, onder nr 4990, waar je leest: ...henna EN katam. http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=4990& ; ; ; ;doc=3

in mosnah Ahmed heb ik 8 ahadith gevonden waar staat: ...henna EN katam; onder nr. 25488, 25328, 25324, 15878, 20514, 15879, 20374, 20345..; http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=25488&am p;am p;am p;am p;doc=6

de juiste vertaling is dus deze (zie mijn vorige post) : Aboe Dharr zei: �De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,Het beste waarmee jullie de grijze haren kunnen veranderen, is met henna en el-ketm.�   

walhamdulillah,

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 04:21

assalamoe aleikum,

Ik doe altijd alleen henna in mijn haar. Wat is el-ketm?

Heb er nog nooit van gehoord.

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 november 2004 om 16:12
In eerste instantie geplaatst door rafiaa

assalamoe aleikum,

Ik doe altijd alleen henna in mijn haar. Wat is el-ketm?

Heb er nog nooit van gehoord.

salaam rafiaa

wa3alykoem assalaam,

het is dus een plant uit Yemen, kleurt het haar zwart met een rode gloed.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 01:40

assalamoe aleikum,

 

Bedankt!
Is het gewoon in Nederland te koop?

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 16:12
In eerste instantie geplaatst door rafiaa

assalamoe aleikum,

 

Bedankt!
Is het gewoon in Nederland te koop?

salaam rafiaa

geen idee, ik ken het ook alleen bij naam.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Vol_Verdriet Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 9
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Vol_Verdriet Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 november 2004 om 19:56

Volgens mij zou een vrouw geen stoffen mogen gebruiken die haar huid, gezicht en dergelijke zouden kunnen beschadigen...

Zowal de vrouw als de man trouwens...

En het is welbekend dat het verven met andere middelen dan henna wel beschadigende werking kan hebben..

Net zoals make up op den duur je gezicht ook beschadigt...

Allaho a3lem!!

Terug naar boven
Ezzie_Ezz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ezzie_Ezz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 november 2004 om 01:41
He, mijn moeder wou ook haar haren verven met iets anders dan henna en het mag denk ik. Het is moeilijk want sommige imams zeggen dat het niet mag en andere zeggen dat het wel mag. De imam aan wie mijn moeder het heeft gevraagd zei dat het wel mocht.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.