Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Waarom niet op je buik slapen!?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom niet op je buik slapen!?
    Geplaatst op: 21 oktober 2004 om 14:44

Salam Aleikum,

Naar aanleiding van de topic van broeder Rahmann, heb ik navraag gedaan over waarom het makroh is om op je buik te slapen, ik kan de topic niet meer op komen, dus ik weet niet of de vraag ook beantwoord is, maar hier heb ik het antwoord.

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd hoe mijn zal zijn in Hel (Moge Allah ons ervoor behoeden). Men zal op hun buiken liggen!!!

Ik weet niet percies waar het in staat, maar zodra ik het gevonden heb, zal ik het jullie laten weten, Maar als he slaapt heb je niet in de gaten van hoe je ligt, omdat de slaap de broer van de dood is, waarom...

Omdat als men slaap Allah jouw ziel tot Zich neemt, alleen jouw lichaam blijft nog werken, iemand sterft in zijn slaap omdat Allah de ziel tot zich nam, en niet meer terug deed gaan, maar met de dood, werkt dus je gehele lichaam gewoon niet meer.

Dus voor degene niet graag op hun buiken liggen, vraag Allah om hulp om jullie niet in deze stand te laten slapen, want het is de stand van de Hel!!!

Ma3a salama

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 03:58

djazzakallah hoe gairen lieverd

maar eej

als ik niet op me buik ga liggen hoe moet ik dan in slaap vallen....

altijd als ik op me buik lig val ik in slaap en als ik op me rug lig dan ga ik denken over wat er is gebeurt op school enzo of afgelopen vakantie...en dan als ik klaar ben met denken gaat me wekker af dat het tijd is voor fadj

hahhahahha........maar ik ben al een beetje verleert hahhaha....in marokko daar valt nix te denken

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 05:40

Salam Aleikum hbiba,

hahaha helemaal

Maar probeer het toch, en vraag Allah je erbij te helpen, nogmaals zodra ik weet waar het staat, dan laat ik het je (jullie) weten.

ma3a salama

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:13
ik hoorde laatst van iemand dat slapen op de buik niet mag, graag wil ik weten waarom het niet mag

We kennen een hadith, overgeleverd door Abu Hurairah (ra) die zei: 'De profeet (saw) liep langs een man die op zijn buik aan het slapen was. Hij (saw) beroerde hem met zijn been en zei: 'Dit is een houding waar Allah de Almachtige en Majesteitelijke niet van houdt.' (Ahmad, ibn Hibban)

Op basis van deze en vele andere ahadith wordt het afgeraden om op de buik te slapen, tenzij men echt niet anders kan. Bijvoorbeeld bij pijn of andere aandoening/ ziekte.

Anders adaab (gedragscodes) van slapen:
- slapen in staat van rituele reinheid (wudu)
- op je rechterzij gaan liggen, gezicht richting Qiblah
- afgeraden om vroeg in de ochtend te gaan slapen �n om te slapen tussen maghrib en 'isha

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 06:29

Salam aleikum,

Macha Allah, ja het klopt. Je kan profeet Mohammed vzmh alleen in je dromen zien als je rein bent, dus rituele reinheid, en voor de getrouwde mensen, degenen die slapen zonder gemeenschap te hebben gehad, zelfs geen streling van de ander. Zo heeft mijn tante 3 maal profeet Mohammed vzmh gezien in haar slaap, macha Allah, zo ook met ons incha Allah.

Ik krijg als het goed is vandaag nog de info binnen om jullie mede te delen waar het allemaal in staat incha Allah

ma3a salama

Terug naar boven
rahmann Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 67
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahmann Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 15:27

Salaam alaykoem warahmantoe wabarakatoe,

Ik heb een tijd geleden een topic geopend omdat ik zelf op mijn buik sliep en ik gehoord had dat het verkeerd was en dat het beter is om op je rechterzij te slapen ipv op je buik toen kreeg ik het advies van een zuster dat je voor het slapen op je rug moest gaan liggen en dan koran moest lezen tot dat je bijna in slaap valt en daarna op je rechtezijde in slaap vallen.Ik heb dat advies gevolgd en massallah het heeft echt geholpen ik slaap nou hamdoelilah op mijn rechtezijde..

Wasalaam  

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:38

Salam Aleikum,

Zelf houd ik er hamdolillah niet van om op mn buik te slapen, maar wat ik dus ook doe, is als ik niet in slaap kan vallen, dan ga ik alle surat's oplezen die ik maar ken, haha beetje bij beetje totdat ik in slaap sukkel Zz Zz Zz....

Het helpt goed, je wordt er heel ontspannen door en het is heerlijk om in die prachtige woorden van Allah jouw leven in Allah's handen te leggen...!

ma3a salama

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 13:11

Essalaamo 3alaikom,

Laatst was er een programma op iqra over het slapen. Daar werd inderdaad ook gezegd dat je het beste op je rechterzij kan liggen. Het is ook goed om te bidden voordat je gaat slapen. een extra gebed voor het slapen dus. Verder werd er ook gezegd dat het goed is om ayaat al-koersie te lezen alvorens te gaan slapen. en ook kun je soerat an-naas, soerat al-falaq en soerat al-ikhlaas lezen. Als je dan nog steeds niet in slaap bent gevallen kun je 33 maal Subhana allah 33 maal Alhamdulillaah en 33 maal Allahoe Akbar zeggen.  De meesten halen t niet eens om het de volledige 33 maal te zeggen. Halverwege krijgen ze al slaap. Wa Allahoe A3lam uiteraard. en hij zei ook dat je een bepaalde doe3a diende te zeggen. Ik ben eigenlijk vergeten wat je dan precies moet zeggen. Maar volgens mij was het : 'Allahoemma amootoe toemma a7ya'  . Dit weet ik niet zeker meer. Misschien dat iemand me hier even duidelijkheid kan geven. Verder zou ik zeggen: Mocht je dus niet makkelijk in slaap kunnen vallen, doorloop dan even de stappen die ik zojuist genoemd heb.

Wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 14:31

Salaam,

Ik denk dat het is,

Allahoemma bie'iesmiekka amootoe wa a7yaa

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 16:55

Assalamoe alykoem,

het is: bismieka allahoemma amoetoe wa a7yaa

"���������� ���������� ������� ����������"

(vermeld in Boekharie en Moeslim).

zie hier verder de andere smeekbedes die je kan doen voor het slapen: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/citadel/citadel 32.html

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
miryam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 17:20

asalaam alekoem wa rahmatoelahi wa barakatoehoe, broeders en zusters,

wat wordt er egenlijk mee bedoeld met niet vroeg in de ochtend gaan slapen en niet tussen maghrib en isha?

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 08:29

Essalaamo 3alaikom,

Jazaakoem Allahoe gairan voor de correctie.

Wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.