Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Isbaal

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Isbaal
    Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 15:40

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

IK wist over onderstaande zaak al een beetje, maar ik wist niet dat het zo erg was.

Namelijk het dragen van een broek die lang is tot onder je enkels.

Is het echt zo'n belangrijk punt?

graag meer uitleg als het kan

Djazaak Allahoe Gairan

hier onder een tekst:

Isbaal: kleding dragen die onder de enkels komt 

E�n van de zaken die mensen als onbeduidend zien, terwijl het belangrijk is voor Allah, is isbaal, wat  het verlengen van de kleding onder de enkels betekent. Sommige mensen laten hun kleding de grond aanraken en sommigen laten hun kleding over de grond achter hen voortslepen.

Abu Dharr (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Profeet  heeft gezegd: �Er zijn drie (soorten mensen) tegen wie Allah niet zal spreken op de Dag der Opstanding en tevens niet naar zal kijken of prijzen: diegene die zijn gewaad onder de enkel draagt, diegene die anderen herinnert aan zijn geschenken of gunsten, en diegene die zijn product door liegen en valse beloften verkoopt.� [1].  

Degene die zegt: �Ik draag mijn kleren niet uit arrogantie onder mijn enkels�, is zichzelf in feit op een onacceptabele manier aan het prijzen. De waarschuwing tegen Isbaal geldt voor allen, ongeacht ze het uit arrogantie doen of niet, zoals de Profeet  heeft gezegd: �Welk gedeelte dan ook van de onderkleding onder de enkels is, is in de Hel.� [2].

De persoon wiens isbaal het resultaat van arrogantie is, zal nog strenger worden gestraft dan diegene die geen dergelijke intentie heeft, zoals de Profeet  heeft gezegd: �Een ieder die uit trots zijn gewaad sleept, Allah zal niet eens naar hem kijken op de Dag der Opstanding.� [3] � dit is omdat hij twee zonden combineert in ��n daad. Enige kleding onder de enkel dragen is haraam, zoals is vermeld in de hadeeth verhaald door Ibn �Umar (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader): �Isbaal kan worden gedaan met anizaar (benedengewaad), qamees (shirt of bovengewaad) en �amaamah (tulband). Een ieder die daarvan enig deel uit trots over de grond sleept, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding.� [4]. Vrouwen zijn toegestaan om hun gewaden met ��n of twee handlengtes te verlengen om de voeten te bedekken of als voorzorgsmaatregel als iets door de wind onbedekt blijft, etc. Het is niet toegestaan meer te doen dan dat, zoals wordt gedaan bij sommige trouwjurken die een aantal meters lange sleep kunnen hebben, die achter de bruid moet worden gedragen.

 
[1] overgeleverd door Muslim, 1/102
[2] overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/254: zie ook Saheeh al-Jaami�, 5571
[3] overgeleverd door al-Bukhaari, no.3465, al-Bagha editie
[4] overgeleverd door Abu Dawud, 4/353; zie ook Saheeh al-Jaami, 2770
Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 16:08

Salaam,

en ik maar denken dat de islam vijf zuilen heeft. Dat als je oprecht gelooft, bidt, vast, armenbelasting betaald en als je kunt op bedevaart gaat je een echte moslim bent en mits je ook aardig bent voor je medemens en de koran ter harte neemt, je een plekje in het paradijs kunt erven.

Maar er blijken wel duizend addertjes onder het gras te bestaan! Broek te lang? De hel. Wenkbrouwen epileren? De hel. Baard afscheren? De hel. Geen hijaab? De hel. Ongelovige vrienden? De hel. Verkering? De hel. Je tante (of oom) een hand geven? De hel. Niet de familie verlaten om te vechten in irak? De hel. In de politiek gaan in nederland? De hel. Een madhab volgen? De hel. Geen madhab volgen? Ook de hel (volgens de madhab-volgers dan natuurlijk). Make-up buitenshuis? De hel. Parfum op? De hel. En  zo zijn er nog veel, veel meer; lees boechaari er maar op na.

Iedereen herkent er wel een paar, nietwaar?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2004 om 16:11

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Ik wist wel een beetje, maar ik wist niet dat het zo erg was, als je isbaal draagt ofzo.

Salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 05:33

Er gaat mij hier toch niemand vertellen dat ie gelooft dat 10 centimeter verschil in lengte van een lange broek bepalend zou zijn om in de hel te belanden of niet!

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2004 om 08:59
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

graag meer uitleg als het kan

Elders op deze site vond ik wel een goed stuk:

alisbaal: weet mijn zuster dat dit een islamitische site is voor alle moslims die de nederlandse taal spreken. moslims hebben vaak verschillende achtergronden en wetscholen. Zou je in het vervolg er rekening mee willen houden dat zaken in de fiqh ambigu interpreteerbaar (dhanniy aldalaala)zijn en dat ikhtilaaf alfuqahaa een barmhartigheid is van allah (binnen de sjaria grenzen uiteraard) dan nu een paar kanttekeningen over de isbaal: er zijn twee ahadith die hier over spreken (specifiek, maar er zijn er natuurlijk meer) wanneer je isbaal over de enkels doet uit hoogmoed dan is dit een grote zonde en behoort dit tot de kaba-ier. echter wat nu als je het doet uit traditie en je het niet uit hoogmoed doet: hier verschillen de fuqaha over. ook al ben je het er niet mee eens dan nog is het redelijk en eerlijk om de gezegden van alle fuqaha neer te zetten. idd heb je gelijk als je zegt: er zijn er velen die het haram verklaren ook al is je intentie niet hoogmoed.

deze mening is bijvoorbeeld ibn alarabiyy al maaliki toebedeeld en vele andere maalikieten, en sommige hanbalieten. maar er zijn er die er de karaaha in zien en zeker niet de hirma. (het verschil hierin is enorm: zie 3ilm usul alfiqh van 3abd alwahhaab khallaaf) onder deze geleerden die dus van mening zijn dat isbaal zonder hoogmoed makruh is en niet haram, zijn veel hanbalieten als ibn qudaama en imam Ahmad zelf, imaam shafi3ie, imam annawawie imam ibn abd albarr en vele andere gezaghebbende geleerden die door de umma als reuzen zijn aangemerkt. hun daliel is de qa3ida fiqhiyya: idha ikhtalafa alsababu wal hukmu fa laa yu7malu almutlaqu 3ala lmuqayyad.

Kort uitgelegd: Er zijn geleerden die dit als verplicht zien. De juiste standpunt van de shafi'i en hanafi madhab is dat het niet verplicht is, maar alleen makruh (tanzih).

De maliki geleerden (een deel daarvan en de madhab dat de meeste marokkanen officieel volgen) standpunt is dat het simpelweg sunnah is en niet meer dan dat.

> If men wear trousers below their ankles out of
> pride is it haram?

Pride (kibr) is an unlawful state of the heart as agreed
upon by the scholars.  One way such pride was exhibited
in Pre-Islamic Arabia was by letting one's lower garment
(which did *not* consist of trousers but consisted of
an izar (a wrap around garment)) hang on the ground while
one walked.  The Prophet prohibited this arrogant stance.
The Prophet did not prohibit that an article of clothing
could not stretch beyond one's ankles (unless of course
one interprets some isolated hadith literally).  The proof
for this is the hadith of Bukhari:

  Ibn `Umar narrated that the Prophet (May Allah bless him
  and give him peace) said, "Whoever drags his lower garment
  out of pride, Allah does not look at him on the Day of
  Resurrection." 
  Abu Bakr then said, "My lower wrap around garment becomes
  loose [and drags on the floor] except if I take due care."
  The Prophet (May Allah bless him and give him peace) replied,
  "You are not among those that do so out of pride [and it is
   only those against whom I issued the warning.]"

  [DR: volume 1: page 431: hadith 792: {Bukhari, al-Manaqib,
   The Prophet's statement "law kuntu", hadith #3392}]

References:
  [Sharh Bukhari, hadith #5338, by `Asqalani in which he mentions
   that Ibn `Umar disliking dragging the lower garment [even
   without pride] to be among his own strict interpretations.]

We have traveled much of the Muslim world (including
Saudi Arabia, India, and Pakistan) and know how the din
is being practiced all around.  Nevertheless, in Morocco,
learned scholars do not consider it bad for people to pray
with trousers that stretch beyond their ankles.

> the book mentions just mubah, is it not even
> mukruh even without pride (hanafi, and shafi opinion)?

If you are looking for a Maliki ruling for this then
you will find past Maliki scholars (e.g., `Ali al-`Adawi)
who have issued the ruling of mandub (sunnah) for wearing
a thawb/izar which is cut above the ankles.


Reference:
   `Adawi's Introduction to al-Khurashi in describing
    Imam al-Khurashi's dress as being above the
    ankles.

You will find other scholars (e.g., some Hanafis)
who have given stricter opinions about having
one's thawb/izar stretch beyond the ankles.

Reference:
   Maraqi al-Falah, Chapter on Prayer

http://www.guidinghelper.com/qna/clothes.html

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 07:31

Assalamu alaikum,

Is haraam nou haraam, of soms maar een beetje haraam en alleen haraam voor mensen van een bepaalde stroming? Meet Allah met twee (of meer) maten; alleen haraam als je gelooft dat het haraam is? Of alleen haraam voor die shafi-volgers die die en die geleerden binnen hun madhab volgen enz?

Staat er niet ergens in de koran dat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen wat toegestaan is en verboden? En staat er niet ergens in de koran dat God alleen het gruwelijke verboden heeft?

Hoe kun je die hele fiqh wetenschap nou serieus nemen als er over zoiets triviaals (triviaal= een detail, onbelangrijk) als de lengte van je broek zoveel verschillende meningen bestaan. Onder hooggeleerde mensen nog wel. En het gaat hier niet eens over het woord van Allah swt.

Ik wil niemand beledigen, maar het gaat er bij mij niet in dat als je daadwerkelijk naar de hel gaat als je broek over je enkels hangt, dat God het dan "vergeten" is te noemen in zijn koran waarin niets veronachtzaamt is, en dat God het heeft overgelaten aan een stel redetwistende godsdienst wetenschappers en geestelijken. Voor de gewone moslim een gok: gok ik op shafi of op hanbal. Of toch op hanafie? Wel goed gokken, anders ga je onherroepelijk naar de hel. Met logiscg redeneren kom je er niet uit, want alle geleerden kunnen hun standpunten heel goed onderbouwen, zowel de voor- als de tegenstanders. Gokken dus.

Maar goed, wel interessant om te weten dat er zo veel verschillende meningen hierover bestaan.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 07:39

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

, nou ben ik de hele kluts kwijt, is haraam nou haraam, of een beetje haraam ,

Wa salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 07:54

Salamoe 3alaikoum wr wb

ik denk dat er niet zo gemakkelijk over gedaan moet worden....en ook niet al te moeilijk...

Zoals er voor de vrouw een hijaab is (heel het lichaam behalve handen en gezicht)....is die er ook voor de man (broek boven de enkels en een baard laten staan)

Dit zijn de kledings voorschriften van een moslim....So what's the deal???

En inderdaad wordt er in de qoraan niet verwezen naar een broek boven de enkels maar in de hadits wel en daar moeten ons ook naar gedragen....want hoevaak verwijst de qoraan naar de soenna van de profeet mohamed vrede en zegeningen zijn met hem....

Ik denk dat dat wel duidelijk genoeg is toch??

m3a salama

oegtikoum fie dien

merjem
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 08:20

Denken jullie nou echt dat de schepper van Alles zich druk zou maken om 10 centimeter stof...

Daarbij de reden die wordt aangegeven in de hadith, betreffende de trots die zou worden toegeschreven aan mannen die hun broekspijpen (TOENDER TIJD) over de grond lieten slepen, is denk ik hedendage niet meer geldig.
Of menen jullie dat iemand met een broekspijp tot op de grond automatisch een trots persoon is?
 Normaal gesproken, hangt een lange broek meestal niet op de grond, maar net erboven.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 10:33
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Er gaat mij hier toch niemand vertellen dat ie gelooft dat 10 centimeter verschil in lengte van een lange broek bepalend zou zijn om in de hel te belanden of niet!

ten eerste die 10 mc heb je zelf verzonnen, ten tweede, is het niet jij die bepaald wie naar de hel gaat, maar Allah.

ten derde vind ik deze verzen heel mooi  : 29. Waarlijk, de schuldigen plachten de gelovigen uit te lachen, 30. En wanneer zij hen voorbijgingen, knipoogden zij tegen elkander. 31. En wanneer zij tot de hunnen terugkeerden, keerden zij opgetogen terug; 32. En wanneer zij hen zagen, zeiden zij: "Dit zijn inderdaad de dwalenden." 33. Maar zij waren niet als bewakers over hen gezonden. 34. Daarom zullen op deze Dag de gelovigen over de ongelovigen lachen, 35. Op hoge sofa's zittende zullen zij aanschouwen; 36. Voorzeker wordt de ongelovigen vergolden voor hetgeen zij plachten te doen!

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 13:25

Assalamu alaikum,

het is absoluut niet mijn bedoeling om over dit onderwerp te spotten of lacherig te doen, al kan ik het soms moeilijk laten een grapje te maken over al die meningsverschillen tussen ulema.

Feit is dit: een groep moslims vindt de lengte van de kleding zo belangrijk, dat het zelfs bepalend is voor het oordeel op de laatste dag; de jawm i-dien. Het staat op dezelfde trap van belangrijkheid voor Allah swt als moord, overspel, shirk, kufr enz. Want, zo wordt gezegd, Allah swt zal niet naar diegenen omkijken die zijn gewaad onder de enkels draagt. Een pijler van het geloof dus, de lengte van je kleding, want bepalend voor je eeuwige beloning in het paradijs of je eeuwige straf in de hel. Meer zelfs nog dan moord, want in het onderdeel "actualiteit" kunnen we lezen dat zelfs moord op vrouwen, bejaarden en kinderen vanuit de soenna kan worden goedgepraat en zelfs kan worden toegejuichd. Een niet te onderschatten zaak dus, de lengte van je gewaad. Maar omdat er geen goddelijke bron voor deze opvatting is, dwz er zijn geen heilige teksten over in de koran, heerst er een zeer diverse mening over onder de ulema.

Gezien de aard van de teksten in de koran, lijkt het niet Gods bedoeling te zijn spelletjes met ons te spelen. En zeker niet met onze bestemming na het aardse leven, hel of paradijs dus. Er wordt gesproken over vele zaken die cruciaal zijn voor ons moslims in de koran; je kunt de koran niet zomaar een onvolledig boek noemen. Maar geen letter, werkelijk niets, dat wijst op de belangrijkheid van de lengte van je kleding. H e l e m a a l  n i e t s. En toch is de lengte van je kleding, volgens sommigen, nog bepalender voor je zieleheil dan moord. Maar dit is, gezien de tekst van broeder Sjonny, slechts de mening van een kleine minderheid onder de ulema. De meerderheid binnen de vier wetscholen zien het als makruh, afkeurenswaardig, om de broek onder de enkels te dragen of zien het enkel als een soenna, dus geen verplichting, om de broek boven de enkels te dragen.

Hoe is dit te rijmen met de "duidelijke leidraad"? Hoe is dit te rijmen met rechtvaardigheid, als je beloning of straf afhangt van iets waar zelfs de geleerdste geleerden geen raad mee weten en iets wat Allah schijnbaar verzuimt heeft in de openbaringen door te geven? Terwijl de koran zelf zegt dat niets erin verzuimt wordt, in meerdere verzen notabene.

Dit vind ik zeer verwarrend. Maar het lijkt het me ook niet waard om er je geloof aan op te hangen; er zijn zo ontzettend veel meningsverschillen onder de geleerden, dit is er gewoon nog eentje.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 14:22
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Er gaat mij hier toch niemand vertellen dat ie gelooft dat 10 centimeter verschil in lengte van een lange broek bepalend zou zijn om in de hel te belanden of niet!

ten eerste die 10 mc heb je zelf verzonnen, ten tweede, is het niet jij die bepaald wie naar de hel gaat, maar Allah.

ten derde vind ik deze verzen heel mooi  : 29. Waarlijk, de schuldigen plachten de gelovigen uit te lachen, 30. En wanneer zij hen voorbijgingen, knipoogden zij tegen elkander. 31. En wanneer zij tot de hunnen terugkeerden, keerden zij opgetogen terug; 32. En wanneer zij hen zagen, zeiden zij: "Dit zijn inderdaad de dwalenden." 33. Maar zij waren niet als bewakers over hen gezonden. 34. Daarom zullen op deze Dag de gelovigen over de ongelovigen lachen, 35. Op hoge sofa's zittende zullen zij aanschouwen; 36. Voorzeker wordt de ongelovigen vergolden voor hetgeen zij plachten te doen!

wassalaam,

Ik vraag me af hoe lang de pijpen van je broek zijn Abou

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2004 om 17:39

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Ik vraag me af hoe lang de pijpen van je broek zijn Abou

Akbash, volgende vraag......

Assalamoe alykoem Amier,

ik snap niet waarom je zo druk maakt om een broek (of een gewaad) die wat hoger is, het hoeft maar 1 cm te zijn, ben je bang dat je uitgelachen wordt?? , dan vraag ik me af of je uit bent op de tevredenheid van mensen of Allah ??

natuurlijk heb je in bepaalde punten gelijk, het gebed is duizend malen balngrijker dan bv een broek (of een gewaad) boven de enkels, daar is iedereen mee eens, ieder dienaar zal op de dag des oordeels als eerste verantwoording afleggen betreft zijn gebed, als het gebed goed is, zal Allah naar zijn andere daden kijken, en wanneer hij geen gebed heeft, Allah zal niet eens kijken naar zijn andere daden....(de hadieth)

dus neem adem, en moge Allah ons vergeven voor onze zondes, weet dat ook moslims zullen zijn die de hel zullen binnen treden, maar niet voor eeuwig zoals de ongelovigen. hoeveel moslims zijn er geweest die lijken normale moslims te zijn, maar op de sterfbed konden ze geen "La Ilaha Illa Allah'' uitspreken, omdat ze niet naar dit woord hebben geleeft, ze waren moslims bij naam.

ik kan nog veel gaan babbelen, maar ik zie dat het laat is...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 06:19

Assalamu alaikum,

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

ik snap niet waarom je zo druk maakt om een broek (of een gewaad) die wat hoger is, het hoeft maar 1 cm te zijn, ben je bang dat je uitgelachen wordt?? , dan vraag ik me af of je uit bent op de tevredenheid van mensen of Allah ??

ik maak me niet zo druk als het lijkt hoor. In ieder geval niet over de lengte van mijn broek, en als grap bedoelde bijnamen als "terrorist" of "Osama bin Laden" enzo krijg ik al zo vaak te horen op mijn werk e.d. dat ik me daar niet meer druk over maak. Het is meestal ook niet zo beledigend bedoeld, zeker op mijn werk niet.

Ik had hier een dijk van een reactie geschreven, maar toen wilde ik iets kopieren en toen was alles weg....

De strekking van mijn verhaal was in ieder geval dat het me niet gaat om de lengte van de kleding opzich, of het dragen van een baard of een gouden ring. Maar het lijkt in de gevallen van die voorbeelden er heel sterk op dat de regel is ontstaan naar aanleiding van een bepaalde situatie ipv andersom. Vooral omdat wat in de hadith bijzaak lijkt wel een koranische basis heeft, maar wat in de hadith hoofdzaak lijkt geen koranische basis heeft. In het geval van de lengte van de kleding: arrogantie en verwaandheid zijn duidelijk omschreven als slechte eigenschappen in de koran. Men droeg blijkbaar slepende kleding om te pronken met zijn rijkdom en/ of sociale status, dus het lijkt alsof de hadith is ontstaan naar aanleiding van die kenmerken van arrogant en verwaand gedrag. Vooral (en ik blijf het herhalen) omdat de regels omtrend de lengte van de kleding geen basis heeft in het woord van God.

Het klinkt cliche, maar ik heb niets tegen baarden, "hoog water" broeken, djelleba's en tulbanden. Maar ik heb wel iets tegen de gewoonte die is ontstaan om die schijnbaar cultureel en contextueel bepaalde uiterlijkheden te verheffen tot goddelijke regels, terwijl ze geen (directe) goddelijke basis lijken te hebben.

Ik maak mij hier "druk" om, juist omdat ik zoveel waarde hecht aan "de waarheid" in al zijn universele betekenis, en de tevredenheid van Allah in al zijn universele betekenis zoals iedere oprechte gelovige dat doet.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 06:23

P.s. er zijn maar weinigen hier die weten hoe ik er uitzie natuurlijk .

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 06:25

Akbash, volgende vraag......

Heeft het wel zin om een volgende vraag aan je te stellen?, tenminste als ik prijs stel op een persoonlijk antwoord van je ,inplaats van een Koranvers of hadith.

Zelf nadenken, onderzoeken en het kritisch benaderen van gegeven informatie, heeft de mensheid gebracht waar hij nu is, en niet het klakkeloos aannemen van gegevens, die als je de ogen opent, elkaar op diverse punten tegenspreken.
Juist door die dogmatische instelling, het klakkeloos accepteren zonder zich zelf vragen te durven stellen dat is  de oorzaak  geweest dat het vroegere Islamitisch rijk in elkaar is gestort.
Het mooie is dat juist die mensen die de dogmatische fundamentele leer van de Islam volgen, het hards van zich laten horen betreffende de wens om terug te keren naar de tijd van het khalifaat
De mensen dom houden met verhaaltjes, en het dreigen met de HEL als men zich niet aan de zogenaamde voorschriften wil houden, gaat mij te ver.

Maar ik zal je een vraag niet onthouden,Abou.

��n van de honderden vragen die ik heb is de volgende: in de Koran wordt beweert dat Mohammed niet is gekomen om wonderen te verichten, zoals jezus zou hebben gedaan, echter de ahadith beschrijft verschillende wonderen zoals o.a de volgende van Bukarie:

Hadith:Volume 4, Book 56, Number 830:
Narrated Abdullah bin Masud:

During the lifetime of the Prophet the moon was split into two parts and on that the Prophet said, "Bear witness (to thus)."

en : Volume 4, Book 56, Number 831:
Narrated Anas: That the Meccan people requested Allah's Apostle to show them a miracle, and so he showed them the splitting of the moon.

Abou dit is toch duidelijk in tegenspraak!!
Daarbij als dit werkelijk gebeurt zou zijn, zouden andere bronnen dit onwaarschijnlijke fenomeen wel geregistreert hebben, het is namelijk een verschijnsel wat op een groot deel van de aarde zichtbaar zou zijn geweest.


Nog interesanter zijn de beweringen van de overlevering dat de Koran niet compleet zou zijn !
Terwijl Allah in zijn Koran zelf zegt dat de Koran compleet is en tevens Beschermt zou worden!

In de "Itqan" van Suyuti staat o.a:  

�Ibn Umar al�Khattab explicitly admits,"Let no one of you say that he has acquired the entire Qur�an for how does he know that it is all? Much of the Qur�an has been lost, thus let him say, �I have acquired of it what is available"�

A�isha  adds to the story of ibn Umar and says,

"During the time of the prophet, the chapter of the Parties used to be two hundred verses when read. When Uthman edited the copies of the Qur�an, only the current (verses) were recorded" (73 verses)

De zelfde statement wordt gemaakt door Ubay ibn Ka�b, op bladzijde 72 deel 3 van de Itqan

"This famous companion asked one of the Muslims, �How many verses in the chapter of the Parties?� He said, �Seventy-two or seventy-three verses.� He (Ubay) told him, �It used to be almost equal to the chapter of the Cow (about 286 verses) and included the verse of the stoning.� The man asked, �What is the verse of the stoning?� He said, �If an old man or woman committed adultery, stone them to death."�

Het vers van de steniging?? tjonge die ahadith zijn interesant.
Volgens de overlevering zou A�isha de verzen onder haar kussen hebben gelegt, waarna ze in de drukte van het overlijden van de profeet zouden zijn opgegeten door een inheems dier (Geit?)

Wat zegt Bukarie in zijn ahadith over het vers van de steniging:

Volume 8, Book 82, Number 816:
Narrated Ibn 'Abbas:

'Umar said, "I am afraid that after a long time has passed, people may say, "We do not find the Verses of the Rajam (stoning to death) in the Holy Book," and consequently they may go astray by leaving an obligation that Allah has revealed. Lo! I confirm that the penalty of Rajam be inflicted on him who commits illegal sexual intercourse, if he is already married and the crime is proved by witnesses or pregnancy or confession." Sufyan added, "I have memorized this narration in this way." 'Umar added, "Surely Allah's Apostle carried out the penalty of Rajam, and so did we after him."

volume 9 nummer 424
Narrated Ibn 'Abbas:

............... 'Umar (in a Friday Khutba-sermon) said, "No doubt, Allah sent Muhammad with the Truth and revealed to him the Book (Quran), and among what was revealed, was the Verse of Ar-Rajm (stoning adulterers to death).

volume 8 book 32 nummer817

Allah sent Muhammad with the Truth and revealed the Holy Book to him, and among what Allah revealed, was the Verse of the Rajam (the stoning of married person (male & female) who commits illegal sexual intercourse, and we did recite this Verse and understood and memorized it. Allah's Apostle did carry out the punishment of stoning and so did we after him.

Reden genoeg om de Ahadith niet te serieus te nemen, en er in ieder geval geen regels aaan te verbinden ,op straffe van de Hel, dacht ik, de Koran zou compleet zijn en beschermt worden terwijl deze ahadith toch duidelijk wat anders beweren, als een dier bepaalde verzen van de Koran op zou hebben gegeten dan kan ik mij niet voorstellen dat de Koran beschermd wordt, of zie ik het verkeert???

 vr.gr Akbash

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 07:19
In eerste instantie geplaatst door Akbash

��n van de honderden vragen die ik heb is de volgende: in de Koran wordt beweert dat Mohammed niet is gekomen om wonderen te verichten, zoals jezus zou hebben gedaan, echter de ahadith beschrijft verschillende wonderen zoals o.a de volgende van Bukarie:

Hadith:Volume 4, Book 56, Number 830:
Narrated Abdullah bin Masud:

During the lifetime of the Prophet the moon was split into two parts and on that the Prophet said, "Bear witness (to thus)."

en : Volume 4, Book 56, Number 831:
Narrated Anas: That the Meccan people requested Allah's Apostle to show them a miracle, and so he showed them the splitting of the moon.

Abou dit is toch duidelijk in tegenspraak!!
Daarbij als dit werkelijk gebeurt zou zijn, zouden andere bronnen dit onwaarschijnlijke fenomeen wel geregistreert hebben, het is namelijk een verschijnsel wat op een groot deel van de aarde zichtbaar zou zijn geweest.

Weet je, als ik jouw stukjes zo nu en dan lees, dan merk ik op dat je onlogische, onvolledige, uit de context gezette uitspraken doet om zo de lezers te verwarren. Vervolgens noem je jezelf een 'rationalist', maar doe je in feite niks anders wat de orientalisten hebben geclaimt.

Verder dan hetgeen wat islamhaters (Jouw informatie komt van answering-islam)benadrukken kom je niet. Lijkt me zeer frappant en hypocriet, als je het dan over 'Zelf nadenken, onderzoeken en het kritisch benaderen van gegeven informatie' hebt.

Jouw stukjes tonen aan dat je over onvoldoende informatie beschikt waardoor je inconsistentie uitdraagt. Het is 1 hele grote misvatting.

Elders heb je ook gezegd dat de quran contradicties zou bevatten. Nu zeg je weer op basis van anti-islam sites dat de hadith niet 'serieus' te nemen is. Je weet al bij voorbaat dat mensen die zulke uitspraken doen geen flauw benul over de hadith wetenschappen hebben.

Je zegt dat de quran verklaart dat de profeet (vrede zij met hem) niet is gekomen om wonderen te verrichten. Deze ene uitspraak laat al jouw gebreken zien. Laat staan als er over jouw andere uitspraken wordt gesproken.

54:1. Het Uur is nabij, en de Maan is opengespleten.

 

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:36

Weet je, als ik jouw stukjes zo nu en dan lees, dan merk ik op dat je onlogische, onvolledige, uit de context gezette uitspraken doet om zo de lezers te verwarren. Vervolgens noem je jezelf een 'rationalist', maar doe je in feite niks anders wat de orientalisten hebben geclaimt.

Ik claim in ieder geval niets, en dus ook niet de "Waarheid".
Dat er Koran verzen zouden missen wordt duidelijk uit de door jouw hoog aangeprezen Ahadith.
Mij valt het op dat deze in tegenspraak zijn met de Koran, jouw niet soms?!.
Het zijn je eigen boeken die zich tegenspreken, maar dat zal waarschijnlijk niet doordringen in je door "geleerden" geindoctrineerde dogmatische geest.


Verder dan hetgeen wat islamhaters (Jouw informatie komt van answering-islam)benadrukken kom je niet. Lijkt me zeer frappant en hypocriet, als je het dan over 'Zelf nadenken, onderzoeken en het kritisch benaderen van gegeven informatie' hebt.

De informatie komt uit je eigen boeken, kun jij niet lezen soms? ,of lees je alleen maar tot zover het overeenkomt met de leer die je aanhangt? de bronnen heb ik duidelijk aangegeven, lees ze maar eens.


Jouw stukjes tonen aan dat je over onvoldoende informatie beschikt waardoor je inconsistentie uitdraagt. Het is 1 hele grote misvatting.

Loze praat die het doel voorbij schiet, je zou er beter aan doen door het te weerleggen, maar dat kun je niet want dan zou je Bukarie en de Itqan van Suyuti moeten ontkennen, en dan blijft er niet veel meer over van je geloof.

 

Je zegt dat de quran verklaart dat de profeet (vrede zij met hem) niet is gekomen om wonderen te verrichten. Deze ene uitspraak laat al jouw gebreken zien. Laat staan als er over jouw andere uitspraken wordt gesproken.

54:1. Het Uur is nabij, en de Maan is opengespleten.

ha ha  en sjonnie denkt dat 54:1 zou bedoelen dat Mohammed, de maan liet splijten zoals de hadith beweren.
Ik denk toch dat Allah hier de maan liet splijten, beste sjonnie, of staat er soms "het uur is nabij en de profeet splijte de maan" ?.
Maar ja voor iemand die Mohammed vereerd is dat niet zo vreemd.

Is dat het enige (klopt nog niet eens) wat je als verweer kunt aanbrengen?

vr.gr Akbash
 

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:04

Trouwens rare definitie heb je van het woord "Islam haters", als of iemand die, terecht of onterecht, iets aanmerkt op de Islam, gelijk iemand zou zijn die de Islam haat.

Dat slaat natuurlijk nergens op, en zegt iets over de persoonlijkheid van diegene die dat beweert, namelijk dat ie geen kritiek kan verdragen!

gr Akbash

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 11:04
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Heeft het wel zin om een volgende vraag aan je te stellen?, tenminste als ik prijs stel op een persoonlijk antwoord van je ,inplaats van een Koranvers of hadith.

ik zei volgende vraag, omdat ik vind dat het geen seriouze vraag was, we gaan niet beginnen met vragen welke kleren we aandoen, ik ga je ook niet vragen wat voor merk broek je draagt, daar gaat het onderwerp niet over.

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Zelf nadenken, onderzoeken en het kritisch benaderen van gegeven informatie, heeft de mensheid gebracht waar hij nu is, en niet het klakkeloos aannemen van gegevens, die als je de ogen opent, elkaar op diverse punten tegenspreken.

bedankt voor het advies, tevens het geldt ook voor jouw......

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Maar ik zal je een vraag niet onthouden,Abou.

��n van de honderden vragen die ik heb is de volgende: in de Koran wordt beweert dat Mohammed niet is gekomen om wonderen te verichten, zoals jezus zou hebben gedaan, echter de ahadith beschrijft verschillende wonderen zoals o.a de volgende van Bukarie

kun je me aangeven waar staat dat de profeet niet met wonderen is gekomen ? de koran zelf is op zich een wonder, dus hoe kun je beweren dat Mohammed niet met wonderen is gekomen ?

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Nog interesanter zijn de beweringen van de overlevering dat de Koran niet compleet zou zijn !
Terwijl Allah in zijn Koran zelf zegt dat de Koran compleet is en tevens Beschermt zou worden!

ja, weer zoeen leugen, je schijnt daar goed in te zijn, er staat nergens in de overleveringen dat de koran niet compleet is. de sounnah (de uitspraken en handelingen van de profeet) is een uitgebreide uitleg van de koran, dit wil nog niet zeggen dat koran niet compleet is. een vb: als je biologie les hebt, en je hebt voor die les een boek nodig die uitgelegd wordt door de biologieleraar in zijn eigen woorden, dit wil dan nog niet zeggen dat het biologieboek niet compleet is. ja het is maar een kinderlijke voorbeeld, zodat je het zal begrijpen..... 

verder zijn de overleveringen (trouwens niet van de profeet) die je aanhaalde voordat de koran in 1 boek is gestopt door de khalifa Oethmaan, en we weten ook dat Oethmaan in zijn tijd een paar boeken verbrand heeft die afkomstig waren van de hypocrieten, en die fouten bezaten. tevens is dit dus een bescherming van de koran, Allah zegt ons: En verkondig hetgeen u door Uw Heer is geopenbaard in het Boek. Er is niemand, die Zijn woorden kan veranderen en gij zult geen toevlucht vinden buiten Hem. 18:27

wat betreft de vers van steniging, Omar zei: "als ik iets mocht toevoegen aan de Koran, dan had ik de vers van steniging toegevoegd". dit duidt erop dat de vers niet tot de koran behoorde, maar gewoon een uitspraak is van de profeet, ze noemen het "vers", omdat het een regel is, zoals de profeet zei: "neem het zekere voor het onzekere", dit is een hadieth die tegelijkertijd ook een vers mag genoemd worden, omdat het een belangrijke regel is binnen de islam.

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 11:19

Assalaam alaykoum,

Zoals oegt_Marjam al zei: 'de Hyaab voor de vrouw en de baard en de broek die niet over de enkels heen komt, voor de man'.

Mannen houd je hieraan, netzoals vele zusters zich houden aan de Hyaab. Hiermee wil ik niet zeggen, dat uiterlijk er alleen toe doet, jullie weten, in eerdere tpics dat het Innerlijke veel belangrijker is. Maar geloof conform daden. geloven alleen is niet genoeg, net zomin daden alleen genoeg zijn, ze moeten in evenwicht zijn.

Dus broeders, die nog te lange broeken hebben, afknippen die handel!

Imaan

 

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 13:05

kun je me aangeven waar staat dat de profeet niet met wonderen is gekomen ? de koran zelf is op zich een wonder, dus hoe kun je beweren dat Mohammed niet met wonderen is gekomen ?

Hier ga je al direct de fout in Abou! het is niet Mohammed die met wonderen pronkt, maar Allah!
Jouw beeld van de Islam is veel te zeer op Mohammed en zijn sunna gericht inplaats van naar Allah.

Ik geef je het volgende Koran vers met uitleg:
,,Zeg (O Mohammed): ,,Heilig is mijn Heer, ik ben niets anders dan een menselijke Boodschapper"." [Alisra': 93]. 

Hetgeen betekent: ,,Zeg dat ik niet in staat ben zelf deze wonderen te verrichten want dat behoort toe aan Allah, de Verhevene, en Hij heeft geen metgezellen daarin (d.i. het vermogen om wonderen te verrichten).

bron: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/rawdatoelanwar/ 46.htm

Duidelijk?

ja, weer zoeen leugen, je schijnt daar goed in te zijn, er staat nergens in de overleveringen dat de koran niet compleet is. de sounnah (de uitspraken en handelingen van de profeet) is een uitgebreide uitleg van de koran, dit wil nog niet zeggen dat koran niet compleet is. een vb: als je biologie les hebt, en je hebt voor die les een boek nodig die uitgelegd wordt door de biologieleraar in zijn eigen woorden, dit wil dan nog niet zeggen dat het biologieboek niet compleet is. ja het is maar een kinderlijke voorbeeld, zodat je het zal begrijpen....

Neem me niet kwalijk, je zegt "weer zoeen leugen", welke andere leugens bedoel je dan??
En daarbij is het geen leugen, wat jij nu beweer is dat de Ahadith een leugen is , die is grappig!
Je kunt de Ahadith, die ik aangehaalt hebt controleren op echtheid op de volgende site:

http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/searchhadith.html

Ik zou mijn beweringen maar snel intrekken als ik jou was, want je geloofwaardigheid zou anders een geweldige deuk oplopen.

verder zijn de overleveringen (trouwens niet van de profeet) die je aanhaalde voordat de koran in 1 boek is gestopt door de khalifa Oethmaan, en we weten ook dat Oethmaan in zijn tijd een paar boeken verbrand heeft die afkomstig waren van de hypocrieten, en die fouten bezaten. tevens is dit dus een bescherming van de koran, Allah zegt ons: En verkondig hetgeen u door Uw Heer is geopenbaard in het Boek. Er is niemand, die Zijn woorden kan veranderen en gij zult geen toevlucht vinden buiten Hem. 18:27

Dit heeft er nou totaal niets mee te maken, we hebben het hier niet over verbrande boeken, we hebben het hier over erkende Ahadith van Bukarie!,die vandaag de dag geaccepteerd en gebruikt worden in de Islam.

wat betreft de vers van steniging, Omar zei: "als ik iets mocht toevoegen aan de Koran, dan had ik de vers van steniging toegevoegd". dit duidt erop dat de vers niet tot de koran behoorde, maar gewoon een uitspraak is van de profeet, ze noemen het "vers", omdat het een regel is, zoals de profeet zei: "neem het zekere voor het onzekere", dit is een hadieth die tegelijkertijd ook een vers mag genoemd worden, omdat het een belangrijke regel is binnen de islam.

Ja ja zo kunnen we wel weer h�, niet draaien, maar de werkelijkheid onder ogen durven te zien.

vr.gr Akbash

 

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 13:10

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Als ik het goed heb, hadden we het hier over isbaal en niet andere zaken, dus laten we gewoon het hierop houden, en niet afdwalen van de onderwerp.

Salaam

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 14:25
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Dus broeders, die nog te lange broeken hebben, afknippen die handel!

Salaam alaikum,

de hijaab en de baard zijn niet te vergelijken, ten eerste omdat de 1 koranische basis heeft en de ander niet (ik verbaas me er echt over dat dat voor sommigen blijkbaar volkomen onbelangrijk is), ten tweede omdat de regel van het dragen van de hijaab binnen de soenna een volkomen andere oorsprong heeft (nl bescheidenheid / bescherming) dan de regels betreffende de baard (lijk niet op de afgodendienaren). Wat dat betreft is de regel over de lengte van de broek meer vergelijkbaar met die van de hijaab. Ware het niet dat binnen de soenna over de hoofdoek een echte consensus bestaat, en over de lengte van het gewaad absoluut niet.

Is het niet een beetje tricky om dingen te verbieden die Allah niet verboden heeft, en dingen te verplichten die hij niet verplicht heeft? Wordt "soenna" niet wat al te gemakkelijk "fardh" gemaakt?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 18:19

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Hier ga je al direct de fout in Abou! het is niet Mohammed die met wonderen pronkt, maar Allah!
Jouw beeld van de Islam is veel te zeer op Mohammed en zijn sunna gericht inplaats van naar Allah.

Ik geef je het volgende Koran vers met uitleg:
,,Zeg (O Mohammed): ,,Heilig is mijn Heer, ik ben niets anders dan een menselijke Boodschapper"." [Alisra': 93]. 

Hetgeen betekent: ,,Zeg dat ik niet in staat ben zelf deze wonderen te verrichten want dat behoort toe aan Allah, de Verhevene, en Hij heeft geen metgezellen daarin (d.i. het vermogen om wonderen te verrichten).

bron: http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/rawdatoelanwar/ 46.htm

Duidelijk?

sorry, mss was ik niet duidelijk genoeg, ik moest bijzeggen dat alle wonderen met de toestemming (verlof) van Allah gebeuren, of het nou de wonderen van Jezus zijn of Mohammed, Allah zegt bv over de wonderen van Jezus: 5:110 ....en toen jij (O Jezus) uit klei de gelijkenis van een vogel schiep, met Mijn verlof, en blies erin en het werd een vogel, met Mijn verlof, en jij genaz de de blinden en de leprozen, met Mijn verlof. En toen jij de doden deed weerkeren, met mij Verlof.....

er staat (uitleg die jij bijhaalde): ,,Zeg dat ik niet in staat ben zelf DEZE (dus er waren degelijk wonderen die Mohammed verrichtte, alleen met verlof van Allah) wonderen te verrrichten...

verder om je het nog duidelijker te maken, "het kennen van het verborgene" (of te wel de toekomst) is ook een wonder. de profeet wist van bepaalde dingen die hij voorspelde, en het is Allah die hem kennis daarover heeft gegeven, zoals Allah in deze vers: 72:26 De Kenner van het onwaarneembare, Hij maakt voor niemand het onwaarneembare dat bij Hem is zichtbaar. 27. Behalve aan een boodschapper die Hem welgevallig is,....  

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Neem me niet kwalijk, je zegt "weer zoeen leugen", welke andere leugens bedoel je dan??
En daarbij is het geen leugen, wat jij nu beweer is dat de Ahadith een leugen is , die is grappig!
Je kunt de Ahadith, die ik aangehaalt hebt controleren op echtheid op de volgende site:

http://www.usc.edu/dept/MSA/reference/searchhadith.html

Ik zou mijn beweringen maar snel intrekken als ik jou was, want je geloofwaardigheid zou anders een geweldige deuk oplopen.

Omdat je eerder zei dat in de koran staat dat de profeet niet met wonderen is gekomen, maar mss kwam dat omdat ik niet duidelijk genoeg was bij de vorige, excuses bij deze dan.

Wat betreft de overleveringen van Boekhrie (die andere 3 hecht ik geen waarde aan, suyuti (trouwens suyuti is geen hadithwetenschapper maar een mofassir (koranuitlegger)) heeft ze genoemd in zijn boek zonder isnaad (overleveraarsketens) en ze zijn meer bekend bij de Shieten, niet bij ons soennieten). Dus die andere 3 van boekharie, waar Omar beweert dat de vers van steniging tot de koran behoorde, sommige geleerden zeiden dat Omar verkeerd was omdat veel metgezellen niet met hem eens waren, en wij volgen de meerderheid, andere geleerden zeiden dat de vers opgeheven is, maar de regelgeving bleef. In een overlevering zegt Omar dat een keer de profeet de vers van steniging citeerde, waarna 1 van de bijzittenden zei: O Boodschapper van Allah, schrijf mij deze vers. De profeet zei: ik kan nu niet (vermeld in sunan Annassa-i). En nogmaals Omar had de kans om het toe tevoegen aan de koran, maar hij heeft het niet gedaan.

Verder ik draai niet, jij noemde de vers van steniging, en ik heb het ook daarover.

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 23:50

Salaam aleikum Abou Jabir,

Eeeh, vraagje... Is GOd vergeten dit vers toe te voegen aan de Koran dan?? Astagfirollah. Het klinkt mij ontzettend onwaarschijnlijk.

Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 03:54

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Abou Jabir,

Eeeh, vraagje... Is GOd vergeten dit vers toe te voegen aan de Koran dan?? Astagfirollah. Het klinkt mij ontzettend onwaarschijnlijk.

wa3alykoem assalaam,

en wie zegt je dat de vers tot de koran behoorde?ok stel dat de vers wel tot de koran behoorde, maar het kan opgeheven zijn, lees deze vers in soerat al baqara (nr2) 106: welk vers Wij ook afschaffen of doen vergeten; Wij brengen er iets beters voor in de plaats, of iets wat daar aan gelijk is. Weet jij niet dat Allah macht heeft over alle dingen?

en happylady, het is ons niet opgedragen om te gaan denken waarom Allah iets afschaft, Allah weet het beste.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 08:04


sorry, mss was ik niet duidelijk genoeg, ik moest bijzeggen dat alle wonderen met de toestemming (verlof) van Allah gebeuren, of het nou de wonderen van Jezus zijn of Mohammed, Allah zegt bv over de wonderen van Jezus: 5:110 ....en toen jij (O Jezus) uit klei de gelijkenis van een vogel schiep, met Mijn verlof, en blies erin en het werd een vogel, met Mijn verlof, en jij genaz de de blinden en de leprozen, met Mijn verlof. En toen jij de doden deed weerkeren, met mij Verlof.....

Niet met de toestemming, Mohammed was slechts een Menselijke boodschapper, en niets meer volgens Allah.
Het heeft geen zin om Jezus er bij te halen, en die te vergelijken met Mohammed.
Jezus kon wonderen verrichten met verlof van God, hij had dus toestemming van God om die wonderen zelf te verrichten.
Mohammed kon geen wonderen verrichten, hij was slechts een menselijke boodschapper.
Weet je wel wat "verlof" betekend?..... het betekend toestemming geven.


29.18. En als je verloochent, andere geslachten v��r u verloochenden ook. En op de boodschapper rust Slechts de duidelijke overbrenging (van de boodschap).

 

er staat (uitleg die jij bijhaalde): ,,Zeg dat ik niet in staat ben zelf DEZE (dus er waren degelijk wonderen die Mohammed verrichtte, alleen met verlof van Allah) wonderen te verrrichten...

Dat staat er dus niet... en is de wens van je gedachte, waarom zou het woord "deze" slaan op wonderen die Mohammed zou hebben verricht?
Mohammed verrichtte geen wonderen, ook niet met verlof van Allah, Allah zelf verrichte die wonderen.

verder om je het nog duidelijker te maken, "het kennen van het verborgene" (of te wel de toekomst) is ook een wonder. de profeet wist van bepaalde dingen die hij voorspelde, en het is Allah die hem kennis daarover heeft gegeven, zoals Allah in deze vers: 72:26 De Kenner van het onwaarneembare, Hij maakt voor niemand het onwaarneembare dat bij Hem is zichtbaar. 27. Behalve aan een boodschapper die Hem welgevallig is,....

Ja ja ..een Wonder van Allah, gegeven aan diegene die Allah als boodschapper kiest, om de boodschap over te brengen en geen wonderen van Mohammed.

26. Hij is de Kenner van het onzienlijke en Hij geeft niemand overvloedig kennis van Zijn geheimen.

27. Behalve hem die Hij als boodschapper kiest. Dan doet Hij een wacht v��r hem en achter hem gaan,

28. Opdat Hij moge weten dat zij (Zijn boodschappers) de boodschappen van hun Heer hebben overgebracht. En Hij omvat alles wat met hen is - en Hij heeft alles berekend.

Wat betreft de overleveringen van Boekhrie (die andere 3 hecht ik geen waarde aan, suyuti (trouwens suyuti is geen hadithwetenschapper maar een mofassir (koranuitlegger)) heeft ze genoemd in zijn boek zonder isnaad (overleveraarsketens) en ze zijn meer bekend bij de Shieten, niet bij ons soennieten). Dus die andere 3 van boekharie, waar Omar beweert dat de vers van steniging tot de koran behoorde, sommige geleerden zeiden dat Omar verkeerd was omdat veel metgezellen niet met hem eens waren, en wij volgen de meerderheid, andere geleerden zeiden dat de vers opgeheven is, maar de regelgeving bleef. In een overlevering zegt Omar dat een keer de profeet de vers van steniging citeerde, waarna 1 van de bijzittenden zei: O Boodschapper van Allah, schrijf mij deze vers. De profeet zei: ik kan nu niet (vermeld in sunan Annassa-i). En nogmaals Omar had de kans om het toe tevoegen aan de koran, maar hij heeft het niet gedaan.

In ieder geval de hadith deugt niet of de Koran heeft op z,n minst ��n vers te weinig.  Ik ga voor het eerste.

vr,gr Akbash

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 08:38
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Abou Jabir,

Eeeh, vraagje... Is GOd vergeten dit vers toe te voegen aan de Koran dan?? Astagfirollah. Het klinkt mij ontzettend onwaarschijnlijk.

wa3alykoem assalaam,

en wie zegt je dat de vers tot de koran behoorde?ok stel dat de vers wel tot de koran behoorde, maar het kan opgeheven zijn, lees deze vers in soerat al baqara (nr2) 106: welk vers Wij ook afschaffen of doen vergeten; Wij brengen er iets beters voor in de plaats, of iets wat daar aan gelijk is. Weet jij niet dat Allah macht heeft over alle dingen?

en happylady, het is ons niet opgedragen om te gaan denken waarom Allah iets afschaft, Allah weet het beste.

wassalaam,

Assalamu alaikum,

als die regel over steniging inderdaad een koranvers was dat is afgeschaft (ik heb zelfs gelezen dat sommigen geloven dat het is opgegeten door een geit) dan is Allah swt er met iets beters voor in de plaats gekomen, zoals aya 106 van soera al Baqara duidelijk maakt. En wat zegt de koran over overspel: aya 2 van soera an Noer (24):

"De overspelige vrouw en de overspelige man, geselt elk van hen beiden met honderd geselslagen en krijgt in Gods godsdienst geen mededogen met hen, als jullie in God en de laatste dag geloven. Bij hun bestraffing moet een groep gelovigen aanwezig zijn."

Schaft dat vers trouwens volgens de principes van mansoekh (afschaffen) en nasiekh (wat er voor in de plaats komt) niet  aya 15-16 van soera an Nisa (4) af?

"15: Als er onder jullie vrouwen iemand is die een gruweldaad begaat, roept dan uit jullie midden vier getuigen tegen haar. Als zij dan getuigenis geven, geeft haar dan huisarrest, totdat de dood haar wegneemt of God haar een uitweg biedt. 16: En de twee uit jullie midden die dat begaan, moeten jullie beiden straffen. Maar als zij berouw tonen en zich beteren, laat hen dan met rust. God is een genadegever en barmhartig."

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 16:00

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Niet met de toestemming, Mohammed was slechts een Menselijke boodschapper, en niets meer volgens Allah.
Het heeft geen zin om Jezus er bij te halen, en die te vergelijken met Mohammed.
Jezus kon wonderen verrichten met verlof van God, hij had dus toestemming van God om die wonderen zelf te verrichten.
Mohammed kon geen wonderen verrichten, hij was slechts een menselijke boodschapper.
Weet je wel wat "verlof" betekend?..... het betekend toestemming geven.


29.18. En als je verloochent, andere geslachten v��r u verloochenden ook. En op de boodschapper rust Slechts de duidelijke overbrenging (van de boodschap).

mss ben je nog niet op de hoogte gebracht, maar Jezus is in de islam ook maar een menselijke boodschapper, en ook alle profeten (Mozes, Abraham, Ismail, Isaak..en de vele anderen), en die zijn allen gekomen met wonderen met Allah's verlof, inclusief de laatste in het rijtje, namelijk Mohammed. en trouwens alles gebeurt met verlof van Allah (toestemming, de wil). in 81:29; En jullie kunnen niets willen, behalve wanneer Allah, de Heer der werelden, het wil.

dus ik snap niet waar je heen wil, maar goed. 

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Dat staat er dus niet... en is de wens van je gedachte, waarom zou het woord "deze" slaan op wonderen die Mohammed zou hebben verricht?
Mohammed verrichtte geen wonderen, ook niet met verlof van Allah, Allah zelf verrichte die wonderen.

Het is wel leuk om constant te roepen dat Mohammed geen wonderen heeft verricht, maar bewijs heb je daar niet voor, terwijl ik je zoveel ahadith kan geven waar de profeet wonderen heeft verricht met Allah�s verlof natuurlijk, dat hij bv mensen genas (toen zijn neef Ali niet kon zien door 1 van zijn ogen, waarna de profeet erin blies, en hij zag weer. Of in een ander hadith toen de profeet in een bord met eten blies waarna meer dan duizend mensen van hebben gegeten, was tijdens de slag al khandaq. Alle twee ahadith overgeleverd door Boekharie).

Het verschil is dat ik jou wel bewijzen geef, maar jij niet. jou bewijs is dat Mohammed maar een menselijke boodschapper is, en je vergeet dat in de islam alle profeten gelijk zijn, ze zijn allemaal menselijke boodschappers.. 5:75  De masih, zoon van Maryam is niet anders dan een boodschapper, hij werd waarlijk voorafgegaan door boodschappers en zijn moeder was een oprechte vrouw. Zij plachten beiden voedsel te eten (zoals andere mensen). Zie hoe Wij voor hen de tekenen duidelijk maakten en zie dan hoe zij (de ongelovigen) zich afwenden.

In eerste instantie geplaatst door Akbash

In ieder geval de hadith deugt niet of de Koran heeft op z,n minst ��n vers te weinig.  Ik ga voor het eerste.

vr,gr Akbash

 

Dat maak jij ervan, en is niet zo, verder heb ik geen zin in welles nietes

 

Groeten,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.