Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Shia�s

 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>
Schrijver
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Shia�s
    Geplaatst op: 17 november 2004 om 16:42

Asalaamu alaikom,

.
Allah vertelt een leugen. (Asool Kaafi, Vol. No.1, Page No. 148. A Shia doctrine.)

. Alle imams zijn aan Mohammad may Peace Be Upon Him gelijk. (Asool Kaafi, Vol. No. 1, Page No. 270)

. Er zijn 17.000 Aya's in de echte koran. (Al Shafi, Vol. No. 2, Page No. 616)

. Niemand heeft de koran beter begrepen dan de Imams. (Asool Kaafi, Vol. No. 1, Page No. 228)

. Hazrat Abu Bakr kon de kalimah niet reciteren bij zijn dood. (Israr-e-Muhammad, Page No. 211)

. Ali is God. (Jila-ul-Ayoun, Vol. No. 2, Page No. 66)

. Imam is God. (Jila-ul-Ayoun, Vol. No. 2, Page No. 85)

. Imam weten wanneer ze sterven en dood komt alleen door hun toestemming. (Asool Kaafi, Vol. No. 1,Page No. 258)

. Pakistan wordt genoemd in de echte koran...de koran van nu is zinloos. (Hazaar Tumhari Das Hamari, Page No. 554)

. Imams weten alles...het verleden en de toekomst. (Asool Kaafi, Vol. No. 1, Page No. 260)

. We accepteren die God niet en de profeet wien's opvolger Abu Bakr was. (Anwaar-e-Naumania, Vol. No. 2, Page No. 278)

. De koran van nu is verkort de hele koran is alleen bij imam Mahdi. (Hazaar Tumhari Das Hamari, Page No. 553)

. Abu Bakr en Omar waren erger dan Shajtaan. (Haq-ul-Yaqeen, Page No. 509)

. Imam Mehdi Zal Aisha zweepslagen geven als hij komt. (Hayat-ul-Quloob, Vol. No. 2, Page No. 901)

. Aisha was een hypocrite en een ongelovige vrouw. (Hayat-ul-Quloob, Vol. No. 2, Page No. 900)

. Ali om hulp vragen is geen Polythe�sme maar een sunnah van de profeet. (HathiKayDaantKhanayKayAurDikhanay Kay Aur,Vol.No.2,Page No. 41)

. Imam Mehdi zal alle Soennitische Geleerden doden. (Haq-ul-Yaqeen, Page No.527)

. Abu Bakr, Omar, Osman en Muawiyah zijn net als Afgoden, zij zijn de ergste schepselen. (Haq-ul-Yaqeen, Page No. 519)

. Kalimah Tayyibah zonder de woorden ''Ali wali ullah'' eraan toegevoegd is een valse kalimah. (Shia Mazhab Haq Hai, Page No. 2)

. Hazrat Abu Bakr en Hazrat Omar waren de volgelingen van Shajtaan. (Quran Majeed by Maqbool Hussain Dehlevi, Page No. 674)

. Wanneer God blij is dan praat hij in Farsi en wanneer hij boos wordt praat hij in Arabish. (Tareekh-ul-Islam, Page No. 163)

. Na het gebed zeggen jullie: ''O Allah, Vervloekt zij Abu Bakr, Omar, Uthman, Mu'awiyah, Ayesha, Hafsa, Hind en Ummul Hakam''. (Aynul Hayat: 599)

. Farao en Haman zijn net als Abu Bakr en Omar. (Haqqul Yaqeen: 342)

. Op Miqdad ibn Aswad, Abu Dharr Ghifari en Salmaan Farsi na hadden alle Sahaba Islam verlaten na Mohammad. (Furu'ul Kafi: Kitabul Rauda: 115)

. Wat had deze Zuleikha van Makkah, bibi Aisha dat de 50 jarige nabi het met haar wou? (Haqeeat Fiqh Hanafi P64 /Ghulaam Hussain Naqui.)

. Alleen al door het horen van je stem kan een imam weten of je naar hel gaat of naar het Paradijs. (Usool al Kafi, p. 185)

. Allah de Geprezene heeft behalve een suni niks erger dan een hond geschapen...een suni is zelfs erger dan een hond. (Haqqul Yakeen Vol 2,P.516)

. Als alle engelen en de martelaren Allah smeken om de suni's van de hel te redden dan noch zou Allah ze niet redden. (Haqqul-Yaqeen,Vol.2P.192)

. je kan niet trouwen met een Sunitishe meisje want ze is ongelovig. (Tahdhidul Akaam/ Ibid Vol 3 P258)


Oordeel zelf: kan je jezelf moslim noemen als je dit gelooft?
Dit is een foto van Suratul-wilaayah die ze aan de koran toevoegen:



Ze verrichten niet de gebeden zoals Mohammad may Peace Be Upon Him dat deed...ze doen alles in de nacht en in 1 gebed. Sommige Shi�ten geloven dat de Engel Gibrail een fout maakte en de boodschap eigenlijk naar Ali moest. Ze noemen Omar een kafir....Abu Bakr, Omar, Uthman en Aisha noemen ze afgoden...en in elke gebed moet men deze vier vervloeken. Ze zeggen Abu Bakr was een khalief van Bani Israel...ze zeggen dat Abu bakr erger was dan shajtaan en nu in de hel ligt.
Zij concluderen dat iedereen die Abu Bakr, Omar, en Uthman als Sahaba zien kufaar zijn. Zij begaan dezelfde fout als de Talmud van de Joden...zij vergelijken iedereen met een dier...of je bent een Jood of een dier. Ze zeggen dat als Imam Mahdi komt hij eerst de Suni's slacht en dan de kufaar...wat zou betekenen dat zij ons erger vinden dan kufaar. Ze plaatsen hun imams boven de boodschappers en geven ze eigenschappen van Allah zoals Alwetendheid. Ze plaatsen hun imams boven de boodschappers en geven ze eigenschappen van Allah zoals Alwetendheid. Hun imams kunnen de Sharia wijzigen...en ze hebben kennis van het onwaarneembare en wie hen niet erkent als imam's zijn ongelovigen.
Ze hebben hun eigen koran en geloven niet in hadith's van Bucharie enzo.
Ze mogen het vlees dat is geslacht door een suni niet eten. kijk maar tijdens haj...ze hoeven geen hoofddoeken te dragen volgens hun boek bij haji.
Ze hadden ook een keer Makkah aangevallen en grote gevecht tussen de beveiliging en de Shia's daar...veel doden. 
Rasoel Allah may Peace Be Upon Him zei dat we niet slecht moeten praten over de Sahaba...want ook al zouden we Goud weggeven als Zakaat gelijk aan de berg Uhud...dan noch zouden we niet eens een handjevol en niets eens de helft gedaan hebben van wat zij deden.

Shia's: http://islamicweb.com/beliefs/cults/shia.htm
Ahmadiyya's grote kufaar: http://alhafeez.org/rashid/Dutch.htm
Lezing Abdul Jabaar over Ahmadiyya's: http://download.al-islaam.com/audiovideo/lezingenram/abdulja bar/ahmadia.ram

Hazrat Abbas heeft overgeleverd dat Rasoel Allah may Peace Be Upon Him zei: ''Islam zal verspreidt worden tot aan over de zee�n. paarden zullen het land en de zee�n doorkruisen voor jihad. Dan zal er een tijd komen waarin mensen zullen komen die de koran lezen en zeggen ''Wij hebben de koran gelezen en er is niemand die de koran beter begrijpt dan ons en er is niemand bekwamer dan ons in de studie van de koran''. toen vroeg Rasoel Allah de sahaba ''Zien jullie iets goed's in hun eisen?'' de sahaba antwoordden ''Nee'' de profeet may Peace Be Upon Him zei vervolgens ''Maar deze verwaande eisers zullen van mijn Ummah zijn en zullen de brandstof van het Vuur zijn''.

Zoals je boven las zeggen ze ''Niemand heeft de koran beter begrepen dan de Imams''. Wallaahi ze zijn leugenaars.
De profeet may Peace Be Upon Him zei: Mijn Sahaba zijn net als de sterren, die je volgt en de juiste weg vindt....en dan komen zij zomaar de metgezellen vervloeken...Astagfirullah!!! Ze schelden de metgezellen uit...Mohammad may Peace Be Upon Him zei hierover: ''De vloek van Allah de Engelen en de mensen zij over hen die mijn metgezellen uitscheldt''. (Saheeh, At-Tabaranee)
In een ander hadith die ik niet meer kan vinden werd ook gewaarschuwd voor de Shia's...ze zouden de Sahaba vervloeken stond er en dat doen ze nu.

In koran surah 9 vers 40 zegt profeet Mohammad tegen Abu bakr "Treur niet, want God is met ons."...met ons zei hij niet met mij. Ze spreken de koran dus tegen als ze zeggen dat Abu Bakr een kafir was. op veel plaatsen spreken ze de koran tegen...zoals dat ze zeggen ''onze imams weten wanneer ze sterven en ze kennen het onwaarneembare''...ze spreken de koran tegen want Allah zegt:

koran 72:26 De Kenner van het onwaarneembare ; Hij maakt voor niemand het onwaarneembare dat bij Hem is zichtbaar.

En zoals jullie weten zegt Allah ook in de koran dat niemand weet op welke grond hij zal sterven...en wanneer hij zal sterven.
Dat weet een mens gewoon niet en een mens kan nooit alwetend zijn...dan ontploft zijn hele hoofd. In surah 9 vers 100 zegt Allah dat hij houdt van de Sahaba en dat de Sahaba van Allah houden...hoe kunnen ze zeggen dat alle Sahaba op drie na van Islaam afdwaalden na Mohammad? Zij noemen de Sahaba dwazen en denken het zelf beter te weten? en Abu Bakr...de tweede man die het Paradijs binnengaat? was hij een kafir? Astagfirullaah...waarlijk zij zijn leugenaars.Allah had de koran compleet gemaakt..islam was klaar. er stond niet later zouden Shia's komen en koran vervullen..nee ze liegen slechts. We mogen ze niet groeten en niet met ze trouwen...wel met een Joodse of een Christelijke vrouw maar niet met hun.
ze voegen nu verzen toe aan de edele koran....verzen over Ali. Zelfs Kalimah is anders dan van ons. zelfs hun Azan is anders dan van ons.

Shia Azan: http://www.kr-hcy.com/realaudio/Tohfa/Shia-Ki-Azaan.ram

__________________________________________________

Imam Ali zei: ''De Boodschapper van Allah riep mij en zei tegen mij: ''Jij bent te vergelijken met Jezus, de Joden haten hem en lasterden zijn moeder, en de Christenen hielden van hem tot ze hem een positie gaven die niet van hem was''. twee groepen mensen zullen vernietigd worden namelijk zij die te veel van me houden en dat liefde leidt hen af van het rechte pad, en zij die mij te veel haten en hun haat ze afdwaalt van het rechte pad. Waarlijk ik ben geen profeet en er is aan mij niks geopenbaard. maar ik werk met de boek van Allah en de sunnah van zijn profeet zoveel als ik kan. (overgeleverd door: Ahmad)
 
____________________________________________________________

koran 2:13 En wanneer hen wordt gezegd: "Gelooft, zoals andere mensen (Sahaba) geloven", zeggen zij: "Zullen wij geloven, zoals de dwazen hebben geloofd?" Ziet toe! Zij zijn het die dwaas zijn, doch weten het niet.

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 03:09

Salaam,

Is het niet zo dat niet alle schia gelijk zijn en dat we niet zo maar kunnen veralgemenen? Ik denk at er zeker schia zijn die het oneens zijn met deze leugens over de sahabaa.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2004 om 04:43

Assalamu alaikum,

bovenstaande post van Batle for Peace is te vinden (in het engels) op veel ant-shia internetsites. (o.a.  http://www.allaahuakbar.net/shiites/is_shia_kafir.htm en  http://www.kr-hcy.com/shia/kufr.shtml en   http://www.afghania.com/print.php?sid=5078 en zo zijn er nog veel meer met allemaal letterlijk dezelfde tekst.)

Zo zijn er ook anti-selefie, anti-ahmadiyya, anti-sunni, anti-qurani. anti-hizbi, anti-soefie enz. websites te vinden. Het is denk ik wel belangrijk om, voor men de beschuldigingen als zoete koek slikt, te onderzoeken in hoeverre de gedane beweringen juist zijn.

Ik heb (helaas) geen toegang tot alle boeken die hierboven genoemd zijn, maar een paar misopvattingen zijn makkelijk uit te zoeken en te verklaren. De eerste en belangrijkste in mijn ogen is de bewering dat de shi'ietische 12 imams een eigen koran zouden hebben. Dit is niet juist. Mensen die dit beweren verwijzen naar de "mushaf Fatima"; het boek van Fatima dat 3 keer dikker zou zijn dan de koran. Mushaf is een van de arabische woorden voor boek. Tegenwoordig wordt mushaf vooral gebruikt voor de koran, maar mushaf is niet per definitie koran. De mushaf Fatima is volgens de shi'ietische traditie de tafsier van Fatima die bewaard is door hz. Ali, en niet een aparte koran. Waar in de aangehaalde tekst door Batle for Peace wordt gesproken over "shi'ieten geloven dat de "echte" koran 17.000 aya's bevat e.d, wordt waarschijnlijk verwezen naar deze mushaf Fatima.  Zie deze link (engels): http://www.shiachat.com/forum/lofiversion/index.php/t38032.h tml

Er wordt ook gezegd dat de shi'ieten niet in de ahadith die Boekhaari heeft geklasificeerd geloven. Ok dit is maar voor een gedeelte waar; shi'ieten accepteren alleen ahadith die in hun isnad via hz. Ali terug te voeren zijn op de profeet vzmh. Dus alleen via de familie van Mohammed vzmh (ahl al-Bayt). De ahadith van Boekhaari die deze isnad hebben worden ook door shi'ieten geaccepteerd. Van de rest wordt niet gezegd dat ze per definitie fout of vals zijn, maar ze worden niet als religieuze authoriteit gezien.

Van de shi'ietische hadith-verzameling al-Kafi die door Batle for Peace wordt aangehaald, is het zo dat het een verzameling is met zowel sterke, zwakke, goede en slechte ahadith zoals die door de shi'ietische geleerden worden geklassificeerd. Het kan dus heel goed zijn dat de bovenstaande ahadith als zwak worden gezien. Dat weet ik niet zeker, maar het lijkt me goed om dat eerste uit te zoeken voor je de shi'ieten veroordeelt om die ahadith. Een tipje van de sluier over shi'ietische ahadith wordt opgetild op deze (engelse) link: http://www.al-islam.org/short/alhadith/

Hazaar Tumhari Das Hamari is voor zover ik weet geen shi'itisch standaardwerk.

Ik ga dit nog verder uitzoeken insha Allah, maar nu moet is even weg.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 mei 2006 om 17:50
Assalamo aleikoem broeders en zusters,

Ik zie dat er veel mensen actief op internet zijn die oordelen over andere moslims en stromingen binnen de islaam, Ik wil jullie er voor waarschuwen dat er ongelovigen zijn die heel veel baat hebben als onwetende moslims met elkaar ruzie maken over bepaalde interpetaties en traditties. deze mensen verstrekken vaak onzin of verdraaien bepaalde opvattingen om ruzie en onenigheid te veroorzaken binnen de islaam zo dat deze zwakker wordt.

Het is belangrijk om te weten dat de profeet  al verteld had dat er 73 stomingen in de islaam zouden ontstaan.
En dat de splitsingen binnen de islaam weinig te maken hebben met het ware islaam, maar vaak gebaat waren bij machtposities binnen verschillende arabische clans die voor de komst van de islaam al met elkaar ruzie hadden. de ongelovige onder de moslims hebben de islaam misbruikt voor macht en politiek spel omdat ze te veel om geld macht en positie gaven en bepaalde clans of volkeren niet als broeders konden accepteren.
Ik ben van overtuigd dat binnen alle richtingen van de islaam sprake geweest is van misbruik van het geloof in politiek en tbv van rijkdommen. laten wij ons niet laten misleiden door afvallige onder de moslims die sektes willen vormen, maar de broeders of zusters als voorbeeld nemen die willen verenigen.
als moslims een andere opvatting hebben over bepaalde dingen in de islaam, hoor je naar mijn mening met ze te rede twisten. zo dat we elkaar kunnen helpen naar de rechte pad en elkaar kennis kunnen verrijken.

moge allah ons helpen op de rechte pad.


ik heb wat neuterale informatie over de twee hoofdrichtingen met hun geschiedenis in de  islaam. zodat we onze kennis een beetje kunnen verrijken voor dat we oordelen.


Sjiisme

Het sjiisme (الشيعة) of Shi�'te Ali (شیعته علی) is qua aantal aanhangers de op ��n na grootste stroming binnen de islam. Het aantal aanhangers bedraagt ongeveer 10-15% van de moslims. Het soennisme is de grootste stroming binnen de Islam

Het sjiisme komt vooral voor in Iran en het zuiden van Irak, maar ook in Pakistan, India, Libanon, Azerbeidzjan en diverse Golfstaten.

Sjiieten zijn de volgelingen van de Profeet Mohammed en geloven dat zijn directe opvolger Ali ibn Aboe Talib ook wel Kalief Ali of Imam Ali genoemd is, de neef (zoon van zijn oom Aboe Talib) en tevens schoonzoon van Mohammed (hij was getrouwd met Mohammeds dochter Fatima) zijn rechtmatige opvolger als leider van de gelovigen is. Sjiieten baseren het volgen van Ali op de overleveringen (Hadiths) over de profeet Mohammed en zijn uitleg van bepaalde verzen van de Koran. De titel "Sjiiet" is kort voor "Shi�'te Ali" wat letterlijk "De volgers van Ali" (als Imam en directe Kalief na de Profeet) betekent. De andere partij volgde de kaliefen, waarvan de eerste Aboe Bakr was.

De sjiieten geloven in de koran als het woord van Allah en de sunnah als de overleveringen van de profeet Mohammed. Dit zijn de twee pilaren waarop de Sjiieten hun wetten en plichten baseren. De imams die hen opvolgen zijn de uitvoerders en uitleggers van deze twee pilaren.

Een belangrijk kenmerk van deze stroming is dus de plaats van de imam. Deze islamitische geestelijke is binnen het soennisme min of meer de voorganger van de vrijdagse gebedsdienst in de moskee, maar binnen het sjiisme is zijn rol en zijn geestelijke gezag veel groter. Hij wordt geacht de gelovigen krachtig te leiden in hun strijd voor de islam en wordt gezien als spreekbuis van de wil van Allah zowel op godsdienstig als sociaal en politiek vlak.

Het lukte Ali om ondanks de tegenstand van Muawija, de stichter van de dynastie van de Oemajjaden, en Mohammeds weduwe Aisha in 656 de vierde kalief te worden, als opvolger van Othman. Het geruzie tussen de twee partijen mondde echter uit in de moord op Ali in 661 door een partij van ontevredenen, de Khawarijis. Zijn opvolger en oudste zoon Hassan trad al snel af. Ali's tweede zoon Hoessein werd later eveneens vermoord. Nog altijd worden Ali en Hoessein door de sjiieten vereerd als hun twee grote martelaren. De heiligdommen die gebouwd zijn rond hun graftombes in de Iraakse steden Najaf en Koefa zijn voor de sjiieten twee zeer heilige plaatsen. Martelaarschap is een van de principes die binnen het sjiisme een belangrijke plaats innemen. Deze gebeurtenissen markeren het grote schisma binnen de islam.

Sjiieten hebben de verwachting dat de ware, door God gezonden imam, al-Mahdi, eens zal verschijnen om de ware islamitische staat in de wereld te stichten. Binnen het sjiisme bestaan er substromingen. Het grootste deel van de sjiieten behoort tot de Ithna ashri die ook wel de "twaalvers" worden genoemd omdat zij na Ali nog elf andere imams hebben gekend. Zij geloven dat de twaalfde imam, Mohammed al-Mahdi, door Allah wordt beschermd en op het einde der tijden terug zal keren om vrede en rechtvaardigheid te stichten.

Een ander substroming binnen het sjiisme is het isma'ilisme. In aantallen zijn ze veel minder dan de Ithna ashri, maar ze hebben in de loop van de geschiedenis veel invloed gehad. Zo hadden zij een groot rijk gesticht dat in zijn hoogtijdagen strekte van de Atlantische Oceaan in Afrika, tot aan de heilige steden Jeruzalem, Mekka en Medina. Het Fatimidenrijk, zoals dit wordt genoemd, bestond van het jaar 909 tot 1171.

Na de ineenstorting van het Fatimidenrijk, wisten de isma'ili's een aantal forten in Perzi� te veroveren. Het fort van Alamout was zo'n fort. Het is in deze tijd dat de isma'ili's bekend werden onder de naam Hashashins of Assasins. Ze stonden er om bekend dat ze, als ze bedreigd werden, niet schuwden om de leiders van hun vijanden door middel van aanslagen om het leven te brengen. Tegenwoordig zijn de isma'il's verspreid over de hele wereld. Hum imam is Prins Shah Karim, Aga Khan IV, die ze erkennen als de 49ste imam na Ali.

Soennisme

Het soennisme (سونى) is de grootste hoofdstroming van de islam. Het woord soenna is Arabisch voor 'traditie'. Soennitische moslims volgen de traditie die gebaseerd is op het leven van de profeet van de islam, Mohammed. De Hadith, een verzameling overleveringen van het spreken en handelen van de profeet, heeft naast het heilige boek van de moslims, de koran, groot gezag voor soennieten. Ook de instemming van de 'Sahabe' (medestanders van de profeet Mohammed) 'idjma-as-Sahaba' genaamd over bepaalde specifieke zaken, en de 'Qiyaas' (analogie) met deze en andere voorvallen zijn bronnen binnen de soennitische stroming van de islam.

Bijna 80% van alle moslims, ook die in het Westen leven, zijn soennitisch.

Het soennisme is evenals het sjiisme ontstaan vanuit de strijd om de rechtmatige opvolging van Mohammed, die begon na zijn dood in het jaar 632. Die strijd ging tussen aanhangers van Mohammeds neef en schoonzoon Ali en die van de kaliefen. De soennieten zijn volgelingen van de laatsten. De eerste kalief was Mohammeds schoonvader Aboe Bakr.

Na de eerste vier gekozen kaliefen was het grote schisma binnen de islam een feit en kwam het kalifaat in handen van opeenvolgende soennitische dynastie�n, de Omajjaden en de Abbassiden. Hun invloed strekte zich via veroveringsoorlogen binnen enkele generaties uit van Spanje (de Pyrenee�n) tot aan de Punjab in oostelijk India.

Soenni theologie wijkt op bepaalde punten af van dat van de sjiieten: onder meer de 'al Mahdi'. Wel geloven de soennieten dat de Mahdi zal verschijnen, echter hij is niet de kleinzoon van de profeet Mohammed. Verder de rol van de imam: voor soenni's niet veel meer dan de leider van het vrijdagse gebed in de moskee

 

De Omajjaden

 (of Omayyaden, Oemayyaden, Umayyaden, enz.) waren een dynastie die de toenmalige islamitische wereld bestuurden, in de vorm van een Kalief (khalifa: opvolger, representant) van 661 tot 750. Nadat de Omajjaden in 750 verslagen waren, zette een gevluchte prins de dynastie in Spanje voort (750-1027).

Inleiding

De Omajjaden-clan behoorde tot de Qoeraisj, een groep clans die in Mekka en de streek Hidjaz leefde. De Omajjaden worden soms ook aangeduid met de (iets bredere) term Banu 'Abd Shams ("nakomelingen van 'Abd Shams"). 'Abd Shams was een zoon van 'Abd Manaf, net als Hasjiem, de voorvader van de Hasjemieten-clan waartoe de profeet Mohammed behoorde. 'Abd Manaf stamt, volgens de traditie, weer af van Ishma'il (Isma�l), de zoon van Ibrahim (Abraham).

V��r de islam zich verspreidde was er dus al een eeuwenoude vurige concurrentie tussen de Hasjemieten waartoe Mohammed behoorde en de Omajjaden waartoe Moe'awija ibn Abu Sufyan, de stichter van de Omajjadische dynastie, hoorde en deze twee groepen bestreden elkaar om de leiding te krijgen over de clans van Qoeraisj. Na Mohammeds terugkeer in Mekka werd hiermee de strijd tussen de twee clans beslecht, bekeerden de Omajjaden zich tot de islam en onderworpen zich aan de Hasjemieten, maar de eeuwenoude nijd was daarmee niet verdwenen.

De eerste drie kaliefen

Na Mohammeds dood werd een kalief aangesteld. Eerst regeerde Mohammeds oom Aboe Bakr en vervolgens Omar (vermoord door een Perzische slaaf in 644). De derde kalief was Uthman van de clan van de Omajjaden. Hij wordt niet gezien als deel uitmakend van de Omajjaden-dynastie, aangezien hij gekozen werd door de brede kerngroep van moslims en zijn status als vroege moslimbekeerling. Hij wees ook geen opvolger aan vanuit zijn clan.

Maar er kwam al snel kritiek van de Hasjemieten omdat Uthmans regering bijna alleen maar bestond uit mannen van zijn eigen Omajjadenclan. Zo benoemde hij clanleden als gouverneurs in Egypte, Koefa en Basra (beide nu in het huidige Irak). Ook het veel bekritiseerde beleid van zijn voorganger Omar met betrekking tot belastingen op grondgebied werden door Uthman overgenomen. Dit beleid hield in dat belastingen afkomstig uit veroverde gebieden naar het toenmalige bestuurscentrum Medina gestuurd moesten worden, ten voordele van dit centrale bestuur, de soldaten die het land veroverd hadden en hun families. Landeigenaren buiten Medina vonden daarentegen dat hun lokaal opgebrachte belastingen ook lokaal gebruikt moesten worden.


Uthman werd in 656 door rebellerende moslims uit Fustat (Egypte) vermoord in zijn huis in Medina nadat onderhandelingen tussen hen en Uthman over de kwestie van de belastingheffing op niets uitgelopen waren. De nieuwe kalief werd de Hasjemiet Ali (neef en schoonzoon van Mohammed), die onmiddellijk tegenstand kreeg van enkele metgezellen van Mohammed, Talha en Al-Zubayr, en de weduwe van Mohammed, A�sja. Deze oppositieleiders marcheerden van Mekka naar Basra, waar ze een leger op de been brachten. Ali verliet de streek Hidjaz en ging naar Koefa waar hij ook een leger opbouwde om tegen de 'dissidenten' strijd te kunnen leveren. In 656 kwamen de twee strijdmachten tegenover elkaar te staan, in de slag die bekend staat als de Slag van de Kameel (zo genoemd omdat de gevechten vooral plaats vonden rond de kameel van A�sja). Ali won de strijd overtuigend: Talha en Al-Zubayr werden gedood en A�sja werd teruggebracht naar Medina. De overwinnaars hadden niet de moed om de weduwe van de Profeet te executeren en zij werd daarom de rest van haar leven onder 'huisarrest' gesteld.

Deze 'broederstrijd' tussen de eerste generatie moslims was tevens de aanleiding om de tot dan mondelinge koran schriftelijk vast te leggen. Hierbij waren namelijk zoveel 'reciteerders', mensen die Mohammeds openbaringen van buiten kenden, gesneuveld dat de kennis van de koran verloren dreigde te gaan. Kort daarna kwam er een eerste op schrift gesteld versie van de koran uit.

Vrij snel hierna daagde de gouverneur van Damascus, de nog door Uthman aangestelde Omajjaad Moe'awija (zoon van Abu Sufyan), Ali uit om de moordenaars van Uthman te vinden om hen te kunnen straffen. Toen Ali dit niet deed, leidde Moe'awija een leger tegen Ali in 657. De strijd verliep echter slecht voor Moe'awija en op het punt van het verliezen van de oorlog vroeg hij vervolgens aan Ali om arbitrage. Ali stemde toe en de arbitrage stond Moe'awija zelfs toe zijn ambt in Damascus te behouden. De vergevingsgezinde Ali verloor hierdoor echter de steun van een grote groep minder verdraagzamen, de kharidjieten ("zij die weggingen" of "rebellen") en hij werd in 661 door een van hen vermoord.

De Omajjaden aan de macht

In ditzelfde jaar werd Moe'awija, sinds 639 de gouverneur van Syri�, de nieuwe kalief nadat hij Koefa binnen was getrokken. Moe'awija's kalifaat werd niet meteen door iedereen geaccepteerd, vooral niet door de kharidjieten en mensen van Ali's partij (Sji'at Ali, later bekend geworden als de sjiieten). Degenen die Moe'awija erkenden werden soennieten genoemd. Sommigen van Ali's aanhangers eisten dat Ali's oudste zoon Hasan de nieuwe kalief zou worden, maar Hasan werd door Moe'awija overgehaald het kalifaat op te geven. Ali's andere zoon Hoessein wilde de macht niet afgeven en hij verklaarde zichzelf tot Ali's opvolger. Hoessein trok ten strijde tegen de Omajjaden in de Slag bij Karbala in 680, waarbij hij sneuvelde. De gesneuvelde Hoessein en zijn vader Ali worden nu door de sjiieten als martelaars vereerd. Deze slag wordt elk jaar herdacht (voornamelijk door de sjiieten) tijdens Asjoera.

Uitbreiding van het rijk

Onder de dynastie van de Omajjaden werd het Arabische Rijk enorm uitgebreid. Het Nieuw-Perzische Rijk van de Sassaniden (het tegenwoordige Iran) werd geheel veroverd, evenals de zuidelijke provincies van het Byzantijnse rijk tot aan Spanje toe. Deze twee eens zo machtige rijken waren door vele onderlinge oorlogen ernstig verzwakt zodat de Arabieren nu redelijk gemakkelijk de overhand op deze twee wisten te verkrijgen. De vroegere gouverneurszetel Damascus werd de hoofdstad van het Arabische Rijk.

Religie en cultuur onder de Omajjaden

Religie

Naast de soennitische islam werden andere geloven getolereerd. Gedwongen bekering tot de islam was onder de Omajjaden in eerste instantie officieel verboden, maar de nieuwe religie drong diep door in het leven van de inwoners van het snel groeiende islamitische gebied. Als men hogerop wilde komen in handel en bestuur was dit veel makkelijker als men moslim werd en in de loop der tijd kozen vele pragmatische christenen en joden dan ook hier voor. De eerste eeuwen waren de christenen echter nog lang in de meerderheid in de veroverde gebieden. In de Perzische gebieden verdween het Zoroastrisme aangezien vele Perzen zich massaal tot de sjiitische vorm van de islam bekeerden.

Ontwikkeling van cultuur en architectuur


In eerste instantie lieten de Omajjaden de bestaande Grieks- en Perzischtalige bureaucratie�n vrijwel intact. Pas onder kalief Abd al-Malik (r. 685-710 werd Arabisch de offici�le taal van het rijk. Vanuit de verschillende brokstukken van de voorgaande rijken werd een nieuw islamitisch rijk gecre�erd.

Onder dezelfde Abd al-Malik kwam ook de architectuur tot bloei. Op diverse plaatsen werden moskee�n gebouwd, zoals de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem en de grote Omajjadenmoskee in Damascus. In het huidige Jordani� bouwden zij het kasteel Quseir Amra, dat tegenwoordig tot het werelderfgoed behoort. Ook de stad Anjar, thans een ru�necomplex, in Libanon werd door hen gesticht en behoort eveneens tot het werelderfgoed.

 

Moskeebouw

Minder dan tachtig jaar na de dood van Mohammed kregen de rituele geloofsverplichtingen al een architectonische uitdrukkingsvorm in een aantal grote moskee�n. Vaak werden christelijke en Perzische architecten in dienst genomen. Hierdoor komt de Arabische cultuur in contact met de Byzantijnse beschaving en met de Noordsyrische traditie van bouwen in hardsteen. Voorbeelden van religieuze bouwkunst uit deze tijd zijn de Rotskoepelmoskee (691) en de Al-Aqsamoskee (710) te Jeruzalem en de Omajjadenmoskee te Damascus (ca. 710). De gebouwen zijn alledrie ge�nspireerd door de Byzantijnse bouwkunst en werden voorbeelden voor de latere moskeebouw. Eveneens werd de minaret een vast onderdeel van de moskee.

Onder de Omajjaden werd er begonnen met de bouw van zogenaamde djami�s of grote gemeente- of vrijdagsmoskee�n. Deze moskee�n waren in wezen omsloten rechthoekige pleinen (met plaats voor de hele geloofsgemeenschap). De minaret bevond zich aan die zijde van het gebouw die het verst van de qibla � de naar Mekka gerichte wand � aflag.

In hun eerste bouwwerken werden reeds de meeste kenmerken opgenomen die ook tijdens de volgende eeuwen typerend zijn geweest voor de islamitische architectuur. Hiertoe behoorden onder meer: een overwelfde portiek, de mihrab (gebedsnis in de naar Mekka gerichte wand), de minbar (preekstoel), de maksura of omheinde ruimte voor de kalief of diens vertegenwoordiger, het waterbekken voor rituele reinigingen en tenslotte de minaret, vanwaar vijfmaal per dag de oproep tot gebed klinkt.

 

Overige architectuur en cultuur

De paleizenbouw is nog weinig oorspronkelijk. Enkele overgebleven paleizen bevinden zich in Jordani�, Syri� en een tweetal ten westen van de Jordaan. Voorbeelden zijn Quseir Amra, Khirbat al-Mafjar, Mshatta en Qasr al-Hayr West.

In de decoratieve kunst komen vooral marmer en moza�ek voor. Eveneens ontwikkelde het gebruik van arabesken zich, evenals de stucco-decoratie welke putte uit de Sassanidische traditie. Ook verwierven de wand- en vloerschilderingen van Quseir Amra Jordani� en Quseir al-Chair algarbi (Syri�) bekendheid. Een voorbeeld van de vloermoza�eken vinden we terug in het kasteel Chirbart al-Mafdjir (Jericho) en het kasteel Mshatta in Jordani�.

 

Verlies van de macht in het Midden-Oosten

De legitimiteit van de kaliefen werd al vrij snel in twijfel getrokken door de gewone moslims die meenden dat er een groot verschil was ontstaan tussen de luxe aan het hof en het egalitarisme van de vroege islam. Daarom werd in veel steden een vrome, geweldloze oppositie gevoerd, onder andere door de asceet Hasan al-Basri (gest. 728).

In 747 begonnen de Abbassiden, een groep rondom Ibrahim de Imam, een opstand in de Iraanse regio Khorasan. Hij was een achterkleinzoon van Abbas, een oom van Mohammed. Veel Perzen en andere niet-Arabieren voelden zich tot de opstand aangetrokken omdat de Arabieren niet-Arabieren niet als gelijkwaardig beschouwden. Daarnaast vonden velen dat de kaliefen in Damascus niet volgens de regels van de oemma leefden, maar te autocratisch regeerden. Ibrahim de Imam werd gevangengenomen en zijn strijd werd voortgezet door zijn broer Abu-Abbas Al-Saffah.

In 750 werden in de Slag bij de Zab, nabij de stad Koefa, de Omajjaden verslagen door de Abbasiden. Abu-Abbas Al-Saffah claimde daarop het kalifaat.

De Omajjaden hadden 72 jaar geregeerd en veertien kaliefen voortgebracht.

 

Kaliefen van de Omajjaden in Damascus



De kaliefen

 

Vlucht naar Al-Andalus (Spanje)

De 860 zuilen van de Mezquita in C�rdoba

Na de overwinning van de Abbasiden in 749 wist de Omajjadische prins Abdelrraham Ibn Mo'awiyya te ontkomen naar Andalusi�, waar de meeste bewoners Berbers (Imazighen of Moren) waren en waar de onderlinge rivaliteit tussen de Arabische clans van de Omajjaden en Hasjemieten geen grote rol speelde. Aangezien de moeder van Abdelrrahmaan Berber was, verleenden ze hem asiel. In die tijd was er een machtsstrijd gaande tussen de vele islamitische facties in Spanje en al snel wist Abdelrrahmaan zijn prestige als voormalige kalief te gebruiken om de macht in handen te nemen als emir.

Abdelrraham werd ook wel als volgt genoemd:

  • Abdelrrahmaan Addakhil wat "Abdelrrahmaan de binnengaande" betekent
  • Saqr Qoreish wat "de arend van Qoreish" betekent omdat hij de roem van zijn grootvader had hersteld in Andalusi� en het gebied tot grote bloei bracht

De dynastie van de Omajjaden regeerde nu in Andalusi� en de opvolgers van Abdelrrahmaan brachtten het land tot grote bloei. In 929 riep Abd-ar-rahman III zich in Cordoba uit tot kalief en stichtte hiermee het Kalifaat van C�rdoba. Een zeer grote culturele bloei van dit kalifaat volgde totdat in 1008 Hisham II overleed de derde en laatste krachtdadige kalief. Zijn opvolgers hielden zich meer met hun pleziertjes bezig en lieten de staatszaken over aan anderen. Het centrale gezag was hierdoor ernstig verzwakt en de vele emirs maakten eigenlijk de dienst uit hoewel ze wel de kalief van Cordoba bleven erkennen als leider. In 1031 werd de laatste kalief afgezet en hiermee het kalifaat opgeheven en viel het rijk definitief uiteen in elkaar bestrijdende facties. Als gevolg van deze onderlinge strijd nam de dreiging van de christelijke reconquista serieuze vormen aan. In 1086 in het nauw gedreven riepen de emirs de Almoravieden uit Noord-Afrika op om hen te helpen tegen de aanstormende christenen. De hulp kwam van de Imazighen onder leiding van Youssef Ibn Tashfien die de christenen voorlopig wisten terug te dringen.

Het land bleef echter zwak door de onderlinge conflicten tussen de vele emirs, waardoor de christenen hun kans weer zagen om de strijd te hervatten. Na een hernieuwde oproep tot bijstand aan de Almoravieden snelden deze in 1088 weer naar Andalusi� om te helpen. Maar dit keer zouden dezen in Andalusi� blijven en zelf regeren. Al Andalus werd ingelijfd bij hun rijk.

 

Omajjaden emirs van Cordoba

Omajjaden kaliefen van Cordoba

Abbasiden

De Abbasiden vormden een dynastie van het Arabische Rijk die van 750 tot 1258 vanuit hun hoofdstad Bagdad regeerde. Aan het hoofd van het rijk stond een kalief die de wereldlijk leider was.

Het kalifaat van de Abbasiden, zoals het rijk ook wel wordt genoemd, kwam na het kalifaatschap van de Omajjaden, die vanuit Damascus heersten. De Abbasiden claimden het recht op het kalifaat omdat zij claimden af te stammen van Abbas ibn Abd al-Muttalib (566-652), een oom van de profeet Mohammed. De Omajjaden waren van een andere clan dan Mohammeds clan.

De opkomst van het Abbasidenrijk begon met een opstand tegen de Omajjaden in de streek Khorasan, in het oosten van het huidige Iran. De Perzen werden door de Arabieren min of meer als tweederangs burgers beschouwd en moesten bijvoorbeeld ook hogere belastingen betalen. De opstand begon in 747. Aan de opstand namen zowel Perzen als Arabieren deel. De leider van de beweging was Aboe-Abbas Al-Saffah, een afstammeling van de genoemde oom van Mohammed.

In 750 versloeg hij bij de stad Koefa (in het zuiden van het huidige Irak) het leger van de Omajjaden in de Slag bij de Zab. Na deze overwinning kreeg hij de eretitel al Saffah.

Koefa werd de tijdelijke hoofdstad. In 762 werd een nieuwe hoofdstad gesticht die de naam Medinat as Salam of de Stad van Vrede meekreeg. Later werd deze stad bekend onder de naam Bagdad.

De Abassiden voerden een politiek van centralisatie en bureaucratisering, maar reeds in de negende eeuw waren er verschillende opstanden en burgeroorlogen. Als reactie hierop werden hervormingsmaatregelen genomen. Er kwamen betaalde legers die vooral uit slaven bestonden. Onder kalief Al-Mutasim werd dit systeem ingevoerd. Daarnaast werd het systeem van de iqta ingevoerd. Dit waren contracten waarin stond dat het staatsinkomen van een bepaald gebied voor beperkte tijd werd afgestaan aan een hooggeplaatste, die in ruil daarvoor het burgerlijk en militair bestuur waarnam en de troepen betaalde.

Het rijk van de Abbasiden kwam onder de verschillende kaliefen tot grote bloei van kunst, architectuur en literatuur. De sprookjes van duizend-en-een nacht werden geschreven tijdens het bewind van kalief Haroen al-Rashid.

Tijdens diens bewind nam de politieke invloed van het kalifaat echter af. Gebieden in Spanje, Noord-Afrika en Iran worden zo goed als onafhankelijk onder hun emirs en roepen een zelfstandig kalifaat uit.

In 946 veroverden de Boejiden, een sjiitische clan uit het westen van Iran, zelfs Bagdad. Ze lieten de kalief echter leven omdat ze hem konden gebruiken. Zelf hadden ze de macht als militaire oppercommandant. De soennitische kalief stond onder feitelijke controle van de sjiieten.

In 1258 werd Bagdad definitief verwoest door de verovering door de Mongolen. De 'woeste' ruiters richtten een bloedbad aan en vernielden veel van de architectuur en vernietigden daarmee deze beschaving.

Enkele decennia later claimden de Mamelukken vanuit Egypte het kalifaat, maar zij stelden wel een lid van de Abbasidische dynastie aan als kalief.

Kaliefen van de Abbasiden vanuit Bagdad

Kaliefen van de Abbasiden vanuit Ca�ro

De Turkse Mamelukken die halverwege de dertiende eeuw de macht overnemen in Egypte, kiezen een lid van de Abbasiden tot kalief. In 1517 veroveren de Ottomanen het Midden-Oosten en nemen het kalifaat over.

 
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 04:09

salam alaikum broeder BFP

je bedoelt het vast erg goed,daar twijfel ik niet aan,maar niet alle shia's zijn hetzelfde. zelf ben ik het als sunni zijnde ook niet echt mee eens met stellingen van hen. maar weet dat dat toegevoegde koranstukje slechts door een secte van de shia wordt aangehangen. NIET allemaal. een heleboel shia's zijn hier erg boos over dat deze secte dit doet. maar wees gerust deze secete is erg klein en kan nauwelijks invloed hebben want dit koranstukje wordt nergens geaccepteerd. elhamdullillah. alleen bij deze speciefieke secte wordt het geaccpepteerd.t is beter om ze niet allen over 1 kam te scheren. tuurlijk, ze hebben een aantal onjuiste stellingen,maar het is niet aan ons over ze te oordelen over hun moslimzijnde. vind je niet?een ander zou dat missch bij jou doen en zo gaan we maar verder. we kunnen ons beter houden met het versterken van onze aqiedah in plaats van vingertjes wijzen naar onze medemoslims. vind je niet dat het Oordeel bij Allah swt is? en zelf ben ik er niet voor om mensen onnodig te kwettsen. misschien komen er shiamoslims op deze site die af en toe meelezen en die echt oprecht in geloven dat ze alles goed doen en NIET in dat toegevoegde stukje geloven. die kunnen dan nu missch echt gekwetst zijn. t is goed van je om mensen te waarschuwen en onjuiste info te proberen recht te zetten, maar zete r niet dingen achter als:Oordeel zelf: kan je jezelf moslim noemen als je dit gelooft?"

en nogmaals, ik ben het zelf niet mee eens met hun stellingen, maar ik weet zeker (omdat ik er toevallig laatst veel over heb gelezen)dat toegevoegde stukje alleen wordt aangehangen door een secte van hen. en niet door hen allemaal.iedere koran wordt vergeleken met de manuscript van uthman ra, als die niet overeenkomt, wordt het niet geaccpeteerd als koran. ik plaats zo even een fatwa over deze procedure van Koranacceptatie.
moge Allah me vergeven als ik wat verkeerds heb gezegd,ameen.

wasalamalikum

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 04:11
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 09:55
Assalamo alikom broeders en zusters.

Ik ben zelf wel een Shi�t, (als jullie het zo willen noemen)maar ben niet eens met de beweringen die broeder BFP aanhaalt.

Ik noem me zelf Liever niet een Shi�t of Soennie, maar een moslim. Ik ben opgegroeid in Shiitische Iran. Maar Ik zelf heb nooit van  mijn  Koranleraar of  ouders  geleerd dat  we  de  metgezellen van de profeet (sws)  moesten  vloeken.  Ik heb nooit  geleerd dat  Ali (as)  gelijk aan Allah is of dat we de imaams moeten verheerlijken terwijl alles van Allah (swta) komt. We hebben geleerd dat zoals we lezen in de koran, de bloedverwanten voorrang hebben op anderen.

Anfaal:
75. En degenen die daarna gelovig zijn geworden en zijn uitgeweken en samen met jullie hebben gestreden: zij zijn degenen die tot jullie behoren. En bloedverwanten hebben voorrang boven de anderen in het Boek van Allah. Voorzeker, Allah is de Alwetend over alle dingen.

Daarom zijn we van mening dat Ali ibn Aboe Talib (as), de neef en schoonzoon van Mohammad (sws), de directe opvolger van de profeet had moeten zijn. we accepteren wel dat alles de wil van Allah de Alwetende is, en dat Ali(as) voor de bestwil van de islaam niet de poltieke/gestelijke leiding nam omdat de metgezellen van Mohammad(sws), (Aboe Bakr,Omar en Othman (moge allah tevreden over ze zijn), hem overtuigden over het fiet dat als hij de leiding zou nemen het volk van Quraish het nooit zou accepteren omdat hij een Hashemiet was.Hij was ook aanzienlijk jonger dan de andere drie.
En in die tijd speelde de Clan waar je tot toe behoorde nog een belangrijke rol, zoals  v��r en in begin van de komst van de islaam nog altijd vijandelijkheden in voorkwamen. Door de komst van de islaam werden deze clans met elkaar verenigd.
De splitsing ontstond door ,naar ons mening, de onrechtvaardige en harde Leiderschap van de guveneur van Dumascus. Moawiah, zoon van een vijand van de profeet(sws) in een van zijn strijden. Deze guveneur was van een andere clan dan van de profeet(sws). en gunde Ali(as) niet de leiderschap. Hij stuurde een leger om tegen Ali(as) te vechten. deze onislamitische daad zorgde er voor dat veel moslims in die tijd in de desbetreffende gebieden (Irak,Iran) een afkeer tegen deze guveneur kregen en Ali(as) en daarna zijn zonen Hasan(as) en Hoesein (as) als Leiders wilden in plaats van de Khalifen die hun credits hadden veloren bij deze moslims.
En sind dien noemden degene  die  de familie band van de profeet  via zijn dochter  Fatima(as) wilden volgen in plaats van de Khaliefen vannaf Muawiah (de Omaijiden) zich Shiat-ol-Ali en de volgelingen van deze Khaliefen werden soeni genoemd.

Laten we nou niet de zelfde fouten maken als de boosdoeners  die de Saltanat en hun afkomst of ras belangrijker vonden dan hun geloof en leiding via de zelfde profeet en boek.

moge allah mij vergeven voor mijn fouten.

Assalamo aleikoom.
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 13:57

Maar bidden jullie dan Tarawih gebeden tijdens de Ramadan?

Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 14:52
In eerste instantie geplaatst door ABTT

Maar bidden jullie dan Tarawih gebeden tijdens de Ramadan?


We verichten nachtelijke gebeden, volgens mij ieder nacht een spesifiek stuk uit de koran. we blijven liefs een aantal nachten helemaal waker, met name op de leilatol ghadr. dan zeggen we deze soera zovaak mogelijk hardop, en somige van ons houden de Koran boven hun hoofd en zeggen bepaalde Tarawih. ik zelf ken niet alle nacht gebeden. Tijdens de Ramadan lezen ze op de Iraanse sateliet zenders heelveel Tarawah voor met de ramadan.

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 mei 2006 om 15:00
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bepaalde dingen van de sunitische broeders in Nederland heb geleerd. Ik ga als ik het kan soms met mijn broer naar een Morokaanse moskee, Mijn broertje heeft van de Imam van de moskee een eigen sleutel gekregen. zodat we als we 's-nachts tijdens de ramadan naar de moskee willen, we zelf naar binnen kunnen aangezin we in een dorp wonen waarbij de moskee niet altijd open is.

Wat dat betreft mis ik mijn land heel erg, vooral tijdens ramadan, prachtig al die volle moskeen en nachtelijke gebeden, en de prachtige athaans, vanuit de minaretten.

Ik wil inshaallah als ik klaar ben met mijn studie een prachtige moskee bouwen voor alle moslims.

 
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 09:59

selamun aleykom mijn broeders en zusters,

Het verschil tussen Soennieten en Shi�ieten

door Shaych Mohammed Ibn Saalih al-�Othaymien (rahiemehoellaah)

Vraag:

�We zijn vandaag de dag blootgesteld aan verschillende soorten van prediking en verspreiding van religie�n en we lijden hier zwaar onder. E�n van de zaken waarin we vandaag de dag aan lijden is dat de Shie�ah sekte van de �12 Iemaams� is begonnen met het verspreiden en onderwijzen van hun geloofsovertuigingen en leerstellingen op allerlei verschillende manieren. Ze misleiden de Moslim jeugd die onder Moslim minderheden leven en ze hebben regio�s bereikt die u niet voor mogelijk houdt. Kan uwe Eminentie de belangrijkste verschillen tussen de Soennieten en de Shi�ieten uitleggen?�

Antwoord:

�Er zijn veel verschillen tussen de de Soennieten en de Shi�ieten maar het meest belangrijke verschil is dat Ahloes-Soennaah mededogend en genadig zijn jegens de Metgezellen van de Profeet. Ze zeggen (zoals in de Qor�aan staat):

�Onze Heer! Vergeef ons en vergeef onze broeders die ons voor zijn gegaan in het geloof en zet geen wrok in onze harten jegens degene die geloofden. Onze Heer! U bent de Barmhartige, de Meest Genadevolle.�[Soeraah al-Hashr: Vers 10]

Het is echter bekend, dat de groep die de vrager net genoemd heeft, de Metgezellen lasteren, ten schande maken en slecht over hen spreken. Ze beschouwen hen als zondig en oneerbiedig en geloven dat ze (de metgezellen) de Islaam lieten na het overlijden van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem). In werkelijkheid is het lasteren van de metgezellen niet alleen maar het lasteren en te schande maken van de Metgezellen alleen, maar het is het lasteren en te schande maken van de Metgezellen, de Boodschapper van Allaah (salallaahoe `alayhie was sallem), de Islaam, en het lastert de Wijsheid van Allaah.

Wat hun lastering van de Metgezellen betreft, dan is dat duidelijk. Het lasteren van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) komt voort uit het feit dat de Metgezellen in zo�n mate vernederd worden dat ze ook de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) lasteren. Een persoon is op het geloof van zijn beste vriend en zal daarom beoordeeld worden naar gelang van degene wie zijn vrienden en Metgezellen zijn. Daarom, als de vrienden en Metgezellen van de Boodschapper van Allaah (salallaahoe `alayhie was sallem) zo verachtelijk waren, dan zou hij (salallaahoe `alayhie was sallem) hetzelfde zijn als zij. We zoeken Allaah�s bescherming voor het geloven van zulke dingen!

Wat betreft het lasteren en het te schande maken van de Islaam, dan is dat omdat de Islaam ons niet doorgegeven is behalve door de Metgezellen van de Profeet, moge Allaah�s welbehagen met hun zijn. Dus, als de Metgezellen zo schandelijk en oneerbiedig waren, hoe kunnen we vertrouwen hebben in, en bouwen op deze religie, en hoe kunnen we het aannemen als ons pad naar Allaah (Soebhaanahoe wa Ta�aala)?

Wat betreft het lasteren en het schande maken van Allaah�s Wijsheid, Verheerlijkt en Verheven is Hij, dan is dit omdat de duidelijkste tegenspraak van wijsheid is dat Allaah, van onder de besten van Zijn Schepping, (juist) zulke oneerbiedige en schandelijke metgezellen uit zou kiezen, zoals beweerd wordt door de dwalenden. Dit is ��n van de hoofdzaken waarin Ahloes-Soennah en de Shie�ah verschillen.

In feite, als we terugkeren naar de werkelijke betekenis van het woord Shie�ah dan zien we dat ze daarmee bedoelen dat ze de volgelingen en de groep van Ahloel-Beeyt (de Familie van de Boodschapper) zijn. Desondanks, de Familie van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) en aan het hoofd ervan �Alie ibn Abie Taalib, ��n van de rechtgeleide Khoelafaa, vergoeilijkten de activiteiten van deze groep niet, sterker nog zij verstootten hen, dus hoe kan iemand zeggen dat hij de volgeling en aanhanger van iemand is, die afstand van hem doet en zijn daden verloochent? De mensen die het meeste recht hebben om vrienden en aanhangers van de Familie van de Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) te zijn, zijn Ahloes-Soennah. Hun recht op deze beschrijving ligt hem in het feit dat ze geloven dat de Familie van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) aanspraak maakt op twee zaken: de aanspraak op geloof en de aanspraak op verwantschap met de Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem). Echter, ze gaan niet verder dan de grenzen van wat correct en gepast is betreffende hen. Dit is iets dat kan leiden tot de bewering dat de Familie van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) goddelijk is of dat ze meer recht hebben op de Boodschap en Profeetschap dan Mohammed (salallaahoe `alayhie was sallem), en andere van zulk soort beweringen die in hun madhhab voorkomen.

Kort samengevat, het is een verplichting voor ons om op een zo duidelijk mogelijke manier, geloofsovertuigingen van Ahloes-Soennah wal-Djamma�ah bekend te maken betreffende de Familie van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem) en de rest van de metgezellen, om zo de valsheid bloot te stellen van hetgeen waar deze dweepzieke mensen in geloven.�

Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 10:01

selamun aleykom,

De Shi�ieten plaatsen hun Iemaams

boven de Boodschapper

(salallaahoe 'alayhie was sallem)

Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 10:42
assalamo aleikoem Broeder  adhan,

Vrees je allah niet?

En als je dat wel doet. Waarom verspreid je verhalen waarover je niet met zekerheid kan zeggen dat ze waar zijn? of te wel leugens vannuit mijn waarneming als shiet en kenner van shia?

Ik ben opgevoed in een islamitisch land en heb volgens shia de islaam geleerd. later met sunnitische broders de islaam in me ontwikkeld?

Ware moslims durven niet oordelen over hun geloofschenoten
ongeacht ze shiiet of sunniet zijn.?



5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 10:56

selamun aleykum

Alle lof is aan Allaah, zoals Hij verdient, en ik getuig dat er niets of niemand waard

is om aanbeden te worden behalve Allaah, moge Zijn eer worden gewaardeerd, en ik

getuig dat Mohammed Zijn slaaf en boodschapper is, moge Allaah`s zegeningen en

vrede op hem, zijn familie en metgezellen zijn en degenen die hem volgen in zijn

voetsporen tot aan de laatste dag.

Ik vraag Allaah al-Kariem bij Zijn meest Mooie Namen en meest Verheven

Eigenschappen om mij en jullie te maken van degenen die gemotiveerd zijn omwille

van Allaah, en handelingen verrichten omwille van Allaah en kennis zoeken omwille

van Allaah, en omwille van Allaah spreken en handelingen verrichten omwille van

Allaah, djalla djallaalahoe, want voorwaar handelingen worden alleen door hun

intentie bepaald en voorwaar ieder mens zal datgene krijgen wat met zijn intentie

(bedoeling) samenhangt.

Er is geen twijfel over mogelijk dat het zoeken naar Kennis een verplichting is voor

elke moslim, zoals authentiek is overleverd van al-Moestafa (de Uitverkorene

salallaahoe `alayhie was sallem). Het zoeken naar kennis heeft zijn principes en zijn

stages; dus degene die faalt in het verwerven of zoeken van kennis gebaseerd op

deze principes en op deze gradatie van Talieb oel-`Ilm (zoeken naar kennis) zo

iemand zal falen om kennis te verkrijgen. En dit is een onderwerp dat we

herhaaldelijk benadrukken hopende dit in de harten van de studenten van kennis te

drijven en degenen die van de kennis houden, en dat is dat men kennis geleidelijk,

beetje bij beetje moet verkrijgen, gedurende het verstrijken van de tijd. Zoals werd

gezegd door de bekende geleerde (Mohammed) Ibn Shiehab az-Zoehrie (125NH):

�Degene die poogt om alle kennis in ��n keer te verkrijgen, dan zal het hem ook in ��n keer

verlaten. Kennis behoort liever verkregen te worden over het verstrijken van dagen en

nachten.�

Net zoals wanneer een kind de basis van het schrijven en de basis van het spreken en

uitspreken wordt onderwezen, moet hem dit geleidelijk onderwezen worden, beetje

bij beetje, en als hij doorgaat met dit te doen, dan zal hij beter worden totdat hij

uiteindelijk goed kan schrijven en spreken. Kennis, heeft zijn jonge en oude,

afhankelijk van de hoeveelheid van begrip en hun handelingen; inachtnemende dat

kennis van Allaah en zijn Rasoel (salallaahoe `alayhie was sallem) komt, is er niets in

deze kennis dat eenvoudig is.

(Iemaam) Malik, rahiemehoellaah, toen er tegen hem werd gezegd dat �dit is van het

gemakkelijke gedeelte van de kennis�, antwoordde hij:

�Er is niets eenvoudig in de kennis van de Qor`aan en de Soennah. Echter is het zoals Allaah

zegt:

�Voorwaar we zullen een gewichtig Woord naar u nederzenden.��

Dus degene die kennis als gewichtig en moeilijk beschouwt zal het verkrijgen. Maar

wat degene betreft die uitspraken doet zoals: �dit is duidelijk, en dit is eenvoudig...�,

zo`n persoon zal er alleen snel overheen gaan en hierdoor veel zaken niet meekrijgen.

Daarvoor is het noodzakelijk om dingen stap voor stap te nemen in het verkrijgen

van kennis met het idee dat niets ervan eenvoudig is, eerder dat het allemaal

gewichtig is, met betrekking tot het begrijpen ervan, met betrekking tot het

bevestigen van hetgeen wat bekend is, en met betrekking tot het doorzetten in het

verkrijgen van kennis; want het is zwaar en het vereist continu�teit en opvolging,

want kennis wordt vergeten als het wordt gelaten, maar als een taalib oel-ilm

(student) doorzet en doorgaat, zal het blijven. Dus dit benadrukt volharding aan de

kant van de student van kennis, zodat hij niet nalatig wordt in het Taleboel-`Ilm

(zoeken naar kennis).

Dus laat niemand zeggen, bijvoorbeeld: �Dit boek is eenvoudig, waarom wordt deze

tekst uitgelegd, aangezien het zo simpel en duidelijk is, het zijn bekende ahadieth...�.

Zulk een persoon die van zo�n oogpunt komt vereenvoudigt ten onrechte de

ingewikkeldheden en grondbeginselen van kennis. Een groep van onder de mensen

van kennis hebben gezegd:

��Ilm (kennis) omvat ingewikkelde knopen (`Oeqad) en Moelahh, degene die in staat is om

met de knopen om te gaan, voor hem zal `Ilm makkelijk worden, en degene die faalt in het

ontknopen van de knopen, zal falen in het verkrijgen van kennis.�

En dat zal alleen gebeuren bij de perfectie van de fundamenten, de Oesoel, van de

wetenschap. Dus als een zoeker van kennis de teksten in de ahadieth en de

verschillende gebieden perfectioneert, dan zal hij voorbereid zijn om naar een hoger

niveau te gaan, nadat hij is gestabiliseerd en begrepen heeft wat er aan vooraf is

gegaan.

Om deze reden raad ik alle broeders en alle studenten van de kennis aan, die horen

wat ik zeg om kennis te benaderen, en het te nemen met volharding en

vastbesluitenheid, en niet elke zaak te nemen en zeggen: �dit is simpel, dat is

duidelijk...�. Eerder moet hij datgene wat duidelijk is herhalen om het nog

duidelijker te maken; de kennis die hij heeft herhalen zodat hij kan toenemen in zijn

kennis van hetgeen hij weet, enzovoorts.

En ik vraag Allaah om deze uitleg volledig en begrijpelijk te maken, en moge het de

aanbidder en de luisteraar van profijt zijn, en ons van degenen maken die er inzicht

in hebben, en van degenen die vanuit kennis spreken, en niet vanuit meningen en

begeerten.

 

Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:08

De Vernietiging van

het Valse Principe van Moewazaanah

As-Shaych al-�Allaamah Saalih Al-Fauwzaan

Vraag:

"Het is wijd verspeid geworden onder de jeugd deze dagen: Dat men vereist wordt om Moewazaanah (het evenwicht vinden tussen goede en slechte kwaliteiten) te maken wanneer men kritiek levert. Ze zeggen: "Wanneer een persoon bekritiseerd wordt voor zijn innovatie, en zijn fouten verduidelijkt worden, dat het vereist wordt dat je ook zijn goede kwaliteiten noemt. Dit is omwille van eerlijkheid en het evenwicht vinden tussen zijn goede en slechte kwaliteiten." Dus is deze methodologie correct (tijdens het) bekritiseren, en ben ik vereist om ook de goede punten van een persoon te noemen wanneer ik kritiek lever?"

Antwoord:

"Ik heb deze vraag al eerder beantwoord. Echter, als de persoon welke bekritiseerd wordt van Ahloes-Soennah wal-Djamaa�ah is, en hij heeft een fout gemaakt in zaken welke de Geloofsleer niet tegengaan, dan ja, de goede kwaliteiten en karaktereigenschappen van deze persoon behoren vermeld te worden. Zodat zijn gebreken bedekt zullen worden door zijn helpen van de Soennah.

Maar als de persoon die bekritiseert wordt, van de mensen van dwaling en afwijking is of (van de mensen) van destructieve en twijfelachtige ideologie�n, dan is het niet toegestaan voor ons om de goede kwaliteiten van deze persoon te noemen, als hij goede kwaliteiten heeft. Dit is omdat als we zijn goede kwaliteiten noemen, dit de mensen zou misleiden, en dat ze zo goede gedachten zouden houden over deze afgedwaalde individu of deze innoveerder, of deze veinzer of deze partijganger (hizbie). En ze zouden dan de ideologie�n accepteren van deze afgedwaalde of deze innoveerder of die partijganger.

Allaah, de Machtige en Sublieme, heeft de ongelovigen, criminelen en hypocrieten weerlegt en noemde niet ��n van hun goede kwaliteiten.1 Evenzo weerleggen de Iemaams van de Selef, de Djahmieyyah, de Moe�tazilah en de mensen van afwijking, en noemen niet ��n van hun goede kwaliteiten. Dit was omdat hun goede kwaliteiten overtroffen werden door hun misleiding of hun ongeloof of hun ketterij of hun hypocrisie. Dus het is niet gepast dat je een dwalende of een innoveerder weerlegt en dan zijn goede kwaliteiten noemt, zoals door te zeggen: "Hij is een goede man, hij heeft goede kwaliteiten, hij heeft dit en dit, maar hij heeft een fout begaan."!!!

We zeggen tegen jou: Jouw prijzen van hem is erger dan zijn afwijking, omdat de mensen zullen vertrouwen op jouw prijzingen voor hem. Dus als het gecirculeerd en verspreid wordt dat jij deze afwijkende innoveerder prees, dan heb jij de mensen misleid en dit is het openen van de deur naar acceptatie van de ideologie�n van degenen die (anderen) misleiden.

En als degene die weerlegt wordt van Ahloel-Soennah Wal-Djama�ah is, dan wordt de weerlegging met goede manieren gedaan. En hij zou gewaarschuwd moeten worden voor zijn fouten in zaken van Fiqh, de onttrekking van regelgeving en zaken van wettelijk oordelen. Dus we zeggen: "Die en die heeft een vergissing gemaakt in die en die zaak en de correcte visie is zo en zo gebaseerd op dit bewijs... Moge Allah hem vergeven... Dit was zijn Idjtihaad (inzet voor onttrekking van regelgeving)� etc." Dit is de manier waarop de weerleggingen gedaan werden tussen de Fiqh-geleerden van de vier Madhaahib (de wetscholen Hanafie, Maalikie, Shafi�ie en Hanbalie) en anderen.

Dit vernietigt zijn positie in kennis niet, zolang hij van Ahloel-Soennah Wal-Djama�ah is. De leden van Ahloel-Soennah Wal-Djama�ah zijn niet foutloos, ze maken ook fouten. Misschien was een van hen niet bekent met het bewijs of hij schoot tekort bij het onttrekken van een oordeel. Dus we blijven niet stil met betrekking tot zijn fout, maar we verduidelijken het terwijl we een excuus zoeken voor hem. Dit is gebaseerd op de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) zijn uitspraak:

"Wanneer een rechter een regelgeving geeft, zich inspant voor zijn oordeel, en correct is, dan krijgt hij twee beloningen. En wanneer hij een regelgeving geeft, zich inspant voor zijn oordeel, en hij is incorrect, dan krijgt hij ��n beloning." 3

Dit is met betrekking tot zaken welke verband houden met Fiqh.

Wat zaken over de Geloofsleer (�Aqiedah) betreft, dan is het niet toegestaan voor ons om degenen die misleid zijn en de degenen die Ahloel-Soennah Wal-Djama�ah tegengaan te prijzen, zoals de Moe�tazilah, de Djamhieyyah, de ketters, de afvalligen, en de dwalende individuen in deze tijd- en zij zijn met hoeveel!

De origine van deze misvatting- dat van het maken van een balans tussen de goede en slechte kwaliteiten van een persoon wanneer je hem bekritiseert- werd vermeld door enkelen van de jeugdigen en hij schreef er een verhandeling over, dus dit verrukte sommigen van de jeugdigen. Dus ik kwam deze verhandeling tegen, waarin de auteur beweert dat deze Moewazaanah een vereiste is. En ik kwam de verhandeling van Shaych Rabie� bin Haadie Al-Madchalie 4 tegen, waarin hij begrijpelijk deze verhandeling weerlegt, waarvan de auteur beweert dat Moewazanaah noodzakelijk is. In dit boek, verduidelijkt hij de incorrectheid en het verspreiden van valsheid dat is gevonden in deze opvatting (van Moewazanaah) en hij legde de methodologie van de Selef betreffende het bekritiseren uit en dat zij de misleidde individuen weerlegden en hen niet prezen, omdat als ze hen hadden geprezen, dit gezien zou worden als een tegenstrijdigheid."

Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:16
masshaallah,

Helemaal mee eens.
Maar, waarom neem je dingen aan van mensen of sites die slecht over anderen praten en verspreid je deze voordat je zekere kennis heb van de mensen waarover het gaat?




5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:25

denk je dat shiieten de helige koran niet gelezen hebben?

Koran vers hfstk. 6 Anaam.
159. Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen - u heeft met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden.

160. Wie een goede daad verricht zal tienmaal zoveel ontvangen, maar wie een slechte daad verricht zal alleen een daaraan gelijke vergelding ontvangen; hun zal geen onrecht worden aangedaan.

161. Zeg: "Wat mij betreft, mijn Heer heeft mij op het rechte pad geleid - een goed geloof, de godsdienst van Abraham, de oprechte. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren."

162. Zeg: "Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan Allah, de Heer der Werelden."

163. "Hij heeft geen gelijken. Zo is mij bevolen en ik ben de eerste der Moslims."

Rroem hfstk30
28. Hij geeft een gelijkenis uit uzelf. Heeft u onder uw ondergeschikten deelgenoten in hetgeen waarvan Wij u hebben voorzien, zodat u dienaangaande gelijken wordt en vreest u hen, zoals u elkander vreest? - Zo leggen Wij de tekenen uit aan een volk dat begrijpt.

29. Nee, de onrechtvaardigen volgen hun eigen neigingen zonder enige kennis. En wie kan hen leiden, die Allah liet dwalen? Voor hen zullen er geen helpers zijn.

30. Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. -

31. U tot Hem bekerende, vreest Hem en leeft het gebed na, en behoort niet tot de afgodendienaren.

32. Noch tot degenen die hun godsdienst verdelen en secten vormen, terwijl elke partij zich verheugt in wat zij heeft.

33. En als een ramp over de mensen komt roepen zij hun Heer aan, zich tot Hem bekerende; en als Hij hen van Zijn barmhartigheid heeft doen smaken, ziet! dan schrijft een gedeelte hunner aan hun Heer medegoden toe.

34. Zodat zij ondankbaar worden voor hetgeen Wij hun hebben geschonken. Vermaakt u dan voor een wijle, maar u zult het weldra te weten komen.

35. Hebben Wij enig gezag tot hen nedergezonden, dat spreekt over hetgeen zij met Hem vereenzelvigen?

5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:37
Beste broeder adnan,

zou je mij kunnen helpen overtuigen dat ik wel de leer van de salaaf moet volgen die volgens mij openlijk leugens aan het versprijden is over de shiieten waavan ik nooit zulke koefr heb horen zeggen als,
"imaams boven de profeet".

en weet je zelf wel waarom er een splitsing ontstond tussen de moslims(shiat ol ali en ahla soennah)?
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:40

De Selefie methodiek 

1-   Wij aanbidden Allaah met Tauwhied, dus wij roepen niemand anders dan hem aan om een voordeel te verkrijgen of om een kwaad af te weren. En wij aanbidden Allaah met haat jegens de afgodendienaren, en wij tonen vijandschap jegens hen. Het is echter verplicht voor ons, dat wij hen allereerst uitnodigen naar de Tauwhied, en wij maken hen duidelijk dat er geen Islaam mogelijk is zonder Tauwhied. Wij maken hen ook duidelijk dat het aanroepen van een ander dan Allaah, Koefr is. En degene die hierna daarop doorgaat, dan is het verplicht voor ons om weg te blijven van die persoon, en hem te haten omwille van Allaah, de Machtige en Majesteitelijke.

2-   De geloofsovertuiging van de Selef is erop gebouwd dat Allaah, de Machtige en Majesteitelijke, beschreven wordt aan de hand van hetgeen waar hij Zichzelf mee heeft beschreven in Zijn Boek en via de tong van Zijn Boodschapper(s) zonder Tahrief, en zonder Tamthiel, en zonder Tashbieh, en zonder Ta�tiel, en zonder Ta�wiel.

3-   Wij bevestigen de Asmaa al-Hoesnaa (Glorierijke Namen) die Hij voor Zichzelf bevestigd heeft, en Zichzelf mee geprezen heeft, of die nu overgeleverd zijn in het Boek of in de Soennah.

4-   Wij geloven ook dat de tevredenheid van Allaah niet verkregen kan worden of het Paradijs niet bereikt kan worden, behalve via de Boodschapper van Allaah (sallahoe alayhie was sallem). Wat betreft degene die de tevredenheid van Allaah probeert te verkrijgen via een andere weg dan de Boodschapper, die is zeker dwalende, en hij is blind gemaakt voor de waarheid en hij is zowel in deze wereld als in de volgende verloren.

5-   Wij geloven dat de Sharie�ah van Allaah datgene is wat door de twee geopenbaarde zaken is gekomen; het Boek van Allaah en de Soennah van de Boodschapper. En daartoe heeft onze Heer verwezen met Zijn Uitspraak:

�Toen hebben we jou (O Mohammed(sallahoe alayhie was sallem)) op een duidelijke weg gezet van (Ons) Gebod (zoals Wij Onze Boodschappers voor jou hebben opgedragen (i.e. wettelijke manieren en regels van het Islaamitische Monothe�sme)]. Dus volg dat (Islaamitische Monothe�sme en de wetten ervan), en volg niet de verlangens van degenen die niet weten.� [Tafsier At-Tabarie Vol. 25, p.146]. (Al-Djaathieyah (45):18)

6-   Wij geloven dat de Qor'aan het Woord van Allaah is, en dat het geopenbaard is, en niet geschapen. En de Soennah is een verduidelijking ervan. En de Qor'aan wordt uitgelegd aan de hand van de Soennah en de Tafsier van de Sahaabah (Metgezellen), en diegenen die hen in oprechtheid volgden (Taabie�ien). Dus de Qor'aan wordt dus uitgelegd aan de hand van overlevering. Dat wil zeggen door de overleveringen van de Sahaabah en de Tabie�ien en de Ahaadieth die daar naar terug gaan en de Boeken die dat bevatten. Die boeken zijn verplicht om daarop nageslagen te worden en gelezen te worden zoals de Tafsier Ibn Jarier, en Tafsier Ibn Kathier, en Tafsier Al-Baghawie, en Tafsier Dhoeroer Manthoer van As-Soeyoetie, en anderen.

7-   Het is verplicht voor ons dat wij de Soennah nemen via de wetenschappers van Hadieth in Tashieh (authentiek verklaren) en Tad'ief (zwak verklaren). We nemen dus datgene wat authentiek is en laten dat wat zwak is.

8-   Wij aanbidden Allaah, Machtig en Majesteitelijk, door het gehoorzamen van de regeringsleiders, zolang zij Moslim zijn, en regeren met de Sharie�ah van Allaah, en de strafwetten van Allaah vestigen, en het gebed verrichten. En het gehoorzamen van hen is verplicht, ook al zijn ze onrechtvaardig. En degene die iets anders beweert, en het toegestaan heeft gemaakt om uit het gezag te treden van de moslimleider, ook al is die onrechtvaardig, die persoon is dan een dwalende innoveerder. Het is dan een verplichting voor de geleerden van de moslims, om zijn verklaring te weerleggen en zijn dwaling duidelijk te maken.

9-   Het is niet toegestaan om tekortkomingen van de regeringsleiders te verspreiden. Omdat hierin de reden en oorzaak ligt, voor het plaatsvinden van fitan (rampspoeden) en het aansteken ervan.

10-   Het is verplicht dat wij Allaah, de Machtige en Majesteitelijke, aanbidden met de Soennah, en de Soennah volgen, en dat wij haat en afkeer hebben voor Bid'ah (innovatie) en moebtaddie�ien (innoveerders). Dit volgens de uitspraak van hem: �Hij die een handeling van aanbidding verricht, waarop niet ons bevel staat, het zal verworpen worden.� In een andere versie zegt hij:�Hij die een handeling van aanbidding verricht, waarop niet ons bevel staat, het zal verworpen worden.� (Hadieth overgeleverd door Boekhaarie (nr.2499), Moeslim (nr.3342 en nr. 3343), Ibn Maadjah (nr.14) en Ahmed en Aboe Dawoed)

Dit is een samenvattend en kort woord uit de geloofsovertuiging van de Selef dat wij verplicht zijn aan te nemen en die geloofsovertuiging te bewandelen, indien wij de redding en verlossing wensen en de waarheid willen. En het is verplicht voor ons om de woorden van de betrouwbare mannen te accepteren die gebaseerd zijn op bewijsvoering. Mannen worden immers aan de hand van de waarheid gekend, en de waarheid wordt niet gekend aan de hand van de mannen. En als laatste is het verplicht voor ons om in alle nederigheid te vragen dat Allaah ons de waarheid als waarheid laat zien en ons begunstigd om die te volgen en de valsheid als valsheid laat zien en ons begunstigt om daarvan weg te blijven. Hij is daarvoor de Beschermer en Hij is daartoe in staat en moge Allaah�s Vrede en Zegen met onze Profeet Mohammed zijn, de allerbeste, de meest godvrezende, de meest vrome en meest zuivere der schepping. En moge Allaah's Vrede en Zegen ook met zijn Familieleden en al zijn Metgezellen zijn amien

Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 11:47

...Terwijl de Shi�ieten beweren dat hun Twaalf Iemaams bovenmenselijke krachten van kennis bezitten die het rijk van het ongeziene omvat, ontkennen zij hetgeen waar Allaah de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) kennis van heeft gegeven van de onwaarneembare dingen, dingen zoals de schepping van de hemelen en de aarde, en de beschrijving van Paradijs en het Hellevuur.

Deze godslastering stond vermeld in het tijdschrift �Risalatoel-Islaam� (De Boodschap van Islaam), uitgegeven door �Daaroet-Taqrieb�. In een artikel, in de vierde uitgave van het tijdschrift jaargang vier op blz. 368, geschreven door het hoofd van het Hoge Shia Gerechtshof in Libanon �welke zij als ��n van hun grote hedendaagse geleerden rekenen- getiteld �Min Ijtihaadie Shia Al-Iemaamia� (Enkele onafhankelijke Shi�ietische Oordelen), hij citeerde hier van hun moejtahied geleerde- Mohammed Hassan Al-Ishtiyanie, dat deze in zijn boek (Bahr al-Fawaa`id) 1/267 zegt:

"Als de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) een kennis gaf betreffende de goddelijke wetgevingen zoals: over hetgeen de kleine reiniging ongeldig maakt, of de regelgevingen die te maken hebben met menstruatie en postnatale bloedingen, dan is het noodzakelijk om hem te geloven, en de toepassing van deze regelgevingen zijn verplicht voor ons. Maar als de Profeet een uitspraak deed betreffende het Ongeziene, bijvoorbeeld over de schepping van de hemelen en de aarde, of de maagden van het Paradijs en zijn paleizen, dan is het niet verplicht noch bindend voor iemand, zelfs als het met zekerheid bekend is dat de uitspraak van de Profeet gekomen is."

Hoe vreemd is het, dat zij valselijk de kennis van het Ongeziene aan hun iemaams toeschrijven, en dat zij zich vasthouden aan die valsheid ondanks dat zij geen enkel bewijs hebben om de correctheid hiervan tot stand te brengen. Tegelijkertijd beschouwen zij het niet verplicht voor zichzelf om de openbaringen betreffende het Ongeziene te accepteren welke in de Verzen van de Qor�aan en de authentieke overleveringen vermeld staan en daarmee afdoende bewezen zijn. Voeg hierbij toe dat alles waarvan het geverifieerd is dat het van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) komt niets anders is behalve openbaring dat hem geopenbaard is; en voorzeker, de Profeet spreekt niet vanuit zijn eigen begeerten.

Degene die een vergelijking maakt tussen hetgeen wat de Shi�ieten aan hun iemaams toeschrijven en hetgeen wat authentiek wordt toegeschreven aan de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) betreffende aangelegenheden van het Ongeziene, komt tot de conclusie dat hetgeen wat geverifieerd kan worden van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) betreffende het Ongeziene, zoals die vermeld staan in de Qor�aan en de authentieke gezaghebbende overleveringen, niet eens een fractie uitmaken van de grote menigte aan vervalste overleveringen betreffende kennis van het Ongeziene welke worden toegeschreven aan de Twaalf Iemaams. En dit ondanks het onbetwistbare feit dat Goddelijke Openbaring volledig is opgehouden met het overlijden van de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem).

Wat degenen betreft die deze kennis van het Ongeziene toeschrijven aan de twaalf iemaams, daarvoor is het voldoende om te zeggen dat zij welbekend zijn bij de Soennietische hadiethgeleerden (die van Djarh wa T�adiel) als zijnde leugenaars, en vervalsers van hadiethliteratuur. Desondanks zijn de Shi�ietische volgers van deze overleveraars hier onverschillig over, en accepteren blindelings de beschrijvingen van het Ongeziene die aan hun iemaams worden toegeschreven. Terwijl het tijdschrift (Risaalatoel-Islaam), hetgeen een uitgave van Daar at-Taqrieb is, en de rechter in hun Hoge Gerechtshof in Libanon en hun moedjtahid-geleerde Mohammed Hasan al-Ishtiyaanie met genoegen applaudisseren voor de bewering dat het accepteren van hetgeen wat authentiek wordt toegeschreven aan de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) met betrekking tot het Ongeziene niet bindend voor hen is. In werkelijkheid willen zij het gebied van de missie van de Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem) beperken tot aangelegenheden van een secundaire juridische aard, zoals de zaken die de kleine reiniging ongeldig maken, of de regelgevingen die te maken hebben met menstruatie en postnatale bloedingen en andere, zoals vermeld wordt door Al-Ishtiyanie (zie citaat hierboven).

Terwijl zij de status van hun iemaams, betreffende de kennis van het Ongeziene, verheffen boven dat van de Boodschapper van Allaah (salallaahoe 'alayhie was sallem) (ondanks dat hij het was die de openbaring kreeg, en hun iemaams dit niet voor zichzelf claimden), zien wij niet hoe er na zulke godslastering ooit nog enige verzoening tussen ons en hen kan ontstaan!!!...

 

Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 12:17
In eerste instantie geplaatst door adnan

De Selefie methodiek 

1-   Wij aanbidden Allaah met Tauwhied, dus wij roepen niemand anders dan hem aan om een voordeel te verkrijgen of om een kwaad af te weren. En wij aanbidden Allaah met haat jegens de afgodendienaren, en wij tonen vijandschap jegens hen. Het is echter verplicht voor ons, dat wij hen allereerst uitnodigen naar de Tauwhied, en wij maken hen duidelijk dat er geen Islaam mogelijk is zonder Tauwhied. Wij maken hen ook duidelijk dat het aanroepen van een ander dan Allaah, Koefr is. En degene die hierna daarop doorgaat, dan is het verplicht voor ons om weg te blijven van die persoon, en hem te haten omwille van Allaah, de Machtige en Majesteitelijke.

2-   De geloofsovertuiging van de Selef is erop gebouwd dat Allaah, de Machtige en Majesteitelijke, beschreven wordt aan de hand van hetgeen waar hij Zichzelf mee heeft beschreven in Zijn Boek en via de tong van Zijn Boodschapper(s) zonder Tahrief, en zonder Tamthiel, en zonder Tashbieh, en zonder Ta�tiel, en zonder Ta�wiel.

3-   Wij bevestigen de Asmaa al-Hoesnaa (Glorierijke Namen) die Hij voor Zichzelf bevestigd heeft, en Zichzelf mee geprezen heeft, of die nu overgeleverd zijn in het Boek of in de Soennah.

4-   Wij geloven ook dat de tevredenheid van Allaah niet verkregen kan worden of het Paradijs niet bereikt kan worden, behalve via de Boodschapper van Allaah (sallahoe alayhie was sallem). Wat betreft degene die de tevredenheid van Allaah probeert te verkrijgen via een andere weg dan de Boodschapper, die is zeker dwalende, en hij is blind gemaakt voor de waarheid en hij is zowel in deze wereld als in de volgende verloren.

5-   Wij geloven dat de Sharie�ah van Allaah datgene is wat door de twee geopenbaarde zaken is gekomen; het Boek van Allaah en de Soennah van de Boodschapper. En daartoe heeft onze Heer verwezen met Zijn Uitspraak:

�Toen hebben we jou (O Mohammed(sallahoe alayhie was sallem)) op een duidelijke weg gezet van (Ons) Gebod (zoals Wij Onze Boodschappers voor jou hebben opgedragen (i.e. wettelijke manieren en regels van het Islaamitische Monothe�sme)]. Dus volg dat (Islaamitische Monothe�sme en de wetten ervan), en volg niet de verlangens van degenen die niet weten.� [Tafsier At-Tabarie Vol. 25, p.146]. (Al-Djaathieyah (45):18)

6-   Wij geloven dat de Qor'aan het Woord van Allaah is, en dat het geopenbaard is, en niet geschapen. En de Soennah is een verduidelijking ervan. En de Qor'aan wordt uitgelegd aan de hand van de Soennah en de Tafsier van de Sahaabah (Metgezellen), en diegenen die hen in oprechtheid volgden (Taabie�ien). Dus de Qor'aan wordt dus uitgelegd aan de hand van overlevering. Dat wil zeggen door de overleveringen van de Sahaabah en de Tabie�ien en de Ahaadieth die daar naar terug gaan en de Boeken die dat bevatten. Die boeken zijn verplicht om daarop nageslagen te worden en gelezen te worden zoals de Tafsier Ibn Jarier, en Tafsier Ibn Kathier, en Tafsier Al-Baghawie, en Tafsier Dhoeroer Manthoer van As-Soeyoetie, en anderen.

7-   Het is verplicht voor ons dat wij de Soennah nemen via de wetenschappers van Hadieth in Tashieh (authentiek verklaren) en Tad'ief (zwak verklaren). We nemen dus datgene wat authentiek is en laten dat wat zwak is.

8-   Wij aanbidden Allaah, Machtig en Majesteitelijk, door het gehoorzamen van de regeringsleiders, zolang zij Moslim zijn, en regeren met de Sharie�ah van Allaah, en de strafwetten van Allaah vestigen, en het gebed verrichten. En het gehoorzamen van hen is verplicht, ook al zijn ze onrechtvaardig. En degene die iets anders beweert, en het toegestaan heeft gemaakt om uit het gezag te treden van de moslimleider, ook al is die onrechtvaardig, die persoon is dan een dwalende innoveerder. Het is dan een verplichting voor de geleerden van de moslims, om zijn verklaring te weerleggen en zijn dwaling duidelijk te maken.

9-   Het is niet toegestaan om tekortkomingen van de regeringsleiders te verspreiden. Omdat hierin de reden en oorzaak ligt, voor het plaatsvinden van fitan (rampspoeden) en het aansteken ervan.

10-   Het is verplicht dat wij Allaah, de Machtige en Majesteitelijke, aanbidden met de Soennah, en de Soennah volgen, en dat wij haat en afkeer hebben voor Bid'ah (innovatie) en moebtaddie�ien (innoveerders). Dit volgens de uitspraak van hem: �Hij die een handeling van aanbidding verricht, waarop niet ons bevel staat, het zal verworpen worden.� In een andere versie zegt hij:�Hij die een handeling van aanbidding verricht, waarop niet ons bevel staat, het zal verworpen worden.� (Hadieth overgeleverd door Boekhaarie (nr.2499), Moeslim (nr.3342 en nr. 3343), Ibn Maadjah (nr.14) en Ahmed en Aboe Dawoed)

Dit is een samenvattend en kort woord uit de geloofsovertuiging van de Selef dat wij verplicht zijn aan te nemen en die geloofsovertuiging te bewandelen, indien wij de redding en verlossing wensen en de waarheid willen. En het is verplicht voor ons om de woorden van de betrouwbare mannen te accepteren die gebaseerd zijn op bewijsvoering. Mannen worden immers aan de hand van de waarheid gekend, en de waarheid wordt niet gekend aan de hand van de mannen. En als laatste is het verplicht voor ons om in alle nederigheid te vragen dat Allaah ons de waarheid als waarheid laat zien en ons begunstigd om die te volgen en de valsheid als valsheid laat zien en ons begunstigt om daarvan weg te blijven. Hij is daarvoor de Beschermer en Hij is daartoe in staat en moge Allaah�s Vrede en Zegen met onze Profeet Mohammed zijn, de allerbeste, de meest godvrezende, de meest vrome en meest zuivere der schepping. En moge Allaah's Vrede en Zegen ook met zijn Familieleden en al zijn Metgezellen zijn amien



beste broeder als shiiet ben ik niet oneens met de bovengenoemde regels, mits we de tegenstijdigheden wegdenken.
maar het meeste wat me van deze groepering weg houdt is, namelijk war jullie zelf naar reffereren. "mannen worden aan de hand van de waarheid gekend".

dus hoe moet ik julie nu geloven terwijl ik al die leugens over de shiieten lees op jullie sites. terwijl ik zelf nooit door shiiten zulke koefr heb horen spreken.


beste broeder als moslim moet je, je kennis verrijken en onderzoek doen naar de waarheid.

ik zal je wat feiten geven gekopieerd van een neutrale wetenschapelijke site. deze gegevens heb ik getoets naar mijn kennis over mijn religie.

Het Arabische woord soenna betekent 'manier'.

De Soenna in de islam is de manier van de profeet Mohammed zoals die gekend is via overleveringen over diens leven, de ahadith. Uit al wat Mohammed zei en deed tijdens zijn leven als profeet wordt de Soenna afgeleid.

Mohammed wordt in de Islam beschouwd als een gewoon mens, zonder Goddelijke of bovennatuurlijke eigenschappen zoals bijvoorbeeld toegeschreven aan Jezus, in het christendom. Hij wordt echter wel gezien als de perfecte mens, en zijn leven en daden als een leven dat perfect is in de ogen van Allah. Moslims hechten dan ook grote waarde aan het handelen van Mohammed zoals in de Soenna beschreven en trachten hun leven op een even perfecte manier te leven.

De soenna is gebaseerd op zes verzamelingen van hadith over de levenswandel van Mohammed en zijn metgezellen, waarvan aan de hadithverzamelingen van Boechari en in mindere mate die van Moeslim de meeste autoriteit wordt toegekend. Minder aanzien genieten de verzamelingen van Ibn Majah, Tirmidhi, de Muwatta van Malik en de Soenan van Aboe Dawoed.

Deze verzamelingen hebben pas twee tot drie eeuwen na de dood van Mohammed hun definitieve vorm gekregen. Onder meer om deze reden hecht een groep moslims alleen waarde aan de Koran en stelt grote vraagtekens bij de validiteit van de soenna. Zij noemen zichzelf koranische moslims.

 

De ahadith,

meervoud van hadith, 'dat wat verteld wordt') zijn de islamitische overleveringen over het doen en laten en de uitspraken van de profeet Mohammed. Via deze overleveringen kent men de soenna, de manier van de profeet. Voor de overgrote meerderheid van de moslims vormen de ahadith een aanvulling op de koran, maar er zijn er ook die de ahadith als onbetrouwbaar verwerpen.

De ahadith zijn opgenomen in talloze verzamelingen, waarvan er in de soennitische islam zes als betrouwbaar worden aangemerkt. Deze zijn rond 800-850 opgetekend. De auteurs zijn: Al-Boech�rie, Muslim, Ab�e D�woed, Tirmidzi, An-Nas�'ie en Ibn M�dja. Toch bestonden er al voor die tijd ahadithverzamelingen, al waren deze minder systematisch van opzet en voldeden ze niet aan de strenge selectiecriteria die vooral Al-Boech�rie en Muslim formuleerden. In de loop der tijd waren er namelijk veel verhalen over Mohammed verzonnen, omdat het een verhaal kracht kon bijzetten als men beweerde dat Mohammed het ook had gezegd. De 6 onderzoekers hebben nauwkeurig het kaf van het koren onderscheiden.

De meest bekendste hadithverzamelingen zijn de ahadith van Al-Boech�rie en Muslim. Als een hadith in die van Al-Boech�rie evenals in die van Muslim voorkomt, gaan moslims ervan uit dat het een authentiek verhaal betreft. Beiden legden namelijk zeer kritische maatstaven aan voor het optekenen van een hadith. Er waren circa 600.000 overleveringen over Mohammed in omloop, maar Al-Boech�rie nam er slechts 7.000 in zijn verzameling op; daarvan betreffen er 3.000 varianten van dezelfde overlevering.

Een belangrijke voorwaarde voor een authentieke hadith is dat er een volledige keten is van overleveraars (Isnaad) die elkaar gekend en ontmoet kunnen hebben. Degene die de hadith vertelt, moet dus al zijn bronnen kunnen noemen. Uiteindelijk komt de keten dan uit bij ��n persoon, die Mohammed persoonlijk heeft gekend. Daarnaast moeten de overleveraars ook bekend staan als betrouwbaar en moeten ze een gezond verstand en een sterk geheugen hebben gehad.

 

Salafiyya

Salafiyyah, Salafiyah, Salafijjia of Salafisme of Selefie is een stroming binnen de islam. Het woord is afgeleid van salaf , dat "voorouders" of "vroegere generatie" betekent.

De beweging is ge�nspireerd op de eerste generatie moslims uit de begintijd van de islam. Alleen de Koran zelf en de uitspraken van Mohammed en de eerste vier Kaliefen worden door hen als gezaghebbend beschouwd. De stroming is puriteins, dat wil zeggen dat het een vrij strikte naleving van deze periode voor ogen heeft. Aanhangers van deze stroming noemen zichzelf de ahl-asunnah wal djama'ah, wat zoveel betekent als de mensen van de sunnah en de groep, doelend op de eerste groep moslims, of de ahlulhadith, betekent mensen van de hadith. Verschillende imaams van de twee Heilige Moskee�n in Mekka en Medina zijn aanhangers van deze stroming.

De stroming is grotendeels gebaseerd op het werk van Jamal al-Din al-Afghani (1839-1897) en Mohammed Abdoe (1849-1905). Hoewel al-Afghani uit Iran afkomstig was, publiceerden beiden in Egypte, dat toen een Britse kolonie was. Beiden waren ontgoocheld over het verschil tussen de Europese democratische beginselen en de praktijk van het kolonialisme. Zij wilden terugkeren naar de zuivere waarden van de salaafs ('vrome voorvaderen') en de eerste moslimgemeenschap in Medina.

Zij geloofden dat een terugkeer naar die zuivere waarden, gecombineerd met onderwijs voor alle lagen van de bevolking, de moslims weer hun eigenwaarde terug zou geven. Hun idee�n conflicteerden met gedachten van de oelema, de islamitische geestelijken.

Ook de journalist Rasjid Rida (1865-1935) wordt als een belangrijke denker binnen het salafisme gezien. Later was het de onderwijzer Hasan al-Banna die de Moslimbroederschap, een islamitische welzijnsorganisatie, oprichtte en deze gedachten verder verspreidde onder alle lagen van de bevolking.

Het wahhabisme in Saoedi-Arabi� is een soortgelijke stroming.

Sjiisme

In het Sjiisme, de Opvolging: Een Hadith op een Iraanse postzegel. De Profeet zei; "Waarvan ik Zeggenschap over heb, heeft Ali de Zeggenschap over

Het sjiisme (الشيعة) of Shi�'te Ali (شیعته علی) is qua aantal aanhangers de op ��n na grootste stroming binnen de islam. Het aantal aanhangers bedraagt ongeveer 10-15% van de moslims. Het soennisme is de grootste stroming binnen de Islam met ca. 80%. Ten opzichte van het soennisme is het sjiisme 'strenger'.

Het sjiisme komt vooral voor in Iran en het zuiden van Irak, maar ook in Pakistan, India, Libanon, Azerbeidzjan en diverse Golfstaten.

Sjiieten zijn de volgelingen van de Profeet Mohammed en geloven dat zijn directe opvolger Ali ibn Aboe Talib ook wel Kalief Ali of Imam Ali genoemd is, de neef (zoon van zijn oom Aboe Talib) en tevens schoonzoon van Mohammed (hij was getrouwd met Mohammeds dochter Fatima) zijn rechtmatige opvolger als leider van de gelovigen is. Sjiieten baseren het volgen van Ali op de overleveringen (Hadiths) over de profeet Mohammed en zijn uitleg van bepaalde verzen van de Koran. De titel "Sjiiet" is kort voor "Shi�'te Ali" wat letterlijk "De volgers van Ali" (als Imam en directe Kalief na de Profeet) betekent. De andere partij volgde de kaliefen, waarvan de eerste Aboe Bakr was.

De sjiieten geloven in de koran als het woord van Allah en de sunnah als de overleveringen van de profeet Mohammed. Dit zijn de twee pilaren waarop de Sjiieten hun wetten en plichten baseren. De imams die hen opvolgen zijn de uitvoerders en uitleggers van deze twee pilaren.

Een belangrijk kenmerk van deze stroming is dus de plaats van de imam. Deze islamitische geestelijke is binnen het soennisme min of meer de voorganger van de vrijdagse gebedsdienst in de moskee, maar binnen het sjiisme is zijn rol en zijn geestelijke gezag veel groter. Hij wordt geacht de gelovigen krachtig te leiden in hun strijd voor de islam en wordt gezien als spreekbuis van de wil van Allah zowel op godsdienstig als sociaal en politiek vlak.

Het lukte Ali om ondanks de tegenstand van Muawija, de stichter van de dynastie van de Oemajjaden, en Mohammeds weduwe Aisha in 656 de vierde kalief te worden, als opvolger van Othman. Het geruzie tussen de twee partijen mondde echter uit in de moord op Ali in 661 door een partij van ontevredenen, de Khawarijis. Zijn opvolger en oudste zoon Hassan trad al snel af. Ali's tweede zoon Hoessein werd later eveneens vermoord. Nog altijd worden Ali en Hoessein door de sjiieten vereerd als hun twee grote martelaren. De heiligdommen die gebouwd zijn rond hun graftombes in de Iraakse steden Najaf en Koefa zijn voor de sjiieten twee zeer heilige plaatsen. Martelaarschap is een van de principes die binnen het sjiisme een belangrijke plaats innemen. Deze gbeurtenissen markeren het grote schisma binnen de islam.

 

Sjiieten hebben de verwachting dat de ware, door God gezonden imam, al-Mahdi, eens zal verschijnen om de ware islamitische staat in de wereld te stichten. Binnen het sjiisme bestaan er substromingen. Het grootste deel van de sjiieten behoort tot de Ithna ashri die ook wel de "twaalvers" worden genoemd omdat zij na Ali nog elf andere imams hebben gekend. Zij geloven dat de twaalfde imam, Mohammed al-Mahdi, door Allah wordt beschermd en op het einde der tijden terug zal keren om vrede en rechtvaardigheid te stichten.

Een ander substroming binnen het sjiisme is het isma'ilisme. In aantallen zijn ze veel minder dan de Ithna ashri, maar ze hebben in de loop van de geschiedenis veel invloed gehad. Zo hadden zij een groot rijk gesticht dat in zijn hoogtijdagen strekte van de Atlantische Oceaan in Afrika, tot aan de heilige steden Jeruzalem, Mekka en Medina. Het Fatimidenrijk, zoals dit wordt genoemd, bestond van het jaar 909 tot 1171.

Na de ineenstorting van het Fatimidenrijk, wisten de isma'ili's een aantal forten in Perzi� te veroveren. Het fort van Alamout was zo'n fort. Het is in deze tijd dat de isma'ili's bekend werden onder de naam Hashashins of Assasins. Ze stonden er om bekend dat ze, als ze bedreigd werden, niet schuwden om de leiders van hun vijanden door middel van aanslagen om het leven te brengen. Tegenwoordig zijn de isma'il's verspreid over de hele wereld. Hum imam is Prins Shah Karim, Aga Khan IV, die ze erkennen als de 49ste imam na Ali.

 

ik behoor tot de 12ers.
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 12:30

De Shi�ietische Aanval op de Nobele Qor�aan.

�de Qor�aan zou het veelomvattende referentiepunt moeten zijn voor zowel ons (Soennieten) als hen (Shi�ieten), en een middel om ��nheid en onderling begrip tot stand te kunnen brengen.

Maar de fundamenten van het geloof zijn bij hen vanuit de wortels gebaseerd op een verkeerde interpretatie ervan (de Qor�aan) en een afwijking van de betekenis van (de manier) waarop het werd begrepen door de Nobele Metgezellen die het direct van de Profeet (salallaahoe �alayhie wasellem) hebben gekregen, en ander dan (de manier) waarop het werd begrepen door de Iemaams van Islaam, degenen die het direct hebben ontvangen van notabene dezelfde generatie onder wie de Qor�aan door middel van Goddelijke Openbaring werd nedergedaald.

Maar, ��n van de meest beroemde en voornaamste Shi�ietische geleerden, uit Nadjaf, Mirza Hoessein bin Mohammed Taqi An-Nawari At-Tabarsi..., schreef in 1292 N.H., bij het graf wat aangewezen wordt als het graf van de Iemaam, het boek �Fasloel-Khitaab fie Ithbatti Tahriefi Kitaab Rabbil-Arbaab� (Het doorslaggevende Woord betreffende het Bewijs van de Verandering van het Boek van de Heer der Heren). In dit boek verzamelde hij honderden teksten van Shi�ietische geleerden uit verschillende tijdperken die beweren dat er met de Qor�aan geknoeid is; dat er zowel zaken aan zijn toegevoegd maar ook zaken van zijn weggelaten.

At-Tabarsi�s boek werd in Iran gedrukt, in 1298 N.H., en de verschijning ervan veroorzaakte veel oproer, en verijdelde het voornemen van bepaalde Shi�ieten dat hun twijfels over de authenticiteit van de Qor�aan, beperkt zou moeten blijven tot de elite van religieuze geleerden en persoonlijkheden. Zij hadden het liever gezien dat deze beweringen niet bijeengebracht waren in ��n enkel boekdeel, om (vervolgens) overal verspreid te worden, aangezien het als bewijs tegen hen gebruikt kon worden door hun tegenstanders. Toen hun wijsheren publiekelijk hun kritiek uitten, antwoordde At-Tabarsi met een ander boek getiteld: �Raddoe ba�doesh-Shoebahaati�an Fasloel-Khitaab fie Ithbatti Tahriefi Kitaab Rabbil-Arbaab� (Weerlegging van enkele Schoonschijnende Argumenten omtrent Het doorslaggevende Woord betreffende het Bewijs van de Verandering van het Boek van de Heer der Heren). Hij schreef deze verdediging van zijn oorspronkelijke boek twee jaar voor zijn dood. Als blijk van hun waardering voor zijn bijdrage om te proberen te bewijzen dat de Qor�aan veranderd is, hebben de Shi�ieten hem begraven in ��n van hun meest prominente relgieuze heiligdommen (graftomben), bij Nadjaf.

Vanonder de bewijzen die door At-Tabarsi werden aangehaald in zijn poging om aan te tonen dat de Qor�aan was veranderd, was een citaat -op blz. 180 van zijn boek- van wat de Shi�ieten als ontbrekend deel van de Qor�aan beschouwen, dat door hen �Soerat-oel-Wilaayah� wordt genoemd. Erin staat als volgt de toekenning van Wilaayah (soevereiniteit) aan �Alie vermeld: "O gelovigen, geloof in de Profeet en de Wali2, de twee die Wij naar jullie stuurden, om jullie naar het rechte pad te leiden..."

De betrouwbare geleerde Mohammed �Alie Sa�oedi, hoofdadviseur van de Egyptische Ministerie van Justitie, en ��n van Shaych Mohammed Abdoeh�s3 speciale studenten, heeft het voor elkaar gekregen om een Iraans en met de hand geschreven kopie van de Qor�aan te bestuderen hetgeen in bezit is van de ori�ntalist Brian. Tevens heeft hij een fotokopie weten te maken van �Soerat-oel-Wilaayah� en de Perzische vertaling ervan. Het bestaan ervan werd bevestigd door At-Tabarsi in zijn boek �Fasloel-Khitaab�, en door Mohsin Faani Al-Kashmieri in zijn boek �Dabistan Madhaahib�. Dit boek, dat in het Perzisch is geschreven, is meerdere keren in Iran gedrukt. Het hoofdstuk (Soerat-oel-Wilaayah), hetgeen valselijk wordt toegeschreven aan Allaah�s Openbaring, werd tevens geciteerd door de beroemde ori�ntalist Noeldeke in zijn boek �History of the Copies of the Qur�an�4. Het verscheen tevens in de krant �Asian-French Newspaper� (blz. 431-439) in 1842 N.C.

At-Tabarsi citeerde tevens een overlevering uit �Al-Kaafie� (blz. 289 druk 1278NH), hetgeen voor de Shi�ieten is zoals �Sahieh al-Boechaarie� is voor de Moslims5. Er staat:

"Een aantal van onze metgezellen leverden over van Sahl bin Ziyaad via Mohammed bin Sulaymaan dat enkele van zijn vrienden hebben overgeleverd dat Aboel-Hassan Ath-Thaani �Alie bin Moesa Ar-Rida (o. 206 N.H.) heeft gezegd: "Moge ik als losgeld voor u dienen! Wij horen verzen van de Qor�aan anders dan degenen die wij bij ons hebben, en wij zijn niet in staat om hen te lezen op de manier van uw lezen wat ons is overgeleverd. Begaan wij daardoor een zonde?" Hij antwoordde: "Nee, lees (de Qor�aan) zoals je het geleerd hebt; en iemand zal naar je komen om het je te leren.""

Zonder twijfel is dit gesprek door de Shi�ieten verzonnen en wordt het valselijk toegeschreven aan hun Iemaam �Alie bin Moesa Ar-Rida, maar desondanks wordt deze uitspraak als wettelijk oordeel genomen betreffende deze aangelegenheid. Dit impliceert dat als ��n van hen de Qor�aan reciteert op de manier die de Moslims hebben geleerd overeenkomstig met unaniem geaccepteerde tekst die tijdens �Uthmaans chaliefaat is samengebundeld, dat er dan wel geen zonde op hem rust, (maar) de bevoorrechtte klasse van Shi�ietische geestelijken en geleerden zullen elkaar een andere versie dan de geaccepteerde (versie) leren, een versie waarvan zij claimen dat het aanwezig is of was bij hun Iemaams van Ahloel-Bayt.

De vergelijking tussen de "Shi�ietische Qor�aan" (hetgeen zij in het geheim aan elkaar toevertrouwen, en tegelijkertijd verborgen houden van het algemene publiek als een handeling van taqiyyah6) en de bekende en officieel geaccepteerde �Uthmaani Editie van de Qor�aan, wat hetgeen was dat At-Tabarsi motiveerde om zijn boek �Fasloel-Khitaab� te schrijven. En ondanks dat de Shi�ieten deden alsof zij At-Tabarsi�s boek verloochenden, als een daad van taqiyyah, maar het flagrante feit dat het honderden citaten van erkende werken van hun geleerden bevat bevestigt duidelijk hun trouw aan de leer van de verandering van de Qor�aan. En vanzelfsprekend, willen zij geen oproer heffen over dit verdorven gedeelte van hun geloof.

Het voorgenomen resultaat van hun bewering is om ons achter te laten met de indruk dat er twee Qor�aans zijn: E�n, de �Uthmaani versie die door de Soennitische Moslims geaccepteerd wordt, en de andere, de naar beweerd wordt �verborgen� versie van de Shi�ieten, waarvan Soerat-oel-Wilaayah een gedeelte van is. Zij zijn het zich er wel degelijk bewust van dat zij de uitspraak die zij toekenden aan hun Iemaam �Alie bin Moesa Ar-Rida verzonnen hadden: "...lees (de Qor�aan) zoals je het geleerd hebt; iemand zal naar je komen om het je te leren." De Shi�ieten beweren tevens dat er een vers uit de Qor�aan is weg geschrapt, van Soerat-oel-Inshiraah. Hetgeen zij beweren dat er geschrapt zou zijn is: "en wij maakten �Alie jouw schoonzoon".

Kennen zij geen schaamte bij het uiten van zo�n beschuldiging, terwijl het een welbekende feit is dat deze specifieke Soerah geopenbaard werd in Mekka in een tijd dat �Alie nog niet de schoonzoon van de Profeet (salallaahoe �alayhie wasellem) was. Zijn enigste schoonzoon in die tijd was Al-�Aas Ibnoer-Rabie�al-Oemawi, degene die Hij (salallaahoe 'alayhie was sallem) aanprees van bovenop zijn preekstoel toen �Alie de dochter van Aboe Djahl als tweede vrouw naast Fatimah wilde nemen. En wat het feit betreft dat �Alie een schoonzoon van de Profeet (salallaahoe �alayhie wasellem) was, moet het tevens aangeduid worden dat Allaah tevens ook �Uthmaan bin �Affaan schoonzoon van de Profeet (salallaahoe �alayhie wasellem) heeft gemaakt door zijn huwelijk met twee van de Profeet�s dochters. Met de dood van de tweede van �Uthmaan�s vrouwen (de tweede van de twee dochters), zei de Profeet (salallaahoe �alayhie wasellem) tegen hem: "Als wij een derde hadden gehad, dan hadden wij haar jou ter huwelijk aangeboden."

Een andere van de Shi�ietische geleerden, genaamd Aboe Mansoer Ahmed bin �Alie At-Tabarsi, beweerde in zijn boek �Al-Ihtijaaj �ala Ahlil-Lajaaj� (Debat met het twistzieke Volk) dat �Alie tegen ��n van de zanaadiqah7, wiens naam At-Tabarsi verzaakt heeft te vermelden, zei: "Wat uw agressieve tweedracht met mij betreft8, het toont uw huichelachtige onwetendheid aan betreffende Allaah�s uitspraak: "En als iemand van jullie vreest dat hij de wezen geen recht kan geven, laat hem dan trouwen van de vrouwen die u goed lijken..." At-Tabarsi vervolgt door te zeggen, door middel van uit te leggen waarom dit vers door �Alie gereciteerd werd in zijn argumentatie met zijn tegenstanders:

"Het recht geven aan de wezen lijkt niet op het trouwen van vrouwen, en niet alle vrouwen zijn wezen; dus, deze vers is een voorbeeld van wat ik eerder heb gepresenteerd in het boek �Al-Ihtijaaj� betreffende de schrapping van gedeeltes van de Qor�aan door de hypocrieten9. De schrapping zit tussen de uitspraak van recht voor de wezen, en hetgeen erna volgt, en over het trouwen van vrouwen. Deze schrapping bestaat uit toespraken en verhalen, hetgeen gelijkstaat met ��nderde van de Qor�aan."

Shi�ietische Leugens, zelfs over �Alie.10

Het voorgaande is een voorbeeld van de Shi�ietische leugens die aan �Alie (radiallaahoe �anhoe) werden toegeschreven. Dat dit een lasterlijke verzinsel is wordt bewezen door het feit dat �Alie nooit heeft verklaard, tijdens de gehele periode van zijn khaliefaat, dat ��nderde van de Qor�aan ontbrak van het gedeelte dat boven is vermeld. Hij beval de Moslims niet om dit "ontbrekende" gedeelte vast te leggen, noch om er leiding uit te nemen, noch om rechterlijke regelgevingen die eruit onttrokken zijn, toe te passen.

Blijdschap bij de Missionarissen en Ori�ntalisten.

Bij het publiceren van het boek �Fasloel-Khitaab�, zo�n tachtig jaar geleden11 in het midden van de Shi�ieten en anderen in Iran, an-Nedjf en andere landen �en het boek staat boordevol van dit soort leugens over Allaah en de beste van Zijn schepping- was er een enorme verheuging onder de vijanden van de Islaam, in het specifiek bij de missionarissen en ori�ntalisten. Zij hielden zo veel van dit boek dat zij besloten om het te vertalen in hun eigen talen.12

Er zijn twee duidelijke teksten vanuit �Al-Kaafie� van Al-Koelainie, waaruit de verdorven standpunt van de Shi�ieten betreffende de Qor�aan duidelijk wordt. De eerste ervan gaat als volgt op gezag van Djaabir al-Djo�fie: "Ik heb Aboe Dj�afer �alayhi selaam horen zeggen:

"Ik hoorde Aboe Ja�far (vrede zijn met hem) zeggen: "Niemand van de mensen beweert dat hij de Qor�aan geheel verzameld heeft, zoals het geopenbaard is, behalve een leugenaar. Niemand verzamelde en memoriseerde de Qor�aan, zoals het openbaard is, behalve �Alie Ibn Abi Taalib en de Iemaams na hem."13

En iedere Shi�iet leest �Al-Kaafie�, en het is bij hen zoals (Sahieh al-Boechaarie) bij ons, en wordt vereist om te geloven in deze tekst van �Al-Kaafie� als een onderdeel van zijn geloofsovertuiging.

Wat ons betreft, Ahloes-Soennah, wij zeggen dat in werkelijkheid de Shi�ieten de bovenstaande tekst valselijk hebben toegeschreven aan Al-Baaqir Aboe Ja�far rahiemehoellaah. Het bewijs voor ons standpunt is dat �Alie, tijdens de periode van zijn khaliefaat in Koefah, nooit toevlucht heeft genomen naar, of enig andere versie van de Qor�aan toegepast heeft ander dan datgene waar Allaah, zijn broer (in Islaam) �Uthmaan mee bevoorrechte door middel van de uitmuntendheid van zijn verzameling, publicatie en verspreiding onder het volk, en door zijn wettelijke toepassing in alle Islaamitische landen voor alle tijden tot aan de Dag des Oordeels. Als het waar zou zijn dat �Alie een andere versie van de Qor�aan had, dan had hij het zeker toegepast bij het maken van wettelijke regelgevingen, en hij zou de Moslims bevolen hebben om zich te houden aan zijn geboden en leiding. Het is duidelijk, dat omdat hij de oppermachtige heerser was binnen de perken van zijn chalifaat, niemand zijn gezag om dit te doen zou betwisten.

Daarnaast, zou �Alie als hij werkelijk een andere versie van de Qor�aan zou hebben en hij het van de Moslims zou verbergen, dan zou hij Allaah, Zijn Boodschapper en de religie van Islaam verraden hebben, door dit te doen. En wat Jaabir Al-Joe�fi betreft, degene die claimt dat Godslasterlijke gesprek van de Iemaam Abi Ja�far Mohammed Al-Baaqir gehoord te hebben, dan moet er vermeld worden dat ondanks dat de Shi�ieten hem als een betrouwbare overleveraar van overleveringen beschouwen, het een feit is dat hij welbekend is bij de Iemaams van de moslims alszijnde een leugenaar en een vervalser van overleveringen. Aboe Yahya Al-Hammanie leverde over dat hij Iemaam Aboe Haniefa hoorde zeggen: "Ataa� is de beste (d.w.z de meest betrouwbaar en nauwkeurig in overleveren) van onder degenen die ik tegen ben gekomen op het gebied van het doorgeven van overleveringen, terwijl Jaabir Al-Joe�fi de grootste leugenaar is van onder hen die ik tegen ben gekomen."14

De tweede van de teksten van �Al-Kaafie� zoals hierboven vermeld is, wordt toegeschreven aan de zoon van Ja�far As-Saadiq die aanwezig is in hun Boechaarie (al-Kaafie) blz. 57 druk 1278 N.H. in Iran. Het gaat als volgt:

"Het is overgeleverd dat Aboe Basier heeft gezegd: "Ik kwam binnen bij Aboe �Abdoellaah (Ja�far As-Saadiq)... (en totdat hij) zei: "Voorwaar, wij hebben bij ons de Qor�aan van Fatimah (vrede zij met haar)." Ik zei: "Wat is de Qor�aan van Fatimah?" Hij antwoordde: "Het bevat drie keer zoveel als die Qor�aan van jullie. Bij Allaah, het bevat geen ��n enkele letter van jouw Qor�aan.""15

Dit zijn verzonnen Shi�ietische teksten welke valselijk worden toegeschreven aan de Iemaams van Ahloel-Bait van vrij vroege jaren. Zij werden vastgelegd door Mohammed bin Ya�qoeb Al-Koelainie Ar-Razi in het boek �Al-Kaafie�, ongeveer duizend jaar geleden, en zij komen uit v��r zijn tijd, want ze zijn overgeleverd op de autoriteit van zijn voorvaderen, de hoofd-bouwmeesters van de valse fundamenten van Shi�isme. Gedurende de tijd dat Spanje onder het bewind van Arabische Moslims was, debateerde de Iemaam Aboe Mohammed Ibn Hazm met Spaanse priesters betreffende de teksten van hun heilige boeken. Hij bracht dan altijd bewijzen voort welke vaststelden dat er met hen geknoeid was, en er zo veel veranderd was dat hun autentieke oorsprongen verloren waren geraakt. Deze priesters bediscussi�rden Ibn Hazm met het feit dat de Shi�ieten beweerden dat de Qor�aan ook veranderd was. Ibn Hazm weerlegde hun argument door te antwoorden dat de beschuldiging van de Shi�ieten geen bewijs is tegen de Qor�aan, noch tegen de Moslims, omdat Shi�ieten geen Moslims zijn.16-17

Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 12:35
soebhana allah, alhemdorillah wa

ashado an la ilaha ill-allah, wa ashhado an mohammad an bdahoe wa rasoel o allah,

wa la hole wala ghowate illa biallah aliol atheem.



moge allah degenen die leugens spreiden over zijn volgelingen verbranden in de hell.
en moge allah de ware moslims onderscheiden. moslims die de ongelovige niet als vrienden nemen boven de gelovige.

Beste Broeder Noem mij een islamitische land die nog geen bondgenoot van Amerika is. en geen amerikaanse legerbasis op zijn gebied heeft.



5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 12:54

Gunnen die soennies nu iedereen de hel die anders denken en geloven dan zijzelf?

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 14:14
Bismilliahi al rahamne al rahim.

geen mens doet kwaad, behalve tegen zijn eigen ziel.

sadagholaho ali al atheem
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 14:31
Helemaal mee eens. Dwing dus niet die andere ziel.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 15:06
hoe kunnen de salafieten aan de ene kant zeggen:

moge Allaah's Vrede en Zegen ook met zijn Familieleden en al zijn Metgezellen zijn.

en aan de andere kant zeggen;

Abi -Jafar Muhammad al bagir was een grote leugenaar.
en

weten de salafies wel wat ze dan zeggen?

of ze geloven eerder
Aboel-Hassan Ath-Thaani  dan �Alie bin Moesa Ar-Rida

weten ze dan niet wie Alie bin Moesa Ar-Rida was?
waarom volgen de salafies de overleveringen van de familie van de profeet niet, wel van degene die de familie van de profeet als leugenaars betitelen.

De twaalf imams van de Ithna ashri/Jafari zijn: deze nobele leiders waren de kleinkinderen van de profeet(sws)

  1. Imam Ali
  2. Imam Hasan
  3. Imam Hoessein
  4. Ali Zain al-Abidien
  5. Mohammed al-Baqir
  6. Dja'far as Sadiq
  7. Moesa al-Kazim
  8. Ali ar-Rida (Imam Reza)
  9. Mohammed at-Taqi
  10. Ali al-Hadi
  11. Hasan al-Askari
  12. Mohammed ibn Hasan of Mohammed al-Mahdi
deze nobele leiders waren de kleinkinderen van de profeet(sws) van de bloedlijn van Fatima(as) de  dochter van  Muhammad(sws)  en  zijn eerste Vrouw Khadija(sa),

Imam Hassan(as) en Hoesein(as), waren de kleinkinderen van onze profeet.
kinderen van Fatima(as) en Ali(as).
Imam Husein(as) werd door de oprichters van de soenitishce khalifaat onthoofd omdat de zogenaamde moslims die de bloedlijn van de profeet niet wilden volgen en genoten van hun macht en taghoet deze rechtvaardige  mensen niet uit konden staan.
zo doende is een splitsing ontstaan in de islaam waarbij shias weigerden om deze khaliefen te volgen. en de gene die deze volgden noemden zich sonnies.

en omdat ik ook liever de bloedlijn van de profeet volg inplaats van de khaliefen zoals dat ook in de Koran verteld wordt:

:8Anfaal :
75. En degenen die daarna gelovig zijn geworden en zijn uitgeweken en samen met jullie hebben gestreden: zij zijn degenen die tot jullie behoren. En bloedverwanten hebben voorrang boven de anderen in het Boek van Allah. Voorzeker, Allah is de Alwetend over alle dingen.


noem  ik mezelf shia of te wel shiat al Ali (volgelingen van Ali).
en we geloven in de zelfde koran als de sunnies.
en we weten even goed dat er geen god is buite allah en dat mohammad zijn zegel der profeten is.
Ali(as) was geen profeet. hij was de eerste kind dat moslim werd en door de profeet opgevoed werd. teveens zijn neef (kind van oom van zijn vaderskant)
en dus volgens de shia de oprechte opvolger van de profeet.
en ik begrijp even goed waarom hij door veel trotse arabieren met clan ruzies niet aanvaard kon worden. dus besloten de wijze metgezellen van de profeet om de veel oudere abubakr (van andere klan dan die van de profeet(sws)) aan te stellen als opvolger.
alles is Allah 's wil en niemand noch profeet of imaam of engel kan de wil van allah(swt) veranderen of beinvloeden.

moge allah ons (moslims) vergeven voor onze fouten.


















5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
Khabir Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 19 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Khabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 15:43
beste broeder adnan

de mensen die zulke leugens vertellen over de quran , allah en zijn profeet en zijn volgelingen, ongecht ze zich shiiet of sunni noemen, zijn waarschijnlijk de genen die de gebeden achteloos op zeggen, waarschijnlijk weten ze niet wat ze zeggen als ze in het salaat de volgende makelijke basis verzen op zeggen.

1. In de naam van Allah, de meest Barmhartige, de meest Genadevolle.
2. Alle lof behoort aan Allah, de Heer der Werelden.
3. De meest Barmhartige, de meest Genadevolle.
4. De Heerser op de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp.
6. Leid ons op het rechte pad,
7. Het pad van degenen aan wie U gunsten heeft geschonken, niet dat van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden.

en

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.
2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.
3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.
4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

sunnies en shias lezen de zelfde koran. en beide horen te weten wat in het heilige koran staat, of minstens wat ze tijdens het gebet opzeggen.

""!! Dus waar halen deze leugenachtige slalfi's van de site waar je naar toe verwees, hun informatie vandaan. terwijl ik als shijit onderande de bovenstaande verzen in mijn gebeden opzeg.

waarom ben ik een verrader? volgens de Salafi's.

Ik als shiitische moslim voel me ook schuldig dat ik hier achter mijn computerzit terwijl op dit moment  moslims  worden  afgeslacht.
ik voel me ook schuldig dat ik een belasting betaler ben  aan  de vijanden van de islaam  (hoe goed ze zich ook voor kunnen doen).

ik voel me ook schuldig omdat ik met mijn arbeid mee werk met de vijanden van de islaam die met het geld van de bevolking de kogels financieren die ons broeders in Irak, Afghanistan en Palistina doorzeven.

Ik hoop ook om uiteindelijk te sterven in de weg van allah?

Ik wil het hiernamaals ook liever dan het aardse tijdelijke leven?

maar, ik zoek wegen om haat, kwaad, pijn, chaos en verdiet te vermijden.

Ik wil de vergevendgezindheid, liefde en rechtvaardigheid van mijn islaam vertegenwoordigen. En als het moet ben ik heel har tegen de ongelovigen.

Maar  ik  geef me niet het recht om zomaar over andermans leven te oordelen, laat staan om deze te ontnemen.
mits een ongelovige soldaat die islamitishe schuldige dood, maar ik laat het liever aan Allah over. Als allah wilt kom ik in een oorlog gebied zoals waar ik als kind geleefd heb. en al allah het wilt ben ik op dat moment in staat om genadeloos de ongelovige bezetters te doden. Maar ik heb liever verede en vrede voor de gehele mensheid. ik hoop dat iedereen voor de weg van allah(swt) kiest zodat ze zichzelf kunnen redden van de brandende vuur omdat ze zijn laatste boodschapper ontlochenden.

moge allah mijn vergeven als ik fout zit
beste broeder adnan vergeef me als ik je bledigd heb..
5. Hij zei: "O, mijn zoon, verhaal uw broeders uw droom niet, anders zullen zij plannen tegen u smeden, want Satan is een openlijke vijand der mensen."
Terug naar boven
adnan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote adnan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 15:46

Een korte inleiding op de Selefie Da`wah

In de naam van Allaah, de Barmhartigste, de Genadevolste

1 -   Terugkeren naar (de leringen van) de heilige Qor`aan en de authentieke profetische Soennah door deze te begrijpen op de manier waarop de Selefoes-Saalih (moge Allaahs Welbehagen met hen zijn) dat hebben gedaan. Door o.a. de hiervolgende uitspraken van Allaah Ta�ala in de praktijk te brengen: [En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen, Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem de Hel binnenleiden en dat is de slechtste bestemming.] (Soerah An-Nisaa� Vers:115) en [ Als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie (de metgezellen van de profeet (sal Allaahoe `alayhie wa sellem) , de Selefoes-Saalih) geloven, zullen zij werkelijk geleid zijn.] (Soerah Al-Baqarah Vers: 137)

2
-  
Het zuiveren van elke vorm van Shirk (afgoderij) die in het dagelijkse leven van veel moslims is ingeslopen. En hen te waarschuwen voor de valse bid�ahs en ge�nnoveerde overtuigingen. Het zuiveren van de Soennah door deze te reinigen van alle zwakke en gelogen overleveringen die de zuiverheid van de Islaam aangetast hebben waardoor de moslims aan achterstand leiden! Dit (doen wij) in opdracht van de profeet (sal Allaahoe `alayhie wa sellem) om het geloof vertrouwelijk te overleveren. Hij (sal Allaahoe `alayhie wa sellem) zegt: (( Deze kennis (Islaamitische theologie) wordt van generatie op generatie overgedragen door de betrouwbaren! Zij zuiveren het van verdraaiingen van de overdrijvers,  veranderingen van vervalsers en interpretaties van onwetenden�)) En door de hiervolgende opdracht van Allaah (soebhaanehoe wa ta`ala) na te leven:

(�En help elkander in el-Birr en et-Taqwa (deugdzaamheid, rechtgeschapenheid, vroomheid) en helpt elkander niet in zonde en overtreding�) (Soerah el-Maa�dah Vers:2) 

3 -   De moslims cultiveren op hun ware geloof door hen uit te nodigen naar het in de praktijk brengen van de Islaam door te handelen naar zijn normen en waarden en door de Islaamitische gedragingen toe te passen. Om hiermee eer en succes en het Welbehagen van Allaah te behalen. In overeenstemming met die groep die door de Qor`aan beschreven staan als �uitgezonderd van de verliezers� omdat zij (� elkaar aansporen tot de Waarheid en elkaar aansporen tot geduld.) (Soerah el-�Asr Vers: 3.) En in overeenstemming met de opdracht van Allaah (soebhaanehoe wa ta`ala):

(Maar wordt (Islaamitische) wetsgeleerden, (wijsheren, onderwijzers en opvoedkundigen van de mensen. Door eerst de kleine zaken in het geloof te onderwijzen en deze zaken in de praktijk toe te passen voordat men de grote zaken behandelt. En) doordat jullie aan anderen kennis (van het Boek van Allaah en de Soennah van de profeet r) overbrengen en deze onderwijzen (zal deze kennis standvastig bij jullie blijven en niet verdwijnen en zo zullen jullie wetgeleerden wijsheren, onderwijzers en opvoedkundigen van de mensen zijn.)) (Vers 79 Soerah Ali-�Imraan met Tafsier es-Sa�die).

4
-  
Het laten opleven van de authentieke Islaamitische wetenschappelijke methodiek in het licht van het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selef van deze natie. En het verwijderen van het vastroesten in een bepaalde madhab of overdrijving in partijgeest (hizbiejah) die de gedachtenvorming van vele moslims vandaag de dag heeft overrompeld en heeft verwijderd van de zuivere Islaamitische broederschap die ons is opgedragen door Allaah (soebhaanehoe wa ta`ala) :

( En houdt jullie gezamenlijk vast aan het touw van Allaah (i.e. de Qor`aan en de Soennah) en weest niet verdeeld onder elkaar...) (Soerah Ali �Imraan Vers: 103) en ons is opgedragen door Zijn profeet (sal Allaahoe `alayhie wa sellem) : (( ��en wees dienaren van Allaah als broeders!�)).  

5
- 
Het vermijden van elke opruiing van de mensen tegen hun regeringsleiders vanaf de preekstoelen en dergelijke, zelfs wanneer zij onrechtvaardig zijn, want dit is tegenstrijdig aan de Leiding van de Selefoes-Saalih. Dit is tevens de uitvoering van de hiervolgende uitspraak van de profeet (sal Allaahoe `alayhie wa sellem) waarin hij zegt: ((�Wie een gezagshebber wil adviseren moet hem apart nemen en dat niet in het openbaar doen. Als hij (de gezagshebber) zijn advies accepteert dan zij dat zo. Wanneer hij het echter niet accepteert dan heeft de adviseur zijn plicht gedaan!�  )) Authentieke Hadieth.

6-   Streven naar hervatting van een succesvol Islaamitisch leven naar voorbeeld van de profetische methodiek zodat er een goed opgevoede gemeenschap gevormd zal worden die de Wetten van Allaah op aarde zullen toepassen. Uitgaande van de methodiek van zuivering en cultivering die gebaseerd is op (deze) uitspraak van Allaah (soebhaanehoe wa ta`ala):

(�Degene Die hun het Boek en de Wijsheid (Soennah) onderwees en hen zuiverde ( door hen te motiveren om edele manieren aan te leren en deze manieren aan hen uit te leggen en hen te waarschuwen voor ongemanierdheid) ) (Soerah el-Baqarah Vers: 129 met commentaar van Iemaam es-S�adie)

Hierbij houden wij de hier volgende uitspraak van onze Heer (soebhaanehoe ta`ala) tegen Zijn profeet
(sal Allaahoe `alayhie wa sellem) voor ogen:

(Wees daarom geduldig (O Mohammed, in het uitnodigen van jouw volk en met de problemen die dit met zich meebrengt �Tafsier es-S�adie) Voorwaar de Belofte van Allaah is waar! En of Wij jou nu (in deze wereld) een gedeelte van wat Wij hen hebben toegezegd laten zien. Of dat Wij jou doen sterven toch zullen zij allen tot Ons teruggekeerd worden ) (Soerah el-Raafir Vers: 77). 

En in verwezenlijking van de Islaamitisch wettelijke stelregel: �Wie iets wil bereiken voordat de tijd daar rijp voor is zal het niet bereiken�.

Dit is onze uitnodiging! Wij nodigen alle moslims uit om ons bij te staan met het dragen van deze in vertrouwenstelling (el-amaanah) wat ons zal doen herrijzen en het vaandel van eeuwigheid van de Islaam in alle windstreken zal verspreiden door middel van oprechte broederschap en zuivere verbondenheid. In overtuiging van het feit dat Allaah (soebhaanehoe ta`ala) ons zal bijstaan en Zijn oprechte dienaren in staat van overwinning zal stellen.

(�En alle �Izah (glorie, lof, eer, grote faam, roem, vermaardheid, achting, waardering, respect, hoogachten, hogere- stand/klasse/positie/graad, macht, kracht, sterkte) behoort aan Allaah en aan Zijn Boodschapper en aan de gelovigen�) (Soerah el-Moenafiqoen Vers: 8)  ( Hij is Degene Die Zijn Boodschapper heeft gezonden met de Leiding (i.e. profijtvolle kennis en vruchtvolle daden) en de ware godsdienst om deze te laten zegevieren over alle andere godsdiensten ookal haten de Moeshrikien (afgodenaanbidders, polythe�sten, ongelovigen) het.) (Soerah es-Saff Vers: 9)

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 juni 2006 om 15:55

salam alaikum

sorry dak dit zeg, maar ik irriteer me echt wezenloos aan dit soort discussies. selefie dit selefie dat shia dit shia dat, sufi dit sufi dat. ik owrd er gek van. weet je dat jullie beiden moslim zijn? of je nou selefie of sufi of whatever bent?weet je dat het jouw eiegen verantwoordelijkheid is om het juiste pad te volgen?weet je dat we ons eigenlijk niet op moeten splitsen?weet je dat de profeet saws hier voor gewaarschuwd had (profetie)?weet je dat dit nu algebeurd?weet je dat het niet mag om te stellen dat 1 van de groeperingen de juiste is of juist niet de juiste?weet je dat er geen enkele goede of slechte groepering bestaat, maar juist goede en slechte intenties van mensen en hun daden?weet je dat jullie samen kunnen samenwerken aan een hoger doel, in plaats van hier te zeuren over stromingen>?weet je dat jullie het nooit met elkaar eens zullen zijn?weten jullie dat jullie broeders zijn?en ik jullie zuster?ik word echt serieus triest als ik dit soort discussies zie en hoor. jullie zijn moslim!punt!selefie of niet, shia of niet. whats the point?t gaat om jullie intentie. jullie geloven in 1 God niet waar?so whats the point?hoe kunnen moslims als 1 oumma wat bereiken samen met andere mensen op deze aarde als ze het onderling niet eens eens zijn?

vergeef me als ik wat verkeerds heb gezegd, maar ik moest dit echt zeggen.

salam aan alles wat ademhaalt.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 4>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.