Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Is dit waarheid of niet

 Post Reply Post Reply
Schrijver
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Is dit waarheid of niet
    Geplaatst op: 27 november 2004 om 08:14
salaam


ik zou eens willen weten hoe jullie hierover denken???

Het maagdenvlies is een mythe

Ontmaagding wordt vaak beschouwd als een symbolisch moment waarin een meisje een vrouw wordt. Vaak beschouwd men het feit dat het meisje bloed verliest als bewijs van die maagdelijkheid. Als ze niet bloedt, kan dat voor heel wat problemen zorgen. Terwijl er geen probleem over gemaakt hoeft te worden. Want de maagdenvlies is een vliesje dat niet scheurt. Klopt dit????
Vroeger deden de meisjes daar kruiden zodat dat opzwelde en dat dan bloede.

Ik weet eigenlijk niet of dit klopt maar ik heb dit gewoon gehoord. Ik denk het wel.
En ik vindt het ook dom want me nicht in Marokko werd ontmaagd verklaard door de dokter terwijl ze maagd is.
Vinden jullie dat geen probleem stel nu dat overkomt jullie ik moet ook binnenkort een attest ervoor gaan halen stel nu die beweren dat ik ontmaagd ben (all� hier in Belgie zou dat niet zo zijn want die kijken hier niet na die schrijven gewoon attest voor, maar mijn bijgelovige moeder vindt dat ik die in Marokko moet halen omdat ze denkt dat ik ontmaagd ben vraag me niet hoe die aan die gedachte komt maja) dat is toch wel erg joh. vinden jullie niet.

beslema

DE DOOD IS ZO VLAKBIJ MAAR DAT BESEF JE NIET ..... ALS JE GENIET GENIET DAN OP DE MANIER DAT ALLAH swt JE DE HEMEL AANBIEDT...!!!!!
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 08:48

Salam Aleikum,

Dat de dokter jouw nicht ontmaagd verklaars is vreemd,  want het kan ook zo dat men geboren wordt zonder maagdenvlies. Ik weet het niet zo uit mijn hoofd, maar we hebben het hier al uitgebreid over gehad.

En het is idd zo dat men tegenwoordig een verklaring af moeten leggen bij de arts, voor een certificaat, maar dat gaat zo makkelijk, je schiet wat voor en je krijgt een papiertje in je handen gedrukt, met de goedkeuring...!?!? hoezo bizzar.

Wel deden meisjesook die van zich zelf wisten dat de in de moeilijkheden zouden komen, kippenbloed smeren, of een speciaal iets wat knapt van binnen en rood vloeistof naar buiten komt, of ze nemen pillen in die de baarmoederwant infecteren waardoor t gaat bloeden of zoiets, of ze gaan naa de dokter die de opening vernauwen, heb daar allemaal geen verstand van, en hoef daar nix vanaf te weten, maar er zijn mensen die daar helaas mee in aanraking komen...

 

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 09:11

salaam zusters en broeders

Spijtig dat uw moeder jou nt gelooft liefste zus "lika",Confused maar weet dat dit soort zaken nu voorkomen...Ik zou persoonlijk het nooit toestaan om zo maar eens naar de dokter te gaan om een "maagdelijkheidsbewijs" te gaan halen...ik vind het een bizarre zaak...waar de mensen zich toch mee bezig houden... in ieder geval het is de morele maagdelijkheid en nt de biologische maagdelijkheid die telt onthou dat goedWink ...ik begrijp ook dat meisjes die dat doen, ze willen hun moeder gehoorzamen want dat is onze plicht als dochters (en zonen) maar ik vind nt dat iemand jou moet verplichten om de vrees die je hebt vr Allah sat te bewijzen, DIT IS TUSSEN JOU EN ALLAH!

wallahou a3klam

Terug naar boven
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 11:26
In eerste instantie geplaatst door samaah

salaam zusters en broeders


Spijtig dat�uw moeder jou nt gelooft liefste zus "lika",Confused maar weet dat dit soort zaken nu voorkomen...Ik zou persoonlijk het nooit toestaan om zo maar eens naar de dokter te gaan om een "maagdelijkheidsbewijs" te gaan halen...ik vind het een bizarre zaak...waar de mensen zich toch mee bezig houden... in ieder geval�het is�de morele maagdelijkheid en nt de biologische maagdelijkheid <FONT>die telt onthou dat goedWink ...ik begrijp ook dat meisjes die dat doen, ze willen hun moeder gehoorzamen want dat is onze plicht als dochters (en zonen) maar ik vind�nt�dat iemand jou moet verplichten om de vrees die je hebt vr Allah sat te bewijzen, DIT IS TUSSEN JOU EN ALLAH!


wallahou a3klam



Selaam oeghtie

dat vindt ik ook heb het ook tegen mijn moeder gezegd. Mijn man vindt dat dus ook. (ik ben getrouwd ik heb een huwelijkscontract maar nog geen bruiloft gehad) komt nog insh'Allah.


Beslema
DE DOOD IS ZO VLAKBIJ MAAR DAT BESEF JE NIET ..... ALS JE GENIET GENIET DAN OP DE MANIER DAT ALLAH swt JE DE HEMEL AANBIEDT...!!!!!
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 12:08

Assalam Walaikum wr.wb

Ik heb een vraagje,begrijp iets niet .

(ik ben getrouwd ik heb een huwelijkscontract maar nog geen bruiloft gehad)

Betekend dat zonder bruiloft geen huwelijksnacht???Euhsorry dat ik het vraag he,schaam,schaam.

En ik als muslim broeder ben het met de zusters hierboven eens.Ik als Groninger muslim broeder vind zo'n "attest" toch verdacht veel lijken op een koehandel: te koop maagd met stamboom.Sorry.dat ik me op deze manier uitdruk,maar begrijp niet waarom je moeder dit nodig vind,gaat ze met dit attest naar al haar vriendinnen om te bewijzen dat haar dochter nog maagd is ofzo????Ja echt ik begrijp er niks van.

Alleen Allah SWT weet het beter.

Walaikum salam sabar

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 12:15

Ja aghy,

je hebt de papieren getekend en zijn de 3dul dus langsgekomen of jij gaat naar de gemeentehuis om dat te bevestigen, daarin krijgt de vrouw dus ook haar bruidsschat.

Maar je hebt dus geen bruiloft gevierd, en het huwlijksnacht komt meestal na de bruiloft, er zijn ook mensen die geen feest geven.

Hihi daar hoef je je niet voor te schamen.

Maar oegty heeft nu het recht om met haar man te gaan, zonder ma7ram of dergelijk, het is haar echtgenoot.

Ik wens jou oegty al het geluk van de wereld, en moge Allah jullie lang en gelukkig bij elkaar laten, amien

ma3a salama

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2004 om 12:50

In eerste instantie geplaatst door sabar

En ik als muslim broeder ben het met de zusters hierboven eens.Ik als Groninger muslim broeder vind zo'n "attest" toch verdacht veel lijken op een koehandel: te koop maagd met stamboom.Sorry.dat ik me op deze manier uitdruk,maar begrijp niet waarom je moeder dit nodig vind,gaat ze met dit attest naar al haar vriendinnen om te bewijzen dat haar dochter nog maagd is ofzo????Ja echt ik begrijp er niks van.

Helaas is dat tegenwoordig verplicht in Marokko, maar zoals ik al zei, niet echt vertrouwelijk, ff wat extra's betalen en niemand komt achter de waarheid, maar dat moeten zij weten.

Maar goed, dit hele leventje is telkens jezelf bewijzen...en dat blij je je hele leven doen helaas.....

 

Terug naar boven
Ubaydah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ubaydah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2004 om 20:53
De misverstanden rond het "Maagdenvlies"!!

As salaam alaikoem broeders en zusters,

Het maagdenvlies, wat is dat nu eigenlijk precies, er bestaan veel misverstanden betreffende dit onderwerp.


Voel je het als jongen dat een meisje maagd is?
Jongens die beweren dat ze kunnen voelen of een meisje maagd is, weten niet waar ze over praten.
Wel kan een jongen voelen of het meisje angstig of gespannen is. Dan voelt de ingang van de vagina strakker aan.
Deze stelling klopt gewoon niet. Een meisje kan een nauwe of een ruimere ingang van haar vagina hebben en dit zegt niets over een zogenaamd maagdenvlies. Jongens (maar meisjes ook) die dit zeggen weten niks over het maagdenvlies.


------------------------------------------------------------ --------------------


Maagdenvlies (hymen)

Het maagdenvlies (hymen genaamd), is een plooi van slijmvlies die gedeeltelijk de toegang tot de vagina afsluiten zit aan het begin van de vagina. Een maagdenvlies (hymen) sluit dus niet helemaal af, zoals velen schijnen te denken. (Zie fig.)




Tijdens de embryonale ontwikkeling kan het maagdenvlies (hymen) individueel verschillen, dit betekent dat de opening kan verschillen van grote en van vorm, soms ontbreekt het maagdenvlies van nature geheel, bij sommige meisjes is het soepel (elastisch) en bij anderen wat dikker en strakker. Soms is het zo elastisch (soepel) dat het bij de gemeenschap niet scheurt. Je kunt het maagdenvlies (hymen) dus heel lang houden, zelfs tot er een kindje geboren wordt.

Door de opening in het maagdenvlies (hymen) kan het bloed tijdens de menstruatie het lichaam verlaten. Bij verscheuring van het maagdenvlies (ontmaagden), �defloratie� genaamd (v. Latijn, de=weg, flos=gen, floris=bloem), komt het voor dat bij de eerste gemeenschap dit aanleiding geeft tot g��n of zeer gering bloedverlies.

Het is dus een misverstand dat dit �maagdenvlies� (hymen) bij de ontmaagding (defloratie) zoals door velen mannen gedacht wordt doorboord zou moeten worden door de penis, waarbij het meisje dan bloed moet verliezen. Alleen omdat de man denkt dat hij hieraan zou kunnen ontlenen of ze nog maagd is. En verliest ze echter geen bloed in de huwelijksnacht dan kan ze dus, door deze gedachtekronkel van de man, behoorlijk in de problemen komen in vele culturen.

Waarom gebeurt het dan toch dat er vrouwen bloed verliezen bij hun eerste seksuele ervaring?

Dat heeft niets met een eventueel maagdenvlies (hymen) te maken, maar alles met de onhandigheid en onervarenheid van het jonge stel.
Laat er dus geen misverstanden over bestaan, per definitie hoeft het dus niet zo te zijn dat er bloedverlies optreed tijdens de eerste gemeenschap, en het dus zelfs mogelijk is dat er niet eens een maagdenvlies (hymen) aanwezig is omdat ze zo geboren is, en het dus van nature niet aanwezig is.

Uit onderzoek blijkt trouwens dat minstens 75% (dat is 8 op de 10) van de vrouwen niet eens heeft gebloed bij haar eerste seksuele ervaring. Pijn en bloeden is dus helemaal niet nodig, als er van beide kanten bij die eerste keer rustig, voorzichtig te werk wordt gegaan.

Verscheuring kan echter in sommige gevallen optreden zonder ooit gemeenschap te hebben gehad, bijvoorbeeld door sport, masturberen, het inbrengen van tampons of een inwendig (gynaecologisch) onderzoek van een arts. Maar meestal gebeurt er niets als een meisje sport, paard rijdt, aan ballet doet of een tampon gebruikt. Als je de benen bij ballet in een spagaat doet, gaat je vagina echt niet wijd open staan. Ook een tampon kan rustig naar binnen gebracht worden zonder dat er iets beschadigt. Er zit immers geen dicht vlies, er wordt niets afgesloten.

Dit alles wat hier staat is wetenschappelijk onderbouwd, dus laten we nu eens ophouden met de vele opmerkingen cq beledigingen die er op diverse forums en in het algemeen over gezegd worden zoals: �Als mijn bruid geen maagd meer is tijdens de huwelijksnacht, stuur ik haar terug naar haar ouders!!!� (dit was ��n de ergste reacties die ik ooit las)
Ze kan er medisch gezien misschien wel niets aan doen, men gaat dan dus beschuldigingen en beledigingen uiten terwijl dit wellicht niet eens van toepassing is en niet op zijn plaats.

Dan het volgende, waarom wordt er zo geregeerd? Het hele gebeuren rond de huwelijksnacht betreffende de maagdelijkheid, is iets cultureels en niet van de Islam. Het maagd of geen maagd zijn is iets tussen de man en vrouw die in het huwelijk stappen en niet tussen het stel en de ouders of zelfs de hele oemmah (gemeenschap), dit wordt echter cultureel wel gedaan bij velen, zoals het maagdelijkheids-certificaat en zoals het befaamde en o zo gevreesde doekje/laken met maagdelijkheids bloed wat dan zonodig getoond moet worden.

Dat de man vraagt om een maagdelijkheids-certificaat, vind ik overigens ronduit banaal, en riekt naar groot wantrouwen richting zijn bruid, daarbij wat voor zekerheid geeft hij de vrouw dan, niets��..omdat het wel of geen maagd zijn van de man simpelweg niet te bewijzen is, dus als vrouw heb je geen enkele zekerheid omtrent de man, met andere woorden, je moet hem dus maar op zijn woord geloven, des te onaangenamer dus dat een man dit dan wel verwacht van zijn aanstaande bruid.

Nogmaals het is iets cultureels en niet van de Islam want de Profeet (saws) heeft nooit gevraagd om maagdelijkheids-certificaten aan zijn toekomstige vrouwen�!!

En stel in de meest ongunstige situatie, ben je als vrouw geen maagd meer door welk een medische reden dan ook (dus niet door gemeenschap), men behoort vertrouwen te hebben in elkaar als men zegt nog maagd te zijn.Want als er nu al wantrouwen is, hoe gaat dat straks dan verder met het huwelijk�?

Het verwondert mij dan ook niet dat veel vrouwen, of ze nu wel of geen maagd meer zijn, angstig zijn voor de huwelijksnacht�

Veel vrouwen hebben uit angst, doordat zij als geen ander weten hoe het met maagdelijkheid zit cultureel gezien, dit opgelost door in hun huwelijksnacht dan maar een truc toe te passen uit deze pure angst. Zij prikken zichzelf bijvoorbeeld ongezien in de vinger en smeren dit bloed op het laken onder zich. Of ze drenkten een klein stukje spons in bijvoorbeeld kippenbloed en stopten dit vlak voor de gemeenschap in hun vagina waarbij het kippenbloed dan naar buiten komt. Kruiden die ze inbrengen waardoor het zo ge�rriteerd raakt van binnen dat ze gaan bloeden, de maagdelijkheids herstel operaties etc etc, of de arts schrijft ze een ampul met een bloedrode vloeistof voor die je in de vagina kunt inbrengen en die tijdens de geslachtsgemeenschap knapt. Maar artsen geven toch liever de voorkeur aan voorlichting over de misplaatste betekenis die er aan het maagdenvlies wordt toegekend.

Je zou een hersteloperatie kunnen laten verrichten als je weet dat je geen maagd meer bent, maar de naam hersteloperatie klopt feitelijk niet. Het maagdenvlies is immers geen vlies dat beschadigd kan raken. Dus er valt ook niets te herstellen. Bij een hersteloperatie wordt het randje weefsel aan het begin van je vagina wat strakker gemaakt. De kans dat je gaat bloeden bij seksueel contact dan groter is omdat de ingang nauwer is. Maar door dergelijke trucs toe te passen stap je dus wel met een leugen het huwelijk in, en of dat wel juist is vraag ik me af. Allahoe Alim! (Allah weet het beste)

Omdat veel vrouwen dit doen, blijft helaas de mythe bestaan dat elke maagd in haar huwelijksnacht bloed, terwijl dat dus in normale omstandigheden in veel gevallen, zo�n 70% tot 75% niet het geval is. En dat alles alleen maar vanwege het culturele belang, waar met name de man bloed wil zien�


Let wel dit stuk is niet geschreven als een soort vrijbrief om maar te doen wat men wenst en hiermee in zonden te vervallen, want voorop staat dat volgens de regels van de Islam het verboden (zina, zonden) is om seksueel contact v��r het huwelijk te hebben�.Maar dat is niet waar we het over hebben, zina (zonden, ontucht) plegen zou een ander onderwerp zijn, er werd gevraagd om een stukje over het maagdenvlies (hymen) te schrijven en wat dat nu eigenlijk wetenschappelijk gezien is en inhoud�

Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig voor Allah (swt) in verband met zina (zonden, ontucht) en moeten beiden aandacht schenken aan Zijn bevelen en verboden. De Moslimman en vrouw doen dus wat Allah (swt) hen heeft bevolen en blijven weg van hetgeen Hij (swt) verboden heeft. En zij geloven dat ze zullen worden ondervraagd over datgene wat zij in dit leven hebben gedaan.

Tot slot wil ik afsluiten met een Aya uit de Qor�aan: "En degene die eerzame vrouwen beschuldigen (van ontucht) en vervolgens geen vier getuigen brengen, slaat hen met tachtig stokslagen. En aanvaardt nooit getuigenissen van hen, want zij zijn degenen die zware zonden begaan."(Qor�aan Soerah An-N�er 4 aya 4)



Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh
Oegtikoem fie dien Selima el Adel

Bron:
De misverstanden rond het Maagdenvlies
Laa ilaha illa Anta Soeb7anaka inie kuntu mina dalimien
Terug naar boven
lika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 februari 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 60
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote lika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 11:51
Salaam

bedankt oeghtie voor al deze uitleg.
barakallahoe fiek

beslema
DE DOOD IS ZO VLAKBIJ MAAR DAT BESEF JE NIET ..... ALS JE GENIET GENIET DAN OP DE MANIER DAT ALLAH swt JE DE HEMEL AANBIEDT...!!!!!
Terug naar boven
tolika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tolika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:37

salamo galaykoum

Het kan zijn dat iemand zonder maagdenvlies word geboren of toen ie kind was heeft verloren bij het verkeerd spelen ofzo.

maar mannen zijn niet dom en als een man ervaring heeft dan weet hij het verschil tussen een meisje die wel en geen gemeenschap heeft gehad. Die verschil is heel groot,

En een maagdenvlies hoeft niet altijd te bloeden, wat de meeste mensen ook denken.

het is gewoon een vliesje wat scheurt,soms verlies je wel bloed.

ik hoop dat alle meisjes dit ook behouden tot hun huwlijksnacht.

sokran

Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:42

Het maagdenvlies is wel iets dat scheurt, maar wat veel belangrijker is en m.i. ook eens zou moeten doordringen in islamitische gezinnen is het feit dat dit niet alleen gebeurt door ontmaagding maar net zo goed door tampons en sporten.

Ik bloedde ook niet de eerste keer.

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 14:59

salamoe allah lieve broeders en zussenBig smile

Ik vraag me wel eens af, als  meisjes dan het toch doen, (wat de situatie van onze zuster "lika" is) nr de dokter gaan met de  intentie: ik ben toch zeker van mijn eigen, heb gn geslachtsgemeenschap gehad en dus nog maagd=(de maagdelijkheid volgens de islam)...wat als de dokter het tegengestelde beweert en zegt jij bent nt meer maagd...ik denk toch dat onze zusters goed moeten nadenken over dz zaak voor ze dat gaan doen, ik bedoel islaam verplicht jou nt om dat te doen...want ja zo'n uitspraak vd dokter gaat jou leven toch op het spel zetten...en dan zit je weer met een ander probleem dat je weer moet bewijzenAngry

Ik sluit hierbij mijn bericht met een ayaat uit soerat "an nisaa"

O, gij mensen, vreest uw Heer, Die u van ��n enkele ziel schiep en daaruit haar gezellin schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en (weest plichtsgetrouw) betreffende de familiebanden. Voorwaar, Allah is Bewaker over u.

Wallahoe Aqbar wa a3lam

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 15:00
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Het maagdenvlies is wel iets dat scheurt,

Het maagdenvlies kan evengoed enkel een ribbeltje zijn, of praktisch onbestaand zijn.  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.113 seconden.