Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

ongelovig = Hel?

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ongelovig = Hel?
    Geplaatst op: 03 december 2004 om 08:44

Bismillahir Rahmanir Rahiem.

Salaam alaikoem,

Ik wil graag jullie mening over iets waar ik al een tijdje over na zit te denken. In de Koran staat beschreven dat mensen die ongelovig zijn naar de Hel gaan. Christenen en Joden zijn ook ongelovig, omdat zij in het verkeerde geloven, dus die gaan ook naar de Hel. ( laat Allah me vergeven als ik iets verkeerds zeg )

Nu zat ik te denken, de Joden en de Christenen hebben vroeger het ware geloof verdraaid, de Christenen gingen zeggen dat Jezus de zoon van God was, en de Joden gingen een kalf aanbidden. Maar ik denk dan, de Christenen en de Joden die nu leven hebben het geloof van hun ouders meegekregen. Ze hebben bijna geen kennis over de Islam, en de dingen die ze horen, zijn meestal negatief. Zal Allah ze dan nog naar de Hel sturen als ze voor Hem staan?

En ook mensen die helemaal niet geloven, maar toch veel goede daden doen, die gewoon onwetend zijn, en ook alleen maar negatieve dingen over de Islam horen, zullen hun naar de Hel gestuurd worden als ze voor Hem staan? Als dat zo is... is dat dan niet onrechtvaardig? En ik weet Allah is niet onrechtvaardig, dus dit is een punt voor mij wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is hoe ik hier over na moet denken, dus graag jullie mening, en een poging tot duidelijkheid voor mij. Insha Allah.

Liefs Tarah

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 09:32
reacties please... deze vraag is echt belangrijk voor mij...
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 09:33

Assalamoe alykoem,

zoals in de Quran staat, ieder ongelovige zal de hel binnentreden, of hij nou goede daden heeft verricht of niet, want er is geen grotere zonde dan de schepper ontkennen, daarmee zijn hun goede daden niet van nut, zoals in de hadith staat worden zij voor hun goede daden in het wereldse leven beloond, in het hiernamaals zal Allah hen vergeten zoals zij Hem hebben vergeten tijdens het wereldse leven.

verder wij als moslims behoren te geloven dat Allah Rechtvaardig is, dus denk niet dat Allah iemand onrecht zal doen, zoals in de hadith Qudsi staat; Allah heeft onrecht voor Zichzelf verboden en heeft het ook voor zijn dienaren verboden. onrecht is iets ongoddelijks. de Rechtvaardige is 1 van de 99 namen van Allah.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 09:51
alhamdoelillah, dankjewel voor je reactie. djazaki allahoe gairan.
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 14:01
In eerste instantie geplaatst door tarah

Bismillahir Rahmanir Rahiem.

Salaam alaikoem,

Ik wil graag jullie mening over iets waar ik al een tijdje over na zit te denken. In de Koran staat beschreven dat mensen die ongelovig zijn naar de Hel gaan. Christenen en Joden zijn ook ongelovig, omdat zij in het verkeerde geloven, dus die gaan ook naar de Hel. ( laat Allah me vergeven als ik iets verkeerds zeg )

Nu zat ik te denken, de Joden en de Christenen hebben vroeger het ware geloof verdraaid, de Christenen gingen zeggen dat Jezus de zoon van God was, en de Joden gingen een kalf aanbidden. Maar ik denk dan, de Christenen en de Joden die nu leven hebben het geloof van hun ouders meegekregen. Ze hebben bijna geen kennis over de Islam, en de dingen die ze horen, zijn meestal negatief. Zal Allah ze dan nog naar de Hel sturen als ze voor Hem staan?

En ook mensen die helemaal niet geloven, maar toch veel goede daden doen, die gewoon onwetend zijn, en ook alleen maar negatieve dingen over de Islam horen, zullen hun naar de Hel gestuurd worden als ze voor Hem staan? Als dat zo is... is dat dan niet onrechtvaardig? En ik weet Allah is niet onrechtvaardig, dus dit is een punt voor mij wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is hoe ik hier over na moet denken, dus graag jullie mening, en een poging tot duidelijkheid voor mij. Insha Allah.

Liefs Tarah

Wa Alaikoem salam

Imam Abu Hanifa heeft gezegd dat iemand die in een God gelooft nog verlossing kan krijgen. Imam Ghazalli verdeelt de christenen en joden als groepen. Als mensen die geboren zijn in fitrah (na de profeet vrede zij met hem). Als zij bijvoorbeeld nooit de boodschap op een correcte manier te horen hebben gekregen, dan ligt het anders.

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 14:17

Salam Aleikum,

In de tijd van voor Noeh, was er een volk dat leefde volgens de wetten van Allah, Hem en alleen Hem aanbaden ze.

Maar natuurlijk was de shaytaan er ook, hij moest een zou een list bededenken om ervoor te zorgen dat Allah ze niet mer lief zou hebben, maar hoe?

Hij kwam met een slinkse plan, de enige manier waardoor Allah jou niet lief zal hebben is als je een deelgenoot aan hem toekent, of zijn bestaan niet erkent. Ook deze mensen verloren hun dierbaren, en de heiligen (geestelijken) die ze erg missten als ze dood waren, dus wat de shaytaan deed.... De mensen wouden ze wel herdenken en begonnen tekeningen te maken van die mensen, zodat ze ze toch dicht bij hen konden hebben, ook al waren ze overleden en begraven.

Maar de tekeningen gingen over op beelden, en het herdenke van ze aan respect betonen aan de overledenen ging over op aanbidding, en de kinderen van de mensen deden er per generatie weer een schepje bovenop.

Ze begonnen dieren te offeren voor ze, en bij ze om dingen vragen en het werd een werkelijke aanbidding, dat wat ze deden voor Allah, deden ze nu voor die beelden, en het werden er steeds meer en meer, en ieder had een naam.

Allah werd woedend en strafte ze, door regen op te houden, waardoor de gewassen verkleinden, en er werden minder kinderen geboren, maar de mensen begrepen dat niet, en zochten juist toevlucht tot de beelden, ze begrepen het maar niet, en toen stuurde Allah Profeet Noeh vzmh.

ma3a salama

Terug naar boven
Bodosan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bodosan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 03:48
L.S.,
Een ongelovige zal niet in de hel geloven daar dit een religieus begrip is. De enige grond voor aanname van de hel is geloof.  De gelovige zal beamen dat de ongelovige in de hel komt, omdat dit strookt met zijn/haar geloof. De ongelovige die niet in de hel gelooft kan natuurlijk moeilijk geloven in de hel te komen, dus voor deze groep is de vraag niet relevant. Zoals bij alle zaken het geloof betreffend bepaalt het geloof zelf het waarheidsgehalte. Voor de ongelovige zijn geloofszaken derhalve een non-issue omdat ze binnen zijn/haar beleven niet bestaan. Elke religie is een zichzelf vervullende wens en waarheid. Dat maakt het imo ook onmogelijk dat er ooit enige vorm van discussie kan bestaan mbt geloofszaken tussen gelovigen en ongelovigen.
Bodosan
 
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 05:26
Wat is eigenlijk de preciese definitie van een ongelovige gezien vanuit  de Islam?

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 05:54

In eerste instantie geplaatst door Herne

Wat is eigenlijk de preciese definitie van een ongelovige gezien vanuit  de Islam?

Ja, dit vind ik zelf ook een vreemd iets. Zover ik begrijp / opmerk gaat de moslim er vanuit dat een ieder die niet-moslim is dus ongelovig is.

Ik als, laat ik het noemen, 'niet-boek gelovige' zie iedereen die in een Schepper gelooft (en in het bestaan van een hemel en een hel) waarbij uit wordt gegaan van een goddelijk boek als 'gelovig'.

Maar enfin. Kan zijn dat ik de moslims verkeerd begrijp. Ben dus ook best nieuwsgierig naar het antwoord.

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 06:15

Het is vrij simpel, iedereen die niet in Allah en Mohammed als laatste profeet gelooft is een ongelovige.
Het enige verschil tussen de Joden/Christenen en andere religie`s of ongelovige, is dat eerst genoemde behoren tot de mensen van het boek, met als "voordeel" dat ze in een Islamitische staat ,door het geven van een extra belasting, hun godsdienst mogen blijven beoefenen.
Hogere bestuurlijke functie`s zijn echter uitgesloten.

groet Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 06:22
Maar dat is dan toch discriminatie?
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 07:19

Van uit jou gezichts punt bekeken is het discriminatie, een moslim zou kunnen zeggen dat het de eigen keuze is om niet te kiezen voor de "waarheid", en vinden het onbegrijplijk dat je niet kiest voor de Islam.
Daarbij is het niet van belang wat de indivuele moslim er nou van vindt, Gods wetten, samen gevat in de Sharia bepalen de status van de dhimmi (ongelovige die leeft in een Islamitisch staat).
En je kunt natuurlijk Allah onmogelijk van discriminatie beschuldigen, zodat er waarschijnlijk weer in allerlij onmogelijke bochten wordt gedrongen om dit goed te praten.

groetjes Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 08:42

Salaam alaikoem mensen,

Jullie dwalen een beetje af van mijn vraag ahaha... geef mij niet alleen zogenaamde verzen waarom een onwetende ongelovige die goede werken doet in de Hel zou belanden, ik ken ze. Geef mij ook een duidelijke logische verklaring waarom dat dan zo zou zijn, ik verwacht eigenlijk wel veel van jullie he :D Weten iemand van jullie anders waar ik wel een duidelijk antwoord op deze vraag zou kunnen krijgen? Want ik zit echt met deze vraag...

Liefs Tarah

ma'asalama

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 09:00

Hoi Tarah,

Ik weet niet of mijn antwoord jou zal helpen, maar ik probeer het toch omdat het een voorbeeld uit de praktijk is. Mijn zwager (ongelovig) is getrouwd met een Christelijke vrouw. In beginsel had deze vrouw (mijn schoonzus) moeite met het feit dat als zij beiden dood zouden gaan elkaar niet meer zouden zien omdat zij dus kortgezegd naar de hemel zou gaan en hij niet.

Nu, pas geleden vroeg ik haar hoe zij nu met dit 'gegeven' omgaat. Zij zei mij dat zij er niet meer vanuit gaat dat alleen gelovigen in de hemel komen, maar dat het meer gaat om welke daden je verricht op deze aardbol wat dus bepaalt of je wel of niet in de hemel komt. M.a.w. er is voor haar geen onderscheid tussen gelovige en ongelovige mensen maar tussen 'goedwillige' en 'kwaadwillige' mensen. Heb je hier wat aan?

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 09:14

Salaam aleikoum.

In hoofdstuk 17 Al Israa staat dat Allah pas bestraft als er een boodschap is afgegeven. Ook zijn er andere overleveringen las ik, zie artikel. Verder zoals hier is gezegd, Allah is rechtvaardig en zal de mensen die de boodchap niet hebben ontvangen nog testen (volgens mening van geleerden). Jonge kinderen die sterven, mensen die in een interval tussen twee profeten hebben geleefd, en andere mensen die de boodschap niet hebben ontvangen. Er zijn hier hadiths over. Bukhaari, 1384. 

Hieronder een artikel met bronnen die hier meer inzicht in geeft inshaAllah.
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=13350&dgn=4

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 10:15

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Maar dat is dan toch discriminatie?

In Nederland hanteert men de scheiding van kerk en staat wat zich o.a. uit in het feit dat een moslima met sluier nooit de functie van rechter zal mogen bekleden. Zo probeert men het "neutrale karakter" van de rechter weer te geven (wat overigens ��n grote schijnvertoning is).
Zo zijn er ook een aantal (zeer klein aantal) landen dat de islamitische wetten implementeert wat inhoudt dat bepaalde gezagsfuncties alleen door moslims bekleedt worden.

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 12:13
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Het is vrij simpel, iedereen die niet in Allah en Mohammed als laatste profeet gelooft is een ongelovige.
Het enige verschil tussen de Joden/Christenen en andere religie`s of ongelovige, is dat eerst genoemde behoren tot de mensen van het boek, met als "voordeel" dat ze in een Islamitische staat ,door het geven van een extra belasting, hun godsdienst mogen blijven beoefenen.
Hogere bestuurlijke functie`s zijn echter uitgesloten.

groet Akbash

Akbash met alle respect ik denk niet dat het zo simpel is.

Bij het weinige dat ik weet werd er in ieder geval in de Koran de joden en Christenen niet tot de ongelovigen gerekend.

Maar hoe dat in de Hadith wordt omschreven weet ik eigenlijk niet.

Daarom vroeg ik ook een definitie vanuit Islam perspectief.

Ik vraag dit niet om te kunnen twisten, maar enkel om een idee te krijgen zodat ik in een discussie teminste niet verschillende denkwijzen door elkaar haal.

Ik heb het idee dat dit nu juist vaak het geval is. Daar schiet niemand iets mee op.

Om te kunnen communiceren moet men wel dezelfde taal spreken of in ieder geval dezelfde begrippen hanteren.

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 12:14
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum.

In hoofdstuk 17 Al Israa staat dat Allah pas bestraft als er een boodschap is afgegeven. Ook zijn er andere overleveringen las ik, zie artikel. Verder zoals hier is gezegd, Allah is rechtvaardig en zal de mensen die de boodchap niet hebben ontvangen nog testen (volgens mening van geleerden). Jonge kinderen die sterven, mensen die in een interval tussen twee profeten hebben geleefd, en andere mensen die de boodschap niet hebben ontvangen. Er zijn hier hadiths over. Bukhaari, 1384. 

Hieronder een artikel met bronnen die hier meer inzicht in geeft inshaAllah.
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=brows e&QR=13350&dgn=4

Salaam aleikoum,

Wa alaikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatuhu.

Masha'Allah, dankjewel voor dit artikel, het maakt het al een stuk duidelijker voor me. Alhamdoelillah. Djazak Allahoe gairan.

ma'asalama

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 12:38
In eerste instantie geplaatst door Herne

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Het is vrij simpel, iedereen die niet in Allah en Mohammed als laatste profeet gelooft is een ongelovige.
Het enige verschil tussen de Joden/Christenen en andere religie`s of ongelovige, is dat eerst genoemde behoren tot de mensen van het boek, met als "voordeel" dat ze in een Islamitische staat ,door het geven van een extra belasting, hun godsdienst mogen blijven beoefenen.
Hogere bestuurlijke functie`s zijn echter uitgesloten.

groet Akbash

Akbash met alle respect ik denk niet dat het zo simpel is.

Bij het weinige dat ik weet werd er in ieder geval in de Koran de joden en Christenen niet tot de ongelovigen gerekend.

Maar hoe dat in de Hadith wordt omschreven weet ik eigenlijk niet.

Daarom vroeg ik ook een definitie vanuit Islam perspectief.

Ik vraag dit niet om te kunnen twisten, maar enkel om een idee te krijgen zodat ik in een discussie teminste niet verschillende denkwijzen door elkaar haal.

Ik heb het idee dat dit nu juist vaak het geval is. Daar schiet niemand iets mee op.

Om te kunnen communiceren moet men wel dezelfde taal spreken of in ieder geval dezelfde begrippen hanteren.

 

Salaam alaikoem.

Ik heb een boekje van Abu Anas Ali Ibn Hussein, het heet raadgevingen voor nieuwe moslims, en daar staat er iets over in:

De bevestiging dat de joden en de christenen ongelovig zijn en het antwoord aan diegenen die onterecht beweren dat men hen niet als ongelovig mag bestempelen.

Vraag: Iemand die lesgeeft in een van de moskeeen in Europa beweerd dat men de joden en de christenen niet als ongelovigen mag bestempelen en jullie weten - mag Allah jullie behoeden - dat diegenen die de moskeeen in Europa bezoeken een minimum aan kennis bezitten. Wij vrezn dat zulke woorden verspreid zullen worden. Wij hopen dat i deze zaak duidelijk uiteen zal zetten?

Antwoord: De woorden die deze mensen uiten is dwaling en kan zelfs ongeloof zijn, dit omdat Allah in Zijn boek de joden en de christenen als ongelovigen heeft bstempeld.

De Meest Verhevene zegt: en de joden zeggen: Esra de zoon van Allah en de christenen zeggen: de Messias is de zoon van Allah. Dit is hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van diegenen die voor hen ongelovig waren. Allah's vloek is over hen, hoe zij zijn afgekeerd.

en...

Waarlijk, ongelovig zijn zij die zeggen Allah Hij is de Messias, de zoon van Maria. Waarlijk, ongelovigen zijn zij die zeggen Allah is ��n der drie.Diegenen onder de kinderen van Israel die niet geloofden werden vervloekt door David en Jezus, de zoon van Maria. Voorwaar de ongelovigen van de mensen van het Boek en de afgodendienaren zulen in het vuur geworpen worden, om daar eeuwig te verblijven. Zij zijn de slechteste der schepselen.

Dit is wel duideljk denk ik he, ik hoop dat het ook goede informatie is.

ma'asalama

 

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 14:35
Dit soort informatie draagt dus bij tot het zaaien van haat tussen volkeren
en vind ik zeer schadelijk voor onze toekomst. Net zoals er onrecht kan
gebeuren als bepaalde passages uit de Koran letterlijk worden genomen,
gebeurt dit ook door een aantal kenmerken uit andere geloven niet in het
juiste perspectief te zien. Ik begrijp niet dat als je beweert volgens de
juiste weg van God/Allah te leven dat je mee wilt gaan in het moedwillig
verspreiden van haat of onbegrip over andere geloven. Zeker, in de tijd
dat de Koran zich openbaarde via Mohammed zullen er genoeg redenen
zijn geweest om kritiek te hebben op de in die tijd zeer letterlijke vormen
van Christendom (Jodendom weet ik weinig van ) die beleden werden.
Daarom is er ook een hele hervormingsbeweging vanuit het Christendom
op gang gezet en sommige interpretaties gaan nog steeds door. Het idee
van Jesus als zoon van God is volgens velen om uitdrukking te geven aan
de bijzondere gaven die Jesus had. Het gegeven dat hij de essentie van
God ontving (waarvan de moslims ook zeggen dat Mohammed deze
ontving) geeft weer dat hij op meditatie-gebied uitzonderlijke kwaliteiten
had. Ik denk dat bv. de Dalai Lama ook deze gaven heeft om heel dicht bij
de goddelijke essentie te komen. Ik denk dat Jesus en alle andere
religieuze figuren uit andere geloven naast deze meditatieve
eigenschappen prachtige, uitzonderlijke goede en wijze mensen waren,
die zo'n bewondering oproepen in hun manier van leven dat ze vandaag
de dag nog diezelfde bewondering kunnen oproepen. Maar allen (ook
Jesus) waren mensen van vlees en bloed.
Dan over de drie-eenheid (God, Jesus, de heilige Geest): deze wordt ook
wel gezien als een uitleg voor : wil, wijsheid en geheugen. Je moet ze
niet letterlijk zien alsof er 3 afzonderlijke dingen aanbeden worden, maar
ze horen bij elkaar. Net als er in de Koran 100 woorden voor God
bestaan. Een andere interpretatie is dat deze 3 gebruikt zijn om de plaats
van de Goddelijke energie aan te geven: binnenin ons (bij zeer velen
sluimerend..), buiten ons en boven ons. Dat vind ik zelf een hele mooie
gedachte, omdat hij het natuurlijkst overkomt op mij.
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Vincent Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2004 om 10:46
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de hel.......
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 december 2004 om 11:59

In eerste instantie geplaatst door elice

Dit soort informatie draagt dus bij tot het zaaien van haat tussen volkeren
en vind ik zeer schadelijk voor onze toekomst. Net zoals er onrecht kan
gebeuren als bepaalde passages uit de Koran letterlijk worden genomen,
gebeurt dit ook door een aantal kenmerken uit andere geloven niet in het
juiste perspectief te zien. Ik begrijp niet dat als je beweert volgens de
juiste weg van God/Allah te leven dat je mee wilt gaan in het moedwillig
verspreiden van haat of onbegrip over andere geloven. Zeker, in de tijd
dat de Koran zich openbaarde via Mohammed zullen er genoeg redenen
zijn geweest om kritiek te hebben op de in die tijd zeer letterlijke vormen
van Christendom (Jodendom weet ik weinig van ) die beleden werden.
Daarom is er ook een hele hervormingsbeweging vanuit het Christendom
op gang gezet en sommige interpretaties gaan nog steeds door. Het idee
van Jesus als zoon van God is volgens velen om uitdrukking te geven aan
de bijzondere gaven die Jesus had. Het gegeven dat hij de essentie van
God ontving (waarvan de moslims ook zeggen dat Mohammed deze
ontving) geeft weer dat hij op meditatie-gebied uitzonderlijke kwaliteiten
had. Ik denk dat bv. de Dalai Lama ook deze gaven heeft om heel dicht bij
de goddelijke essentie te komen. Ik denk dat Jesus en alle andere
religieuze figuren uit andere geloven naast deze meditatieve
eigenschappen prachtige, uitzonderlijke goede en wijze mensen waren,
die zo'n bewondering oproepen in hun manier van leven dat ze vandaag
de dag nog diezelfde bewondering kunnen oproepen. Maar allen (ook
Jesus) waren mensen van vlees en bloed.
Dan over de drie-eenheid (God, Jesus, de heilige Geest): deze wordt ook
wel gezien als een uitleg voor : wil, wijsheid en geheugen. Je moet ze
niet letterlijk zien alsof er 3 afzonderlijke dingen aanbeden worden, maar
ze horen bij elkaar. Net als er in de Koran 100 woorden voor God
bestaan. Een andere interpretatie is dat deze 3 gebruikt zijn om de plaats
van de Goddelijke energie aan te geven: binnenin ons (bij zeer velen
sluimerend..), buiten ons en boven ons. Dat vind ik zelf een hele mooie
gedachte, omdat hij het natuurlijkst overkomt op mij.

Ik denk dat je in sommige dingen wel gelijk hebt. Ik probeer ook zeker geen haat over te dragen, ik schreef alleen een stukje tekst over uit een boekje. Ik zal er nog even aan toe voegen dat ik zelf niet denk dat Joden en Christenen in de Hel komen. Zij zijn ook gelovig. Als ik kijk naar de Koran, m.b.t. de verzen die erin staan over de Christenen en de Joden, dan denk ik dat er word gepraat over de Joden en de Christenen van toen, die de Islam in een kwaad daglicht probeerde te stellen, en die de waarheid niet wilde aanvaarden. Want zoals ik al eerder zei, de Joden en de Christenen die nu leven weten niet hoe het toen gegaan is, en weten dus ook niet de volledige waarheid, maar proberen wel om hun leven zo goed mogelijk te leven. Dus ik denk zelf niet dat Allah(swt) ze daarvoor zou straffen. Dat zou in mijn opzicht onrechtvaardig zijn, en Allah(swt) is niet onrechtvaardig. Dan hebben we ook nog vers 62 uit soera al-baqarah :

Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

Dit is ook een vers wat er volgens mij op aanduidt dat niet alle Jodenen en Christenen naar de Hel zullen gaan. Mijn eigen mening is hier nog niet helemaal duidelijk over, en dat zal die ook nooit zijn. Pas wanneer de Dag des Oordeels is aangekomen zal ik mijn antwoord hebben, maar goed, het was ook zeker niet mijn intentie om te denken dat het antwoord dat ik gaf de waarheid was. Ik haalde een stukje informatie uit een boekje, en moest mijn mening daar zelf ook nog over vormen.

Dan verder ben ik het niet met je eens over de drie-eenheid. Ik denk zelf dat Jezus(vzmh) nu een mooi plekje heeft gekregen in het Paradijs, als hij een deel van God zou zijn, dan zou hij taken uitvoeren die Allah(swt) ook uitvoert, dus dat vind ik zelf niet logisch. En de Heilige Geest is volgens mij ook geen deel van God, hij is een helper van Allah(swt). Zo zie ik het. En nogmaals, ik probeer jullie echt niet te overtuigen dat mijn antwoord het goede is, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd. Ik moet nog veel leren, zoals iedereen, en nooit kan iemand garanderen dat het antwoord wat hij geeft goed is.

Liefs Tarah

ma'asalama

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 04:57
[QUOTE=tarah]

Dan verder ben ik het niet met je eens over de drie-eenheid. Ik denk zelf dat Jezus(vzmh) nu een mooi plekje heeft gekregen in het Paradijs, als hij een deel van God zou zijn, dan zou hij taken uitvoeren die Allah(swt) ook uitvoert, dus dat vind ik zelf niet logisch. En de Heilige Geest is volgens mij ook geen deel van God, hij is een helper van Allah(swt). Zo zie ik het. En nogmaals, ik probeer jullie echt niet te overtuigen dat mijn antwoord het goede is, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd. Ik moet nog veel leren, zoals iedereen, en nooit kan iemand garanderen dat het antwoord wat hij geeft goed is.


Liefs Tarah



Hoi Tarah
Ik bedoel ook niet dat ze alledrie hetzelfde zijn en kunnen, maar om het verbond tussen de 3 uit te leggen.
In iedere mens zit een klein stukje God, laat ik het dan zo uitleggen. Niet dat de mens daardoor hetzelfde kan als God maar uit te leggen dat we daardoor contact met God kunnen hebben. Ik zie dat contact terug in ons geweten, als een innerlijke stem die raadgeeft wat voor beslissingen je moet nemen.Bij de ene mens is dat contact sterker dan bij de andere, maar je kunt het onwikkelen.Bij Jezus en andere heilige figuren (zoals bij jullie Mohammed)was het zo sterk ontwikkeld dat zij door God uitverkoren waren. Is het zo duidelijker?
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 06:51
:) jah ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk niet dat de Christenen er zo ook over denken. Ik denk dat die Jezus en de Heilige Geest echt zien als een deel van God, daar ben ik het niet mee eens. Maar wat je zegt zit wel iets in. :) Maar dan zou het eigenlijk een 8-eenheid moeten zijn, aangezien er 6 profeten waren. Waarom telt Jezus dan wel als een deel van de drie-eenheid, en de andere Profeten niet?
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 07:50
Jezus stelt in dit geval het stukje van God (het geweten)in alle mensen voor. Als voorbeeld voor alle mensen na hem.
Terug naar boven
Maandochter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maandochter Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 08:36
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Van uit jou gezichts punt bekeken is het discriminatie, een moslim zou kunnen zeggen dat het de eigen keuze is om niet te kiezen voor de "waarheid", en vinden het onbegrijplijk dat je niet kiest voor de Islam.
Daarbij is het niet van belang wat de indivuele moslim er nou van vindt, Gods wetten, samen gevat in de Sharia bepalen de status van de dhimmi (ongelovige die leeft in een Islamitisch staat).
En je kunt natuurlijk Allah onmogelijk van discriminatie beschuldigen, zodat er waarschijnlijk weer in allerlij onmogelijke bochten wordt gedrongen om dit goed te praten.

groetjes Akbash

 

Dhimmischap is onderdrukking en discriminatie.

Laten we de zaak eens vanuit een ander perspectief benaderen, dat van de niet-moslim.

Wat zouden jullie moslims ervan vinden dat wij Nederlanders aan moslims extra belasting zouden opleggen? Jullie zouden staan gillen als speenvarkens over zoveel onrecht!

Islam acht zichzelf superieur. Moslims hebben meer rechten dan niet-moslims. Vandaar dat de islam in alle landen waar zij doorgedrongen is, heeft geleid tot conflicten, oorlog en bloedvergieten. Zolang moslims in de minderheid zijn (zoals nu nog in Nederland) zullen ze vreedzaam gedrag vertonen, eenmaal in de meerderheid wordt alleen islam geaccepteerd en is elke tolerantie voor andere geloven verdwenen. Zo is het altijd gegaan.

Neem het hindoeland India, sinds de islam is binnengedrongen zijn er zo'n 100 miljoen hindoes vermoord en duizenden tempels afgebrand. Dat terwijl hindoe�sme een erg tolerant geloof is. Het probleem is dat islam niets anders dan islam tolereert. Afgodendienaren moeten sowieso branden in de hel.

Zo kan het gebeuren dat kritiek op de islam je dood wordt. Mohammed liet kritici ook vermoorden door zijn aanhangers kunnen we lezen in de hadith.

De intolerantie van de islam en het gemak waarmee moslims andere mensen vermoorden is wat niet-moslims wereldwijd angst inboezemt. Dat neem je niet weg door te blijven beweren dat islam vrede is.

 

 

 

Terug naar boven
Maandochter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 16 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maandochter Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 08:44

In eerste instantie geplaatst door tarah

:) jah ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk niet dat de Christenen er zo ook over denken. Ik denk dat die Jezus en de Heilige Geest echt zien als een deel van God, daar ben ik het niet mee eens. Maar wat je zegt zit wel iets in. :) Maar dan zou het eigenlijk een 8-eenheid moeten zijn, aangezien er 6 profeten waren. Waarom telt Jezus dan wel als een deel van de drie-eenheid, en de andere Profeten niet?

Moslims proberen anderen wijs te maken dat christenen in 3 goden geloven.

Dat is echt lasterlijke onzin, ik ben zelf geen christen, maar ik weet dat christenen in 1 God geloven, die zich op 3 manieren manifesteert (als Vader, Zoon en Heilige geest, hetgeen je vraag beantwoordt: Jezus is de Zoon van God in de christelijke leer)

Is die drie-eenheid nu echt t� moeilijk om te begrijpen voor moslims?

Het valt me op dat zelfs moslims aan wie het uitgelegd is, blijven volharden in een foutieve uitleg (die van 3 goden), alleen maar om christenen belachelijk te maken. Aan de andere kant wordt geen kritiek op de eigen religie geduld (nee islam is verheven boven alle kritiek, islam is superieur, islam is de waarheid blabla), laat staan dat een moslim ooit zelfkritiek zal hebben.

 

 

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 09:37

Zo kan het gebeuren dat kritiek op de islam je dood wordt. Mohammed liet kritici ook vermoorden door zijn aanhangers kunnen we lezen in de hadith.

Mohammed liet die mensen toen doden omdat zij een grote bedreiging waren voor hem, en voor zijn Oemmah. Zij wilden hem en zijn Oemmah toen in het geheel vernietigen zodat er niks van over bleef. Net zoals wat er met Theo van Gogh gebeurt is, was verkeerd. Je mag niet iemand vermoorden omdat hij/zij kritiek heeft op jou geloof. Dat is niet wat de Islam verkondigt, en de mensen die het wel doen, volgen hun geloof dan ook niet goed. Je moet het maar gewoon zo zien. Sommige mensen gebruiken hun geloof om hun daden te rechtvaardigen. Maar ook zij zullen daarvoor gestraft worden.

Moslims proberen anderen wijs te maken dat christenen in 3 goden geloven. Dat is echt lasterlijke onzin, ik ben zelf geen christen, maar ik weet dat christenen in 1 God geloven, die zich op 3 manieren manifesteert (als Vader, Zoon en Heilige geest, hetgeen je vraag beantwoordt: Jezus is de Zoon van God in de christelijke leer)

Jah, maar als Jezus behoort tot een drie-eenheid, dan is hij een deel van God. Ik vind zelf.. Jezus behoort daar niet toe, hij was een Profeet. En dan gaan de christenen ook zeggen dat Jezus de Zoon van God is. Je bent iemand zijn zoon als je door iemand verwekt bent. God verwekt niet, hij heeft geschapen. Ik zie God liever als ��n, de Profeten, en de Engelen zie ik apart. Zij zijn/waren een hulp voor de mensheid, dat wil voor mij niet zeggen dat ze dan meteen een deel van God zijn.

Het valt me op dat zelfs moslims aan wie het uitgelegd is, blijven volharden in een foutieve uitleg (die van 3 goden), alleen maar om christenen belachelijk te maken. Aan de andere kant wordt geen kritiek op de eigen religie geduld (nee islam is verheven boven alle kritiek, islam is superieur, islam is de waarheid blabla), laat staan dat een moslim ooit zelfkritiek zal hebben.

Een moslim die kritiek heeft op het Christendom of op het Jodendom is geen goede moslim denk ik zelf, aangezien Mohammed (vzmh) vroeger ook geen kritiek had of zichzelf hoger voelde tegenover de Christenen of de Joden, of ze belachelijk probeerde te maken. En moslims moeten de Soennah van de Profeet volgen. Mohammed (vzmh) was degene die respect had voor het geloof van de Joden en de Christenen, en de Joden waren degenen die Mohammed (vzmh) daarom uitlachten, en zelfs vermoorden. Ik denk dat je toch nog iets meer moet lezen over hoe Mohammed vroeger geleeft heeft, dan zul je er ook achterkomen hoe moslims leven, of behoren te leven.

Is die drie-eenheid nu echt t� moeilijk om te begrijpen voor moslims?

Nog even dat lachende poppetje van je.. Het komt bij mij over alsof je de Islam en de moslims uitlacht, dat is ook niet echt een blijk van respect, dus wie ben jij dan om kritiek te geven op de "foute" moslims, terwijl je het zelf ook doet??

Vergeef me als ik ergens verkeerde informatie over gegeven heb, dit is hoe ik erover denk, en kan natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat het de waarheid is.

Liefs Tarah

Terug naar boven
chaandi Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote chaandi Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 10:25

As Salaam alaikum,

Als eerst wil ik zeggen dat ik het soms wel komisch vind hoor, om zo de forums door te lezen. Sommige reacties - zowel van moslims als van niet-moslims - zijn pure komediestukken voor me. Een lach en een traan.

Zo ook het volgende bericht van Maandochter. Ik kon het niet laten om hier even op te reageren.

Maandochter wrote:

In eerste instantie geplaatst door tarah

:) jah ik begrijp wat je bedoelt, maar ik denk niet dat de Christenen er zo ook over denken. Ik denk dat die Jezus en de Heilige Geest echt zien als een deel van God, daar ben ik het niet mee eens. Maar wat je zegt zit wel iets in. :) Maar dan zou het eigenlijk een 8-eenheid moeten zijn, aangezien er 6 profeten waren. Waarom telt Jezus dan wel als een deel van de drie-eenheid, en de andere Profeten niet?

Moslims proberen anderen wijs te maken dat christenen in 3 goden geloven.

Hahahah .. nu heb ik veel gehoord in mijn nog zo  korte  leven, maar dit hoor ik voor het eerst. Wij moslims hebben dus als doel om anderen - ik neem aan niet-christenen, of juist wel christenen, i dunno - wijs te maken dat christenen in 3 goden geloven. Ja, inderdaad. De 6 zuilen van de Islam: 1) Geloofsbelijdenis 2)Gebed 3)Vasten 4)Armenbelasting 5)Bedevaart 6)Anderen wijsmaken dat christenen geloven in 3 goden.

Het spijt me al ik kwetsend overkomt, dat is zeker niet de  bedoeling. Ik probeer alleen te laten zien hoe dit soort berichten bij mij overkomen.

Dat is echt lasterlijke onzin, ik ben zelf geen christen, maar ik weet dat christenen in 1 God geloven, die zich op 3 manieren manifesteert (als Vader, Zoon en Heilige geest, hetgeen je vraag beantwoordt: Jezus is de Zoon van God in de christelijke leer)

Ik ben ook geen christen, maar ik weet dat er tig verschillende stromingen zijn in het christendom. En dat niet elke stroming in de 3-eenheid gelooft. Om te spreken over 'de christen' is in mijn opnie dus eigenlijk fout. Wat betreft de dogma van de 3-eenheid, moet men beseffen dat de formulering een compromis is geweest, die eeuwen na de 'dood' van Jezus is gemaakt. Men moet ook beseffen dat de toenbestaande gelovigen die niet achter deze 3-eenheid stonden, omdat ze bijvoorbeeld geloofden dat Jezus slechts een boodschapper was, massaal vervolgd werden. En degenen die niet vervolgd waren, hielden uit veiligheidsoverwegingen hun mond. Wie was er dan nog over om over te brengen dat er ook andere visies waren?

Is die drie-eenheid nu echt t� moeilijk om te begrijpen voor moslims?

Nee

Het valt me op dat zelfs moslims aan wie het uitgelegd is, blijven volharden in een foutieve uitleg (die van 3 goden), alleen maar om christenen belachelijk te maken. Aan de andere kant wordt geen kritiek op de eigen religie geduld (nee islam is verheven boven alle kritiek, islam is superieur, islam is de waarheid blabla), laat staan dat een moslim ooit zelfkritiek zal hebben.

Het zal vast zo zijn dat de moslims aan wie JIJ het uitgelegd hebt, blijven volharden in een foutieve uitleg (die van 3 goden), misschien niet 'alleen maar om christenen belachelijk te maken' maar misschien omdat de uitleg die van jou komt geen overtuigingskracht heeft. En alleen maar om christenen belachelijk te maken - nou, nou .. Er zijn meer religies op de wereld, what makes you think dat christenen de uitzonderlijke positie zouden hebben om belachelijk gemaakt te worden?

Wat betreft kritiek op de Islam, kan ik maar 1 ding zeggen. Islam is vrede en onderwerping aan de enige God. En er is geen kritiek te uiten op God of op Gods Woord. Wel is er genoeg 'kritiek' [ik spreek liever over feedback] te uiten op moslims en de manier zij invulling geven aan die vrede en overgave, maar dan moet je de individu aanspreken. Want moslims, ook ieder verschillend van de ander, zijn mensen (ja ja) en mensen kunnen fouten maken.

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 10:36
[QUOTE=tarah]

[COLOR=#0099ff]"Jah, maar als Jezus behoort tot een drie-eenheid, dan is hij een deel van God. Ik vind zelf.. Jezus behoort daar niet toe, hij was een Profeet. En dan gaan de christenen ook zeggen dat Jezus de Zoon van God is. Je bent iemand zijn zoon als je door iemand verwekt bent. God verwekt niet, hij heeft geschapen."


Tarah,
Opnieuw: Jezus stelt in het geval van de 3-eenheid het stukje van God (het geweten)in alle mensen voor. Als voorbeeld voor alle mensen na hem. Zodat mensen altijd eerst naar hun innerlijke stem luisteren voordat ze handelen. De zoon van God wordt op geen enkele manier zo bedoelt dat Jesus door God gebaard is ofzo. Wat het christelijk geloof zegt: we zijn allemaal kinderen van God, want we zijn allemaal onderdeel van de schepping. Dat wil niet zeggen dat we goddelijk zijn! Het is vanuit liefde bedoelt: aangegeven dat er voor iedereen hoop is, dat je moet luisteren naar dat innerlijke stemmetje dat je via God hebt gekregen en dat het dan wel goed komt. En Jesus was die "voorbeeld-zoon" (evenals na hem de profeten uit jullie geloof).
Het gaat erom Tarah, hoe goed moet ik het nog uitleggen voordat je het begrijpt..Als jij, die het goed meent al niet wilt begrijpen, wat moet het dan met de anderen? Snif!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.