Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Allah spreekt tot de ongelovigen!!

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Allah spreekt tot de ongelovigen!!
    Geplaatst op: 15 december 2004 om 17:08

in de naam van, de Barmhartige, de Genadevolle,

52:30 Of zeggen zij: "een dichter, wij wachten af of het noodlot hem met ongeluk zal treffen"

31: zeg (O Mohammed): "wacht maar af: voorwaar, ik behoor met jullie tot de afwachtenden"

32: of beveelt hun verstand hun dit, of zijn zij een overtredend volk"

33: of zeggen zij: "hij heeft hem (de Quran) verzonnen" nee, zij geloven niet.

34: laten zij dan een bericht brengen dat daaraan gelijk is, als zij waarachtigen zijn.

35: of zijn zij uit het niets geschapen, of zijn zij (zelf) de scheppers

36: of hebben zij de hemelen en de aarde geschapen zelfs zij zijn er niet van overtuigd.

37: of bevinden zich bij hen de schatten van jouw Heer, of hebben zij de heerschappij

38: of beschikken zij over een ladder (die tot in de hemel reikt) waarop zij kunnen afluisteren laat dan de afluisteraar onder hen met een duidelijk bewijs komen.

39: of zijn voor Hem de dochters en voor jullie de zonen

40: of vraag jij van hen een beloning, zodat zij belast zijn met een schuld

41: of is bij hen het onwaarneembare, zodat zij het kunnen opschrijven

42: of willen zij een list beramen degenen die niet geloven zijn degenen die in een list verstrikt raken.

43: of hebben zij een andere god dan Allah Heilig is Allah, boven de deelgenoten die zij (Hem) toekennen.

44: en als zij een stuk uit de hemel (zouden) zien neerstorten, dan zeggen zij: "stapelwolken"

45: laat hen maar, totdat zij hun Dag ontmoeten waarop zij door de bliksemslag getroffen zullen worden.

46: op die Dag zal hun list niets baten, en zij zullen niet worden geholpen.

47: en Voorwaar, voor degenen die onrecht pleegden is er daarnaast nog een bestraffing, maar de meesten van hen weten het niet.

48: wees geduldig met de beschikking van jouw Heer. voorwaar. jij bent in Onze Ogen. en prijs de Glorie van jouw Heer wanneer jij staat.

49: en in de nacht, prijst Zijn Glorie, en (ook) bij het vervangen van de sterren (in de vroege ochtend).

luister hier de gehele soerah: http://quran.islamway.com/shiddy/052.mp3

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2004 om 13:08

Salaam Aleikum Abou Jabir,

Mijn dank voor je bijdrage. Mooie soerah.

Je broeder,

Malcolm X

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2004 om 01:46
Waar ga je dan heen vraag? En waarom hoor je hier niet? ik dacht dat je et wel leuk vond hier....
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2004 om 17:05

In de naam van Allah, de barmhartige, de Genadevolle,

56:57 Wij hebben jullie geschapen, waren jullie maar overtuigt geweest!

58 Hoe denken jullie dan over dat (zaad) wat jullie uitstorten

59 Hebben jullie dat geschapen of zijn Wij de Scheppers

60 Wij hebben de dood onder jullie bepaald, en Wij zijn niet zwak.

61 Om schepselen zoals jullie te scheppen en om jullie opnieuw tot leven te brengen in (een schepping) waarvan jullie niet weten.

62 En voorzeker, jullie hebben kennis over de eerste schepping, hadden jullie er maar lering uit getrokken!

63 Hoe denken jullie dan over wat jullie zaaien

64 Zijn jullie het die het doen groeien of zijn Wij het Die doen groeien

65 Als Wij zouden willen, dan zouden Wij het laten verdorren, zodat jullie het zouden blijven treuren.

66 (En zeiden:) "Voorwaar, wij zijn zeker met schuld beladen.

67 Wij zijn zelfs beroofd"

68 Hoe denken jullie dan over het water dat jullie drinken

69 Zijn jullie het die het uit de wolken doen neerkomen of zijn Wij de neerzenders

70 Als Wij zouden willen, dan zouden Wij het tot zout water maken. Waren jullie maar dankbaar!

71 hoe denken jullie dan over het vuur dat jullie ontsteken

72 Hebben jullie de boom daarvan voortgebracht, of zijn Wij de voortbrengers

73 Wij hebben het (vuur) gemaakt ter herinnering en tot nut voor de reizigers.

74 Prijst daarom de Naam van jouw Heer, de Geweldige.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 03:51

Hoi Abou,

Ik weet het niet hoor, maar als ik jouw aangehaalde teksten doorlees dan komt die Allah bij mij over als een klein, achterdochtig kind dat er vanuit gaat dat 'de ongelovigen' enkel bezig zijn listen te verzinnen tegen de moslims. En dat men (de moslims) zich vooral maar niet moeten inlaten met die 'slechte' ongelovigen. Heeft er wel eens een grotere/gevaarlijkere racist bestaan?

Goh... de houding van vele moslims t.o.v. de 'ongelovigen' als bv. het zich altijd maar in het hoekje gedrukt voelen/achtergesteld voelen is mij sinds ik hier op dit forum ben wel geheel duidelijk geworden. Als je altijd maar uitgaat van het slechte in de mens ('de ongelovige') wordt het inderdaad nooit wat h�? Ik denk dat dit ook de reden is waarom bijv. Vraag niet meer op dit forum komt. Fijn hoor zo'n geloof dat gebaseerd is op angst en achterdocht jegens andersdenkenden. Ik dacht dat 'God/Allah' eenheid zou willen scheppen tussen de mensheid. Nou laat ik je dit zeggen, hij heeft dit niet goed aangepakt want sommige van zijn volgelingen schijnen zijn boodschap niet goed te hebben begrepen, h� Abou? 

Groeten,
Brigitte

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 04:13

Hoi Brigitte,

het gaat net om of je je aangesproken voelt of niet, misschien zijn dat voor jou kleine woorden, en dat zal kunnen, omdat het maar een vertaling is, wanneer het arabische wordt gelezen zal men versteld van staat, de poeziestijl is zo prachtig.

verder vind ik dat het probleem bij jou ligt, niet bij de aangehaalde teksten, de essentie van de teksten is heel duidelijk, nameijk "zal een schepsel niet in zijn schepper willen geloven??", daar draait het allemaal om, maar aan je post merk ik dat je een heel ander verhaal van maakt, maar goed.

de groeten, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 05:48

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir


verder vind ik dat het probleem bij jou ligt, niet bij de aangehaalde teksten, de essentie van de teksten is heel duidelijk, nameijk "zal een schepsel niet in zijn schepper willen geloven??", daar draait het allemaal om, maar aan je post merk ik dat je een heel ander verhaal van maakt, maar goed.

Hoi Abou,

Wat jij als 'probleem' bij mij (en andere ongelovigen) ziet is waar het volgens mij altijd om draait. Dit (in jouw ogen) 'probleem' is voor mij nl. geen probleem, snap je dat? Ik zal het proberen uit te leggen. Het gaat niet om het niet willen geloven, maar om het gewoon niet geloven. Ik zie �het geloven� niet als iets waar ik voor moet kiezen. Dit wil niet zeggen dat als je niet gelooft je daarbij gelijk tegen de gelovigen bent, zoals Allah dus wel beweert.

Stel je voor dat je op een plaats bent geboren waar nooit over Allah/God is gerept en je bent niet grootgebracht met de Koran/bijbel. In zo�n leven leer je door de ervaringen die je meemaakt het onderscheidt te maken tussen goed en slecht van bijv. familie/school/vrienden/omgeving. Je leert door ervaringen dat je niet mag doden, een ander geen pijn mag doen, er geldt �Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet�. Opeens, na 2 decennia een keurig, leuk en gelukkig leven te leven, kom je in gesprek met iemand die w�l Schepper-gelovig is. Geloof Jij in God? wordt gevraagd. Hierop antwoord jij vanzelfsprekend �nee� en legt keurig uit waarom niet. Na enige tijd praten zegt deze God-gelovige �oh, jij gelooft dus in de Duivel�. Opnieuw zul je ontkennend antwoorden. Het is nl. voor jou geen kwestie van als je niet in God gelooft je dan gelijk in de duivel gelooft. Beiden bestaan gewoon niet in je leven, snap je dat?

Verder kom je er in de loop van de tijd achter dat hetgeen jij in je leven altijd als �goed� hebt ervaren door een aantal  boek-gelovigen als �slecht� wordt aangemerkt. Er wordt gezegd dat je homo-vrienden/broer �slecht� zijn, man/vrouw niet gelijk zijn en ga zo maar door. Opeens merk je dat er door mensen onderscheidt gemaakt wordt, niet op basis van iemand zijn karakter/persoonlijkheid maar op basis van zijn sexe/geaardheid, dit terwijl jij nooit dit onderscheidt hebt gemaakt. Ook kom je erachter dat deze mensen ook nog geleidt worden door het bestaan van een hemel en een hel waarin een ieder in het hiernamaals wordt onderverdeeld, dit terwijl er voor jou geen hemel/hel is, immers waarom? Iedereen is toch mens en dus gelijk? �Ach� zul je denken, laat ze maar� kun jij je dat voorstellen? Zou jij de opvattingen van deze mensen die dus in ongelijkheid geloven gaan volgen? Nee, ik denk niet dat jij ze zult volgen. Tevens merk je op dat er vele verschillende boek-gelovigen zijn die onderling ook nog �ruzi�n� over hun eigen gelijk. Bovenstaand is zo�n beetje mijn verhaal, snap je een beetje dat een ongelovige als ik het niet ziet als een kwestie van niet willen geloven, maar gewoon als niet geloven? Ik probeer een ieder te steunen die het minder makkelijk heeft dan ik, zie iedereen als mijn gelijke en ik doe daarbij geen vlieg kwaad. Overtuigd ben ik overigens wel van het feit dat er meer is dan het lichamelijke, met zijn allen bidden voor een zieke (energiestromingen) helpt, ben ik van overtuigd. Ik ben er wel achtergekomen dat �de boeken� mijn visie hierop afkeuren en feitelijk aanduidt als �duivels�. Maar maakt dit mij als ongelovige slechter als een gelovig iemand? Nou nee�. Als Allah zo in elkaar zit, wil ik hem nog geeneens kennen.

Ik hoop dat ik je mijn ongelovigheid een beetje duidelijk heb kunnen maken, ok?

Groeten,

Brigitte

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 06:52
Salaam

"Er is in geloof geen dwang"

Ik denk dat jij dwang ziet, omdat je bang ziet. Wat ik wil zeggen dat Allah geboden en verboden heeft gemaakt. Als je gelooft hoe je je daaraan. Met jouw wil bepaal je welke daden je ter aarde brengt (met alle gevolgen van dien). Allah dwingt jou niet. Allah laat aan jouw de keus. Slechts de dood is een zeker feit.

Men weet toch dat mensen fout kunnen zijn? Onrechtvaardig kunnen zijn? Dus wat kunnen die ervaringen je leren? Kun je al het goede en kwade daarmee scheidden? Nou? Laat ik even een metafoor aanhalen: Weet de wetenschap alles? Zijn er twijfelachtigheden in de wetenschap? Je zult wel weten dat niet alles te sprake is bij wetenschap (men weet gewoon niet alles). Men kan ook niet zoveel doorgronden. Dus kun je begrijpen wat dichterbij de menselijke natuur ligt? Laat ik een tweede metafoor aanhalen. Stel je maakt een robot. Jij (als maker) weet dat die robot allemaal kan. Je maakt regels voor die robot om bepaalde handelingen niet te verrichten, bijvoorbeeld, doordat zijn batterijen schade oplopen of er een kortsluiting optreed. Uit deze metafoor kunnen we duidelijk zien dat alleen iemand die kennis heeft over het maaksel een duidelijk en goede inschatting heeft wat het maaksel kan/mag doen. Kun je voorstellen dat ideeen dat mensen hebben enorm verschillen? Maar ook dat bepaalde gedragingen hetzelfde effect hebben op ieder mens? Wat ik hier wil zeggen is dat God(=Allah) bepaalde gedragingen voorschrijft aan de mens, God(=Allah) is van alles op de hoogte over zijn schepping. Is het niet zo dat God(=Allah) het beter weet? Dus dat gedragingen die mensen (metafoor: robot) hebben verzonnen schadelijk kunnen zijn? En dat gedragingen die God(=Allah) heeft voorgeschreven voor het beste kunnen zijn? Heeft God(=Allah) geen rechten over zijn eigen schepping? Mag Hij dan niet schadelijke dingen afkeuren?
Het pijnlijke is dat mensen het wereldse nemen en Allah niet willen leren kennen! Wat moet jij als maker van een robot niet vinden als de robot zichzelf te gronde richt door weg te gaan? En als er ellende is wordt dat toegeschreven aan Allah! Wat moet jij als maker van een robot niet denken als de robot naar jou wijst voor al zijn problemen?
Het is zo dat God(=Allah) ieder mens wilt help, die geholpen wilt worden. Begrijp je dat de mens de eerste stap naar God(=Allah) dient te nemen? Begrijp je dat de mens geschapen is en dat het als 1-0 is voor God(=Allah)? Dus, is het jouw taak niet om God(=Allah) te gehoorzamen? Mag hij jou niet straffen als je het verkeerd hebt gedaan opdat je ervan zult leren? Mag de bestraffing voltrokken worden? Wat als er geen pijn zou bestaan, zouden wij mensen in staat om onze lichaam te huishouden? We zouden gewoon doodbloeden, misschien hadden we het zelfs leuk gevonden. Feedback is iets wat je krijgt in dit leven. Fouten maken is ok, maar jezelf daarna niet verbeteren is heel iets anders. Het niet willen geloven in God(=Allah), dus het niet-geloven, is jouw eigen keus, jouw eigen verantwoordelijkheid.

Andere geschriften die ruzien wil nog niet zeggen dat zij allen ernaast zitten. (Even een nuchtere stelling). Mannen en vrouwen zijn als schepping (lichamelijk, geestelijk) niet gelijk, maar wel als mens voor God(=Allah).

Wat ik wil zegen is: baseer je niet te heftig op eigen ervaringen, je kan ernaast zitten. God(=Allah) baseert Zijn handelingen op rechtvaardigheid, het kan alleen voor de mens baten. Immers Hij is de Schepper, Hij Weet Beter.

Ik ben mens, ik maak ook fouten. Ik leg verantwoording van mijn daden af aan Allah.

En Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 08:41

Hoi Abdulkadir,

 

Ik denk dat ik mijn verhaal toch niet geheel duidelijk heb kunnen maken. Je veronderstelt o.a. dat ik �dwang� zie, dat dit mij angstig zou maken en dat dit dus mijn reden is dat ik er bewust voor kies om ongelovig te zijn. Dit is onzin, het is nl. niet zo dat ik er bewust voor kies niet te willen geloven. Ik geloof gewoon niet zoals �de gelovigen� geloven, ik zal nogmaals trachten duidelijk te maken wat ik bedoel.

 

Misschien is het duidelijk als ik jouw laatste zin aan jou richt en zeg �baseer je niet te heftig op je geloof, je kan er naastzitten�. Voor jou is het bestaan van God�s/Allah�s woord namelijk een feit net zoals het gras groen is, toch? Probeer te begrijpen dat ik (en met mij vele andere ongelovigen) de boeken als de Koran en de Bijbel ongeveer in dezelfde categorie plaats als bijv. Doornroosje of Hans & Grietje. Voor mij is het gehele geloof God/Allah dus geen feitelijk iets. Snap je dat het voor mij onmogelijk is om iemand te gehoorzamen die er niet is? Dat er mensen zijn die wel geloven zie ik overigens echt niet als een probleem, een ieder is vrij te denken/geloven wat hij wil, zolang hij maar in ere houdt zichzelf niet beter (groter) te voelen dan een ander. Ik snap juist heel goed dat veel mensen juist een soort van houvast vinden in het geloof, dat is toch mooi? Begrijp echter dat er ook mensen zijn die geen houvast zoeken en dus ook niet op zoek zijn naar een God/Allah. Ik heb een liefdevol leven, met veel respect voor bijv. de natuur en tevens ben ik niet bang voor wat er na dit leven gebeurt, dus waarom zou ik op zoek zijn naar houvast? Het woord �geloof� an sich duidt overigens ook weer op het feit dat ook de gelovigen er naast kunnen zitten, toch? Dus misschien heb jij gelijk, maar misschien heb ik gelijk of misschien hebben wij geen van beiden gelijk, dat kan toch?

 

Om nu dus op jouw robot-verhaal terug te komen. Ik geloof niet dat er iemand is die boven mij staat en mij geschapen heeft (behalve mijn ouders dan). Laat ik zeggen dat als ik een robot zou scheppen ik dit in ieder geval beter zou doen als God/Allah. Ik zou bv. zorgen dat mijn robot geen hebzucht zou hebben, geen pijn zou voelen en zeker geen machtlust zou kennen. Verder zou ik mijn robot zo maken dat een handleiding overbodig is omdat voor deze robot alles voor zichzelf spreekt, wist God/Allah dan niet dat zoveel mensen als er zijn zoveel interpretaties er bestaan? En dat deze interpretaties tot ruzies zullen leiden? Echt, Abdulkadir� ook jij kan er (net als ik) naast zitten. Als we dit gegeven allemaal een beetje in ons achterhoofd houden en hierbij alle andere mensen behandelen zoals we zelf behandeld willen worden (hiermee scheidt je het goede van het kwade) dan hebben we toch een gigantisch mooie wereld? Ik denk dat als Allah/God dan toch bestaat hij zeer trots op ons zal zijn. Oh ja, jij hebt het over het wereldse� ik denk dat je hiermee doelt op het materialistische? Laat ik zeggen dat bv �geestelijke vrijheid� of een wandeling in de natuur mij 1000x zoveel meer zegt als het hebben van een mooi huis of een mooie auto, dus echt de ongelovigen zijn niet enkel met zondige/duivelse dingen bezig zoals een aantal gelovigen beweren.

 

Groetjes,

Brigitte   

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 16:57
Salaam

baseer niet op geloof.
baseer niet op ervaringen!

Allah heeft het goede EN het kwade geschapen met als doel dat zijn creaties die vrije wil hebben het goede te doen of het kwade. Allah spoort aan tot het goede. Je moet begrijpen dat het leven geen doel zou kunnen hebben als er geen referentiepunt zou zijn. Met andere woorden, om iets gedaan te krijgen moeten er twee instanties zijn. Kijk maar naar computers. D'as duidelijk genoeg, ik vind het jammer dat velen zoals jouw dit verkeerd zijn. Het is toch juist goed van Allah dat je een keuze krijgt?

Maar zeg eens. Alles kent toch een einde? Hoe mooi de natuur is, het is toch niet onstaan uit het niets? Het gaat toch niet weg zonder redenen? Ik zoek er dingen achter, God(=Allah) is het antwoord. Laat ik een andere verhaal geven om dit te illustreren. Stel, (nu je over natuurlopen hebt) je loopt door de bos en komt drie opelkaar gestapelde bakstenen tegen. Dat is toch gewoon onstaan? Klinkt belachelijk, er moet eigenlijk een mens achterzitten denk je. Dus, kijk en denk heel even over jezelf, ben jij onstaan uit het niets? Heb jij jezelf geschapen (dat hebben jouw ouders niet gedaan: zij hebben zichzelf ook niet geschapen, dat wordt recursief redeneren)? Nee toch? Nou, je mag er zelf over denken, maar gewoon het feit dat je denkt bewijst al het tegendeel dat je zomaar bent onstaan.
Wereldse? Nou, de schepping is heel wat anders dat wat mensen 'schepping'. Tuurlijk is de schepping van Allah velen malen voortreffelijker (zelfs al is het sterfelijk gemaakt).
En waar zeg ik dat alleen ongelovigen zondigen? Ik zei dat Allah regels heeft gemaakt voor mensen om na te leven. Diegenen die dat niet doen benadelen zichzelf (zoals Allah dat zegt in de Quran). Sterker nog, gelovigen kunnen en zullen zondigen, maar zij hebben de plicht oprecht berouw te tonen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat gelovigen volgens regels leven (gemaakt door Allah) die natuurlijker zijn in de aanleg van de mens. Als je deze natuurlijke regels ondermijnd zul je gauw beproeft worden op diens eigen rotte vruchten (zondes). Ongelovigen zijn alleen wat vatbaarder hierdoor in het algemeen. Ze volgen geen richtlijn gemaakt door iemand hoger dan de mens, in dit geval hoger dan de schepping, Allah. Ongelovigen zullen door giswerk van opgedane menselijke ervaringen regels voor zichzelf maken. Dezen kunnen onmenselijk/onnatuurlijk of zelfs schadelijk zijn in het algemeen. Gesproken over 'gelegaliseerd' zondigen (gelovigen gezwets ;-) ).

Maar, tuurlijk, ik kan er ook naast zitten. Alleen Allah heeft gelijk. Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij hier op aanspreken en hopelijk kunnen jij en Allah mij deze vergeven. Ik leg verantwoording van mijn daden af aan Allah.

En Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2004 om 17:23
Je zegt dat niemand je geschapen heeft behalve je ouders. Dat is natuurlijk niet waar. Je ouders waren alleen deel van het biologische proces. Om gelijk het hele evolutie debat maar te omzeilen ga ik gelijk naar het eerste begin. DNA kan niks zonder eiwitten, eiwitten kunnen niet bestaan zonder DNA. En dit alles heeft een cel nodig om in te bestaan. En die cel op zich is niks zonder een organisme. Moeten we dan zomaar aannemen dat die allemaal tegelijk ontstonden ?
Als je je verdiept in de complexiteit van het leven en de mens en het heelal kan je haast niet anders dan tot de conclusie komen dat er een ontwerper aan ten grondslag moet zijn geweest, en dat is de schepper.
Er zijn bepaalde universele constanten die nodig zijn om het leven en het heelal in stand te houden, zoals de snelheid van het licht, aantrekkinskracht tussen neutronen en electronen, de massas van neutronen, protronen en electronen, en nog een hele zooi, en als ook maar 1 daarvan een kleine afwijking had was het leven niet mogelijk geweest. Dat kan haast niet toeval zijn. De kans dat een tornado door een schroothoop heenraast en van het scrhroot een F-16 maakt is veel groter. Volgens mij kan er maar 1 antwoord zijn.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 05:41

Abdulkadir schreef
Allah heeft het goede EN het kwade geschapen met als doel dat zijn creaties die vrije wil hebben het goede te doen of het kwade. Allah spoort aan tot het goede. Je moet begrijpen dat het leven geen doel zou kunnen hebben als er geen referentiepunt zou zijn. Met andere woorden, om iets gedaan te krijgen moeten er twee instanties zijn. Kijk maar naar computers. D'as duidelijk genoeg, ik vind het jammer dat velen zoals jouw dit verkeerd zijn. Het is toch juist goed van Allah dat je een keuze krijgt?
Ik ga uit van logische redernatie, hierin ben ik tot de conclusie gekomen dat er in ieder geval geen Almachtige, alwetende God/Allah is zoals deze geschreven is in �de boeken�. Mijn inziens zijn deze boeken ontstaan door machtlust van de mens.


Maar zeg eens. Alles kent toch een einde? Hoe mooi de natuur is, het is toch niet onstaan uit het niets? Het gaat toch niet weg zonder redenen?
Zoals ik het zie zit in principe nergens een einde aan. Elk organisme beweegt zich voort in een cirkel. Als een dier in de natuur sterft, zal hij dienen als voedsel voor andere dieren/bomen, etc. Hetzelfde met de mens, als ons lichaam begraven /verbrand wordt, neemt de natuur ons lichaam op en zullen organismen in ons lichaam zich voortzetten in andere organismen. Voor mij is het dus 1+1=2 dat het begin van de aarde is ontstaan met 1 soort organisme dat zich in de loop van de miljoenen jaren is gaan specialiseren in hetgeen zoals wij de aarde nu kennen, dus met al zijn vegetatie.

Dus, kijk en denk heel even over jezelf, ben jij onstaan uit het niets? Heb jij jezelf geschapen (dat hebben jouw ouders niet gedaan: zij hebben zichzelf ook niet geschapen, dat wordt recursief redeneren)? Nee toch? Nou, je mag er zelf over denken, maar gewoon het feit dat je denkt bewijst al het tegendeel dat je zomaar bent onstaan.

Als ik bovenstaande verklaring volg ga ik er inderdaad vanuit dat ik mijzelf geschapen heb. Het feit dat ik denk komt door 1. de organismen die mijn hersenen hebben gevormd dat is ontstaan door de evolutie die de mensheid heeft meegemaakt. 2. door mijn �geest� die ervoor gekozen heeft geboren te worden op deze aardbol, in dit lichaam, met als doel om te leren in dit leven (geestelijke evolutie).


Wat ik hiermee wil zeggen is dat gelovigen volgens regels leven (gemaakt door Allah) die natuurlijker zijn in de aanleg van de mens.
Het is zeker geen natuurlijke aanleg om regels van Allah te volgen. Ook de mens is een diersoort met bepaalde dierlijke, instinctieve eigenschappen. Mannen zijn bv. over het algemeen agressiever (haantjesgedrag, jachtdrift) en de vrouwen over het algemeen zorgzamer, de mens wil niet alleen leven, maar in een groep (familie/vrienden = roedel) en verder heeft de mens eigenschappen als territoriumdrift/machtlust enz.

 

Ongelovigen zullen door giswerk van opgedane menselijke ervaringen regels voor zichzelf maken. Dezen kunnen onmenselijk/onnatuurlijk of zelfs schadelijk zijn in het algemeen.
Totaal mee oneens, sorry dat ik het zeg maar het is mijn inziens juist aan de geloven te danken dat er mensen zijn die zich beter voelen/verheven voelen boven diegenen die niet geloven/ andersgeloven etc. Verder heeft de mens ook de eigenschap van het kunnen interpreteren. Hierdoor is de bijbel/koran e.d. op een 10.000-tal verschillende manieren uitgelegd met als gevolg dat een ieder de juiste waarheid zegt te hebben/kennen wat dus weer tot ruzies leidt.
 

Maar, tuurlijk, ik kan er ook naast zitten. Alleen Allah heeft gelijk. Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij hier op aanspreken en hopelijk kunnen jij en Allah mij deze vergeven. Ik leg verantwoording van mijn daden af aan Allah.
Ik hoef jou/niemand ergens op aan te spreken hoor. Het is toch mooi/interessant dat een ieder zijn eigen denkbeeld heeft en mag hebben? Zolang ik mij maar niet beter(groter) voel dan jou en jij niet dan mij zal er geen sprake zijn van goed of fout. Puntje bij paaltje zijn wij allemaal mens en dus allemaal gelijk.

 

 

Elroyal schreef

En die cel op zich is niks zonder een organisme. Moeten we dan zomaar aannemen dat die allemaal tegelijk ontstonden?
In mijn logica is dus alles ontstaan vanuit 1 soort organisme dat zich in de loop van de miljoenen jaren is gaan specialiseren (zie antwoord boven).

Als je je verdiept in de complexiteit van het leven en de mens en het heelal kan je haast niet anders dan tot de conclusie komen dat er een ontwerper aan ten grondslag moet zijn geweest, en dat is de schepper.

O.k. stel dat er een ontwerper aan ten grondslag heeft gelegen, waarom zou je dan bijv. niet aannemen dat wij zelf (onze geesten tezamen) de schepper zijn, maar wel aannemen dat er iemand boven ons staat die dit ontworpen heeft?


Er zijn bepaalde universele constanten die nodig zijn om het leven en het heelal in stand te houden, zoals de snelheid van het licht, aantrekkinskracht tussen neutronen en electronen, de massas van neutronen, protronen en electronen, en nog een hele zooi, en als ook maar 1 daarvan een kleine afwijking had was het leven niet mogelijk geweest.

Het leven was dan waarschijnlijk niet in de vorm zoals wij het nu kennen mogelijk, maar waarom is het ondenkbaar om aan te nemen dat het dan in een andere vorm zou bestaan?

 

Tot slot, ik wil nog even benadrukken dat het niet mijn intentie is om het bestaan van God/Allah onderuit te halen. Ik zou dit nl. t.o.v. de gelovigen een wreed iets vinden om als doel te hebben. Wel probeer ik hiermee duidelijk te maken dat er mensen zijn (zoals ik) die geheel anders denken en dus zonder een Schepper leven. Ik wil de gelovigen eigenlijk kennis laten maken met het bestaan van de ongelovige mens en hun (in ieder geval mijn) denkwijze beschrijven i.p.v. hoe de Kerk/Moskee --- Bijbel/Koran zegt hoe ongelovigen in elkaar zitten/denken. Dus m.a.w. Brigitte spreekt terug tot Allah.  

 

Fijne dagen allemaal!!

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 07:22
Salaam Beste Brigette,

Hmm, interesantte stellingen formuleer jij daar. Maar ik wil wel wat meer duidelijkheid in jouw denken of Allah(=God).
Ten eerste, uit welke redenering komt het feit dat jij niet in Allah(=God) geloof (dus niet-gelooft)?
Pijn, ellende, lijden!?
Luister Brigette, Allah heeft het goede en het kwade geschapen. Hij heeft de mens een vrij wil gegeven. Dus de mens wordt in staat geacht om een duidelijke beslissing te kunnen nemen tussen het goede en het kwade. Ik ga er van uit dat Allah jou je leven, gezondheid/voeding etc... heeft geschonken.
Mocht er een situatie voortdoen, heb jij dan niet de keuze om te reageren hoe jij wilt? Stel je eens voor je wil de loterij, bepaal jij dan niet wat je met het geld gaat doen? Ja toch? Elk mens heeft vrije wil, je wordt nergens naartoe gedongen, want zoals Allah het zegt in de Quran: "En in religie/geloof is geen dwang". De keus van mensen kan niet afgedwongen worden. Je zult wel genoeg helfdhaftige verhalen hebben gelezen (of gezien in een film) waar mensen een duidelijk keuze hebben gemaakt (tot stervenstoe). Dus je hebt een duidelijke keuze. Stel, er gebeurt iets minder positief of zelfs iets negatief. Ben je dan niet naief om te denken dat je daar geen reactie op kunt brengen? Als een familielid sterft, ben jij de enige die zichzelf eroverheen dient te brengen (trouwens, ik ben van mening dat omdat iedereen toch doodgaat je eigenlijk niet zoveel zou moeten rouwen, wat moet die dooie wel niet van je denken je tijd te verspillen!). Als er iets van jouw wordt gestolen, ben jij dan niet diegene die dat compenseerd? Kun jij geen keuze maken over hoe je reageert over negatieve zaken, terwijl positieve zaken haast te gemakkelijk gaan? Nou? Hoor je niet standvastig te zijn in het maken van keuze, onder elke omstandigheid?
Zijn de meeste acties niet een gevolg van jou eigen keuzes? Zeg eens eerlijk, als je liegt zul je toch eens worden achterhaald op die leugen? Toch?
Beantwoord als deze vragen op een oprecht en eerlijke manier, anders kan ik geen inzicht krijgen in jouw denken. Ik kan moeilijk gedachtes met jou gaan verwisselen dan...

Laat ik een genuanceerd onderwerp gebruiken om jouw inzicht in deze Schepping hopelijk te doen vergroten.
De film Matrix laat duidelijk zien dat de mens zijn omgeving interpreteerd. Maar is het niet zo dat het aan de mens ligt hoe? De regels in de Matrix zijn zo constant voor de mensen die erin leven dat ze niet redeneren wat voorheen was. Ik vraag jou nu: Wat was er voor de Big-Bang? (Overigens wordt deze theorie niet door de Islam onkent zoals sommigen beweren/denken) Hoe kwam de Big-Bang? Is het niet zo dat de Matrix een Architect ken? Waarom is het dan moeilijk om een God te zien voor deze wereld? Het is toch logisch dat er een Architect nodig is om alles in orde te houden in de Matrix? Waarom kan dat niet gelden voor deze wereld? Waarom kan er volgens jouw echt geen God(=Allah) zijn? Hoe heb je dat geredeneerd?

Over menselijke wetten wordt veel meer gedebatteerd. In de Islam is het zo dat men niet te veel mag vragen (onzinvragen) of discussieren. Dit omdat men anders geen tijd nuttigd om de Islam in het praktijk te brengen. Dus ik ben het deels met jou eens dat men niet zo met extreme meningsverschilen moet omgaan. "Er is in religie/geloof geen dwang".

Ik maak ook fouten, ik ben ook mens. Maar ik ga niet alleen af op mijn menselijke ervaringen. Je mag mij aanspreken op mijn fouten. Hopelijk kunnen jij en Allah mij vergeven op onwaarheden/fouten. Ik leg verantwoording voor mijn daden af aan Allah.

En Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 10:36

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Beantwoord als deze vragen op een oprecht en eerlijke manier, anders kan ik geen inzicht krijgen in jouw denken. Ik kan moeilijk gedachtes met jou gaan verwisselen dan...

Hoi Abdulkadir,

Ik zal je uitleggen hoe het volgens mij komt dat ik bijv. niet geloof en jij wel, ok? Ik zal tevens al je vragen eerlijk en oprecht beantwoorden, zodat je hopenlijk een oprecht inzicht krijgt in mijn manier van denken. Echter omdat het x-mas is (ja, ja, ik sla de leuke dingen van het geloof zekers niet af!) lukt het mij waarschijnlijk niet om je dit weekend te antwoorden. Te druk met familie-/kroeg- en feestbezoek. Als ik een gaatje vind antwoord ik je eerder ok?

Vast hele fijne dagen en al het goede toegewenst!

Groetjes,
Brigitte  

Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 12:56
Het leven was dan waarschijnlijk niet in de vorm zoals wij het nu kennen mogelijk, maar waarom is het ondenkbaar om aan te nemen dat het dan in een andere vorm zou bestaan?
Nee, zonder die bepaalde voorwaarden was er geen enkel soort leven mogelijk geweest. Zonder de juiste aantrekkingskracht tussen electronen en neutronen en protronen waren er niet eens moleculen mogelijk geweest. Zonder de juiste aantrekkingskracht tussen planeten en alle materie onderling was het heelal in elkaar geklapt of als een gaswolk uit elkaar blijven drijven. Alle voorwaarden zijn precies goed om het leven en ons mogelijk te maken. En die zijn wel zo complex dat het haast geen toeval kan zijn. 
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 16:22

Assalamoe alykoem,

en het woord van Allah gaat verder; 31:27 En als alle bomen op de aarde pennen waren en de zee (inkt), waarna er nog zeven zeeen (met inkt) aan toegevoegd zouden worden, dan nog zouden de Woorden van Allah niet zijn uitgeput. Voorwaar, Allah is Almachtig, Alwijs.

18:109 Zeg (O Mohamed); "Al werd de zee inkt om de Woorden van mijn Heer (op te schrijven), zij zou opraken voordat de Woorden van mijn Heer opgeraakt zouden zijn, zelfs al voegden Wij een daaraan gelijke hoeveelheid toe"

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle,

36:77 Ziet de mens niet dat Wij hem uit een druppel hebben geschappen Toch is hij duidelijk een redetwister.

78 En Hij heeft Ons een voorbeeld, terwijl hij vergeet hoe hij zelf geschappen is. Hij zei: "Wie doet de beenderen tot leven komen, terwijl ze gruis zijn"

79 Zeg: "Hij Die ze de eerste keer heeft geschapen doen ontstaan, Die zal ze doen leven. En Hij is de Kenner van de gehele schepping"

80 (Hij is) Degene Die voor jullie van de groene boom vuur heeft gemaakt. Waarna jullie er een vuur mee ontsteken.

81 Is Degene Die de hemelen en de aarde heeft geschapen niet bij machte om het gelijke ervan te scheppen Zeker wel! En hij is de Schepper, de Alwetende.

82 Voorwaar, wanneer Hij iets wil (scheppen), dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees," en het is.

83 Heilig is Degene in Wiens Hand de heerschappij over alle zaken is en tot Hem worden jullie teruggekeerd.  

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2004 om 19:40

In eerste instantie geplaatst door elroyal

Het leven was dan waarschijnlijk niet in de vorm zoals wij het nu kennen mogelijk, maar waarom is het ondenkbaar om aan te nemen dat het dan in een andere vorm zou bestaan?
Nee, zonder die bepaalde voorwaarden was er geen enkel soort leven mogelijk geweest.

Ho, ho, ho, probeer ten eerste niet zo kortzichtig te denken. Laat ik de stelling "wat betekent 'leven' deponeren" want zou alleen 'het leven' mogelijk zijn in de vorm zoals wij dit kennen? misschien 'leven' wij niet eens zoals het leven behoort, toch?

Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2004 om 18:06
Je moet echt beter lezen. Het heelal z�lf had niet kunnen bestaan. Waar had dat andere leven moeten zijn dan ? Buiten het heelal is er niks. Behalve dan God. God zegt in de Koran over zichzelf "Hij is de eerste en de laatste" (57:3)

006.073 It is He who created the heavens and the earth in true (proportions): the day He saith, "Be," behold! it is. His word is the truth. His will be the dominion the day the trumpet will be blown. He knoweth the unseen as well as that which is open. For He is the Wise, well acquainted (with all things).


054.049 Verily, all things have We created in proportion and measure.

003.191 Men who celebrate the praises of Allah, standing, sitting, and lying down on their sides, and contemplate the (wonders of) creation in the heavens and the earth, (With the thought): "Our Lord! not for naught Hast Thou created (all) this! Glory to Thee! Give us salvation from the penalty of the Fire.
Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2004 om 08:49

Salam Brigitte.

Ik heb met veel verwondering en ongeloof,jou stukken hierboven gelezen.Ik hoorde mijzelf praten.2-3 jaar geleden dacht ik er ook zo over.Echt ik had precies dezelfde logica als jij,dezelfde motivatie en manier van denken.Ik begrijp wat je verteld heel goed,ik deel je mening niet meer,maar goed,begrijpen doe ik het wel.

Ik wens je een heel fijn lichtfeest.

Wasalam sabar

Terug naar boven
anouar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 86
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote anouar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2004 om 11:46

salem haleykoum broeders/zusters en anderen,

 

hierboven heb ik hele stukken gelezen, alleen denk ik niet dat het erg zinvol is.

Snel tussen door naar mijn weten elroyal is er geen aantrekkingskracht tussen neutronen en elektronen, maar tussen protonen en elektronen(beiden hebben lading) en tussen protonen en neutronen d.m.v. quarks. Waarschijnlijk een typefout, was ook best een groot stuk dat je had gepost.

 

Hierboven praten jullie langs elkaar heen, Brigitte wilt alleen aangeven dat zij anders denkt. Ik ben het persoonlijk niet met haar eens, maar dat terzijde, ik snap wat ze bedoelt en daar heb ik respect voor. Ze kan zelf zien wat het geloof inhoud en daar vragen over stellen, maar als zij daar geen behoeften aan heeft, heeft het geen zin om daar tegen in te gaan.

We moeten niet te snel ons aangevallen voelen, belijdt het geloof zoals je het zelf wilt, zonder continu het ongelijk van de anderen proberen aan te tonen. Denken jullie zelf dat dat zin heeft. Het zorgt alleen maar voor meer onbegrip. Net als twee doven die tegen elkaar praten, ze proberen elkaar te overtuigen, maar ze horen niet dus zal het niks uithalen. Je kunt ze alleen de teksten aanbieden, want die doven kunnen wel lezen en laat ze zelf beslissingen nemen en insallah zullen zij daar open voor staan.

 

wa salem

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 december 2004 om 07:43

Hoi Anouar,

 

Bedankt voor je bijdrage. Hoe mijn denkwereld in elkaar zit doet er inderdaad niet toe. Ik wil gewoon proberen duidelijk te maken dat er miljoenen andersdenkende mensen (zoals ik) op deze aardbol rondlopen en dat andersdenkenden niet hier rondlopen met als doel de moslims tegen te werken etc. / op andere gedachten te brengen. Ik kreeg nl. wel een beetje het idee dat sommige Moslims dat denken door de citaten die Abou hier plaatste.

 

Enfin, ik heb Abdulkadir nog toegezegd antwoorden te geven op zijn vragen.

 

Abdulkadir schreef:

Hmm, interesantte stellingen formuleer jij daar. Maar ik wil wel wat meer duidelijkheid in jouw denken of Allah(=God). Ten eerste, uit welke redenering komt het feit dat jij niet in Allah(=God) geloof (dus niet-gelooft)?
Dat ik niet geloof heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik nooit gelovig ben opgevoed en tijdens mijn leven ook nooit een reden/de behoefte heb gehad te gaan geloven. Het is niet ondenkbaar dat wanneer jij uit mijn ouders geboren zou zijn jij de ongelovige zou zijn en als ik uit jouw ouders zou zijn geboren ik dus de gelovige, toch?  

 

Mocht er een situatie voortdoen, heb jij dan niet de keuze om te reageren hoe jij wilt? Stel je eens voor je wil de loterij, bepaal jij dan niet wat je met het geld gaat doen? Ja toch?

Ja, natuurlijk zal ik bepalen wat ik met dat geld ga doen. Ikzelf ben voorwaardelijk voor mijn eigen keuzes, ik laat mijn keuzes leiden door waar ik mij op dat moment goed bij voel.

 

Stel, er gebeurt iets minder positief of zelfs iets negatief. Ben je dan niet naief om te denken dat je daar geen reactie op kunt brengen? Als er iets van jouw wordt gestolen, ben jij dan niet diegene die dat compenseerd? Kun jij geen keuze maken over hoe je reageert over negatieve zaken, terwijl positieve zaken haast te gemakkelijk gaan? Nou? Hoor je niet standvastig te zijn in het maken van keuze, onder elke omstandigheid?
Zijn de meeste acties niet een gevolg van jou eigen keuzes?

Tuurlijk reageert iedereen op negatieve dingen in het leven, laat ik zeggen dat in mijn beleving juist de negatieve ervaringen de lessen zijn waarvan je leert in dit leven. Bekijk gewoon je eigen levensloop, ik neem aan dat jij toen je een klein kind was ook wel eens een traan liet (of kwaad werd) als je bijv. een spelletje verloor, je incasseringsvermogen was dus veel minder. Je hebt dus leren omgaan met verlies en zult in de verdere toekomst leren om steeds beter met tegenslagen om te gaan.

 

Zeg eens eerlijk, als je liegt zul je toch eens worden achterhaald op die leugen? Toch?

Yup, ik ga er altijd vanuit dat eerlijkheid beloond wordt. En dat degenen die liegen zichzelf ooit tegen zullen komen. Voor mij geldt de gouden regel dat ik mijzelf altijd recht in de spiegel moet kunnen aankijken en als ik oneerlijk leef kan ik dat gewoonweg niet, vandaar dat ik een zo eerlijk mogelijk leven tracht te leiden.


Beantwoord als deze vragen op een oprecht en eerlijke manier, anders kan ik geen inzicht krijgen in jouw denken. Ik kan moeilijk gedachtes met jou gaan verwisselen dan...

Laat ik een genuanceerd onderwerp gebruiken om jouw inzicht in deze Schepping hopelijk te doen vergroten.
De film Matrix laat duidelijk zien dat de mens zijn omgeving interpreteerd.
Volgens mij toont de Matrix juist aan dat het huidige leven dat wij leiden voorgeprogrammeerd kan zijn door computers en dat wij (de mens) dienen als brandstof voor deze computers. De film toont aan dat niets hoeft te zijn zoals het lijkt. Het gaat over grote filosofische vraagstukken als �wat is waarheid� etc.

 

Maar is het niet zo dat het aan de mens ligt hoe?

De mens heeft in de Matrix geen invloed op zijn leven omdat de gewaarwordingen/besluiten van de mensen (hersenactiviteit) reeds zijn voorgeprogrammeerd.

 

De regels in de Matrix zijn zo constant voor de mensen die erin leven dat ze niet redeneren wat voorheen was. De mens is in de Matrix niet geprogrammeerd om te kunnen redeneren hoe het voorheen was.

 

k vraag jou nu: Wat was er voor de Big-Bang? (Overigens wordt deze theorie niet door de Islam onkent zoals sommigen beweren/denken) Hoe kwam de Big-Bang? Is het niet zo dat de Matrix een Architect ken? Waarom is het dan moeilijk om een God te zien voor deze wereld? Het is toch logisch dat er een Architect nodig is om alles in orde te houden in de Matrix? Waarom kan dat niet gelden voor deze wereld? Waarom kan er volgens jouw echt geen God(=Allah) zijn? Hoe heb je dat geredeneerd?

Voor de Big-Bang was er waarschijnlijk iets anders, maar wat zou ik echt niet weten, ik heb de Big-Bang nl. niet meegemaakt dus kan ik er alleen maar naar gissen. Wat zou jij antwoorden als ik aan je vraag wat er voor God was?

 

In de Islam is het zo dat men niet te veel mag vragen (onzinvragen) of discussieren. Dit omdat men anders geen tijd nuttigd om de Islam in het praktijk te brengen.

Om dan nog even op de Matrix terug te komen en een soortgelijke vraag te stellen; wat is de reden dat jij dan wel bent geprogrammeerd met een discussiemogelijkheid of een mogelijkheid tot het stellen van vragen?

 

Overigens, stel dat de Matrix de waarheid is en wij dus met zijn allen voorgeprogrammeerd zijn. Jij bent dan dus (zoals uit deze discussie blijkt) op een andere manier geprogrammeerd dan ik. Dus waarom zouden wij ons dan druk maken om hoe andere mensen denken? Is het dan niet juist leuk om elkaars gedachtenwerelden te leren kennen? Volgens mij kunnen wij juist heel goed respect voor iemands denkwereld opbrengen zolang wij allemaal in gedachten blijven houden dat de waarheid die wij denken te hebben niet de echte waarheid hoeft te zijn, toch?

 

Groetjes,

Brigitte

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 december 2004 om 08:36
Salaam Beste Brigette,

Leuk dat je jouw gedachtes wilt wisselen. Maar ik wil deze gedachtewisseling ook 'islamietisch' afronden.

Opvoeding of niet, je zult ooit in jouw leven minstens een paar duidelijke tekens krijgen van Allah in dit leven. Jouw verstand en besluiten moeten daarna maar uitmaken of je moslims wilt worden of niet, dit is wat moslims geloven. In het Hiernamaals zal men duidelijk zien wat met trachtte te plegen, dus niets zal over het hoofd worden gezien door Allah. Dus je kan zeggen dat jij de keuze hebt voor elk godsdienst.

Weet dat ik met de tweede en derde punt mensen wilde eronderuit halen die "Waarom (God)!" gaan schreeuwen als het niet goed voor hen uitpakt. Je begrijpt dus duidelijk dat deze mensen werkelijk niet willen nadenken over het goede dat hen is geven, maar mocht iets kwaads overkomt willen zij daarin geen geduld voor hebben of er zelfs helemaal geen lering uit willen trekken! Deze mensen zullen er altijd wel wezen (helaas).

Voorgeprogrammeerde lot of niet. (Ik ga ervan uit dat men niet gebruikt wordt door robots voor energie, want dit is biologisch gezien belachelijk. Mensen, en de meeste organismen kennen rendementen die machines niet kunnen nabootsen van wel 50%, zelfs de warmte die vrijkomt wordt gebruikt om het individu in leven te houden! Dus die warmte theorie is gewoonweg belachelijk, vind ik na er wetenschappelijk over geredeneerd te hebben). Mensen leven in tijd. Allah heeft deze tijd geschapen, maar weet dat Allah zich niet in zijn eigen schepping bevind! Dus de mens moet nog de toekomst 'ontmoeten'. Hoe de mens reageert op die toekomst is geheel zijn eigen keus. Hoe Allah alles heeft vastgelegd in het Lot is voor ons (simpele mensen) onbegrijpelijk, immers wij leven in diezelfde schepping. Dus het Lot moet voor ons mens nog ontvouwen, maar weet wij bepalen zelfs voor een groot deel hoe wij reageren op situaties. Alleen Allah is op de hoogte van hetgeen vast is gelegd is door Hem in het lot van de mens. Maar weet dat de mens verstand en vrije wil is geschonken door God(=Allah). Met die verstand en vrije wil zullen wij onze reacties op situaties bepalen. Die verstand en vrije wil (dus de daden die je ermee hebt begaan, hetzij goed of kwaad) zal dus bepalen hoe men beoordeelt door God(=Allah) op de Dag des Oordeels. Jij zal op die dag voor jezelf moeten verantwoorden en pleitten voor jouw eigen daden. Allah zal dan een rechtvaardige beslissing nemen, zorgend voor een reis naar een van beide oorden (die welbekend zijn). Dus, vraag je jezelf eens af of er wetenschap zou zijn als de mens niet zijn verstand had kunnen gebruiken. Is de mens bij wetenschap gedwongen geworden verstand te gebruiken? Neen, want hoe goed mensen hun verstand proberen te gebruiken, toch zullen theorieen vele fouten bevatten. Emoties daarentegen zullen nietzo gauw verkeerd worden geinterpreteerd, maar weet dat emoties gebruikt dienen te worden samen met verstand --> Islam. Regels zijn voorbepaald door Allah(=God), maar weet dat de mensen mag kiezen tussen het goede en het kwade.

Stel je eens voor dat je de (opper)wezen Allah(=God) zou voorstellen als een cirkel. Met binnenin die cirkel weer een andere cirkel die de schepping voorsteld (voor gemak kun je dit tekenen op een papiertje). In de schepping is er tijd en materie tersprake. In de Quran zegt Allah(=God) dat er niets buiten Hem bestaat. Dat zou betekenen dat je de grens van de cirkel, Allah(=God) weg zou moeten gummen! Dat betekent voor de schepping automatisch dat Allah(=God) het begin en einde is van de schepping, dit wordt bevestigd in een andere vers in de Quran. Begrijp je dan ook dat Allah(=God) apart is van zijn schepping? Begrijp je dan ook (dat) omdat de schepping onder tijd leeft en het ooit terug zal keren tot haar Schepper? Allah heeft ons in dit leven geschapen om regels die Hij heeft opgesteld op te volgen, de mens heeft daar de keuze voor. Allah heeft alleen het goede voor onze gezet, immers Hij heeft het goede en het kwade geschapen. Dit klinkt misschien gekt, maar Allah het de mens netzogoed het 'kwade' kunnen gebieden, maar dat had het niet 'kwaad' geheten. Daar stopt onze begrip en verstand over zaken, dus als wij mensen de regels van Allah volgen kan alleen het goede deel van ons doen. Armenbelasting en kinderbelasting en wezen opvangen in de maatschappij en andere liefdadigheden die de Islam (terecht) gebied, want Allah heeft ons die regels voor ons voorgelegd (alsdus het fundament van de sharia').

Ik kan ook fouten maken, want ik ben een mens. Maar ik hoor mijzelf te verbeteren en hopelijk kunnen jullie en Allah mij vergeven. Je mag mij best wel aanspreken op mijn mening. Maar aan alleen Allah leg ik verantwoording af.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Terug naar boven
Boraq Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 30 december 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Boraq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2004 om 08:30

Wat word er over de ongelovige gezegd ? Hoe word er gereageerd op diegenen die de spot drijven de de islam ?
Waarom is de koran geen fabel en waar is de profeet (vzmh) geen nepprofeet (estagfoerlah) ?




Baqarah
170. En wanneer er tot hen wordt gezegd: "Volgt hetgeen Allah heeft geopenbaard", zeggen zij: "Nee, wij zullen datgene volgen, wat wij onze vaderen zagen volgen". Zelfs al hadden hun vaderen in het geheel geen verstand en volgden zij ook de rechte weg niet?

171. De ongelovigen gelijken op hem, die schreeuwt naar hetgeen niets hoort, het blijft een roep en een schreeuw. Zij zijn doof, stom en blind, zij begrijpen dus niet.

172. O u die gelooft, eet van de goede dingen, waarmede Wij u hebben voorzien en dankt Allah, indien u Hem alleen aanbidt.
...
212. Het leven dezer wereld is voor de ongelovigen schoonschijnend gemaakt en zij bespotten de gelovigen. Maar de godvrezenden zullen boven hen verheven zijn op de dag der opstanding: Allah schenkt Zijn gaven overvloedig aan wie Hij wil.


Nisa
18. Er is geen (aanvaarding van) berouw voor degene, die kwaad doet, totdat de dood hem in het gezicht staart en hij zegt: "Ik heb berouw;' noch voor degenen die als ongelovigen sterven. Dezen zijn het, voor wie Wij een pijnlijke straf hebben bereid.

140. En Hij heeft u reeds in het Boek ( Koran) geopenbaard, dat wanneer u hoort dat Allah's tekenen worden verloochend en bespot, u niet (eerder) met hen samen zult zijn, dan dat zij zieh met een ander onderwerp bezig houden, anders zult u hun gelijk zijn. Voorzeker, Allah zal de huichelaars en de ongelovigen allen tezamen in de hel bijeenbrengen.

Maidah
72. Zij lasteren God, die zeggen: "Waarlijk Allah, Hij is de Messias, de zoon van Maria," terwijl de Messias zelf zei: "O, kinderen Isra�ls, aanbidt Allah, Die mijn Heer en uw Heer is." Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper.

73. Waarlijk zij lasteren God, die zeggen: "Allah is E�n der Drie." Er is geen God dan de enige God. En indien zij niet ophouden met hetgeen zij beweren, zal de ongelovigen een smartelijke straf overkomen.


Anmbijaa
36. Wanneer de ongelovigen u zien, spotten zij slechts met u, zij zeggen: "Is dit degene die kwaad spreekt van uw Goden?" terwijl zij het zijn die de verkondiging van de Barmhartige verwerpen.

Hadj
55. En de ongelovigen zullen er over in twijfel blijven tot onverwachts het Uur hen achterhaalt, of de straf van een rampzalige Dag over hen komt.

72. En wanneer Onze duidelijke tekenen aan hen worden voorgedragen zult u afkeuring
bespeuren op het gezicht der ongelovigen. Bijna zouden zij degenen, die Onze tekenen aan hen verhalen, aanvallen. Zeg: "Zal ik u over iets ergers dan dat inlichten? Het Vuur,
Allah heeft het beloofd aan de ongelovigen. En dat is een slechte bestemming."


PS: welke tekenen ?
-koranwonderen
-tekenen van de nadering van de Dag Des oordeels
-tekenen van de profeet in der tijd
-tekenen in het dagelijks leven en de natuur (bijvoorbeeld dat er op een stuk voedsel of een dier "Allah" staat )
-en nog andere tekenen ,waarbij de kop in het zand word gestoken door de ongelovigen
-teken van de Perfectie van de Koran



Al Forqaan
4. De ongelovigen zeggen: "Dit is niets dan een leugen, die hij (de Profeet) verzonnen heeft en andere mensen hebben hem er bij geholpen." Maar zij uiten daarmee onrechtvaardigheid en leugen.

5. En zij zeggen: "Dit zijn fabelen der ouden; hij heeft ze laten neerschrijven en zij worden hem 's morgens en 's avonds voorgezegd."

6. Zeg: "Hij, Die de geheimen der hemelen en der aarde kent, heeft het nedergezonden. Waarlijk, Hij is Vergevensgezind, Genadevol."

7. En zij zeggen: "Wat voor boodschapper is deze die voedsel gebruikt en op straat wandelt? Waarom is geen engel tot hem nedergezonden om met hem een waarschuwer te zijn?

8. Ofwel een schat had tot hem nedergeworpen moeten worden of hij had een tuin moeten hebben om (de vruchten) er van te eten." En de onrechtvaardigen zeggen: "U volgt slechts een betoverd man!"

9. Zie, wat voor verhalen zij over u doen, zij zijn verdwaald en kunnen de rechte weg niet vinden.

10. Gezegend is Hij Die, indien Hij het wil u iets beters dan dat alles zal schenken - tuinen, waar doorheen rivieren stromen, en ook paleizen.

11. Nee, zij verloochenen het Uur en voor degenen die dat Uur verloochenen hebben Wij een laaiend Vuur bereid.

12. Wanneer de hel hen vanuit de verte zal zien, zullen zij het woeden en razen horen.


PS: Aan de profeet vzmh werd zelfs een blanco check gegeven als hij ging stoppen met het verkondigen van het Ware Geloof , maar hij (vzmh) weigerde , zelfs als ze met een berg goud zouden afkomen

Ahqaaf
34. En de Dag, waarop de ongelovigen aan het Vuur zullen worden blootgesteld zal er worden gezegd: "Is dit niet de waarheid?" Zij zullen antwoorden: "Ja zeker, bij onze Heer." Hij zal zeggen: "Ondergaat dan de straf omdat u (ons woord) verwierpt."


Dahr
27. Waarlijk, de ongelovigen houden van de voorbijgaande wereld en denken niet aan de zware Dag (des Oordeels).

en als kers op de taart , nog een soerat speciaal voor de ongelovige

Soerat Al Kafiroen (109 , verklaring = De ongelovigen )

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O u ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat u aanbidt,

3. Noch u bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat u aanbidt,

5. Nogmaals u wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."


Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2004 om 13:23
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Abdulkadir schreef
Allah heeft het goede EN het kwade geschapen met als doel dat zijn creaties die vrije wil hebben het goede te doen of het kwade. Allah spoort aan tot het goede. Je moet begrijpen dat het leven geen doel zou kunnen hebben als er geen referentiepunt zou zijn. Met andere woorden, om iets gedaan te krijgen moeten er twee instanties zijn. Kijk maar naar computers. D'as duidelijk genoeg, ik vind het jammer dat velen zoals jouw dit verkeerd zijn. Het is toch juist goed van Allah dat je een keuze krijgt?
Ik ga uit van logische redernatie, hierin ben ik tot de conclusie gekomen dat er in ieder geval geen Almachtige, alwetende God/Allah is zoals deze geschreven is in �de boeken�. Mijn inziens zijn deze boeken ontstaan door machtlust van de mens.

Waarin zie jij dan die machtlust als alles wat gedaan word, voor Allah swt gedaan word, en in Naam van Allah swt gedaan word, en in principe door Allah swt zelf gedaan word? 


Maar zeg eens. Alles kent toch een einde? Hoe mooi de natuur is, het is toch niet onstaan uit het niets? Het gaat toch niet weg zonder redenen?
Zoals ik het zie zit in principe nergens een einde aan. Elk organisme beweegt zich voort in een cirkel. Als een dier in de natuur sterft, zal hij dienen als voedsel voor andere dieren/bomen, etc. Hetzelfde met de mens, als ons lichaam begraven /verbrand wordt, neemt de natuur ons lichaam op en zullen organismen in ons lichaam zich voortzetten in andere organismen. Voor mij is het dus 1+1=2 dat het begin van de aarde is ontstaan met 1 soort organisme dat zich in de loop van de miljoenen jaren is gaan specialiseren in hetgeen zoals wij de aarde nu kennen, dus met al zijn vegetatie. De evolutietheorie is een heel mooi verhaal, maar zoals iemand al eerder zei op deze topic, ook al heb je 1 miniscuul celletje... OOK DAT ENE KLEINE MINISCULE CELLETJE MOET ERGENS VANDAAN KOMEN..

 

Dus, kijk en denk heel even over jezelf, ben jij onstaan uit het niets? Heb jij jezelf geschapen (dat hebben jouw ouders niet gedaan: zij hebben zichzelf ook niet geschapen, dat wordt recursief redeneren)? Nee toch? Nou, je mag er zelf over denken, maar gewoon het feit dat je denkt bewijst al het tegendeel dat je zomaar bent onstaan.

Als ik bovenstaande verklaring volg ga ik er inderdaad vanuit dat ik mijzelf geschapen heb. Het feit dat ik denk komt door 1. de organismen die mijn hersenen hebben gevormd dat is ontstaan door de evolutie die de mensheid heeft meegemaakt. 2. door mijn �geest� die ervoor gekozen heeft geboren te worden op deze aardbol, in dit lichaam, met als doel om te leren in dit leven (geestelijke evolutie). Weer dat celletje... Alles heeft een verklaring, sommige dingen kunnen wij als mens niet bevatten omdat we daarvoor te weinig hersencapaciteit en kennis hebben. Maar voor alles is een verklaring, en iets is er niet zomaar ineens, plotseling, spontaan... actie reactie?

 

 


Wat ik hiermee wil zeggen is dat gelovigen volgens regels leven (gemaakt door Allah) die natuurlijker zijn in de aanleg van de mens.
Het is zeker geen natuurlijke aanleg om regels van Allah te volgen. Ook de mens is een diersoort met bepaalde dierlijke, instinctieve eigenschappen. Mannen zijn bv. over het algemeen agressiever (haantjesgedrag, jachtdrift) en de vrouwen over het algemeen zorgzamer, de mens wil niet alleen leven, maar in een groep (familie/vrienden = roedel) en verder heeft de mens eigenschappen als territoriumdrift/machtlust enz. Jawel, hier heb je een feitje want die heb je wel graag denk ik...  de mens heeft wel een aanleg voor geloof, ik las er laatst een boek over, dik boek dus ik ga het niet uitgebreid uitleggen maar daar stond in beschreven dat de mensen al in de oertijd in goden geloofden, wat opgemaakt is uit diverse tekeningen in grotten etc. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar we uit op kunnen maken dat het geloof in de genen zit.

 

 

Ongelovigen zullen door giswerk van opgedane menselijke ervaringen regels voor zichzelf maken. Dezen kunnen onmenselijk/onnatuurlijk of zelfs schadelijk zijn in het algemeen.
Totaal mee oneens, sorry dat ik het zeg maar het is mijn inziens juist aan de geloven te danken dat er mensen zijn die zich beter voelen/verheven voelen boven diegenen die niet geloven/ andersgeloven etc. Verder heeft de mens ook de eigenschap van het kunnen interpreteren. Hierdoor is de bijbel/koran e.d. op een 10.000-tal verschillende manieren uitgelegd met als gevolg dat een ieder de juiste waarheid zegt te hebben/kennen wat dus weer tot ruzies leidt.  Luister eens meisje, er zijn ook gelovigen die zonden begaan zoals hier al eens eerder verteld is. Je kunt nooit over iets zeggen dat het de waarheid is, want daar hebben de mensen gewoon niet genoeg kennis voor. Mensen die zich verheven voelen, of beter voelen zijn slecht bezig naar mijn mening. Dit is ook niet de boodschap van de Islaam in mijn ogen. Maar zoals ik al zeg 'in mijn ogen'. Iedereen interpreteerd de Islaam op een andere manier. Sommige goed, sommige slecht, wie zegt wat goed en wat kwaad is. Niemand weet het, voor mij alleen Allah swt. Ik denk zelf ( zoals ik al zeg ik denk zelf, dus dit hoeft niet perse de waarheid te zijn ) dat mensen die een goed hart hebben, en goede dingen doen in hun leven in het Paradijs zullen komen, en dat je daar niet per se moslim voor hoeft te zijn. Het ligt er maar net aan wat zwaarder ligt, jou goede of jou slechte daden, en wat er in jou hart ligt. En de verzen in de Qoraan die over de Joden en de Christenen bijvoorbeeld gaan, dat die over de mensen gaan uit de tijd van Mohammed, en dat die mensen meer slechte dingen deden dan goede. Ik vind ook dat jij nu een gesprek aanging met Abdul Kadir en niet het recht hebt, om zo over de volgens jou verheven mensen te praten, want die mensen voelen zich niet verheven, die hebben gewoon hun angsten verwikkeld in hun geloof, en proberen uit alle macht en kracht die Allah swt hen geeft, om het goede te doen. En daarbij je gaat een discussie aan met Abdulkadir, niet met alle moslims op deze wereld, die hier niks vanaf weten, en hier niet terug op kunnen reageren. Dan nog even voor de moslims die geloven dat alle niet-moslims naar de Hel zullen gaan... Ik zou graag willen dat jullie je eens afvragen... stel je voor : Een christen van deze tijd, ( dus die niet in de tijd van Mohammed heeft geleeft ) die toch zijn hele leven aan Allah swt wijdt, alles in Zijn swt naam doet, alleen maar goede werken doet, denken jullie dat Allah swt hen naar de Hel zal sturen alleen maar omdat hen geleerd is dat ze in Jezus als de zoon van God moeten geloven?


 

Maar, tuurlijk, ik kan er ook naast zitten. Alleen Allah heeft gelijk. Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij hier op aanspreken en hopelijk kunnen jij en Allah mij deze vergeven. Ik leg verantwoording van mijn daden af aan Allah.
Ik hoef jou/niemand ergens op aan te spreken hoor. Het is toch mooi/interessant dat een ieder zijn eigen denkbeeld heeft en mag hebben? Zolang ik mij maar niet beter(groter) voel dan jou en jij niet dan mij zal er geen sprake zijn van goed of fout. Puntje bij paaltje zijn wij allemaal mens en dus allemaal gelijk.

Als iedereen zijn eigen denkbeeld mag hebben, waarom probeerde je Abdulkadir in eerste instantie dan van te overtuigen dat wat hij zei niet klopte?

 

 

Elroyal schreef

En die cel op zich is niks zonder een organisme. Moeten we dan zomaar aannemen dat die allemaal tegelijk ontstonden?
In mijn logica is dus alles ontstaan vanuit 1 soort organisme dat zich in de loop van de miljoenen jaren is gaan specialiseren (zie antwoord boven).

Als je je verdiept in de complexiteit van het leven en de mens en het heelal kan je haast niet anders dan tot de conclusie komen dat er een ontwerper aan ten grondslag moet zijn geweest, en dat is de schepper.

O.k. stel dat er een ontwerper aan ten grondslag heeft gelegen, waarom zou je dan bijv. niet aannemen dat wij zelf (onze geesten tezamen) de schepper zijn, maar wel aannemen dat er iemand boven ons staat die dit ontworpen heeft?

Hoe kunnen wij dit nou bedenken???? Ahahaha zoveel complexiteit in deze wereld, en dat zouden wij bedacht hebben? Sorry hoor, maar wie voelt zich nou verheven? Wij mensen kunnen niet eens in vrede samenleven op deze wereld, dus laat staan dat we hem bedacht hebben...


Er zijn bepaalde universele constanten die nodig zijn om het leven en het heelal in stand te houden, zoals de snelheid van het licht, aantrekkinskracht tussen neutronen en electronen, de massas van neutronen, protronen en electronen, en nog een hele zooi, en als ook maar 1 daarvan een kleine afwijking had was het leven niet mogelijk geweest.

Het leven was dan waarschijnlijk niet in de vorm zoals wij het nu kennen mogelijk, maar waarom is het ondenkbaar om aan te nemen dat het dan in een andere vorm zou bestaan?

 

 

Tot slot, ik wil nog even benadrukken dat het niet mijn intentie is om het bestaan van God/Allah onderuit te halen. Ik zou dit nl. t.o.v. de gelovigen een wreed iets vinden om als doel te hebben. Wel probeer ik hiermee duidelijk te maken dat er mensen zijn (zoals ik) die geheel anders denken en dus zonder een Schepper leven. Ik wil de gelovigen eigenlijk kennis laten maken met het bestaan van de ongelovige mens en hun (in ieder geval mijn) denkwijze beschrijven i.p.v. hoe de Kerk/Moskee --- Bijbel/Koran zegt hoe ongelovigen in elkaar zitten/denken. Dus m.a.w. Brigitte spreekt terug tot Allah.   Geloof je nou wel of niet in Allah swt?

 

Fijne dagen allemaal!! Jij ook :)

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 06:53

Hoi Tarah,

Als eerste nog de beste wensen voor het nieuwe jaar, hieronder mijn reactie:

 

Ik ga uit van logische redernatie, hierin ben ik tot de conclusie gekomen dat er in ieder geval geen Almachtige, alwetende God/Allah is zoals deze geschreven is in �de boeken�. Mijn inziens zijn deze boeken ontstaan door machtlust van de mens.

Waarin zie jij dan die machtlust als alles wat gedaan word, voor Allah swt gedaan word, en in Naam van Allah swt gedaan word, en in principe door Allah swt zelf gedaan word?

O.k. ik begrijp dat dit niet makkelijk te volgen is als je binnen de grenzen van de Koran bent opgevoed. Ik zal het proberen uit te leggen (hiermee ben ik mij ervan bewust dat mijn redernatie tegen de borst kan indruisen van vele gelovigen, sorry alvast, maar houdt dan maar in gedachten dat mijn waarheid niet d� waarheid hoeft te zijn ).

Zoals je waarschijnlijk al van mij gelezen hebt ben ik niet opgegroeid met �De Boeken� maar ben ik (in tegenstelling tot de tijd waarin �De Boeken� zijn geschreven) opgegroeid met bijv. internet/encyclopedie�n en heb hierbij een persoonlijkheid die alles wil leren te begrijpen. Ik wil dus begrijpen waarom mensen geloven. Dus mijn benadering tot de verschillende geloven is niet zozeer wat erin �De Boeken� staat maar wel hoe de boeken zijn ontstaan. Vaststaat dat de boeken zijn geschreven in een tijd waarin nog veel onverklaarbaar was. �schrijven en lezen� was voorbehouden aan de rijkeren en natuurverschijnselen konden in veel gevallen nog niet verklaard worden. Zowel de Bijbel als de Koran zijn vastgesteld cq. geschreven door mensen die op dat moment de heerschappij (=macht) hadden. Omdat ik de mensheid als een diersoort zie kan het voor mij niet anders dat tijdens het vaststellen van de geschriften de menselijke eigenschap tot het hebben van macht meespeelde. Zo staat voor mij in ieder geval als een paal boven water dat in �de boeken� passages zijn weggelaten of juist zijn toegevoegd. Dit al naar gelang dit de machthebbers uitkwam. Het is een feit dat in de geschriften bijv. zeer sterk benadrukt wordt op het gegeven dat je veel slechts te wachten staat als je je niet aan de geschriften houdt. Dit onderschrijft voor mij dat de schrijvers macht wilden hebben. Immers een volk dat bang is om bijv. te branden in een hel zal volgzamer / makker zijn dan een volk dat deze angst niet kent.  �De Boeken� zijn geschreven door mannen. Dit verklaart dus ook weer waarom in dit leven volgens �De Boeken� de vrouwen niet gelijk zijn aan de mannen. �De Boeken� geven aan dat logische redernatie / wetenschap / filosoferen / discusieren over ongelovige dingen �slecht� is, wat het eigen denken in mijn idee dus tegenhoudt macht is toebehouden aan de Geestelijk leiders. Wat wel en wat geen waarheid is in de boeken weet ik niet dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat niets waar is totdat voor mij het tegendeel bewezen is. Nogmaals wil ik even zeggen dat ik hiermee niet het geloof onderuit wil houden, ik geef enkel antwoord op jouw vraag waarom ik persoonlijk niet in de God/Allah geloof zoals deze is beschreven in de boeken.  


 De evolutietheorie is een heel mooi verhaal, maar zoals iemand al eerder zei op deze topic, ook al heb je 1 miniscuul celletje... OOK DAT ENE KLEINE MINISCULE CELLETJE MOET ERGENS VANDAAN KOMEN..

Natuurlijk moet ook dat ene celletje ergens vandaan komen. Echter als je zo redeneert dan moet ook Allah/God ergens vandaan komen toch?

 

Weer dat celletje... Alles heeft een verklaring, sommige dingen kunnen wij als mens niet bevatten omdat we daarvoor te weinig hersencapaciteit en kennis hebben. Maar voor alles is een verklaring, en iets is er niet zomaar ineens, plotseling, spontaan... actie reactie?
Mee eens, hiermee is voor mij echter niet het bewijs geleverd van het bestaan van een Allah/God, juist omdat wij te weinig hersencapaciteit/kennis hebben kunnen wij dit niet weten.


Het is zeker geen natuurlijke aanleg om regels van Allah te volgen. Ook de mens is een diersoort met bepaalde dierlijke, instinctieve eigenschappen. Mannen zijn bv. over het algemeen agressiever (haantjesgedrag, jachtdrift) en de vrouwen over het algemeen zorgzamer, de mens wil niet alleen leven, maar in een groep (familie/vrienden = roedel) en verder heeft de mens eigenschappen als territoriumdrift/machtlust enz.
Jawel, hier heb je een feitje want die heb je wel graag denk ik...  de mens heeft wel een aanleg voor geloof, ik las er laatst een boek over, dik boek dus ik ga het niet uitgebreid uitleggen maar daar stond in beschreven dat de mensen al in de oertijd in goden geloofden, wat opgemaakt is uit diverse tekeningen in grotten etc. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar we uit op kunnen maken dat het geloof in de genen zit.

Yup, en waarom is dat? Omdat de mens altijd graag dingen wil verklaren, wij zijn nou eenmaal met hersenen geboren waardoor wij (de mens) vooruit en terug kunnen denken, het oorzaak en gevolg verhaal. 

 

Luister eens meisje, er zijn ook gelovigen die zonden begaan zoals hier al eens eerder verteld is. Je kunt nooit over iets zeggen dat het de waarheid is, want daar hebben de mensen gewoon niet genoeg kennis voor. Mensen die zich verheven voelen, of beter voelen zijn slecht bezig naar mijn mening. Dit is ook niet de boodschap van de Islaam in mijn ogen. Maar zoals ik al zeg 'in mijn ogen'. Iedereen interpreteerd de Islaam op een andere manier. Sommige goed, sommige slecht, wie zegt wat goed en wat kwaad is.
Helemaal mee eens, goed of slecht is enkel voorbehouden aan degene die interpreteert. (ben alleen geen meisje meer.....)

 

Ik vind ook dat jij nu een gesprek aanging met Abdul Kadir en niet het recht hebt, om zo over de volgens jou verheven mensen te praten, want die mensen voelen zich niet verheven, die hebben gewoon hun angsten verwikkeld in hun geloof, en proberen uit alle macht en kracht die Allah swt hen geeft, om het goede te doen. En daarbij je gaat een discussie aan met Abdulkadir, niet met alle moslims op deze wereld, die hier niks vanaf weten, en hier niet terug op kunnen reageren.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat als mensen er vanuit gaan dat zij de enige echte waarheid bezitten en hierbij tevens geen oog meer /respect hebben voor degenen die anders geloven er dus van overtuigd zijn dat zij �goed� zitten en de anderen �fout�, dat noem ik een verhevenheid wat ik uiterst gevaarlijk vindt omdat het de verhevene zelf rechten geeft t.o.v. de andersdenkende. Dit soort mensen kunnen er dus vanuit gaan dat zoiets als bijv. het doden van andersdenkenden iets is wat �goed� is. Zij denken dat zij daarmee de samenleving helpen, daar ben ik net als jij van overtuigd, dat zij dus denken dat zij goed doen. De geschiedenis, huidige tijd geeft zat van voorbeelden van mensen die zo denken. Denk bijv. aan de kolonisten die mensen tot slaaf maakten, denk aan de de Al Queda groep. Een andersdenkende is het leven niet waard en zij zijn er van overtuigd dat zij �goed� doen. Als iedereen nou gewoon ergens in zijn achterhoofd houdt dat 'de waarheid' niet 'de waarheid' hoeft te zijn zal er veel meer respect en openheid voor elkaars denkwerelden zijn, toch?

 

Als iedereen zijn eigen denkbeeld mag hebben, waarom probeerde je Abdulkadir in eerste instantie dan van te overtuigen dat wat hij zei niet klopte?

Een aantal keren heb ik benadrukt dat het helemaal niet mijn intentie is om bijv. Abdulkadir zijn denkbeeld onderuit te halen. (lees anders aub nog even terug) Wat ik met mijn bijdrage aan dit topic duidelijk wil maken is dat er mensen zijn die geheel anders denken. Nooit heb ik geschreven dat wat Abdulkadir heeft geschreven de onwaarheid is, ik geloof overigens dat dit voor Abdulkadir wel duidelijk was, zo niet dan hoor ik dat graag van hem.

 

O.k. stel dat er een ontwerper aan ten grondslag heeft gelegen, waarom zou je dan bijv. niet aannemen dat wij zelf (onze geesten tezamen) de schepper zijn, maar wel aannemen dat er iemand boven ons staat die dit ontworpen heeft?

Hoe kunnen wij dit nou bedenken???? Ahahaha zoveel complexiteit in deze wereld, en dat zouden wij bedacht hebben? Sorry hoor, maar wie voelt zich nou verheven? Wij mensen kunnen niet eens in vrede samenleven op deze wereld, dus laat staan dat we hem bedacht hebben.

Voor mij is het aannemelijker aan te nemen dat al onze geesten tezamen (incl. bijv. de dierenwereld) de schepper zal zijn (als er al een schepper is dan h�?) Hierin zeg ik dus niet dat je hierin van je eigen geesteswereld uit moet gaan, maar van 1 groot geheel van energie�n/geesten (dus alle mensen/dieren/etc bij elkaar). Misschien komt zo�n denkbeeld bij jou raar en lacherig over maar ik persoonlijk vind dit veel aannemelijker dan aan te nemen dat er een schepper zou zijn die boven ons staat.     

Dus m.a.w. Brigitte spreekt terug tot Allah. 

Geloof je nou wel of niet in Allah swt?

Nee ik geloof niet in Allah, vandaar ook mijn �big smile�. Dit topic is begonnen met citaten jegens de ongelovigen (Allah spreekt tot de ongelovigen). Voor de moslims is de Koran een heilig boek dat bestaat uit Allah�s woord en is dus voor de Moslims �waarheid�. Ik probeer in mijn eigen bewoordingen aan te geven dat er ook andere �waarheden� bestaan, zonder dat deze andere waarheden gelijk tot doel hebben de moslimwaarheid onderuit te halen.

 

 

Ik weet overigens niet of Boraq zijn citaten (hierboven) uit de Koran komen, dus alvast mijn excuus als ik iemand hiermee beledig. Maar kan iemand mij uitleggen hoe je nog open kan staan voor andersdenkenden als je dat soort citaten voor waar aanneemt. Kan het niet anders dan dat dit soort citaten enkel maar zullen leiden tot onbegrip?   

 

Groetjes,

Brigitte

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:48
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi Tarah,

Als eerste nog de beste wensen voor het nieuwe jaar, hieronder mijn reactie:

 

Ik ga uit van logische redernatie, hierin ben ik tot de conclusie gekomen dat er in ieder geval geen Almachtige, alwetende God/Allah is zoals deze geschreven is in �de boeken�. Mijn inziens zijn deze boeken ontstaan door machtlust van de mens.

Waarin zie jij dan die machtlust als alles wat gedaan word, voor Allah swt gedaan word, en in Naam van Allah swt gedaan word, en in principe door Allah swt zelf gedaan word?

O.k. ik begrijp dat dit niet makkelijk te volgen is als je binnen de grenzen van de Koran bent opgevoed. Wie heeft er ooit gezegt dat ik opgevoed ben met de Islaam? Mijn vader en moeder zijn allebei Nederlands, en ongelovig. Ik zal het proberen uit te leggen (hiermee ben ik mij ervan bewust dat mijn redernatie tegen de borst kan indruisen van vele gelovigen, sorry alvast, maar houdt dan maar in gedachten dat mijn waarheid niet d� waarheid hoeft te zijn ).

Zoals je waarschijnlijk al van mij gelezen hebt ben ik niet opgegroeid met �De Boeken� maar ben ik (in tegenstelling tot de tijd waarin �De Boeken� zijn geschreven) opgegroeid met bijv. internet/encyclopedie�n en heb hierbij een persoonlijkheid die alles wil leren te begrijpen. Ik wil dus begrijpen waarom mensen geloven. Dus mijn benadering tot de verschillende geloven is niet zozeer wat erin �De Boeken� staat maar wel hoe de boeken zijn ontstaan. Je moet eens een boen lezen van Karen Armstrong : de Islam een wereldsgodsdienst, een beetje saai, maar daarna heb je wel ineens een heel ander denkbeeld van de Islaam. Vaststaat dat de boeken zijn geschreven in een tijd waarin nog veel onverklaarbaar was. �schrijven en lezen� was voorbehouden aan de rijkeren en natuurverschijnselen konden in veel gevallen nog niet verklaard worden. Zowel de Bijbel als de Koran zijn vastgesteld cq. geschreven door mensen die op dat moment de heerschappij (=macht) hadden. Omdat ik de mensheid als een diersoort zie kan het voor mij niet anders dat tijdens het vaststellen van de geschriften de menselijke eigenschap tot het hebben van macht meespeelde. Zo staat voor mij in ieder geval als een paal boven water dat in �de boeken� passages zijn weggelaten of juist zijn toegevoegd. Dit al naar gelang dit de machthebbers uitkwam. Het is een feit dat in de geschriften bijv. zeer sterk benadrukt wordt op het gegeven dat je veel slechts te wachten staat als je je niet aan de geschriften houdt. Dit onderschrijft voor mij dat de schrijvers macht wilden hebben. Hoe konden de schrijvers hier zelf machtiger van worden, als alle lof naar Allah swt gaat? Immers een volk dat bang is om bijv. te branden in een hel zal volgzamer / makker zijn dan een volk dat deze angst niet kent. Volgzamer aan de regels van de Koran jah, ik denk niet dat er dingen in de Islaam staan die hun macht groter zou maken in wat voor manier dan ook. De regels die in de Koran staan laten je beter leven, denk aan zakaat ( armenbelasting ), het vasten ( empathie en zelfdisipline) niet drinken, niet roddelen, geduld hebben, niet vloeken, ga zo maar door. �De Boeken� zijn geschreven door mannen. Dit verklaart dus ook weer waarom in dit leven volgens �De Boeken� de vrouwen niet gelijk zijn aan de mannen. �De Boeken� geven aan dat logische redernatie / wetenschap / filosoferen / discusieren over ongelovige dingen �slecht� is,waar heb je dat gelezen? Ik ken wel een paar verzen die dat tegenspreken, ik heb nog een mooie soerah ( hoofdstuk uit de Koran ) voor je trouwens :  

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

wat het eigen denken in mijn idee dus tegenhoudt macht is toebehouden aan de Geestelijk leiders. Wat wel en wat geen waarheid is in de boeken weet ik niet dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat niets waar is totdat voor mij het tegendeel bewezen is. Jah dat is dus onzin, kijk... het is simpel. Voor een geloof moet je open staan, je moet er moeite voor willen doen, goed erover nadenken waarom iets is, en het nut ervan inzien. Maar volgens mij doe jij dat niet. Moge Allah swt je leiden. Nogmaals wil ik even zeggen dat ik hiermee niet het geloof onderuit wil houden, ik geef enkel antwoord op jouw vraag waarom ik persoonlijk niet in de God/Allah geloof zoals deze is beschreven in de boeken.  


 De evolutietheorie is een heel mooi verhaal, maar zoals iemand al eerder zei op deze topic, ook al heb je 1 miniscuul celletje... OOK DAT ENE KLEINE MINISCULE CELLETJE MOET ERGENS VANDAAN KOMEN..

Natuurlijk moet ook dat ene celletje ergens vandaan komen. Echter als je zo redeneert dan moet ook Allah/God ergens vandaan komen toch? Maar Allah is iets veel hogers, dat kun je er niet mee vergelijken. Allah  swr is niet tastbaar, of iets wat je door middel van technische snufjes kunt ondervinden. Allah swt kun je niet vergelijken met een zaadje dat uitbloeit tot een bloem. Hij is er altijd al geweest, in tegenstelling tot dingen hier op aarde die iets anders nodig hebben om daaruit te kunnen ontstaan, is Allah swt er altijd al geweest, en zal hij dat altijd zijn, een soort van cirkel die maar door blijft lopen.

 

Weer dat celletje... Alles heeft een verklaring, sommige dingen kunnen wij als mens niet bevatten omdat we daarvoor te weinig hersencapaciteit en kennis hebben. Maar voor alles is een verklaring, en iets is er niet zomaar ineens, plotseling, spontaan... actie reactie?
Mee eens, hiermee is voor mij echter niet het bewijs geleverd van het bestaan van een Allah/God, juist omdat wij te weinig hersencapaciteit/kennis hebben kunnen wij dit niet weten. Als je je ogen helder liet kijken zou je de bewijzen zien. Als je je hart open zou stellen voor Allah swt zou je de bewijzen voelen.


Het is zeker geen natuurlijke aanleg om regels van Allah te volgen. Ook de mens is een diersoort met bepaalde dierlijke, instinctieve eigenschappen. Mannen zijn bv. over het algemeen agressiever (haantjesgedrag, jachtdrift) en de vrouwen over het algemeen zorgzamer, de mens wil niet alleen leven, maar in een groep (familie/vrienden = roedel) en verder heeft de mens eigenschappen als territoriumdrift/machtlust enz.
Jawel, hier heb je een feitje want die heb je wel graag denk ik...  de mens heeft wel een aanleg voor geloof, ik las er laatst een boek over, dik boek dus ik ga het niet uitgebreid uitleggen maar daar stond in beschreven dat de mensen al in de oertijd in goden geloofden, wat opgemaakt is uit diverse tekeningen in grotten etc. en zo zijn er nog veel meer voorbeelden waar we uit op kunnen maken dat het geloof in de genen zit.

Yup, en waarom is dat? Omdat de mens altijd graag dingen wil verklaren, wij zijn nou eenmaal met hersenen geboren waardoor wij (de mens) vooruit en terug kunnen denken, het oorzaak en gevolg verhaal. Mensen wisten vroeger alleen maar wat ze moesten doen om te overleven, hun hersenen waren nog niet zo ver ontwikkeld dat ze al een heel geloof volgens jou bij elkaar konden verzinnen.

 

Luister eens meisje, er zijn ook gelovigen die zonden begaan zoals hier al eens eerder verteld is. Je kunt nooit over iets zeggen dat het de waarheid is, want daar hebben de mensen gewoon niet genoeg kennis voor. Mensen die zich verheven voelen, of beter voelen zijn slecht bezig naar mijn mening. Dit is ook niet de boodschap van de Islaam in mijn ogen. Maar zoals ik al zeg 'in mijn ogen'. Iedereen interpreteerd de Islaam op een andere manier. Sommige goed, sommige slecht, wie zegt wat goed en wat kwaad is.
Helemaal mee eens, goed of slecht is enkel voorbehouden aan degene die interpreteert. (ben alleen geen meisje meer.....)

 

Ik vind ook dat jij nu een gesprek aanging met Abdul Kadir en niet het recht hebt, om zo over de volgens jou verheven mensen te praten, want die mensen voelen zich niet verheven, die hebben gewoon hun angsten verwikkeld in hun geloof, en proberen uit alle macht en kracht die Allah swt hen geeft, om het goede te doen. En daarbij je gaat een discussie aan met Abdulkadir, niet met alle moslims op deze wereld, die hier niks vanaf weten, en hier niet terug op kunnen reageren.
Wat ik duidelijk wilde maken is dat als mensen er vanuit gaan dat zij de enige echte waarheid bezitten en hierbij tevens geen oog meer /respect hebben voor degenen die anders geloven er dus van overtuigd zijn dat zij �goed� zitten en de anderen �fout�, dat noem ik een verhevenheid wat ik uiterst gevaarlijk vindt omdat het de verhevene zelf rechten geeft t.o.v. de andersdenkende. Dit soort mensen kunnen er dus vanuit gaan dat zoiets als bijv. het doden van andersdenkenden iets is wat �goed� is. Zij denken dat zij daarmee de samenleving helpen, daar ben ik net als jij van overtuigd, dat zij dus denken dat zij goed doen. De geschiedenis, huidige tijd geeft zat van voorbeelden van mensen die zo denken. Denk bijv. aan de kolonisten die mensen tot slaaf maakten, denk aan de de Al Queda groep. Een andersdenkende is het leven niet waard en zij zijn er van overtuigd dat zij �goed� doen. Als iedereen nou gewoon ergens in zijn achterhoofd houdt dat 'de waarheid' niet 'de waarheid' hoeft te zijn zal er veel meer respect en openheid voor elkaars denkwerelden zijn, toch? Zoiets kun je niet bereiken. Dat was de instelling van Mohammed ook denk ik, naast het feit dat hij een gemeenschap wilde creeren die in vrede leefden. Zulke dingen zijn niet voor elkaar te krijgen denk ik, te veel mensen op deze wereld. Je kunt het beter gewoon laten voor wat het is, en geduld hebben met mensen die te ver gaan in jou opzicht.

 

Als iedereen zijn eigen denkbeeld mag hebben, waarom probeerde je Abdulkadir in eerste instantie dan van te overtuigen dat wat hij zei niet klopte?

Een aantal keren heb ik benadrukt dat het helemaal niet mijn intentie is om bijv. Abdulkadir zijn denkbeeld onderuit te halen. (lees anders aub nog even terug) Wat ik met mijn bijdrage aan dit topic duidelijk wil maken is dat er mensen zijn die geheel anders denken. Nooit heb ik geschreven dat wat Abdulkadir heeft geschreven de onwaarheid is, ik geloof overigens dat dit voor Abdulkadir wel duidelijk was, zo niet dan hoor ik dat graag van hem. okay dan :)

 

O.k. stel dat er een ontwerper aan ten grondslag heeft gelegen, waarom zou je dan bijv. niet aannemen dat wij zelf (onze geesten tezamen) de schepper zijn, maar wel aannemen dat er iemand boven ons staat die dit ontworpen heeft?

Hoe kunnen wij dit nou bedenken???? Ahahaha zoveel complexiteit in deze wereld, en dat zouden wij bedacht hebben? Sorry hoor, maar wie voelt zich nou verheven? Wij mensen kunnen niet eens in vrede samenleven op deze wereld, dus laat staan dat we hem bedacht hebben.

Voor mij is het aannemelijker aan te nemen dat al onze geesten tezamen (incl. bijv. de dierenwereld) de schepper zal zijn (als er al een schepper is dan h�?) Hierin zeg ik dus niet dat je hierin van je eigen geesteswereld uit moet gaan, maar van 1 groot geheel van energie�n/geesten (dus alle mensen/dieren/etc bij elkaar). Misschien komt zo�n denkbeeld bij jou raar en lacherig over maar ik persoonlijk vind dit veel aannemelijker dan aan te nemen dat er een schepper zou zijn die boven ons staat.     Je zei net zelf nog dat we te weinig hersencapaciteit hadden... En als wij de wereld gemaakt zouden hebben, zouden we het wel een heel stuk anders gedaan hebben, iedereen zou rijk zijn, iedereen zou gelieft worden, niemand zou ziek zijn, Maar dat is niet zo. Allah swt heeft die dingen wel gemaakt, met een reden om ons te kunnen beoordelen op de Dag des Oordeels.

Dus m.a.w. Brigitte spreekt terug tot Allah. 

Geloof je nou wel of niet in Allah swt?

Nee ik geloof niet in Allah, vandaar ook mijn �big smile�. Dit topic is begonnen met citaten jegens de ongelovigen (Allah spreekt tot de ongelovigen). Voor de moslims is de Koran een heilig boek dat bestaat uit Allah�s woord en is dus voor de Moslims �waarheid�. Ik probeer in mijn eigen bewoordingen aan te geven dat er ook andere �waarheden� bestaan, zonder dat deze andere waarheden gelijk tot doel hebben de moslimwaarheid onderuit te halen. Geloof je dan wel in een soort God of ook niet? want jou stellingen spreken jezelf soms een beetje tegen.

 

 

Ik weet overigens niet of Boraq zijn citaten (hierboven) uit de Koran komen, dus alvast mijn excuus als ik iemand hiermee beledig. Maar kan iemand mij uitleggen hoe je nog open kan staan voor andersdenkenden als je dat soort citaten voor waar aanneemt. Kan het niet anders dan dat dit soort citaten enkel maar zullen leiden tot onbegrip?   Ligt er maar net aan hoe je het interpreteerd.

 

Groetjes,

Brigitte groetjes terug

 

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 10:06

Hoi Tarah,

 

Om e.e.a. overzichtelijk te houden laat ik de aangehaalde teksten voor wat ze zijn en zal ik op deze manier reageren. Je schrijft dat je net als ik ook ongelovig (ik ga er van het gemak maar vanuit dat je zonder Bijbel bedoeld) bent opgevoed, prima, dan zul je mijn redernatie over waarom ik niet in de boeken geloof dus waarschijnlijk makkelijker begrijpen. Het verschil tussen jou en mij is dat jij ergens in je leven hebt besloten of een reden hebt gehad om te gaan geloven maar ik heb dat dus niet, snap je? Om mij in ieder geval een beetje te kunnen inleven in jouw denkwereld heb ik net jouw geposte berichten op dit forum gelezen. Ik heb er niet uit kunnen halen waarom jij bent gaan geloven. Dit is overigens wel iets wat ik dus interessant vind om te weten. Het is nl. de psyche waarin ik ge�nteresseerd ben. Wat betreft mijn denkbeeld van de Islam, voor mij is dit denkbeeld niet anders dan dat ik dat heb van bijv. het Christendom of het Jodendom, ik weet dat het geloof voor velen een houvast is en daarbij ook veel goeds doet. Zoals ik al eerder heb gezegd; ik ben niet tegen het geloof.

 

Je vraagt je af waarom de instanties (Kerken/Moskee�n) in de tijd dat zij de Bijbel / Koran vaststelden volgens mijn interpretatie macht hadden. Laat ik het anders stellen; wat is de reden dat in die tijd bijv. de zgn. Heksen werden verbrand, andersdenkenden werden onthoofd en hele volkeren werden uitgemoord omdat zij een andere god/goden hadden? Dit werd allemaal gedaan in naam van de geschriften, men had een vrijbrief om een ieder in het keurslijf van de Kerk in te willigen, degenen die anders dachten mocht (moest) de mond gesnoerd worden. Is dat geen macht?

 

Over de armenbelasting. Als je je bijv. verdiept in de werking van een communistische staat in zijn basis (niet gebaseerd op geloof) dan kom je tot de conclusie dat in zo�n staat een ieder gelijk is en even arm/rijk is. Armenbelasting is dus niet iets van enkel de geloven, maar een voortvloeisel van het menselijk vermogen van oorzaak en gevolg (het leven zal voor een ieder beter zijn als niemand hoeft te stelen). Over het niet drinken, daar zijn de Christenen en de Moslims zelf nog niet uit. Ik zie drinken in ieder geval niet als een zonde, zolang je maar niet te veel drinkt, h�? Emphatisch vermogen is ook een menselijke eigenschap, denk maar aan de ramp die nu gaande is in Azi� en staat dus ook los van geloof. Roddelen, geen geduld hebben en vloeken is iets wat in een samenleving niet op prijs wordt gesteld, als je dit dus wel doet dan zul je vroeg of laat jezelf tegen komen, dit staat voor mij dus ook los van het geloof.

 

Met betrekking tot het filosoferen, logisch rederneren / je baseren op wetenschap etc, ik heb dit niet gelezen in de Koran maar ik heb op dit forum gelezen dat vele moslims dit zo zien. Waarschijnlijk wordt in sommige Moskee�n verteld om je zo min mogelijk met dit soort zaken bezig te houden, wat ik mij vervolgens afvraag is waarom dat is?

 

Wat betreft de soerah die jij mij voorspiegelt, ik aanbid niks en ik heb geen godsdienst, dus waarom schrijf jij dit aan mij? Mijn bedoeling is echt niet om je over te halen mijn denkwijze te volgen�

 

Verderop vertel jij mij dat ik niet opensta voor het geloof, echter omdat jij ook een ongelovige tijd hebt gekend kun jij je waarschijnlijk wel indenken dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan een geloof en er dus inderdaad ook niet het nut van inzien. Dus wat zou voor mij de reden zijn ervoor open te staan? Als er een God/Allah is dan moet hij maar beter zijn best moeten doen om mij er het nut van in te laten zien. Ik ben nl. zeer tevreden met hoe ik nu leef en als er toch een Allah is ga ik ervan uit dat hij ook tevreden met is.

 

Dat alles zich in een cirkel voortbeweegt ben ik helemaal mee je eens, zie mijn eerdere woorden in dit topic. Voor mij gaat hier echter geen almachtige schepper aan vooraf.

 

Om e.e.a. nog enigszins logisch te kunnen volgen citeer ik verder jouw zinnen: �Mensen wisten vroeger alleen maar wat ze moesten doen om te overleven, hun hersenen waren nog niet zo ver ontwikkeld dat ze al een heel geloof volgens jou bij elkaar konden verzinnen� We praten hier maar over ca. 1500 jaar geleden, in het gehele bestaan van de wereld (+/- 450 miljoen jr. oud �als ik het goed heb -) is dit dus dezelfde tijd als waarin wij nu leven. De hersenen van de mensen die toen leefden waren echt niet minder ontwikkeld dan onze huidige hersenen hoor, dat is nu echt klankklare onzin. Het enige verschil is dat wetenschap voorbehouden was aan slechts een klein gedeelte van de samenleving. M.a.w. men kon toen weldegelijk een heel geloof bij elkaar verzinnen.

 

Als iedereen nou gewoon ergens in zijn achterhoofd houdt dat 'de waarheid' niet 'de waarheid' hoeft te zijn zal er veel meer respect en openheid voor elkaars denkwerelden zijn, toch? Zoiets kun je niet bereiken. Dat was de instelling van Mohammed ook denk ik, naast het feit dat hij een gemeenschap wilde creeren die in vrede leefden. Zulke dingen zijn niet voor elkaar te krijgen denk ik, te veel mensen op deze wereld. Je kunt het beter gewoon laten voor wat het is, en geduld hebben met mensen die te ver gaan in jou opzicht.

Dit voor iedereen op deze aardbol bereiken is een utopie, dat zie ik wel in. Maar als ik met mijn bijdrage op dit forum ook maar 1 zieltje zover kan krijgen om zo te denken ben ik al heel blij. Wie het kleine niet eert, is het grote niet ��

 

Je zei net zelf nog dat we te weinig hersencapaciteit hadden... En als wij de wereld gemaakt zouden hebben, zouden we het wel een heel stuk anders gedaan hebben, iedereen zou rijk zijn, iedereen zou gelieft worden, niemand zou ziek zijn, Maar dat is niet zo.

Je hersenen staan los van je geest. Een ieder beschikt over eigen hersenen, maar in mijn beleving staan onze geesten uiteindelijk wel met elkaar in verbinding. Dus mocht er een schepper zijn (hier ga ik overigens niet vanuit omdat dit enkel een redernatie is die mijn hersenen aankunnen maar dus niet de �echte� waarheid hoeft te zijn) dan zijn wij zelf de Schepper (alle onze geesten/energie�n tezamen) en hebben wij de aarde gemaakt met als doel deze gezamenlijke energiebron te laten groeien (geestelijke groei dus).

 

Geloof je dan wel in een soort God of ook niet? want jou stellingen spreken jezelf soms een beetje tegen.

Zie mijn uitleg hierboven. Ik geloof dat een ieder over bovennatuurlijke gaven beschikt (zelf aan den lijve ondervonden, dus dit bestaat voor mij). Hierin zit echter niets Goddelijks, dus ik geloof niet dat er een almachtige schepper boven mij staat. Ik hoop dat ik zo mijn stellingen voldoende heb onderbouwt, als iets niet duidelijk is of als ik mijzelf in jouw ogen tegenspreek hoor ik dat graag, want dan dien ik nog iets te verduidelijken, ok?

 

Groeten,

Brigitte

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 10:11
Oh ja, vergeten... en ik geloof in moedertje natuur h� .
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 12:51
Salaam Beste Brigette,

Ten eerste, Islam is niet verzonnen door een mens, het is niet gemaakt door machthebbers die een heel volk onder hun duimpje wilden houden. Dit omdat de machthebbers rond de tijd van de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) geloofden in meer dan een God. Dus wat kon een kleine handelaartje wel niet denken hun macht over te nemen? Onzin, want diegenen die van de Islam hoorden hadden hun eigen keuze de Islam te accepteren of niet.
In Islam worden (of horen) vrouwen niet onderdrukt. Sterker nog Allah(=God) heeft hun een eigen hoofdstuk gegeven in Zijn Qoran. Dat vrouwen onderdrukt is iets dat heel ouds is. De profeet (vrede en genade van Allah zij met hem):"Drukt elkaar op het hart vrouwen goed te behandelen". Ook zei dat in deze wereldse vele goede dingen zijn, maar het beste is een goede vrouw (dus de vrouw wordt niet gezien als een object, maar juist het beste wat een man kan overkomen). Dus baseer je jouw mening alstublieft niet op zovaak herhaalde mythes. Vrouwen worden dus alles behalve iets 'slechts' gezien, ik hoop dat ik met mijn beperkte kennis jou dit hebben kunnen overbrengen.
In Islam horen leiders te worden gekozen, hetzij door (islam)geleerden of misschien zelfs direct door het volk, maar het is zeker dat zij gekozen dienen te worden op hun eigenschappen: vroomheid/godsvruchtigheid en kennis.
De profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) zei: "Vergaart kennis van wieg tot graf". Dus kennis werd in de Islam alles behalve onderdrukt of als iets slechts gezien. Het is zo dat er namelijk ook moslimwetenschappers waren opgestaan in de eeuwen na de verspreiding van Islam.
Dat de Islam verspreid is met de zwaard is weer zo'n mythe, want hoe verklaar je dat er Chinese moslims zijn? Hoe verklaar je dat Indonesie vol zit met moslims, terwijl geen enkele moslimleger daar een voet heeft gezet? Hoe verklaar je dat handelaars volken tot Marokko de Islam namen als hun godsdienst, juist door handel met moslims te drijven. Het zijn genoeg historische bewijzen die deze mythe weerleggen, ga alstublieft naar "..Joods/ Palestijns " forum (tweede pagina), waar ik deze mythe heb weerlegt met meer kennis.

In Islam bestaan er geen 'verheven' mensen, immers er is slechts een Verhevene! Weet dat mensen fouten kunnen maken en dat ze dus daarom ook geen verheven capaciteiten kunnen bezitten.
Op corruptie in bestuur van Islamietische landen zou het zo zijn dat het volk het recht heeft een leider weg te eisen. Dat dat niet gedaan wordt duid weer aan op het feit dat er geen Islamietische land is.
Over armenbelasting, het is zo dat mensen dit kunnen verzinnen, maar weet dat dit alleen afgedwongen moet worden als mensen hieraan willen voldoen. Ik denk dat niemand ooit heeft gezien als iets collectiefs dat iedereen daaraan moet voldoen ZONDER een tussenkomst van een regering. Dus dat het als een vaste regel werd opgevat door ieder individu.
Als de Islam echt verzonnen is dan zou je een nieuwe Qoran kunnen verzinnen, iets wat geen enkel mens tot nu toe heeft geklaar, God(=Allah) daagt jou zelfs uit in de Qoran.
Een kanttekening, in Winston Churchill's (ja, de Winston Churchill) autobiografie heeft hij geschreven dat de Qoran niet door een mens geschreven is.

Ik ben ook een mens ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten, maar aan alleen Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 14:40

Ook vrede aan jou beste Abdulkadir,

 

Ik hoop dat je snapt dat het niet mijn bedoeling is om een discussie over het geloof zelf aan te gaan, dit zal dan ook mijn enige bijdrage zijn over dit onderwerp. Mijn ingang tot bijv. de Islam (of Christendom voor mijn part) is hoe de Boeken tot stand zijn gekomen. De profeet Mohammed zal best een hele goede, fijne kerel zijn geweest, geen twijfel aan (net als Jesus).

Echter ik beredeneer de tot standkoming van de geschriften vanuit mijn logica betreffende de mensheid. Feit is (zoals ik heb geleerd) dat de definitieve versie van de Koran tot stand is gekomen nadat Mohammed is overleden, net als de Bijbel die na Jesus tot stand is gekomen. Waarschijnlijk zal heel veel letterlijk overgenomen zijn zoals zij bedoeld hebben. Voor mij blijft echter overeind staan dat de dierlijke instincten die de mens bezit nou eenmaal meespeelden bij het tot stand komen van de definitieve Koran (of Bijbel of Torah). Hier kun je mij niet vanaf brengen dus hierover zal ik tot het eind van mijn leven van mening van jou afwijken. Hierbij dan nog even benadrukt dat 1 van ons beiden het fout kan hebben (of wij alletwee) toch?

En nu wij dan toch moeten concluderen dat wij hierover van mening blijven verschillen, kunnen wij elkaars zienswijze maar beter laten voor wat het is zodat wij disrespect kunnen voorkomen��.

 

Ik wil nog wel even een citaat van jou aanhalen dat ik wil tegenspreken omdat mijn woorden verkeerd worden uitgelegd (ik ben misschien niet duidelijke genoeg geweest). En wel m.b.t. de vrouwen (ik ben immers zelf vrouw, dus hey ik mag h�?). Nergens heb ik het in dit topic over onderdrukking of minderwaardig gehad. Ik heb hierboven letterlijk het volgende gezegd Dit verklaart dus ook weer waarom in dit leven volgens �De Boeken� de vrouwen niet gelijk zijn aan de mannen�

Vrouwen en mannen hebben in de Koran verschillende rechten en plichten, dat is het enige dat ik hiermee zeg en dat kun je toch niet ontkennen? Elk onderscheidt tussen een man en een vrouw zie ik persoonlijk als een negatief iets en wel simpelweg omdat ik geen enkel onderscheidt wil zien tussen elk levend wezen hier op aarde. Ik heb nergens gerept over mythes, maar ik baseerde mij op de Geschriften en in dit geval op de Koran.

 

M.b.t. waarom er Moslims wonen over heel de wereld, dit is volgens mij de vrijheid waarover ieder mens beschikt� Tarah is immers ook bekeerd tot Moslim, hier is eenieder toch vrij in? Net zo vrij als de mensen die besluiten niet meer gelovig te zijn, toch?

 

Over de verheven mensen. Inderdaad, ik ben net als jou van mening dat als God/Allah bestaat hij een ieder gelijk heeft geschapen en hij de ene mens niet verheven heeft boven een ander, ik verwacht niet anders van God/Allah. Echter nu kom ik weer op mijn �menselijke eigenschappen� terecht. Zoals nl. zo vaak is gebleken en nog steeds blijkt zijn er mensen die wegens het dierlijke instinct �macht� vinden dat zij de ultieme en enige waarheid bezitten waardoor bij hun geen enkel respect meer over is voor degenen die een andere waarheid hebben. Zij kunnen zelfs mensen uit hun eigen diergroep uitmoorden enkel en alleen omdat zij anders denken! Overigens, en ik kan het maar gezegd hebben; Bush vind ik net zo�n type hoor J   

 

Over het verzinnen van een nieuwe Islam, volgens mij hebben de Christenen een nieuwe Torah geschreven en de Moslims een nieuwe Bijbel. In mijn ogen komen al die 3 boeken nl. op het zelfde neer, met hier en daar dan een klein nuance verschil waarover we dan onderling lekker gaan ruzi�n wie er nu wel of niet gelijk heeft. Zie ik dat nu zo verkeerd?

 

Oh nog even over de armenbelasting; waarom zijn er in NL dan zoveel mensen die zonder morren belasting betalen voor de niet-werkenden (degenen die �cht niet kunnen werken dan)? Of waarom is NL altijd het land dat procentueel het meeste bijdraagt aan ontwikkelingshulp of aan de mensen in nood? Hebben wij soms zoveel armoede in dit land? Hoor jij het merendeel van NL hierover morren of ga jij er nu vanuit dat het merendeel van NL net zo gelooft als dat jij doet? In NL is geen enkele politieke partij (niet extreem-links en niet extreem-rechts) die vindt dat je de armen aan hun lot over moet laten, hoe verklaar jij dat?

 

Als laatste, Winston Churchill is ook maar een mens met een denkwijze, dus prima als die man dat zegt, ik onderschrijf het echter niet. Men kan vrij nauwkeurig nagaan wanneer Mohammed heeft geleefd en wanneer de uiteindelijke Koran tot stand is gekomen. Churchill heeft niet in hetzelfde tijdperk geleefd als Mohammed, dus kon ook hij zijn mening enkel maar baseren op een gissing, toch?

 

Groetjes,

Brigitte

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.