Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Allah spreekt tot de ongelovigen!!

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Allah spreekt tot de ongelovigen!!
    Geplaatst op: 03 januari 2005 om 15:41
Salaam Beste Brigette,

God heeft wel profeten geschapen om zijn boodschap aan de mensheid over te brengen, niet verheven, maar wel verkoren voor deze taak (met alle gedragingen van dien).
Luister, God heeft verschillende creaties geschapen met ieder verschillende doel(en). Hoewel de man en vrouw beiden mens zijn, zij verschillen op fysiek en psychologisch niveau. Die verschil is er al. Om ervoor te zorgen dat die verschillen niet worden uitgebuit zijn er speciale regels die men heeft voor beider geslacht. En Allah Weet Het Beste Over Zijn Schepping.
Tuurlijk heb je niet gerept over mythes, maar ik heb die reacties zovaak gehoort dat ik ze herken (jij niet, omdat jij eronder bedwelmd bent).
Hoewel theologische veel overeenkomsten zijn verschillende de drie religies fundamenteel gezien.

Ga er maar van uit dat God in de Quran duidelijk heeft staan dat het onder zijn bescherming staat. Alleen God leeft buiten zijn schepping, hier zijn tijd. De eerste Quran werd direct gemaakt binnen 2 jaar. De definitieve binnen 25 jaar. Ten eerste was dit alles onder een bevolking dus er was geen sprake van vervolging (wat wel het geval was bij christenen en joden). Het is zo dat er 7 verschillende Quranen bestaan, maar weet dat ze alleen verschillen op een paar klankpunten. Sterker nog de grootste verschil is zelfs lexicaal niet verschillend: 'armoedigen' 'armoedzaligen'. Dus als zou er fouten in voorkomen of foutjes deze tasten de Quran niet aan. Zeg niet dierlijk, menselijk, want mensen maken menselijke fouten (vergeetachtigheid etc...).
Luister, alleen Allah bezit Waarheid. De mens kan hier naar vragen om er lering uit te trekken. Men mag als moslim beweren dat men de waarheid in pacht heeft, immers die is bij de Verhevene, de Geprezene. Dus zie het niet als dat men deze in pacht heeft, maar men deze wilt verkondigen. Je moet mijn mening zien als verwoording van die van Allah door mijn woorden. Ik kan je directe links geven naar de Quran, maar ik ben als mens wel wat lui voor dat.

Niet alleen Bush, kijk naar de Isrealischers.

Ik heb heus wel respect. Maar geloof mij dat Nederland fors minder uitgeeft aan andere landen. Geloof me, ik heb de relatieve getallen gezien, NL komt daar niet beste uit vooral de laatste jaren niet (decennia).

Lol, gissing, ik kan je zeggen dat je een waardering zou hebben voor hem (Churchill) als je wist wat hij allemaal had bereikt. Het was geen gissing, want hij heeft de Quran echt bestudeert. Ik zal dan naar andere bekende personen moeten zoeken.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten. Maar aan Allah alleen leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 15:50
Gisteren nog een stukje in de Koran gelezen, Al anbiya. Daarin word verteld van de oorsprong van het heelal, toen alles opeen zat gepakt en dat Allah het toen uit elkaar deed gaan (de big bang?) en dat alles wat leeft van water is gemaakt (hier kwam de wetenschap pas in de moderne tijd achter. Ook staat er dat Hij de hemel als een beschermende kap maakte (ozonlaag) en zo zijn er nog meer dingen in de Koran die niemand in die tijd had kunnen verzinnen, alleen de schepper wist dit. Hij beloofde ook dat Hij de Koran zou beschermen tegen veranderingen. Daaruit kan je dus concluderen dat de Koran zoals we hem nu hebben het origineel is. De metgezellen van Mohammed hebben geen veranderingen gemaakt, dat zou Allah ze niet toestaan.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 januari 2005 om 13:50
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi Tarah,

 

Om e.e.a. overzichtelijk te houden laat ik de aangehaalde teksten voor wat ze zijn en zal ik op deze manier reageren. Je schrijft dat je net als ik ook ongelovig (ik ga er van het gemak maar vanuit dat je zonder Bijbel bedoeld) bent opgevoed, prima, dan zul je mijn redernatie over waarom ik niet in de boeken geloof dus waarschijnlijk makkelijker begrijpen. Het verschil tussen jou en mij is dat jij ergens in je leven hebt besloten of een reden hebt gehad om te gaan geloven maar ik heb dat dus niet, snap je? Om mij in ieder geval een beetje te kunnen inleven in jouw denkwereld heb ik net jouw geposte berichten op dit forum gelezen. Ik heb er niet uit kunnen halen waarom jij bent gaan geloven. Dit is overigens wel iets wat ik dus interessant vind om te weten. Het is nl. de psyche waarin ik ge�nteresseerd ben. Wat betreft mijn denkbeeld van de Islam, voor mij is dit denkbeeld niet anders dan dat ik dat heb van bijv. het Christendom of het Jodendom, ik weet dat het geloof voor velen een houvast is en daarbij ook veel goeds doet. Zoals ik al eerder heb gezegd; ik ben niet tegen het geloof.

 

Je vraagt je af waarom de instanties (Kerken/Moskee�n) in de tijd dat zij de Bijbel / Koran vaststelden volgens mijn interpretatie macht hadden. Laat ik het anders stellen; wat is de reden dat in die tijd bijv. de zgn. Heksen werden verbrand, andersdenkenden werden onthoofd en hele volkeren werden uitgemoord omdat zij een andere god/goden hadden? Dit werd allemaal gedaan in naam van de geschriften, men had een vrijbrief om een ieder in het keurslijf van de Kerk in te willigen, degenen die anders dachten mocht (moest) de mond gesnoerd worden. Is dat geen macht? Ja natuurlijk werd het gedaan in de naam van de geschriften. Zo probeerden de mensen hun daden goed te praten, maar zoiets heet machtsmisbruik, en het was niet de bedoeling van Mohammed saws om de Islaam te gebruiken voor macht, maar om iets moois over te brengen.

 

Over de armenbelasting. Als je je bijv. verdiept in de werking van een communistische staat in zijn basis (niet gebaseerd op geloof) dan kom je tot de conclusie dat in zo�n staat een ieder gelijk is en even arm/rijk is. Armenbelasting is dus niet iets van enkel de geloven, maar een voortvloeisel van het menselijk vermogen van oorzaak en gevolg (het leven zal voor een ieder beter zijn als niemand hoeft te stelen). Over het niet drinken, daar zijn de Christenen en de Moslims zelf nog niet uit. Hoezo zijn de moslims daar zelf nog niet uit? Je mag gewoon niet drinken, want het is slecht  voor je. Ik zie drinken in ieder geval niet als een zonde, zolang je maar niet te veel drinkt, h�? Voor sommige mensen kan dit heel moeilijk zijn geloof me, mijn vader is een zwaar alcoholist en het heeft zijn hele leven verwoest en dat doet het nu nog steeds zonder dat hij het in de gaten heeft. Drank is verslavend en slecht voor de gezondheid. En als je dan in die kuil valt, en alles opoffert alleen maar voor dat ene biertje dan is dat een zonde.  Emphatisch vermogen is ook een menselijke eigenschap, denk maar aan de ramp die nu gaande is in Azi� en staat dus ook los van geloof. Denk je dat iedereen daar zomaar in meeleeft? Ik zag laatst op tv nog dat beroemde filmsterren miljoenen doneren, maar dan niet om die mensen te helpen maar om aan de rest van de samenleving te laten zien dat ze geld hebben, uitsloven met hun centjes. Roddelen, geen geduld hebben en vloeken is iets wat in een samenleving niet op prijs wordt gesteld, als je dit dus wel doet dan zul je vroeg of laat jezelf tegen komen, dit staat voor mij dus ook los van het geloof.

Jij bekijkt het nu heel groot. Je moet het per individu bekijken. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld, zie ik dat ik sinds dat ik bekeerd ben veel beter ben gaan leven, Omdat ik volgens de regels van de Islaam ben gaan handelen.

 

Met betrekking tot het filosoferen, logisch rederneren / je baseren op wetenschap etc, ik heb dit niet gelezen in de Koran maar ik heb op dit forum gelezen dat vele moslims dit zo zien. Waarschijnlijk wordt in sommige Moskee�n verteld om je zo min mogelijk met dit soort zaken bezig te houden, wat ik mij vervolgens afvraag is waarom dat is?

 

Wat betreft de soerah die jij mij voorspiegelt, ik aanbid niks en ik heb geen godsdienst, dus waarom schrijf jij dit aan mij? Mijn bedoeling is echt niet om je over te halen mijn denkwijze te volgen� Zie jou ongeloof dan als een godsdienst. Ik wilde er mee zeggen dat de Islaam jou niet dwingt tot deze godsdienst, en dat het niet altijd wil overtuigen van zijn gelijk.

 

Verderop vertel jij mij dat ik niet opensta voor het geloof, echter omdat jij ook een ongelovige tijd hebt gekend kun jij je waarschijnlijk wel indenken dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan een geloof en er dus inderdaad ook niet het nut van inzien. Dus wat zou voor mij de reden zijn ervoor open te staan? Als er een God/Allah is dan moet hij maar beter zijn best moeten doen om mij er het nut van in te laten zien. Ik ben nl. zeer tevreden met hoe ik nu leef en als er toch een Allah is ga ik ervan uit dat hij ook tevreden met is. Ik zal hier maar geen antwoorden meer op geven. Moge Allah swt je leiden.

 

Dat alles zich in een cirkel voortbeweegt ben ik helemaal mee je eens, zie mijn eerdere woorden in dit topic. Voor mij gaat hier echter geen almachtige schepper aan vooraf. Nog zo'n punt waar we het niet eens over zullen worden...

 

Om e.e.a. nog enigszins logisch te kunnen volgen citeer ik verder jouw zinnen: �Mensen wisten vroeger alleen maar wat ze moesten doen om te overleven, hun hersenen waren nog niet zo ver ontwikkeld dat ze al een heel geloof volgens jou bij elkaar konden verzinnen� We praten hier maar over ca. 1500 jaar geleden, in het gehele bestaan van de wereld (+/- 450 miljoen jr. oud �als ik het goed heb -) is dit dus dezelfde tijd als waarin wij nu leven. De hersenen van de mensen die toen leefden waren echt niet minder ontwikkeld dan onze huidige hersenen hoor, dat is nu echt klankklare onzin. Het enige verschil is dat wetenschap voorbehouden was aan slechts een klein gedeelte van de samenleving. M.a.w. men kon toen weldegelijk een heel geloof bij elkaar verzinnen. Wij stammen toch af van de apen? Heb jij ooit een aap gezien die op een forum aan het discussieren was over het geloof? Tuurlijk waren de hersenen vroeger wel minder ontwikkeld

 

Als iedereen nou gewoon ergens in zijn achterhoofd houdt dat 'de waarheid' niet 'de waarheid' hoeft te zijn zal er veel meer respect en openheid voor elkaars denkwerelden zijn, toch? Zoiets kun je niet bereiken. Dat was de instelling van Mohammed ook denk ik, naast het feit dat hij een gemeenschap wilde creeren die in vrede leefden. Zulke dingen zijn niet voor elkaar te krijgen denk ik, te veel mensen op deze wereld. Je kunt het beter gewoon laten voor wat het is, en geduld hebben met mensen die te ver gaan in jou opzicht.

Dit voor iedereen op deze aardbol bereiken is een utopie, dat zie ik wel in. Maar als ik met mijn bijdrage op dit forum ook maar 1 zieltje zover kan krijgen om zo te denken ben ik al heel blij. Wie het kleine niet eert, is het grote niet ��

 

Je zei net zelf nog dat we te weinig hersencapaciteit hadden... En als wij de wereld gemaakt zouden hebben, zouden we het wel een heel stuk anders gedaan hebben, iedereen zou rijk zijn, iedereen zou gelieft worden, niemand zou ziek zijn, Maar dat is niet zo.

Je hersenen staan los van je geest. Een ieder beschikt over eigen hersenen, maar in mijn beleving staan onze geesten uiteindelijk wel met elkaar in verbinding. Dus mocht er een schepper zijn (hier ga ik overigens niet vanuit omdat dit enkel een redernatie is die mijn hersenen aankunnen maar dus niet de �echte� waarheid hoeft te zijn) dan zijn wij zelf de Schepper (alle onze geesten/energie�n tezamen) en hebben wij de aarde gemaakt met als doel deze gezamenlijke energiebron te laten groeien (geestelijke groei dus).

 

Geloof je dan wel in een soort God of ook niet? want jou stellingen spreken jezelf soms een beetje tegen.

Zie mijn uitleg hierboven. Ik geloof dat een ieder over bovennatuurlijke gaven beschikt (zelf aan den lijve ondervonden, dus dit bestaat voor mij). Hierin zit echter niets Goddelijks, dus ik geloof niet dat er een almachtige schepper boven mij staat. Ik hoop dat ik zo mijn stellingen voldoende heb onderbouwt, als iets niet duidelijk is of als ik mijzelf in jouw ogen tegenspreek hoor ik dat graag, want dan dien ik nog iets te verduidelijken, ok? Njah, over dit punt zullen we het ook niet eens worden. Ik stel voor om deze discussie tussen ons twee maar af te ronden. Ik wil nog wel even zeggen tegen je dat ik sinds ik bekeerd ben de meest vreemde dingen mee heb gemaakt die geen toeval konden zijn. Dit verklaart mijn bekering en mijn geloof in Allah swt. Ik hoop voor je dat je het ook nog eens mee mag maken want het is echt een geweldig mooi gevoel.

 

Groeten,

Brigitte

doei doei

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.