Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De rol van imams?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Wendy Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wendy Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De rol van imams?
    Geplaatst op: 26 december 2004 om 11:29

beste moslims,

ik heb een heel aantal vragen waar ik graag wat duidelijkheid over wil. Ik heb wel eens gehoord dat er maar weinig moslims zijn die een koran thuis hebben, is dat zo?? en wordt er ook dagelijks uit gelezen? Staat de imam boven de koran en kan de imam ook bekritiseerd worden? Wat gebeurt er als de imam niet volgens de koran spreekt? Is er discussie mogelijk tussen moslims over de koran en zijn er ook een soort van "koran-studiegroepen" waarin je met elkaar van gedachten kan wisselen en kan groeien in je geloof?

Ik zou hier graag antwoord op willen,

groeten van wendy

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2004 om 14:23
Salaam Beste Wendy,

Uit ervaring weet ik dat de meeste moslims een of andere koran hebben (hetzij zelfs alleen digitaal), misschien dat de meeste het gewoon niet aanraken (schande). Ik wil wel weten waar je die vraag vandaan hebt (de bron dus).
Je kunt uit de koran 'reciteren' als je wilt, je kunt ook het proberen te begrijpen. Dit laatste is zoveel waard, dat je zelfs meer daarvoor (door God) wordt beloond, dan voor extra salah's (=gebeden). Je kan ook naar recitaties luisteren, recitaties zijn in het arabisch.
Nee, de imam is een mens en kan fouten maken. Wat ik wel weet is dat de Imam geen politieke macht heeft (dus niet een priester-achtige macht). De Imam heeft wel de volledige verantwoordelijkheid bij het interpreteren van de koran. Mocht hij ernaast zitten en mensen volgen doelbewust zijn interpretatie, dan begaat men enorme fitnah (=verdeeldheid) in de ummah (=moslimgemeenschap). Hetzij hij wordt op fatsoenlijke wijze tegengehouden door medemoslims, hetzij hij berecht wordt in het Hiernamaals (weet dat die straf ernstig kan uitvallen!). Een Imam mag niet beweren dat hij helemaal gelijk heeft, alleen zeggen dat hij er zo over denkt. Kritiek mag, mits het ook een islamietisch kritiek is. Dus je mag niet zomaar iemand beschuldigen van onschuldigheden.
Ik geloof dat normale moslims de koran kunnen proberen te begrijpen, maar je moet geleerd zijn wil je daarover met kennis over discussieren. Dit om verdeelheid tegen te gaan. Bovendien is het verboden sektes op te richten of te veel gaan discussieren. Ga er maar vanuit dat je al genoeg groeit als je al aan de regels kunt houden. De meeste koranische ontdekkingen worden gemaakt door geleerden die de feiten nauwkeurig hebben bestudeerd. Echt het alleen navolgen van de religie Islam is voldoende. Je mag niks aan je geloof (Islam) toevoegen of verwijderen. Dit is verboden, omdat de regels al zijn geschapen door Allah (=God).
Maar dit is alles wat ik er van ervaring als 'normale' moslim van weet.

Maar weet dat ik maar een mens ben. Dat ik fouten kan maken. Je mag mij best wel aanspreken op mij fouten. Aan alleen Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2004 om 16:57
Over dat laatste: bij de moskee in mijn stad komt elke zondagavond een groepje jongeren bijeen (ik ook de laatste tijd) om de Koran te lezen en ook hadith en dan praten we er wat over en als we iets willen weten vragen we de imam er ook even bij. Da's toch wat je bedoelde ? :)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 00:50
Bedankt, Abdulkadir, voor je uitleg. Ik vroeg me hetzelfde af.

je kunt ook het proberen te begrijpen. Dit laatste is zoveel waard, dat je zelfs meer daarvoor (door God) wordt beloond, dan voor extra salah's (=gebeden).

Het lijkt me juist iets om voor jezelf te doen in plaats van voor beloningen. Als de Koran de waarheid is, is het toch goed om jezelf erin te verdiepen? Daar wordt je dan toch zelf beter van? Je kan dan ook zien of imams wel goede dingen zeggen, en waar nodig is kritiek leveren.

Hetzij hij wordt op fatsoenlijke wijze tegengehouden door medemoslims

Is het echt mogelijk voor een gewone moslim om een imam op zijn plaats te zetten? Vooral wanneer die gewone moslim de Koran zelf niet zo goed kent?

En elroyal, ik ben blij om te horen dat moslims er ook zo mee omgaan.
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 04:21
Salaam(=Vrede) Beste Anne

Helaas moet ik zeggen dat jouw laatste woorden wat verwarring scheppen.
Ten eerste ben ik geen geleerde op dit gebied noch de gehele islam.
Ten tweede God beloond in het hiernamaals, dat geloof je toch? God wil het goede voor de mens, dat geloof je toch ook? Dus als iets hoger in aanzien (bij de aanbidding) is bij God, dan zal God je daarvoor meer belonen? Immers JIJ zal daardoor zelf beter van worden toch? Dus wat snap je precies niet? Dat je het eerst dient te doen voor jezelf? Beloning krijg je toch, het is in grote aanzien bij God(=Allah).
Dus, verwerk deze informatie even eerst voor je er kritiek op heft. Immers ik wil niet alles voor jou voorkauwen (is toch gatver?).
Dus een zeer goede manier van aanbidding (kennisvergaren over de Koran) krijgt een zeer goede beloning (hetzij direct in de wereld als verlichting in het geloof, hetzij in het hiernamaals het paradijs door Allah).
Gewone Imams worden gekozen om hun geleerdheid door geleerden. Dus zeg maar een soort examen dient te worden afgelegd. Immers in de Islam is het wel zo dat mensen met kennis hoger in aanzien zijn en dus (verwacht wordt) betere beslissingen te kunnen nemen (met als tegengewicht een grote verantwoordelijkheid van God(=Allah)).

Nogmaals, probeer er eerst mee te spelen (met die kennis) eer je kritische vragen gaat stellen. Immers, ik ben geen geleerde, ik kan er naast zitten (als gewone moslim).

Ik ben mens, ik maak fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten (als je eerst kennis hebt genomen en dan pas vragen stelt en mij niet beschadigd met jouw onwetenheid). Verder leg ik verantwoording af aan Allah.

En Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 06:12
Beste Abdulkadir

Ten tweede God beloond in het hiernamaals, dat geloof je toch? God wil het goede voor de mens, dat geloof je toch ook? Dus als iets hoger in aanzien (bij de aanbidding) is bij God, dan zal God je daarvoor meer belonen? Immers JIJ zal daardoor zelf beter van worden toch? Dus wat snap je precies niet? Dat je het eerst dient te doen voor jezelf? Beloning krijg je toch, het is in grote aanzien bij God(=Allah).


Ik heb je informatie prima verwerkt hoor, en ik geef geen kritiek. Je vergeleek het bestuderen van de Koran met het opzeggen van gebeden, omdat Allah beiden beloont. Maar het gaat je bij het bestuderen van de Koran toch niet om een beloning van Allah? Het is namelijk geen goede daad want ook een ongelovige kan de Koran bestuderen. Het is wetenschappelijk. Je kan dus studeren zonder dat je dat voor Allah doet, maar meer voor jezelf, omdat je bijvoorbeeld meer van Allah en de Islam wilt weten.

Groeten
Anne
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 07:29
Salaam Beste Anne (dit zal mijn allerlaatste poging zijn jou te onderwijzen),

Moslims doen alles maar dan ook alles omwille van Allah, de verhevene de geprezene. Bovendien kunnen niet-moslims beloond worden als ze Koran bestuderen en er lering uit kunnen trekken.
Alstublieft, JIJ, Anne bepaald niet Islam de religie. Jouw ideeen over religie zijn niet conform met het idee van moslims over religie. Ik denk dat deze discussie mij in mijn hart heeft beschadigd (met alle gevolgen van dien, want ik voel dus echt pijn!).

Alleen als Allah het wil zul je er lering uit kennis (in welk vorm dan ook) kunnen trekken. Alleen als je kennis oprecht wilt behalen zal Allah je dit gunnen.
Dus houd op. Ik heb denk ik genoeg gesproken. Alleen Allah kan leiding schenken, dus wie leest en moslim wordt, Allah heeft het zo gewild. Kennis van alles is alleen bij Allah.

Ik ben een mens, ik maak ook fouten. Spreek mij op dit onderwerp alstublieft niet meer aan. Ik leg verantwoording af aan Allah.

En Alleen Allah Weet Het Beste
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 08:36

In eerste instantie geplaatst door Anne

Ik heb je informatie prima verwerkt hoor, en ik geef geen kritiek. Je vergeleek het bestuderen van de Koran met het opzeggen van gebeden, omdat Allah beiden beloont. Maar het gaat je bij het bestuderen van de Koran toch niet om een beloning van Allah? Het is namelijk geen goede daad want ook een ongelovige kan de Koran bestuderen. Het is wetenschappelijk. Je kan dus studeren zonder dat je dat voor Allah doet, maar meer voor jezelf, omdat je bijvoorbeeld meer van Allah en de Islam wilt weten.

Groeten
Anne

gegroet Anne,

ik snap niet waarom het geen goede daad is, is er een betere goede dan het bestuderen van het woord van Allah, je zegt erna dat een ongelovige ook de Koran kan bestuderen, dat is waar, maar de vraag is, doet hij dat omwille van Allah, hij kan het juist doen om de Islam aan te vallen/bekritiseren? zal hij beloond worden? tuurlijk niet. dus de intentie van de persoon speelt hier een grote rol, en dat is met alle daden, wanneer je iets doet om aanzien te krijgen bij mensen, je krijgt ook die aanzien in het wereldse leven, wanneer je iets doet om aanzien bij Allah te krijgen, zal je die ook krijgen in het hiernamaals, of dat bestuderen in jou voordeel kan zijn, bij de moslims is dat logisch. ik denk dat het nu wat duidelijker is. 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 09:07
beste Abou Jabir, het is inderdaad wat duidelijker.

doet hij dat omwille van Allah, hij kan het juist doen om de Islam aan te vallen/bekritiseren?


Er is ook een andere mogelijkheid: door de Koran te bestuderen kan een ongelovige een betere kijk krijgen op hoe moslims leven en denken.

wanneer je iets doet om aanzien te krijgen bij mensen, je krijgt ook die aanzien in het wereldse leven, wanneer je iets doet om aanzien bij Allah te krijgen, zal je die ook krijgen in het hiernamaals


Een moslim kan het ook om een andere reden doen: wijsheid verkrijgen. Hij krijgt dan een betere (islamitische) kijk op het leven. Dat bedoel ik steeds met: 'je hebt er zelf wat aan' want je doet het dan niet direct om Allah te eren. Het helpt hem bijvoorbeeld ook bij het omgaan met anderen of bij allerlei problemen in zijn leven. De bijbel kun je namelijk hiervoor gebruiken, ik dacht de Koran ook.
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2004 om 12:43

 

Asalaam alaikoum, Hallo voor de anderen.

De imam is een gebedsleider en geen geleerde, de imam moet wel kennis hebben van de islam omdat hij soms een bemiddelaar is en er komen mensen naar hem toe en vragen om advies. Om advies te geven moet je kennis hebben van de islam. De imam staat niet boven de koran, de koran is het woord van Allah en staat boven alles. De koran is een eigenschap van Allah. De imam kan weleens een fout maken, als iemand de imam iets hoort zeggen wat strijdig is met de koran en de soenah dan dient die persoon de imam er op aan te spreken. De imam is ook een mens, mensen maken fouten en van fouten leer je dus zo ook de imam.

Wa alaikoum asalaam,

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.