Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Joessoef gevangen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yvonne Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yvonne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Joessoef gevangen
    Geplaatst op: 19 januari 2005 om 14:47

Hallo Allemaal,

ik heb een vraagje uit interesse:

In het verhaal van Josef in de bijbel word de vrouw van de koning geloofd (potifar) en word Josef gevangen gezet. Vanuit de koran hoorde ik dat Potifar (ze wordt in de koran niet bij naam genoemd, waarom eigelijk?) niet geloofd werd en dat ze veroordeelt werd tot listige vrouw maar dat Joessoef wel gevangen werd genomen met de andere slaven.

 Ik begrijp dit niet, waarom word Joesoef bij onschuld toch gevangen genomen?

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2005 om 14:50
Asalamu aleykum warahmatoellahi wabarakatoeh

Omdat zij over hem loog. Maar uiteindelijk werd haar leugen ontdekt. Toch hadden de ongelovigen liever hem dan haar in de gevangenis, immers men was polytheistisch.

En Allah Weet Het Beste

Wa aleykum salaam warahmatoellahi wabarakatoeh
Terug naar boven
Yvonne Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yvonne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 januari 2005 om 15:08

Salaam

Bedankt voor je reactie!

Maar er staat dat iedereen er over eens was dat zii hem verleidde en hij een onschuldige was, het werd zelfs door derden bewezen. En toch moest hij naar de gevangenis, ik vind dit onlogisch. Hoe bedoel je dat ze hem liever in de gevangenis zagen, hij was toen toch niet meer dan een simpele slaaf, wat zou het ertoe doen om hem vrij te spreken?

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 12:07
Hey yvonne,

Ik zal het je proberen uit te leggen. De vrouw probeerde yousef 3alaihi salaam te verleiden waar hij niet op in ging omdat overspel verboden is in de islaam en zijn geloof heel diep zat...

ZIJ WAS HET DIE MIJ PROBEERDE TE VERLEIDEN EN EEN GETUIGE UIT HAAR HUISHOUDING GETUIGDE (ZEGGENDE): ALS ZIJN SHIRT AAN DE VOORKANT GESCHEURD IS DAN IS HAAR VERHAAL WAAR EN IS HIJ EEN LEUGENAAR! MAAR ALS ZIJN SHIRT AAN DE ACHTERKANT GESCHEURD DAN HEEFT ZIJ EEN LEUGEN VERTEKT EN HEEFT HIJ DE WAARHEID GESPROKEN. (HOOFDSTUK 12 VERZEN 26/27

Dus werdt er bewezen dat hij onschuldig was. Daarna begonnen de vrouwen van hoge ambtenaren en sommige prinssessen heel minachtend tegenover de de vrouw te doen omdat zij hem had geprobeerd te verleiden dus riep zij de vrouwen bij elkaar en Zij gaf de vrouwen een mes waarmee ze het fruit konden snijden en liet youssef 3alaihi salaam bij hun komen.

LIET ZIJ HEN KOMEN EN HAD EEN BANKET VOOR HEN VOORBEREID. ZIJ GAF IEDER EEN MES EN ZIJ ZEI: KOM VOOR HEN NAAR BUITEN (HOOFDSTUK 12 VERS 31)

Youssef kwam in zijn beste kleding tevoorschijn en hij trad nader met een gezicht dat helderer was dan de maan, toen zei ALLAH:

TOEN ZIJ HEM ZAGEN WAREN ZIJ VERRUKT (HOOFDSTUK 12 VERS 31)

EN SNEDEN IN HUN HANDEN (HOOFDSTUK 12 VERS 31) omdat de charme van youssef 3alaihi salaam hen verstomd maakte zodat zij zich in hun handen sneden in plaats van in hun fruit, maar ze voelden geen pijn zij zeiden zelfs:

HOE VOLMAAKT IS ALLAH. GEEN MAN IS ZOALS HIJ. DIT IS NIET ANDERS DAN EEN EDELE ENGEL (HOOFDSTUK 12 VERS 31)

De vrouw zei:

ZIJ ZEI: DIT IS HIJ WAAROVER JULLIE MIJ BESCHULDIGDEN EN IK HEB HEM GEPROBEERD TE VERLEIDEN MAAR HIJ WEIGERDE MIJ. EN ALS HIJ NU WEIGERT MIJN BEVEL TE ONGEHOORZAMEN ZAL HIJ ZEKER IN DE GEVANGENIS WORDEN GEWORPENEN EN ZAL IEMAND ZIJN DIE VERNEDERD WORDT (HOOFDSTUK 12 VERS 32)

Ze prees youssef 3alahi salaam voor zijn zedelijkheid. De dames oefenden druk uit op hem om naar de bevelen te luisteren maar hij weigerde en deed beroep op ALLAH zeggende:

O MIJN HEER. DE GEVANGENIS IS MIJ LIEVER DAN DATGENE WAARVOOR ZIJ MIJ UITNODIGEN. TENZIJ HUN SAMENZWERING VAN MIJ DOET AFWENDEN VOEL IK MIJ TOT HUN AANGETROKKEN EN BEN 1 VAN DE ONWETENDEN (HOOFDSTUK 12 VERS 33)

Daarop gebeurde er het volgende.

DUS BEANTWOORDDE ZIJN HEER ZIJN AANROEP EN KEERDE HEM VAN DE SAMENZWERING AF. WAARLIJK HIJ IS DE ALHORENDE, DE ALWETENDE..(HOOFDSTUK 12 VERS 34)

Ik hoop yvonne dat dit een beetje duidelijk is. ik heb bij deze uitleg gebruik gemaakt van het boek Geschiedenis van de profeten door ibnu kathir.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag..

Met vriendelijk groet,

merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Yvonne Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yvonne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 12:55

Dank je wel!

Ik blijf het lastig vinden, wat betreft het gevangen nemen..?Wie bepaalde uiteindelijk at hij toch gevangen genomen werd. Zoals ik al zei volgens de bijbel was hij dus onschuldig maar geloofde iedereen potifar, zo doende. Maar jij zegt zelf ook dat in de koran staat dat iedereen wist  dat hij onshculdig was, maar toch blijkt  hij in de gevangenis te belanden. Wie bepaalde dat hij de gevangenis in moest? ik neem niet aan dat hij van bovenuit door God de gevangenis in gegooid is.. Het klinkt mij gewoon niet logisch in de oren, wat vind jij?

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 14:59

Hey meid

Als je het goed hebt gelezen dan kun je terugvinden dat de vrouw tegen hem zei:

Of je gehoorzaamd mij of je gaat de gavangenis is.....zij is een machtige vrouw en nadat zij hem aan de andere vrouwen heeft getoond begreep men dat zij hem graag wilde...

Hij zei omdat zijn godsvrees zo groot is en geen zonde wilde begaan....ik wil liever naar de gevangenis dan dat ik oversple moet plegen met haar...

Dus zei heeft hem gezegd dat hij naar de gevangenis moet en hij wilde dat uiteindelijk zelf omdat hij ALLAH niet ongehoorzaam wilde zijn door overspel te plegen. Voor mij is dit duidelijk genoeg...

En het verhaal van youssef verschilt op een andere aantal punten nog van het verhaal uit de bijbel (heb pas geleden nog de bijbelfilm gezien over youssef) maar over het algemeen lijkt het erg veel op elkaar...

groetjes merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 15:01
haha trouwens sorry voor de vele spelfouten...ik tikte weer wat te snel
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Yvonne Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yvonne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 15:22

Hoi,

aahah, spelfouten?niks van gemerkt!Ok, ik merk dat jij het snapt en er vrede mee hebt, jammer dat ik nou net toch twijfels overhoud....Ik wil niet onbeleefd zijn, maar ik vind het onlogisch klinken! Het is net of de enige keus was �f gevangen �f overspel..??Maar ja, aan andere kant, hij is haar slaaf en kan niet anders....Misschien is het makkelijker om dingen gewoon aan te nemen als je een geloof aanhangt. Maar goed, ik dank je voor je moeite meid!

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 15:35

hey yvonne

Je zei:
Het is net of de enige keus was �f gevangen �f overspel..??

Dit was dus inderdaad het geval....die vrouw was koninngin en hij was slechts een slaaf...het is niet meer dan logisch dat zij machtiger is dan hij ooit zou worden...maar hij geloofde in ALLAH en vertrouwde op HEM...en daar is hij later voor beloond...

groetjes merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Yvonne Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yvonne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 15:42
Ok, ik zie wat je bedoelt. Zij was zo machtig dat zij het voor het zeggen had, schuld of onschuld deed er niet toe. Nogmaals bedankt meid!
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 16:58

Ooit hoorde ik een verhaal, ik weet niet meer of dit een overlevering was of niet. Graag zou ik de volledige hadieth willen van iemand die deze heeft. Maar het gaat hierover (in mijn bewoordingen):

Er was een gelovige man die heel aantrekkelijk was en hij werd uitgenodigd door een vrouw om overspel te plegen. Hij kon geen kant uit, doordat ze zei dat ze zou gillen en dat ze er dan voor zou zorgen dat het op een verkrachting zou lijken. Deze gelovige man voelde zich in het nauw gedreven. Hij vreese Allah Ta'ala en subhanAllah hij kwam op een idee, waar velen vandaag de dag niet aan zouden denken.

Deze man vroeg de vrouw of hij even naar het toilet kon gaan om zich op te frissen. De vrouw gaf hem toestemming en hij smeerde zichzelf met de 'boodschappen' van de mens. Toen ze zag hoe smerig hij eruit zag en stonk, jaagde ze hem weg. Deze gelovige man werd door kinderen en buurtbewoners uitgescholden en weggejaagd toen hij buiten kwam. Maar na deze dag rook de man zijn hele leven lang naar Musk.

Wat een kracht en wijsheid had deze man...hoeveel mannen worden vandaag de dag verleidt...hoeveel vrouwen worden vandaag de dag verleidt?

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2005 om 17:42

wa alaikoem salaam

masha'Allah jah, ik denk zelf dat er betere manieren zijn dan jezelf met ontlasting insmeren, maar het is een manier natuurlijk :)

ma'asalama

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.