Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

in welke volgorde wudu maken?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: in welke volgorde wudu maken?
    Geplaatst op: 24 januari 2005 om 08:23

maakt het uit in welke volgorde je wudu maakt, bvb, dat je eerst je oren schoon maakt en dan je armen?, zo ja wat is de goede volgorde?

salem aleykoem

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 09:02

Salam Aleikum,

de goede volgorde is:

Begin met bismillah natuurlijk

*3 keer ja handen tot je polsen
*3 keer je mond spoelen
*3 keer je neus snuiten
*3 keer je gehele gezicht
*3 keer je armen tot je ellebogen, (en begin met het wassen van je rechter arm
*1 keer je hoofd, van je voorhoofd tot je achternek, en weer terug
*1 keer je oren, geheel van achter en van binnen
*3 keer elk voet, vanaf je enkels, en wederom weer beginnen met de rechter voet

en ik heb gehoord dat je de shahada op moet lezen als je nog nat bent, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

wa aleikum salam

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 09:19

Salaam alaikoem,

Ik wou nog even paar dingetjes toevoegen als het mag

Voordat je de wudu gaat doen moet je de schaamstreek wassen,( voordat je bismillah zegt ) met de linkerhand. De rest doe je met de rechterhand. Ik had ooit eens in een boekje gelezen dat als je je neus gaat snuiten dat je dan eerst drie keer water op moet snuiven. Ook heb ik gelezen dat het goed is om de shahada uit te spreken als je bezig bent. Dus niet alleen als je nog nat bent, maar gewoon als je bezig bent met je wudu. Allahu a'lem. ( Allah weet het beter ) En ik dacht trouwens dat je de oren drie keer moest wassen, en de voeten maar een keer... Dus ik raak een beetje in de war nu.. Iemand aanvullende informatie voor mij? :D Djazak(i) Allahu ghairan.

Ma'asalama

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 09:47

Assalamoe alykoem,

in dit artikel kun je de hele Woedoe lezen: http://www.al-yaqeen.com/al-wadjiez/Dewijzewaaropdewoedoe.ht m

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 09:58

Salaam aleikoum,

Dient het mondspoelen en de neus in 1 keer te gebeuren. Ofwel met 1 handjevol direct de mond en neus te voorzien van water. Heb ik zo gehoord, als ik het goed heb begrepen. Heeft scheich aLBanee een boek over wudoo geschreven??

Salaam aleikoum,

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 10:45

Assalamoe alykoem,

het is inderdaad aanbevolen om de mond te spoelen en de neus te reinigen uit ��n handjevol water, en dit driemaal te herhalen. dit op bais van de overlevering van cAbdullah bin Zaid waarin hij el-woedoe van de Profeet (vrede zij met hem) uitlegt. Hij zei: �Voorwaar, hij (de Profeet (vrede zij met hem) spoelde zijn mond en reinigde zijn neus uit ��n hand (met water) en herhaalde dit driemaal.�  (Moeslim).

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 12:23

Salaam aleikoum broeder Abou Jabir

Jazaak Allahu ghayran.

Salaam aleikoum  

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.