Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

de zwarte steen in de ka’bah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: de zwarte steen in de ka’bah
    Geplaatst op: 01 februari 2005 om 05:24

Salaam alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatuh,

Een beetje een stomme vraag, maar ik stel hem toch. In de Islaam is het verboden om beelden of voorwerpen te aanbidden. Maar als de zwarte steen in de Ka'bah gekust of aangeraakt word, is dat dan ook niet verkeerd? Waarom word er  zoveel waarde gehecht aan die steen? Djazak Allahu ghairan voor jullie reacties.

Ma'asalama

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2005 om 09:31
Goede vraag.
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AlMutaqqun Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2005 om 12:33

In eerste instantie geplaatst door tarah

Waarom word er  zoveel waarde gehecht aan die steen?


De Zwarte Steen

Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)
Vertaal door
www.AlMutaqqun.tk



1. De Zwarte Steen is door Allah van het Paradijs naar deze aarde gezonden.

Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas zei: De Boodschapper van Allah (sallallahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �De Zwarte Steen daalde neer van het Paradijs.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 877; al-Nasaa�i, 2935. De hadith is door al-Tirmidhi ingedeeld als sahih.)


2. Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas zei: De Boodschapper van Allah (sallallahu �alayhi wa salaam) heeft gezegd: �Toen de Zwarte Steen neerdaalde van het Paradijs, was het witter dan melk, maar de zonden van de zonen van Adam hebben het zwart gemaakt.� (Overgeleverd door al-Tirmidgi, 877; Ahmad, 2792. Ingedeeld als sahih door Ibn Khuzaymah, 4/219. Al-Hafiz ibn Hajar heeft het ingedeeld als qawiy (sterk) in Fath al-Baari, 3/462.)


3. De Zwarte Steen zal op de Dag der Opstanding naar voren komen en in het voordeel getuigen van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben.

Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas gezegd heeft: De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zei over de Steen: �Bij Allah, Allah zal het naar voren brengen op de Dag der Opstanding en het zal twee ogen hebben waarmee het zal zien en een tong waarmee het zal spreken en het zal getuigen in het voordeel van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 961; Ibn Maajah, 2944. Deze hadith is geclassificeerd als hasan door al-Tirmidhi en als qawiy door al-Hafiz ibn Hajar in Fath al-Baari, 3/462)


4. Het aanraken, kussen of aanwijzen van de Zwarte Steen is het eerste wat gedaan moet worden wanneer men de Tawaaf begint, hetzij voor de Hadj of de �Umrah of vrijwillige Tawaaf.

Het is overgeleverd van Jabir ibn �Abd-Allah (radiAllahu �anhu) dat toen de Boodschapper van Allah naar Mekka kwam, hij naar de Zwarte Steen ging en deze aanraakte. Toen liep hij naar de rechterkant ervan, rende drie keer en liep drie keer [om de Ka�bah]. (Overgeleverd door Muslim, 1218)


5. De Profeer (sallAllahu �alayhi wa salaam) kuste de Zwarte Steen en zijn ummah volgde zijn voorbeeld daarin.

Het is overgeleverd dat �Umar (radiAllahu �anhu) naar de Zwarte Steen ging en deze kuste en toen zei hij: �Ik weet dat je slechts een steen bent die noch gewin kan brengen noch schade kan veroorzaken. Als ik niet had gezien dat de Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) je kuste, dan had ik je niet gekust.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 1520; Muslim, 1720)


6. Als een persoon niet in staat is om de Steen te kussen, moet hij het met zijn hand of iets anders aanraken, dan kan hij datgene kussen waarmee hij het aangeraakt heeft.

Het is overgeleverd dat Naafi� gezegd heeft: Ik zag Ibn �Umar de Steen met zijn hand aanraken en daarna zijn hand kussen. Ik zei: �Ik ben hier nooit mee opgehouden sinds ik de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) dit zag doen.� (Overgeleverd door Muslim, 1268)

Het is overgeleverd dat Abu Tufayl (radiAllahu �anhu) gezegd heeft: Ik zag de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) Tawaaf rond het Huis verrichten, de hoek [waar de Steen zich bevindt] aanraken met een gebogen staf die hij bij zich had, en daarna de staf kussen. (Overgeleverd door Muslim, 1275)


7. Als een persoon niet in staat is om bovenstaande te doen, dan kan hij er naar wijzen met zijn hand en �Allahu akbar� zeggen.

Het is overgeleverd dat Ibn �Abbas gezegd heeft: De Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) verrichtte Tawaaf op zijn kameel en elke keer als hij bij de hoek [waar de Steen zich bevindt] kwam, wees hij ernaar en zei: �Allahu akbar.� (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4987)


8. Het aanraken van de Steen is ��n van de dingen waarmee Allah onze zonden compenseert.

Het is overgeleverd dat Ibn �Umar gezegd heeft: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (sallAllahu �alayhi wa salaam) zeggen: �Het aanraken van hun beiden [de Zwarte Steen en al-Rukn al-Yamani] is een compensatie voor zonden.� (Overgeleverd door al-Tirmidhi, 959. Deze hadith is geclassificeerd als hasan door al-Tirmidhi en als sahih door al-Hakim, 1/664. Al-Dhahabi was het met hem eens.)

Het is voor een moslim niet toegestaan om andere moslims te ergeren bij de Steen door te slaan of te vechten. De Profeet (sallAllahu �alayhi wa salaam) heeft ons verteld dat de Steen in het voordeel zal getuigen van degenen die het in oprechtheid aangeraakt hebben, wat niet het geval is wanneer een persoon het aanraakt door de dienaren van Allah te storen.


En Allah weet het het beste.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2005 om 12:52

Salaam alaikoem wa rahmatoellahi wa barakatuh al Mutaqqun,

Hardstikke bedankt voor je reactie want ik wist dit nog niet. Moge Allah je zonden vergeven, belonen, en zegenen.

Ma'asalama

 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 10:36
Waarom niet gewoon de waarheid gezegd ?
Dat de zwarte steen een overblijfsel is van de oude arabische religie?
Tara die zwarte steen was gewijdt aan Allat.
De aanbiding van die steen  in een Kabaa is een oud arabisch gebruik.
De Kabaa in Mekka was niet eens de enigste.


Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 10:40
Daar is niet veel bewijs van over of wel? :/

Het is vreemd, Je moet alleen Allah vereren... maar daarbij mag je wel speciale waarde hechten aan voorwerpen zoals de Ka'bah en het boek de Koran.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 12:58

Nee Herne, voor het polytheisme bestond de Islaam al. Mensen zijn gewoon beelden etc. gaan aanbidden, en de zwarte steen was daar een van omdat hij uit de hemel was neergedaald.

Anne, waarom zou je geen waarde mogen hechten aan iets? Zolang het geen aanbidding is, is het okay, en daar kan ik me ook wel in vinden. En de zwarte steen en de Qur'an zijn dingen met een speciale betekenis. De zwarte steen omdat hij uit de hemel is neergedaald. En de Qur'an omdat het Woord van God daarin staat. En dan nog een vraagje. Waar hecht je meer waarde aan, je geloof of de duivel? Daar zit toch ook verschil in. En verschil moet er zijn zeg ik altijd maar. ;)

Groetjes Thara

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 14:07
Ik bedoel met speciale waarde: teveel waarde. Zoals men teveel waarde hecht aan afgodenbeelden, mascottes, klavertjes-vier, amuletten, hoefijzers, konijnenpootjes of het getal dertien. Het voorwerp staat dan niet op zichzelf, maar er zit iets achter. Het brengt bijvoorbeeld geluk, ongeluk of vruchtbaarheid.
Ik dacht dat het streng verboden was in de Islam om in zoiets te 'geloven'. Waarom de Ka'bah en de Koran dan wel? Je zegt dat het geen aanbidding is, maar je wordt er wel voor beloond als je de zwarte steen kust. Dat is toch verering?

Het is voor mij ondenkbaar dat je er iets mee zou opschieten door eer te betuigen aan een steen, hoe speciaal die ook is. In de Rooms Katholieke Kers is men volgens mij vroeger ook erg de fout ingegaan door teveel waarde te hechten aan beelden, relikwi�n en mensen (heiligen). Dat gebeurt trouwens nu nog steeds wel. :(

mvg
Anne

ps Ik wil de zwarte steen niet belachelijk maken ofzo hoor.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 16:01

Remco, dat jij daarin gelooft, weten we al !

Herne, kom met jou bewijs dat de zwarte steen aanbeden werd v��r de komst van Mohamed !

ps het kussen, aanraken of aanwijzen van de zwarte steen is ��n van de vele rituelen van het bedevaart (��n van de vijf zuilen in de islam)

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2005 om 16:09
Laat ik het zo stellen dan.. Voor alle geloven die er ooit op de wereld tot stand zijn gekomen, was er het ware geloof. En dat is de Islam, basta! Geen zin om er nog verder over te discussieren.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 februari 2005 om 14:05

In eerste instantie geplaatst door Remco

Geloof is het verkeerde woord. Het gaat hier om een feit, en een feit geloof je niet, een feit is gewoon een feit.

De Kabaa was er al lang voordat Mohammed de Islam stichte. De Kabaa was toen een belangrijke plek voor een oude religie.

Voor de Islam bestond de religie Islam niet. De betekenis van het woord Islam bestond misschien wel, maar de religie niet. Dat is niet iets dat ik geloof, dat is iets dat zo is, een feit dus.

Om feiten kan je niet heen, meningen en geloven wel, want die zijn voor ieder anders. Een feit is een feit. Als meerdere archeologische onderzoeken allemaal hetzelfde vertellen over de Kabaa, dan ga ik hun bevindingen niet in twijfel trekken, pas als er verschillen zouden zijn kan je aan hun bevindingen gaan twijfelen.

misschien moet je een onderscheid maken tussen de algemene Islam, waar ik het over heb, en de specifieke Islam, waarmee de laatste profeet is gekomen, en daarmee tevens de algemene Islam vervolmaakt werd.

zoals je zei de betekenis van Islam bestond wel, maar dat is op zich in zijn algemeenheid ook een religie, namelijk de overgave aan Allah.

de kabaa was inderdaad voor Mohamed, is namelijk gebouwd door de profeet Abraham en zijn zoon Ismail, daarna door de eeuwen heen hebben de Arabieren afgodbeelden erin gezet om die vervolgens te aanbidden, de beelden zijn daar terecht gekomen mede door de handel die gedreven werd met de Perzen, en die stonden in die tijd bekend om het feit dat ze in afgodbeelden handelen.

en wat vertellen de archeologische onderzoeken volgens jou ?  

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.