Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Hijab en de verzen in de Koran.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Hijab en de verzen in de Koran.
    Geplaatst op: 08 februari 2005 om 09:35

Als eerste wil ik de Moslima's vragen die een Hijab of Niqaab dragen waar zij dit in de Koran kunnen vinden?

Ik gebruik een Nederlandse vertaling van de Koran en begrijp geen Arabisch dus ik kan slechts uitgaan van een Nederlandse vertaling.

Nu waar staat het precies dat de Hijab/Niqaab is voorgeschreven voor vrouwen?De vers die ik het meeste tegenkom die hiervoor gebruikt wordt door Moslima's is de volgende vers vertaald naar het Nederlands.

an-Nour 24:31:

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn ,en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot God, o gelovigen, opdat je moge slagen. 

 

Hier wordt vertaalt hoofddoeken maar een andere vertaling spreekt over sluiers/doeken wat is het nu precies?  En waar in de Koran wordt nu precies vertelt dat men een hijab dient te dragen zoals wij die nu in Nederland regelmatig zien? Waar staat dat men niqaabs moet dragen? Waar haalt men dit precies uit vandaan? Ik lees juist ook in deze vers " behalve dat wat zichtbaar moet zijn" en toch zie je vrouwen die zo bedekt zijn dat je niet eens weet of het een vrouw is of een man.Terwijl Allah hier duidelijk spreekt over behalve dat wat zichtbaar MOET zijn.

Ik lees ook nergens dat het haar,de oren de nek de handen de mond etc bedekt moeten worden toch zie je veel gelovige Moslima's dit doen? Ik kan duidelijk herleiden dat de geslachtsdelen bedekt moeten worden. Maar nergens dat de haren/mond/handen armen benen etc. bedekt dienen te worden?

Ongetwijfeld dat er al vele discussies zijn geweest over de hoofddoek op dit forum maar ik zou het jullie in deze draad nogmaals willen vragen om dit uit te leggen?Er zijn veel Moslima's die de Hijab als een gebod zien van hun God en het als een grove zonde zien als zij deze niet zouden dragen. Dus deze vrouwen moeten overtuigt zijn dat het van hun gevraagd wordt in de Koran.

Staat er beschreven in de Koran hoe deze eruit moet zien, welk formaat en kleur deze moeten hebben? Je ziet een gigantische verscheidenheid aan Hijabs sommige groter dan andere de een met kleuren of bloemetjes de ander geheel zwart. Andere wit etc.

Als de bedekking van haar , oren,nek verplicht is in de Islam. 

Hoe bepaald men dan vervolgens hoe dit eruit moet zien? Zou een Moslima een muts over de haren en oren kunnen dragen en een sjaal om haar hals en zo eigenlijk hetzelfde doen als kennelijk gevraagd wordt of is het nog specifieker? En kunnen jullie me dan wijzen op de versen in de Koran die hierover gaan? 

De rechtsgeldigheid van dit gebod lijkt me van zeer groot belang aangezien we in Nederland vrijheid van Godsdienst hebben en er regelmatig conflicten zijn over kleding die "kennelijk" verplicht is gesteld vanuit de Islam? Mocht het niet verplicht zijn dan kunnen Moslima's moeilijk naar voren brengen dat dit verplicht is vanuit hun geloof tenzij ze dit ook kunnen onderbouwen.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 februari 2005 om 11:15

dit is een gedeelte van het artikel "jouw Hijab maakt je nog geen terrorist", vertaald uit het werk van Sheikh Fawaz Jneid:

Allah heeft zowel de vrouw als de man van specifieke lichamelijke en gevoelsmatige eigenschappen voorzien. Op basis van deze verschillende eigenschappen heeft Hij hen tevens van verschillende kledingsvoorschriften voorzien. Dit is dan ook de reden waarom Allah de moslimvrouw heeft opgedragen om haar gehele lichaam te bedekken in de aanwezigheid van niet-Mahram mannen, het gezicht en de handen uitgezonderd. Een Mahram is iemand die voor altijd verboden is voor de vrouw om mee te trouwen, vanwege: familiebanden, borstvoeding of aangetrouwde familiebanden. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun aantrekkelijkheden niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (sluiers) over hun boezems dragen.� (Soerat an-Noer: 31)

 

Allah heeft de gelovige vrouw opgedragen om haar aantrekkelijkheden van top tot teen te bedekken. Zo heeft Allah de vrouw opgedragen om haar Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren bedekt) over haar Djayb (de opening van de kraag) te omwikkelen, zodat er niets te zien is van de nek en de borst. Dit vers eindigt met het verbod op het tonen van de benen, de voeten en zelfs het trekken van de aandacht van de mannen naar de verborgen aantrekkelijkheden onder de kleding door met de voet op de grond te slaan. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen.� (Soerat an-Noer: 31)

 

Het is zelfs niet toegestaan voor de vrouw om het geluid van haar enkelband aan de man te laten horen, laat staan dat zij haar benen in de aanwezigheid van de mannen toont. Wel is het voor de vrouw toegestaan om het gezicht en de handen te laten zien zoals cAbd Allah ibnoe cAbbaas en de meerderheid van de geleerden hebben gezegd. Imam Qoertobie zegt dat het nodig is voor haar (de vrouw) om zowel tijdens het verrichten van een daad van aanbidding als in haar dagelijkse leven, haar gezicht en handen te laten zien. De  geleerden zijn het eens met elkaar dat de vrouw haar gezicht en handen mag tonen tijdens het verrichten van het gebed ook al kijken vreemde mannen naar haar, zoals Ibnoe Battaal zei. Wat betreft de Hadj is het daarnaast algemeen bekend dat het de vrouw verboden is om iets over haar gezicht te plaatsen. De Profeet (vrede zij met hem) zei: �Laat de vrouw die in de toestand van Ihraam verkeert geen Niqaab (gezichtssluier) en handschoenen dragen.� (al-Boechari)

 

Het bewijs dat het bedekken van gehele lichaam, behalve de handen en het gezicht, verplicht is voor de vrouw, vindt men in de volgende woorden van Allah (interpretatie van de betekenis):

 

�O Profeet, zeg tot jouw echtgenoten  en jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen.� (Soerat al-Ahzaab: 59)

 

De Djilbaab is een kledingstuk die door de vrouw werd gebruikt om haar hele lichaam te bedekken, van haar hoofd tot en met de voeten. Wat opvalt in dit vers is dat deze verplichting de meest reine vrouwen, namelijk de vrouwen en dochters van de Profeet (vrede zij met hem) niet uitzondert. Ook al zijn deze gevrijwaard van iedere vorm van afdwaling en verdorvenheid, toch draagt dit vers hen als eerste op hun lichamen te bedekken, zodat zij als voorbeeld dienen voor de overige vrouwen en niemand de kans wordt gegeven te zeggen dat de hidjaab alleen verplicht is voor degenen voor wie gevreesd wordt dat zij zullen afdwalen. Sterker nog, Allah zegt (interpretatie van de Koran):

 

�En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan.� (Soerat al-Ahzaab: 33)

 

Alhoewel dit vers gericht is aan de vrouwen van de Profeet (vrede zij met hem), geldt dit wetsoordeel voor alle gelovige vrouwen. Het toekennen van Tabarroedj (het naar buiten gaan van de vrouw, terwijl zij iets van haar aantrekkelijkheden toont) aan de eerste tijd van onwetendheid geeft aan dat het slecht is.

 

Toen de Profeet (vrede zij met hem) de vrouwen opdroeg om het gebed van de cIed bij te wonen zei Oemoe cAtiyyah: �O Boodschapper van Allah, het is zo dat ��n van ons geen djilbaab heeft (om mee naar buiten te gaan). Hierop zei de Profeet (vrede zij met hem): �Laat haar zuster haar van een djilbaab voorzien.� (Moeslim)

 

De Profeet (vrede zij met hem) droeg haar op om van iemand anders een djilbaab te lenen en gaf haar geen toestemming om naar buiten te gaan, terwijl iets van haar aantrekkelijkheden zichtbaar is. Het is zelfs zo dat de Profeet (vrede zij met hem) deze vrouwen het Hellevuur in het vooruitzicht stelt. De Profeet (vrede zij met hem) zei: �Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Mensen met zwepen, zoals de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken.� (Moeslim)

De betekenis van �gekleed doch naakt� is dat zij kleding dragen die een deel van het lichaam bedekt en een ander deel onbedekt laat, of zij dragen doorzichtige kleding. Deze zaken worden verafschuwd door Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem).

Op basis van het voorgaande wordt het duidelijk dat het voor de volwassen moslimvrouw verplicht is om haar aantrekkelijkheden te bedekken en niet te tonen aan vreemde mannen. Dit kan slechts verwezenlijkt worden door het bedekken van haar gehele lichaam op haar handen en gezicht na, met wijde kleding die de vrouwelijke lichaamsvormen niet accentueert en die niet doorzichtig is. Ook mag de kleding geen versiering op zich zijn, omdat dit juist in strijd is met het bevel om haar aantrekkelijkheden te bedekken.

 

Uit het bovenstaande kunnen wij zien dat de hidjaab van de vrouw geen religieus symbool of politiek logo is, maar een Goddelijk gebod en een religieuze plicht waaraan de moslimvrouw zich dient te houden, ongeacht het land of de plek waar zij zich bevindt. Dit is een persoonlijke nakoming waarmee zij niemand tot last is.
Niemand heeft dan ook het recht om haar de hidjaab te ontnemen en te verbieden, onder welk voorwendsel of excuus dan ook. Het is niet toegestaan voor de moslimvrouw om hieraan gehoor te geven. Zij dient zelfs weg te blijven van die plaatsen waar zij verplicht wordt om haar hidjaab af te doen, ongeacht of dit nu op school, universiteit of op de werkplek is. Allah zegt wat als volgt te vertalen is:

 

�En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om dan nog een andere keuze te hebben in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt; waarlijk hij verkeert in duidelijke dwaling.� (Soerat al-Ahzaab: 36)

En ik herinner eenieder eraan dat Allah voor ons Zijn geloof compleet heeft gemaakt en Hij daarmee Zijn gunst richting ons heeft vervolmaakt. En Hij is slechts tevreden met de Islam als geloof voor ons. Er is dan ook niets Halaal, behalve datgene wat door Allah halaal is verklaard, niets is Haraam behalve datgene wat door Allah haraam is verklaard en er is geen ander geloof dan dat Hij voorgeschreven heeft. Hij zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn Gunst voor jullie volledig gemaakt en Ik ben tevreden met de Islam als godsdienst voor jullie.� (Soerat al-Maa�idah: 3)

Niemand heeft het recht, ongeacht zijn kennis of de politieke of religieuze functie die hij bekleedt om datgene wat vaststaat in de Koran en de Soennah aan Islamitische wetsoordelen waar dit grootse geloof op gebaseerd is, te wijzigen, aan te passen, iets van de verboden zaken toe te staan, dan wel halaal te maken wat Allah haraam heeft verklaard. En het is voor niemand toegestaan om iemand hierin te gehoorzamen. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�En voorwaar, de Shayaatien fluisteren hun helpers in om met jullie te redetwisten en als jullie hen gehoorzamen, dan zullen jullie zeker veelgodenaanbidders zijn.� (Soerat al-Ancaam: 121)

Oftewel als je hen gehoorzaamt in het toestaan van datgene wat Allah verboden heeft verklaard en andersom.

 

Bij deze horen de moslims te weten dat Allah Zijn dienaren beproeft en hun geduld test om de ware gelovige van de hypocriet en de leugenaar van de waarachtige te onderscheiden. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�Rekenen de mensen erop dat zij (met rust) worden gelaten, wanneer zij zeggen: ,,Wij geloven�, en niet zullen worden beproefd. En voorzeker, Wij beproefden degenen die voor hen waren. En Allah zal zeker laten weten wie de waarachtigen zijn en zal zeker laten weten wie de leugenaars zijn.� (Soerat al-cAnkaboet: 2-3)

 

�En Wij zullen jullie met het slechte en het goede beproeven.� (Soerat al-Anbiyaa�: 35)

 

En tenslotte vraag ik Allah de Verhevene, om ons vasthoudendheid en geduld te schenken in het volgen van Zijn geloof, want waarlijk, Hij is Degene Die hier volmacht over heeft en Hij is Degene Die hiertoe in staat is.

En Allah�s zegeningen en vrede zij met onze Profeet Mohammed, zijn familie en metgezellen.

 

Sheich Fawaz Jneid

Hoofd Dacwah-commissie              

Centrum Sheich al-Islaam Ibn Taymia

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.