Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ongelovige (moskee)bezoeker

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Saviourmachine Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ongelovige (moskee)bezoeker
    Geplaatst op: 21 februari 2005 om 03:51
Welkom?
Hoi allemaal, 't is al weer lang geleden dat ik hier berichten heb gepost. Er is sindsdien nogal wat veranderd, ook in mijn geloofsbeleving. Zoals je misschien - of ook niet - kon merken aan mijn posts toen, was ik christen. Nu niet meer. Ik ben nu een '�chte' ongelovige. Allereerst wil ik jullie dus vragen of ik nog steeds welkom ben.

Moskeebezoek
Vervolgens wil ik vertellen dat ik volgende week voor het eerst een moskee ga bezoeken. Nu wil ik niemand voor het hoofd stoten, en graag weten of er speciale gebruiken zijn die ik niet ken. Ik weet alleen dat ik m'n schoenen uit moet doen in bepaalde ruimtes. Zijn er plekken waar ik mijn rug niet naar toe mag keren, ofzo? Zulk soort dingen...

Andersdenkenden & �ndersdenkenden
Als laatste wil ik jullie vragen hoe anders jullie nu tegen me aankijken in het kader van religie die ik (niet) aanhang. Vroeger dienden we dezelfde god van Abraham, nu niet meer. Wat verandert er precies voor jullie? Is het eigenlijk beide te verfoeien? Heb ik beide toestanden geen hoop voor het hiernamaals? In hoeverre ben ik te straffen als ik uit eerlijke rationele en emotionele overtuiging het christelijk geloof niet meer kan beoefenen, en op eenzelfde wijze het islamitische niet kan aannemen? Ben ik dom, dwaas of gek?
Terug naar boven
azajamal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 163
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote azajamal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 05:40

Salaam moealykum warahmatoelah

Alles wat je doet in dit leven doe je voor je zelf of jou nou ongelovig, gelovig bent daar zak het rijk van Allah heus niet minder of meer op worden. We zijn door Hem geschapen en tot hem zullen we terugkeren of je nou gelooft of niet. Alles behoort Hem toe.

En voor ons ben je gewoon een iemand die niet gelooft we gaan je der niet aardiger of slechter of een dwaas vinden alleen omdat je niet gelooft.

Je hebt alleen leiding nodig en aleen hij die jou geschapen heeft kan jou leiden of misleiden. Maar zo te zien twijfel je nog aan je ongeloof en ben je opzoek naar antwoorden op jou vragen.

Inschalah zal Allah jou leiden naar de juiste weg, ik ken jou niet maar dat meen ik uit het diepste van mij hart. Het doet me goed om te zien dat iemand zich bekeert tot de islam.

Als je naar de moskee gaat raad ik jou aan om je zelf te wassen(duchen is al genoeg omdat je het ritueel wassen niet kent, je kunt het ook leren op internetsites)trek schone kleding aan, ik weet niet of jullie een huisdier hebben die kleding die je naar de moskee aandoet mogen niet aangeraakt zijn door huisdieren(je weet namelijk niet waar ze aangezeten hebben met hun poten tongen)

stap met je rechter voet de moskee binnen(de plek waar gebeden wordt is de moskee) tijdens het stappen zeg je " O' Allah als U werkelijk bestaat leid me op de juiste weg" dit moet je wel in alle oprechtheid zeggen(mag ook in het nederlands sind jij het arabisch nog niet kent, dit kan gewoon in je zelf gezegd worden hoeft niet hard op) met je hart en de juiste intentie.

Als je wel eens naar turkije op vakantie gaat moet je echt een keer eens langs de blouwe moskee gaan.

Als je gaat zitten in de moskee is het aangeraden om in de richting van de kaba te zitten, alleen zieke mensen of luie mensen lui van imaan(geloof) gaan tegen een muur zitten.

probeer in een kleermakertje zit positie te beginnen maar deze mannier van zitten scheint heel gezond te zijn, waarvoor weet ik niet meer. maar onze profeet zal Altijd op deze mannier.

veel succes ermee.

blijf vooral vragen. niet verlegen zijn met vragen en let niet op broeders die raar doen tegen jou die weten meschien niet hoe ze moeten omgaan met zo iemand.

Enals mensen in de moskee jou aanstaren, is niet erg, ze vinden het gewoon geweldig dat een ongelovige op zoek is naar waarheid.

veel succes ermee.  

Montgomery Watt:''het succes van de islaam was en is een doorn in het oog van Europa dat daarom alles in werking heeft gesteld om het te verbergen.
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abu ibrahim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 05:50

bismillaah,

saviour machine, dit is ook mijn eerste post sinds meer dan een jaar alweer en ik ken jou nog. Het is natuurlijk een voldongen feit binnen de islam dat het christendom, zij het met enkele anomalieen, veel dichter staat bij het ware monotheisme dan de ideologie waarbij het helemaal niet erkennen van een schepper centraal staat.

Uiteraard ben je vrij om te kiezen voor de religie of leefwijze die je wil. Verwacht je dat we massaal over je gaan uitvallen omdat je geen 'monotheist' meer bent. Doe wat je niet laten kunt!  Ons standpunt is niet veranderd en zal ook niet veranderen. Dat de God van (I)(a)brah(i)(a)m in jouw beleving niet meer voorkomt betekent niet dat Hij niet aanwezig is.

Verder ben ik wel geinteresseerd op welk gebied je de islam onverenigbaar met de rede acht? Het is namelijk zo dat de ontkerkelijking op grote schaal plaatsvond en vindt vanwege het argument dat de empirische wetenschap op sommige punten onverenigbaar indruist tegen de leer zoals deze is samengesteld door de christelijke kerk. 'Verlichting' is daar het gevolg van geweest. De islam kent juist een tegenover gestelde tendens. In de Islamitische wereld zijn alle van betekenis zijnde islamitische hervormingsbewegingen voortgekomen en ontwikkeld op universiteiten op alle vakgebieden. Centrale boodschap bij vrijwel al deze bewegingen (ook wij hebben onze slomen) is dat de wetenschap juist enorm bijdraagt aan het grondvesten van de islam.

Als laatste nodig ik je uiteraard uit om diezelfde god van Abraham die je sinds kort hebt verlaten opnieuw te gaan zoeken, maar dan vanuit een andere belevingsperspectief. Namelijk die, waarbij Abraham de naam Ibrahim draagt. Hij heeft jou namelijk geen seconde verlaten!

met vriendelijke groet,

Abu Ibrahim

Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote abu ibrahim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 05:52

trouwens,

leuk dat je naar een moskee gaat! was dat stuk helemaal vergeten.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 07:42
Misschien moet er een keer wat op het forum georganiseerd worden om samen naar een moskee te gaan of zo?  Ik wil het nl ook wel eens meemaken en met mensen praten etc.  Hier erover praten is ook wel leuk, maar je gewoon eens real-life onderdompelen in een andere cultuur/ander geloof, is toch nog beter, gok ik zo.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
SoldierOfAllah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SoldierOfAllah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 08:15

Hey Kimmie,

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Zou je dat niet erg vinden? En trouwens je kan met vriendinnen naar een moskee (of alleen) wanneer je maar wil.

Groetjes en JA ik ben het echt

Terug naar boven
SoldierOfAllah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SoldierOfAllah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 08:17

In eerste instantie geplaatst door Saviourmachine

Welkom?
Hoi allemaal, 't is al weer lang geleden dat ik hier berichten heb gepost. Er is sindsdien nogal wat veranderd, ook in mijn geloofsbeleving. Zoals je misschien - of ook niet - kon merken aan mijn posts toen, was ik christen. Nu niet meer. Ik ben nu een '�chte' ongelovige. Allereerst wil ik jullie dus vragen of ik nog steeds welkom ben.

Moskeebezoek
Vervolgens wil ik vertellen dat ik volgende week voor het eerst een moskee ga bezoeken. Nu wil ik niemand voor het hoofd stoten, en graag weten of er speciale gebruiken zijn die ik niet ken. Ik weet alleen dat ik m'n schoenen uit moet doen in bepaalde ruimtes. Zijn er plekken waar ik mijn rug niet naar toe mag keren, ofzo? Zulk soort dingen...

Andersdenkenden & �ndersdenkenden
Als laatste wil ik jullie vragen hoe anders jullie nu tegen me aankijken in het kader van religie die ik (niet) aanhang. Vroeger dienden we dezelfde god van Abraham, nu niet meer. Wat verandert er precies voor jullie? Is het eigenlijk beide te verfoeien? Heb ik beide toestanden geen hoop voor het hiernamaals? In hoeverre ben ik te straffen als ik uit eerlijke rationele en emotionele overtuiging het christelijk geloof niet meer kan beoefenen, en op eenzelfde wijze het islamitische niet kan aannemen? Ben ik dom, dwaas of gek?

Je bent altijd welkom vriend, zolang je rekenning houdt met het feit dat wij nog wel geloven in God.

Verder vind ik het wel heel jammer en hoop dat je alsnog geleid wordt naar het juiste pad, maar waarom wil je een moskee bezoeken?

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 08:33

Salaam Aleikum,

Beste saviour machine allereerst wil ik zeggen dat ik het zeer bewonderswaardig vindt dat je ondanks dat je ongelovig bent toch de moed hebt om een bezoek te brengen aan een moskee om je persoonlijke kennis uit te breiden. De wijze waarop je een moskee dient te betreden is goed beschreven door azajamal. Deze regels gelden voor alle moslims die een gebedshuis binnentreden en het liefst zien wij, moslims, dit ook als anderen het gebedshuis binnentreden. Ik kan heel goed begrijpen dat je het veel moeite zou vinden om hier aan te voldoen, maar probeer dit niet als een negatieve drempel te ervaren. Verder was azajamal volgens mij vergeten te vermelden dat de schoenen normalitair wel uitgaan voordat men de ruimte waarin gebeden wordt betreedt. Overigens is het bij ons de gewoonte om zonder schoenen lopen in ruimtesl waar er tapijt ligt. Dus als je het niet meer zeker weet en je ziet tapijt liggen in een ruimte: schoenen uit. Verder adviseer ik je om niet bang te zijn om vragen te stellen. Ik weet dat veel mensen er eng of raar uit zullen zien in jou ogen, omdat je deze mensen niet dagelijks ziet (mensen met baarden en jellabas), maar zodra je ze een vraag stelt uit interesse zullen ze heel vriendelijk zijn.

En kimmie het zou een leuk idee zijn indien eens georganiseerd zou worden voor de niet moslims op dit forum, maar misschien is mijn advies handiger aangezien ik zie dat je uit belgie komt? Elke moskee heeft eens in het jaar een open dag, en daarnaast nog allerlei activiteiten.Indien er niet moslims zijn die eens een moskee willen bezoeken, maar dit niet alleen durfen of willen zou zoiets een mogelijkheid kunen zijn. Hoe kom je erachter wanneer er dan open dagen zijn? Neem bv telefonisch contact op met de moskee of informeer bij de gemeente of wanneer de moskee een open dag heeft. Er zijn een boel niet moslims die op een open dag komen kijken, dus wees maar niet bang dat je als enige op komt dagen.

Met vriendelijke groet en Salaam Aleikum,

Malcolm X  

Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Saviourmachine Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 08:41
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ja, ik herinner me jullie nog wel Abu Ibrahim en Kimmie!

Suggesties
En azajamal, bedankt voor je aanwijzingen. Traditie om god te vragen je op de rechte weg te leiden mocht hij bestaan, vind ik iets moois. Nu weet ik niet hoe oprecht ik dit kan zeggen hoor, want het resterende geloof dat ik nog heb in het bestaan van een bovennatuurlijk goddelijk wezen, kan ik eerlijk gezegd niet goed in mezelf meer 'bovenhalen'. Ik hoop nog wel 'n beetje dat er een god is, die uiteindelijk allerlei (morele, religieuze en persoonlijke) misstanden zal rechtzetten. Een god die ik durf te vragen naar het waarom van wereldwijde rampen en het moeilijke van het zoeken van hem.

Ik heb wel eens wat van ritueel wassen gehoord, maar je moet begrijpen dat ik vooral dingen wil weten die ergernis / onbegrip bij moslims kan opwekken. Ik denk dat god me wel zal vergeven, mocht hij inderdaad achter zulke reinigingswetten staan. De mensen voor Mohammed kenden ze tenslotte ook niet.

Waarom moet ik met m'n rechtervoet de moskee binnenstappen? Is de kaba de plaats in de moskee waar gebeden wordt? Kleermakerszit, dat gaat wel lukken; al krijg ik dan 'n kromme rug misschien. Maar ik weet niet of we gelijk al aan 't bidden worden gezet hoor. 'k Hoop dat we ook 'n beetje te zien krijgen. Als het goed is, is de imam er, en wordt er een tolk geregeld. Ik ben heel benieuwd.

Ja, lijkt me erg leuk om naar Turkije op vakantie te gaan een keer. Ik moet alleen nog m'n vriendin overhalen. De blauwe moskee; ik zal 't onthouden.

Ratio
En over rationele overwegingen. Ik trek natuurlijke allerlei parallellen tussen de islaam en het christendom. In beide godsdiensten zijn er mensen die grote waarde hechten aan de teksten die van god aan mensen zijn overgeleverd. In het christendom worden dat vaak de 'fundamentalisten' genoemd. Nu had ik mij lange tijd verdiept in de evolutietheorie en was ik meer van haar waarde overtuigd dan van de bijbel-is-letterlijke-waarheid visie. Ik was dus een vrij liberaal christen.

Ik ben me gaan verdiepen in de historische context van de bijbelse geschriften. Externe 'bewijzen' voor N.T. gebeurtenissen (Jezus, kruisiging+zonsverduistering, kindermoord te Bethlehem, enz.). Ik ben me gaan verdiepen in de wijze waarop een Matthe�s het O.T. gebruikt: uit context citeren, extra ezel bij intocht in Jeruzalem e.d. Daaruit kromp mijn vertrouwen in de bijbelse schrijvers, zienderogen. Komt daar nog eens bovenop mijn natuurlijke, liberale visie wat betreft hoeveelheid religiositeit die iemand 'hoort' te ontwikkelen, tolerantie t.o.v. andere religies, mensen met andere geaardheid e.d. dan worden sommige delen vooral gescheven door Paulus steeds meer over als een menselijke benadering van de problemen die ontstaan wordt er een 'god hypothese' gesteld. Kortom: ik wist niet meer waarom de christelijke godsdienst niet uiteindelijk door de mens kon zijn ge�nitieerd en gehandhaaft.

Emoties
Uiteraard ook op persoonlijk vlak ging 't niet meer zo lekker. Bidden zonder antwoord te krijgen. En als je gevoel als antwoord rekent: niet weten of 't gevoel van god komt of niet. Ook die dingen hebben tot mijn keuze geleid. (Zie ook mijn website.)

Allah
Wat betreft Allah. Ja, ik zou weer 'n poging kunnen doen, maar ik ben nu eventjes dolgedraaid. Ik zou niet weten - als ik me nu ergens in iets zou storten - of ik er psychisch weer zonder kleerscheuren uit zou komen. Ik prefereer op 't moment jullie geloofservaringen te lezen en te weten te komen wat andere mensen in hun religie ervaren van god.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 08:47
In eerste instantie geplaatst door SoldierOfAllah

Hey Kimmie,

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Zou je dat niet erg vinden? En trouwens je kan met vriendinnen naar een moskee (of alleen) wanneer je maar wil.

Groetjes en JA ik ben het echt

Voor zover ik weet, kan je daar best zonder hoofddoek binnen, misschien niet in alle moskee's, maar toch in de meer gematigde.
Verder wil ik er best met een vriendin naartoe, dus gezocht: 'moslima in leuven'?

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 10:09
Leuven? waar is dat dan weer?
Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 11:57
Ten oosten van Brussel
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Nordthiad Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 73
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nordthiad Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 13:59

In eerste instantie geplaatst door SoldierOfAllah

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Een ander hoofddeksel als een pet of een muts mag toch ook? Dit is overigens oprecht bedoeld en geen grap.

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 14:08

Asalaam alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

SoldierofAllah, ik bezoek wekelijks een moskee waar ook moslima�s komen die geen hijaab dragen. Die zusters komen voor de lezing, de zusters komen naar de masjid om kennis op te doen over de islam. Alhamdoelilah, er zijn zusters die eerst heel anders hebben geleefd en ineens zijn begonnen met praktiseren. Weet je hoe dat komt, dat komt doordat ze zich welkom voelde in de masjid Alhamdoelilah. 

Kimmie je bent welkom om naar de masjid te gaan, wat je zou kunnen doen is via via kijken of er lezingen worden gehouden in het vlaams, dan kan je hen vragen of je een keer met hen mee kan naar een lezing. 

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,



Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 14:10

Begrijp dat elke levensreis met ��n enkele stap begint...
Voor de een anders dan de ander.
Wie weet hoe de ogen van de bewoners hier op aarde worden geopend, en wie weet voor saviourmachine, allahu a3lem

Wat wij kunnen doen is mensen uitnodigen tot de islam
En doe3a doen, want enkel en allen Allah weet wie Hij zal leiden en Hij weet wie er geleid wilt worden.

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
Nordthiad Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 73
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nordthiad Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 14:17
Oh, trouwens, een hoofddoek is natuurlijk alleen 'verplicht' voor gelovige moslimse vrouwen.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 16:00

Hoi Umm Umarah,

wat betekent 'masjid'?  Is dat moskee?
En, ja hoor, ik wil graag een keer komen, maar ga toch liever een keer met een vriendin dan op m'n eentje  Ook omdat ik niet erg veel van de gebruiken weet en zo.  Ik laat het jullie weten als ik een keer ga.
Doei Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Saviourmachine Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2005 om 16:52
Moskee
In eerste instantie geplaatst door Malcolm X

Beste saviour machine allereerst wil ik zeggen dat ik het zeer bewonderswaardig vindt dat je ondanks dat je ongelovig bent toch de moed hebt om een bezoek te brengen aan een moskee om je persoonlijke kennis uit te breiden. ... Ik kan heel goed begrijpen dat je het veel moeite zou vinden om hier aan te voldoen, maar probeer dit niet als een negatieve drempel te ervaren.
Hoi Malcolm X, ja, 't lijkt me leuk om te weten te komen hoe het er binnen een moskee aan toe gaat. Met allerlei gebruiken enz. zal ik nu - als ongelovige - veel minder moeite hebben, omdat ik iig niet het idee zal hebben dat ik een 'vreemde' god aanbid, het idee dat christenen t.o.v. Allah bijna altijd hebben.

Ratio
Ik hoop niet dat mijn vragen bot overkomen als ik ze stel. Dat is ook ��n van de redenen, abu ibrahim, dat ik niet zo snel wil 'overgaan' tot rationele analyses van de islaam. Wat heeft het voor zin om mensen voor het hoofd te stoten, als datgene wat ik zoek niet een rationele waarheid is, maar 1) gewaarwording van / communicatie met het bovennatuurlijke, 2) morele waarden en 3) antwoorden op levensvragen? Dingen die ik kan leren door te lezen over 1) ervaringen van mensen met god, 2) mensen die bewonderingswaardige levens leiden en 3) ervaringen van mensen die eerlijk verwoorden wat hun geloof/gevoel aangeeft, aangaande dingen als leven na de dood, de waarde/zin van het leven, angsten, hoop, passie, liefde. Ik hoop dat jullie (weer) een grote inspiratiebron zullen zijn.
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2005 om 03:52

soldier schreef

Hey Kimmie,

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Zou je dat niet erg vinden? En trouwens je kan met vriendinnen naar een moskee (of alleen) wanneer je maar wil.

Groetjes en JA ik ben het echt

neeh je hoeft geen hoofdoek op hoor volgends mij schreeffie dat alleen als grapje of hij wist het niet of zo... groetjes

Terug naar boven
SoldierOfAllah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SoldierOfAllah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2005 om 05:00
In eerste instantie geplaatst door SoldierOfAllah

Hey Kimmie,

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Zou je dat niet erg vinden? En trouwens je kan met vriendinnen naar een moskee (of alleen) wanneer je maar wil.

Groetjes en JA ik ben het echt

Nee hoor, dit meen ik echt. En dan heb ik het niet over een lezing bijwonen of de blauwe moskee!

Terug naar boven
SoldierOfAllah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SoldierOfAllah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2005 om 05:03
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door SoldierOfAllah

Hey Kimmie,

Een leuk idee, alleen vrees ik dat jij als vrouw wel een hoofddoek op moet.

Zou je dat niet erg vinden? En trouwens je kan met vriendinnen naar een moskee (of alleen) wanneer je maar wil.

Groetjes en JA ik ben het echt

Voor zover ik weet, kan je daar best zonder hoofddoek binnen, misschien niet in alle moskee's, maar toch in de meer gematigde.
Verder wil ik er best met een vriendin naartoe, dus gezocht: 'moslima in leuven'?

Groetjes Kim

Leuven ken ik, maar ken daar jammer genoeg niemand.

Maar je had toch islamitische vriendinnen of niet?

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2005 om 06:18
Ja maar die wonen in NL, omdat ik die hier heb leren kennen.  Maar geen nood, mijn vriend woont in Eindhoven en ik ga een keer in de buurt daarvan afspreken.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.