Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderdrukking van vrouwen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Islaam_Parel Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Islaam_Parel Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Onderdrukking van vrouwen
    Geplaatst op: 02 november 2003 om 01:17

Sallaam alykoum iedereen

Vrouwen worden in de islam niet achteruitgesteld, maar laten we eerlijk zijn, als het zwakkere geslacht delven ze meestal toch het onderspit in de meeste zogenaamde islamitische landen.

Het is afschuwelijk dat mensen onder het mom van godsdienst hen medemens aandoen.

Ik weet het! de echte moslimman doet dat niet maar hoeveel mannen mishandelen hun vrouw en niemand wil zich daarmee bemoeien omdat het om echtelijke ruzie's gaat. ook hier in Nederland.

Wordt het niet tijd dat wij zelf verantwoording nemen voor de daden van onze (zogenaamde) islamitische mannen en jongeren inplaats van het zoals gewoonlijk  overlaten aan de overheid.

Het is geen verwijt maar ik vind dat dat soort maatschappelijke problemen ons image schaadt en het bespreekbaar maken is een stap in de goede richting.

Kant en klare oplossingen heb ik niet maar een signaal naar buiten brengen dat dat sommige dingen zoals het mishandelen van je vrouw! niet past bij een een beschaafd mens, eerder een ongecontroleerd wezen met menselijke trekken.

Ik verzin het niet, door mijn werk krijg ik weleens schrijnende verhalen te horen waar je haren overeind gaan staan en toch houdt iedereen zich afzijdig.

Ik hoop op een pittige discussie hierover en ieder die een mening heeft is welkom.

Dus shoot. (  dat was niet letterlijk bedoelt)

Wa sallaam,

Maktub

 

 

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2003 om 01:37

Salaam alikoum maktub,

Als eerst wil ik je bedanken voor de moedigheid om dit onderwerp aan te snijden. het is inderdaad iets wat om ons heen maar al te vaak gebeurd maar waar we eerlijk gezegd een oogje afzijdig houden - zolang het ver van me is, is het goed -  dat is een egoistisch instelling die absoluut tegenstrijdig is met wat ons geloof ons verplicht.

Het is onze plicht allemaal om de islaam zijn echte gezicht te laten zien en te distileren van de rommel die mensen in stoppen om hun vreselijke daden en gedrag met islaam te legitimeren.

Islaam is absoluut tegen mishandeling van wat voor wezen dan ook laat staan van mensen onder elkaar en helemaal als het om vrouwen gaat. de echte islaam schenkt zoveel aandacht en zorg aan de vrouw die de man niet heeft gekregen. zie de koran die een volledige hoofdstuk toewijdt aan de vrouw en noemt de sura ook -vrouwen-

in elk geval. we moeten elkaar wakker schudden van wat erom ons gebeurd met de vrouwen die onderdrukt/mishandeld worden door mannen die zelf een probleem hebben met zichzelf en dat op hun machteloze vrouwen uitten.

inderdaad maktub een oplossing uit de kast ligt er niet, maar met zijn allen komen we in elk geval tot opheldering en met zijn allen zullen we ook zeker veel voor elkaar krijgen inshallah

 

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Bint Salaam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bint Salaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 11:47

In naam van Allah, de Barmhartige, de genadevolle.

Jammer; een interessant onderwerp (  )maar weinig reacties, dus bij deze.

het is inderdaad erg zwak van de moslims tegenwoordig. we zien dingen om ons heen gebeuren, zelfs in onze eigen familie, maar zeggen hier niets van. Waar vroeger de moslims veel socialer en alerter waren op mishandeling en anderen onislamitische zaken, laten de 'moslims' het tegenwoordig helemaal liggen.

Die onwetende mannen die hun vrouwen mishandelen onder het mum van ik ben een man en moet het laten merken, zijn zeker ver afgedwaald van de ware godsdienst. De profeet Mohammed (vzmh) heeft een keer gezegd: "....de beste onder jullie is die gene die goed is voor zijn vrouw."

Moge Allah de moslims in de toekomst beter organiseren zodat ze de eigen problemen het hoofd kunnen bieden.

 

 

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 maart 2004 om 15:32

asallam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Man en vrouw moeten eerlijk en rechtvaardig met elkaar om gaan en onderdrukking van de ander in welke vorm dan ook vermijden.Onderdrukking is een grote zonde en Allah (s.w.a.)bestraft het in beide levens.Jaabir Bin'Abdillaah en'Abdullaah Bin'Umar hebben overgeleverd dat Rasuulullaah(s.a.s.)zei:

"Voorkom onderdrukking,want onderdrukking komt uit in diepe donkerte op de Dag der Opstanding."

Verzameld door Muslim en anderen

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
DaveHarris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DaveHarris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:22

Ik hoop dat de moderators mijn bericht nu eens een keer laten staan.

De vrouw wordt wel degelijk onderdrukt c.q. achtergesteld in islam. Volgens de koran krijgt ze bijv. maar de helft van het erfdeel van wat de man krijgt, haar getuigenis is de helft zoveel waard als de getuigenis van de man. De man heeft het recht om zijn vrouw te slaan als hij ongehoorzaamheid vreest, de man heeft het volledige scheidingsrecht.

De hadiths gaan nog een stukje verder, simpel voorbeeld;

Sahih Buchari Volume 1, Book 9, Number 486:

Narrated 'Aisha:

Do you make us (women) equal to dogs and donkeys? While I used to lie in my bed, the Prophet would come and pray facing the middle of the bed. I used to consider it not good to stand in front of him in his prayers. So I used to slip away slowly and quietly from the foot of the bed till I got out of my guilt.

 

Sahih Buchari Volume 1, Book 6, Number 301:

Narrated Abu Said Al-Khudri:

Once Allah's Apostle went out to the Musalla (to offer the prayer) o 'Id-al-Adha or Al-Fitr prayer. Then he passed by the women and said, "O women! Give alms, as I have seen that the majority of the dwellers of Hell-fire were you (women)." They asked, "Why is it so, O Allah's Apostle ?" He replied, "You curse frequently and are ungrateful to your husbands. I have not seen anyone more deficient in intelligence and religion than you. A cautious sensible man could be led astray by some of you." The women asked, "O Allah's Apostle! What is deficient in our intelligence and religion?" He said, "Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?" They replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her intelligence. Isn't it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?" The women replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her religion."

 

Sahih Buchari Volume 1, Book 9, Number 498:

Narrated 'Aisha:

It is not good that you people have made us (women) equal to dogs and donkeys. No doubt I saw Allah's Apostle praying while I used to lie between him and the Qibla and when he wanted to prostrate, he pushed my legs and I withdrew them.

 

Sahih Buchari Volume 2, Book 20, Number 192:

Narrated Ibn 'Umar:

The Prophet said, "A woman should not travel for more than three days except with a Dhi-Mahram (i.e. a male with whom she cannot marry at all, e.g. her brother, father, grandfather, etc.) or her own husband.)" 

Sahih Buchari Volume 2, Book 20, Number 193:

Narrated Ibn'Umar:

The Prophet said, "A woman should not travel for more than three days except with a Dhi-Mahram." 

Sahih Buchari Volume 2, Book 20, Number 194:

Narrated Abu Huraira:

The Prophet (p.b.u.h) said, "It is not permissible for a woman who believes in Allah and the Last Day to travel for one day and night except with a Mahram."

 

Sahih Buchari Volume 3, Book 48, Number 826:

Narrated Abu Said Al-Khudri:

The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind."

 

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:25

A selaam oe Ale'ykoem,

DaveHarris, pakt het hele gebeuren rondom de vrouw in de Islam bij de staart! Je kraamt onzin uit, zonder te weten waar je over praat! Ik verwijs je door naar mijn inbreng bij Vrouwen in de Koran!

Veel succes met het lezen van de FEITEN!

Gegroet!

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
DaveHarris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DaveHarris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:28
Hoezo kraam ik onzin uit volgens jou? Typisch voorbeeld van op de man spelen ipv in te gaan op het onderwerp.  
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:32

Mijn antwoord luidt nogmaals (en daarmee ga ik wel degelijk in op het onderwerp): lees mijn bijdrage bij Vrouwen in de Koran! Misschien dat dat je vertekende beeld over vrouwen in de Islam zal doen wegvagen. Het is een erg groot stuk en ik heb nu geen tijd om het opnieuw uit te leggen. Je kan het via Doorzoek dit Forum!

Dat ik zeg dat je onzin uitkraamt, heeft niks te maken met "op de man afspelen". Je pakt alles bij de staart, zonder de achterliggende redenen erover te lezen, na te vragen etc.

De groeten.

 

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
DaveHarris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DaveHarris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:35

Vrouwen krijgen in de koran een lagere status dan de mannen. Ondanks dat de koran de vrouw toestaat om mee te vechten in een gevecht, geeft het ook toestemming aan de moslim man zijn vrouw zonder haar kennis er van te hoeven geven of zonder een enkele reden te geven af te wijzen, terwijl ditzelfde recht niet geld voor de vrouw. De man bezit de absolute, onmiddelijke, en zonder verantwoording te hoeven geven de macht over de echtscheiding. (2:224-230 en 33:49)

 

Mannen hebben voorrang boven vrouwen. (2:228)

 

Mannen zijn de voogden over vrouwen, en vrouwen moeten dus absoluut gehoorzamen, ze kunnen slaag krijgen voor ongehoorzaamheid. (soera 4:34) (Yusuf Ali voegt "lightly" toe, maar het Arabisch staat deze toeviging niet toe). Er is geen over��nkomstig privilege voor de vrouw gereserveerd.

 

Mannen krijgen dubbel zo veel van de erfenis als de vrouwen. (4:11, 176)

 

Als toevoeging voor de vier vrouwen die de man toegestaan door de wet mag hebben, kan een moslim man een ongelimiteerd aantal slavinnen als bijzitsters (of sex partners) hebben volgens soera al-Nisa 4:24-25.

 

Zelfs het paradijs heeft zijn ongelijkheden voor vrouwen, soera`s 55:56; 56:33 en 78:33 tonen aan dat het paradijs een plek is waar allemaal jonge maagden wachten om "de rechtvaardige" mannen te dienen (78:31). Deze maagden, is ons verteld, zijn schoon en hebben mooie, grote, bimminelijke ogen (55:21; 33). Nergens wordt ons verteld wat de moslim vrouwen van deze wereld zal wachten in het paradijs: de moslim moeders en zusters.

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Leyla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:40

Dan maar zo:

"De mannen zijn de onderhouders en beschermers van de vrouwen, omdat God de een heeft begunstigd boven de ander, en om wat zij (de mannen) uitgeven van hun bezittingen...". (Soerat an-Nisa 4:34)

Deze soera (Qora'an-vers) impliceert dat de mannen en vrouwen in de Islam als gelijkwaardige partners worden beschouwd die deelnemen aan het leven van een gemeenschap door middel van een zinvolle taakverdeling.

In dit vers wordt veel gesuggereerd en ook veel ongezegd gelaten, zodat een zekere diversiteit van interpretatie mogelijk blijkt. In elk geval is het duidelijk dat hier plichten en taken worden verdeeld en dat er grenzen worden gesteld aan de mannelijke autoriteit en heerszucht. Beginnend met het opleggen van een zware verplichting aan de mannen, volgen twee argumenten om die opdracht te ondersteunen:

De eerste daarvan is een verwijzing naar de gegeven aanleg van mannen in het algemeen, zoals grotere fysieke kracht, waarin zij zeer begunstigd zijn dan vrouwen. Het tweede punt vloeit daar ten dele uit voort, namelijk de kracht en aanleg die het mannen in het algemeen gemakkelijker maken om aan de kost te komen en bezit op te bouwen, terwijl vrouwen belast zijn met andere, minstens even belangrijke, taken. Vandaar de verdeling van plichten, waarbij de mannen met de zorg voor het levensonderhoud van hun vrouwen zijn belast.

Omdat er volgens de principes van de Islam altijd een evenwicht moet zijn tussen rechten en plichten, ontvangt de man in ruil voor de verantwoordelijkheid die hij draagt bepaalde voorrechten en een beperkte mate van gezag. Men zou de "gehoorzaamheid" van de vrouw in deze context dus moeten zien als anwtoord op de steun die zij ontvangt van de man, die zijn kracht en zijn bezittingen in dienst stelt van haar.

Vanuit een ander perspectief gezien, kan men dus opmaken dat het "begunstigd zijn boven de ander", slaat op de fysieke gesteldheid van beide seksen. De man is dan wel, in het algemeen, begunstigd met een sterkere fysieke kracht, daar vloeit weer uit voort dat hij verantwoordelijkheid moet dragen.

"Uw vrouwen zijn (als) akkers voor u. Benader dan uw akkers zoals u wilt, maar doe eerst iets voor uw zielen. En wees godbewust, en besef dat u Hem zult ontmoeten. En geef goed nieuws aan hen die geloven". (Soerat al-Bakarah 2:233)

Dit met betrekking tot de voortplantingsfunctie en de spirituele context daarvan. De beeldspraak van akkers verwijst niet alleen op de mogelijkheid voor mannen om kinderen bij hun echtgenoten te verwekken, maar refereert ook aan de biologische seizoenen van de vrouw en aan de noodzaak van zorg en onderhoud. Dat het niet de bedoeling is om vrouwen als levenloze objecten te gaan beschouwen mag blijken ui de regel die erop volgt, waarin sexualiteit duidelijk verbonden aan spiritualiteit en devotie.

"En als u denkt niet rechtvaardig tegenover de wezen (weduwen) te kunnen handelen, trouw dan de vrouwen onder hen naar het u goed dunkt, twee of drie of vier; maar als u vreets dat u niet rechtvaardig kunt zijn, dan een, of wat uw rechterhanden bezitten. Dat bevordert onpartijdigheid van uw kant". (Soerat an-Nisa 4:3)

Polygamie is in de Qora'an niet vermeld als vrijbrief voor overvloedige sexuele gratificatie, maar een regeling ten bate van individu en gemeenschap in uitzonderlijke situaties. In het voor-Islamitische Arabie, dus voordat de Qora'an werd geopenbaard, waren de rechten van vrouwen zeer onduidelijk. Afhankelijk van de stam- en familietradities en het hebben van veel mannelijke verwanten kon een vrouw nog wel enige zeggenschap over haar lot hebben, maar uiteindelijk waren de mannen oppermachtig. De rijken waren vrij om ongelimiteerde aantallen vrijwel rechteloze echtgenoten en concubines te nemen. Het erven, wegschenken, prostitueren en verstoten van vrouwen werd sociaal aanvaardbaar geacht. Het instellen van een limiet in de Qora'an, waardoor een maximum van vier vrouwen tegelijk was toegestaan, betekende een belangrijke beperking.

Historische omstandigheden veranderen, maar de menselijke aard blijft hetzelfde. Terwijl het voor mannen wellicht biologisch niet zo noodzakelijk is om het aantal sexuele partners te beperken, os dat vanuit maatschappelijk oogpunt wel het geval. Enerzijds kan ook van de beste man niet worden verwacht dat hij meer dan vier vrouwen absoluut gelijk kan behandelen; dat is de eis die de Qora'an aan dergelijke huwelijke stelt. Anderzijds moet worden voorkomen dat de vrouw tot een object, een massa-artikel wordt gedegradeerd. Absolute rechtvaardigheid in de omgang met alle echtgenotes en een gelijke verdeling van de beschikbare voorzieningen onder hen vormen de maatstaf waaraan de aanspraak van een man op een polygaan huwelijk moet worden gemeten. En als dan verderop in hetzelfde Qora'an-hoofdstuk wordt gesteld dat volmaakte rechtvaardigheid eigenlijk niet mogelijk is, wordt des te duidelijker dat polygamie niet bedoeld is als norm, en hoogstens bij uitzondering kan worden toegestaan:

"U zult niet in staat zijn evenredigheid te betrachten onder uw vrouwen, ook al zou u dat nog zograag willen. Maar wees niet eenzijdig met uw attenties, zodat zij zonder steun is. Maar als u het goede doet en godbewust bent, dan is God zeker vergevend en barmhartig (Soerat an-Nisa 4:129)

Verder moet men in acht nemen, wat de redenen zijn dat een Polygaam huwelijk in de tijd van de profeet (vzmh) acceptabel werd geacht: In de oorlogstoestand, ten tijde van de Profeet (vzmh), moesten moslims de ene veldsl*g na de andere leveren met hun vijanden onder de Qoraish. Daardoor sneuvelden een groot aantal mannen en bleven veel weduwen en wezen onverzorgd achter. In de omstandigheden van die tijd was het vrijwel onmogelijk voor weduwen, met of zonder kleine kinderen, zicht zelfstandig te handhaven. Om hen niet onverzorgd en onbeschermd achter te laten, konden zij natuurlijk worden opgenomen in bestaande gezinnen. Maar de menselijke natuur in aanmeking genomen, was het dan beter dat zij een rechtspositie als tweede echtgenote zouden krijgen dan de onzekerheid van een onduidelijke status te moeten verdragen.

Een ander voorbeeld is de situatie van een onvruchtbare vrouw in een traditionele samenleving. Wanneer het eenmaal bekend is dat een vrouw geen kinderen kan krijgen en wordt gescheiden, zal zij nauwelijks meer kans hebben op een huwelijk. In dat geval kan het wenselijk zijn dat zij haar plaats als eerste echtgenote behoudt, terwijl haar man bij een legale tweede echtgenote kans op nageslacht heeft.

Op grond van twee principes is polyandrie, een huwelijk van een vrouw met meerdere mannen, volgens de islam niet toelaatbaar:

Op de eerste plaats zou het vaderschap in dergelijke situaties onzeker zijn en daarmee ook de identiteit van het kind en dus zijn recht op levensonderhoud en zijn erfrecht op losse schroeven komen te staan.

Bovendien is er een belangrijk verschil tussen de sociale implicaties van mannelijke en vrouwelijke sexualiteit. Een man kan, bij wijze van spreken, bij meerdere vrouwen kinderen verwekken en nog steeds zijn handen vrij hebben voor kostwinning en verdediging ten behoeve van zijn gezin. de vrouw daarentegen is na de bevruchting eerst negen maanden in verwachting en wordt ook daasrna nog lange tijd in besl*g genomen door de verzorging van het kind. Het is dan ook om precies deze reden dat zij er recht op heeft om onderhouden te worden door haar man. Zonder een dergelijke voorziening zou haar positie onrechtvaardig zijn. Het hebben van verplichtingen aan meerdere echtgenoten zou de positie van een vrouw tijdens zwangerschap en zoogtijd alleen nog maar moeilijker maken.

"De gescheiden vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten; en het is haar niet geoorloofd, hetgeen Allah in haar baarmoeder heeft geschapen, te verbergen, indien zij in Allah en de laatste dag geloven; en haar echtgenoten hebben het recht, haar (intussen) terug te nemen, indien zij verzoening wensen. En v��r haar geldt hetzelfde als tegen haar, hetgeen billijk is, de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs". (Soerat al-Baqarah 2:228).

Terwijl mannen in hun dominantie beperkt worden en het principe van het evenwicht tussen rechten plichten wordt gelanceerd (hiervoor dient men de leerstelling met betrekking tot de echtscheiding door te nemen, aangezien dat erg veel is, en ik al een hele lap tekst neergezet heb, zal ik daar nu niet in detail op ingaan), krijgen mannen in de Qora'an toch een sterkere positie op de weg naar echtscheiding (zie bovengenoemde Qora'an-vers). Wellicht dient deze merkwaardige tegenstrijdigheid eerder gelezen te wordeb als een feitelijke constatering dan ales een opnieuw gegeven gunst.

"Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen, maar als er alleen meisjes zijn, meer dan twee, dan is er voor haar tweederde van de nalatenschap en als er slechts ��n is, voor haar is de helft". (Soerat an-Nisa 4:11)

Het islamitisch erfrecht maakt deel uit van het totale systeem van sociale maatregelen en kan daar niet van worden losgekoppeld zonder aan betekenis te boeten. Daarom moet in aanmerking worden genomen dat het meestal kleinere erfdeel dat de vrouw ontvangt, voor haar eigen gebruik is, zonder verplichting im het met anderen te delen. Daarentegen is de man in beginsel wel verplicht om aanverwante vrouwen, die dat behoeven, te onderhouden. Aangezien in het totale patroon van sociaal-financiele verplichtingen van de man zoveel zwaarder zijn dan die van de vrouw, ontvangt hij een groter erfdeel.

Allah (swt) heeft voor het Paradijs inderdaad vrouwen gescapen, die ontzettend mooi zijn en een perfect karakter hebben. Maar de aardse vrouwen in het Paradijs zullen hoger in rang zijn:

Oemmi Salama vertelde: "Ik vroeg aan de boodschapper van Allah: "Wie zullen hoger in rang zijn, de vrouwen die het Paradijs zullen binnen gaan of de Hoor'iyn, vrouwen die voor het Paradijs geschapen zijn?". Hij (vzmh) zei: "Zoals de bovenkleding beter is dan het ondergoed, zo zijn de aardse vrouwen hoger in rang dan de Hoor'yin". Ik vroeg: "Hoe kan dat o boodschapper van Allah?". Hij zei: "Door hun gebeden, vasten en andere vormen van aanbidding tot Allah. Allah zal hun gezichten verlichten met Zijn Noer (licht) en Hij zal hen kleden met zijde. Hun kleur in het paradijs zal wit zijn. Hun kleding zal groen zijn en hun sieraden zullen geel zijn. Hun (hals)kettingen zullen van parels zijn en hun kam zal van goud zijn...". (Ibni Khatier 4/251)

Als we aan het Paradijs denken, doen we dat met ons huidige denkbeeld en onze motivatie van hier. We proberen onszelf te verplaatsen naar het Paradijs en denken eraan hoe het daar zal zijn. De fout die we hierbij maken, is dat we het met onze wereldlijke gedachten, vooroordelen of beoordelingen benaderen. We moeten echter beseffen dat de mensen in het Paradijs onder de Paradijselijke omstandigheden totaal anders gemotiveerd zullen zijn. Het is dus verkeerd om met ons huidige denkbeeld aan bepaalde omstandigheden in het Paradijs te denken. Een van de dingen waar sommige mensen moeite mee hebbeb, is inderdaad het aantal vrouwen dat de mannen in het Paradijs zullen krijgen. Men vraagt dan gelijk: "Waarom de mannen zoveel en de vrouwen maar een?".

In dit leven zijn de omstandigheden en de gevoelens van de mensen ingeteld naar de beproeving van de mens. We laten ons hierdoor vaak door onze emoties voortslepen en reageren op zaken onder invloed van onze emoties. In het Paradijs zullen we ook gevoelens kennen, maar dan wel Paradijselijke gevoelens. Er zal daar geen beproeving meer zijn, onze emoties zullen dus ook totaal afgestemd worden op de omstandigheden van het Paradijs. De mensen zullen meer dan tevreden zijn met hun situatie in het Paradijs, zowel de mannen als de vrouwen.

Het feit dat de mannen in het Paradijs meerdere vrouwen krijgen (waaronder ook Paradijselijke vrouwen) en de vrouwen maar een man, zal geen wedijver of jaloezie opwekken bij deze vrouwen. De vrouwen in het Paradijs zullen namelijk geen jaloezie kennen of ontevreden zijn met die situatie.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
DaveHarris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 16
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DaveHarris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:43
Okee bedankt voor je reactie, ik zal er morgen op in gaan aangezien het nogal lang is.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:53

Hoi Leyla,

ik moet eerst even eerlijk toegeven dat ik de eerste keer dit stuk niet gelezen heb anders had ik er toen op gereageerd.  Hierbij dus mijn reactie...  Met alle respect, maar wat jij hier beschrijft is voor mij geen gelijkheid.  Dat kan aan mijn (westerse) mening liggen, maar gelijkheid wil bij mij zeggen evenveel rechten en plichten, en dat vind ik hier niet terug.  Historisch gezien snap ik deze teksten, maar een hele hoop van je uitleg gaat op dit moment gewoonweg niet meer op.  Je zegt bv dat mannen sterker zijn en daardoor meer verantwoordelijkheid dragen.  Ja, mijn vriend is sterker dan mij, en het enige 'nadeel' dat ik daaraan ondervind, is dat hij me gegarandeerd verslaat bij een spelletje tennis.  Beschermer van de vrouwen, komaan zeg, een vrouw kan zichzelf best beschermen...  Onderhoud, zelfde punt, ik heb geen man nodig om mij te onderhouden, daartoe ben ik best zelf in staat.  En waarom krijgt een vrouw bv geen extra rechten aangezien ze kinderen krijgt?  Een man is gewoon sterker, een vrouw beslist om kinderen te krijgen, waarom zou dan de vrouw niet het voor het zeggen krijgen? 

Nu ja, hier heb ik het nog maar over een klein stukje, ik zou graag even alles opschrijven, maar daar zou ik wat te lang aan bezig zijn.  Ik zal proberen er morgen tijd voor te maken.  Beste Leyla, ik wil je hiermee niet beledigen, maar ik doe dit gewoon omdat deze tekst mij als vrouw heel erg tegenstaat en ik dat ook even wil uitleggen, en niet gewoon zeggen dat ik het er niet mee eens ben...

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 15:58
In eerste instantie geplaatst door Leyla

"Uw vrouwen zijn (als) akkers voor u. Benader dan uw akkers zoals u wilt, maar doe eerst iets voor uw zielen. En wees godbewust, en besef dat u Hem zult ontmoeten. En geef goed nieuws aan hen die geloven". (Soerat al-Bakarah 2:233)

Dit met betrekking tot de voortplantingsfunctie en de spirituele context daarvan. De beeldspraak van akkers verwijst niet alleen op de mogelijkheid voor mannen om kinderen bij hun echtgenoten te verwekken, maar refereert ook aan de biologische seizoenen van de vrouw en aan de noodzaak van zorg en onderhoud. Dat het niet de bedoeling is om vrouwen als levenloze objecten te gaan beschouwen mag blijken ui de regel die erop volgt, waarin sexualiteit duidelijk verbonden aan spiritualiteit en devotie.

Nu ja, ik ga er al even aan beginnen  Niks mis met de verbondenheid spiritualiteit en seksualiteit, maar wat me hier stoort is de constructie 'uw akkers'.  Misschien kan je akkers nog wel uitleggen, maar die 'uw' ervoor gaat te ver.  Ik ben geen akker en zeker niet iemands akker.  Klintk nogal bezittend...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 16:25

Het paarse is dus van mij

In eerste instantie geplaatst door Leyla

"En als u denkt niet rechtvaardig tegenover de wezen (weduwen) te kunnen handelen, trouw dan de vrouwen onder hen naar het u goed dunkt, twee of drie of vier; maar als u vreets dat u niet rechtvaardig kunt zijn, dan een, of wat uw rechterhanden bezitten. Dat bevordert onpartijdigheid van uw kant". (Soerat an-Nisa 4:3)

Polygamie is in de Qora'an niet vermeld als vrijbrief voor overvloedige sexuele gratificatie, maar een regeling ten bate van individu en gemeenschap in uitzonderlijke situaties. In het voor-Islamitische Arabie, dus voordat de Qora'an werd geopenbaard, waren de rechten van vrouwen zeer onduidelijk. Afhankelijk van de stam- en familietradities en het hebben van veel mannelijke verwanten kon een vrouw nog wel enige zeggenschap over haar lot hebben, maar uiteindelijk waren de mannen oppermachtig. De rijken waren vrij om ongelimiteerde aantallen vrijwel rechteloze echtgenoten en concubines te nemen. Het erven, wegschenken, prostitueren en verstoten van vrouwen werd sociaal aanvaardbaar geacht. Het instellen van een limiet in de Qora'an, waardoor een maximum van vier vrouwen tegelijk was toegestaan, betekende een belangrijke beperking.

Omdat je van iets slechts iets minder slecht maakt, wordt het nog niet perse goed.  Mijn vriend is voor mij de enige, dan wil ik dat ook omgekeerd en niet dus dat hij nog met 3 anderen het bed deelt.  Je zou hier van gelijkheid kunnen spreken, moest de vrouw ook 4 mannen kunnen hebben... (zie later)  Bovendien kan een vrouw volgens de Sharia toch zomaar verstoten worden, de man moet dan toch 3 keer een bepaalde zin herhalen en dan is de scheiding definitief?

Historische omstandigheden veranderen, maar de menselijke aard blijft hetzelfde. Terwijl het voor mannen wellicht biologisch niet zo noodzakelijk is om het aantal sexuele partners te beperken, os dat vanuit maatschappelijk oogpunt wel het geval.

Dat is voor vrouwen biologisch ook niet noodzakelijk.  Het gaat er uiteindelijk om zo goed mogelijke genen vast te krijgen voor je kind, en die vind je niet perse bij je partner.

Enerzijds kan ook van de beste man niet worden verwacht dat hij meer dan vier vrouwen absoluut gelijk kan behandelen; dat is de eis die de Qora'an aan dergelijke huwelijke stelt.

Mij zou het verbazen, moest er ooit een man in geslaagd zijn 4 vrouwen absoluut gelijk te behandelen.

Anderzijds moet worden voorkomen dat de vrouw tot een object, een massa-artikel wordt gedegradeerd.

Ik zou mezelf net meer een object en massa-artikel voelen bij een man met 4 vrouwen.  Je man voor je alleen hebben (net zoals hij zijn vrouw voor zich alleen heeft) en het gevoel dat hij echt alleen bij jou wil zijn, maakt net dat je geen object bent.  Absolute rechtvaardigheid in de omgang met alle echtgenotes en een gelijke verdeling van de beschikbare voorzieningen onder hen vormen de maatstaf waaraan de aanspraak van een man op een polygaan huwelijk moet worden gemeten. En als dan verderop in hetzelfde Qora'an-hoofdstuk wordt gesteld dat volmaakte rechtvaardigheid eigenlijk niet mogelijk is, wordt des te duidelijker dat polygamie niet bedoeld is als norm, en hoogstens bij uitzondering kan worden toegestaan:

"U zult niet in staat zijn evenredigheid te betrachten onder uw vrouwen, ook al zou u dat nog zograag willen. Maar wees niet eenzijdig met uw attenties, zodat zij zonder steun is. Maar als u het goede doet en godbewust bent, dan is God zeker vergevend en barmhartig (Soerat an-Nisa 4:129)

Verder moet men in acht nemen, wat de redenen zijn dat een Polygaam huwelijk in de tijd van de profeet (vzmh) acceptabel werd geacht: In de oorlogstoestand, ten tijde van de Profeet (vzmh), moesten moslims de ene veldsl*g na de andere leveren met hun vijanden onder de Qoraish. Daardoor sneuvelden een groot aantal mannen en bleven veel weduwen en wezen onverzorgd achter. In de omstandigheden van die tijd was het vrijwel onmogelijk voor weduwen, met of zonder kleine kinderen, zicht zelfstandig te handhaven. Om hen niet onverzorgd en onbeschermd achter te laten, konden zij natuurlijk worden opgenomen in bestaande gezinnen. Maar de menselijke natuur in aanmeking genomen, was het dan beter dat zij een rechtspositie als tweede echtgenote zouden krijgen dan de onzekerheid van een onduidelijke status te moeten verdragen.

Ik ben het hiermee eens, maar dan wle in zijn historische context.

Een ander voorbeeld is de situatie van een onvruchtbare vrouw in een traditionele samenleving. Wanneer het eenmaal bekend is dat een vrouw geen kinderen kan krijgen en wordt gescheiden, zal zij nauwelijks meer kans hebben op een huwelijk. In dat geval kan het wenselijk zijn dat zij haar plaats als eerste echtgenote behoudt, terwijl haar man bij een legale tweede echtgenote kans op nageslacht heeft.

In deze samenleving maakt ze gelukkig nog wel kans op een huwelijk.  Uiteindelijk kies je toch ene man/vrouw die bij je past (hoewel kinderen krijgen belangrijk is, doe je dat toch niet zomaar bij iemand, maar bij de persoon van wie je houdt, en als die geen kinderen kan krijgen, wordt dat vaak aanvaard).

Op grond van twee principes is polyandrie, een huwelijk van een vrouw met meerdere mannen, volgens de islam niet toelaatbaar:

Op de eerste plaats zou het vaderschap in dergelijke situaties onzeker zijn en daarmee ook de identiteit van het kind en dus zijn recht op levensonderhoud en zijn erfrecht op losse schroeven komen te staan.

DNA-tests?  Spijtig idd voor de man dat hij nooit zeker is of een kind van hem is (bij gebrek aan tests dus), maar dat is nu eenmaal zo.  Zo zijn we ge�volueerd of heeft God ons geschapen.  Waarschijnlijk dus met een reden...

Bovendien is er een belangrijk verschil tussen de sociale implicaties van mannelijke en vrouwelijke sexualiteit. Een man kan, bij wijze van spreken, bij meerdere vrouwen kinderen verwekken en nog steeds zijn handen vrij hebben voor kostwinning en verdediging ten behoeve van zijn gezin. de vrouw daarentegen is na de bevruchting eerst negen maanden in verwachting en wordt ook daasrna nog lange tijd in besl*g genomen door de verzorging van het kind. Het is dan ook om precies deze reden dat zij er recht op heeft om onderhouden te worden door haar man. Zonder een dergelijke voorziening zou haar positie onrechtvaardig zijn. Het hebben van verplichtingen aan meerdere echtgenoten zou de positie van een vrouw tijdens zwangerschap en zoogtijd alleen nog maar moeilijker maken.

Een vrouw is niet 9 maanden bezig met zwanger zijn hoor  Heel wat vrouwen zijn tot vlak voor hun bevalling gewoon bezig...  Na de bevalling kan je ook het verzorgen van een baby verdelen over beide partners.  Ik ben het ook met je eens dat een vrouw het recht heeft onderhouden te worden, maar hier klinkt het meer als een plicht...  Misschien gaat de vrouw wel liever snel weer werken en blijft de man thuis?

"De gescheiden vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten; en het is haar niet geoorloofd, hetgeen Allah in haar baarmoeder heeft geschapen, te verbergen, indien zij in Allah en de laatste dag geloven; en haar echtgenoten hebben het recht, haar (intussen) terug te nemen, indien zij verzoening wensen. En v��r haar geldt hetzelfde als tegen haar, hetgeen billijk is, de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs". (Soerat al-Baqarah 2:228).

Terwijl mannen in hun dominantie beperkt worden en het principe van het evenwicht tussen rechten plichten wordt gelanceerd (hiervoor dient men de leerstelling met betrekking tot de echtscheiding door te nemen, aangezien dat erg veel is, en ik al een hele lap tekst neergezet heb, zal ik daar nu niet in detail op ingaan), krijgen mannen in de Qora'an toch een sterkere positie op de weg naar echtscheiding (zie bovengenoemde Qora'an-vers). Wellicht dient deze merkwaardige tegenstrijdigheid eerder gelezen te wordeb als een feitelijke constatering dan ales een opnieuw gegeven gunst.

Het was misschien handiger geweest als het duidelijk werd neergezet.  Ik vind het trouwens ook erg merkwaardig als er wordt uitgegaan van gelijkheid...  Dan zou je toch verwachten dat de vrouw ook kan scheiden door 3 zinnetjes te zeggen?

"Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen, maar als er alleen meisjes zijn, meer dan twee, dan is er voor haar tweederde van de nalatenschap en als er slechts ��n is, voor haar is de helft". (Soerat an-Nisa 4:11)

Het islamitisch erfrecht maakt deel uit van het totale systeem van sociale maatregelen en kan daar niet van worden losgekoppeld zonder aan betekenis te boeten. Daarom moet in aanmerking worden genomen dat het meestal kleinere erfdeel dat de vrouw ontvangt, voor haar eigen gebruik is, zonder verplichting im het met anderen te delen. Daarentegen is de man in beginsel wel verplicht om aanverwante vrouwen, die dat behoeven, te onderhouden. Aangezien in het totale patroon van sociaal-financiele verplichtingen van de man zoveel zwaarder zijn dan die van de vrouw, ontvangt hij een groter erfdeel.

Gelijkheid is hier dat ze evenveel krijgen en dan gelijke rechten en plichten hebben met dat geld, zeker met de huidige situatie waarin een vrouw uitstekend voor zichzelf kan zorgen...

Allah (swt) heeft voor het Paradijs inderdaad vrouwen gescapen, die ontzettend mooi zijn en een perfect karakter hebben. Maar de aardse vrouwen in het Paradijs zullen hoger in rang zijn:

Oemmi Salama vertelde: "Ik vroeg aan de boodschapper van Allah: "Wie zullen hoger in rang zijn, de vrouwen die het Paradijs zullen binnen gaan of de Hoor'iyn, vrouwen die voor het Paradijs geschapen zijn?". Hij (vzmh) zei: "Zoals de bovenkleding beter is dan het ondergoed, zo zijn de aardse vrouwen hoger in rang dan de Hoor'yin". Ik vroeg: "Hoe kan dat o boodschapper van Allah?". Hij zei: "Door hun gebeden, vasten en andere vormen van aanbidding tot Allah. Allah zal hun gezichten verlichten met Zijn Noer (licht) en Hij zal hen kleden met zijde. Hun kleur in het paradijs zal wit zijn. Hun kleding zal groen zijn en hun sieraden zullen geel zijn. Hun (hals)kettingen zullen van parels zijn en hun kam zal van goud zijn...". (Ibni Khatier 4/251)

Als we aan het Paradijs denken, doen we dat met ons huidige denkbeeld en onze motivatie van hier. We proberen onszelf te verplaatsen naar het Paradijs en denken eraan hoe het daar zal zijn. De fout die we hierbij maken, is dat we het met onze wereldlijke gedachten, vooroordelen of beoordelingen benaderen. We moeten echter beseffen dat de mensen in het Paradijs onder de Paradijselijke omstandigheden totaal anders gemotiveerd zullen zijn. Het is dus verkeerd om met ons huidige denkbeeld aan bepaalde omstandigheden in het Paradijs te denken. Een van de dingen waar sommige mensen moeite mee hebbeb, is inderdaad het aantal vrouwen dat de mannen in het Paradijs zullen krijgen. Men vraagt dan gelijk: "Waarom de mannen zoveel en de vrouwen maar een?".

In dit leven zijn de omstandigheden en de gevoelens van de mensen ingeteld naar de beproeving van de mens. We laten ons hierdoor vaak door onze emoties voortslepen en reageren op zaken onder invloed van onze emoties. In het Paradijs zullen we ook gevoelens kennen, maar dan wel Paradijselijke gevoelens. Er zal daar geen beproeving meer zijn, onze emoties zullen dus ook totaal afgestemd worden op de omstandigheden van het Paradijs. De mensen zullen meer dan tevreden zijn met hun situatie in het Paradijs, zowel de mannen als de vrouwen.

Dus ze zijn tevreden ondanks wat dan ook?  Dat lijtk me een beetje een makkelijke oplossing voor het man-krijgt-maagden-probleem.  Gelijkheid is hier dat de vrouw ook knappe mannen krijgt, haar 'echtgenoot' vindt dit toch allemaal prima, hij is immers tevreden met alles in het paradijs... (en heeft zijn eigen maagden)

Het feit dat de mannen in het Paradijs meerdere vrouwen krijgen (waaronder ook Paradijselijke vrouwen) en de vrouwen maar een man, zal geen wedijver of jaloezie opwekken bij deze vrouwen. De vrouwen in het Paradijs zullen namelijk geen jaloezie kennen of ontevreden zijn met die situatie.

Ik neem aan dat wegens die absolute gelijkheid de man ook geen jaloezie meer kent?

Nu heb ik toch op de hele tekst gereageerd  Nu ja, snel bedje in nu...

Slaap lekker iedereen... Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 16:27

Er zit, denk ik, een foutje in het posten... Ik hoop dat het nog wat leesbaar is...

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 03:07

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Nu ja, ik ga er al even aan beginnen  Niks mis met de verbondenheid spiritualiteit en seksualiteit, maar wat me hier stoort is de constructie 'uw akkers'.  Misschien kan je akkers nog wel uitleggen, maar die 'uw' ervoor gaat te ver.  Ik ben geen akker en zeker niet iemands akker.  Klintk nogal bezittend...

Hoi Kim,

Eerst even over het gebruik van het woord akker; dit slaat op de vruchtbaarheid van de vrouw en de manier waarop de man en vrouw de liefde mogen bedrijven. "Benader dan uw akkers zoals u wil" betekent dat een man zijn vrouw van alle kanten mag benaderen om het zo maar even te zeggen, behalve via de anus (omdat dit voorheen wel gedaan werd). Vandaar dat de vergelijking wordt gemaakt met een akker, dat is dus niet beledigend bedoeld, maar omdat de anus geen "vruchtbare" plek is, een vrouw kan zo immers niet zwanger raken.
Dan over het woord "uw" ervoor, ik begrijp niet helemaal waarom dat anders bezittend zou klinken dan wanneer jij spreekt over "mijn vriend" dus dat mag jij mij even uitleggen :)

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 05:17

Hallo allemaal,

dat stuk heb ik dus wel helemaal gelezen, maar ik kan me er niet in terug vinden. Is een heleboel (zo niet alles) niet historisch te verklaren? Ik ben een zelfstandige vrouw, die zichzelf kan onderhouden. Ik heb een vriend en ik houd vanhem, maar ik heb hem niet 'nodig' voor mijn levensonderhoud, maar om wie hij is..

Om heel eerlijk te zijn, neem ik dit allemaal met een paar korrels zout. Ik wil niemand beledigen, hoor, maar dit gaat me ver.

Maar goed, ik heb een wat geemancipeerdere (wat een woord) mening hierover.

Groetjes happylady

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Vincent Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 05:42
Ik denk dat het meer een kwestie is van in hoeverre we het juist vinden, dat er qua rechten en plichten ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen. Ik zie -met mijn westerse ogen- gewoon een ongelijkwaardige situatie (ten nadele van de vrouw) in de tekst van Leyla. Op zich is het niet verkeerd als er vrouwen zijn die dit accepteren, maar te ver gaat het om er een 'universele waarheid' in te zien. Deze 'waarheid' is naar mijn mening te veel 'mannelijk gekleurd' .
Groet,
Vincent
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 05:44

Beste UmmHanifa,

ik weet ondertussen niet meet hoe ik dat stuk moet bekijken, daarboven stond een heel andere uitleg.  Waaom ik 'uw akkers' beledigend vind klinken?  Als ik het over mijn vriend heb, heb ik het over zijn hele persoon.  Wij houden van elkaar en hij wil bij mij zijn.  Ik zou er daarentegen wel een probleem mee hebben, als hij het zou hebben over zijn akker.  Dat klinkt zeer bezittend en bovendien wordt mijn zijn als vrouw daarin teruggebracht tot iets passiefs dat bevrucht wordt door de man...  Mooi niet dus...

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 06:05

Hoi Kim,

ik denk dat je het niet op die manier zou moeten bekijken. "Uw akkers" betekend niet dat vrouwen niets meer dan die akkers zijn; immers zijn er nog veel meer ayaat en ahadith die op de vrouw slaan in een hele andere context. "Akkers" slaat dan enkel en alleen op het seksuele aspect van een relatie. Zoals je zelf zegt houden jullie van elkaar als heel persoon, niet alleen op het seksuele vlak.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 07:55
In eerste instantie geplaatst door Amier

Hoi Kim,

ik denk dat je het niet op die manier zou moeten bekijken. "Uw akkers" betekend niet dat vrouwen niets meer dan die akkers zijn; immers zijn er nog veel meer ayaat en ahadith die op de vrouw slaan in een hele andere context. "Akkers" slaat dan enkel en alleen op het seksuele aspect van een relatie. Zoals je zelf zegt houden jullie van elkaar als heel persoon, niet alleen op het seksuele vlak.

Groetjes,

Amier.

Inderdaad, het zou ook wel erg kortzichtig zijn om de positie van d evrouw in de islam enkel te baseren op dat vers. Het feit dat de vrouw daar vergeleken wordt met een akker is enkel om een sexueel aspect uit te leggen op een bescheiden manier ipv met de plastische termen die je wellicht in een biologieboek of tijdens sexuele voorlichting tegen zou komen. Het gaat hier om de KORAN mensen, het is het woord van Allah subhanahu wa ta'ala.
Ik vind het ook een beetje flauw om over dat woordje "uw" door te blijven gaan, het lijkt erop dat sommige mensen overal iets slechts achter zoeken.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 04:56

De vrouw is gemaakt van het rib van de man

ze is niet gemaakt van zijn hoofd, om over hem te heersen

ze is niet gemaakt van zijn voet, om door hem vertrapt te worden

ze is gemaakt van zijn zijde, om dicht bij hem te zijn

ze is gemaakt van dicht bij zijn arm, om door hem beschermd te worden

ze is gemaakt van dicht bij zijn hart, om van haar te houden.

Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote iris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 05:59

wat wil je met deze tekst zeggen?

dat de bijbel ook denigerend naar vrouwen is? moet je beter lezen er wordt telkens over gelijkwaardigheid en liefde gesproken en niet over akkers, en nee ik vind niet dat sommige mensen over het woordje Uw door zeuren want het is wel degelijk van belang, het woordje uw,zoals je op de basisschool hebt geleerd is een ..... bezittelijk voornaamwoord,waarom zou ik dat dan niet als bezittelijk interpreteren?

Sommige mensen zouden hun ogen eens open moeten doen, weetje waarom ik niet in de Bijbel ook gellof, omdat er sommige vrouwonvriendelijke aspecten inzitten en dat pik ik niet meer in deze tijd. O, ja en trouwens ben ik het met Kimmy eens als ze zegt dat vrouwen zich heel goed kunnen verdedigen, ik heb geen enkele man nodig om te verdedigen, ik heb immers zelf 2,5 jaar op taekwando, 1 jaar Judo gezeten!

Wat een onzin zeg,, sorry maar hier kan ik echt heel boos over worden!!!!!

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 06:55
In eerste instantie geplaatst door iris

 ik heb geen enkele man nodig om te verdedigen, ik heb immers zelf 2,5 jaar op taekwando, 1 jaar Judo gezeten!

Haha! Maar ik heb zes jaar op jiu jitsu gezeten en vier jaar op taekwondo! Dus voor mij ben jij natuurlijk geen partij!

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 07:19

Assalaam, hallo

niet da soort verdeging,(ok da ook!) maar "la vie � deux" is toch meer dan dat! als je met u man samen het leven doorbrengt, maken jullie heel veel mee, goed en slecht, alles wordt met twee gehandeld! das toch onmisbaar he!

en die onderdrukking is niet alleen bij moslim mannen! hoor, sommige mannen in het algemeen hebben van natuur zo een autoritaire temperament, een gevoel van 'who's the man' maar het is de kunst van de vrouw dan om die naar het goede te verranderen!om goed te kunnen samenleven!

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 07:28

Marhaba, volgens mij moet je mijn zachtgekookt eitje s ontmoeten  Niet alle mannen zijn zo, en zeker hier niet.

Greetz Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote iris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 09:31

Hoi iedereen,

Ik bedoel alleen maar dat het toch van de gekke is dat mannen die neiging hebben en dat de Koran het dan nog eens versterkt door vrouwonvriendelijke uitspraken in zich te hebben

O, ja en waarom moeten vrouwen weer die mannen wat aanleren, daar heb ik helemaal geen zin in ze doen maar normaal en anders krijgen ze een dreun!

Nee echt serieus he, waarom zou een vrouw het geduld en er zin en interesse voor moeten vrijmaken om aan sommige mannen uit tet leggen dat ze echt niet naar het paradijs gaan als ze hun vrouwen onderdrukken watdenken ze wel niet???!

 

groetjes iris,

O, ja ik ben echt in een Kunt U tenissen humeur want ik hebzojuist mijn tentamen niet gehaald,dus als ik een beetje grof overkom komt het daardoor

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2004 om 12:20

hallo

ik zei ng sommige mannen in het algemeen(moslim of nt)

vr de rest, ge mogt blij zijn dan kimmi! er zijn mensen die het slechter hebbe!(die zijn er altijd he! in het algemeen weer he!niet alleen bij moslims)

en iris als je echt verliefd bent, dan doe je het! das de reden waarom je geduld wilt oefenen met u man!

en vr u tentamen, volgende beter! trek het u ni aan!

mvg, meriem

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
foppe Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 12
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote foppe Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 12:17
leest eens den bijbel en ziet welke rol vrouwen daar toebedeeld krijgen.. als je dat letterlijk neemt en je neemt de rol van de vrouw in de koran letterlijk dan verschilt dat niks
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 15:00

In eerste instantie geplaatst door foppe

leest eens den bijbel en ziet welke rol vrouwen daar toebedeeld krijgen.. als je dat letterlijk neemt en je neemt de rol van de vrouw in de koran letterlijk dan verschilt dat niks

vertel

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.