Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

islamopleiding

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: islamopleiding
    Geplaatst op: 12 april 2005 om 14:44

Salam Alaikoum

Kunnen jullie mij misschien vertellen waar er een btrouwbare en goede islamopleiding wordt gegeven?

jazzakoum Allah gairan

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:04

Assalaam Aleikoem,

Voor islaam-opleidingen moet je sowieso ih buitenland zijn. Er worden wel lessen in NL gegeven, maar voor vrouwen is er niet veel.

Welke provincie zoek je of maakt het niet uit?

Voor den Haag (en paltalk) zie hier:

http://www.al-yaqeen.com/      (agenda, weekschema)

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:17

salam ougti

bedankt..

maar ik zocht dus meer een hbo of universitairopleiding...bestaat dat?heb wel gehoord dat hett op hboniv bestaat..

Terug naar boven
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:21

salam ougti nomaals

maar waar bevindt zich deze les?welke gebedsruimte?

salaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:25

Assalaam Aleikoem,

Ik weet niets over een studie HBO.

Wel bestaat er de islamitische universiteit v R'dam. Deze universiteit heeft een andere ah-qiedah, dus je zal misschien dingen leren die geen grond hebben in de islam. Of dingen wat de Profeet (vrede zij met hem) nooit heeft gedaan of gezegd of heeft goedgekeurd. Als men een andere ah-qiedah heeft dan hebben ze ook hele andere interpretaties van de islam begrijp je?

Verder zeggen vele moskeeen dat dit geen goede universiteit is om je studie te volgen.

Voor een 'echte' islamitische studie moet je echt ih buitenland zijn lieve zuster.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:28

salam alaikum

dank je wel lieve zuster..je hebt gelijk..

maar die van yaqeen.com, waarbevinden zich die lessen?dat wordt niet bij vermeld..

jazzak Allahou gairan

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 april 2005 om 15:28
In eerste instantie geplaatst door salamalaikum

salam ougti nomaals

maar waar bevindt zich deze les?welke gebedsruimte?

salaam

Assalaam Aleikoem,

Bedoel je Den Haag? Dat is in moskee as-Soennah.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 02:21

salaam aleikum ik hebeen site gezien dat er een grote islamitische school is in Rotterdam maar ik kan de site niet meer vinden islamicstudies of iets dergelijks daar komen ook veel geleerden om mensen te onderwijzen,en ik ken een nl zuster die daar de islam gestudeerd heeft

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 04:49

Salam Alaikum ougti

Zuster Miss Layla heeft echter hierboven gezegd dat deze een andere Aqiedah hebben..of bedoel je een andere?Zij had het over de islamitische universiteit  van R'Dam..

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 12:53

Assalamu alaikum,

de imam van Al-Yaqeen.com heeft gezegd dat de islamitische universiteit een verkeerde aqieda uitdraagt. Hij heeft er echter niet bijgezegd wat die verkeerde aqieda dan inhoudt, waar de universiteit het bij het verkeerde eind heeft en wat dan wel goed zou zijn. Voor zover ik weet kun je aan de islamitische universiteit gewoon islamitische wetenschappen studeren en is er niets verkeerds aan hun aqieda, Allahu alam. Hun studieprogramma ziet er ook compleet en goed uit. Zolang de imam van Al-Yaqeen niet kan vertellen wat er schort aan de UIR, is er het gevaar dat het gewoon laster is. En dat is zeker geen goede aqieda.

Ik studeer overigens niet aan de UIR hoor, maar volg een opleiding tot islamitisch godsdienstleraar aan de Educatieve Faculteit Amsterdam, ook wel hbo-islam genoemd door de studenten. Dat is geen "islam opleiding", maar een leraren opleiding waar veel aandacht wordt besteedt aan islam en islamitische godsdienstwetenschappen. Ook wordt aandacht besteed aan andere godsdiensten als christendom, jodendom, boeddhisme en hindoeisme. En verder natuurlijk pedagogische en didactische vakken. Het is een erkende vier jarige hbo opleiding, fulltime. Een beetje info vind je op www.efa.nl als je interesse mocht hebben.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 13:43
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

de imam van Al-Yaqeen.com heeft gezegd dat de islamitische universiteit een verkeerde aqieda uitdraagt. Hij heeft er echter niet bijgezegd wat die verkeerde aqieda dan inhoudt, waar de universiteit het bij het verkeerde eind heeft en wat dan wel goed zou zijn. Voor zover ik weet kun je aan de islamitische universiteit gewoon islamitische wetenschappen studeren en is er niets verkeerds aan hun aqieda, Allahu alam. Hun studieprogramma ziet er ook compleet en goed uit.

Assalaam Aleikoem,

Niet alleen Al yaqeen deelt deze mening maar ook El Tawheed broeder Amier. Ze zullen dit niet zomaar zeggen. Je weet net zo goed als ik dat deze moslims broeders niet zomaar iets zullen veroordelen.

Jij daar in tegen kan niet zomaar iets goed keuren waarover je niet genoeg kennis hebt. je bent er nl geen student.

Je bent vastwel bekend met de hadith dat als we iets niet weten dat we ons tot geleerden moeten wenden. Ik vetrouw 100% op de mening v El Tawheed en Al-Yaqeen.

 

In eerste instantie geplaatst door Amier

Zolang de imam van Al-Yaqeen niet kan vertellen wat er schort aan de UIR, is er het gevaar dat het gewoon laster is. En dat is zeker geen goede aqieda.

Waarom zeg je zolang hij dat niet kan vertellen?? Alleen omdat dat er op de site niet bij staat, betekend niet dat hij het niet weet of niet kan vertellen waarom...

Ik ben het (zoals ook al eerder gezegd) wel met je eens dat er meer bij had moeten staan waarom het geen goede universiteit is. Ik vind dat het belangrijkste er al staat, maar er hadden ook vb-en gegeven kunen worden.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 13:53
In eerste instantie geplaatst door het licht

salaam aleikum ik hebeen site gezien dat er een grote islamitische school is in Rotterdam maar ik kan de site niet meer vinden islamicstudies of iets dergelijks daar komen ook veel geleerden om mensen te onderwijzen,en ik ken een nl zuster die daar de islam gestudeerd heeft

wa aleikum salaam

Assalaam Aleikoem,

Dit is wat sheigh Fawaz (en El Tawheed) over de UvR zegt:

http://www.al-yaqeen.com/vragen/diversen/studeren.htm

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
salamalaikum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salamalaikum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 april 2005 om 15:41

salam alaikum

jazzakoum Allahou gairan voor al jullie moeite.Ik weet genoeg inshaAllah!

wasalam

 

Terug naar boven
al-turki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-turki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 april 2005 om 01:55

In eerste instantie geplaatst door miss layla


Wel bestaat er de islamitische universiteit v R'dam. Deze universiteit heeft een andere ah-qiedah, dus je zal misschien dingen leren die geen grond hebben in de islam. Of dingen wat de Profeet (vrede zij met hem) nooit heeft gedaan of gezegd of heeft goedgekeurd. Als men een andere ah-qiedah heeft dan hebben ze ook hele andere interpretaties van de islam begrijp je?

De IUR is naar mijn weten gewoon soennitisch. Ben er een aantal keren geweest voor lezingen en heb ook de rector een aantal keren horen spreken, daarnaast ken ik hem ook van zijn boeken. Hij is in elk geval soennitisch in de zuiverste vorm van het woord.

En anders ga je er gewoon zelf een keer heen en stel je je vragen, maar ga hier  geen organisaties die zijn opgericht als een dienst voor de moslims bestempelen als verkeerd. Die mensen komen nauwelijks rond, het personeel heeft zelfs uitbetalingsachterstand. Ik kan je ook vertellen dat de rector bijna heel zijn vermogen in de kas van de uni heeft gestort... en dat allemaal voor de islam. Dan si het onterecht om hier negatief over ze te spreken zonder zeker te zijn van je uitspraken. Maar ik denk dat dat komt omdat Marokkaanse organisaties er niet zo sterk bij betrokken zijn, waardoor ze natuurlijk jouw niet gaan adviseren om er te studeren, ze winnen liever mensen voor hun eigen cursussen.

Naast de IUR bestaat er ook nog zo iets als de Islamitische Universiteit van Europa (IUE) in schiedam. Daar kan je ook een sialmitische opleiding volgen.

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 april 2005 om 21:35
In eerste instantie geplaatst door al-turki

In eerste instantie geplaatst door miss layla


Wel bestaat er de islamitische universiteit v R'dam. Deze universiteit heeft een andere ah-qiedah, dus je zal misschien dingen leren die geen grond hebben in de islam. Of dingen wat de Profeet (vrede zij met hem) nooit heeft gedaan of gezegd of heeft goedgekeurd. Als men een andere ah-qiedah heeft dan hebben ze ook hele andere interpretaties van de islam begrijp je?

De IUR is naar mijn weten gewoon soennitisch. Ben er een aantal keren geweest voor lezingen en heb ook de rector een aantal keren horen spreken, daarnaast ken ik hem ook van zijn boeken. Hij is in elk geval soennitisch in de zuiverste vorm van het woord.

En anders ga je er gewoon zelf een keer heen en stel je je vragen, maar ga hier  geen organisaties die zijn opgericht als een dienst voor de moslims bestempelen als verkeerd. Die mensen komen nauwelijks rond, het personeel heeft zelfs uitbetalingsachterstand. Ik kan je ook vertellen dat de rector bijna heel zijn vermogen in de kas van de uni heeft gestort... en dat allemaal voor de islam. Dan si het onterecht om hier negatief over ze te spreken zonder zeker te zijn van je uitspraken. Maar ik denk dat dat komt omdat Marokkaanse organisaties er niet zo sterk bij betrokken zijn, waardoor ze natuurlijk jouw niet gaan adviseren om er te studeren, ze winnen liever mensen voor hun eigen cursussen.

Naast de IUR bestaat er ook nog zo iets als de Islamitische Universiteit van Europa (IUE) in schiedam. Daar kan je ook een sialmitische opleiding volgen.

Assalaam Aleikoem,

2 Masha Allah stichtingen (al-yaqeen en el Tawheed) zeggen dit niet voor niets.

 Bel ze op als je er insha'Allah het fijne v wilt weten. 

Ik neem aan dat jij geen imam of geleerde bent, daarom vertrouw ik meer op hun (Y & T) mening.

Insha'Allah zal je dit begrijpen.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 05:24

Assalamu alaikum,

dat is een goed advies zuster. Ik heb gebeld, en stichting Al Yaqeen is pas na het 'asr gebed bereikbaar, dus insha Allah kan ik ze vanavond bereiken, maar ik heb wel de woordvoerder van stichting Al Tawheed te pakken gekregen,  mijnheer Farid Zaari.

Hij vertelde mij dat de stichting niet zo'n uitspraak heeft gedaan. Integendeel, hij vertelde mij dat de stichting moslims juist aanmoedigde om te studeren en dat het niet uitmaakte of dat nu op de UIR gebeurde, bij moskee Al Tawheed of ergens anders zolang we maar de islam leren kennen en kennis (ilm) opdoen. Verder vertelde hij dat als de stichting zo'n advies zou geven dat op de website te vinden zou zijn en dat degene die zei dat Al Tawheed afraadde op de UIR te studeren (ik heb je naam niet genoemd hoor) dat waarschijnlijk gehoord had van een bezoeker van de moskee, maar, zo zei hij "honderd mensen, honderd meningen, het is in ieder geval niet de mening van stichting Al Tawheed".

Vanavond of morgenavond bel ik insha Allah stichting Al Yaqeen op en zal ik hun antwoord hier weergeven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zenuwachtig was te bellen. Niet vanwege de vraag, want het is een gewone vraag, maar omdat de laatste tijd de stichting Tawheed en islam in het algemeen zo negatief in de media belicht worden en ik een beetje bang was dat ze mij voor een journalist of iets dergelijks aan zouden zien. Ik vertelde dat ook, en gelukkig kon hij daar om lachen. Aardige en behulpzame mensen, masha Allah.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 05:53

Assalaam Aleikoem,

Alhamdullilah dat je hebt gebeld broeder.

Het klopt dat je al-yaqeen pas na asr kan bellen insha'Allah.

Ik heb gisteren toevallig ook El Tawheed gebeld. Het ging om het volgende:

Ik weet dat je de salaat niet mag inhalen. Iemand anders dacht v wel. Ik zei wederom bel de imam als je de waarheid wil horen. Nmr v Al - yaqeen en El Tawheed gegeven. Nu heeft die persoon gesproken met iemand v El Tawheed gesproken en die persoon was daarna nog steeds overtuigd dat het mocht. Ik was een beetje gefrustreerd en belde ook nog is op.... De man die ik aan de telefoon kreeg, had duidelijk een anderen mening dat de zuster (el tawheed) v wie ik les krijg. De zuster zegt nl duidelijk v niet en deze man zegt dat het mogelijk is. (lang verhaal) Deze zuster heeft UvR ook afgeraden. Dus ik ben eigenlijk verbaasd dat er binnen 1 stichting verschillende meningen zijn.

Maar goed.... Sheigh Fawaz heeft deze uitspraak gedaan, dus alhamdullilah dat je daar ook naar toe belt.

Ik zei El Tawheed (ih algemeen), omdat ik er vanuit ging dat de hele stichting er zo over denkt, niet dus. Insha'Allah zal ik deze zuster ook nogmaals vragen hoe het zit. Zodat we hier insha'Alah duidelijkheid over hebben.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 07:10

Assalamu alaikum,

dit is leuk. Zo leren we weer heel wat. Een beetje off topic, maar het inhalen van gebeden wordt "qada" genoemt en is heel gewoon en geaccepteerd binnen de soenna hoor, in iedere stroming of wetschool. Als je door omstandigheden bv het 'asr gebed niet op tijd kunt verrichten, is er de mogelijkheid dit na het maghrib gebed in te halen, dwz alleen de verplichte "fard" rakaat. Ik ben verbaasd dat iemand je heeft gezegd dat dit niet mag, omdat het echt niet ter discussie staat voor zover ik weet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om voor het gemak gebeden over te slaan om ze allemaal in 1 keer 's avonds te doen, maar als het niet anders kan is het wel mogelijk.

Ik heb het even snel nagezocht in het boek Minhaj al Muslim van Al Djazairi omdat die sheich de manhaj ul salaf volgt, net als moskee Al Tawheed. Het boek stelt dat een gebed geen waarde heeft als het voorgaande gebed niet vericht is, dus dat als je je in de tijd van het 'asr gebed herinnerd dat je salat ad duhr nog moet verichtten, je eerst dat gebed moet inhalen voor je al 'asr bidt. Maar als je achter een imam bidt die het 'asr gebed verricht en zelf heb je het duhr gebed nog niet gedaan, is het volgens Al Djazairi aangeraden met de imam mee te bidden, daarna het duhr gebed te doen en vervolgens nogmaals het 'asr gebed. Het eerste 'asr gebed zou dan als vrijwillig gebed gelden. Hierover is verschil van mening tussen sommige ulema (dus over de waarde van het gebed achter de imam als je nog een eerder gebed moet inhalen).

Binnen de vier wetscholen is het ook een normaal gegeven, dus ik ben echt verbaasd dat die zuster je dat verteld.

Maar goed, dat is een ander onderwerp. Ik weet niet of ik vanavond de kans krijg te bellen, maar anders morgen insha Allah.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 15:58
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

Wa Aleikoem Salaam

dit is leuk. Zo leren we weer heel wat. Insha'Allah

Een beetje off topic, maar het inhalen van gebeden wordt "qada" genoemt en is heel gewoon en geaccepteerd binnen de soenna hoor, in iedere stroming of wetschool. Als je door omstandigheden bv het 'asr gebed niet op tijd kunt verrichten, is er de mogelijkheid dit na het maghrib gebed in te halen, dwz alleen de verplichte "fard" rakaat.

Dus als je op reis bent en asr niet op tijd kan bidden en maghreb is aangebroken. Doe je eerst maghreb en daarna de fard raka's v asr? Heb ik het goed begrepen?

Ik ben verbaasd dat iemand je heeft gezegd dat dit niet mag, omdat het echt niet ter discussie staat voor zover ik weet. Het is natuurlijk niet de bedoeling om voor het gemak gebeden over te slaan om ze allemaal in 1 keer 's avonds te doen, maar als het niet anders kan is het wel mogelijk.

Als je werkt en je kan (zogenaamd) niet bidden, dan kan je toch niet als je thuis komt de 5 gebeden achter elkaar doen?

Ik heb het even snel nagezocht in het boek Minhaj al Muslim van Al Djazairi omdat die sheich de manhaj ul salaf volgt, net als moskee Al Tawheed. Het boek stelt dat een gebed geen waarde heeft als het voorgaande gebed niet vericht is, dus dat als je je in de tijd van het 'asr gebed herinnerd dat je salat ad duhr nog moet verichtten, je eerst dat gebed moet inhalen voor je al 'asr bidt.

Dus stel je hebt het Fadjr gebed niet gebeden en je wilt wel dhohr bidden. Dan moet je eerst het ochtendgebed id middag doen??? Corrigeer je me insha'Allah als ik je verkeerd begrijp.

Maar als je achter een imam bidt die het 'asr gebed verricht en zelf heb je het duhr gebed nog niet gedaan, is het volgens Al Djazairi aangeraden met de imam mee te bidden, daarna het duhr gebed te doen en vervolgens nogmaals het 'asr gebed. Het eerste 'asr gebed zou dan als vrijwillig gebed gelden. Hierover is verschil van mening tussen sommige ulema (dus over de waarde van het gebed achter de imam als je nog een eerder gebed moet inhalen).

Binnen de vier wetscholen is het ook een normaal gegeven, dus ik ben echt verbaasd dat die zuster je dat verteld.

De gebeden hebben toch bestemde tijden, waarom anders de tijden? Snap je...

Ik kan het natuurlijk ook anders begrepen hebben, daarom zal ik het nog een x vragen insha'Allah.

Maar goed, dat is een ander onderwerp. Ik weet niet of ik vanavond de kans krijg te bellen, maar anders morgen insha Allah.

Insha'Allah

Wassalam,

Amier.

Ma'a al salama

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 16:38
Diepgaand deze discusie...
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 april 2005 om 03:03

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Diepgaand deze discusie...

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 april 2005 om 03:21
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Dus als je op reis bent en asr niet op tijd kan bidden en maghreb is aangebroken. Doe je eerst maghreb en daarna de fard raka's v asr? Heb ik het goed begrepen?

Als je werkt en je kan (zogenaamd) niet bidden, dan kan je toch niet als je thuis komt de 5 gebeden achter elkaar doen?

Dus stel je hebt het Fadjr gebed niet gebeden en je wilt wel dhohr bidden. Dan moet je eerst het ochtendgebed id middag doen??? Corrigeer je me insha'Allah als ik je verkeerd begrijp.

De gebeden hebben toch bestemde tijden, waarom anders de tijden? Snap je...

Ik kan het natuurlijk ook anders begrepen hebben, daarom zal ik het nog een x vragen insha'Allah.

Ma'a al salama

Assalamu alaikum,

over de volgorde bestaat dus onenigheid: eerst duhr, dan 'asr of andersom bij het inhalen. Volgens Al Djazairi is het zoals ik hiervoor beschreef. Maar dat je gemiste gebeden mag en zelfs moet inhalen staat vast, Allahu alam.

De gebeden hebben inderdaad vaste tijden en dienen binnen die periode gedaan te worden (bv duhr tussen vijf voor twee en half zes e.d.), maar mocht je door omstandigheden dat niet halen, dan kan en moet je dat gebed inhalen. Of het geaccepteerd wordt is natuurlijk aan Allah swt, maar dit is wel de soenna. Ik heb voor dat jij zei dat dit niet zou kunnen ook nog nooit gehoord of gelezen dat dat niet zou mogen moet ik eerlijk bekennen. God is vergevend en barmhartig. Al hamdulillah, toch? Ik bedoel: dat er de mogelijkheid is een gemiste kans in te halen.

Ik heb trouwens stichting Al Yaqeen niet meer kunnen bellen gisterenavond, ik probeer het vanavond en als dat niet lukt morgenavond insha Allah. Ja, het zit zo, mijn avonden zijn vaak nogal bezet, vandaar. Maar we geven niet op, haha!

Wassalam,

je broer Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2005 om 06:57

Assalaam Aleikoem,

Djazakallah voor je uitleg.

Maar waar ik echt v overtuigd ben (wat niet kan) zijn de mensen pas 's avonds laat de 5 gebeden achter elkaar doen, omdat ze overdag zogenaamd niet kunnen ivm werk.

Dat kan toch niet? Allahoe alam.

Wa aleikoem Salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 09:58

Assalamu alaikum,

welnu, het blijkt moeilijker dan gedacht om stichting Al Yaqeen telefonisch te bereiken. Daarom heb ik een paar minuten geleden maar een email gestuurd met mijn vraag om verduidelijking van hun fatwa over de Islamitische Universiteit Rotterdam. Ik hoop dat ze hem snel zullen beantwoorden zodat ik het antwoord hier mee kan delen.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 10:16
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Assalaam Aleikoem,

Djazakallah voor je uitleg.

Maar waar ik echt v overtuigd ben (wat niet kan) zijn de mensen pas 's avonds laat de 5 gebeden achter elkaar doen, omdat ze overdag zogenaamd niet kunnen ivm werk.

Dat kan toch niet? Allahoe alam.

Wa aleikoem Salaam


Salaam aleikum,
als je aan de lopende band werkt, kun je toch  niet zomaar weg ? Dan is het denk  ik heel erg moeilijk om je gebeden op tijd te verrichten.
Salaam happylady
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 10:24

Wat ik nooit zou doen is, mijn gebed missen vanwegen werk!, inshaAllah nooit, ook al verhonger ik en als ik later een gezin heb dan nog steeds.

Eerst het gebed dan werk, en anders niet.

Want subhaanAllah het gebed wordt als eerst gevraagd op de Dag.

Moge Allah(Subhanahoe wa Ta'ala) ons allemaal bijstaan.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
aboe bakr Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 16 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 452
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aboe bakr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 11:17
bismillah irahman irahiem moge vrede en zegeningen zijn met de heillige profeet mohammed en zijn metgezellen en de moejahedeen, MASHALLAH BROEDER FIE SABILLAH RESPECT VOOR JOUW!!
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 13:52
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

welnu, het blijkt moeilijker dan gedacht om stichting Al Yaqeen telefonisch te bereiken. Daarom heb ik een paar minuten geleden maar een email gestuurd met mijn vraag om verduidelijking van hun fatwa over de Islamitische Universiteit Rotterdam. Ik hoop dat ze hem snel zullen beantwoorden zodat ik het antwoord hier mee kan delen.

Wassalam,

Amier.

Wa Aleikoem Salaam,

Grappig, ik heb ze wel al 2x a/d tel gehad (na dohr). Ik heb niets gevraagd, want dat laat ik aan jou over. Wel moet ik nog om duidelijkheid vragen bij de zuster v El Tawheed. Wordt interessant dit...insha'Allah.

Ma'a al salama 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 13:54

In eerste instantie geplaatst door happylady3113


Salaam aleikum,
als je aan de lopende band werkt, kun je toch  niet zomaar weg ? Dan is het denk  ik heel erg moeilijk om je gebeden op tijd te verrichten.

Wa Aleikoem salaam,

De Islam is hier heel duidelijk over: GEBED BOVEN GELD (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ma'a al salama

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2005 om 09:10

Assalamu alaikum Layla,

alweer een tijdje geleden, maar ik heb antwoord op mijn emailtje aan Al Yaqeen gekregen! Ze vragen of ik er iets voor zou voelen om naar Den Haag te komen om hierover te praten. Jammer genoeg dus geen antwoord op mijn vraag over de IUR. Ik heb teruggemaild dat ik opzich best wil komen, maar dat Den Haag wel erg uit de route ligt voor mij (dik twee uur per trein), maar goed, als ik de tijd heb wil ik best wel eens naar moskee As Soenna. Ik vind het wel een beetje overdreven om naar Den Haag te gaan voor het antwoord op een vraag die gemakkelijk per mail te beantwoorden is. Ik begrijp ook niet goed eerlijk gezegd waarom ze me niet gewoon een antwoord hebben gestuurd. Maar ghayr insha Allah, ik ga wel binnenkort eens op bezoek en dan bericht ik het weer hier.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.