Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Moslim worden

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>
Schrijver
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moslim worden
    Geplaatst op: 20 april 2004 om 22:40

Hallo aadtos,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Mijn aanvulling daarop is echter dat voor mij de islam de beste en meest logische weergave is van de realiteit. Ik ben daarom ook moslima geworden. Maar voor iedereen is de waarheid wat anders. Ik moet wel zeggen, dat ik niet geloof in atheisme, dus misschien is dat wel een ander uitgangspunt dan dat van jou. Maar iedereen heeft zijn eigen waarheid en zolang dat niet kwetsend is voor anderen, is dat goed. Maar nogmaals, ik denk wel dat de islam de meest pure manier is.

Ik ga dan vooral in op het spirituele. Praktisch gezien ben ik geneigd een heleboel dingen te verklaren vanuit historisch perspectief. Ik geloof in de boodschap van God, maar denk wel dat dat gaat om je algemene denkwijze en gedrag en niet noodzakelijkerwijs over allerlei details.

Bidden, vasten, (armen)belasting en last but not least de bedevaart zijn manieren om je spirituele groei te helpen. Ik zie dat als heel prettig, om 5x per dag stil te 'moeten' staan bij God en wie Hij is tegenover mij.  

Het feit dat je geen varkensvlees en geen alcohol, niet gokken en drugs gebruiken vind ik logisch. Het weerhoudt je van een slechte kant die je op kunt gaan. Want ��n biertje doet misschien niets, maar het is een glijdende schaal. Dus vanwege duidelijkheid is dat verboden. 

Verder ben ik een vrouw, die sommige regels wel verouderd vind. Het is echter niet principieel slecht. Ik geloof niet in polygamie. De profeet heeft het in zijn tijd verminderd. Dat geeft een richting aan. Richting ��n vrouw met ��n man.

Ik snap soms niet dat mensen niet de logica van de islam inzien.

Maar iedereen ziet dingen op zijn eigen manier. En ik ben niet een type die van de daken gaat schreeuwen dat de islam de beste manier is. Dat mensen die niet geloven steevast naar de  hel gaan. Dat is aan God. Het zou mij zeer doen om te weten dat mijn familie (overtuigde christenen) naar de hel zouden gaan omdat ze niet in de islam geloven. Ik geloof het niet, en ik zal het ook nooit weten. Spiritualiteit, persoonlijke groei is het belangrijkste en dat kan op veel manier verworven worden en niet pertinent op de islamitische manier.

Maar dat is mijn individuele mening. Ik weet dat er een heleboel mensen zijn op dit forum die dit absoluut niet met mij eens zijn.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Groetjes happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 april 2004 om 22:52

Bob,

sorry, late reactie.

Aadtos heeft gezegd dat het om praktische redenen is, dat een moslimvrouw niet met een niet-moslimman mag trouwen. Volgens hem zijn die redenen verouderd.

Dat ben ik deels met hem eens. Ik denk echter dat het belangrijk is dat je je goed verdiept in de islam. Voor je (misschien) toekomstige vrouw is het belangrijk dat ze niet in haar eentje thuis de islam hoeft te belijden, dat is moeilijk. Het is fijner om dat samen te doen. Daarom denk ik dat het een regel is om allebei moslim te moeten zijn. Ik zie niet in wat hierin het verschil is voor een man en vrouw. De voornaamste reden dat moslimmannen wel met gelovige (maar niet islamitische) vrouwen mogen trouwen, is dat godsdienst via de vader doorgegeven wordt. Dat vind ik persoonlijk dus bull... Via de moeder kan dat net zo goed. Misschien zelfs beter, omdat de moeder vaak de meest intensieve contacten heeft met de kinderen. Enne, godsdienst is een persoonlijke keuze. Niets doorgeven van moeder of vader (omdat ze een een man of vrouw zijn). Kinderen worden islamitisch opgevoed en besluiten later of ze moslim zijn of niet. Simple as that. Ik ben heel erg christelijk opgevoed. Dat heb ik van mijn hele familie meegekregen  , maar ben dus wel moslim geworden. Alles is een vrije keuze. Mijn visie op het leven is niet de hunne. Hoe ik ook door ze opgevoed ben.

Samengevat  (beetje warrig stukje):

ik zie net zoveel noodzaak voor een man of vrouw om zich op zijn minst goed te verdiepen in de islam (misschien wordt je dan ook wel moslim vanwege de logica en het goede gevoel dat het je geeft). Maar in principe mogen dus alleen mannen met niet-islamitische vrouwen trouwen. Dus ws zul je daarin niet veel keuze hebben.

Als je je gaat verdiepen in de islam, heb ik wel een advies voor je. Je zult in het begin overstroomd worden door allemaal mensen met allemaal verschillende meningen over de islam die allemaal denken de waarheid te weten. Dat bedoel ik niet negatief over de mensen, maar dat kan heel verwarrend overkomen. Luister gewoon goed naar jezelf. Zelf ben ik sinds 4 maanden moslima, waar ik pas achter stond toen ik gewoon naar mezelf luisterde. Lees de Qoran (is wel moeilijk) en begin gewoon bij het begin. De islam is een soort ladder, sommige kunnen er zelfs nooit opstappen, anderen komen 2 treden hoog, sommigen veel hoger.

Inshallah zal God je duidelijkheid geven. Veel succes en als je vragen hebt, hoor ik het wel.

Salaam happylady

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2004 om 14:54

ok, ik geloof dat happylady mij een beetje verkeerd begrijpt...

moeders zijn vaak niet de baas over wat er gebeurd... als je dat tegenspreekt verwijs ik je naar de site http://www.terdiscussie.nl afdeling godsdienst en religie naar een eerdere discussie! dus als vrouwen het voor het zeggen hadden zou in Iran het merendeel de godsdienst grotendeels gedag zeggen... of lees anders de koranversie op imaan.nl over vrouwen...

jij geeft toe dat sommige dingen verouderd zijn; ik denk dat veel dingen niet meer in de hedendaagse (in dit geval Nederlandse) context passen... en dan kan iedereen wel quasi lopen doen... maar ik zou me als moslim afvragen hoe lang de islaam dat nog denkt vol te houden...

ik denk dat ook een ieder die de weg kwijtraakt... en een ieder die zichzelf niet kan beheersen (iets misgegaan in je leven?) zich ook wel voor zichzelf goed kan doen in een religie als de islaam met zijn duidelijke regels... ik bedoel sommige (heel veel) mensen kennen zichzelf te slecht en zijn daarom ook te bang om op zoek te gaan naar antwoorden en kleven zich daarom vast aan een boek zonder daar al te kritisch naar te kijken...

weet je, laat ik het anders zeggen... ik drink af en toe wel eens een biertje vooral na het werk of school(bier ergens voor het eerst gemaakt in marokko?) ik eet varkensvlees... ik heb nog nooit gegokt en ook nog nooit drugs gebruikt... en ik denk dat dat vooral komt door mijn eigen ouders die hun eigen weg wel zelf duidelijk konden uitstippelen en niet bang waren waarvoor andere mensen zichzelf laten beangstigen... ik heb nog nooit een vrouw lastig gevallen, ik heb zelf nooit met iemand echt gevochten, ik kan andere mensen begrijpen... etc etc... dus de islaam is niet de enige juiste weg... misschien is het ook wel heel erg context gebonden...

ok ik laat het weer aan jullie over...

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2004 om 01:09

Hallo aadtos,

ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk dat vrouwen veel invloed hebben, maar dan wel in een vrij normale omgeving. Ik heb een Iraanse vriendin en ik ken de verhalen. Maar ik heb het over Nederland, niet over Iran.

In een normaal gezinsverband ziet een kind zijn moeder toch wel het meest. Dat wordt ook gezegd in de Koran. Dat een vrouw gewoon een ontzettend grote rol speelt in de opvoeding. De meeste moslims hebben ontzettend veel respect voor hun moeder. Dat ze geen (weinig) respect hebben voor hun vrouw, is niet-islamitisch. Dat hoeft de vrouw ook niet te accepteren, scheiden is gewoon toegestaan.Ik denk dat de islam daarin niet achterloopt. Enne, als een man jou niet jouw dingen laat doen, is hij gewoon geen goede man voor je. Ik heb een vriend, hij is echt niet mijn baas. Hij en ik hebben een hele goede vertrouwensband, we doen allebei ons eigen ding, zonder de baas te spelen. Het is niet automatisch een slechte moeilijke man. En wat gebeurt er in Nederlandse gezinnen? Ook genoeg.

Verder ben ik het met je tweede opmerking wel eens, in die zin dat je niet je kritiek moet laten gaan. Ok, even hergeformuleerd : Je hebt verstand gekregen om te denken. Maar ook als gelovige (welk geloof dan ook) hoor je te denken. Daarom heeft iedereen ook een eigen mening. Dat mensen zichzelf slecht kennen, hoeft niet met een godsdienst te maken te hebben. Ik kende mezelf ook slecht (als atheist), nu voel ik me veel meer mezelf en zoals ik zou willen zijn. Maar iedereen heeft zijn eigen weg. Als moslima betekent dat echter niet dat ik nou alle versleten paden die iedereen heeft gelopen, hoef te lopen, omdat dat zo moet. Snap je? Maar ik weet ook dat een heleboel dat niet met me eens zijn. Helaas

Dat jij lekker een biertje drinkt en varkenvlees eet, hoeft toch geen probleem te zijn. Daar gaat islam ook niet over (vind ik). Islam gaat over geloven in God. De Koran is daarbij een leidraad. Omdat teveel alcohol niet goed voor je is, is het gewoon compleet afgeschaft. In de beginperiode niet trouwens, maar omdat dat toen niet werkte, is het alsnog voor alle duidelijkheid helemaal afgeschaft. Dan weet je waar je aan toe bent. Zelf drink ik ook niet, maar als mijn familie komt, heb ik er totaal geen bezwaar tegen als ze bij mij een pilsje drinken op een warme zomeravond ofzo. Dat zijn hun keuzes. Laat iedereen in zijn waarde (ik zeg niet dat jij dat niet doet). Dat is ook een belangrijke leefregel. Dat sommige mensen dat niet kunnen (ook Nederlanders!), is hun zwakte, niet de mijne.

Als je nog opmerkingen of vragen heb, hoor ik het wel. Groetjes happylady

Terug naar boven
faj21 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 maart 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote faj21 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2004 om 05:51

assalaamoe alaikom, beste

allereerst wil ik u hartelijk verwelkomen in de islamitische gemeenschap.  moge allah u leiden en u met de juiste personen in contact brengen.  toen ik uw bericht las,was het eerste wat er in me opkwam: je wilt toch ni enkel moslim worden om met je vriendin verder te kunnen, als dit zo is dan is het wel een verkeerde intentie. daarop kun je je godsdienst niet op bouwen.  het allerbelangrijkste binnen de islam is je intentie: die moet zuiver zijn.  moge allah u leiding schenken!!!amien! ik moet je zeggen de islam is een prachtige vredige levenswijze!!!!

Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ihsan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 12:57

 

  salaam-e-laikum

jammer dat je niet aan die jood hebt gevraagd of hij geloofde want een gelovige jood geloofd net als wij en de christenen in een hemel en een hel

eigenlijk bestaan joden enchristenen niet (alleen weten ze het zelf nog niet) zij waren Muslims en het geloof is vervolmaakt met de komst van de profeet Muhammed (salalahoe wa leihoe wa salaam)

de profeten voor de komst van de laatstse profeet sallalahoe wa leihoe wa salaam verkondigden de waarheid maar die waarheid verviel bij de komst van de Quran het zuivere woord van Allah Subhane wa taala

de bijbel en de taurah zijn erg veranderd door de mensen en dat gebeurd nog steeds wat hen niet bevalt schrappen ze of ze zeggen het is oud en geld nu niet meer

wa salaam elaikum wa rachmatulahi wa barakatoehoe

Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ihsan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 13:47

In eerste instantie geplaatst door Remco

Kom jij ook nog even met je 'de Bijbel is vals' propaganda. Sinds wanneer ben ik Moslim? Ik ben Christen. En daar kies ik zelf voor omdat het Christelijk geloof in mijn ogen het ware geloof is. De Koran is net zo 'vals' als de Bijbel of de Thora. Vaak ontkennen Moslims de geschiedenis van de Koran op basis van enkele zinnen in de Koran, maar de geschiedenis verteld heel veel over het ontstaan ervan.

sorry dit is de eerste keer dat ik op dit forum kom ik neem er gen woord van terug maar dit was een reactie op een berichtje waarin iemand schreef dat joden geloven dat er geen hemel of hel bestaat en dat dat niet waar is daar ben je het vasrt mee eens

Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ihsan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 14:26

In eerste instantie geplaatst door Remco

Het is de eerste keer dat je hier komt, dat kan. Maar je bericht is al het zoveelste Islamitische propaganda bericht om de Bijbel en Thora zwart te maken. En nog nooit heeft ook maar iemand een goede onderbouwing gegeven en een reden waarom Moslims altijd teruggrijpen naar deze manier van verweer van hun eigen religie.

ik ben streng gereformeerd opgevoed ben naar cathechismus geweest en ken de bijbel ,Alhamdulilah ben ik Muslim geworden ik kraak je geloof niet af mijn hele familie is helaas christen maar volgens mijn opinie is het christendom een voorloper van de Islam alleen de boeken zijn veranderd en men geloofd niet in de vervolmaking van de godsdienst

lees goed nieuws voor u een vertaling van de bijbel en de oude statenbijbel er zit een enorm verschil in ik heb respect voor je geloof maar daarom denk ik nog wel wat ik denk

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 14:28

Hallo Umm Ihsan,

dat klinkt gewoon als mijn verhaal! Welkom op het forum trouwens. Ik hoop nog vaker wat van je te horen. Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 14:31

Beste Remco,

wat Umm Ihsan zei, is wat alle moslims geloven. Dat hoef jij niet waar te vinden, dat betekent niet dat het de waarheid IS voor iedereen, maar zo denken moslims. Dus dit zul je wel vaker horen. Verder lees ik graag je stukjes. Een andere mening is ook altijd fijn om te horen. Dus voel je niet aangevallen. Salaam happylady

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 mei 2004 om 19:23
Remco: Je vroeg dat mensen hun kritiek onderbouwen: lees dit dan: http://www.why-christians-convert-to-islam.com/Papyridecepti on.htm
Beter nog, deze site: http://answering-christianity.com/sake12.htm
Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ihsan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 02:14

   hallo remco

 

Als je het niet erg vind dan ga ik hier niet op in ,ik heb zon hekel aan die welles nietes spelletjes op internet je hebt zelf hersens gekregen je ziet zelf wat er over is van het christendom

dragen jullie hoofddoeken zoals er staat in 1 korinten11:6

,,want indien een vrouw niet gedekt is ,dat zij ook geschoren worde,maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn,of het haar afgesneden te hebben ,dat zij zich dekke,,

en zo kan ik doorgaan alles wat er staat word nu ontkent net als nu met de homohaat z.g van onze kant de bijbel zaait meer haat.

dat is waarom veel christenen hun geloof verlaten en op zoek gaan naar iets beters of ongelovig worden

de mens voelt heel diep in zijn hart dat er iets mist aan zijn godsdienst dat er iets tegenstrijdigs zit in de verschillende bijbelboeken en gaat op zoek

waarom voelen christenen zich zo bedreigd door ons ,gewoon omdat ze diep in hun hart bang zijn voor de waarheid

nu dit is mijn mening en wat mij betreft discussie gesloten

ik ben hier niet gekomen om weer opnieuw mijn geloof te verdedigen dat doe ik al genoeg

vraag jezelf eens af waarom je altijd op dit forum zit en wees eerlijk tegen jezelf ik denk dat je dan tot een verrassende conclusie komt

gegroet yas

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 09:36
Er staat alleen niet 'ik vind' in 1 Korinthiers 11.
5 maar iedere vrouw die blootshoofds bidt of profeteert doet haar hoofd schande aan; want het is evengoed alsof haar haren afgesneden waren.
6 Immers, als een vrouw zich niet dekt, dat zij zich late scheren! Is het schandelijk voor een vrouw kort haar te dragen of kaalgeschoren te zijn, dat zij dan het hoofd bedekke!

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof [haar] het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

Dit is dan ook een van de dingen die je in het christendom veel tegenkomt. Men kiest wat men wil volgen en de rest negeert men, en men voegt toe dat wat ze maar willen. Voorbeeld: 1 Johannes 5:7 staat niet in de oudst bekende papyrussen, die is er later bijgevoegd door een 'vertaler'. En dat is nou net de enige vers die zegt dat de vader, zoon en heilige geest 1 zijn. In de nieuwste vertalingen staat deze vers dan ook tussen (haakjes), omdat het geen origineel is. En zo zijn er meer voorbeelden van versen of woorden die zijn toegevoegd.
Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote umm ihsan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 09:43

want de man moet het hoofd niet dekken overmits hij het beeld en de heerlijkheids Gods is,maar de vrouw is de heerlijkheid des mans

want de man is uit de vrouw niet,maar de vrouw uit den man

Want ook is de man niet geschapen om de vrouw , maar de vrouw om den man

1cor 12 vers8

maar goed het heeft verder geen zin jij hebt jouw godsdienst en ik de mijne

maar daarom kunnen we nog wel met respect omgan met elkaar

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 10:44
Die vertalingen heb ik van hier http://bijbel.oneway.nl/
of hier bibleontheweb.com/Bible.asp , de standard revised version ligt het dichst bij het origineel.
Meer over 1 Johannes 5:7 hier:
http://faculty.bbc.edu/rdecker/sub/1jn5_7f.htm
http://members.aol.com/IslamTeam/john.htm
http://www.tegart.com/brian/bible/kjvonly/doug/1john5_7.html
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 11:29

In eerste instantie geplaatst door Remco

Ik hbe even in mijn Bijbel gekeken, en daarin staat 1 Johannes 5:7 gewoon, niet tussen haakjes en er wordt niet gesproken over vader,zoon en heilige geest, maar over geest water en bloed.

Verder kan ik er weinig over zeggen omdat ik het voor het eerst hoor, ik zal je links doorlezen en naar meer onderzoeken hierover zoeken.

1 Joh. 5: 7 weten we niet zeker of dit door Johannes is geschreven, maar omdat het in de oude handschriften het meeste voorkomt, is dit in de Bijbel geplaatst.

Verder wordt in de Bijbel niet duidelijk over de Drie-eenheid gesproken maar wel op zodanige manier dat je het er wel uit kunt halen. (Matth.28:19 Gaat dan heen, onderwijst al de volken hen dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes.)

Jezus zegt ook in Johannes 10 vers 30: Ik en de Vader zijn 1.

Johannes 17 vers 21 en 22: Opdat zij allen 1 zijn gelijk Gij Vader in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons 1 zijn; opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zijn 1 zijn zoals Wij Een zijn.

Terug naar boven
Hatim Yahya Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 116
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hatim Yahya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 15:02
Dat vers zegt Jezus het zelf al. Dat ook zij in ons 1 zijn. Hoe kan dat anders uitgelegd worden dan door aan te nemen dat hij bedoelt '1 in geloof' ?
De versen waarin God zegt dat Hij 1 is zijn overduidelijk, maar als het gaat om versen die Zijn 3-1-heid zouden bewijzen, moeten we zelf gaan zitten vissen en kromme gedachtes volgen ?
Dat is onzin.
ps, in de oudste papyrussen komt 1 Johannes 5:7 helemaal niet voor. Die is pas later toegevoegd.
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 15:06

1 Joh.5:7 heb ik zogezegt geschrapt uit mn bijbel.

Jezus spreekt hier duidelijk over de eenheid met Zijn Vader.

 

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 12:32

de redenen waarom ik nooit moslim of christen zou kunnen worden...

Religie is waanzin

de vele welles en nietus spelletjes die vanuit het verre beginnen tot vandaag de dag doorgaan moeten eens afgelopen zijn... de zogenaamde waarheid is nog belangrijker dan 200 slachtoffers bij een bomexplosie? dat vrouwen niet verkracht mogen worden geld zeker voor moslims onderling (alhoewel dit ook gebeurd) want in indonesie tijdens de rellen van een paar jaar geleden vonden moslimjongeren het heerlijk om lekker te gaan verkrachten in de chinese buurt in jakarta... dwazer vind het nog dat een ongeboren kind uit een vrouw wordt gesneden in naam voor het geloof... we kunnen stellen dat de Islaam, Jodendom en alle Christelijke leiders gewoon simpelweg uit zijn op macht... diegene die dat tegenspreekt heeft waarschijnlijk oogkleppen op, of ziet de wereld door een roze bril...

Het boek dat de waarheid verkondigt is slechts een interpretatie

ieder boek dat ook maar probeert te zeggen dat zij(lees: het) de juiste levensweg is, liegt al bijvoorbaat; zelfs filosofen proberen alles wel eens samen te vatten in een serie boeken (ook moslimfilosofen?)... alleen zij kunnen de motieven van mensen ook alleen maar in hun opzicht (lees: context) beschrijven net zoals de islaam... vaak wordt er dan ook geen ruimte overgehouden voor andere gedachtes terwijl juist dat het mensenvolk siert... we zijn verschillend en niet alleen maar gelovigen die moeten lijden voor een bepaald doel, en waar andere "gelovigen" zich alleen maar mee verijken... (in de moslimwereld neem ik altijd als voorbeeld de profeet zelf en timoer lenk).. veel moslims zouden maar eens moeten proeven aan andere beschrijvingen van het leven, en zouden ze dan ook tot schokkende ontdekkingen komen... of zouden ze star blijven en aan het einde van hun leven bedrogen uitkomen? ik geloof namelijk dat alleen als je goede dingen doet voor iedereen dat je alleen dan tevreden terug mag kijken; en in mijn opzicht doe ik dat doordat ik mensen elkaar wil laten begrijpen en het liefst zoveel mogelijk vooroordelen wegneem...

Religie is niet zo menselijk als dat men denkt

het doel van de islaam is, al mag ik het niet zeggen, expansiegericht... dat wil zeggen dat net als in het christendom, logischerwijs homo's en andersdenkenden worden verbannen... want daar krijg je geen islaam of christenkindjes van... en hoe meer zielen hoe meer macht.. ik bedoel we mogen ook wel eens erkennen dat profeet mohammed wel een machthebber was...

vanuit het oogpunt van de traditionele religies is de rol van de vrouw dan ook ondergeschikt aan het dagelijks leven; het hoogste doel voor haar is kinderen krijgen om ze vervolgens weer te koppelen aan een bepaalde geloofsleer! en als ze niet wil dan moet dat maar gebeuren... je moet er gewoon maar een corrigerende  tik geven (lees: in hoeverre kun je dit zien, mishandeling is dan ook toegestaan) (niet eens nadenkend dat zij misschien wel een heel ander standpunt heeft)... ik vind het dan ook niet vreemd dat homo's niet worden geaccepteerd... maar begrepen worden ze ook niet... en zoals ik al eerder zei hebben veel moslims dan ook een vertekend beeld terwijl sommige zich misschien ook wel aangetrokken voelen tot het homo-dom :P die zullen dat bedrogen uitkomen en aan het einde van hun levensweg bedrogen uitkomen... niemand zou dat zo gewild hebben... tenslotte moet iedereen zijn levensweg kunnen uitstippelen... en niet zoals 1 man gedaan heeft... ik bedoel alle moslims studeren toch ook niet geloofsleer? maar ook bouwkunde, informatica en noem maar op (daar is het verschil al te zien en te erkennen)

eindpleidooi

ik denk dat we eerder kunnen stellen: hoe ver zijn we in de evolutie en wat betekent de islaam in die evolutie...

waarom zou ik nooit kunnen geloven in de islam of in het christendom... en waarom word ik niet begrepen door de islam... en als men mij niet probeert te begrijpen ontstaan er vooroordelen die men simpelweg niet kan hebben... leest:

ik vind, en dat is ook wel een beetje terecht dat als ik de berichten van happylady lees dat ze net zoals moslims vaak doen: oogkleppen ophebben... met de reden van: ik was christen en moslim dus ik weet wat "het andere leven" is... dat vind ik een zeer foute onderbouwing... ach ja een ongelovige liegt toch altijd... wat ik ook moet ondervinden op dit forum, vaak worden mijn reacties die naar mijn mening toch wel discutabele waarden hebben, vaak teniet gedaan... is er dan niemand die er tegenin gaat?

mijn bedoeling is ook zeker niet om jullie te bekeren, maar ik zie het gevaar van de islaam zeker wel! de islaam is naar eigen zeggen "het geloof" en de rest zijn een stel loslopende onwetende varkens... kritiek kan niet in de islaam, alles moet volgend de koran... die kritiek van "ongelovigen" maar simpelweg teniet doet als leugens terwijl daar nooit over gesproken kan worden, ik denk zelfs dat jullie profeet een goede discussiepartner geweest zou zijn... maarja hij zag ook het gevaar van mij in; mensen een andere kant op laten kijken, zodat ze misschien wel te zelfstandig werden... teveel angst wegnemen door andere houvast... het feit dat er geprotesteerd wordt tegen theo van gogh zegt dan al eigenlijk genoeg; als westerling uit hij kritiek op de islaam (hoe wel ik dit ook nog niet eens vind) hij belicht gewoon het onderwerp van een andere kant... alleen geen moslim die dat wil lezen... want hun geloof is tenslotte toch het juiste?

wat ik bedoelde met oogkleppen eerder dit stukje is dat veel moslims de waanzin van hun eigen religie niet erkennen... verkrachten en moorden dat kent de islaam niet... ik kan u allen verzekeren dat ik de waanzin van de islaam en andere kerken wel zie en dat ik me daarvoor niet afsluit... zoals velen kortzichtige mensen niet doen is dat ik het altijd probeer te begrijpen vanuit iemand anders' standpunt... ik ben nog lang niet uitgepraat want ik weet gewoon te veel maar ik wil deze beschouwing toch afsluiten met wat ik zie als de waanzin van de islaam: daarvoor neem ik een voorbeelden uit indonesie en afghanistan... tijdens de rellen van een paar jaar geleden in indonesie verkrachten moslimmannen vrouwen in de chineze wijk? de vraag is of dit in de islaam-leer thuishoort... en ook dat uit naam van het geloof een zwangere vrouw wordt opengesneden omdat het kind van een ongelovige zou zijn? waanzin? ook dat vrouwen achter jeeps aangesleept worden hoort zeker bij de corrigerende tik? ik zou het prima vinden om eens lekker op "walk like an egyptian" met een leuk moslimmeisje te dansen... als iemand er daarna probeert te vermoorden hak ik zijn kop eraf... tolerantie van hoog niveau niet ;)

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 12:43

Salaam aadtos,

jij vindt dus dat ik met oogkleppen oploop? Knap om dat te beoordelen aan de hand van een aantal postings van mij. Laat ik als eerste zeggen, dat ik niemand afkraak om zijn levensovertuiging (en ja, daar reken ik atheisme ook toe). Verder is mijn enige punt dat ik van een orthodox christelijk leven naar een normaal islamitisch leven ben gegaan. Daar voel ik me goed bij. Daar hoef jij toch geen last van te hebben? Ik gooi geen homo's van gebouwen, wordt niet verkracht door moslim of niet-moslim-broeders. Sorry  hoor, maar ik vind je stukje kort door de bocht. Jij gelooft heilig dat een geloof niet goed is, nou ik geloof dat de islam de beste weg is. Punt. Daar hoef jij mij niet om af te maken en ik jou niet. Ik laat jou toch in je waarde. Dit is een forum, op een forum wordt gediscussieerd. Als je daar niet goed van wordt, dan lees je toch niet? Iedereen heeft zijn eigen mening en is net zoveel waard als de ander. Wat gij niet wilt dat u geschiedt,doet dat ook een ander niet. Laat iedereen in zijn waarde. Je mag me rustig waarschuwen als ik daadwerkelijk iemand pijn doe, want dat is niet goed. Maar ik ben tot de overtuiging gekomen dat er een God MOET zijn, want de aarde is volmaakt geschapen. Verder zit ik behoorlijk op dezelfde lijn als jou. Mijn mening is echter dat de islam de beste weg is om het leven te leven. Volgens jou kun je dat allemaal zelf. Prima toch? Geloof me, al die rare dingen die worden gedaan in de naam van de islam of welke andere godsdienst dan ook, keur ik net zo goed af. Maar dat is dan ook niet de essentie van de islam, of van welke andere levensovertuiging. Maar als je dat niet begrijpt... Laat alsjeblieft iedereen in zijn waarde. 

Salaam (vrede!) happylady 

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 13:08

alsof mijn stuk tekst op roekeloosheid berust... met enige interesse heb ik vele teksten  (daarbij zeg ik niet alle) gelezen op deze mooie site en op de site imaan.nl daarom vind ik dat jij enkele dingen die jij beweert

de essentie van iedere zogenaamde levensovertuiging... waarbij ik vooral spreek over de traditionele geloven berusten op expansie... expansie gaat niet zonder oorlogen en bloedvergieten... en als jij dat feit negeert dan vind ik dat ik mag concluderen dat jij misschien wel de essentie van de islam of christendom mist...

dat het geloof ook nog vrede predikt is om simpelweg gelovige mensen te laten denken dat ze juist het goede doen... maar doe je wel het goede als in het zogenaamde wijze boek staat dat andermans kritiek als leugen kan worden gezien... en moslims zien het boek ook als een juiste weg zonder daarbij na te denken dat het slechts een interpretatie is...

ik kan ook bij ieder stuk zeggen dat ik respect heb voor alles en iedereen maar dat lijkt gezien mijn betoog niet noodzakelijk... ik laat iedereen in zijn waarde maar ik ga ook niet alles in wollige doeken verpakken als dat niet nodig is...

ik moet iedereen ook maar altijd ongestoord zijn/haar gang laten gaan; ik denk dat we dan spreken van een groot misverstand... Ik wil met iedereen in gesprek kunnen gaan en ik wil daarbij dat mensen niet hypocriet zijn... en mijn stelling is dan ook dat mensen die zich zelf toerekenen tot bepaalde gedachtegangen van een paar honderd jaar geleden die met moeite maar aan de huidige samenleving kunnen worden gekoppeld worden, oogkleppen ophebben...

en dat je zeer-christelijk of zeer-moslim bent oogkleppen op voor wat er in de wereld gebeurd heb je zeker... het kan zijn dat jij andere conclusies trekt dan ik maar veel moslims en moslima's denken dan anders als jij... ook ik dacht op een gegeven moment contact te hebben met een liberale moslima... maar nadat ook zij zich met overtuiging benadrukte als moslima was mijn hoop vervlogen... na het bestuderen van veel reacties op de site en een aantal beschouwingen aangaande de islaam kwam ik tot de vorige conclusie... jouw reactie is dus zeer logisch maar niet inhoudelijk... zeg me maar eerder waarom je geen oogkleppen op zou hebben daar zou ik van kunnen leren en dat was dan ook te intensie van mijn bericht...

power to the zelfreflectie ;)

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 13:09
ik spreek ook nooit over geloof maar altijd over religie, een geloof is altijd persoonsgebonden en dat zal de islaam, nog het christendom of welke andere religie ooit aan kunnen tippen, zie de vele oorlogen!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 13:25

Salaam aadtos,

roekeloosheid? Dat snap ik niet helemaal, maar ja.... Volgens jou snap ik wel meer niet. Ik dacht dat ik toch behoorlijk duidelijk was.
Er zal altijd expansiedrang in een religie zijn. Als je denkt dat iets de waarheid is, wil je dat iedereen daarin meegeniet. Ik hoop ook dat de mensen zullen ontdekken dat islam een hele mooie, goede religie is. Daar hoeft geen bloed aan te pas te komen. Verder probeer jij jouw overtuiging aan mensen op te dringen. Dat is ook expansiedrang.

Ik denk dat sommige stukken ook heel verschillend uitgelegd worden. Dat is inderdaad waar. Iedereen interpreteert boeken heel anders. De stukken waarin over geweld en oorlog wordt gesproken, zijn mi gerelateerd aan die tijd. De profeet en zijn metgezellen werden toen niet getolereerd. Het gaat om zelfverdediging. Nooit, maar dan ook nooit, mag een moslim zonder reden iemand aanvallen of vermoorden. Dat is ten strengste verboden.

Verder heb ik echt geen oogkleppen op. Ik weet echt wel wat er aan de gang is in de wereld en ik woon midden in de wereld. Dus dat vind ik erg kort door de bocht. Omdat ik een (in jouw ogen) achterlijke religie aanhang, heb ik oogkleppen op? Misschien moet je wat verder lezen. Er is heel veel goeds in de islam, maar als je iets niet wil zien, dan houdt het op. Met de laatste zin bedoel ik helemaal niet dat je moslim moet worden, maar je moet wel open-minded zijn. 

Dus, ik zal vast niet het antwoord gegeven hebben wat je wilt horen, maar dat is mijn mening. Groetjes happylady 

 

 

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 13:41

neej je post is meer als een d66 antwoord... een reclameantwoord...

ik probeer jouw niet anders te laten denken... en dan ook vooral jouw niet (met nadruk) ik ben niet tegen moslims... maar ik vind dat ze veel liberaler moeten worden als jouw... alleen als ik de koran moet geloven kan dat in sommige (lees: velen) opzichten niet... zeker om dat een imam bepaalde macht bezit wat verkeerd kan uitwerken en omdat zijn interpretie geldt! en veel moslims zien de koran dan ook als een wetboek, waaruit ik uit alle redelijkheid, kan opmaken dat je regels volgt die, nogmaals, gebonden zijn een tijd en plaats... zijn ze verouderd? ik kan daarop zeggen ja... want zo'n mening als jij, happylady erop nahoud had vroeger nooit gekunt, wat mij betreft kun je dan ook wel moslim zijn die niet op basis van de koran leeft en dat juich ik toe! een voorbeeld (ook vanuit mijn studie) waarmee ik aantoon dat de koran verouderd is, is dat de koran niet op veranderingen in de samenleving kan inspelen... daar ga ik expres niet verder op in, omdat ik eerst wil zien of mensen daar tegen zijn...

dat ik jouw wel probeer te overtuigen is ook de bedoeling van iedere discussie neem ik aan, maar ik ben niet uit op een bepaalde macht... islaam = exansiegericht met als doel een soort wereldmacht te vormen... natuurlijk staat dit voor iedere kortzichtige natuurlijk niet letterlijk in de koran verwoord maar als je even doordenkt merk je het vanzelf op!

natuurlijk ben ik negatief over de koran en islam, maar dat is ook deels een reactie op alle positieve reacties hier op deze site die de ellende die de islam kan meebrengen gewoon niet willen erkennen. en zoals altijd neem ik mijn grote vriend de islaamstrijder Timoer Lenk die op bloedige wijze het hele middenoosten in zijn tijd heeft bekeert (op soms wel laffe manier) als voorbeeld voor het vredelievende geloof de Islam... tjah het is maar hoe je het leest...

ik geloof ook wel dat er heel veel goeds is in de islam, en dat zou ik ook allemaal wel willen zien, in een museum... maar voor de zekerheid wil ik wel eens een paar van die goede dingen weten van de islaam... tot nu toe hoor ik weinig goede dingen dus ik denk dat voor mij de slechte dingen de goede dingen nog teveel overschaduwen... jammergenoeg... is de koran toch niet werelds?

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 15:04

Salaam aadtos en Remco,

wel veel info in een keer.

ALs eerste wil ik melden dat ik sinds 4 maanden moslima ben. Ik weet dus niet zo heel veel, dus.. Ik heb echter wel mijn gezonde verstand. Verder denk ik dat ik al een heel tolerante moslim ben, al is dat verder niet echt heel interessant.

Ik voel me blij als moslim. Ik geloof in God en denk dat de islamitische manier de beste is. Ik ben misschien wel selectief (zoals ik ook wel in andere posts heb gezet) dat ik dingen waar ik niet mee uit de voeten kan, ook laat liggen. Dat geweld waar jij het over hebt (waar staat dat trouwens, wil het wel lezen) als expansiedrang is mij nooit zo verteld. Ik geloof niet in geweld. ALs er in de Qoran staat dat er geweld gebruikt mag worden, staat het er volgens mij alleen als het over zelfverdediging gaat. Vertel mij waar wat anders staat. Ik wil het wel weten.

Ook wat die imam betreft, daar wordt mi teveel aandacht aan gegeven. Geloven is iets persoonlijks. Zelf moet je verantwoording afleggen aan God. Een imam kan jou de hele wereld vertellen, maar dat mag je niet klakkeloos aannemen. We hebben allemaal ons gezonde verstand gekregen. Het belangrijkste van de islam is: Iqra (lees). Dat geldt voor iedereen.

Verder is het zoals ik eerder zei, logisch dat moslims die overtuigd zijn van hun gelijk, een wereldmacht zouden willen. Dat is dan de meest ideale leefwijze volgens hen. Ik denk dat het niet uitmaakt. Maar ik snap de redenatie wel.

Welke slechte dingen brengt de islam met zich mee? Verkrachtingen en geweld (tegen vrouwen in huwelijken) mogen gewoon niet. Dat zijn misschien nog wel moslims, maar die weten niet wat de islam inhoudt.

Geen alcohol drinken en geen drugs gebruiken zijn duidelijke richtlijnen. Ik weet ook wel dat je van ��n biertje niet dronken wordt, maar het is preventief. Verder helpt het gebed mij om me eraan het herinneren dat ik moslima ben en dat dat dus bepaalde implicaties heeft voor mij. Verder zijn de aalmoezen erg belangrijk. Zo help je iedereen. Ook moet je kijken naar de tijd waarin de Qoran is geopenbaard. In die tijd hadden vooral vrouwen geen rechten. Die zijn haar door de islam gegeven (recht op onderwijs, bruidsschat, medezeggenschap). Ik denk dus ook dat dat een richting aangeeft die de islam op gaat. Daarom vind ik persoonlijk ook dat veel moslims blijven hangen in een bepaalde starheid. De islam was voor die tijd revolutionair. Heel veel dingen zijn bepaald vanuit dat tijdsbeeld. Dus niet meer bruikbaar voor nu. Dat ben ik met je eens. Ik ben dus niet het prototype-moslim.

Maar ik geloof in de boodschap. Vrede, goed zijn voor anderen, anderen helpen, jezelf onderzoeken en je weg vinden in dit leven. Daarmee krijg ik in de islam veel handvaten. Dat is voor mij islam. Dat werkt voor mij. Ik voel het als een leidraad. Ik hoop dat ik een goed antwoord heb gegeven. Ik snap jullie redenatie heel goed. Ik ben voor al dat kwaads wat in de naam van de islam absoluut niet verantwoordelijk en vind het ook zinloos, dat ik daar op wordt aangesproken. Zelf ben ik daar dus absoluut niet mee bezig. Ik kan er ook weinig mee.

Als laatste: veel mensen verwarren (in mijn ogen) religie met land. Dus die Palestijnen en Irakezen vechten voor hun land. God helpt hun daar in hun ogen bij. Maar onschuldigen daarbij doden (militairen vind ik anders) is niet-islamitisch. Verder moet je wel in de gaten houden, dat de Joden zelf eenland hebben gesticht wat niet van hun was. Ze doen het ook zelf. Maar politiek is absoluut geen religie. Dus ik keur daar ook veel van af.


Salaam happylady

Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 05:13

ok, zoals jij het zegt is het enige wat je moslim houdt, het geloof in allah en enkele dingen die hij over vrede zou hebben gezegd... jouw beeld is een beeld van hemel en aarde, iets wat je in je jeugd al aangemeten hebt gekregen en wat voor jouw misschien ook een waarheid moet zijn... ik wil mensen graag verder laten kijken, niet terugkijken maar juist vooruit streven, en laten zien dat het ook anders kan... het beeld van hemel en aarde is slechts een interpretatie die basseert op veel onzekerheden waarvan we de grootste tegenwoordig nog niet beantwoord hebben gekregen...

al dan nu, denk ik dat ik zonder al die korancitaten een veel beter gevarieerder en ruimer leven kan leiden dan de meeste moslims... ik denk dat ik al een veel beter leven leidt door mensen te begrijpen, hun beweegredenen onderzoeken en misschien ooit een grote moordpartij op bijvoorbeeld moslims zien te voorkomen... mijn bijdrage aan de mensheid houd meer in dan alleen maar geld geven aan armen (die er drugs van kopen of er misschien een misdadige organisatie op nahouden) ik denk dat ik later mijn bijdrage aan de samenleving als geheel kan geven door de omgeving vorm te geven; waardoor ook jullie god misschien met tevredenheid op mij terug kan kijken...

ik wil gewoon ook laten zien op dit forum, omdat ik zie dat sommige mensen zich zo gemakkelijk door de Islam laten verleiden, ook laten zien dat het anders kan! En Juist dat punt, want kritiek op de Islam is veelal taboe... ik bedoel er zijn weinig anderen die reageren op mijn posts... veelal zie ik als er dan ook gereageerd wordt op mijn berichten, de kortzichtige blik die mijn grote vriend gehad zou moeten hebben... juist die kortzichtige blik van veel moslims zorgt ervoor dat er veel ellende momenteel plaatsvinden in naam van Allah, en ik denk dat zelfs allah een kortzichtige blik en geen zelfkennis afkeurt namelijk...

wat ik bedoel met zelfkennis is dat ik het vreemd vind dat veel mensen zich nu al een plaats in de hemel toe-eigenen... veel moslims weten niet eens wat leven inhoud, veel mensen kunnen zich niet eens in mij verplaatsen, sommige moslims verafschuwen andere denkbeelden... als je daarmee in welke hemel dan ook terechtkomt vindt ik dat vreemd... want de gedachte is, hoe kortzichtig ook, als ik maar geloof in de koran en die dingen navolg dan kom ik vast wel in de hemel...

en wat ik oogkleppen opnoem is bijvoorbeeld als ik dit lees

"Welke slechte dingen brengt de islam met zich mee? Verkrachtingen en geweld (tegen vrouwen in huwelijken) mogen gewoon niet. Dat zijn misschien nog wel moslims, maar die weten niet wat de islam inhoudt."

het feit dat de blijf-van-mijn-lijf huizen volzitten getuigd wel dat het wel gebeurd, en dat imams er niets aan doen daar ben ik ook wel redelijk van overtuigd, ik zag laatst een NIET-nederlands-sprekende Imam op televisie die zijn visie over homofilie gaf, gezien zijn reactie die hij gaf zal hij ook wel niet veel verstand hebben over problemen van vrouwen... is dat misschien dan ook de wortel van het probleem; ik predik het in ieder geval constant...

"Verder is het zoals ik eerder zei, logisch dat moslims die overtuigd zijn van hun gelijk, een wereldmacht zouden willen. Dat is dan de meest ideale leefwijze volgens hen. Ik denk dat het niet uitmaakt. Maar ik snap de redenatie wel."

In deze zin kan ik lezen dat moslims die dat denken kortzichtig zijn en geen ruimte overhouden voor andermans gedachten, dit is dus radicaal en hier zouden we ons inderdaad tegen moeten wapenen... dit is geen vrijheid en het geloof staat hierin ook niet centraal, maar dat is iets wat veel moslims niet willen erkennen, ze misbruiken het gewoon wanneer een ieder dat uitkomt... misschien hier in Nederland ook wel... aangezien ik het wel redelijk met de eerste zin eens ben zie ik het gevaar van de Islam ook wel...

om mijn post niet al te groot te maken zal ik het kort maken... als iedere moslim zijn geloof voor zichzelf zou houden, dus ook strikt persoonlijk zou je niet echt kunnen spreken van een moslim-cultuur... macht van imams zou dan ook in rap-tempo afnemen... dus ik denk niet dat we dat zo moeten zien... imams en dergelijke geestelijken willen gewoon macht en die zullen ze ook niet afstaan... alhoewel ik graag geloof dat geloof iets strikt persoonlijk is de islam (een religie dus) niet strikt persoonlijk... en mijn eigen weg, bestaat constant uit onderzoeken en uit zelfreflectie iets wat sommige moslims helemaal niet kunnen, en ik kan daarom ook altijd zeker zijn van mijn zaak...

ik sprak wel eens met een moslim die het wel degelijk een voorwaarde vind dat zijn vaderland een moslimland is, want anders kan een land niet goed geregeerd worden... wat ook geldt voor irak, palestina, iran etc etc... ik vind dat je gelijk hebt dat palestijnen en irakezen recht hebben om hun land te verdedigen, maar velen zien de zaak ook veel te simpel...

Irak zonder Amerikanen of Saddam , is een land dat in burgeroorlogen ten onder gaat, en daar wordt niemand beter van

In Palestina en omstreken is het al duizenden jaren onrustig of we daar ooit vrede zullen zien dat is maar de vraag, ik denk dat een nieuwe wereldoorlog juist daar ontstaat, misschien wel in naam van de Islam... de vraag of allah dat ooit gewild had, denk het niet, de zwakheid van de mens komt daar toch naar boven...

en ja je antwoord is altijd leerzaam, maar zoals je al zelf zei ben je niet de doorsnee moslim die eigenlijk mijn berichten zou moeten beantwoorden... ik ben ook benieuwd; je ziet jezelf als een moslima maar wat is het nou waarom je je nou moslima noemt en bijvoorbeeld geen boedhiste of christen? ik bedoel de motieven waarom je gelooft komen over��n met andere religies...

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 07:20

Salaam aadtos,

Ik zal proberen puntsgewijs te reageren.

Wat bedoel je met een gevarieerder en ruimer leven leiden? Ik bedoel, je hebt altijd begrenzingen door je normen en waarden. Uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde. Ik bedoel, normloos is niet wat jij bedoelt, toch? (Kan het even niet zo goed onder woorden brengen)

Mijn geloof in de islam is inderdaad in ��n God geloven (dat verschilt al van het christendom en hindoeisme en boeddhisme). Inderdaad vind je wel in al die religies dezelfde basiswaarden terug (vrede, naastenliefde en meer dingen). In de islam zijn de vijf zuilen voor mij heel erg mooi. Het bidden, vasten, aalmoezen. Over die aalmoezen: je mag ook zelf bekijken aan wie je dat geeft.  Het hoeft dus helemaal niet bij de verkeerden terecht te komen. Ik vind dat een erg negatief beeld.

Over die imams: ik geef je daarin wel een beetje gelijk, maar dat heb ik in mijn vorige reactie al gezegd. Zelf luister ik naar wat een imam te zeggen heeft, en kijk dan wat ik daarvan vindt en van gebruik. Als het goed is, hebben zij de kennis om ons te helpen. Maar er zullen zeker imams zijn die niet (hoe zeg ik dat) echt positief bezig zijn.

Jouw punt gaat over die blijf-van-mijn-lijf-huizen: dat is de realiteit. Dat klopt, maar zoals ik eerder zei, hoor je dat als moslim niet te laten gebeuren. Ik denk ook dat het gerelateerd is aan de inderdaad traditionele man-vrouw-verhouding met de man als baas. Maar dat gaat dus niet op die manier. Hier misbruiken mannen hun Qoran om de baas te zijn.

Om een islamtische regering te hebben, hoef je niet kortzichtig te zijn. Wat voor regering zou jij willen hebben? Eentje die ook aansluit bij  jouw ideeen, toch? Een oprechte islamitische regering geeft de ruimte aan alle mensen om hun godsdienst te beleiden. Ook niet-gelovigen, want er is geen dwang in het geloof. Dat staat in de Qoran zelf, weet helaas niet meer waar ik het heb gelezen.

Verder eigenen moslims zich niet automatisch de hemel (eigenlijk het paradijs) toe. Dit is een onzekerheid tot na je dood. Moslims hebben wel goede hoop op het paradijs. Ik moet je heel eerlijk zeggen, dat ik intentie ook erg belangrijk vind. ALs je een oprecht mens bent geweest, denk ik dat je ook in het paradijs komt. Maar dat is een punt waar ik zelf ook nog niet helemaal over uit ben, want ik ben me bewust dat dat niet in de islam gepropageerd wordt.

Over Irak en Palestina, dat vind ik een discussie apart. Ik hoop dat (moge God het verhoede) geen derde WO uitbreekt daar. Ik denk inderdaad ook niet dat God ons graag ziet vechten, maar we hebben een vrije wil gekregen. Persoonlijk keur ik alle geweld af, zou ook gewetensbezwaren hebben tegen het militaire dienst.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk kan maken, wat mij ideeen zijn. Ik wilde als laatste nog zeggen dat ik ook hoop dat andere mensen hierop reageren. Ik ben hier toch niet de enige moslima?

Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 13:14

Hoi Remco,

bedankt voor je reactie. Met je laatste opmerking ben ik het wel eens. Laat ik het anders zeggen, het is ook mijn eigen gevoel. Het is mijn eigen vraag wat het belangrijkst is. Mijn geloof in de islam is oprecht, maar ik heb inderdaad niet met alles evenveel op. Dat wordt niet altijd ok� gevonden. Dus in mijn ogen is inderdaad een oprecht mens goed, zonder dat hij/zij een moslim is. Maar ik hoor van veel kanten dat ik dan niet goed in de islam geloof. Dat is dan niet leuk om te horen, daarom ben ik met dat punt ook bezig.

Wat die islamitische regering betreft, heb je in de praktijk wel gelijk. Maar dat neemt niet weg, dat dat niet mijn eigen visie is. Als er een oprechte regering zou zijn, zouden ze andersdenkenden MOETEN accepteren. Maar ik ben het ook met je eens dat dat niet altijd zo is.

Wat dat muziek luisteren betreft, het grote gros van alle moslims doet dat zeker wel. Ik denk dat je het om moet draaien. Muziek op zich is niet haram, maar kan heel veel slechte dingen veroorzaken. Het is ook een soort voorzorgsmaatregel. Zo zie ik het tenminste. Maar ik wijk daarin dus ook af van heel veel moslims, ik luister muziek en ga soms naar een caf� of club. Ik ben me bewust van mezelf en ga niet totaal los, dus dan heb ik geen moeite met muziek en stappen. Snap je wat ik bedoel: normaal met iets omgaan is wat mij betreft een goede zaak. Maar wat ik wel jammer vind, is dat er op dit moment wel erg expliciete muziek is met veel bloot erin. Dat hoef ik echt niet altijd te zien of te horen. Dus ik zit denk ik in het midden wat dat betreft.

Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2004 om 13:58

Salaam Remco,

ik ben er van overtuigd dat mijn mening wat dat betreft juist is, maar dat strookt niet met (wat ik hoor over) de islam. Dus ik ben aan het kijken of dat ligt aan een bepaalde vertaling (ben natuurlijk geen native-Arabisch-spreker) of interpretatie. Maar dat ligt vaak gevoelig. Dus vandaar dat het een moeilijk punt is.

Dat over die islamitische staat: ik zou er ook niet in passen, geloof me. Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar vind het jammer dat je niet echt lijkt te begrijpen dat ik dat ook niet goedkeur. Iedereen moet kunnen leven en een eigen mening hebben. Als ik er niet naar wil luisteren, doe ik toch mijn oren dicht??  En andersom.

Waarom werkt een systeem alleen als het voor 100% wordt geaccepteerd? Ik bedoel, een democratie gaat over de meerderheid, niet over 100%. Of bedoel je dat niet? Ik geloof ook dat een islamitische staat een democratie is. Maar zodra bepaalde radicalere mensen aan de macht komen is dat inderdaad ook weer over. Maar dat is een interpretatie van de islam, die ik niet aanhang.

Maar zoals ik al een paar keer heb gezegd, ben ik niet het proto-type moslima. Ik vind het ook jammer dat er verder niemand reageert.

Salaam happylady 

Terug naar boven
anouar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 86
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote anouar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 14:11

wa salem broeders en zusters,

remco ik wil heel kort reageren op hetgeen ik gelezen heb, je zegt tegen happy laday dat ze als het ware oogkleppen opdoet: ik vind dat een beetje hypocriet, christenen zeggen ook dat de enige manier om het paradadijs te betreden is door middel van jezus in jullie ogen de verlosser. Dan kan je dus ook zeggen dat christenen oogkleppen op hebben. Maar geloof is complex, en Allah is de alwetende en voorwaar hij is barmhartig, laten wij ons daar dus niet te veel over uitlaten(dat denk ik dan tenminste).

 

Remco ik heb niet al je stukken geannal, mijn excuses daarvoor. Maar meende dat je politiek erbij aan het betrekken bent om happy lady te overtuigen van je gelijk( tenminste dat komt zo op mij over). De islam is in mijn ogen een mooi geloof en een vredeliefend geloof iets wat je niet kan ontkennen(lees als dat het mooi en vredeliefend is, of het niet correct is in jouw ogen is een ander verhaal).

Wat ik wil zeggen, ik vind het jammer dat je de islam een beetje aan het zwart maken bent, impliciet welliswaar aan de hand van volgens mij incorrecte statisstieken, je haalt politiek erbij en voert dat aan als argument om aan te tonen dat de islam niet correct is.

Tot slot happylady laat je niet voor de gek houden(iki wil daarmee niet zeggen dat remco haar voor de gek wil houden) en zie in dat het geloof mooi is, en ook het christendom en jodendom kennen dat probleem. De christenen beweren in ieder geval dat je alleen via jezus het paradijs kunt betreden en wij kort door de bocht door naar de regels van het geloof te leven.  Ik ben zelf een beetje leek op het gebied van geloof, dus ik zeg alles een beetje onder voorbehoud.

Als wij oogkleppen op hebben dan hebben zij dat net zo goed.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.