Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

73 stromingen binnen het islaam?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Emin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Emin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: 73 stromingen binnen het islaam?
    Geplaatst op: 27 mei 2005 om 17:27

Selaam Aleykum,

Ik heb gehoord dat Mohammed (S.A.V.) heeft gezegd dat er binnen het islam 73 stromingen zijn, en maar 1 naar het paradijs leidt.

Mijn vraag is klopt dit (ik hoop het eerlijk gezegd niet)?

Wat zijn dan de 73 stromingen? Ik ken er maar 5:

Sunni: Hanefi, Hambeli, Safi, Maliki. 

Shiitisme.

Als je Alevitisme erbij telt zijn dat er 6.

Dank jullie wel

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 02:48

Assalamoe Alaikoem...

Als we allen samenwerken krijgen we ze allen hihi, misschien zijn er nog een paar onderweg, het zouden er 73 uiteindelijk moeten zijn, wa Allahu a3lem.

Geen idee of de koranieten en het soefisme er ook bij hoort, wa Allahu a3lem.

wasalaam

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 02:53
Terug naar boven
al-turki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-turki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 04:42

salaam aleikum

Ten eerste, de soennitische stromingen die je hebt genoemd kan je niet van elkaar scheiden. Je moet ze rekenen tot ��n groep: de soennieten.

De geleerden schijnen het niet helemaal met elkaar over eens te zijn wat de 73 stromingen zijn, maar wel kunnen een aantal bekende worden genoemd, zoals de sjiieten, kharidjieten, mutazilieten, murdjieten, djabarieten. De overige stromingen worden gevormd door vertakkingen uit deze stromingen.

De hadith waar het om gaat:

Abu Hurairah   (radhiall�hu anhu) narrated that the Prophet  (sallall�hu  �alayhi wasallam)  said: �The Jews were split up into seventy-one or seventy-two sects; and the Christians were split up into seventy one or seventy-two sects; and my community will be split up into seventy-three sects.�  (Abu Dawud  4579) 

Abdullah Bin Amr   (radhiall�hu anhu) narrated that All�h�s Messenger (sallall�hu  �alayhi wasallam) said, �There will befall my Ummah exactly (all those) evils which befell the people of Isra'il, so much so that if there was one amongst them who openly committed fornication with his mother,  there will be among my Ummah one who will do that; and if the people of Isra'il were fragmented into seventy-two sects my Ummah will be fragmented into seventy-three sects. All of them will be in Hell Fire except one sect.� They (the Companions) said: �All�h�s Messenger (sallall�hu  �alayhi wasallam), which is that?� Whereupon he said: �It is one to which I and my companions belong.  (Tirmidhi  171)

De juiste weg is het volgen van de koran en de soenna.

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 14:49

6:159 Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen - gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden.

AMENTUBILLAHI- IK GELOOF IN ALLAH (DE ENIGE GOD)

VE MELAAIKETIHI - EN IN AL ZIJN ENGELEN

VE KOETOEBIHI -  EN IN AL ZIJN BOEKEN

VE RASULIHI - EN IN AL ZIJN PROFETEN

VE YEVMIL A'HIRI - EN IN HET HIERNAMAALS

VE BIL KADERI, GAYRIHI VE SERRIHI- EN IN HET LOT, HET GOEDE EN HET KWADE

MIN'ALLAHI TEALA - ALLEN KOMT VAN ALLAH

VEL BASU BAGDEL MEVT - EN IN DE WEDEROPSTANDING NA DE DOOD

HAKKUN: ESHEDU ENLAAA ILAHE ILLALLAH VE ESHHEDU ENNE MUHAMMEDEN ABDUHU VE RASULUHU

VOORWAAR: IK GETUIG DAT ER GEEN GOD BESTAAT NAAST ALLAH EN IK GETUIG DAT MUHAMMED ZIJN PROFEET EN DIENAAR IS.

Over de godsdienst:

6:161 Zeg: "Wat mij betreft, mijn Heer heeft mij op het rechte pad geleid - een goed geloof, de godsdienst van Abraham, de oprechte. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren."

Over Abraham (vzmh)

3:67-68 Abraham was noch een Jood, noch een Christen, maar hij was een oprecht Moslim. En hij behoorde niet tot de afgodendienaren. Voorzeker, zij die Abraham het dichtst nabijkomen, zijn degenen, die hem volgen; en deze profeet en de gelovigen; en Allah is de Vriend der gelovigen.

Over Jozef (vzmh)

12:101 "O, mijn Heer, Gij hebt mij macht gegeven en de verklaring van dromen onderwezen. O, Schepper der hemelen en der aarde, Gij zijt mijn Beschermer in deze wereld en in het Hiernamaals. Doe mij sterven als Moslim en verenig mij met de rechtvaardigen."

En over de zegel der profeten, Muhammed (vzmh)

46:9 Zeg: "Ik ben geen nieuwe boodschapper, noch weet ik wat met u of mij zal geschieden. Ik volg alleen hetgeen mij is geopenbaard; en ik ben slechts een duidelijke waarschuwer."

Al deze profeten zijn nooit een aanhanger geweest van een -ietsme of -isme, dus waarom wij wel? Sterker nog, ze volgen allemaal dezelfde godsdienst, dus waarom wij niet?

Waarom brengt zelfs de laatste profeet niks "nieuws", terwijl er vandaag de dag tigtallen stromingen zijn die wel iets "nieuws" hebben?

Ik denk dat de enige goede stroming binnen de Islam de pure zuivere Islam is van Abraham (a.s)

MUSLIMS WAKE UP, lees de Qur'aan. IQRA IQRA IQRA

64:4 Hij weet wat in de hemelen en op aarde is, Hij weet wat gij verbergt en wat gij openbaar maakt; en Allah weet alles wat in het innerlijk is.

30:30-32 Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. - U tot Hem bekerende, vreest Hem en leeft het gebed na, en behoort niet tot de afgodendienaren. Noch tot degenen die hun godsdienst verdelen en secten vormen, terwijl elke partij zich verheugt in wat zij heeft.

Ik nodig iedereen uit: Laa ilaahe illallah Muhammedu'rasulullah

selamunaleikum aan al mijn broeders en zusters

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 16:10

Salaam aleikoum broeder,

Je kan het beter zo schrijven: Koetoebihi, of Kootobihi, zo krijg je niet die correctie die je nu ziet bij het woord en misverstanden

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 mei 2005 om 18:52
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum broeder,

Je kan het beter zo schrijven: Koetoebihi, of Kootobihi, zo krijg je niet die correctie die je nu ziet bij het woord en misverstanden

WE ALEIKUM SELAAM

Het spijt me voor deze ongelukkige fout. Heb het inmiddels rechtgezet. Bedankt!

Selamunaleikum

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.