Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

begravenis verzekering

 Post Reply Post Reply
Schrijver
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: begravenis verzekering
    Geplaatst op: 28 mei 2005 om 15:13

assalaam aleikom beste zusters en broeders.

Mijn vraag is dit ,mag je een verzekering hebben bij bijv.een marokkaanse bank i.v.m.dat je als je dood gaat in marokko begraven kan worden.Ik heb gehoord dat verzekeringen haraam zijn ,maar hoe moet je dat dan oplossen??

Mijn vraag is ook gelijk ,wat als je een bekeerde moslima bent, kan je dan hier op de islamitische begraafplaats begraven worden ??Maar ik heb gehoord dat die graven ook naar een bepaalde tijd worden leeggeruimd,datmag niet in de islam,alahoe allam,dus weet iemand een antwoord op mijn vraag.

Djazakallahoe gairan,wasalaam oem moussa.

Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2005 om 04:34

assalaam aleikom beste zusters en broeders .

Is er niemand met een antwoord op mijn vraag????????

Wasalaam oem moussa.

Terug naar boven
Soldier Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 104
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Soldier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2005 om 14:10

Wa aleikum selaam mijn zuster.

Aangezien helemaal niemand gereageerd heeft op deze vraag van jou, wil ik toch mijn persoonlijke visie toelichten. Misschien dat je er wat aan hebt.

Ik begreep, (pas na onderzoek) dat verzekeringen haraam zouden zijn, omdat het vergeleken zou worden met gokspelletjes.

Gokken is proberen andermans eigendommen te bemachtigen, dmv je eigen materiele inzet. Om verzekeringen haraam te noemen vind ik iets te ver gaan. Als ik een verzekering afsluit, sluit ik dat niet af met het doel om er met andermans bezit er vandoor te gaan.

Los daarvan is het overlijden van een mens geen risico, maar een onontkoombare feit. Ieder ziel zal de dood tegenkomen.

4:78 Waar gij ook zijt, de dood zal u achterhalen, zelfs al waart gij in sterk gebouwde torens. En als hen iets goeds overkomt zeggen zij: "Dit komt van Allah" en als hen iets kwaads overkomt zeggen zij: "Dit komt van u" (van de profeet). Zeg: "Alles komt van Allah". Wat scheelt deze mensen, dat zij het woord niet willen begrijpen?

Dus ook al geloof je de hadieth dat verzekeringen haraam zouden zijn, kan het onmogelijk gelden voor een uitvaartverzekering. Aangezien het geen gok, maar een waarheid is.

Het is dan ook uitermate belangrijk om een dergelijke verzekering af te sluiten. Zo voorkom je bijkomstige kopzorgen voor je nabestaanden en ben je verzekerd van een waardig uitvaart.

Wat betreft Nederlandse moslims: Ik zou absoluut niet weten hoe het zit met de mogelijkheden om in een islamitisch land begraven te worden. Het is waar dat de graven hier na 5 jaar (geloof ik) leeggeruimd worden om plaats te maken voor nieuwe graven, tenzij je er weer voor betaald. We leven nou eenmaal niet in een land dat zich moslim noemt en de grondprijzen rijzen ook de pan uit.

Het beste is dan misschien om een eigen stuk grond te kopen, mocht dat geen optie zijn en men toch begraven zal moeten worden op een Islamitische begraafplaats op Nederlands bodem kan er altijd weer bijbetaald worden. Voor nog 5 jaar zeg maar.

Mocht er (daarna) niemand meer zijn dat deze (verlengings)bedrag betaald zal het m.i. geen zonde zijn voor de overledene aangezien we hier te maken hebben met onmacht.

Nogmaals zuster, dit is mijn eigen visie op jou vraag. Moge Allah mij vergeven voor eventuel gemaakte fouten.

selamunaleikum

 

Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 mei 2005 om 16:18

assalaam aleikom beste zusters en broeders .

djazakallahoe garain,broeder.

Ik hoopte dar er meer mensen zouden reageren,en bijvoorbeeld konden vertellen hoe hun dat allemaal hebben geregeld,maar gear insha allah.

Ik hoop dat er toch nog zusters of broeders ,ook bekeerde nederlandse,zijn die er meer kunnen over vertellen .Of hun ervaring vertellen,insha allah

Wasalaam aleikom,oem moussa.

Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 08:06

assalaam aleikom beste zusters en broeders.

Subhannallah,ik hoopte dat er meer mensen zouden reageren op mijn vraag.Is er dan niemand die zich met de dood bezig houdt????gear insha allah.

Insha allah reageert er nog iemand het is heel belangrijk voor mij ,dus als iemand raad weet of een mening,ofzo laat het weten ,insha allah.

wasalaam oem moussa.

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 12:02
In eerste instantie geplaatst door OEM MOUSSA

assalaam aleikom beste zusters en broeders.

Subhannallah,ik hoopte dat er meer mensen zouden reageren op mijn vraag.Is er dan niemand die zich met de dood bezig houdt????gear insha allah.

Insha allah reageert er nog iemand het is heel belangrijk voor mij ,dus als iemand raad weet of een mening,ofzo laat het weten ,insha allah.

wasalaam oem moussa.

Je moet je ook verzekeren voor aansprakelijkheid dus wat is er dan anders aan een begravenis verzekering.Verzekeringen hebben niets met gokken te maken.....Het is een reservering van verdiend geld dat je afdraagd.En als je zelf zonder aansprakelijkheidsverzekering rond loopt en je kinderen ook,dan loop je in Nederland behoorlijk veel risico.Wat je zou kunnen doen is je verzekeringsondernemer (In dit geval begravenisondernemer.) te vragen de rente (Als je die al toekomt) bv weg te schenken aan een goed doel.Mocht er na al de kosten die je gemaakt hebt voor je begravenis geld overblijven,zou je die bv ook kunnen laten schenken aan een goed doel.Door dit in een testament te laten vast leggen.De begravenis wordt dan puur en alleen betaald door geld wat je verdiend hebt en hierover is dan geen rente uitbetaald.
Terug naar boven
shara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 76
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote shara Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 12:02
SORY IK WEET HET OOK NIET
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.