Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Beeldjes in de Kerk?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Beeldjes in de Kerk?
    Geplaatst op: 17 juni 2005 om 06:27

Asalaam Alaikom,

Exodus 20:4.
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Exodus 20:25. Maar indien gij Mij een stenen altaar zult maken, zo zult gij dit niet bouwen van gehouwen steen; zo gij uw houwijzer daarover verheft, zo zult gij het ontheiligen.
Deuteronomium 4:23. Wacht u, dat gij het verbond des HEEREN, uws Gods, hetwelk Hij met u gemaakt heeft, niet vergeet, dat gij u een gesneden beeld zoudt maken, de gelijkenis van iets, dat de HEERE, uw God, u verboden heeft.
Jesaja 44:8. Verschrikt niet, en vreest niet; heb Ik het u van toen af niet doen horen en verkondigd? Want gijlieden zijt Mijn getuigen: is er ook een God behalve Mij?
Deuteronomium 5:8. Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis, van hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;
Jesaja 44:9. De formeerders van gesneden beelden zijn al te zamen ijdelheid, en hun gewenste dingen doen geen nut; ja, zij zelven zijn hun getuigen; zij zien niet, en zij weten niet, daarom zullen zij beschaamd worden.
Jesaja 44:10. Wie formeert een god, en giet een beeld, dat geen nut doet?
Deuteronomium 27:15. Vervloekt zij de man, die een gesneden of gegoten beeld, een gruwel des HEEREN, een werk van 's werkmeesters handen, zal maken, en zetten in het verborgene! En al het volk zal antwoorden en zeggen: Amen.
Jesaja 44:17. Het overige nu daarvan maakt hij tot een god, tot zijn gesneden beeld; hij knielt er voor neder, en buigt zich, en bidt het aan, en zegt: Red mij, want gij zijt mijn god!
Jesaja 44:18. Zij weten niet, en verstaan niet, want het heeft hun ogen bestreken, dat zij niet zien, en hun harten, dat zij niet verstaan.
Jesaja 44:19. En niemand van hen brengt het in zijn hart, en er is noch kennis noch verstand...
Deuteronomium 4:16. Opdat gij u niet verderft, en maakt u iets gesnedens, de gelijkenis van enig beeld, van mannelijk of vrouwelijk gedaante,
17. De gedaante van enig beest, dat op de aarde is; de gedaante van enigen gevleugelden vogel, die door den hemel vliegt;

Wasalaam,

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juni 2005 om 18:13
vrede!
de nadruk van deze regels ligt bij het aanbidden. De volledige zin zou
dus zijn "maak geen gesneden beelden of afbeeldingen van enig
schepsel, om die te aanbidden".

Maar wees gerust; in mijn kerk zul je geen enkele afbeelding aantreffen,
dus je kunt gerust eens binnenlopen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 03:59
wil je nu beweren dat in de kerken  geen beelden zijn waar jullie voor knielen??
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 05:12
wil je nu beweren dat in de kerken geen beelden zijn waar jullie voor knielen??

Wij hebben alleen twee 'glas-in-lood' ramen, een paar kunstwerken en een heleboel kindertekeningen. Maar ik heb er nog nooit iemand voor zien knielen.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 05:57
nou ik heb heb zoveel crihstenen gezien die in hun kerk  beelden hebben staan vooral van maria.ra.y.l.  en isa v.z.m.h   en kruis  waarvoor ze gaan smeeken en op hun knienen
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 06:03
Salaam Aleikum,

Katholieke kerken hebben zeer zeker wel beelden waarvoor geknield wordt. En dat is ook wat er bedoeld wordt. Er worden zelfs beeldjes gekust.
En afbeeldingen blijven afbeeldingen of het nu gaat om ramen of een pop. Feit blijft dat men een onjuist beeld creert van de profeet Jezus (vzmh) en van Allah swt.
Gebeurd zoiezo al in het christendom (no offence, maar als moslim denk ik er natuurlijk zo over anders was ik geen moslim), maar dat men een blonde Jezus afbeeld met blauwe ogen typeert volgens mij hoe sommige christen hun religie beleven op een manier die gewoonweg niet te bevatten is. Mensen weten niet hoe Maria er uit heeft gezien maar toch zie je miljoenen beelden in de wereld, dat is toch Achterlijk. Sowieso is het afbeelden op zich niet acceptabel en te verenigen met een monotheistische religie. Men neemt alleen maar polytheistische gewoonten over en vandaar ook dat de protestantse kerk is ontstaan denk ik. Als 1 van de redenen dan.
Ik kan me nog uit geschiedenisboeken herrineren dat de katholieke kerk in de middeleeuwen nog paspoorten verkocht om in de hemel te komen, en dat de mensen erop werden geattendeerd dat zonder een paspoort toegang tot de hemel niet mogelijk was. En de kerk maar geld incasseren. Verbaast me eigenlijk nog dat de katholieke kerk nog bestaat na de inquisitie en alle wantoestanden uit de geschiedenis. Daarom ben ik ook blij dat de Islam een religie is waar alles vast staat en onveranderd is gebleven. En juist door het veranderen van een religie door mensen ontstaan er situaties die ondenkbare consequenties hebben.

Salaam Aleikum,

MAlcolm X
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 08:17
In Afrika wordt Jezus afgebeeld als zwarte en in India als Indi�r. Mensen gaan heus niet meteen denken dat Hij er precies zo uitzag hoor. Even logisch nadenken en je ziet dat Hij een joods uiterlijk moet hebben gehad. En als het wel zo zou zijn, wat doet het uiterlijk er nou toe?

Zolang men maar geen goddelijke kracht in de afbeeldingen zoekt is het geen probleem. Illustraties komen goed van pas bij evangelisatie en kinderbijbels.

Christenen kijken trouwens precies hetzelfde aan tegen het kussen van een steen.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 08:36
Salaam Aleikum,

Vreemd dat het christendom zoiets nodig heeft om het geloof te versterken. Het imaan versterken noemen we dat. Binnen de islam is het juist zo dat dit helemaal niet nodig is en ook in strijd is met onze religie om dergelijke afbeeldingen te gebruiken. Voor zowel educatie als in bv een gebedshuis. Het probleem ligt hem er dan ook in dat kinderen met afbeeldingen dingen worden geleerd over het christendom. En misschien is dit dan ook de reden van veel ongelovigheid in Nederland. Trouwens mijn woorden moeten niet opgevat worden als een negativiteit tov het christendom, maar als serieuze vragen tov dit verschijnsel dat zijn intrede heeft gedaan pas nadat de profeet Jezus vzmh tot de mensen is geweest.
Een zogenaamd plaatje de profeet kan onschuldig zijn, maar roept beelden op van het plaatje bij de verering op van de profeet. En of dit nu wil toegeven of niet, dit is gewoonweg fout. Een kind weet niet beter en bij elke gedachte over God binnen het christendom of Jezus zal dit plaatje of beeldje naar voren komen. Zo hebben veel katholieken net als boedhisten een tafeltje ingericht ter ere van Maria of Jezus. Met allemaal beeldjes kralen, bloemetjes en afbeeldingen. Als dit niet van het polytheisme afkomstig is dan weet ik het ook niet meer.

En dat er in Afrika een zwarte jezus wordt afgebeeld en in india een bruine zegt al veel over de wijze waarop de christenen die deze beelden gebruiken over hun religie denken. Vanuit mijn oogpunt komt dit namelijk niet serieus over, omdat zoals je al zei Jezus vzmh een midden oosten uiterlijk zou hebben. Al gaat het mij daar niet eens om, maar christenen wel die zo met vele andere dingen afgeleid worden van de "ware" boodschap.

En daarom ben ik ook meer geneigd om protestantse christenen meer krediet te geven dan katholieke met betrekking tot hun geloofsbelijdenis. En de katholieke kerk is dan ook op basis van haar verleden en haar huidige beleid amper nog serieus te nemen. Ook hier weer niet beledigend bedoeld, maar men leidt de kerk alsof het een commerciele organisatie is. En dat was volgens mij niet echt de bedoeling van de Jezus zoals de kerk die ziet.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 08:50
Waarom zouden afbeeldingen tot ongeloof leiden?

Als we Jezus niet mochten afbeelden hadden we ook geen films kunnen laten zien om te evangeliseren. Deze films zijn best succesvol. Een afbeelding kun je goed of slecht gebruiken. Dat vinden wij geen reden om ze te verbieden.

Voor de zwarten is een zwarte nu eenmaal typisch een mens en voor de Indi�rs een Indi�r. Ze willen helemaal geen waarheidsgetrouwe afbeelding maken van Jezus om te kunnen zeggen dat Hij er zo uitzag, daar is ook helemaal geen informatie over want het is niet belangrijk.

Er zijn ook Islamitische stromingen die volgens jou verkeerd zitten. Dan is er blijkbaar toch iets veranderd in de Islam.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 09:37
Ik kwam pas terug een amerikaanse christen tegen. Hij was tegen beeldjes en tegen Maria en tegen de Paus. De paus vond hij satan. Dat waren zijn eigen woorden. Ok, dacht ik, iets nieuws. Maar toen zei hij"de joden zijn de beste mensen op aarde" pfff
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juni 2005 om 16:45
Salaam Aleikum,

Beste Anne blijkbaar heb je mijn berichten niet goed gelezen. Mijn bedoeling was om te zeggen dat men door het houden van beeldjes de beeldjes zelf gaat aanbieden in plaats van God. Beeldjes die door mensen gemaakt worden en door dezelfde mensen aanbeden worden. Althans men richt zich tot deze beelden.
En ik heb het niet 1 keer over de islam of een islamitische stroming gehad in mijn teksten. Dan vind ik het ook frapant dat je erover begint. Beeldjes en poppen zijn in de islam niet toegestaan, dat is wat ik gezegd heb. Daar zijn geen stromingen in te onderscheiden, zo staat het gewoon geschreven.

Ik ken geen enkele moslim of moskee die beeldjes hebben en heb hier ook nooit wat van gezien.
Maar het gaat dus om het christendom en de middelen die men gebruikt om mensen te laten blijven geloven in de God Jezus en daarvoor beelden nodig acht.
Traditioneel gebruiken polytheisten beelden om te geloven, moslims en joden gebruiken geen beelden. Alleen christenen zijn de enige monotheisten die hiervan gebruik maken.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2005 om 03:28
Mijn bedoeling was om te zeggen dat men door het houden van beeldjes de beeldjes zelf gaat aanbieden in plaats van God. Beeldjes die door mensen gemaakt worden en door dezelfde mensen aanbeden worden. Althans men richt zich tot deze beelden.

Dat is inderdaad een gevaar, daar was ik het al mee eens. Ik denk dat dit misgegaan is in de RKK.

En ik heb het niet 1 keer over de islam of een islamitische stroming gehad in mijn teksten. Dan vind ik het ook frapant dat je erover begint. Beeldjes en poppen zijn in de islam niet toegestaan, dat is wat ik gezegd heb. Daar zijn geen stromingen in te onderscheiden, zo staat het gewoon geschreven.

Ik reageerde hierop:

Daarom ben ik ook blij dat de Islam een religie is waar alles vast staat en onveranderd is gebleven.

De RKK is naar mijn mening de fout in gegaan (veranderd), maar er zijn ook Islamitische stromingen die volgens jou de fout in zijn gegaan. Die zijn toch ook veranderd?
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 06:14

Salaam,

De afgodsbeeldjes zijn verboden in Islam en Christendom. Ze aanbidden zand. Ze begaan dezelfde fout als toen Mozes, vrede zij met hem, naar de berg ging en zij die kalf aanbaden. Wallahie, deze mensen hebben geen enkele lering getrokken uit die les. Wat deed Mozes toen hij terugkwam en jullie die beeldje aanbaden? Ja, hij werd boos en brak alles af. En zoals hij in de Bijbel zegt zouden jullie na hem afdwalen en dat is gebeurt. Ze zijn afgodendienaren geworden, zware kufaar en mushrikeen. Allah zegt,

Koran 7:191. Vereenzelvigen zij met Allah degenen die niets scheppen terwijl deze zelf geschapen zijn? 
191. En zij kunnen anderen geen hulp verlenen noch kunnen zij zichzelf helpen. 
192. En als gij hen tot leiding roept zullen zij u niet volgen. Het is gelijk of gij hen roept of zwijgt
195. Hebben zij voeten waarmede zij lopen of hebben zij handen waarmede zij vasthouden, of hebben zij ogen waarmede zij zien of hebben zij oren waarmede zij horen?
198. En als gij hen tot leiding uitnodigt horen zij u niet. En gij ziet hen naar u kijken maar zij zien niet.

En natuurlijke zeggen ze dat alleen Katholieken dit doen, maar geloven zij dan niet in deze verzen? Zeggen ze dat deze bedacht zijn door schriftgeleerden? Nu kunnen we beginnen over de sektes en verschillende bijbels. Er valt nog veel te vertellen over deze zieke geloof, maar ik ben bij een vriend en heb geen tijd nu.

Waslaam,

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2005 om 06:52
Ze zijn afgodendienaren geworden, zware kufaar en mushrikeen.

Moslims geloven toch dat we dezelfde God aanbidden?

En natuurlijke zeggen ze dat alleen Katholieken dit doen

Een gedeelte van de Katholieken ja. De protestanten zijn nogal allergisch voor beelden in de kerk. Wel eens gehoord van de beeldenstorm? (die ik trouwens erg betreur)
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2005 om 05:10
Moslims geloven toch dat we dezelfde God aanbidden?


Koran 29:46.
En twist met de mensen van het Boek slechts op de goede wijze; doch zeg tegen de onrechtvaardigen: 'Wij geloven in hetgeen ons is geopenbaard en hetgeen u is geopenbaard; en onze God en uw God is E�n; en aan Hem onderwerpen wij ons.'

Koran 2:136. Zeg: 'Wij geloven in God en in hetgeen ons is geopenbaard en in hetgeen tot Abraham, Isma�l, Iza�k, Jacob en de stammen werd nedergezonden en in hetgeen aan Mozes en Jezus werd gegeven en in hetgeen aan alle andere profeten werd gegeven door hun Heer. Wij maken geen onderscheid tussen hen en aan Hem onderwerpen wij ons'.

We geloven in dezelfde God ja, maar jullie aanbidden afgoden naast Hem en dus zijn jullie afgodendienaren geworden. Jullie aanbidden Jezus en de geest terwijl jullie bevolen was alleen God te aanbidden. De leer van Jezus is aangepast door de schriftgeleerden.

2 Korinthi�rs 11:13. Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus.


Jeremia 8:8. Hoe durven jullie te zeggen, 'Wij zijn wijs! Wij hebben de wet van de Heer?' Het is immers niets dan leugen wat uwe schriftgeleerden voorstellen.

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2005 om 11:57
De leer is niet aangepast door schriftgeleerden, het is verder openbaard door Jezus. Door welke schriftgeleerden zou het aangepast moeten zijn? Door de leerlingen die naar het lege graf wezen? Die Jezus hebben leren kennen en zeggen dat Hij de Zoon van God was?
In de bijbel staat: de Here uw God is ��n. Het woord ��n is hier in het Hebreeuws EHAD, dat betekent: ��n, alleen, enige of eenheid van delen. In plaats van het woord YAHIDH, wat niet open staat voor drie-eenheid, leent dit woord zich er wel voor. Kijk eens naar verschillende teksten waarin het woord EHAD gebruikt wordt:

Gen 2:24 Daarom zal een mens zijn vader en zijn moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen ��n zijn.

Ex 26:6 Maak ook vijftig gouden haken en bevestig de banen met deze haken aan elkaar, zodat de verblijfplaats ��n geheel wordt.

2 Samuel 2:25 De Benjaminieten sloten zich bij Abner aan, zodat ze ��n strijdmacht vormden.

Gen11:6 Dit is ��n volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER,

Je ziet dat het in deze verzen gaat om een veelheid die ��n vormt. Het gaat om een samenstelling van verschillende delen. Aanbid alleen God blijft dus staan, maar het zegt niet hoe Gods aard is. Jezus openbaart dit: ik en de Vader zijn ��n. Ook de Geest van God is God. Is dat zo moeilijk voor te stellen? Jij bent toch ook jouw lichaam? �n jouw geest? Samen vormen die jou, en jij bent ��n.

2 Korinthi�rs 11:13. Schijnapostelen zijn het, die zich door oneerlijk te werk te gaan voordoen als apostelen van Christus.

Paulus (die het evangelie van Christus verkondigde) spreekt hier over 'apostelen' die roem willen oogsten. Lees het vers ervoor maar:

2 Korinthi�rs 11:12 Maar ik doe dit en ik zal het blijven doen, om elke kans te ontnemen aan hen die elke kans willen waarnemen om dezelfde roem te oogsten als wij.

Jeremia 8:8. Hoe durven jullie te zeggen, 'Wij zijn wijs! Wij hebben de wet van de Heer?' Het is immers niets dan leugen wat uwe schriftgeleerden voorstellen.

Hier spreekt de Heer via Jeremia tot het volk Isra�l wat toen ongehoorzaam was. Maar na een ballingschap komt het weer goed en zijn de zonden vergeven.

Jeremia 12:15 Maar daarna zal ik mij opnieuw over hen ontfermen en ieder naar zijn eigen land en eigen bezit laten terugkeren.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2005 om 12:46

Het woord ahad heeft zojuist zijn waarde verloren. Al-Ahad en Al-Samad is Allah die Verheven is boven datgene wat ze hem toeschrijven. 

Wat staat in Haggai 2:7?, nu we het toch hebben over het Hebreeuws

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 juni 2005 om 13:29
Het woord ahad heeft zojuist zijn waarde verloren. Al-Ahad en Al-Samad is Allah die Verheven is boven datgene wat ze hem toeschrijven.

Is dat niet Arabisch ipv Hebreeuws?

Hagai 2:7 "Alle volken breng Ik in beroering;
dan komen alle volken met hun schatten hierheen
en dan vervul Ik dit huis met heerlijkheid," zegt de heer van de machten.

In het Hebreeuws
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 01:25

In eerste instantie geplaatst door Anne

Het woord ahad heeft zojuist zijn waarde verloren. Al-Ahad en Al-Samad is Allah die Verheven is boven datgene wat ze hem toeschrijven.

Is dat niet Arabisch ipv Hebreeuws?

Dat is hetzelfde en je schrijft het denk ik ook hetzelfde. Je kan een voorbeeldje posten van het woord in hebreeuws.

Hagai 2:7 "Alle volken breng Ik in beroering;
dan komen alle volken met hun schatten hierheen
en dan vervul Ik dit huis met heerlijkheid," zegt de heer van de machten.

In Haggai 2:7 en Songs van Solomon 5:16, staat het woord mahmad en wordt gesproken over een toekomtsige profeet.

In het Hebreeuws

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 01:52
Dat is hetzelfde en je schrijft het denk ik ook hetzelfde. Je kan een voorbeeldje posten van het woord in hebreeuws.

Omdat het uit verschillende talen komt hoeft het niet hetzelfde te betekenen, maar kan de betekenis wel op elkaar lijken. Bijvoorbeeld in het Engels: "look" en in het Nederlands: "lijken". In het Engels kan het ook "kijken" betekenen maar in het Nederlands niet.

Het Hebreeuwse schrift werkt niet op dit forum. Kijk hier Het is het meest linker woord van vers 4. Ik heb het woord opgezocht door verschillende teksten waarin het voorkomt met elkaar te vergelijken.

In Haggai 2:7 en Songs van Solomon 5:16, staat het woord mahmad en wordt gesproken over een toekomtsige profeet

In Haggai 2:7 gaat het alleen over de Heer, niet over de komst van een profeet.

Liederen 5:16 Zijn mond is zoet,
aan hem is alles begeerlijk.
Dit is mijn lief, dit is mijn vriend,
meisjes van Jeruzalem!

Volgens mij gaat het hier niet over een toekomstige profeet maar over haar geliefde.
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 14:57

Ik denk ook dat het onwaarschijnlijk nu ik de tekst in songs lees, maar je weet het nooit. Zie deze link, het woord staat er echter wel.

http://www.jews-for-allah.org/Muhammad-and-Judaism/the-Jewis h-Bible/Muhammad-in-Songs.htm

Ahed is hetzelfde als in het Arabisch en heeft dezelfde schrijfwijze, Aleph, Cheth, Dalet. Zelfs taalkundig is de boodschap vanhetzelfde. God is ��n, Al-Ahad.

Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote batle_For_peace Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2005 om 07:59

De Christenen zich aan de Wet [Oude Testament] houden!
Matth�us 5:17. Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Spreuken 28:9.
Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn.
Lukas 16:17. En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.
Johannes 10:35. Indien de wet die goden genaamd heeft, tot welke het woord Gods geschied is, en de Schrift kan niet gebroken worden.

Deuteronomium 27:26.
Vervloekt zij, die de woorden dezer wet niet zal bevestigen, doende dezelve! En al het volk zal zeggen: Amen.
Deuteronomium 29:29.
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet.
Matth�us 23:1. Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
2. Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes;
3. Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Romeinen 4:15. De wet maakt namelijk alleen dat God straft, want zonder wet is er ook geen overtreding.

Jakobus 2:17.
Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
Romeinen 2:13. Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
Jakobus 2:14. Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
Romeinen 2:6. Welke een iegelijk vergelden zal naar zijn werken;
Psalmen 62:13. En de goedertierenheid, o Heere! is Uwe; want Gij zult een iegelijk vergelden naar zijn werk.
Jeremia 17:10. Ik, de HEERE, doorgrond het hart, en proef de nieren; en dat, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, naar de vrucht zijner handelingen.
Jeremia 11:3. Zeg dan tot hen: Zo zegt de HEERE, de God Israels: Vervloekt zij de man, die niet hoort de woorden deze verbonds.
Matth�us 19:17. Onderhoud de geboden.
Matth�us 7:21. Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Lukas 12:47. En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.
Johannes 14:15. Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
Jesaja 1:18. Komt dan, en laat ons samen rechten.
Leviticus 18:5. Ja, Mijn inzettingen en Mijn rechten zult gij houden; welk mens dezelve zal doen, die zal door dezelve leven; Ik ben de HEERE!
Jakobus 2:20. Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21. Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22. Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23. En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24. Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
Openbaring 20:12. En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13. En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15. En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
2 Timoth�us 3:16. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is.
Jeremia 6:19. Hoor toe, gij aarde! Zie, Ik zal een kwaad brengen over dit volk, de vrucht hunner gedachten; want zij merken niet op Mijn woorden, en Mijn wet verwerpen zij.
Leviticus 19:15. Gij zult geen onrecht doen in het gericht; gij zult het aangezicht des geringen niet aannemen, noch het aangezicht des groten voortrekken; in gerechtigheid zult gij uw naaste richten.
Johannes 7:24. Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.
1 Korinthi�rs 5:12. Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
13. Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit ulieden weg.
Johannes 7:19. Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet.
1 Johannes 2:3. En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4. Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5. Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
Galaten 3:10. Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Jasaja 5:24.
Daarom, gelijk de tong des vuurs den stoppel verteert, en het kaf door de vlam verdaan wordt, alzo zal hun wortel als een uittering wezen; en hun bloem zal als stof opvaren; omdat zij verwerpen de wet des HEEREN der heirscharen, en de rede des Heiligen van Israel versmaden.
25. Daarom is de toorn des HEEREN ontstoken tegen Zijn volk, en Hij heeft tegen hetzelve Zijn hand uitgestrekt, en Hij heeft het geslagen, zodat de bergen hebben gebeefd, en hun dode lichamen zijn geworden als drek in het midden der straten. Om dit alles keert zich Zijn toorn niet af, maar Zijn hand is nog uitgestrekt.
Hebr�en 10:28. Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29.
Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
Deuteronomium 12:32. Al dit woord hetwelk ik ulieden gebiede zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Markus 7:9. En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.
10. Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.

En wat als je je niet aan de Wet houdt?
Deuteronomium 28:15. Daarentegen zal het geschieden indien gij de stem des HEEREN uws Gods [De Wet, Oude Testament] niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.
16. Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.
17. Vervloekt zal zijn uw korf, en uw baktrog.
18. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.
19. Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.
20. De HEERE zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gijhaastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.
21. De HEERE zal u de pestilentie doen aankleven, totdat Hij u verdoe van het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.
22. De HEERE zal u slaan met tering, en met koorts, en met vurigheid, en met hitte, en met droogte, en met brandkoren, en met honigdauw, die u vervolgen zullen, totdat gij omkomt.
23. En uw hemel, die boven uw hoofd is, zal koper zijn, en de aarde, die onder u is, zal ijzer zijn.
24. De HEERE, uw God, zal pulver en stof tot regen uws lands geven; van den hemel zal het op u nederdalen, totdat gij verdelgd wordt.
25. De HEERE zal u geslagen geven voor het aangezicht uwer vijanden; door een weg zult gij tot hem uittrekken, en door zeven wegen zult gij voor zijn aangezichtvlieden; en gij zult van alle koninkrijken der aarde beroerd worden.
26. En uw dood lichaam zal aan alle gevogelte des hemels, en aan de beesten der aarde tot spijze zijn; en niemand zal ze afschrikken.
27. De HEERE zal u slaan met zweren van Egypte en met spenen en met droge schurft en met krauwsel waarvan gij niet zult genezen worden.
28. De HEERE zal u slaan met onzinnigheid, en met blindheid, en met verbaasdheid des harten;
29. Dat gij op den middag zult omtasten, gelijk als een blinde omtast in het donkere, en uw wegen niet zult voorspoedig maken; maar gij zult alleenlijk verdrukt enberoofd zijn alle dagen, en er zal geen verlosser zijn.
30. Gij zult een vrouw ondertrouwen, maar een ander zal haar beslapen; een huis zult gij bouwen, maar daarin niet wonen; een wijngaard zult gij planten, maar dien niet gemeen maken.
31. Uw os zal voor uw ogen geslacht worden, maar gij zult daarvan niet eten; uw ezel zal van voor uw aangezicht geroofd worden, en tot u niet wederkeren; uw kleinvee zal aan uw vijanden gegeven worden, en voor u zal geen verlosser zijn.
32. Uw zonen en uw dochteren zullen aan een ander volk gegeven worden, dat het uw ogen aanzien, en naar hen bezwijken den gansen dag; maar het zal in hetvermogen uwer hand niet zijn.
33. De vrucht van uw land en al uw arbeid zal een volk eten, dat gij niet gekend hebt; en gij zult alle dagen alleenlijk verdrukt en gepletterd zijn.
34. En gij zult onzinnig zijn, vanwege het gezicht uwer ogen, dat gij zien zult.
35. De HEERE zal u slaan met boze zweren, aan de knieen en aan de benen, waarvan gij niet zult kunnen genezen worden, van uw voetzool af tot aan uw schedel.
36. De HEERE zal u, mitsgaders uw koning, dien gij over u zult gesteld hebben, doen gaan tot een volk, dat gij niet gekend hebt, noch uw vaderen; en aldaar zult gijdienen andere goden, hout en steen.
37. En gij zult zijn tot een schrik, tot een spreekwoord en tot een spotrede, onder al de volken, waarheen u de HEERE leiden zal.
38. Gij zult veel zaads op den akker uitbrengen, maar gij zult weinig inzamelen; want de sprinkhaan zal het verteren.
39. Wijngaarden zult gij planten, en bouwen, maar gij zult geen wijn drinken, noch iets vergaderen; want de worm zal het afeten.
40. Olijfbomen zult gij hebben in al uw landpalen, maar gij zult u met olie niet zalven; want uw olijfboom zal zijn vrucht afwerpen.
41. Zonen en dochteren zult gij gewinnen, maar zij zullen voor u niet zijn; want zij zullen in gevangenis gaan.
42. Al uw geboomte, en de vrucht uws lands zal het boos gewormte erfelijk bezitten.
43. De vreemdeling, die in het midden van u is, zal hoog, hoog boven u opklimmen; en gij zult laag, laag nederdalen.
44. Hij zal u lenen, maar gij zult hem niet lenen; hij zal tot een hoofd zijn, en gij zult tot een staart zijn.
45. En al deze vloeken zullen over u komen, en u vervolgen, en u treffen, totdat gij verdelgd wordt; omdat gij der stem des HEEREN, uws Gods, niet gehoorzaam zult geweest zijn, om te houden Zijn geboden en Zijn inzettingen, die Hij u geboden heeft.
46. En zij zullen onder u tot een teken, en tot een wonder zijn, ja, onder uw zaad tot in eeuwigheid.
47. Omdat gij den HEERE, uw God, niet gediend zult hebben met vrolijkheid en goedheid des harten, vanwege de veelheid van alles;
48. Zo zult gij uw vijanden, die de HEERE onder u zenden zal, dienen, in honger en in dorst, en in naaktheid, en in gebrek van alles; en Hij zal een ijzeren juk op uw halsleggen, totdat Hij u verdelge.
49. HEERE zal tegen u een volk verheffen van verre van het einde der aarde gelijk als een arend vliegt een volk welks spraak gij niet zult verstaan;
50. Een volk, stijf van aangezicht, dat het aangezicht des ouden niet zal aannemen, noch den jonge genadig zijn.
51. En het zal de vrucht uwer beesten, en de vrucht uws lands opeten, totdat gij verdelgd zult zijn; hetwelk u geen koren, most noch olie, voortzetting uwer koeien nochkudden van uw klein vee zal overig laten, totdat Hij u verdoe.
52. En het zal u beangstigen in al uw poorten, totdat uw hoge en vaste muren nedervallen, op welke gij vertrouwdet in uw ganse land; ja, het zal u beangstigen in al uwpoorten, in uw ganse land, dat u de HEERE, uw God, gegeven heeft.
53.
En gij zult eten de vrucht uws buiks, het vlees uwer zonen en uwer dochteren, die u de HEERE, uw God, gegeven zal hebben; in de belegering en in de benauwing, waarmede uw vijanden u zullen benauwen.
54. Aangaande den man, die teder onder u, en die zeer wellustig geweest is, zijn oog zal kwaad zijn tegen zijn broeder en tegen de huisvrouw zijns schoots, en tegen zijnoverige zonen, die hij overgehouden zal hebben;
55. Dat hij niet aan een van die zal geven van het vlees zijner zonen, die hij eten zal, omdat hij voor zich niets heeft overgehouden; in de belegering en in de benauwing,waarmede uw vijand u in al uw poorten zal benauwen.
56. Aangaande de tedere en wellustige vrouw onder u, die niet verzocht heeft haar voetzool op de aarde te zetten, omdat zij zich wellustig en teder hield; haar oog zalkwaad zijn tegen den man haars schoots, en tegen haar zoon, en tegen haar dochter;
57. En dat om haar nageboorte, die van tussen haar voeten uitgegaan zal zijn, en om haar zonen, die zij gebaard zal hebben; want zij zal hen eten in het verborgene,vermits gebrek van alles; in de belegering en in de benauwing, waarmede uw vijand u zal benauwen in uw poorten.
58. Indien gij niet zult waarnemen te doen al de woorden dezer wet, die in dit boek geschreven zijn, om te vrezen dezen heerlijken en vreselijken Naam den HEERE uwGod;
59. Zo zal de HEERE uw plagen wonderlijk maken, mitsgaders de plagen van uw zaad; het zullen grote en gewisse plagen, en boze en gewisse krankten zijn.
60. En Hij zal op u doen keren alle kwalen van Egypte, voor dewelke gij gevreesd hebt, en zij zullen u aanhangen.
61. Ook alle krankte, en alle plage, die in het boek dezer wet niet geschreven is, zal de HEERE over u doen komen, totdat gij verdelgd wordt.
62. En gij zult met weinige mensen overgelaten worden, in plaats dat gij geweest zijt als de sterren des hemels in menigte;
omdat gij der stem des HEEREN, uws Gods,niet gehoorzaam geweest zijt.
63. En het zal geschieden, gelijk als de HEERE Zich over ulieden verblijdde, u goed doende en u vermenigvuldigende, alzo zal Zich de HEERE over u verblijden, uverdoende en u verdelgende; en gij zult uitgerukt worden uit het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.
64. En de HEERE zal u verstrooien onder alle volken, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde; en aldaar zult gij andere goden dienen, die gij nietgekend hebt, noch uw vaders, hout en steen.
65. Daartoe zult gij onder dezelve volken niet stil zijn, en uw voetzool zal geen rust hebben; want de HEERE zal u aldaar een bevend hart geven, en bezwijking derogen, en mattigheid der ziel.
66. En uw leven zal tegenover u hangen; en gij zult nacht en dag schrikken, en gij zult van uw leven niet zeker zijn.
67. Des morgens zult gij zeggen: Och, dat het avond ware; en des avonds zult gij zeggen: Och, dat het morgen ware; vermits den schrik uws harten, waarmede gij zultverschrikt zijn, en vermits het gezicht uwer ogen, dat gij zien zult.
68. En de HEERE zal u naar Egypte doen wederkeren in schepen, door een weg, waarvan ik u gezegd heb: Gij zult dien niet meer zien; en aldaar zult gij u aan uwvijanden willen verkopen tot dienstknechten en tot dienstmaagden; maar er zal geen koper zijn.

En hoe de schriftgeleerden de Wet hebben vernietigd.
Romeinen 3:28. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Galaten 5:18. Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
Matth�us 7:1. Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Romeinen 6:14. Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Lukas 7:50. Maar Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede.
Matth�us 12:37. Want uit uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en uit uw woorden zult gij veroordeeld worden.
Galaten 2:16. Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Lukas 6:37. En oordeelt niet en gij zult niet geoordeeld worden verdoemt niet, gij zult niet verdoemd worden laat los en gij zult losgelaten worden.
Romeinen 2:1. Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen.

Nu heb je goedgepraat wat verboden was. Zo zijn jullie, jullie volgen altijd wat jullie leuk vinden en de belangrijke dingen laten jullie weg en verdraaien het. De oude testament hebben jullie hellemal achter jullie geworpen. Jezus zei dat hij niet gekomen was om de WET te verwijderen. Maar met de woorden hierboven, 'Oordeel niet' heeft hij de hele Wet vernietigd. Waarom houdt niemand van jullie zich aan de Wet? Doodstraf voor dieven, doodstraf voor elke vloeker, doodstraf voor wie zijn vader slaat, doodstraf voor degene die zondag niet in de kerk is, doodstraf voor iedereen die op zondag een vuur aansteekt. Deze wereld zou een hel worden, als jullie je aan die vervalsde wet zouden houden.

Jeremia 8:8. Hoe durven jullie te zeggen, 'Wij zijn wijzen, wij hebben de wet van de HEER'? De pen van de schrijvers heeft hem vervalst.

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2005 om 11:10
Als Gods beloofde verlosser uit mijn volk geboren moest worden had ik me ook aan alle reinheidswetten van Mozes moeten houden. Maar het is al gebeurd.

Wil je begrijpen waarom wij niet meer alle wetten van Mozes gebruiken, dan moet je eerst het Oude Testament van de Bijbel begrijpen. Ik zal je even een korte samenvatting geven van mijn visie op het Oude Testament.


Anne's beknopte uitleg van het Oude Testament

De eerste mensen leefden in harmonie met God. Er bestond een hechte band tussen hen en God. Ze leefden echt voor Hem en met Hem, en wilden niet anders, zoals twee geliefden zich ook vrijwillig helemaal aan elkaar kunnen geven. Maar ��n voor ��n vielen deze mensen door Satans verleiding voor zelfzucht. Ze wilden niet meer helemaal leven voor God, en de hechte band tussen mens en God werd afgesneden met de dood als gevolg. *

Maar God zei tegen Eva: "Jouw nageslacht zal het kwaad (Satan) overwinnen en vernietigen." *

Ze krijgt een zoon: Abel, een man die oprecht God diende. Maar Satan verleidt zijn broer Ka�n hem te doden. * God begint opnieuw met een latere zoon van Eva: Set. *

Uitendelijk is bijna het hele nageslacht van Set gewelddadig en slecht. * Satan is tevreden en Gods geest wijkt nog meer van de mensen. * God besluit dit geslacht niet verder te laten leven en begint opnieuw met Noach en zijn familie. *

Maar ook Noachs nageslacht groeit uit tot een opstandig volk, wat zich uit in een bolwerk van afgoderij: de toren van Babel. God belet de voltooiing ervan door verwarring te scheppen. * God begint opnieuw met Abraham.

God belooft Abraham dat door hem alle volken van de wereld gezegend zullen worden. * Hij is echter al oud en zijn vrouw is onvruchtbaar. * Hongersnood drijft hem naar Egypte. Toch krijgt hij een zoon Iza�k.

Ook Iza�ks vrouw blijkt in eerste instantie onvruchtbaar *, maar uiteindelijk baart zij een tweeling: Jakob en Ezau. De familie overleeft ondanks een nieuwe hongersnood.

God kiest Jakob uit. Satans poging hem te vermoorden door Ezau mislukt. * Jakob trouwt met Rachel, en ook zij blijkt onvruchtbaar *. Lange tijd later baart zij toch een zoon: Jozef.

Jozef wordt eerst bijna vermoord door zijn broers, daarna wordt hij toch verkocht als slaaf. * * Van slaaf in Egypte wordt hij onderkoning. * Jakobs gezin gaat in Egypte wonen en zijn nageslacht wordt talrijk ondanks de slavernij en kindermoord. ** Uiteindelijk bevrijdt God het volk uit Egypte.


Zie je al een beetje regelmaat? God zorgt ervoor dat de mensheid verlost kan worden door voor het nageslacht van Eva te zorgen en de Satan probeert dit steeds te vernietigen en te verleiden tot afkeer van God. In het hele Oude Testament gebeuren dingen die te maken hebben met de komst van de komende Verlosser. Daar is ook de wet van Mozes op gericht: dat dit ene volk geheiligd werd voor God totdat de Verlosser geboren zou worden.


Het volk wijkt later in de geschiedenis vaak af van deze wet en vervalt tot afgoderij. God straft streng, Hij weet immers wat er op het spel staat. Het volk keert steeds terug naar God, daartoe aangespoord door vele profeten die Gods boodschap overbrengen. Totdat uiteindelijk Maria geweldig nieuws krijgt: ze zal een zoon baren die tot in eeuwigheid koning zal zijn en Zoon van de Allerhoogste genoemd zal worden! *

Satan probeert zijn heerschappij te beletten en zorgt ervoor dat alle pasgeboren jongentjes door koning Herodes vermoord worden, maar het plan mislukt. * Jezus groeit op en onderwijst de mensen. Hij wordt inderdaad 'Zoon van God' genoemd. * * Meerdere malen probeert Satan hem nog te doden * *, want hij weet met wie hij te maken heeft. * *

Uiteindelijk lukt het Satan! Een enorme menigte opgezweepte mensen sleept Jezus voor het beste rechtssysteem van die tijd (vrouwe Justitia!)*, Hij krijgt desondanks een oneerlijk vonnis en wordt veroordeeld tot de meest vernederende dood. Zijn dood is een heftige gebeurtenis.* * Hier eindigt een tijdperk van Gods leiding om de mensen te verlossen van de macht van de Satan. Zijn volgelingen zijn teleurgesteld, Jezus was niet de Messias die ze zich voorgesteld hadden.

Maar drie dagen later brengen een groep vrouwen het nieuws: het graf is leeg! (Vrouwen telden in die tijd ook in het Romeinse rijk niet mee als getuigen. De ironie!) Jezus toont zich na zijn dood vele malen aan vele mensen. De teleurstelling van de leerlingen slaat om in een enorme overtuiging en ijver het nieuws te verspreiden. Alle puzzelstukjes vallen op hun plaats. * De geest van God is weer overvloediger dan ooit teruggekomen om in de mensen te werken. *, * Het nieuws verspreidt zich en Abraham is inderdaad alle volken tot zegen.

Dit is natuurlijk maar een klein beginnetje van de inhoud van de bijbel, en ik heb er mijn eigen visie op los gelaten. Ik sta dus open voor kritiek en aanvullingen.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 juni 2005 om 12:41
Dankje. :)

Ik heb er al rekening mee gehouden en zoveel mogelijk verwijzingen gegeven zodat hij alles in de bijbel kan nalezen. * ;)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.