Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De onwetendheid en onbegrip

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De onwetendheid en onbegrip
    Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:17

Ik heb zojuist een discussie gehad met Kimmie (een intelligente niet-moslima die dit forum regelmatig bezoekt) over de positie van de vrouw in de Islam.

Ik denk dat ze een openhartige dame is, die zich niet direct aangevallen voelt wanneer ik onze discussie hier plaats, als voorbeeld van miljoenen discussies over de hele wereld over dit onderwerp. Wij zijn hier slechts ��n van. 

Zij benadrukte naar mijn inziens passages over de verdeling van de erfenis en over de getuigenis van de vrouw.

"En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan ��n man en twee vrouwen van degenen, die je als getuigen aanstaan, zodat, wanneer ��n der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken". (Soerat al-Baqarah (2), aayah 282, interpretatie van de betekenis)
Ik vertelde haar vrouwen emotioneel en fysiek 'lichter' zijn dan mannen. Hierop gaf ze mij het volgende commentaar:

"Behalve op het fysieke vlak blijken vrouwen vaak de meerdere van de man. Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit, we moeten naar het individu kijken, niet naar het geslacht".

Voor mij is en was dit duidelijk. Dit was een opmerking dat berust was op slechts gissing. Uit het feit dat ze zich als vrouw aangevallen voelt, 'gokt' ze erop, dat de vrouw in de meeste gevallen vaak de meerdere van de man blijkt te zijn. Hierop dien je hoofdstuk 2, vers 282 dan ook aandachtig te bestuderen. Waarom, dien je jezelf af te vragen. Zie je nu in hoe de ene vrouw de andere indachtig dient te maken wanneer deze zich 'vergist'?

Vrouwen laten zich in 'in het algemeen' (uitzonderingen daar gelaten) leiden op emotionele gevoelens. Hier vinden we dan ook het wezenlijke verschil. De man laat zich meer leiden door het rationele, verstandige vlak.

Ik wees haar hier dus op en hierop wees ze mij dan weer op mijn woorden. Ik zei: "Het is rationeel wanneer wij de waarheid benadrukken dat de man en de vrouw niet gelijkwaardig zijn."

Ik zei hierop volgend dat ik hiermee niet bedoelde dat dit betekent dat een vrouw onrechtvaardig behandeld mag worden, natuurlijk niet.

Ik denk dat het een verkeerde interpretatie van het woord gelijkwaardig is. Ik denk dat velen denken dat het woord 'ongelijkwaardig' betekent dat een vrouw de man moet aanbidden of iets dergelijks. Dit is onzin.

Wat is er wel niet aan de hand met de denkwijze die er hier heerst? Onder 'ongelijkwaardig' versta ik on (tegengesteld) en gelijkwaardig (aan elkaars gelijken). Dus met andere woorden, ze zijn niet hetzelfde. Ze zijn niet met dezelfde eigenschappen geschapen. Lichamelijk en geestelijk. Punt. Wat valt er niet te begrijpen. Denkt men soms dat de vergelijking man/vrouw gelijk is aan de vergelijking blank/zwart? Nee, natuurlijk niet. Mern dient dan ook niet te spreken over vrouwenonderdrukking in de Islam, maar over 'mogelijke' vrouwenonderdrukking in een bepaalde cultuur.

Ik ben een Moslim, elhamdulillah. Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben. Ik voel me Nederlander, Turk en gelijk een moslim. Voor mij verloopt het prima, ik merk geen onderdrukking bij ons thuis. Het gaat daarintegen heerlijk bij ons thuis. Respect, liefde, elegantie, harmonie en deftigheid heersen bij ons thuis. Zie hoe wij als Nederlandse en Turkse de Islam toepassen en zie hoe wij leven. Dus voor mij is het duidelijk, het heeft met cultuur te maken, niet met godsdienst.

Sommigen voeren het uit onwetendheid verkeerd uit, tja.. dat is jammer. Dat ligt niet aan de Koran. Ikzelf lees dan ook de Koran afwisselend met een glimlach en een serieus gelaat.

Het voor mij duidelijk het woord van God. Echter, is de interpretatie soms onjuist. Begrip ligt natuurlijk altijd nog bij de mensen. Het woord is daar, het is aan de mensen deze te begrijpen. Dus wanneer iemand een commentaar wilt leveren, laat diegene dan ook eerst een zekere inspanning tonen om het te begrijpen. Het doet me dan ook pijn wanneer ik mijn medemens een kritische noot hoor zingen over de Koran, zonder dat ze het werkelijk aandachtig bestudeerd hebben.

Wa Selam�n Aleyk�m Wa Rahmatullahi Wabarakatahoe

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:44

Aangezien ik de opmerking van het topic verplaatsen te laat las, ga ik mijn reply even knippen en plakken. Inderdaad wel handig dat we er een nieuw topic voor openen.

�nder schreef:
Vrouwen zijn emotioneel 'lichter' en de Koran spreekt hier dan ook over.

"En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan ��n man en twee vrouwen van degenen, die je als getuigen aanstaan, zodat, wanneer ��n der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken". (Soerat al-Baqarah (2), aayah 282, interpretatie van de betekenis)

Ja, en dat vind ik complete onzin, maar dat snapte je al wel.  Alsof alleen vrouwen wel een emotioneel worden...

Quote:
"Behalve op het fysieke vlak blijken vrouwen vaak de meerdere van de man.  Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit, we moeten naar het individu kijken, niet naar het geslacht".

Een opmerking dat berust is op slechts gissen. Je 'gokt' erop, uit het feit dat je je aangevallen voelt, dat de vrouw in de meeste gevallen vaak de meerdere van de man blijken te zijn. Hierop dien je hoofdstuk 2, vers 282 dan ook aandachtig te bestuderen. Waarom, hoor je jezelf af te vragen. Zie je nu in hoe de ene vrouw de andere indachtig dient te maken wanneer deze zich 'vergist'? 

Nee hoor, dat heb k ooit in de krant ofzo gelezen: het ging over overlevingskansen in barre omstandigheden, psychische weerbaarheid, ...  Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Quote:
Vrouwen laten zich in 'in het algemeen' (uitzonderingen daar gelaten) leiden op emotionele gevoelens. Hier vinden we dan ook het wezenlijke verschil. De man laat zich meer leiden door het rationele, verstandige vlak.

Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Quote:
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je een antwoord willen geven, laat het dan een verstandig commentaar zijn. Hier toon je je dan aan, gelijkwaardig als de man te zijn. 

En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Quote:
Je pikt mijn volgende woorden uit mijn voorgaande stuk:

�nder: "Het is rationeel wanneer wij de waarheid benadrukken dat de man en de vrouw niet gelijkwaardig zijn."

Wanneer je doorleest volgt dit commentaar meteen met: "Hiermee bedoelen wij niet dat een vrouw onrechtvaardig behandeld mag worden, natuurlijk niet."

Dat heb ik idd gelezen, maar als je bv je dieren goed behandelt, wil het ook niet zeggen dat je ze gelijkwaardig acht.  Volgens mij haal je echter gewoon gelijkaardig en gelijkwaardig door mekaar.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:53

Quote: Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit voor beide geldt. Wanneer je echter over een overheersend gevoel spreekt, dan geldt het zo dat het rationele vlak voor mannen sterker is dan bij vrouwen en dat het emotionele vlak sterker geldt bij vrouwen. Natuurlijk laten we ons door beide leiden, het zou belachelijk zijn om te beweren van niet.

Quote: Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Natuurlijk zijn we gelijkwaardig kwa rechtvaardigheid. Maar je kunt toch niet de vrouw hetzelfde als de man zien? Beide zijn verschillende schepsels.

Quote: En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Sorry voor dat. Ik had dat beter niet kunnen zeggen. Ik wilde alleen benadrukken dat je wel met goede argumenten moet komen wanneer je iets belachelijk vindt.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 10:45
In eerste instantie geplaatst door �nder

Quote: Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit voor beide geldt. Wanneer je echter over een overheersend gevoel spreekt, dan geldt het zo dat het rationele vlak voor mannen sterker is dan bij vrouwen en dat het emotionele vlak sterker geldt bij vrouwen. Natuurlijk laten we ons door beide leiden, het zou belachelijk zijn om te beweren van niet.

Ja, maar de fout die je hier maakt, is dat je veralgemeniseert.  Om even een ander vb te geven: heel wat moslims worden als terroristen bekeken, gewoon omdat ze moslim zijn.  Die gedachte komt er op basis van een gemiddeld meer voorkomen van terroristen bij de moslims. 
Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken. 
Dan nog terzijde dat iets als rationeel of emotioneel denken nogal moeilijk meetbaar of statistisch uit te drukken is, en dat mannen wel degelijk evenveel emoties hebben, en er ook naar handelen, maar niet pers� laten merken dat ze handelen om die bepaalde emotie. Dat vrouwen makkelijker met emoties omgaan, wil niet zeggen dat we er meer hebben... 

Quote: Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Natuurlijk zijn we gelijkwaardig kwa rechtvaardigheid. Maar je kunt toch niet de vrouw hetzelfde als de man zien? Beide zijn verschillende schepsels.

Dat bedoel ik nu met die spraakverwarring rond gelijkwaardig en gelijkaardig.  Nee, we zijn niet hetzelfde, niemand is hetzelfde (geslacht is maar een miniem onderdeel van "anders zijn dan de ander"), maar we hebben wel dezelfde rechten en plichten.

Quote: En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Sorry voor dat. Ik had dat beter niet kunnen zeggen. Ik wilde alleen benadrukken dat je wel met goede argumenten moet komen wanneer je iets belachelijk vindt.

IK heb wat mij betreft mijn stelling prima beargumenteerd, nl: kijk naar het individu, en al die individu�n zijn gelijkwaardig.  Als je het niet met mijn argumenten eens bent, pak dan de argumenten aan.  Met zo'n stelling als hierboven verlies je nl veel krediet als discussiepartner, want zoals ik al zei 'die is behoorlijk seksistisch'.

Groetjes Kim

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 13:20

Ja, maar de fout die je hier maakt, is dat je veralgemeniseert.  
Om even een ander vb te geven: heel wat moslims worden als terroristen bekeken, gewoon omdat ze moslim zijn.  Die gedachte komt er op basis van een gemiddeld meer voorkomen van terroristen bij de moslims. 
Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken. 
Dan nog terzijde dat iets als rationeel of emotioneel denken nogal moeilijk meetbaar of statistisch uit te drukken is, en dat mannen wel degelijk evenveel emoties hebben, en er ook naar handelen, maar niet pers� laten merken dat ze handelen om die bepaalde emotie. Dat vrouwen makkelijker met emoties omgaan, wil niet zeggen dat we er meer hebben... 

Nee, dat is ook logisch. Je begrijpt het zelf niet of wel, Kimmie. Wetten zijn ook algemeen! Wat probeer je hier duidelijk te maken? Ik dacht dat ik met een intelligente dame te maken had. 

Voorbeeld: We hebben bepaalde wetten in de samenleving. De wetten zijn hierin veelal algemeen. Echter, wij krijgen voortdurend te maken met verschillende situaties en verschillende mensen. Ligt het dan aan de wetten? Nee, want de wetten zijn algemeen en om de verschillende situaties tot een rechtvaardig einde te laten komen hebben we dan ook een rechtbank.

Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken.

Ik begrijp dat je het goed bedoeld, maar dit commentaar slaat werkelijk nergens op. Een fout die moslims maken..? Dit is een wereldlijke probleem, hier hebben we immers allemaal mee te maken. Wat is dit frustrerend zeg, je spreekt zonder na te denken lijkt het wel. Alstjeblieft en nogmaal, denk twee maal voordat je een commentaar plaatst.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 13:36

Misschien denk ik gewoon te ver voor je?  Je lijkt me een beetje vastgeroest in je ide�en over vrouwen.  En je snapt blijkbaar niet dat het geslacht maar 1 van de vele dingen is die een persoon typeert.  Ga jij dus maar lekker de scheidingslijn trekken tussen man en vrouw, ik heb daar geen zin in, ik kijk wel naar de mens in kwestie. 
Als ik naar jou kijk, zie ik dan iemand die niet goed weet hoe een discussie aan te pakken op een normale manier, nl door het over standpunten te hebben, en niet -als je blijkbaar niet weet wat repliceren- de persoon in kwestie aan te vallen.  Maar maak je geen zorgen, dat is een veelvoorkomende kwaal op dit forum.

PS: Wetten hebben er weinig mee te maken hoor... Je kan een individu nl niet in wetten beschrijven.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:39
gelijkwaardig alle individuen dacht het niet mannen zijn sterker dus ik weet niet waar je het over hebt kimmie en vrouwen hebben zeker wel meer emotie waar heb je het over kijk maar in turkije B.V je moet niet alleen in nederland kijken
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:45

Je denkt te ver voor me? Oke, nu hebben we het punt van ridiculiteit bereikt. Wat een ongelooflijk kinderachtige opmerking zeg, verschrikkelijk. Ik denk dat het verstandig is om dan ook te stoppen met deze discussie.

Ik wil je niet aanvallen Kim, je zou eens moeten weten hoeveel zelfbeheersing het kost om in discussie te gaan met iemand die de Islam verwerpt. Vooral met een feminist als jou, die man en vrouw als gelijken ziet. Zie je dan niet waar een dergelijke denkwijze heengaat? 

Om een voorbeeld te geven. Vijftig jaar geleden diende een vrouw zich nog kuis en vroom te gedragen in dit land. Kijk nu eens, vooral met dit weer. Ik wend mij af wanneer ik een vrouw in schaarse kleding voorbij zie lopen. Ik kijk dan links en dan zie ik weer een dame met schaarse kleding. Dus ik besluit maar naar beneden te kijken, wat moet ik anders.

Ik probeer rustig mijn dagelijkse dingen te doen, maar wanneer ik op mijn trein wacht, merk ik dat ik door meiden fiet-fieuw nagefloten worden, vreselijk! Je zou eens moeten weten wat ik dan als moslimman voel. Wat gebeurt er met deze maatschappij? En niet alleen moslims he, nee zeker niet. Eerst waren het Joden en Christenen, nu zijn wij Moslims aan de beurt. Athe�sten willen dat wij langzaam verwerpen waar wij in geloven, totdat wij net als hun zijn. In de Islam is er een duidelijke taakverdeling van de man en de vrouw en men benadrukt dan ook dat de man het hoofd van het gezin is. Het hoofd, zeg ik. Waarom krijgt een man meer van de ervenis dan de vrouw? Juist, omdat hij verantwoordelijk is voor het gezin en zijn ouders.

Echter is het in Nederland zo dat regel A al is overtreden, waardoor regel B al niet meer toepasbaar is. De man wordt al niet meer als hoofdverantwoordelijke van het gezin gezien in Nederland, dus waarom zou de man meer moeten erven dan de vrouw. De ouders worden uit gemakzucht dan hup, zo in het bejaardenhuis gestopt. 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:46
jij begrijpt de islam niet omdat het niet   overal hetzelfde is als in EUROPA in europa is het zo dat mannen vrouwelijke dingen doen en vrouwen mannelijke dingen maar in andere landen is dit niet het geval dus is het nog steeds zo net als vroeger dat de vrouwen meer emotie hebben en de mannen minder en jij denkt met je gedachte alleen maar aan europa en nederland wie kan er nauw niet discussieren jij bekijkt dingen alleen maar vanuit je eigen gebied !!!!!!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 18:33

�nder, ik ben het helemaal met je eens dat deze onzin gestopt moet worden, ik heb geen zin om naar dit soort 'male chauvinist pig'-praatjes te blijven luisteren.  Of je het nu leuk vindt of niet, alle mensen zijn hier gelijkWaardig.  Dat het jouw tere sentimenten raakt als je vrouwen in westerse kledij ziet, of je ego gekwetst wordt als je niet het hoofd van je gezin wordt, is JOUW probleem.

Wie heeft er hier dan eigenlijk last van emoties?  Ik ben niet degene die zich moet 'beheersen' om een discussie te voeren, hoewel ik moet toegeven dat je me nu kwaad hebt gekregen.  Maar goed, je zou voor minder.

Nog een laatste raad: Grow up.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 18:38

In eerste instantie geplaatst door Murat

jij begrijpt de islam niet omdat het niet   overal hetzelfde is als in EUROPA in europa is het zo dat mannen vrouwelijke dingen doen en vrouwen mannelijke dingen maar in andere landen is dit niet het geval dus is het nog steeds zo net als vroeger dat de vrouwen meer emotie hebben en de mannen minder en jij denkt met je gedachte alleen maar aan europa en nederland wie kan er nauw niet discussieren jij bekijkt dingen alleen maar vanuit je eigen gebied !!!!!!

Het is ook jouw gebied hoor... Maar goed, om je even je zin te geven: ik spiegel me even aan landen waar ongelijkheid heerst... denkdenk... 
Conclusie (na ong 2 seconden): ik ben blij dat ik in het w-europa geboren ben, en als individu alle mogelijke kansen krijg; en misschien nog wel meer dat ik niet ergens woon waar ik moet doen alsof "jullie" type man (jij en �nder dus bv) het beter zouden weten en het beter zouden kunnen.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 00:35

Knap stukje werk Kimmie.  Ik betwijvel of ik zolang netjes de discussie had kunnen voeren.

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat iedereen gewoon gelijkwaardig is, met gelijke rechten en plichten.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 03:57
Types als kimmie en eelke eet ik als ontbijt. Helaas ben ik nog op 'vakantie'. Mijn reactie hebben jullie nog tegoed.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 04:00

Dank je 
Ik denk dat jij (en nog wat anderen) hier ook wel een goed voorbeeld geven van hoe het omgaan met vrouwen wel kan, nu ja dat doe je al in post. Ik krijg alleen een beetje het idee dat het water naar de zee dragen is, maar tja ...

Doei! Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 04:02

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Types als kimmie en eelke eet ik als ontbijt. Helaas ben ik nog op 'vakantie'. Mijn reactie hebben jullie nog tegoed.

Doen we hier nu al aan kanibalisme?   Geef mij maar een heerlijk bakje cornflakes en een stuk fruit, daar begin je je dag pas goed mee.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 04:59

Kimmie, je kritiek is nu wel gericht op mij, maar ik kan het toch niet helpen wanneer jij het niet met een Koranpassage eens bent? Ik probeer alleen maar de passages uit te leggen zoals dat naar mijn inziens bedoeld wordt.

En dan kom je met commentaar als grow-up, tja...? Volgens mij ben jij hier dan degene die kinderachtig doet.

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:10
In eerste instantie geplaatst door �nder

Kimmie, je kritiek is nu wel gericht op mij, maar ik kan het toch niet helpen wanneer jij het niet met een Koranpassage eens bent? Ik probeer alleen maar de passages uit te leggen zoals dat naar mijn inziens bedoeld wordt.

En dan kom je met commentaar als grow-up, tja...? Volgens mij ben jij hier dan degene die kinderachtig doet.

Misschien moet die koran-passage dan maar aangepast worden, zodat mannen en vrouwen gelijke rechten en plichten hebben. Naar mijn menig is het volledig achterhaald om mensen alleen op basis van geslacht in een hokje te stoppen. Een mens is toch veel diverser en unieker dan alleen die eigenschap. Ieder mens is uniek maar gelijkwaardig en op die gronden kun je niet anders dan de regels voor iedereen gelijk te maken. Op individuele basis kan een rechterlijke macht die unieke eigenschappen dan wel meewegen maar de basis kan niet anders de gelijkheid zijn.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:15
In eerste instantie geplaatst door �nder

Kimmie, je kritiek is nu wel gericht op mij, maar ik kan het toch niet helpen wanneer jij het niet met een Koranpassage eens bent? Ik probeer alleen maar de passages uit te leggen zoals dat naar mijn inziens bedoeld wordt.

Niet alleen dat, je leeft hier in een maatschappij waar gelijkwaardigheid een belangrijk gegeven is, het is zelfs wettelijk bepaald.

En dan kom je met commentaar als grow-up, tja...? Volgens mij ben jij hier dan degene die kinderachtig doet.

Omdat ik voor gelijkwaardigheid ben?  IK hoor het mezelf al zeggen "ik ben zo kinderachtig omdat ik geloof dat alle mensen gelijke rechten en plichten moeten hebben, omdat ik denk dat iedereen dezelfde kansen moet hebben, en discrimantie op basis van geslacht of-wat-dan-ook slecht is".  Vind je dat niet bijzonder surre�el klinken? Ik wel.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:18

Daarom geldt bijzonder ook boven algemeen, eelke. Niet alleen in de Koran, maar ook in het Nederlandse (& Belgische) wetboek.

Je spreekt dan wel over een aanpassen van een koranpassage, maar wie zijn wij om het woord van God aan te passen. Is het dan nog het woord van God? Nee, zeker niet. Denk je dat wij het beter weten dan God, die ons geschapen heeft en ons beter kent dan onszelf?

We moeten ons simpelweg aan de 'sharia' houden. Dit leven is dan ook een beproeving en God heeft ons dan ook geopenbaard dat we alleen met moeilijkheden te maken zullen krijgen. Wil je volledige gelijkheid ervaren, leef dan je leven als een ware dienaar van God en geniet vervolgens van het paradijs dat beloofd is aan de godvrezenden.

Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:33

Kijk Kimmie, nu doe je het weer. Je gaat cynisch doen en daardoor probeer je te provoceren. Dit bedoel ik met kinderachtig. Ik denk dat je, om de 'sharia' volledig te begrijpen, in een tijdje in een 'Islamitisch' land moet leven, waar een groot deel van de bevolking deze bewust of onbewust toepast.

In de Islam wordt de vrouw als een diamant gezien, daarom is het bepaald dat bepaalde rechten anders voor vrouwen gelden dan voor mannen. Zoals de 'hidjaab'. Ik denk dat jou reactie dan ook is dat de man dan ook maar een 'hidjaab' moet dragen of dat geen van beide deze moet dragen. 

Ik weet dat je uit oprechtheid streeft naar gelijkheid Kim, maar hoor jij wel eens iets over een man die op straat is verkracht door vier vrouwen? Het is gewoon het beste om deze passages te accepteren en te geloven in het feit dat God het beter weet dan ons. De gemiddelde mens heeft het inzicht niet om een verandering van denkwijze op lange termijn in te schatten of te zien. Het ��n leidt tot het ander.

Eerst dragen vrouwen geen hoofddoeken meer, daarna dragen ze korte rokken, daarna weer dragen ze een laag uitgesneden decollet� en vervolgens besluiten ze om naakt te poseren voor een tijdschrift. "Het is wel heel smaakvol gedaan hoor", wordt er dan gezegd. Is het ook smaakvol om duizenden mannen het tijdschrift met jou afbeelding in hun blik, in hun handen te zien en hun geslachtsdeel in hun andere? Vraag je dit af.

God weet het beter dan ons.

Terug naar boven
Eelke Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 mei 2005
Online status: Offline
Berichten: 283
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Eelke Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 05:40

In eerste instantie geplaatst door �nder

Daarom geldt bijzonder ook boven algemeen, eelke. Niet alleen in de Koran, maar ook in het Nederlandse (& Belgische) wetboek.

De wet staat bijzonderheden toe dat is wat anders. Door een bijzonderheid als "een vrouw is emotieel" of "een man is sterker" doe je vrouwen met karakter en slappe mannen tekort in hun rechten. Door de wet algemeen te maken en bijzonderheden toe te staan kun je de wet anders uitvoeren bij slappen mannen en karaktervolle vrouwen.

In eerste instantie geplaatst door �nder

Je spreekt dan wel over een aanpassen van een koranpassage, maar wie zijn wij om het woord van God aan te passen. Is het dan nog het woord van God? Nee, zeker niet. Denk je dat wij het beter weten dan God, die ons geschapen heeft en ons beter kent dan onszelf?

Ik vind de regel uit de koran ouderwets en achterhaald. Als jij dat interpreteerd als "ik weet het beter dan God" dan moet je dat zelf weten. Die uitleg geef ik er echter niet aan.

In eerste instantie geplaatst door �nder

We moeten ons simpelweg aan de 'sharia' houden. Dit leven is dan ook een beproeving en God heeft ons dan ook geopenbaard dat we alleen met moeilijkheden te maken zullen krijgen. Wil je volledige gelijkheid ervaren, leef dan je leven als een ware dienaar van God en geniet vervolgens van het paradijs dat beloofd is aan de godvrezenden.

Ik wil NU volledige gelijkheid ervaren voor zover dat mogelijk is. En met de regels van de sharia zie ik ongelijkheid op onder andere het gebied van man/vrouw en gelovige/ongelovige.

Groet, groet Eelke

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 juni 2005 om 06:14
In eerste instantie geplaatst door �nder

Kijk Kimmie, nu doe je het weer. Je gaat cynisch doen en daardoor probeer je te provoceren. Dit bedoel ik met kinderachtig. Ik denk dat je, om de 'sharia' volledig te begrijpen, in een tijdje in een 'Islamitisch' land moet leven, waar een groot deel van de bevolking deze bewust of onbewust toepast.

IK leef hier (en gelukkig maar).  Wat cynisme betreft, je zou van minder.  Maar goed, je snapt al wel dat ik gelijkheid helemaal niet kinderachtig vindt.

In de Islam wordt de vrouw als een diamant gezien, daarom is het bepaald dat bepaalde rechten anders voor vrouwen gelden dan voor mannen. Zoals de 'hidjaab'. Ik denk dat jou reactie dan ook is dat de man dan ook maar een 'hidjaab' moet dragen of dat geen van beide deze moet dragen. 

Ik ben mezelf, geen diamant, ik hoef dus geen kluisje om me heen.  Hoe kan je onmogelijk een mens van vlees en bloed vergelijken met een kille, dode steen?  Die laatste zin lijkt me trouwens wel wat

Ik weet dat je uit oprechtheid streeft naar gelijkheid Kim, maar hoor jij wel eens iets over een man die op straat is verkracht door vier vrouwen? Het is gewoon het beste om deze passages te accepteren en te geloven in het feit dat God het beter weet dan ons. De gemiddelde mens heeft het inzicht niet om een verandering van denkwijze op lange termijn in te schatten of te zien. Het ��n leidt tot het ander.

Nee, maar dat er zulke kl**tzaken rondlopen, is geen reden dat ik me moet gaan verstoppen om dat ik (stel je s voor) een vrouw ben...  Het is wel een reden om die mannen in kwestie een dikke straf te geven, en proberen de mentaliteit van sommige mannen (waaronder de jouwe) te veranderen.  Je merkt bv aan Eelke dat het helemaal niet zo moeilijk is om vrouwen als gelijkwaardig en volwaardig te zien.  Door op zo'n manier over vrouwen te denken, help je veel sneller dit soort onzin de wereld uit, dan door vrouwen te verstoppen.

Eerst dragen vrouwen geen hoofddoeken meer, daarna dragen ze korte rokken, daarna weer dragen ze een laag uitgesneden decollet� en vervolgens besluiten ze om naakt te poseren voor een tijdschrift. "Het is wel heel smaakvol gedaan hoor", wordt er dan gezegd. Is het ook smaakvol om duizenden mannen het tijdschrift met jou afbeelding in hun blik, in hun handen te zien en hun geslachtsdeel in hun andere? Vraag je dit af.

Dat is toch hun keus?  Als jij het niet leuk, moet je er gewoon niet naar kijken.  Voila: probleem opgelost.

Doei Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:03

Dat is toch hun keus?  Als jij het niet leuk, moet je er gewoon niet naar kijken.  Voila: probleem opgelost.

Doei Kim

 

 

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 04:57
In eerste instantie geplaatst door �nder

Kijk Kimmie, nu doe je het weer. Je gaat cynisch doen en daardoor probeer je te provoceren. Dit bedoel ik met kinderachtig. Ik denk dat je, om de 'sharia' volledig te begrijpen, in een tijdje in een 'Islamitisch' land moet leven, waar een groot deel van de bevolking deze bewust of onbewust toepast.

In de Islam wordt de vrouw als een diamant gezien, daarom is het bepaald dat bepaalde rechten anders voor vrouwen gelden dan voor mannen. Zoals de 'hidjaab'. Ik denk dat jou reactie dan ook is dat de man dan ook maar een 'hidjaab' moet dragen of dat geen van beide deze moet dragen. 

Ik weet dat je uit oprechtheid streeft naar gelijkheid Kim, maar hoor jij wel eens iets over een man die op straat is verkracht door vier vrouwen? Het is gewoon het beste om deze passages te accepteren en te geloven in het feit dat God het beter weet dan ons. De gemiddelde mens heeft het inzicht niet om een verandering van denkwijze op lange termijn in te schatten of te zien. Het ��n leidt tot het ander.

Eerst dragen vrouwen geen hoofddoeken meer, daarna dragen ze korte rokken, daarna weer dragen ze een laag uitgesneden decollet� en vervolgens besluiten ze om naakt te poseren voor een tijdschrift. "Het is wel heel smaakvol gedaan hoor", wordt er dan gezegd. Is het ook smaakvol om duizenden mannen het tijdschrift met jou afbeelding in hun blik, in hun handen te zien en hun geslachtsdeel in hun andere? Vraag je dit af.

God weet het beter dan ons.

Hoi �nder,

ik wou even reageren op je post, want je zegt nu dus dat god het beter weet en altijd gelijk heeft. Waarom ben je dan uberhaupt deze discussie begonnen? Als iets voor jou al overduidelijk is, waarom begin je er dan een discussie over?

Groetjes Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 05:25
In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Hoi �nder,

ik wou even reageren op je post, want je zegt nu dus dat god het beter weet en altijd gelijk heeft. Waarom ben je dan uberhaupt deze discussie begonnen? Als iets voor jou al overduidelijk is, waarom begin je er dan een discussie over?

Groetjes Rahima


Salaam Rahima,

Dus jij denkt dat een mens het beter weet dan God?
God weet alles, en hij weet alles beter dan ons.

Beslama,

abd al Wadud

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 05:31
In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Hoi �nder,

ik wou even reageren op je post, want je zegt nu dus dat god het beter weet en altijd gelijk heeft. Waarom ben je dan uberhaupt deze discussie begonnen? Als iets voor jou al overduidelijk is, waarom begin je er dan een discussie over?

Groetjes Rahima


Salaam Rahima,

Dus jij denkt dat een mens het beter weet dan God?
God weet alles, en hij weet alles beter dan ons.

Beslama,

abd al Wadud

Ehh nee? Ik stel een vraag, en ik stel voor dat als je nieteens kan lezen je gewoon je mond dichthoud.

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 07:19
God heeft sowieso gelijk. Hij weet het sowieso beter. Het is de mens die moet zien wat van Hem komt. Een discussie starten erover heeft inderdaad geen zin, als mensen te koppig zijn om de feiten te doorzien. Maar er zijn ook mensen die openstaan voor waarheden. Alle wonderen zijn wetenschappelijk te bewijzen, denk ik zelf.

Zeg maar als ik het fout heb, want ik ben een mens en ik maak fouten, anders dan God.

Beslama,

abd al Wadud,

P.S. ik kan lezen, ik formuleer het alleen anders.
Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 07:56
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door �nder

Kimmie, je kritiek is nu wel gericht op mij, maar ik kan het toch niet helpen wanneer jij het niet met een Koranpassage eens bent? Ik probeer alleen maar de passages uit te leggen zoals dat naar mijn inziens bedoeld wordt.

Niet alleen dat, je leeft hier in een maatschappij waar gelijkwaardigheid een belangrijk gegeven is, het is zelfs wettelijk bepaald.

En dan kom je met commentaar als grow-up, tja...? Volgens mij ben jij hier dan degene die kinderachtig doet.

Omdat ik voor gelijkwaardigheid ben?  IK hoor het mezelf al zeggen "ik ben zo kinderachtig omdat ik geloof dat alle mensen gelijke rechten en plichten moeten hebben, omdat ik denk dat iedereen dezelfde kansen moet hebben, en discrimantie op basis van geslacht of-wat-dan-ook slecht is".  Vind je dat niet bijzonder surre�el klinken? Ik wel.

Beste kimmie,

Wat ik eerder begrijpen dat u een hoge opleiding hebt zelfs toekomstige arts.Een arts begint zijn therapie pas als de diagnose is gestelt, laat staan een prognose ... Dit zijn de normaal gaan van zaken in uw opleiding/beroep.

Het is opvallende dat je geen onderzoek deed over dit onderwerp. U valt allen maar in de reden. Als ik u (als vrouw) was had ik trots op het feit dat de islaam de oudeste document over de rechten van de vrouw heeft .

Les deze stukje en beschouw hem als cadeau van een moslim naar een niet moslim die gelijkwaardig zijn.

AUB:

MAN AND WOMAN ARE EQUAL IN THE QUR'AN

Do not covet what Allah has given to some of you in preference to others- men have a portion of what they acquire and women have a portion of what they acquire; but ask Allah for His bounty. Allah has knowledge of all things. (Qur'an, 4:32)

Anyone, male or female, who does right actions and is a believer, will enter the Garden. They will not be wronged by so much as the tiniest speck. (Qur'an, 4:124)

Know then that there is no god except Allah and ask forgiveness for your wrongdoing, and for the men and women who believe. Allah knows both your activity and your repose. (Qur'an, 47:19)

The men and women of the believers are friends of one another. They command what is right and forbid what is wrong, and perform prayer and give alms, and obey Allah and His Messenger. They are the people on whom Allah will have mercy. Allah is Almighty, All-Wise. Allah has promised the men and women of the believers Gardens with rivers flowing under them, remaining in them timelessly, for ever, and fine dwellings in the Gardens of Eden. And Allah's good pleasure is even greater. That is the great victory. (Qur'an, 9:71-72)

And those who abuse men and women who are believers, when they have not merited it, bear the weight of slander and clear wrongdoing. (Qur'an, 33:58)

This was so that Allah might punish the men and women of the hypocrites, and the men and women of the idolaters, and turn towards the men and women of the believers. Allah is Ever-Forgiving, Most Merciful. (Qur'an, 33:73)

Anyone who acts rightly, male or female, being a believer, We will give them a good life and We will recompense them according to the best of what they did. (Qur'an, 16:97)

Corrupt women are for corrupt men and corrupt men are for corrupt women, Good women are for good men and good men are for good women. The latter are innocent of what they say. They will have forgiveness and generous provision. (Qur'an, 24:26)

The men and women who give charity and make a good loan to Allah will have it increased for them and they will have a generous reward. (Qur'an, 57:18)

Men and women who are Muslims, men and women who are believers, men and women who are obedient, men and women who are truthful, men and women who are steadfast, men and women who are humble, men and women who give charity, men and women who fast, men and women who guard their private parts, men and women who remember Allah much: Allah has prepared forgiveness for them and an immense reward. When Allah and His Messenger have decided something it is not for any man or woman of the believers to have a choice about it. Anyone who disobeys Allah and His Messenger is clearly misguided. (Qur'an, 33:35-36)

On the Day you see the men and women of the believers, with their light streaming out in front of them, and to their right: 'Good news for you today of Gardens with rivers flowing under them, remaining in them timelessly, for ever.That is the Great Victory.' (Qur'an, 57:12)

Whoever does an evil act will only be repaid with its equivalent. But whoever acts rightly, male or female, being a believer, such a person will enter the Garden, provided for in it without any reckoning. (Qur'an, 40:40)

My Lord! Forgive me and my parents and all who enter my house as believers, and all the men and women of the believers. But do not increase the wrongdoers except in ruin!' (Qur'an, 71:28)

Now luister naar uw stemen en niet aan allah's woorden.

Terug naar boven
gawas Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 31 mei 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 235
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote gawas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juli 2005 om 08:01
Nog een ding het is opvallend en recente ontdekte (wonder)dat aantal woordjes man en vrouw in de koraan zijn gelijke .
Terug naar boven
tess Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2005
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tess Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 augustus 2005 om 09:10

Hmm.. ik kom een beetje laat op dit forum en dus ook laat in de discussie. Maarehm.. ik heb het idee dat jullie het meer met elkaar eens zijn dan jullie toe willen geven (corrigeer me gerust als ik het mis heb). Jullie erkennen namelijk allebei dat er wel degelijk verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Dit lijkt me ook geen enkel probleem toch? Dat maakt dat de vrouwen voor de mannen aantrekkelijk zijn en andersom.

De volgende vraag is echter, wat hebben deze verschillen voor effect op rechten? Zouden vrouwen onrechtvaardiger behandeld mogen worden, omdat ze anders zijn? Wederom denk ik dat het antwoord van jullie allebei 'nee' zal luiden.

Maar, wat Onder volgens mij zegt (nogmaals corrigeer me maar als ik het verkeerd begrijp) en waar ik het helemaal mee eens ben, is dat omdat mannen en vrouwen nu eenmaal andere wezens zijn, het ook vraagt om andere regels. Je kunt wel alle mannen verplichten een hoofddoek om te doen, maar geen vrouw die volgens mij opgewonden wordt van een man die te lang niet naar de kapper is geweest.

In het Westen zijn we er nogal dol op om mannen en vrouwen zoveel mogelijk gelijk te laten zijn en denken dat dit betekent dat mannen en vrouwen precies alles hetzelfde moeten kunnen. En vooral: dat ze zelf mogen weten wat ze doen. Dit kan je met elkaar afspreken als maatschappij en je er nog aan houden ook, maar wil dat dan ook direct zeggen dat dit het beste is? Dit is een nogal individueel standpunt. 'Ik wil kunnen doen wat IK wil en wat voor effect dat op anderen heeft boeit niet, want IK wil het.' 'IK wil een kort rokje aan, omdat IK dat mooi vindt en als mannen daar opgewonden van raak is het HUN schuld en heb IK er niks mee te maken.' Dit is niet alleen individualistisch, het is ook nog eens irreeel. Al je gedrag heeft effect op de mensen om je heen. En om zo prettig mogelijk met elkaar te kunnen leven, zou het misschien zin hebben om rekening te houden met elkaar. Joh, dan toch niet dat korte rokje bijvoorbeeld. Lekker belangrijk, je bent heus niet minder vrouw als je geen kort rokje aanhebt. Maar je zorgt er in ieder geval wel voor dat je getrouwde (en andere) mannen niet het hoofd op hol brengt.

Dit is niet alleen een islamitisch standpunt, maar ook een christelijk standpunt (ik ben zelf christen). Niet alleen maar een grote mond hebben over jouw rechten en wat je zelf zo graag wilt, maar kijken hoe je de ander en de maatschappij kunt dienen. En mannen kunnen dat weer op hun eigen manier.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.