Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenLogboek van een twijfelaar

 Post Reply Post Reply Pagina  123 6>
Schrijver
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Logboek van een twijfelaar
    Geplaatst op: 25 juni 2005 om 15:45

Hallo mede-forumleden,

zoals jullie weten ben ik al een tijdje op zoek naar het ware geloof.
dit betekend niet dat ik niet geloof dat het christendom de waarheid is, maar dat ik het gevoel heb dat de islam wel eens de echte waarheid zou kunnen zijn.
doordat ik steeds weer opnieuw een topic opende ben ik op het volgende idee gekomen;

ik wil een logboek bij gaan houden. dwz; elke dag waarop ik wat kwijt wil zal ik in dit topic een stukje typen om jullie duidelijk te maken hoe ik me voel over dingen en wat ik zoal meemaak, maar ook voor welke keuzes ik kom te staan en met welke problemen ik te maken heb. ik hoop hiermee duidelijk te maken wat ik meemaak en welke moeiten en blijdschap ik op mijn weg tegenkom. hoe dit alles zal lopen weet ik niet, het kan dus zijn dat ik het ene moment een goed gevoel heb bij het christendom en t volgende moment een goed gevoel heb over de Islam, ik hoop binnen nu en een jaar tot een uiteindelijke beslissing te komen over wat ik nu eigenlijk echt wil!

ik hoop dat jullie dit met plezier zullen lezen en om voor de mensen die me niet kennen even duidelijk te maken wie ik ben, en voor de bekenden duidelijk te  maken op welk punt ik nu zit zal ik wat van mezelf vertellen;


wie is 1a2b3c nu eigenlijk?

1a2b3c is een jongen van ruim 18jaar. altijd al was ik geinteresseerd in de Islam/Jodendom maar nu heeft de Islam mn aandacht nog meer getrokken. ik zocht op het internet en kwam op dit forum uit.

ik opende een topic dat binnen de korste keren een groot succes bleek en de hulp kwam van alle kanten aangesneld, uiteindelijk werden de onderlinge discussies te groot en werd het topic gesloten, dit is een aantal maanden geleden. ik zocht in het wilde weg naar informatie en zoog alles in me op.

dit bleek echter niet de goede manier te zijn en ik raakte erg kortaf en gestressed en daarnaast; het begon me tegen te staan. ik trok me even terug van alles en ben later terug gekomen. dit keer werd het topic een minder groot succes maar misschien is dit wel goed geweest zodat ik niet weer in dezelfde fase terugviel. ik leerde 1 en ander over de 5zuilen van de Islam en er werd me aangeboden een moskee te bezoeken.

dit verzoek is nog niet ingewilligd omdat ik het nogal een grote stap vond met een onbekende naar een moskee te gaan terwijl ik me zo onzeker voelde.
in de tussentijd ben ik echter wel bij een moskee geweest maar zoals gezegd was deze gesloten en weet ik nog niet echt waar ik aan toe ben en wat zich daarbinnen afspeelt. ik heb via deze moskee (na telefonisch contact) wel een nummer gekregen van een man die me kan helpen met mijn vragen. met deze man wil ik in de toekomst zeer zeker contact gaan zoeken maar dit stel ik iig nog een aantal weken/maanden uit.

momenteel heb ik de eerste 100 verzen van de Quran gelezen en ik ben van plan die verzen binnenkort weer te lezen zodat ik niets over het hoofd zie. dit uiteraard via de nederlandse vertaling aangezien ik geen arabisch ken. ook besef ik dat de waarschijnlijke kern ligt in het wel of niet aanvaarden van Jezus als God's zoon. als er meer cruciale punten zijn dan zie ik die graag genoemd;)

momenteel is de dame in kwestie bezig me in contact te brengen met mensen die zich bekeerd hebben tot de Islam aangezien het mij zeer interessant lijkt te horen waarom ze deze keuze hebben gemaakt! ook heb ik een mailadres ontvangen van een jongeman die zich tot de Islam heeft bekeerd en ook met hem hoop ik zeker nog te spreken. wat er uit deze gesprekken voortvloeit (als ze plaats vinden) zal ik jullie zeker berichten...

hoe ik me momenteel voel?

niet erg sterk in mn eigen geloof, maar ook niet in de Islam. ik voel me lichtelijk moe en heb hard nieuwe energie nodig om verder te zoeken naar het ware geloof, welke dat ook mag zijn, en hierbij heb ik dan ook jullie steun nodig:) ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden wanneer ik 1 van jullie of misschien meerdere van jullie een PM stuur.
ik hoop ook dat ik kracht mag vinden om verder te zoeken en dat God me wil leiden op Zijn goede weg.

hoop met dit vrij lange intro jullie een duidelijk beeld te geven van wie ik ben en hoe de zaken er nu voor staan. ik hou jullie op de hoogte van alles en dit logboek zal regelmatig aangevult worden

mvg, 1a2b3c

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 01:39

ik moet zeggen dat mbt aanbidding de Islam een stuk beter is dan het christendom (persoonlijke mening). Ik verdiep me voornmelijk in de Islam omdat ik daar nog weinoig kennis van heb maar sla het christendom niet over en lees nog steeds bijbel, bid en ga naar de kerk, ook bezoek ik diverse christelijke sites en richt ik me zeker niet alleen op de Islam.

dus nu weer op naar de kerk;)

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 03:12

 hoi 1a2b3c.

ik vind het goed idee van je ,

ik hoop dat imaan (geloof)  snel je hart zal binnen treden

en je het mooie gevoel zult voelen  ,

ik blijf het lezen  en hoop op een dag dat ik  hier zal lezen

dat jij de sahada hebt gedaan ( ashado ana lailahilalah mohamed rasoelolaah)
 sterkte

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 03:29

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoellah,

Ik begrijp natuurlijk voor het zover is, moet je wel het een en ander weten over de islam en jouw Schepper, en het ook waarlijk lief hebben en koesteren met het hart, wil je dat jouw intenties zuiver en acceptabel zullen zijn tegenover Allah swt.
Daarom is kennis opdoen van groot belang, want Mohamed saws heeft gezegd:
"...en voor degene die op een weg van zoeken naar kennis gaat, zal Allah een weg naar het Paradijs makkelijk maken."

Ik wens je verder heel veel succes, en moge Allah je bijstaan in alles wat je doet!

Assalamoe Alaikoem

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 04:06

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

dat jij de sahada hebt gedaan ( ashado ana lailahilalah mohamed rasoelolaah)

gelijk mijn eerste vraag; is dit hierboven nou de shahada of dit;

�Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah, wa ash-hadoe anna Moeh�ammadan rasoeloe llaah�?

verder ben ik blij dat jullie dit idee waarderen, want ik zeg het eerlijk;
het is niet alleen om anderen die dezelfde twijfels hebben mijn weg duidelijk te maken, maar vooral ook om steun te vinden in de weg die ik ga, steun en motivatie om door te blijven zoeken is wat ik heel erg nodig heb.

ik heb een vraag, op dit forum staat ook de Quran en ik zou graag weten in welk gedeelte ik het scheppingsverhaal kan vinden, ik neem aan dat dit erin beschreven staat? dan kan ik het opzoeken en even doornemen:) alleen de aanduiding waar ik het vinden kan is genoeg:)

bij voorbaat dank
1a2b3c

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 05:03

Salaam,

beste 1abc tot en met z, die tweede is de shahada. Taqwaa heeft een beetje moeite met spelling zoals we al vaker gezien hebben.

Verder is islam "overgave", en overgave vindt je niet in boeken of op dit forum, zelfs niet in de moskee. Overgave vindt je alleen in je hart.

Lees de koran, luister naar je hart en dan hoef je geen beslissing te nemen; de beslissing neemt jou als je begrijpt wat ik bedoel.

Sterkte en vrede zij met jou,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 05:31
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

dat jij de sahada hebt gedaan ( ashado ana lailahilalah mohamed rasoelolaah)

gelijk mijn eerste vraag; is dit hierboven nou de shahada of dit;

�Ash-hadoe allaa ielaaha iella llaah, wa ash-hadoe anna Moeh�ammadan rasoeloe llaah�?

verder ben ik blij dat jullie dit idee waarderen, want ik zeg het eerlijk;
het is niet alleen om anderen die dezelfde twijfels hebben mijn weg duidelijk te maken, maar vooral ook om steun te vinden in de weg die ik ga, steun en motivatie om door te blijven zoeken is wat ik heel erg nodig heb.

ik heb een vraag, op dit forum staat ook de Quran en ik zou graag weten in welk gedeelte ik het scheppingsverhaal kan vinden, ik neem aan dat dit erin beschreven staat? dan kan ik het opzoeken en even doornemen:) alleen de aanduiding waar ik het vinden kan is genoeg:)

bij voorbaat dank
1a2b3c

  ja sorry dat bedoel ik ook  .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 05:32

dank je wel amier  dat je het even duidelijk hebt gemaakt .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 05:38
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

dank je wel amier  dat je het even duidelijk hebt gemaakt .

 plaag elkaar maar weer
heb je tekst gelezen taqwaa! "De christenen geven toe"
ik ben nog bij de eerste post aan het lezen en ben slechts halverwege maar het heeft me al erg gesterkt in de gedachte dat de bijbel niet klopt. ben van plan vanmiddag verder te gaan lezen.
tevens heb ik gepraat met een jongeman van dit forum en hij heeft me aangeraden eens met een voorlichter van de moskee te gaan praten toen hij hoorde dat ik daarmee contact heb gehad. dit ben ik dan ook zeker van plan en ik ga jullie absoluut op de hoogte houden

ps; ik word waarschijnlijk ook in contact gebracht met een echtpaar waarvan beiden toegetreden zijn tot de Islam. ik ben erg benieuwd naar hun verhaal en wie weet geeft me meer duidelijkheiden taqwaa, misschien is er commentaar op je spelling, dat neemt niet weg dat je me helpt, en dat is iets wat niemand kan ontkennen en iets wat ik zeer respecteer

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 06:18

hoi dank je wel   ik hoop datje vind waar je op zoek bent  .

echt dit komt diep uit mijn hart ik hoop binnen kort mijn broeder temogen noemen.

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 06:21
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

dank je wel amier  dat je het even duidelijk hebt gemaakt .

Graag gedaan zuster; we moeten elkaar een beetje helpen, nietwaar?

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 06:25
ASALAAMO3ALAIKOM JA ZEKER JAZAKALAAHOGYEER
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 10:42

Hallo 1a2b3c,

ik zluit me aan bij de woorden van hierboven, ook ik wens jou veel sterkte bij jouw zoektocht. Zoals onze broeder Amier al heeft gezegd; 'Overgave vind je alleen in je hart'

Allah zegt hierover ook: 030:030-  Wend dan jouw aangezicht naar de Godsdienst als een hanif (iemand die alleen Allah aanbidt). Volg de natuurlijke aanleg, die Allah in de mens geschapen heeft. Er is geen verandering in de Schepping van Allah. Dat is de juiste Godsdienst, maar de meeste mensen weten het niet.  

De bovenstaande vers geeft aan dat het de natuurlijke aanleg van de mens is om zich over te geven (Islaam verrichten) aan zijn Schepper, Allah. Er is geen verandering in die natuurlijke aanleg en deze is geschapen en onderdeel van de mens. Iemand die nog geen moslim is, zal die natuurlijke aanleg met hulp van Allah, vanzelf vinden en opvolgen, als hij hier met alle oprechtheid naar toe streeft. 

Ook zegt Allah in 7:172: En (gedenkt) toen jouw Heer het nageslacht van de Kinderen van Adam uit hun ledenen nam, en hen deed getuigen over zichzelf, (en Hij zei) �Ben ik niet jullie Heer?� Zij zeiden: �Jazeker, dat getuigen Wij.� Opdat jullie niet op de Dag van de Opstanding niet zullen zeggen: �Wij waren hieromtrent achtelozen.�

Dit vers zegt ons dat wij allemaal hebben getuigd dat Allah onze heer is en dat wij hebben getuigd dat Allah het recht heeft dat wij Hem alleen aanbidden op de wijze zoals Hij ons opdraagt. Deze getuigenis is gewist uit onze geheugens en daarom kunnen wij het ons niet meer herrinneren. 

Wat betreft jouw vraag over de verzen die over het scheppingsverhaal gaan. Zie voor de schepping van de Hemelen en aarde, hoofdstuk 41 vanaf vers 09 t/m 12.

Voor de schepping van Adam (vrede zij met hem) zie: hoofdstuk 2:29 t/m 2:39
Lees ook: vanaf 7:11 en verder tot ongeveer 60. Lees ook vers 15:25 t/m 15:50.
en 18:50 t/m 18:60, 36:60 t/m het einde, 38:70 t/m het einde.

Een van de inhoudelijke verschillen tussen de koran en de bijbel, is dat de Koran gedetailleerd spreekt over de Hemel en de Hel en haar bewoners, de mens tegenover zijn vijand de vervloekte en slechte satan, het zwakke plan van de vervloekte satan. Deze zijn beschreven in de bovengenoemde verzen. 

Ik zou je graag willen verwijzen naar een mooie website die de Islam vergelijkt met het Christendom en uitlegt waarom de Islam de juiste Godsdienst van Allah is. Ik denk dat je er veel aan zult hebben, alles wordt heel goed uitgelegd door een geleerde die vroeger een Christen was.

www.islamtomorrow.com en www.islamyesterday.com

De eerste link is tekst en uitleg, onder de tweede link zitten hele interessante  audio- en videobestanden van presentaties aan niet-moslims en reacties op vragen van niet-moslims. De video's zijn echt aan te raden en zullen je zeker helpen!

Sterkte. en Groet,

 

 

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 10:53

dank je

er is nog iets waar ik mee zit! ik twijfel of de liefde niet de grootste drijfveer is, ik voel me niet heel erg bevlogen om allemaal info in me op te nemen, maar voel een soort van rust over me die zegt dat het allemaal wel goedkomt, terwijl ik nog zoveel leren moet, ik ben bang dat als ik de stap maak ik mezelf wel met mn verstand aan God hecht maar niet met mn hart, of komt dit doordat ik daar zelf onzeker over ben? want toen ik vanmorgen de dingen van taqwaa las werd ikerg enthousiast en heb het gelijk met iemand anders gedeelt kwil gewoon dat ik er echt achter sta
vooral teksten als dat God in de bijbel zegt dat Hij 1 is, terwijl er in de kerken word gepraat over de 3-eenheid en dat er buiten God geen verlosser is waar er word gezegd dat Jezus zou zeggen; ik ben de weg en de waarheid e het leven, niemand komt tot de vader dan door mij. Dit is wat er door mensen over Jezus is geschreven dus of Hij dat zelf zei is onbekend. wat me ook tegenstaat is dat er 7boeken zijn geschrapt uit de bijbel terwijl in 1 van de laatste verzen van openbaringen staat dat dit niet mag

ik heb momenteel de gegevens van het echtpaar en ze weten dat ik hun misschien zal bellen en ze kijken er erg naar uit. ook heb ik nu het nummer van de voorlichter van de moskee en ook hem ben ik van plan te bellen ik heb echt t gevoel dat het allemaal wel goedkomt maar ik heb ook behoefte aan meer gevoel en gedrevenheid vanuit het hart! en ik moet zeggen, ik ben best blij dat ik meer t gevoel heb dat de Islam de waarheid is, zal het dan toch de liefde zijn die overheerst?

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 11:15

Je moet gewoon naar je hart luisteren en op basis van logica en je verstand de zaken onderscheiden. Vraag ook leiding aan Allah, vraag aan hem, O Allah, leidt mij naar Uw Godsdienst, laat me het Uw pad zien. Allah kent iedereen en hij weet alles.

Deze onzekerheid wordt ook door de Satan ingegeven. Hij weet dat je dichtbij de waarheid staat en hij zal er echt alles aan doen om je te demotiveren of te doen vergeten. Maar zijn plan is zwak en hij kan jou niet doen dwalen en hij heeft geen kracht. De mens heeft een keuze.

Het is heel goed dat je persoonlijk contact hebt met mensen die dezelfde weg al hebben doorlopen, zij kunnen je veel adviezen geven. En het is nog beter dat je contact neemt met de geleerde van de moskee. Mensen die een goede kennis hebben van de Koran hebben een veel wijsheid en kunnen je zaken veel beter uitleggen. 

Isa- Jezus (aleyhi assalaam) zou die zin gezegd kunnen hebben. Maar dit heeft hij dan gezegd tegen de Kinderen van Isra�l. Dit geldt niet voor de gehele mensheid, want er kwam nog een Profeet, namelijk Mohammad (salla Allahu aleyhi wassalam). Isa (aleyhi assalaam) heeft dit ook gezegd. Simpele vraag hierover; Hoe zit het dan met de mensen die voor Isa- Jezus (aleyhi assalaam) hebben geleefd? Die hebben nooit van hem gehoord. Waarom werd Musa-Mozes Isa- Jezus (aleyhi assalaam) dan naar de Kinderen Isra�ls gestuurd? Die moesten hem opvolgen, toen echter Isa Isa- Jezus (aleyhi assalaam) met de boodschap kwam dienden zij allemaal hem op te volgen.

 

 

 

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 11:21
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Het is heel goed dat je persoonlijk contact hebt met mensen die dezelfde weg al hebben doorlopen, zij kunnen je veel adviezen geven. En het is nog beter dat je contact neemt met de geleerde van de moskee. Mensen die een goede kennis hebben van de Koran hebben een veel wijsheid en kunnen je zaken veel beter uitleggen. 

Isa- Jezus (aleyhi assalaam) zou die zin gezegd kunnen hebben. Maar dit heeft hij dan gezegd tegen de Kinderen van Isra�l. Dit geldt niet voor de gehele mensheid, want er kwam nog een Profeet, namelijk Mohammad (salla Allahu aleyhi wassalam). Isa (aleyhi assalaam) heeft dit ook gezegd. Simpele vraag hierover; Hoe zit het dan met de mensen die voor Isa- Jezus (aleyhi assalaam) hebben geleefd? Die hebben nooit van hem gehoord. Waarom werd Musa-Mozes Isa- Jezus (aleyhi assalaam) dan naar de Kinderen Isra�ls gestuurd? Die moesten hem opvolgen, toen echter Isa Isa- Jezus (aleyhi assalaam) met de boodschap kwam dienden zij allemaal hem op te volgen.

ik ken de mensen niet persoonlijk ofzo hoor;) ik heb ze nooit gesproken, heb slechts hun gegevens ontvangen zodat ik contact kan zoeken:)
wat betreft het stukje daaronder; ik snap het niet helemaal, begrijp niet wat je precies bedoelt, zou je het me uit kunnen leggen?

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 12:55

ik weet dat het een 3 eenheid is, maar wanneer God zegt dat er buiten Hem geen verlosser is, dan betekend dat Hij God is. wanneer we dan toegeven dat we Hem samen met Jezus en de HG als 1 God zien verklaren we daarbij dus eigenlijk dat God niet 1 is maar 3. en dan klopt het toch niet meer?
dat Jezus namens God sprak oke, maar hij nam dingen voor eigen rekening, als dat al zo was aangezien het niet zeker is dat Hij die dingen zei. en ja je hebt gelijk dat dit met alle boeken zo is, maar de Quran is nooit veranderd, alleen vertaald maar het origineel moet je lezen als je moslim bent. je hebt gelijk dat het ook iets is waarin je moet geloven, maar dat vind ik steeds moeilijker remco, besef je dat wel? iets in me zegt me dat ik verder moet kijken, en als het echt het slechte/kwade was, zou God me er dan niet van weghouden? ik neem soms afstand maar keer steeds weer terug.

wat betreft je vraag of de veranderingen golden voor de gehele bijbel; geen idee! maar is het niet meer dan logsich dat er 1 boek neerdaalt die door de mens in stand word gehouden? God wist vanaf het begin af al dat de mens zondig was sinds ze de fout maakten in het paradijs. zou Hij dan niet een maatregel nemen om Zijn woord te beschermen?  zelfs als ik kijk naar de kerk dan lijkt het alsof men meer Jeuzs aanbid dan God zelf


ook wil ik nog dit zeggen; de Islaam kent een grotere en volledigere leefwijze en aanbidding van God dan het christendom. de mens is geschapen ter aanbidding van God, wat is dan beter? op diverse tijden je gebed verrichten, heilige plaatsen bezoeken en armenbelasting betalen, of bidden als het uitkomt en totaal geen verplichtingen hebben? ik weet dat daarover te discussi�ren valt maar ik neem als ik ik de kans krijg vanavond contact op met de personen die ik eerder noemde

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 12:59
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Het is heel goed dat je persoonlijk contact hebt met mensen die dezelfde weg al hebben doorlopen, zij kunnen je veel adviezen geven. En het is nog beter dat je contact neemt met de geleerde van de moskee. Mensen die een goede kennis hebben van de Koran hebben een veel wijsheid en kunnen je zaken veel beter uitleggen. 

Isa- Jezus (aleyhi assalaam) zou die zin gezegd kunnen hebben. Maar dit heeft hij dan gezegd tegen de Kinderen van Isra�l. Dit geldt niet voor de gehele mensheid, want er kwam nog een Profeet, namelijk Mohammad (salla Allahu aleyhi wassalam). Isa (aleyhi assalaam) heeft dit ook gezegd. Simpele vraag hierover; Hoe zit het dan met de mensen die voor Isa- Jezus (aleyhi assalaam) hebben geleefd? Die hebben nooit van hem gehoord. Waarom werd Musa-Mozes Isa- Jezus (aleyhi assalaam) dan naar de Kinderen Isra�ls gestuurd? Die moesten hem opvolgen, toen echter Isa Isa- Jezus (aleyhi assalaam) met de boodschap kwam dienden zij allemaal hem op te volgen.

ik ken de mensen niet persoonlijk ofzo hoor;) ik heb ze nooit gesproken, heb slechts hun gegevens ontvangen zodat ik contact kan zoeken:)
wat betreft het stukje daaronder; ik snap het niet helemaal, begrijp niet wat je precies bedoelt, zou je het me uit kunnen leggen?

Ik had het in alle haast opgeschreven en had al een vermoeden dat ik onduidelijk was.

 

Wat ik ermee bedoel is het volgende. Je hoort vaak de genoemde bijbelvers die christelijke mensen noemen als zij willen zeggen dat het Christendom de enige ware geloof is en enige weg is voor alle mensen. Het gaat om Johannes vers 6: Jezus zei: �Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

 

In johannes staan hierna de drie-eenheid, het zoonschap en de heilige geest beschreven. Er wordt valselijk beweerd dat Isa (elyhi assalaam) zei; Vraag in mijn naam en ook ik ben de vader en de vader is in mij. Er wordt gezegd dat er geen andere levenwijze is behalve de drie-eenheid en dat zij Jezus moeten aanbidden.

 

De vraag die ons het antwoord geeft hierover is: Hoe zit het dan met de mensen die v��r Isa-Jezus (aleyhi assalaam) hebben geleefd? Hoe zit het met de mensen in de tijd van Mozes, Noach, Jona, Abraham, Jakob, Jozef, Hoed, Job etc. Hoe hebben die mensen God kunnen aanbidden? Zij hebben nog nooit gehoord van de boodschap van de drie-eenheid en van de weg van jezus, hoe kan men dan zeggen dat dit de enige weg is?

 

De boodschap van Isa (aleyhi assalaam) was gericht naar de Kinderen van Isra�l. Isa heeft tegen de Kinderen van Isra�l gezegd dat de enige weg naar Allah via zijn weg en boodschap is. Deze basis boodschap was hetzelfde als alle andere profeten, namelijk, aanbidt Allah all��n zonder intermediairs en kom de geboden na. Iedereen van de Kinderen van Isra�l die van de weg van Isa (eleyhi assalaam) hoorde moest zijn weg opvolgen en de Indjeel (boek van Allah) accepteren als leidraad, een andere weg werd niet geaccepteerd.

 

De profeet Isa-Jezus (aleyhi assalaam) heeft tegen de Kinderen van Isra�l gezegd dat er nog een Profeet zou komen en dat zijn naam Ahmad zou zijn (Mohammad), hij zou alles vervolmaken en zijn boodschap zou gelden voor alle mensen op aarde.

 

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is! Vragen zijn natuurlijk altijd meer dan welkom.

 

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 13:12
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

De profeet Isa-Jezus (aleyhi assalaam) heeft tegen de Kinderen van Isra�l gezegd dat er nog een Profeet zou komen en dat zijn naam Ahmad zou zijn (Mohammad), hij zou alles vervolmaken en zijn boodschap zou gelden voor alle mensen op aarde.

 

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is! Vragen zijn natuurlijk altijd meer dan welkom.

het is duidelijk, als ik je goed begrijp bedoel je te zeggen; waarom werd er eerst verlangt dat de mensen slechts God volgeden als Hij later Zijn zoon zou sturen en opdracht zou geven ook die te aanbidden en te volgen, dit terwijl God alle aanbidding en trouw toekomt! dat is geloof ik een beetje wat je bedoelt toch? als ik het mis heb zeg je het maar

 

en om gelijk maar gebruik te maken van je aanbod, waar word er door jezus gezegd dat er na hem nog iemand zal komen? lijkt me goed om dat eens te lezen want ik weet wet dat Johannes dit heeft gezegd en daarmee doelde op Jezus maar niet dat Jezus dit heeft gezegd, zou je hier de tekst en het bijbelboek+vers voor me kunnen plaatsen? heel erg bedankt alvast

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 juni 2005 om 17:06

Precies! De boodschap van drie in ��n is geheel vreemd en niet in overeenstemming met de boodschap van alle Profeten v��r de tijd van Isa (aleyhi assalaam) Het is een totaal vreemde weg naar God toe, en dus niet de juiste. Zeggen dat de enige weg voor alle mensen via de drie-eenheid is, betekent dat je zegt dat alle voorgaande Profeten niet hebben opgeroepen tot de juiste weg en ��k niet de enige weg tot God hebben gevonden.

 

De Kinderen van Isra�l geloofden niet in Isa (vrede zij met hem), ondanks de vele mooie wonderen die hij verrichtte en vele bewijzen. Zij hielden vast aan de wet van Mozes, zonder enig recht. De enige weg voor hun was de weg die Isa bracht, geen andere weg werd geaccepteerd. En die weg was geen drie-eenheid maar all��n Allah aanbidden en het accepteren van Isa als boodschapper.

 

De latere Joodse mensen zeiden: Wij erkennen Isa (aleyhi assalaam) niet als Profeet, omdat hij beweerde de zoon van Allah te zijn. De leugen van de drie-eenheid werd gebruikt om niet te geloven, terwijl hun vaderen wel wisten dat hij dat nooit heeft gezegd en dit niet het motief was om niet in hem te geloven. Datzelfde proces herhaalde zich met de komst van Mohammed. Er waren ook Joden en Christenen die de bijbel goed kenden en in de bijbel lazen dat er een allerlaatste grote Profeet moest komen uit Arabi�.

 

Allah zegt daarom ook in de Koran tegen de christenen en de joden: Waarom redetwisten jullie over Ibraheem, terwijl de Thora pas n� hem werd geopenbaard, denken jullie dan niet na? Hij aanbad God rechtstreeks zoals Hij van hem vroeg en er was geen verschil tussen het evangelie en de thora en tussen joden en christenen. All��n de wil van Allah, alleen overgave, all��n Islaam.

 

Zie bijv: Deuteronomium 18:18-19 er zijn ook andere verzen,

 

15 Uit uw eigen broeders zal de HEER uw God een profeet laten opstaan zoals ik, naar wie u moet luisteren.

 

18 Ik zal uit hun eigen broeders een profeet laten opstaan zoals u. Ik zal hem mijn woorden in de mond leggen en hij zal hun alles zeggen wat Ik hem opdraag.

 

19 En van degene die geen gehoor geeft aan de woorden die hij in mijn naam spreekt, zal Ik rekenschap vragen.

 

20 Is er een profeet die zegt in mijn naam te spreken zonder dat Ik hem opdracht heb gegeven, of die spreekt in de naam van andere goden, dan moet hij sterven, die profeet.�

 

21 Misschien denkt u bij uzelf: �Hoe kunnen wij weten dat een woord niet van de HEER afkomstig is?�

 

22 Wel, als een profeet beweert in de naam van de HEER te spreken, maar wat hij gezegd heeft gebeurt niet en komt niet uit, dan is dat woord geen woord van de HEER, maar van die onbeschaamde profeet. Voor zo iemand moet u geen ontzag hebben.

 

Vers 18 zegt ons dat deze Profeet zal komen uit de broeders van de Kinderen van Isra�l. Hun broeders zijn de Kinderen van Isma�l. Ibraheem-Abraham had twee zonen Ishaq-Izaak en Isma�l. Izaak had een zoon Jakob die ook Isra�l werd genoemd. Iedereen die de bijbel heeft gelezen weet dit. Er staat niet vanuit jullie stam of vanuit jullie zonen of kinderen. Er staat vanuit jullie broederen, de zonen van Isma�l ofwel de Arabieren in Mekka.

 

Verder staat er, ik zal hem mijn woorden in zijn mond leggen en hij zal hun alles zeggen wat ik hen opdraag. Mohammad (vrede zij met hem) kon niet lezen noch schrijven, alle woordeb werden gereciteerd en werden in zijn mond gelegd.

 

Vers 21:Hoe kunnen wij weten welke woorden niet afkomstig zijn van Allah? Vers 22 zegt dat een ware profeet de toekomst voorspeld. Mohammad (vrede zij met hem) heeft vele voorspellingen gedaan, het is een hele waslijst.

 

Deuteronomium 33:2: Ibn Al-qayyim, een grote geleerde binnen de Islam noemde deze vers:

 

1 Dit is de zegen die Mozes, de man van God, voor zijn dood over de Isra�lieten uitsprak.

 

2 Hij zei:  �De HEER is van de Sinai gekomen, uit Se�r stralend over hen opgegaan, van het Parangebergte in luister verschenen. Ontelbare heiligen waren met Hem, machtigen gingen aan zijn zijde.

 

�De HEER is van de Sinai gekomen: Sinai is de berg waarop Musa-Mozes openbaring kreeg van Allah

 

uit Se�r stralend over hen opgegaan: Seir is een dorp nabij Jeruzalem, Isa kreeg openbaring in Jeruzalem.

 

van het Parangebergte in luister verschenen. Parangebergte is Mekka. Mohammed kreeg openbaring in Mekka.

 

King James Version: 2 And he said, The LORD came from Sinai, and rose up from Seir unto them; he shined forth from mount Paran, and he came with ten thousands of saints: from his right hand went a fiery law for them.

 

In de Koran wordt ook de berg Sinai genoemd en zweert Allah hierbij:

95:1- Bij de Vijg en de Olijf

 

95:2- Bij de Berg Sinai

 

95:3- Bij deze veilige stad (Mekka)

 

De moslimgeleerden hebben de bijbel goed bestudeerd en zagen dat Mohammad bij naam werd genoemd in de boeken. Zo quote bijv sheich al-zandaani diverse passages over Isaija in zijn boek, waarin Ahmad en Muhammad duidelijk staat. Deze passages kunnen wij tegenwoordig niet meer vinden in de bijbel. Sheich al-Hindi een bekende geleerde m.b.t. bijbelkennis, die het boek Izhaar ul-Haqq schreef (verkrijgbaar in Engels) zei dat de christenen de passages veranderden zodra zij hiervoor de kans kregen en dat het daarom zo is dat in de Islamitische boeken quotes en bijbelpassages te vinden zijn die niet meer terug zijn te vinden in de bijbel die wij nu kennen.

 

 

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2005 om 03:31
Salaam

Voordat ik begin wil ik de vaste zekerheid niet in een woordenruzie te vervallen, Remco, ok? Dank je wel.
Over die verschillende Quraans. Weet je, je zit niet zover van de waarheid. Er zijn inderdaad 7 verschillende Quraans. Maar, ze klinken qua arabisch anders, maar hebben exact dezelfde betekenis. Je moet niet denken dat moslims hier geen onderzoek naar hebben gedaan. Om een voorbeeld te geven. Je hebt de arabische woorden: miskiinan en masakiinan. Deze betekenen respectievelijk de 'armoedigen' en de 'armoedzaligen' (als je de uiterste vertalingen neemt van de woorden). In het arabisch is het nog minder verschilllend, alleen de symbolen veranderen, de letters niet! Dit voorbeeld is de uiterste verschil die je maar kunt vinden. Dit kun je taalkundig gezien nooit een verschil noemen omdat er overlapping plaatst vind zelf nadat de meest uiterste vertalingen zijn gebruikt. Laat ik je nooit meer op deze leugen betrappen, ok!? Trouwens, als er vanuit gaat dat mensen van die tijd niks onthielden, dan is dat ook een leugen. Want in die tijd weegde het woord zwaar bij arabieren, onthoudingstechnieken waren toen al in verre mate geperfectioneerd. Verkeerde aanname.
Over de 'complete' Bijbel, ik heb er echt documantaires over gezien. Maar zelfs de voorzichtigste conclusie kon men maken: sommige delen van de Bijbel zijn of door natuur of opzettelijk door mensen vernietigd. Ja ja, er zijn ook Quranen vernietigd, maar dat was nadat de officiele versie van al die Quranen was gemaakt. Klopt, die officiele versie die 14 eeuwen oud is bestaat (kun je ergens in Engeland vinden, ik heb de naam van de stad niet onthouden, kan londen zijn), maar de grondtekst van de Bijbel kan al niet meer compleet worden gevonden. Overigens, dat is mijn conclusie maar na het zien van documantaires en dergelijke.

1a2b3c, het enige wat ik jou kan zeggen is: Wens met heel je hart geleid te worden door God en twijfel daar niet aan. Dat is in ieder geval het feit dat ik lees bij iedere nieuwe moslim.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Ik ben ook maar een mens.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2005 om 04:57
Als we hier verder over gaan, kan dat misschien beter in een nieuw topic. Deze is vooral voor het logboek van 1a2b3c.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 juni 2005 om 06:21

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle

Beste 1A,2B,3C,

Moge Allah je de juiste weg laten bewandelen in je leven en Moge Hij jouw leiden Ameen. Misschien kun je ook steun vinden in de verhalen van mensen die zich al eerder hebben bekeerd ( o.a bekeringsverhalen)

Doe vooral veel doe3a ( smeekbeden ) dat God ( Allah) jouw zal helpen, begeleiden en zal leiden. Ik wens je veel Licht toe in je leven..

Veel succes en sterkte toegewenst,

Met Vriendelijke Groetjes,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 01:21
hallo mensen:) weer even een update, gisteravond heb ik de voorlichter van de moskee gebeld en ik heb een afspraak met hem staan op donderdagavond aanstaande, ben zeer benieuwd:) ik zal jullie zeker meedelen hoe het gesprek verlopen is

mn meisje heeft salaat-ul Istagarah voor mij verricht (zo heet dat heb ik me laten vertellen) . en ik ben benieuwd of dit ook voor mij tot een beslssing zal leiden, en taqwaa, ook al heb je die hele tekst gekopieerd, het blijft een goede tekst, elke avond lees ik er wel wat uit:)
 
ik hou jullie op de hoogte
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 03:20

Hoi 1a2b3c,

leuk dat je ons hier op de hoogte houdt.  Ik vind de redenen waarom mensen voor een bepaalde religie kiezen (in jouw geval) erg interessant.  Nogmaals succes, maar ik denk eigenlijk dat je jezelf goed genoeg kent om tot een goeie beslissing te komen.

Doei Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 03:45

1a2b3c  ik ben blij  dat je een afspraak hebt   ik kan niet wachten  wel vertellen hoe het was he .

 

en dank je wel  ik heb het  uit de gronden van mijn hart gedaan.

 


�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 03:56

Masha'Allah!! (wat God wil) Ik raak ontroerd van je verhalen. Ik ben zelf ook nl en bekeerd. Ik heb toendertijd ook in de knoop gezeten met mezelf over wat het nu moest zijn.. Het Christendom of de Islaam. En ik zie dat de dingen waar ik toen tegenaan liep, dat jij er nu ook tegenaan loopt. De keuze was voor mij toen duidelijk. Ik hoop dat het voor jou ook duidelijk zal worden welke religie je als eindbestemming neemt. Blijf oprecht zoeken, want God houdt van de oprechten.

Vrede zij met je..

Groetjes Khadidjah (vroeger heette ik Tara hehe )

PS. Heb je er wel eens over nagedacht over de stelling dat Jezus als god op aarde kwam om de zonden van de mensen te verlossen. Maar als dat zo is, wat is het nut van de Hel en het Paradijs dan nog? Wat is het verschil tussen goed en kwaad dan nog als toch alle zonden vergeven zullen worden?

En ook het feit dat er een heel gebed wordt gericht naar de moeder van Jezus, Maria. Terwijl zij eigenlijk maar een normaal mens was, wat niks voor iemand kan betekenen. Maar toch wordt er naar haar gebeden. Dit zijn innovaties in het Christendom waar ik toendertijd echt tegenaan liep. Maar Allah Leidt wie Hij wil en Hij laat dwalen wie Hij wil. Ik hoop dat Hij jou de waarheid schenkt.

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 04:12
maschalaah zuster
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 11:20

Assalamu alaikum,

ik ben ook heel benieuwd! Ik ben ongeveer zes, zeven jaar geleden ook naar de moskee gegaan. Niet omdat ik moslim wilde worden, maar omdat ik meer van de islam wilde leren dan wat ik in boeken las en wat ik van de moslims hoorde die ik kende. Ik kende wel vrij veel theorie, maar wat die "overgave" nou echt betekende wist ik niet. Ik dacht dat de imam mij wel kon helpen, en dat kon hij, masha Allah. Ik vroeg of hij me over de islam wilde leren, en hij nodigde me uit om iedere zondagavond langs te komen om te leren zolang ik zin had, prive. Na een aantal gesprekken besefte ik opeens dat ik allang geloofde en als ik dat niet zou getuigen, ik in feite tegen mezelf en mijn omgeving aan het liegen was. En toen heb ik de getuigenis (shahada) afgelegd. Ik kan je vertellen dat dat een van de meest heftige momenten van mijn leven was, echt waar.

Het is niet zomaar een of andere toverformule die je opzegt en hup, je gaat naar het paradijs. Met het afleggen van de getuigenis van overgave, islam, leg je bewust en openbaar je hele leven in de handen van de Schepper, van Allah, je hele hart en ziel. En dat voelde zo ongelooflijk... ik weet niet wat voor woorden ik daarvoor moet gebruiken. Het was in ieder geval een van de meest spirituele en intense momenten die ik ooit heb meegemaakt. God zij geprezen, alhamdulillah.

Maar genoeg over mij! Ik wil heel graag weten hoe het verder met je gaat. Hou ons op de hoogte!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2005 om 11:41
MASCHALAAH
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123 6>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.