Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Inleiding tot de studie van de Koran.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Inleiding tot de studie van de Koran.
    Geplaatst op: 08 juli 2005 om 10:47

Assalamu alaikum allemaal,

and now for something completely different...

een aantal maanden geleden vond ik via internet de titel van een boek dat "Inleiding tot de studie van de koran" heet, van Abdelillah Ljamai. Hij is een docent van mij, en toen ik de omschrijving van de inhoud van het boek las herkende ik de colleges over dit onderwerp (koranwetenschappen) die ik bij hem gevolgd heb. Maar nu dus in boekvorm! Meteen heb ik het via de uitgeverij besteld (  http://www.boekencentrum.nl/shopdetails.tpl?zoekveld=eqsku&a mp;zoekterm=11723&start=1&cart=11208379824609051  ). Op de website stond dat het een paar dagen kon duren, maar na twee weken gewacht te hebben besloot ik ze op te bellen. Wat bleek; het boek was nog niet verkrijgbaar, maar zodra het er was zouden ze het me opsturen.

Welnu, gisteren snuffelde ik in de plaatselijke boekhandel, en daar zag ik het boek op de schappen staan! Ik heb het meteen gekocht, ik had de hoop op mijn bestelling al opgegeven. En wat denk je dat er vanochtend met de post werd bezorgd.... juist, hetzelfde boek. Nu heb ik er dus twee.

Even kort over de inhoud, ik zal een stuk van de achterflap overschrijven:

"In dit boek wordt een aantal opvattingen van moslimgeleerden op een rij gezet. De auteur behandelt onder meer de volgende onderwerpen: de openbaring van de koran vanuir islamitisch perspectief, de indeling en rangschikking van de soera's, de verzameling van de koran (of de geschiedenis van de tekst), de Mekkaanse en Medinensische koransoera's, de verschillende leeswijzen van de koran en de exegetische vertaling van de koran (= tafsier. Amier red.)

Tevens geeft de auteur in dit boek een analyse van de wijze waarop moslimexegeten de koran trachten te begrijpen. Deze analyse vindt plaats aan de hand van een aantal exegetische methodes, zoals de "rechtgeleerde exegese", de "symbolische exegese", de "sociale exegese" en de "literaire exegese".

Deze inleidende studie van de koranbiedt zowel moslims als niet-moslims een helder beeld van het denken van moslimgeleerden over dit heilige boek, en van de verschillende wijzen waarop de koran wordt geinterpreteerd.

Tot zover de achterflap. Ik heb het boek gisteren en vandaag doorgelezen, en het is zeer de moeite waard voor iedereen die zich interesseert voor de verschillende vormen van tafsier en hun geschiedenis, en voor de heilige tekst in het algemeen. Het is 144 pagina's dik, kost ongeveer 16 euro en is goed leesbaar, dwz niet al te veel academisch taalgebruik (soms wel). Ik vind het een echte aanwinst, en een deur naar verdere verdieping in de genoemde onderwerpen. Zo, genoeg reclame gemaakt.

Waarom doe ik deze moeite, vraag je je misschien af. Nou kijk, normaal gesproken als ik een boek dubbel aanschaf (komt nogal eens voor, voornamelijk door mijn eigen ongeduld) geef ik het tweede exemplaar aan mensen waarvan ik denk dat ze er blij mee zullen zijn in mijn omgeving, of die er wat aan hebben.

Maar nu heb ik een ander idee: ik zou het tweede exemplaar van dit boek graag aan iemand van het forum willen geven. Gewoon, omdat ik relatief veel tijd hier doorbreng en omdat ik denk dat veel broeders en zusters hier veel van het boek zouden kunnen leren, en gewoon heel interessante stof is. Maar hoe pak ik dat aan?????

Ik wil het graag aan een moslim of moslima geven. Daar is het boek toch in de eerste plaats ook voor bedoelt. Maar wie? Hoe beslis ik wie het boekje krijgt? Ik dacht aan misschien een kwis zoals al eerder is geweest, en degene met de meeste antwoorden goed (of juist de meeste antwoorden fout) stuur ik het boek op. Of ik vraag hier gewoon: "wie wil?" en de eerste die reageert stuur ik het op. Of aan de jongste, of juist de oudste. Ik weet het niet...

Wie van jullie heeft een goed idee?!

Wassalam,

Amier.

 

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 11:06

salaam aleikom,

een getal van 2 cijfers in je hoofd houden. wie het dichtst bij dat cijfers zit mag hem krijgen.

Terug naar boven
sabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 54
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote sabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 11:45

Assalam walaikum wr wb. Amir

Ikke, wil het hebbe

En nu effe serieus. Waarom geef je het niet weg aan 1a2b3c. Na wat ik heb gelezen op die verkoop side, lijkt het boekje me zeer geschikt voor hem.  

Wassalam sabar

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 13:24

 

Ik vindt het een heel goed idee dat je het boek aan iemand wilt weg geven, tjah op welke manier. Misschien zou het goed zijn om het aan iemand te geven, waarvan jij denkt het nuttig zal zijn om het aan die persoon te geven. Anders kan je het door middel van een kwis doen (is ook een goed idee).  

Succes!

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 14:19

In eerste instantie geplaatst door Remco

Je kan mij proberen te bekeren met dat boekje 

Allah leid wie hij wil, moge Allah jouw hart openen voor de Islam.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Oegti-Muminiin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegti-Muminiin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 14:21

salaam

hoop het wel voor je !

salaam


"O Allah, Heerser van het Koninkrijk. U geeft de heerschappij aan wie U wilt en U ontneemt de heerschappij van wie U wilt. U maakt machtig wie U wilt en U vernedert wie U wilt.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 14:48

als ik het goed begrijp gaat het dus o.a over de "levensweg" van de Qu'raan?

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 16:26

Salaam alaikum,

het gaat over de zogenaamde "koranwetenschappen". Dat betekend dus over de verschillende vormen van tafsier (exegese / uitleg), de geschiedenis van de tekst, de verschillende leesstijlen (de "zeven stijlen"), de verschillende stijlen van bepaalde soera's (Mekkaans / Medinensisch) etc.

Ik zal er nog een nachtje over slapen. Heeft iemand nog een goed idee, aub let me know!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 07:42

is het geen goed idee om het aan de moskee te schenken?
ik weet niet of de moskee waar je heengaat een soort van bibliotheek heeft?
in dat geval kan iedereen die het wil er gebruik van maken

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 07:49
Ik heb een hele tijd terug een topic geplaatst over de al-Fath moskee die een bibliotheek wil openen..
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 09:51

Assalamu alaikum,

dank voor de sugesties allemaal. Ik ga het boekje niet aan de moskee geven hier, omdat ik dan weet dat er toch niet in gelezen gaat worden. Ik zal een kwisje bedenken en de winnaar stuur ik het boek op.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 187
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juli 2005 om 10:59

In eerste instantie geplaatst door Remco

Je kan mij proberen te bekeren met dat boekje  

een echte hollander wil zich zelf bekeren om iets gratis te krijgen.

grapje remco

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.