Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Negatief over de Islaam

 Post Reply Post Reply
Schrijver
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Negatief over de Islaam
    Geplaatst op: 10 juli 2005 om 19:07

zo ik heb jullie aandacht met deze titel;) nu mn vraag;

zouden alle niet moslims hier hun negatieve uitlatingen waarom ze nooit moslim zouden willen worden kunnen plaatsen? en alle moslims hun zaken waarvan ze zeggen; dit vind ik moeilijk in het geloof, want ik denk dat iedereen wel iets heeft wat soms lastig kan zijn.

niet om het geloof belachelijk te maken, daarvoor kennen jullie me denk ik inmiddels te goed. maar puur omdat ik benieuwd ben of ik die problemen als een probleem zie en of ik denk ze te kunnen doorstaan/overwinnen. misschien is dit een rare benadering, maar het leek me wel interessant, heb wel respect voor elkaars opmerking svp:)

bvd 1a2b3c

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 04:33

Assalamu alaikum,

nou, dan bijt ik de spits maar af. Wat ik persoonlijk soms moeilijk vind aan de islam zit hem vooral in de soenna. En dan met name die constructies in de sharia waarbij door ulema tijd nog moeite gespaard lijkt om tot een bevredigend oordeel te komen, door allerlei ahadith te combineren met eigen oordeelsvorming (idjtihaad). De moeilijkheid mijnerzijds zit hem erin om zo'n oordeel dan nog "de wet van Allah swt" te noemen, omdat Allah swt er weinig meer mee te maken lijkt te hebben. Bijvoorbeeld de kwestie over de niqaab (gezichtssluier). Of steniging bij overspel. Maar ook minder heftige zaken uit de sharia over sociale relaties en / of aanbidding. Ik heb er soms moeite mee dat als "Goddelijke wet" te erkennen, omdat het in sommige gevallen vooral gebasseerd lijkt op de opinie van mensen en niet op de openbaring van God zoals wij die kennen.

Ook heb ik soms moeite met de arrogante houding van schriftgeleerden ten opzichte van de gewone huis-tuin-en-keuken gelovige, maar ook ten opzichte van anderdenkenden en intellectuelen. Iemand wordt mijn inziens veel te gemakkelijk maar voor afvallige en kafir uitgemaakt, alleen omdat zijn / haar ideen niet altijd overeenkomen met de (in mijn ogen) soms gekunstelde dogma's van de orthodoxie. Schrifgeleerden die vaak meer in dienst van de regering van hun land (Saudi Arabie, Egypte enz.) lijken te zijn dan van de moslim gemeenschap.

Het is niet zo dat ik mijn hele geloof daar van af laat hangen, want mijn geloof is tussen mij en Allah swt en geen alim die daar iets mee te maken heeft, maar dat zijn wel soms knelpunten waar ik mee zit. Ik heb geen moeilijkheden met geloven zelf, alhamdulillah, alleen soms met diegenen die zich met mijn geloof willen bemoeien. Let wel, soms, ik ben absoluut niet verbitterd ofzo, anders zou ik ook niet hier op dit forum zijn.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 05:23
Hmmm, negatieve uitlatingen, ik kan er vast wel enkele vinden Maar nee serieus, het spreekt me gewoon niet zo aan. Ik vind islam net als alle geloven erg interessant om over te lezen of discussieren, maar gevoelsmatig doet het me weinig.
Moest het me wel wat zeggen (gevoelsmatig), zou ik waarschijnlijk over de negatieve punten kunnen heenkijken, maar zo dus niet.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 13:24

dank je kimmie en amier:)

amier: ik denk dat dat ook iets is waar ik als ik shahada zou doen veel over zal moeten leren, ik heb nog een lange leerweg te gaan, en zal altijd blijven leren. maar als je de Qu'raan leest en je weet 100%zeker dat iets niet haram is dan weet je iig dat je Allah(swt) je daarvoor zal belonen, en dat is toch een geweldige gedachte?

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juli 2005 om 13:26
Amin.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.