Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vraagje aan korankenner

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vraagje aan korankenner
    Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 03:26

In eerste instantie geplaatst door Paladin



...

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof binnen de Islam  je geen vragen mag stellen over de koran. Zie hierboven.

Beste Paladin,

wat mij opvalt is dat je in dit topic al meerdere vragen over de koran gesteld hebt, en dat op de meeste van die vragen toch echt een antwoord is gekomen. Of die antwoorden correct zijn of niet en of je je er in kan vinden of niet doet er niet toe, ik vraag me af hoe je erbij komt dat je binnen de islam geen vragen over de koran mag stellen.

Wat mij verder opvalt is dat je een vraag stelt, dat er een antwoord komt en dat je niet verder op het antwoord ingaat, of heel sumier, maar dat je meteen drie of vier nieuwe vragen komt. De antwoorden gaan nog verder op het probleem van vraag 1 en beginnen aan vraag 2, maar ondertussen stel jij alweer vraag 5, 6 en 7.

Als je nu rustig een vraag stelt, discusieerd tot die vraag is opgehelderd en vervolgens verder gaat met de volgende, dan geef je de forumbezoekers de kans een normaal antwoord te kunnen geven, of een normale discussie te voeren. Dus wat wil je eerst weten? Hoeveel engelen er zijn? Wat de positie van satan is? (in islam bedoel ik, niet in christendom), of Adam een supermens was? Wat "ondervragen" betekend in de aangehaalde soera? Of er profeten zijn geweest die de verandering van religies hebben gecorrigeerd? Wat de liefde van God betekend binnen de islam?

Begin bij het begin en probeer echt te lezen wat er gezegd wordt. En niet alleen de getypte letters; probeer je ook in te leven en het te begrijpen en, als je wilt, discussieer er over. Je conclusies mag je zelf trekken.

Succes!

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 05:25
In eerste instantie geplaatst door Paladin



Tjsa niet best mensen. Geen enkel antwoord.

Volgens mij waren er vroeger  tussen christenen discussies over het feit of de slang bij adam en eva werkelijk gesproken heeft of ..

Daar werd over gediscussieerd zonder dat ze onderling direct dachten  ;
aha die denkt dit dus hij gaat naar de ...

Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof binnen de Islam  je geen vragen mag stellen over de koran. Zie hierboven.




Waarom lieg je nou, Paladin? Wij beantwoorden jouw vragen toch wel. Jij moet gewoon geduld hebben en niet meteen conclusies gaan trekken. Jij mag Bill Gates vragen of hij een miljard vrijsteld voor onderzoeken naar fouten in de Koran. Ik zeg jou: alle mensen samen en alle technieken samen zullen geen fout kunnen vinden in de Koran.

Nou jouw vragen beantwoorden:




Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 05:34
Kan iemand uitleggen waarom God in de bijbel volgens de Koran fout beschreven staat.

Ik kan dat verklaren. Jezus heeft nooit gezegt dat hij God was of een 3-eenheid. Dat is wat de mensen ervan hebben gemaakt.

Wat is de mening van satan ;

Hij is waarschijnlijk blij. Blij dat de mens leugens volgt en hem dus volgt naar de hel. Hij is er om de mensen naar de hel te lokken, zei hij.

Waarom heeft God dan daarmee zolang gewacht.
Al die andere profeten hadden dat toch allang kunnen/moeten corrigeren ?

Sorry, ik raak de draad kwijt hier. Na Jezus komt Mohammed. Er zat niemand tussen. Alleen tijd. Wie had moeten corrigeren dat Jezus geen God was of onderdeel van de 3-eenheid?

Adam gaf  overal het goede antwoord op  !
Was Adam een supermens ?

Hij moest een paar namen onthouden en onderwijzen aan hun. Is dat SUPER? En zijn kinderen die op 6 jarige leeftijd te Koran uit hun hoofd kunnen. Dat is pas SUPER? Denk na man, voor je zo een wartaal gaat uitslaan. Een paar namen. Hoeveel namen ken jij? Hoeveel woorden ken jij? Denk je dat de mens niet in staat is om namen te onthouden?

Wat zou er gebeurt zijn als adam 1 vraag mist of 10 niet weet of  ....

Dat zou niet gebeuren. Het is een groot plan: Het bestaan. God wist al wat er ging gebeuren en Adam is een profeet.
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 06:48

Salaam  Amier/Abd ,


Waarom lieg je nou, Paladin? Wij beantwoorden jouw vragen toch wel. ..


Oh boy ; ben betrapt op een leugen ; zie je wel ik ben een waardeloze leugenaar

Dit compliment heb ik dan toch maar weer.


Maar serieus jullie hebben wel gelijk ; ben wel een beetje vragerig en ongeduldig.
Dan maar stapje voor stapje en dat antwoord boven water halen.

Toen God Adam had geschapen uit klei droeg Hij Adam op de namen van alle Engelen te leren. Toen Adam daarmee klaar was, riep God alle Engelen en Djinns erbij, en begon Hij Adam te ondervragen. Adam gaf overal het goede antwoord op. Hierop beval God de Engelen en Djinns te buigen voor Adam, als teken van respect.


Heb hierover de volgende vragen:
- Hoeveel Engelen en Djijnns waren er op dat moment ?

- En Adam gaf overal het goede antwoord op.
  De vragen die Adam gesteld kreeg betrof dat alleen de namen van Engelen?
  Het woordje overal wekt bij mij de indruk dat er meer vragen gesteld zijn.

En als ik vanavond geen antwoord heb dan
 (geintje)



Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 07:03
Heb hierover de volgende vragen:
- Hoeveel Engelen en Djijnns waren er op dat moment ?

Dat weet alleen God. God gaat niet in details treden. Waarom, als het toch geen doel had. Ik vind je vragen toch een beetje doelloes te vinden ..

- En Adam gaf overal het goede antwoord op.
  De vragen die Adam gesteld kreeg betrof dat alleen de namen van Engelen?
  Het woordje overal wekt bij mij de indruk dat er meer vragen gesteld zijn.

God had hem zelf onderwezen, dan vergeet hij niet. De beste onderwijzer.

En als ik vanavond geen antwoord heb dan
 (geintje)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 07:17
Toevoeging:

De namen betroffen al hetgeen dat was geschapen.

Als je vers 32 leest dan lees je dat de zaken werden voorgelegd aan de Engelen, maar zij wisten niet de namen ervan, omdat ze geen kennis hadden ervan en het niet van Allah hadden geleerd.


Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 14:12

Salaam,


3abd Arra7maan bedankt.

Zelf ook even een Koran erbij gepakt.
Aantallen engelen in de Koran kon ik zo vlug niet vinden.

Wel iets gezien met
vijf duizend.
Maar ik heb gezien dat het daar niet over gaat.
 Ab ; Kijk maar even of je ook ziet wat ik denk te zien.
Maar moet nu weg.

Koran : Boek 2 ?


29. Hij is het, Die alles, wat op aarde is, voor u schiep: daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vervolmaakte deze tot zeven hemelen, want Hij heeft kennis van alle dingen. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen,"zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten,terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."
31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."
32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.
33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"
34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.

Adam?   : iemand die �onheil zal stichten en bloed zal vergieten�
              : buitengewoon capabel; Allah geeft namen aan alle dingen
                en Adam kan dat onthouden.
              : Adam staat daardoor zelfs boven engelen ?
              : En wat is dit ? :
                
Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en
                 der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"

 

Ik zie hier : conflicten met  engelen ; iblies ; ongelovigen.
                   Een heel �bijzondere� Adam
                   Weet je ik heb hier bijna medelij  met de engelen ;
                   lees dat ze  Allah vragen of hij het zeker weet
                   Dat is teveel en dat  laat Allah die engelen goed voelen !
                    Adam wordt hier gebruikt om de engelen op hun plaats
                    te zetten.

Als ik het moet samenvatten  : ik zie hier geen harmonie / liefde .

 

Bijbel :

Genesis:
God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was.



18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens�

Ik zie hier een God die zag dat het zeer goed was.
Een God die bezorgd is om de mens.  (maakt een helper voor hem)
God die respect heeft voor de mens;
Hij brengt alle vogels en dieren bij de mens om te kijken welke naam ze zouden krijgen.

Ik zie hier : Harmonie.
                   Een Adam die ik herken.
                   Een God die behoedzaam met de mens omgaat.
                   Die benieuwd is welke namen Adam gaat geven.
                  
Als ik het moet samenvatten  : ik zie hier een liefdevolle God.

 

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 15:05
Paladin raad eens wat ik zie. Ik zie iemand die langzaam die Koran afkraakt en de bijbel roemt.

En Iblies staat opeens niet in de bijbel?
Dat conflict bestond opeens niet meer .
Wat doe je hier Paladin?

God had de engelen geschapen die al zijn bevelen opvolgen en hem lofprijzen, de djinns en daarna maakte hij Adam (vzmh).

En toen jouw Heer tot de Engelen zei: "Voorwaar, Ik zal op aarde een gevolmachtigde aanstellen," zeiden zij: "Gaat U daarop iemand aanstellen die daarop verderf zal zaaien en bloed zal vergieten, terwijl wij U roemen met Uw lofprijzing en wij U heiligen?" Hij zei: "Voorwaar, Ik weet wat jullie niet weten (2:30)

Wees blij dat er engelen zijn die voor JOU om vergeving vragen. Die JOU proberen te helpen. Die voor JOU huilen.

phoemma sawwaahoe wa nafakha fiehi min roehihi, wa dja'ala lakoema (a)s-sam'a wa (a)laabshaara wa (a)laaf idata qalielan maa tasj-koeroen(a)

Daarop volrooide Hij hem en blies in hem van de Ziel en Hij maakte voor jullie het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten. Weinig dankbaarheid tonen jullie! (32:9)


Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 15:19
Salaam

Neen, de mensheid zal onheil stichten en bloedvergieten. Lees beter. Ik geloof dat ook zoiets in de bijbel vermeld ware.
Buitengewoon capabel? Denk je nou werkelijk dat een maker van een computer (hardware) niet in staat zou zijn de software te beheersen? Denk je dan niet op die manier dat Allah niet in staat is Adam Zijn Kennis mee te delen?
De engelen hebben geen emoties voor zover ik weet, slechts het verstand Allah 100% te gehoorzamen. Dus Allah brengt helemaal niet de engelen op hun plaats (dat is ver buiten verband en duidelijk ver buiten jouw kennis, sorry dat ik het zeg). Wat denk je dat het is? Allah weet toch alles? Toch meer dan de gehele schepping bij mekaar?
Trouwens, als je de quraan nou echt bestudeerd kwam je op de volgende vers:

"Die schept en vervolmaakt," (85:2)

Dus alles wat Allah schept is vervolmaakt. Daar heb je dus geen extra referentie voor nodig in de bijbel om in de quraan te kunnen vinden.
Allah heeft dan geen duidelijke regels voor zichzelf gemaakt tegenover Zijn Schepping (en dus 'respect' toonnend)? Is Allah dan niet de Berouwaanvaarende/Helper? Heeft Allah niet de rest van de Schepping voor de mens gemaakt om er leering voor hem eruit te laten trekken?
Mascha Allah dat de Schepping niet geschapen is naar jouw visie. (Daarvoor moet je echt wel een God wezen wil dat goed aflopen).


Gaat deze discussie dan puur om de 'herkenning' die jij hebt over geloof? (Gezien jouw ongeduldigheid erg logisch).
Ik denk dus duidelijk dat deze topic echt niet die antwoorden verdiende. Als
daadwerkelijk jouw intentie niets anders is dan om christendom te 'zien' en islam te negeren.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 06:24
[QUOTE=Paladin]

Salaam,


3abd Arra7maan bedankt.

Zelf ook even een Koran erbij gepakt.
Aantallen engelen in de Koran kon ik zo vlug niet vinden.

Wel iets gezien met
vijf duizend.
Maar ik heb gezien dat het daar niet over gaat.
 Ab ; Kijk maar even of je ook ziet wat ik denk te zien.
Maar moet nu weg.

Koran : Boek 2 ?

[Quote]

Geen dank,

Ik leg mijn Godsdienst graag uit, omdat het een plicht voor eenieder is om dit zo goed mogelijk te doen. Zeker in dit geval, waar toch wel een aantal zaken verkeerd worden begrepen. Ik zal hierbij dus ook antwoorden in de hoop om de tekst een betere uitleg te geven, zodat deze goed wordt begrepen binnen de juiste context, namelijk de context van Barmhartigheid en Genade:

Het onheil stichten: �Ik zal een stedehouder op aarde plaatsen�- Ofwel ik zal de mensheid op aarde plaatsen, dus een khaliefa, zegmaar civilisaties die elkaar opvolgen. In vers 32 kan je lezen dat er staat: ��Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze�� Hoe kunnen de Engelen dan weten dat er mensen zullen zijn die onheil op aarde zullen stichten door de vraag te stellen? Dit betekent dus dat dit een wetende vraag is, de engelen spraken op basis van wat zij wisten geleerd van Allah. Het is ook nog eens de realiteit dat dit zou gebeuren, zoals we vandaag zien. Dit kan verder worden uitgelegd, maar ik beperk me slechts tot de vaststelling.  

Liefde: De Engelen probeerden het waarom van de bewoning op Aarde te snappen en dus niet of Allah het wel zeker weet. Het doel van het bewonen van de aarde is het aanbidden van Allah om te kijken wie beter presteert in goed gedrag. Allah legt het de Engelen uit en zegt tegen ze dat er onder de mensen ook Profeten, Goede mensen, Geleerden, Martelaren zullen bevinden, die allen het Goede zullen uitvoeren en die net zoals de Engelen Hem zullen Lofprijzen en Aanbidden. Allah kent de Geheimen van Hemelen en Aarde en laat aan de Engelen zien dat Adam de namen heeft geleerd en dat hij kennis kan opdoen over Allah en daarmee hem kan aanbidden en zijn geloof in Hem kan vergroten en zijn Liefde voor Allah kan vergroten. Er zullen dus mensen zijn die net als de Engelen, Allah zullen Lofprijzen . Allah legt die Liefde aan de Engelen uit en geeft ze kennis hierover.

Buitengewoon capabel: De mens is dus geschapen met een groot goed en is zeker capabel om kennis op te slaan. De ��n kan het beter dan de ander. Het is zelfs zo dat er mensen waren en nog steeds zijn wellicht, die over een fotografisch geheugen beschikken. De leermogelijkheden van de mens zijn groot en dit is ook bewezen bij het herinneren van de hadiths door de metgezellen.

Wat me opvalt in jouw stuk is dat de leercapaciteit in de bijbelse versie niet ter discussie door jou wordt gesteld. Het zelf bedenken van alle namen en deze vervolgens onthouden zou namelijk een grotere opgave moeten zijn volgens denk ik zo. Verder spreekt jouw stukje bijbel over de creatie van de vrouw en de liefde en barmhartigheid hierover, men kan ook een tekst uit de Koran halen om dit te bevestigen en zo op dit punt een goede vergelijking te maken. Er kunnen ook andere verzen aangehaald worden om de Barmhartigheid en Liefde verder te belichten.  

In de hoop het een en ander duidelijk te hebben gemaakt.

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 08:32


Ik zie iemand die langzaam die Koran afkraakt en de bijbel roemt.

Gaat deze discussie dan puur om de 'herkenning' die jij hebt over geloof?

 (Gezien jouw ongeduldigheid erg logisch).

.. jouw intentie niets anders is dan om christendom te 'zien' en islam te negeren ? ..

Voordat ik verder ga wil dit afspreken. We laten alleen de Koran en de Bijbel spreken. En we mogen best waardeoordelen uitspreken over wat we lezen maar we gaan niet op de man spelen.
Bespreken alleen de Bijbel(/Torah) /Koran en nemen die dan ook serieus.
Proberen dingen zoveel mogelijk letterlijk te nemen tenzij uit de context/overduidelijk blijkt dat het symbolisch bedoelt is.
Liever geen Arabische teksten; dat kost mij teveel tijd om te vertalen.

Deze discussie gaat inderdaad alleen maar over herkenning.
Beter is het leren �kennen� van de Schepper en zijn tegenstander.
Dit gaat echt niet zonder Koran.
Heel in het kort :  moslims zeggen dat de Bijbel vervalst/fouten bevat.
Mohammed spreekt namens God en heeft alles opgeschreven om ea te corrigeren. Echter de Christen en Joden denken daar anders over. Het hoe en waarom kan beter later. 

God/Allah leer je kennen door het lezen van Bijbel/Koran.
Interessant nu is om te zien wat er vervalst/verandert is.
Als je nu vergelijkbare stukjes uit de Bijbel en Koran naast elkaar legt
Dan kun je mooi zien waar vervalsingen/fouten/satan heeft toegeslagen.
Eigenlijk zou je dan, volgens moslims uit Koran, kunnen leren wie God werkelijk is.
Best wel leerzaam hoop ik.

De 2 stukjes die we hier bekijken slaan allebei  ongeveer op hetzelfde.
De schepping van Adam en schepselen en de situatie van God/Allah op dat moment. 

En de vraag �En Iblies staat opeens niet in de bijbel?�  

Een vergelijkbaar iemand staat een paar verzen later,  gaan we het later over hebben , ok ?


De engelen hebben geen emoties voor zover ik weet, slechts het verstand Allah 100% te gehoorzamen. 

Interessant ; 'k ga kijken of engelen gevoel hebben of  een soort robot zijn. Aanbidding door robots lijkt niet zinvol.
Dit moeten we uitzoeken als dat kan  ; maar niet alles tegelijk.

Neen, de mensheid zal onheil stichten en bloedvergieten. Lees beter. Ik geloof dat ook zoiets in de bijbel vermeld ware.

Ben ik gedeeltelijk met je eens.
In de Bijbel bestaat ook zoiets als de zondeval; en oude en nieuwe mens.
Maar als ik het letterlijk neem dan is Adam zondig (onheil/bloed vergieten)
geschapen nog voordat hij van de boom zou eten.
In de Bijbel  speelde dat na het eten van de vruchten van de boom.

Allah heeft dan geen duidelijke regels voor zichzelf gemaakt tegenover Zijn Schepping (en dus 'respect' toonnend)? Is Allah dan niet de Berouwaanvaarende/Helper?

Weet niet precies wat je bedoelt; heeft Allah geen karakter eigenschappen / mogen wij Allah niet beschrijven ?

31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."

Dus Allah brengt helemaal niet de engelen op hun plaats (dat is ver buiten verband

Toch denk ik dat we hier (zie het vette) een heel duidelijk conflict hebben tussen Allah en de engelen en djinn(s) en dat Adam door Allah wordt gebruikt om de engelen terecht te wijzen :

Ook ongelovigen waren zo te lezen al aanwezig voordat Adam geschapen was.
Wie waren de ongelovigen djinns/ engelen  ?

denk je dan niet op die manier dat Allah niet in staat is Adam Zijn Kennis mee te delen?

God geeft mensen kennis dat ben ik wel met je eens maar we hebben ook niet voor niks het geschreven woord.
Dat Adam alles moest onthouden kan misschien ook nog wel �
Maar ik vind het zo raar dat Allah dat dan niet doet om Adam kennis te geven maar meer om de engelen te dwingen om te zeggen :


32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.

Daarom moesten ze toch voor Adam buigen?

Weet je ook wat dit betekent  :


Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"

Zijn dit de woorden van Adam of van Allah  en tegen wie sprak hij.
Als Adam hier spreekt is hij dan  hoogmoedig ?
Wie is/zijn dat   : 
wat gij onthult en wat gij verbergt?"

Soms wordt Hij gebruikt om Allah aan te tonen en soms hoor ik Wij.
Wie is Wij dan ?

Allah legt het de Engelen uit en zegt tegen ze dat er onder de mensen ook Profeten, Goede mensen, Geleerden, Martelaren zullen bevinden, die allen het Goede zullen uitvoeren en die net zoals de Engelen Hem zullen Lofprijzen en Aanbidden

Weet je ook waar ?

het zelf bedenken van alle namen en deze vervolgens onthouden zou namelijk een grotere opgave moeten zijn volgens denk ik zo. Verder spreekt jouw stukje bijbel over de creatie van de vrouw en de liefde en barmhartigheid hierover, men kan ook een tekst uit de Koran halen om dit te bevestigen en zo op dit punt een goede vergelijking te maken.


Ben ik wel met je eens.
Maar de houding van God is zo anders. God laat de mens zelf beslissen hoe het mag heten. Hij is benieuwd wat de mens doet. Het lijkt wel of God zichzelf klein maakt voor de mens. Het lijkt alsof God de mens goed gezind is.
Bij Allah zie ik (tenminste in dat stuk) ; vereer mij; ik ben almachtig etc.
Er lijkt geen genegenheid te bestaan tussen Allah en Adam/de mens.

Met liefde heb ik het over hoe God met Adam omgaat.
Hij ziet dat Adam geen helper vond.
En maakte daarom een vrouw voor hem en bracht die bij hem.
Hier is God zorgzaam.
Weet jij nog een stukje te vinden die bij de schepping past.

 

 

 

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 09:03
Salaam

Jawel, Allah mag genoemd worden naar attributen die Hijzelf aanzichzelf heeft toegeeigend. Zoals vermeld in de Quraan. De djins waren geschapen voor de mens. En er waren ongelovigen onder de djins, zoals de engelen dat dus vermelden. Zij moesten buigen omdat het nog een  Heilige Schepping was van Allah. Allah hoeft engelen af te dwingen, zij doen het gewoon zonder weigeren, er is geen conflict als er niet geweigerd word. Verdere betekenis van deze vers zie ik niet en alleen Allah weet beter. Hij (Allah) had het tegen de engelen die de kennis over de mensheid niet bezitten.
Wij is de koninglijke 'ik' vorm ofwel de hoogste vorm van 'ik'.
Verder kan ik geen antwoord geven op uitleg die aghi Abd al Wadud gaf, want ik heb niet zijn inzicht op wat hij bedoeld (dus hij kan zichzelf wel beter aan jou uitleggen).

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 augustus 2005 om 11:44
Vrede ,

bedankt voor je antwoord Abdulkadir.
Weet ook wel  dat  Abd en 3ABD nog zullen reageren maar :
..... zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"

Voor het goed verstaan van dit stuk uit de Koran wil ik ook graag van andere moslim(s) horen :
Wie is Hij  en wie is gij en wat is dat  onthult en verbergt ?

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 augustus 2005 om 20:51
In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

El is de God van ondermeer Abraham.
Jullie noemen hen geloof ik Allah.
Ik zal de eerste regelvoor jullie vertalen.
El Shadai noemen jullie geloof ik allah akbaar of zoiets  God de Allerhoogste:-)
En nee ik zal deze woorden zeker niet gaan uitleggen.
Laat ze maar als een doodszwaard zweven boven allen die menen de woorden van god te kunnen misbruiken terwijl ze nooit  met hem  kennis gemaakt hebben.
 



Wat is er met je gebeurt Herne? Je klinkt zo eng

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 augustus 2005 om 21:01
In eerste instantie geplaatst door Paladin


Quote:

Waarom moesten engelen en djinns zich onderwerpen aan adam/mensen.

Toen God Adam had geschapen uit klei droeg Hij Adam op de namen van alle Engelen te leren. Toen Adam daarmee klaar was, riep God alle Engelen en Djinns erbij, en begon Hij Adam te ondervragen. Adam gaf overal het goede antwoord op. Hierop beval God de Engelen en Djinns te buigen voor Adam, als teken van respect.


Het zal wel een vertaalfout zijn; maar het woordje ondervragen

In de bijbel staat :
Quote:
Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten.  De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.

Dit lijkt niet echt op elkaar ; kun je dit verschil verklaren ?


Quote:

(God) zeide: "Wat belette u, u te onderwerpen, toen Ik u (dat) gebood?" Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. Gij hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen. (7:11-12)

 
Ik denkt dat ik het begrijp : onderwerpen slaat alleen op die buiging.
Verder staan engelen en djinns en mensen los van elkaar ?

Wat ik ervan snap is dat engelen hoger geplaatst zijn dan mensen. Blijf het raar vinden dat Allah eist van engelen en djins dat ze zich moeten onderwerpen aan adam. Wat een mens ook presteert.Omdat God verwacht dat je respect hebt voor alles wat leeft en niet leeft.En hierbij maakt het niet uit of iets beter is als het andere.

Quote:
En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. (51:56)



Is de mens waardevol in de ogen van Allah ?
Ik bedoel eigenlijk moet de 'liefde' van 1 kant komen ? Ja dat is de mens.....Dit is in mijn ogen een duidelijke dwaalvers.....Wie God kent weet wel beter hoe hij over ons denkt.

Je bedoelt dat de liefde alleen van God komt?


Slechts geschapen voor aanbidding ! ;
Heeft dat te maken met waardevol zijn of liefde  ?

Weet iemand ook het antwoord op die andere vragen.

God verwijst naar het feit dat men een mede mens niet als slaaf mag zien nog gebruiken.....Zou hij dan iemand zijn die dit zelf hanteerd,als hij dit nu juist de mensen wil bijbrengen dat dit niet hoord....? Ik dacht het niet....

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 02:51

In eerste instantie geplaatst door KORAN


29. Hij is het, Die alles, wat op aarde is, voor u schiep: daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vervolmaakte deze tot zeven hemelen, want Hij heeft kennis van alle dingen. En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen,"zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten,terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."
31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."
32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.
33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"
34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.



zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"


Weet je dit is een heel interresant stuk uit de Koran.
Hier zie ik tussen de regels door heel duidelijk wie hier aan het woord is.

Weet je wat mij opvalt ; zie hier veel moslims heel soepel teksten uit de Koran hanteren, roepen Koran is makkelijk ; logisch etc.

Ik heb een paar dagen geleden deze vraag hierboven gesteld aan moslims..
Alleen van Abdulkadir heb ik daarop een antwoord gekregen.

Ik ben hier niet gekomen om mensen te vernederen.
Heb ontzag voor God en denk een beetje te weten wie Hij is.
Heb zelf wel een verklaring voor dit stukje.
Aangezien Ik hier met een hoofdletter geschreven staat  en uit de context  mag je volgens mij aannemen dat Allah hier tot zijn engelen sprak.

Maar ik denk te weten waarom ik geen antwoord krijg.
Want het wringt hier een beetje.
Tenminste als je er vanuit gaat dat de Almachtige God hier tot zijn engelen spreekt.

Voordat ik verder ga wil ik moslims ruimte geven om te reageren.
Alleen op dit stukje wat we lezen uit de Koran.












Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 04:40

A3udu Bi-Allahi mina asajtaani arrajeem

Bismi-Allahi Arrahmaani Arraheem

Ik zal even antwoorden en de zaken proberen uit te leggen.

Maar als ik het letterlijk neem dan is Adam zondig (onheil/bloed vergieten) geschapen nog voordat hij van de boom zou eten. In de Bijbel  speelde dat na het eten van de vruchten van de boom.

Zou je een aantal verzen verder willen lezen, vanaf  35. De gebeurtenissen staan in chronologische volgorde. Het is Adam (aleyhi assalaam) die van de boom at en toen speelden de gevolgen pas. Allah is Alwetend, maar dat verandert niks aan de keuze van Adam en zijn vrouw (aleyhimu assalaam). Allah is alwetend en heeft kennis van alles wat zal geschieden en alles wat is vergaan. Er staat in vers 30, ��Voorwaar ik weet wat jullie niet weten��

indien gij in uw recht staat: Toch denk ik dat we hier (zie het vette) een heel duidelijk conflict hebben tussen Allah en de engelen en djinn(s) en dat Adam door Allah wordt gebruikt om de engelen terecht te wijzen :

Ook ongelovigen waren zo te lezen al aanwezig voordat Adam geschapen was. Wie waren de ongelovigen djinns/ engelen  ?

Ik zal een stedehouder op Aarde plaatsen, Khaliefa. De Engelen begrepen dat een Khaliefa betekent dat zowel het Goede als het slechte aanwezig zijn. Het rechtzetten van het verkeerde en het ombuigen naar het Goede door naties die elkaar opvolgen. Zij begrepen dat alle mensen bloed zouden vergieten en omdat zij Engelen zijn die niet zondigen zeiden zij; wij aanbidden U voor de volle 100% en Lofprijzen U O Allah.

In de Koran staat, Inn kuntum sadiqeen, en hiermee wordt een nadruk gelegd op hun kennis en absoluut zeker niet op of zij wel waarheidsgetrouw waren of dat er sprake is van enige gedachte en mogelijkheid van ongeloof vanuit de Edele Engelen. Dus er staat indien jullie waarachtig zijn van jullie uitspraak dat al mijn dienaren op aarde bloed zullen vergieten als jullie dus kennis hebben en hiervan wetend zijn en dat jullie O Engelen meer recht hebben op de bewoning op Aarde en jullie meer kennis hebben dan Adam en  dat alleen jullie mij zullen aanbidden en lofprijzen.

De Engelen laten vervolgens zien hoe hun voortreffelijke gedrag is. Het zijn Engelen die niet zondigen in hetgeen hen wordt opgedragen en uitvoeren wat hen wordt opgedragen. Zij bevestigen de kennis die zij niet hebben en zeggen; Subhanaka-Verheven bent U O Allah! ��Wij hebben geen Kennis behalve wat U ons onderwezen hebt� Dus, absoluut geen enkel sprake van een conflict, maar een Overgave aan Allah de Barmhartige!

Allah had al gezegd: ��Voorwaar ik weet wat jullie niet weten�� en bevestigde dit vervolgens door hier vervolgens te zeggen: �Zei ik jullie niet, dat ik het onwaarneembare van de Hemelen en de Aarde ken, en weet wat jullie openlijk doen en wat jullie plachten te verbergen�� Allahu Akbar vertelt vervolgens dat Hij de Alwetende is, Hij kent de Toekomst, Hij kent het Verleden, Hij weet wat elk schepsel denkt, Hij ziet alles-Hij ziet een zwarte mier op een zwarte steen in de het hulst van de nacht.

Er zullen onder de mensen ook Profeten, Heiligen, Martelaren, Goede mensen, Vrienden van Allah bevinden. Zij zullen Allah aanbidden net als de Edele Engelen, zij zullen Kennis opdoen en dichtbij Allah zijn in aanbidding en lofprijzing. Er zullen mensen zijn die Edel zijn en Kennis hebben en deze mensen hebben zeker recht op de bewoning op Aarde. Daarentegen zullen er ook mensen zijn die zondigen. Het Paradijs en de Hel zullen beiden goed gevuld worden.

Maar ik vind het zo raar dat Allah dat dan niet doet om Adam kennis te geven maar meer om de engelen te dwingen om te zeggen :

Allah had al gezegd dat Hij een bewoner op Aarde zou plaatsen.   

Wie is Hij  en wie is gij en wat is dat  onthult en verbergt ?

Hij is Allah de Alwetende, Hij weet alles wat in de Hemelen en op Aarde plaatsvindt, en Hij weet dus ook het verborgene over hoe het zit met zijn Goede dienaren op Aarde en hun aanbidding voor Allah. Allah weet wat de Engelen hebben onthult, dus hun uitspraak �Iemand die er bloed zal vergieten?� en Hij kent het verborgene van wat de Engelen fluisterden naar elkaar over Adam (aleyhi assalaam) �Allah schept geen schepsel of wij zijn edeler voor Hem in Aanbidding en Gedrag��. Iblies (de vervloekte) hield zijn haat en hoogmoedigheid verborgen, in de daaropvolgende verzen wordt hierover verteld en Allah wist hier ook van natuurlijk.

De Koranverzen worden uitgelegd door de exegeses, de tafaseer en de historische kennis en de verhalen van de Profeten kan niet iedereen even goed begrijpen. De ene mens heeft een andere begrip dan een ander mens, en meer wijsheid. We verschillen allemaal in wijsheid en de metgezellen en rechtgeleide voorbijgangers hadden meer kennis en zeker meer wijsheid. De Koran is een duidelijk boek; Er staat een boodschap in die erg simpel is; namelijk als je je houdt aan de geboden dan krijg je het Paradijs en hou je je er niet aan en kies je voor ongeloof, dan krijg je de Hel.

Ik hoop het zo duidelijk te hebben gemaakt op basis van de tafaseers of exegeses zoals ik deze benoemd zag op het forum. Fouten kunnen altijd worden verbeterd op basis van bewijs in de andere verzen van de Koran en de Hadeeths. 

Subhanaka Allahuma wabihamidik, Ashadu an Laa ilaha illa ant, astagfiruka wa atuubu ilayk


Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 04:57
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

A3udu Bi-Allahi mina asajtaani arrajeem

Bismi-Allahi Arrahmaani Arraheem

Ik zal even antwoorden en de zaken proberen uit te leggen.

Maar als ik het letterlijk neem dan is Adam zondig (onheil/bloed vergieten) geschapen nog voordat hij van de boom zou eten. In de Bijbel  speelde dat na het eten van de vruchten van de boom.

Zou je een aantal verzen verder willen lezen, vanaf  35. De gebeurtenissen staan in chronologische volgorde. Het is Adam (aleyhi assalaam) die van de boom at en toen speelden de gevolgen pas. Allah is Alwetend, maar dat verandert niks aan de keuze van Adam en zijn vrouw (aleyhimu assalaam). Allah is alwetend en heeft kennis van alles wat zal geschieden en alles wat is vergaan. Er staat in vers 30, ��Voorwaar ik weet wat jullie niet weten��

indien gij in uw recht staat: Toch denk ik dat we hier (zie het vette) een heel duidelijk conflict hebben tussen Allah en de engelen en djinn(s) en dat Adam door Allah wordt gebruikt om de engelen terecht te wijzen :

Ook ongelovigen waren zo te lezen al aanwezig voordat Adam geschapen was. Wie waren de ongelovigen djinns/ engelen  ?

Ik zal een stedehouder op Aarde plaatsen, Khaliefa. De Engelen begrepen dat een Khaliefa betekent dat zowel het Goede als het slechte aanwezig zijn. Het rechtzetten van het verkeerde en het ombuigen naar het Goede door naties die elkaar opvolgen. Zij begrepen dat alle mensen bloed zouden vergieten en omdat zij Engelen zijn die niet zondigen zeiden zij; wij aanbidden U voor de volle 100% en Lofprijzen U O Allah.

In de Koran staat, Inn kuntum sadiqeen, en hiermee wordt een nadruk gelegd op hun kennis en absoluut zeker niet op of zij wel waarheidsgetrouw waren of dat er sprake is van enige gedachte en mogelijkheid van ongeloof vanuit de Edele Engelen. Dus er staat indien jullie waarachtig zijn van jullie uitspraak dat al mijn dienaren op aarde bloed zullen vergieten als jullie dus kennis hebben en hiervan wetend zijn en dat jullie O Engelen meer recht hebben op de bewoning op Aarde en jullie meer kennis hebben dan Adam en  dat alleen jullie mij zullen aanbidden en lofprijzen.

De Engelen laten vervolgens zien hoe hun voortreffelijke gedrag is. Het zijn Engelen die niet zondigen in hetgeen hen wordt opgedragen en uitvoeren wat hen wordt opgedragen. Zij bevestigen de kennis die zij niet hebben en zeggen; Subhanaka-Verheven bent U O Allah! ��Wij hebben geen Kennis behalve wat U ons onderwezen hebt� Dus, absoluut geen enkel sprake van een conflict, maar een Overgave aan Allah de Barmhartige!

Allah had al gezegd: ��Voorwaar ik weet wat jullie niet weten�� en bevestigde dit vervolgens door hier vervolgens te zeggen: �Zei ik jullie niet, dat ik het onwaarneembare van de Hemelen en de Aarde ken, en weet wat jullie openlijk doen en wat jullie plachten te verbergen�� Allahu Akbar vertelt vervolgens dat Hij de Alwetende is, Hij kent de Toekomst, Hij kent het Verleden, Hij weet wat elk schepsel denkt, Hij ziet alles-Hij ziet een zwarte mier op een zwarte steen in de het hulst van de nacht.

Er zullen onder de mensen ook Profeten, Heiligen, Martelaren, Goede mensen, Vrienden van Allah bevinden. Zij zullen Allah aanbidden net als de Edele Engelen, zij zullen Kennis opdoen en dichtbij Allah zijn in aanbidding en lofprijzing. Er zullen mensen zijn die Edel zijn en Kennis hebben en deze mensen hebben zeker recht op de bewoning op Aarde. Daarentegen zullen er ook mensen zijn die zondigen. Het Paradijs en de Hel zullen beiden goed gevuld worden.

Maar ik vind het zo raar dat Allah dat dan niet doet om Adam kennis te geven maar meer om de engelen te dwingen om te zeggen :

Allah had al gezegd dat Hij een bewoner op Aarde zou plaatsen.   

Wie is Hij  en wie is gij en wat is dat  onthult en verbergt ?

Hij is Allah de Alwetende, Hij weet alles wat in de Hemelen en op Aarde plaatsvindt, en Hij weet dus ook het verborgene over hoe het zit met zijn Goede dienaren op Aarde en hun aanbidding voor Allah. Allah weet wat de Engelen hebben onthult, dus hun uitspraak �Iemand die er bloed zal vergieten?� en Hij kent het verborgene van wat de Engelen fluisterden naar elkaar over Adam (aleyhi assalaam) �Allah schept geen schepsel of wij zijn edeler voor Hem in Aanbidding en Gedrag��. Iblies (de vervloekte) hield zijn haat en hoogmoedigheid verborgen, in de daaropvolgende verzen wordt hierover verteld en Allah wist hier ook van natuurlijk.

De Koranverzen worden uitgelegd door de exegeses, de tafaseer en de historische kennis en de verhalen van de Profeten kan niet iedereen even goed begrijpen. De ene mens heeft een andere begrip dan een ander mens, en meer wijsheid. We verschillen allemaal in wijsheid en de metgezellen en rechtgeleide voorbijgangers hadden meer kennis en zeker meer wijsheid. De Koran is een duidelijk boek; Er staat een boodschap in die erg simpel is; namelijk als je je houdt aan de geboden dan krijg je het Paradijs en hou je je er niet aan en kies je voor ongeloof, dan krijg je de Hel.

Ik hoop het zo duidelijk te hebben gemaakt op basis van de tafaseers of exegeses zoals ik deze benoemd zag op het forum. Fouten kunnen altijd worden verbeterd op basis van bewijs in de andere verzen van de Koran en de Hadeeths. 

Subhanaka Allahuma wabihamidik, Ashadu an Laa ilaha illa ant, astagfiruka wa atuubu ilayk


Mag het ook worden weerlegt met nuchter verstand? God liet de Engelen zien dat Adam in staat was om te LEREN........Dit proces maakt het mogelijk Gods wetten in te zien.Wetten die voor de meeste Engelen al gewoon vanzelfsprekend waren op een enkeling na.....Dus ook zij waren niet perfect.....En kregen van God een lesje voorgeschoteld..

Wij aanbidden U voor de volle 100% en Lofprijzen U O Allah. <<<< Dit was dus niet waar.....

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 05:18
Op de ene na, hij was geen Engel, maar een djinn die net als de mens de mogelijkheid heeft om te zondigen. iblies (de vervloekte) was geen Engel

Engelen zondigen niet in hetgeen hen wordt opgedragen en zij voeren uit wat hen wordt opgedragen, ook worden zij nooit moe in het aanbidden van Allah. Zij aanbidden Allah dag en nacht. Zoals beiden in de Koran staan.

Subhanaka-Verheven bent U O Allah! ��Wij hebben geen Kennis behalve wat U ons onderwezen hebt� Dus, absoluut geen enkel sprake van een conflict, maar een Overgave aan Allah de Barmhartige!




Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 05:25
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Op de ene na, hij was geen Engel, maar een djinn die net als de mens de mogelijkheid heeft om te zondigen. iblies (de vervloekte) was geen Engel

Engelen zondigen niet in hetgeen hen wordt opgedragen en zij voeren uit wat hen wordt opgedragen, ook worden zij nooit moe in het aanbidden van Allah. Zij aanbidden Allah dag en nacht. Zoals beiden in de Koran staan.

Subhanaka-Verheven bent U O Allah! ��Wij hebben geen Kennis behalve wat U ons onderwezen hebt� Dus, absoluut geen enkel sprake van een conflict, maar een Overgave aan Allah de Barmhartige! Er was wel een conflict......De engelen waren het ergens niet eens met Gods beslissing...."Wij aanbidden u....."Waarom iemand crieeren die dit niet doet zoals wij en die bloed vergiet"? Waarop God hun een lesje gaf...... "Noem mij alle namen van deze zaken,waarvan Adam wel kennis heeft maar u niet...."  (Die overgave volgde pas nadat zij GEEN antwoord wisten op Gods lesje.....) Een beetje eigenwijse Engeltjes dus...




Kan je mij even de letterlijke text geven binnen de zuivere Koran waar God Iblies geen Engel noemt.  
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 05:56

Er was wel een conflict......De engelen waren het ergens niet eens met Gods beslissing...."

Zij begrepen het niet en dat is het. Zij begrepen het niet, omdat ze het niet geleerd hadden. Toen ze het geleerd hadden zeiden zij Verheven bent u O Allah! en  knielde iedereen (Engelen) neer voor Adam (aleyhi assalaam), behalve iblees (de vervloekte Djinn) hij was van de djinns en behoorde tot de kaafireen. Zie daarom hoofdstuk 18:50, wat betreft  je vraag.

18:50 - (.....toen knielden zij, behalve iblees, hij behoorde tot de Djinns en hij schond het gebod van zijn Heer.....)

Dit was mijn laatste reactie, omdat ik denk dat ik het wel goed heb uitgelegd. Als er verbeteringen van fouten zijn op basis van bewijs vanuit mijn geloofsgenoten, dan zal ik mijn woorden wijzigen.

 

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 16:14

3abd Arra7maan

bedankt voor je rustige, zakelijke en goede uitleg :
Ben het gedeeltelijk met je eens.

De Koranverzen worden uitgelegd door de exegeses, de tafaseer en de historische kennis en de verhalen van de Profeten kan niet iedereen even goed begrijpen.

Helemaal mee eens.
Dat hieronder in genesis de komst van de Messias wordt aangekondigd die de slang(duivel) zal overwinnen zal iemand zonder uitleg misschien ontgaan.

God, de HEER, zei tegen de slang:
�Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan, ...
Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel �..

Maar zo moeilijk lijkt mij dit stuk uit de Koran niet.
Belangrijk is lezen wat er staat.
En als je er dan niet uitkomt dan pas vergeestelijkende theorie�n erop loslaten.

Zou je een aantal verzen verder willen lezen, vanaf  35. De gebeurtenissen staan in chronologische volgorde. Het is Adam (aleyhi assalaam) die van de boom at en toen speelden de gevolgen pas.

Helemaal mee eens. Maar ook hier weer een duidelijk verschil.
In de Bijbel haalt de gevallen engel (de slang)  Eva over om te eten van de boom. En dit heeft ernstige consequenties voor de slang (satan).

In de Koran :
36. Doch door middel van de boom verleidde Satan hen beiden en dreef hen uit de staat waarin zij zich bevonden. En Wij zeiden: "Gaat heen � gij zijt elkander vijandig. Er zal op aarde een tijdelijke woonplaats en levensonderhoud voor u zijn." 37. Toen leerde Adam enkele woorden van zijn Heer. Zo schonk Hij hem vergiffenis;gewis Hij is Berouwaanvaardend, Genadevol.

Het lijkt alsof het vette deel lijkt op het stukje uit de bijbel maar weet het niet zeker. Jij wel ?

In de koran lijkt het verleiden van Adam door satan geen directe consequenties te hebben voor satan.  Maar  iblies wilde niet buigen voor Adam en dat heeft wel consequenties.

Dus :
God  :  vervloekt satan hier omdat hij de mens die hij heeft geschapen heeft verleid.
Maar belooft de mens dat er iemand zal komen die satan de kop zal vermorzelen.
Hier dus de vloek voor satan omdat satan de mens van God heeft  �afgepakt�.

 Allah : vervloekt iblies(satan?)  omdat hij niet wou buigen voor Adam.
 Heeft niet zoveel met het verleiden van de mens te maken maar veel meer met
  het feit dat Allah niet gehoorzaamd werd.

De Koran is een duidelijk boek; Er staat een boodschap in die erg simpel is; namelijk als je je houdt aan de geboden dan krijg je het Paradijs en hou je je er niet aan en kies je voor ongeloof, dan krijg je de Hel.

Ben ik helemaal met je eens. Heb de Koran bekeken en zie inderdaad maar 1 boodschap:

gehoorzaam Allah want anders ga je naar de Hel.

Maar op die manier is de Bijbel ook simpel , de hoofdwet  is daar :
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.� 

Dus Allah wil gehoorzaamheid ;
       God  wil liefde.

Let wel op ; ik probeer de mening van de mensen van het boek weer te geven.
Volgens moslims zitten er fouten/     heeft   satan de bijbel/torah verdraait
en geeft Allah in de Koran de werkelijk wil van God weer.

De mensen van het boek denken daar anders over.

Maar ik dwaal af ; de discussie is mij hier niet om begonnen.
Ik meen namelijk iets te zien in het stukje Koran wat moslims niet zien.

In de Koran staat, Inn kuntum sadiqeen, en hiermee wordt een nadruk gelegd op hun kennis en absoluut zeker niet op of zij wel waarheidsgetrouw waren of dat er sprake is van enige gedachte en mogelijkheid van ongeloof vanuit de Edele Engelen. Dus er staat indien jullie waarachtig zijn van jullie uitspraak dat al mijn dienaren op aarde bloed zullen vergieten als jullie dus kennis hebben en hiervan wetend zijn en dat jullie O Engelen meer recht hebben op de bewoning op Aarde en jullie meer kennis hebben dan Adam en  dat alleen jullie mij zullen aanbidden en lofprijzen.

Allah weet wat de Engelen hebben onthult, dus hun uitspraak �Iemand die er bloed zal vergieten?� en Hij kent het verborgene van wat de Engelen fluisterden naar elkaar over Adam (aleyhi assalaam) �Allah schept geen schepsel of wij zijn edeler voor Hem in Aanbidding en Gedrag��. Iblies (de vervloekte) hield zijn haat en hoogmoedigheid verborgen,

Niet mee eens: Kun je aangeven waar het vet gedrukte staat in de Koran.

Om het behapbaar te houden graag de discussie beperken tot de Bijbel/Torah en Koran
Na je reactie wil ik doorgaan met het oorspronkelijke stukje uit de Koran.

 

 

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 12:21

Maar zo moeilijk lijkt mij dit stuk uit de Koran niet.
Belangrijk is lezen wat er staat.
En als je er dan niet uitkomt dan pas vergeestelijkende theorie�n erop loslaten.

Het belangrijkste bij het interpreteren van teksten is dat dit gebeurt in overeenstemming met de bedoeling van de tekst. Wat is dus de betekenis van een tekst die Allah heeft geopenbaard aan ons en hoe is deze bedoeld. Deze bedoelingen zijn vastgelegd in Koranexegeses die zijn opgesteld aan de hand van de uitleg van de Profeet van Allah (salla Allahu aleyhi wassalam). De metgezellen leerden elkaar altijd zaken m.b.t. de Godsdienst en ondervroegen elkaar vaak over de Koranuitleg zoals deze door de Profeet (sallah Allahu aleyhi wassalam) aan de moslims werd geleerd.

Belangrijk is ook lezen wat er staat, daar heb je gelijk in. Maar dit lezen dient zoals gezegd ook in overeenstemming te zijn met de daadwerkelijke bedoeling zoals deze is uitgelegd door de Profeet (salla Allahu aleyhi wassalam), die deze Koran weer van Allah heeft geleerd. Men kan immers verkeerd lezen wat er staat zonder zich er bewust van te zijn. Veel teksten kan je inderdaad gewoon goed begrijpen door te lezen.

Wat betreft de uitleg van bepaalde teksten van de Thora zoals de bovengenoemde, wij moeten hiervan zekerheid hebben dat dit de uitleg is die Allah bedoelde en is uitgelegd door Musa (aleyhi assalaam) aan de Kinderen van Isra�l. Bovendien zou dit ook zo moeten blijken uit de Indjeel en de Koran die erna kwamen. Door te lezen kan ik dit niet afleiden hieruit, alleen de vijandschap wordt uitgelegd.

Zou je een aantal verzen verder willen lezen, vanaf  35. De gebeurtenissen staan in chronologische volgorde. Het is Adam (aleyhi assalaam) die van de boom at en toen speelden de gevolgen pas.

Het lijkt alsof het vette deel lijkt op het stukje uit de bijbel maar weet het niet zeker. Jij wel ?

Inderdaad, deze lijkt op het stukje uit de Bijbel wat betreft de vijandschap tussen de satan en de mens.

In de koran lijkt het verleiden van Adam door satan geen directe consequenties te hebben voor satan.  Maar  iblies wilde niet buigen voor Adam en dat heeft wel consequenties.

Volgens de Koran:
- De satan wil niet groeten voor Adam, omdat hij zich beter acht dan hem en hij Adam hiervoor haat, hij is hoogmoedig. Hij is hoogmoedig en ongehoorzaam aan Allah.
- De satan wordt vervloekt en verbannen door Allah.
- De satan vraagt om uitstel tot de dag der opstanding en deze wordt verleend door Allah
- De satan maakt zijn plan van haat kenbaar om zijn poging de mens te doen dwalen, behalve de oprechte dienaren.  (hij kan iemand niet laten dwalen net zoals een profeet niemand kan leiden)
- Allah zegt de Hel te doen vullen met de satan, en de mensen die hem opvolgen
- Allah laat Adam en zijn vrouw leven in het paradijs, legt hen uit dat zij niet mogen eten van een boom, want anders zouden ze behoren tot de onrechtplegers. Ook legt Allah ze de vijandelijkheid van de satan uit.
- Adam en Eva worden verleidt door de satan, zij eten van de verboden boom
- Allah spreekt Adam en zijn vrouw toe en herinnerd ze er aan dat Hij ze heeft gezegd niet te eten van de boom en ze ook heeft gezegd dat de satan een duidelijke vijand voor hen was.
- Adam en Eva vragen vergeving na het eten van de boom
- Zij worden verwijderd uit het Paradijs, dalen neer, bewonen de Aarde en er is een vijandschap tussen de gelovige mens en de satan, en hen die hem opvolgen.
- Zie Hoofdstuk 7:11 t/m 7:25 en 38:71 t/m 38:88

Dus :
God  :  vervloekt satan hier omdat hij de mens die hij heeft geschapen heeft verleid.
Maar belooft de mens dat er iemand zal komen die satan de kop zal vermorzelen.
Hier dus de vloek voor satan omdat satan de mens van God heeft  �afgepakt�

 Allah : vervloekt iblies(satan?)  omdat hij niet wou buigen voor Adam.

Allah vervloekt iblees, omdat hij niet wil groeten, hoogmoedig is en zich beter acht dan Adam en Adam haatte en ook niet van plan is om berouw te tonen. Allah was goed op de hoogte van zijn haat en hoogmoed tegenover Adam en dat hij hiervoor alles wat slecht was zou willen doen. Iblees was een ongelovige geworden vol hoogmoed en ongehoorzaamheid. Het ongehoorzaam zijn aan Allah en hoogmoedig tegenover Allah, heeft een achterliggende reden en dat is de hoogmoed en haat tegenover Adam. Iblees vond zichzelf veel beter, omdat hij uit vuur was geschapen en het paste volgens hem niet om te buigen.

 Heeft niet zoveel met het verleiden van de mens te maken maar veel meer met
 het feit dat Allah niet gehoorzaamd werd.

De satan was al voor de verleiding vervloekt, omdat hij ongehoorzaam en hoogmoedig was, ook beloofde hij nota bene hen te zullen misleiden tot de dag der opstanding. Allah wist wat er allemaal zou gebeuren, ook de verleiding, vandaar dat hij tegen de Engelen zei; ��Ik zal een stedehouder op Aarde plaatsen�� Allah stuurt Adam en zijn vrouw weg van het Paradijs naar de aarde op het moment dat zij de satan gehoorzamen en Allah ongehoorzaam waren. De boom was een test van Allah.

De Koran is een duidelijk boek; Er staat een boodschap in die erg simpel is; namelijk als je je houdt aan de geboden dan krijg je het Paradijs en hou je je er niet aan en kies je voor ongeloof, dan krijg je de Hel.

Ben ik helemaal met je eens. Heb de Koran bekeken en zie inderdaad maar 1 boodschap: gehoorzaam Allah want anders ga je naar de Hel.

Maar op die manier is de Bijbel ook simpel , de hoofdwet  is daar :
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.�

Dus Allah wil gehoorzaamheid ;
       God  wil liefde.

Let wel op ; ik probeer de mening van de mensen van het boek weer te geven.

Inderdaad, God wil gehoorzaamheid en er zijn veel overeenkomsten tussen de Bijbel, wat feitelijk Kitaab betekent dus Boek. Het is een onderdeel van het geloof van een moslim om ook te geloven in de originele bijbel. Moslims zijn het eens over dat er zeker nog waarheden staan in de bijbel, waaronder de 10 geboden. 

02:4- En degenen die geloven in wat aan jou (O Moehammad) is neergezonden (de Koran) en in wat v��r jou is neergezonden en die van het (bestaan van het) Hiernamaals overtuigd zijn.

Volgens moslims zitten er fouten/     heeft   satan de bijbel/torah verdraait
En geeft Allah in de Koran de werkelijk wil van God weer

De mensen van het boek denken daar anders over.

Aan jou de taak om deze te testen! Zitten er tegenstrijdigheden in de Koran?

04:82- Denken zij dan niet na over de Koran? En wanneer (die) niet van bij Allah geweest was, dan zouden zij daarin veel tegenstrijdigs vinden.

17:88- Zeg (O Moehammad): �Als de mensen den de djinn�s zich zouden verzamelen om het gelijke van deze Koran te maken; dan zouden niet het daaraan gelijke komen, zelf al zouden zij elkaar tot hulp zijn�. 

69:44- En als hij (Moehammad) een paar woorden had verzonnen in Onze Naam

69:45- Dan zouden Wij hem met kracht gegrepen hebben

69:46- En dan zouden Wij zijn hartslagader doorgesneden hebben

 69:47- En niemand van jullie zou dat voor hem kunnen verhinderen

Maar ik dwaal af ; de discussie gaat  is mij hier niet om begonnen.

Ik meen namelijk iets te zien in het stukje Koran wat moslims niet zien.

Als dit gebaseerd is op wat ik heb verteld in de eerste alinea, dan is het prima. Anders zal het niet worden geaccepteerd en is het een innovatie en elke innovatie is dwaling.

In de Koran staat, Inn kuntum sadiqeen, en hiermee wordt een nadruk gelegd op hun kennis en absoluut zeker niet op of zij wel waarheidsgetrouw waren of dat er sprake is van enige gedachte en mogelijkheid van ongeloof vanuit de Edele Engelen. Dus er staat indien jullie waarachtig zijn van jullie uitspraak dat al mijn dienaren op aarde bloed zullen vergieten als jullie dus kennis hebben en hiervan wetend zijn en dat jullie O Engelen meer recht hebben op de bewoning op Aarde en jullie meer kennis hebben dan Adam en  dat alleen jullie mij zullen aanbidden en lofprijzen.

Dat is juist waar het om gaat in dat vers en direct is af te leiden. Zij begrepen het verkeerd en de vraag wordt gesteld om het uit te leggen, omdat de Engelen niet weten wat Allah wel weet.

Allah weet wat de Engelen hebben onthult, dus hun uitspraak �Iemand die er bloed zal vergieten?� en Hij kent het verborgene van wat de Engelen fluisterden naar elkaar over Adam (aleyhi assalaam) �Allah schept geen schepsel of wij zijn edeler voor Hem in Aanbidding en Gedrag��. Iblies (de vervloekte) hield zijn haat en hoogmoedigheid verborgen.

De eerste is de uitleg die gebaseerd is op een hadith- woorden van de Profeet (ala Allahu aleyhi wassalam)-, het gaat hier om het woord ��verbergen��. In de Koran staat; kuntum taktumun. Kuntum geeft een werkwoord aan in de verleden tijd, taktumuun is verbergen. Allah weet wat de Engelen zeiden toen ze tegen elkaar fluisterden en weet wat ze dachten.

Wat betreft iblies, hij hield al heel lang zijn hoogmoed in zich en dat kwam naar buiten toen hij werd opgedragen om Adam te groeten.

Niet mee eens: Kun je aangeven waar het vet gedrukte staat in de Koran.

De hadith zijn zeer belangrijk bij het uitleggen van de Koran.

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 13:17
Volgens mij heb ik gelezen dat je de Koran letterlijk moet nemen.
Zie nu dat hadith zijn zeer belangrijk bij het uitleggen van de Koran.
Om een beetje mee te kunnen praten wil ik ook de hadith kunnen inzien.
Ben nu alleen in het bezit van een Koran.
Weet je ook waar ik deze kan vinden ?
En om het makkelijk te maken kun je ook aangeven in welke je dit leest ?



Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 14:10
Ik heb de volgende website gevonden in het engels, waarin de koranuitleg van Ibn Katheer is vertaald.

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=2&tid=1574

Een onmisbare website die de Islam vergelijkt met het christendom is de volgende:

http://www.islamtomorrow.com/

Het audio en video gedeelte is zeker aan te raden.

http://www.islamyesterday.com/

Voor hadith software zie hieronder

http://www.islamtomorrow.com/downloads/index.asp

Mag ik je vragen of je zoekend bent naar  het ware geloof?

Terug naar boven
Paladin Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 juli 2005
Online status: Offline
Berichten: 350
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Paladin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2005 om 14:03

Mag ik je vragen of je zoekend bent naar  het ware geloof?

Prima vraag; bij deze mijn antwoord.
Ben niet op zoek naar het ware geloof maar meer naar God en wie hij werkelijk is.

Dan ga ik nu terug naar de 2 vergelijkbare teksten uit de Bijbel/Torah en Koran om te zien wie God is maar ook om te zien wie satan is.

Eerst ga ik het stukje uit de Bijbel/Torah doornemen.

Genesis:
 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past.
Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten.
De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste.
Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees.
Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens�

Ik zie hier een God die zorgzaam is voor de mens.
(..Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. )

Ik zie hier een God die nieuwsgierig is naar de mens.
(�en Hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven ..)

Ik zie hier een God die respect heeft voor de mens.
(..zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten.)

Ik zie hier een God die de mens geen pijn wil doen.
(Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg� )

Ik zie hier een God die zijn mensen niet �kwijt� wil.
God vervloekt de slang(satan) omdat hij de mens verleid/zondig gemaakt heeft.
Maar ook geeft God aan de mens de belofte,  dat de Messias zal komen die satan de kop zal verbrijzelen.

Die Messias (Jezus) zal namelijk de zonde van de mens op zich nemen om de relatie tussen Hem en de mens weer goed te krijgen.

(� God, de HEER, zei tegen de slang:
�Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan, �
Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare, 
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel. �.)

Samenvattend zie ik hier een liefdevolle God ; maar ook dat het kwaad niet ongestraft blijft.
Ben niet de enige die dit ziet.
Vele  eeuwen/duizenden jaren later zegt Johannes in de bijbel het volgende :
Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

Dus God houd van mensen maar liefde die van 1 kant komt houdt geen stand.
Het is dan ook niet moeilijk om te zien wat het allerbelangrijkste is wat God wil namelijk (de hoofdwet) :
Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.�

Dan nu een proberen een idee te krijgen wie de gevallen engel(satan) is.
In jesaja kun je ongeveer een idee krijgen:

Eens was jij een toonbeeld van perfectie, vervuld van wijsheid en volmaakt van schoonheid.
Je leefde in Eden, in de tuin van God, en je was bekleed met een keur van edelstenen: met robijn, topaas en aquamarijn, met turkoois, onyx en jaspis, met saffier, granaat en smaragd, gevat in gouden zettingen.
Op de dag dat je geschapen werd lagen ze klaar.
Je was een cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, je was door mij neergezet op de heilige berg van God,waar je wandelde tussen vurige stenen.
Je was onberispelijk in alles wat je deed, vanaf de dag dat je was geschapen tot het moment dat het kwaad vat op je kreeg (
totdat er onrecht in u werd gevonden).

Ik denk te weten welk kwaad/onrecht hier bedoelt wordt,  een paar zinnen verder staat namelijk:

Je schoonheid had je hoogmoedig gemaakt, je had je wijsheid en luister verkwanseld.

Dit wezen is alleen maar met zichzelf bezig en bijzonder met zichzelf ingenomen.
Heeft ook helemaal niks met mensen. 

Hij wil ook gelijk worden aan God maar is het niet.
In Jesaja lees ik :

O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. �..
Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods sterren plaats ik mijn troon. `

In Lukas is te lezen:
 �Ik heb Satan als een lichtflits uit de hemel zien vallen. 

Nog even het volgende

De Bijbel kent 3 hemelen  :
1e hemel  : de dampkring/atmosfeer. In deze hemel vliegen de vogels.
2e hemel  : de ruimte. Hier bevinden zich de sterren.
3e hemel  : de hemel der hemelen. Hier staat Gods troon.

Satan heeft kans gezien om een aantal engelen in zijn val mee te sleuren.

Het stukje uit de Koran wat ik ga doornemen is niet wat het lijkt.
Het lijkt de schepping/adam/iblies te beschrijven.
Maar ik zie hier een machtsstrijd  tussen de gevallen engel(satan) en zijn consorten.
Adam en Iblies vervullen een bijrol.
Zoals verwacht ; in de bijbel heeft de gevallen engel helemaal niks met mensen.

De boodschap die ik lees uit dit stukje is  :
   
ik ben beter dan de God in de Bijbel.
    De andere engelen moet duidelijk gemaakt worden wie de baas is.
    Wie  niet gehoorzaamd is een ongelovige.
  

29. Hij is het, Die alles, wat op aarde is, voor u schiep: daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vervolmaakte deze tot zeven hemelen,
 (ik kan(beter) scheppen dan God uit de Bijbel ; 3 hemelen is niet voldoende, ik maak er 7 )

want Hij heeft kennis van alle dingen.
(zo te zien behoefte aan erkenning)

En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen,"zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten,terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

(hier wordt het gezag van de leider �betwist�.  Hij gaat aan de slag   )

31. En Hij leerde Adam al de namen.
(Adam moet leren ; niet uit liefde maar meer om de engelen op hun plaats te zetten ) 

Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zeide: "Noemt Mij hun namen, indien gij in uw recht staat."
(dit noem ik vernederen van de engelen ;  het wezen gaat  engelen dingen vragen die ze niet kunnen weten, en hij weet dat, want hij heeft het namelijk alleen aan Adam verteld.)

32. Zij zeiden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, Gij zijt de Alwetende, de Alwijze.
(de leiderspositie is nu weer duidelijk en de behoefte aan erkenning vervuld)

33. Hij zeide: "O, Adam, zeg hun de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd  zeide Hij: "Zeide Ik u niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde

waarschijnlijk bedoelt om de leiderspositie te bevestigen maar dit lijkt  te veel op :
   De leraar overhoort jantje op het schoolplein.
    Jantje geef overal het goede antwoord op.
    De leraar zegt vervolgens tegen de anderen op het schoolplein,
    heb ik het jullie niet gezegd; ik weet alles.
   
Voor de hand liggend zou zijn dat de leraar jantje een compliment  geeft;
    jantje heeft namelijk de goede antwoorden gegeven.
    Zie dit dan ook meer als behoefte aan erkenning.

   Niet voor de hand liggende conclusie;
    Adam geeft de namen van dingen ;
   Misschien heeft Adam wel fouten gemaakt.
 
  Hij zal dat natuurlijk nooit zeggen want hij gebruikt de antwoorden van Adam   om te kunnen zeggen dat hij alles weet, en Adam zal een fout niet (kunnen?) toegeven.
Bovendien maar dit is niet belangrijk voor de uitleg ,
 
vergat Adam ook wel eens iets :

115. En waarlijk wij gaven voorheen Adam een bevel, doch hij vergat het en Wij vonden in hem geen voornemen daartoe.
116. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Bewijst Adam eer," bewezen zij allen eer,doch niet Iblies. Hij weigerde.
117. Daarom zeiden Wij: "O Adam, deze is voor u en uw vrouw een vijand; laat hij uderhalve niet uit de tuin verdrijven, anders zult gij ongelukkig worden."

 
en Ik weet, wat gij onthult en wat gij verbergt?"
 

 (Weer iets om de leiderspositie te bevestigen/versterken;
   klinkt een beetje als ; haal je maar niks in je hoofd; ik heb je door)

 34. En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen. 

(Weer om de leiderspositie te bevestigen;  de engelen moeten zich onderwerpen aan Adam.
Ook is nu duidelijk ; als je hem niet gehoorzaamd
behoor je tot de ongelovigen. 

Samengevat :
    
Een wezen dat graag vereerd wil worden
     Er is geen twijfel mogelijk; engelen gehoorzamen hem.
     Wie niet gehoorzaamd is een ongelovige
     Dit wezen heeft niks met Adam.        
 

3abd Arra7maan en anderen  bedankt voor jullie  bijdrage.

Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2005 om 15:11
Salaam

Ik leg jou de zaken allemaal nog een laatste keer uit. Allah kan leven zonder aanbidding, want Allah heeft de mens niet nodig, maar de mens heeft Allah nodig.
Je denkt werkelijk dat Allah autoritaire eigenschappen draagt (neen, jouw mening geen feit), nou Allah geeft eenieder keuzes. Maar aan iedere keuze plaatst Allah een logische gevolg. Daar is niets autoritair aan. Allah zegt: aanbid of aanbid niet, maar weet van beide de gevolgen.
Die engelen argument zit alleen maar in jouw hoofd. Meer kan ik echt niet meer zeggen (als je dit niet begrijpt). Dat je niet kunt accepteren dat Allah de Barmhartige/Genadevolle/Helper/Voorziener (etcetera) is, is maar jouw veronderstelling (dat dit niet zou dunken). Maar Inscha Allah, zul je dit begrijpen/accepteren en moslim worden ooit.

Gezien jouw wederkerende cynische opmerkingen heb ik het gevoel dat je bar weinig hebt willen leren. Jouw menselijke conclusies vormen eerder jouw geloof dan christendom.
Nou, sorry hoor, bedankt dat je onze tijd hiermee hebt verspilt. Weet dat het leven niet een aaneenschakelijking van menselijke/cynische momenten is. Als je vind dat je conclusies best, maar ik vind je onrechtvaardig als je daarmee wilt zeggen dat je de rest van de quraan niet eens hoeft te bekijken.
Als je ook goedkoop http://www.answeringislam.org zit te interpreteren, best. Verspilling van tijd, had je netzo goed de link kunnen plaatsten.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2005 om 15:35
Salaam aleikoum,

Je hebt gelijk broeder, wie het wil accepteren die accepteert het en wie niet wil die verdraait het en is hoogmoedig.

Een erg leerzaam en inzichtelijke topic met een duidelijk parallel tussen de inhoud en reactie hierop.

Het slot mag er wat mij betreft ook op.

Salaam aleikoum,
Terug naar boven
chuck-e Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote chuck-e Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 augustus 2005 om 14:50
In eerste instantie geplaatst door Paladin


Wij schiepen u, daarna vormden Wij u; toen zeiden Wij tot de engelen: "Onderwerpt u aan Adam" en zij onderwierpen zich, behalve Iblies; hij behoorde niet tot degenen die zich onderwierpen.


(God) zeide: "Wat belette u, u te onderwerpen, toen Ik u (dat) gebood?" Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. Gij hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen. (7:11-12)

En Wij hadden voorheen de djinn uit vlammend vuur geschapen. (15:27)

En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. (51:56)



Misschien is dit rijtje niet kompleet.
Interessant omdat het lijkt alsof engelen in de Bijbel een andere betekenis hebben.

Kan iemand deze vragen ook beantwoorden ?

Waarom zijn djinns uit vuur geschapen en engelen ?
Waarom moesten engelen en djinns zich onderwerpen aan adam/mensen.
Als engelen en djins zich moeten onderwerpen aan adam/mensen waar blijft dan de vrije keuze van djijnns.
Zijn mensen/adam dan verantwoordelijk voor het gedrag van engelen/djinns  ?



De enige betrouwbare bron is de bijbel. Hoe Mohammed erbij komt dat Satan Adam moest aanbidden is mij een raadsel. En wat djinns betreft is er een heel eenvoudige verklaring. Djinns bestaan niet. Djinns zijn in feite niet bestaande wezens die gecreerd zijn door de heidens arabieren voor de tijd dat de islam ontstond. Zo rond het jaar 600 na chr. dus. Mohammed heeft veel heidense gebruiken niet tegen kunnen houden. Sterker nog, hij heeft ze zelfs als vast onderdeel van de islam gemaakt. De kabaah, het vasten van wassende maan tot wassende maan, het kussen van de zwarte heidese steen enz, enz.

En trouwens, is het niet zo dat alleen Allah aanbeden mocht worden?

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 augustus 2005 om 15:34
De enige betrouwbare bron is de bijbel. Hoe Mohammed erbij komt dat Satan Adam moest aanbidden is mij een raadsel. En wat djinns betreft is er een heel eenvoudige verklaring. Djinns bestaan niet. Djinns zijn in feite niet bestaande wezens die gecreerd zijn door de heidens arabieren voor de tijd dat de islam ontstond. Zo rond het jaar 600 na chr. dus.

Sorry, maar weet je wel dat je niet op Christen.nl bent, maar op Islaam.nl. Het zou fijn zijn als je dat besefte en niet onze gebruiken belachelijk zou maken.

Mohammed heeft veel heidense gebruiken niet tegen kunnen houden. Sterker nog, hij heeft ze zelfs als vast onderdeel van de islam gemaakt.

Nou, de moslims in die tijd luisterden beter dan de Joden in de tijd van Mozes (vzmh) en beter dan de op een paar handen te tellen Christenen in de tijd van Jezus (vzmh).

Maar daarna is het wel goed gekomen. Stond er ook niet in de bijbel, iets van Gij zult niet doden? Nou als jij mij durft te zweren dat geen een Jood of Christen iemand heeft gedood, dan kunnen we verder praten.

Toen Mohammed (vzmh) zei tegen de veeeeeel wijndrinkende Arabieren zei dat het verboden was gingen ze allemaal naar binnen tegelijk en gooiden alle wijn buiten weg over de straten. En toen Mohammed (vzmh) tegen de vrouwen zei dat ze een hijaab moesten hebben, sloegen vrouwen tapijten en gordijnen over hun heen. Maar Djinns en zo, ja laat dat maar. Wij houdt je voor de gek?

De kabaah, het vasten van wassende maan tot wassende maan, het kussen van de zwarte heidese steen enz, enz.


De Kabaah, wordt het huis van God genoemd. Raad eens wie die heeft gebouwd. Adam (de Zoon van God in de bijbel). En raad eens wie die heeft opgeknapt toen die vervallen was. Abraham samen met zijn zoon Ismael (de vader van de Arabieren, volgens de bijbel). En raad eens wie daar naar toe moeten bidden. De moslims.

Het vasten van maan tot maan is een voorschift van God en het is geen heidens gebruik. Weet je wat een heidens gebruik is. Mensen naar God verheffen. Shirk, de grootste zonde in de islam. Ehm, jullie zijn daar goed in, neem Jezus (volgens de Christenen de 2e van de 3-eenheid God)

Zwarte heidense steen? Welke?

En trouwens, is het niet zo dat alleen Allah aanbeden mocht worden?

En wie aanbidden wij dan nog meer volgens jou. Ik aanbid i.t.t. de Christenen alleen God.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.139 seconden.