Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

ongewenst zwanger

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Friendofmuslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Friendofmuslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ongewenst zwanger
    Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 04:16

Lieve lezers,

Ik ben een nederlandse van 19 jaar oud, ik heb me aangemeld op deze site omdat ik een goede vriendin van mij wil helpen.  Mijn vriendin is 21 jaar oud en moslim en woont sinds 6 jaar in Nederland, sinds 2 eneenhalve maand heeft zijn een relatie met een niet moslim jongen van 22 jaar uit hetzelfde land van herkomst.

De ouders van ouders van beide staan niet echt achter de relatie, maar vooral die van haar niet. Haar vader is nog helemaal niet op de hoogte van de relatie. Een paar dagen geleden vertelde ze mij dat ze pijn in haar buik had en veel misselijk. Ze klonk alsof ze erg in paniek was en zei tegen mij dat ze seksueel contact had gehad met haar vriendje. Ik schrok hier nogal van want ik wist dat een moslim vrouw geen seks mocht hebben voor het huwlijk. Een aantal maal was het gebeurd en ook een keer onveilig. Nadat ik had verteld hoe stom ze was geweest heb ik een zwangerschapstest voor haar gehaald. Deze was negatief, dus niet zwanger maar de twee tests die ze daarna deed waren positief. Mijn vriendin is zwanger.

Haar vriendje wil dat ze het weg laat halen, maar zij vind dat ze geen leven kan beeindigen. Niemand anders weet het behalve ik, ik weet niet goed wat ik haar moet adviseren maar wat ik weet is dat ze haar familie ten schande zal maken en dat dit zeer zwaar weegt in de moslimgemeenschap.

Kan iemand mij misschien helpen. Ik wil niet dat ze nu haar hele leven vergooit, want ik denk niet dat de jongen met haar zal trouwen ookal is zij overtuigd van wel. Ik geloof niet dat je na twee maanden kunt zeggen dat je onvoorwaardelijk van elkaar houd en altijd bij elkaar blijft zeker niet wanneer het zo�n moeilijke situatie is en hij geen moslim.

Ik hoop echt dat jullie willen reageren, het zou mij en mijn vriendin heel erg helpen.

Liefs een meisje dat haar vriendin graag wil helpen

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 04:29
A'oedhoe billahi minash shaytaan nir radjiem,
Bismillah ar rahman nir rahiem,

Salaam,

Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt. De meeste geleerden hebben besloten dat de bezieling (Allah�s geest) de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah. In bekende hadiths* komt dit voor: "De schepping van ieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende 40 dagen in de vorm van een levenskiem, daarna is hij even lang een klonter, daarna is hij even lang een klompje vlees; vervolgens wordt er een engel naar hem toegezonden die hem de levensadem (r�h) inblaast�"

Dus, men kan hieruit besluiten dat vanaf de bevruchting tot de periode van 120 dagen vruchtafdrijving mag toegepast worden. Na die periode is abortus verboden, behalve wanneer het leven van de moeder gevaar loopt. In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. Uiteraard, beschikt de vrouw niet alleen over een stoffelijk lichaam, maar heeft ze ook een geestelijke natuur. Het is ondraaglijk om een kind te moeten dragen op zo�n onwaardige manier. De vrouw treft in zo�n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstaanders.

http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/abid1.htm


Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 04:39

Selam Alleykum,

Wat een puinhoop, je vriendin zal beter moeten zijn in het beleven van haar geloof, (dat had haar kunnen beschermen)dat is een raad, want ze haalt zo heel veel problemen op haar hoofd.

Vraag? waar komt ze oorspronkelijk vandaan?

Nou, is denken, trouwen enige oplossing, as soon as possible. Daar is het gezicht (ten aanzien van de gemeenschap)mee gebaad.Maar ik vind niet dat, dat relevant mag zijn, maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan,cultuur,normen en waarden etc.  

Probleemfactor; hij �s geen moslim, en verder heeft hij geen verantwoordel�jkheids gevoel (weghalen van de baby)

Optie; Single- mom, en geen relaties, concenteren op werk, studie en geloof. Met de hoop dat ze thuis kan blijven.

En, je kan wel in een korte tijd een besluit nemen of iemand juist voor je is, ik ben zelf getrouwd binnen 5 dagen en dat was ook alhamdoeliha een schoot in de roos. Maar ik ben getrouwd op 28 jarige leeft�jd, maakt mijn smaak en karakter wat standvastiger.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 05:51

weeejow eengroot probleem,

ik denk dat als haar familie dit hoort ze het wel heel moeilijk gaat krijgen,

maar het is geen reden om een arbortus te plegen, en los daarvan je zal altijd bij je houden dat je een kind mist.

een arbortus pleeg je alleen wanneer je eigen leven in gevaarkomt, waardoor  je niet in staat ben t het kind te dragen.

overigens denk ik dat ze meer last zal krijgenvan haar familie dan van de islaam.

als ik haar was zal ik maar snel gaan trouwen, maar aangezien haar familie daar tegen is zal ze ook alleen maar problemen krijgen.

het enige wat ik haar dus kan aanraden is;

vergeving vragen en veel bidden tot god en smeekbeden doen,

moge Allah haar vergeven en haar gebeden en smeekbeden accepteren Amien!

ps ze mag mij toevoegen op haar msn, ik stuur je even mijn e-mail.

bedankt dat je haar op deze manier probeert te helpen.

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 06:02

Beste Frienofmuslim (leuke nickname),

ik wordt altijd een beetje triest als ik zulke verhalen lees. Het is heel dramatisch voor je vriendin, al heeft ze het er toch zelf naar gemaakt. Maar goed, berouw komt na de zonde zeggen ze, en praten over wat had moeten gebeuren en wat ze wel en niet had moeten doen heeft nu ook weinig zin meer. Het is nu voor haar van belang wat ze gaat doen. Wat wil ze zelf? Zij is de enige die uiteindelijk verantwoordelijk is voor haar keuzes!

Maar wat een moeilijke keuze moet dat voor haar zijn. Ik kan wel zeggen wat ik zou willen dat ze zou doen, maar dat is natuurlijk niet relevant. Nogmaals: wat wil ze zelf?

Gelooft ze? Ik bedoel, gelooft ze dat haar buitenechtelijke avonturen zondig zijn vanuit islamitisch gezichtspunt? Want als ze gelooft dat dat zo is, dan is de enige keus (mijns inziens) de gevolgen van haar daden met geduld (moslims noemen dat "sabr") dragen, haar ouders onder ogen komen en diep berouw tonen aan God en om vergiffenis vragen. God heeft genade voor hen die berouw hebben; hij is de Barmhartige. De consequenties die dit zal hebben voor haar relatie met haar ouders zal ze moeten dragen, en als haar ouders oprechte moslims zijn zullen ook zij haar haar fouten vergeven, als ze van haar houden. Helaas is voor sommige ouders de "familie-eer" belangrijker dan het oprechte geloof in Allah subah wa t'ala, maar ook die confrontatie zal ze moeten aangaan, wil ze als gelovige moslima in het reine komen met zichzelf, haar familie en met God.

Als ze niet gelooft dat wat ze deed verkeerd is in de ogen van God, dan heeft ze de keus voor de rest van haar leven liegend tegen haar ouders de schone schijn op te houden (dat zie ik helaas veel in mijn omgeving), of ze ermee confronteren en ook dan zal ze consequenties moeten dragen. Het klinkt hard, en dat is het ook, maar iedereen betaald vroeg of laat de prijs voor zijn / haar acties.

Leven in een leugen sloopt je uiteindelijk! Ik ken wel meisjes (moslima's) die stiekem een vriendje hebben, en hun hele leven bestaat zo'n beetje uit excuses te verzinnen voor dat het echt niet anders kan dan iedere keer maar weer tegen hun vaders en moeders te liegen over waar ze heengaan en wat ze doen. En hoewel ze er zelf voor kiezen, zeggen ze dat geen keuze hebben. Ze gaan de confrontatie uit de weg. Iedereen heeft een keuze! Je moet alleen de consequenties van je keuze onder ogen komen. Ook jouw vriendin, hoe zwaar en moeilijk dat ook is voor haar. Ze heeft zeg maar geen keuze in de keuze en keuze te maken (het wordt een beetje ingewikkeld. Maar je begrijpt wat ik bedoel?)

Voor je vriendin zou ik willen dat er een gemakkelijke weg uit deze rotzooi was, die ze toch zelf heeft gecreerd. Helaas is die makkelijke weg er niet, hoe je het ook wedt of keert.

Ik wens haar veel sterkte, geloof en vertrouwen toe en mijn persoonlijke advies is dat ze haar vertrouwen op God stelt en haar ouders hiermee onder ogen komt. Dat hoeft ze niet alleen! Ze mag zich gelukkig prijzen met zulke goede vrienden als jij, masha Allah! Ook is het goed een (vrouwelijk) familielid in vertrouwen te nemen die kan helpen als ze haar ouders met deze toestand confronteerd. Ook kan het goed zijn de imam van de moskee waar haar ouders heengaan in vertrouwen te nemen, maar dat hangt ook af van wat voor man dat is; helaas kiezen ook imam's soms liever voor de tradities dan voor het geloof.

Jij kan haar onvoorwaardelijke steun en toeverlaat zijn! Dat heeft ze zeker nodig, wat haar keuze voor haar verdere leven ook zal zijn. Iedereen wenst dat hij / zij vrienden heeft als jij, die haar steunen en helpen als dat nodig is.

Verder rest mij niets anders dan te bidden voor haar en haar familie.

Btw, mag ik vragen hoe jij persoonlijk tegenover "geloof" en religie staat? Niet in context met je vriendin, maar persoonlijk? Je zou een masha Allah moslima zijn.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 06:26

Heel mooi en duidelijk verwoord, een Mash'Allah antwoord,sluit me erbij aan.

 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Friendofmuslim Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Friendofmuslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 06:58

Bedankt allemaal...

Echt goed om te zien hoe jullie meeleven met mij en mijn vriendin. Hoeveel verkeerde beslissingen mijn vriendin ook heeft genomen, jullie zien toch nog een mogelijkheid om voor haar iets goeds te willen. Dit vind ik mooi om te zien en echt een goed voorbeeld voor de samenleving. Zo zou het vaker moeten gaan.

Ik hoop echt dat zij de juiste beslissingen gaat nemen en zich verantwoordelijk houd voor haar daden. Het is niet een beslissing die ze nu even kan gaan nemen, het is een beslissing die de rest van haar leven bepaald en die van haar familie. Ik laat jullie weten hoe het verder gaat en ik vraag om meer advies wanneer ik er niet uit kom, echt bedankt. Ik hoop dat ik haar zo ver krijg om zelf ook te reageren.

Ik kreeg de vraag hoe ik zelf tegenover het geloof stond, ik ben rooms katholiek gedoopt maar eigenlijk doe ik daar niet zo heel veel mee. Ik geloof in God, maar sta niet achter alle principes van de Katholieke Kerk. Ik geloof en heb er vertrouwen in dat er iemand is die op ons let en die het beste met ons voor heeft, maar voel me niet verbonden aan "een bepaald geloof".

heel veel liefs friend of a muslim

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 09:33

Even om je aan info te helpen: tot ongeveer 3 maanden (10 weken dacht ik) kan je aborteren door pilletjes te slikken en hoeft het nog niet met de zuiger.  Ik kan me hierin ook vergissen, maar blaast volgens de islam allah niet pas na 3 weken 'de geest in het kind' ofzo?  Dus dat het totdantoe niet leeft?

Dit gewoon even ter info: het belangrijkste is dat ze doet wat ze zelf wil en zich niet laat dwingen door iemand anders tot abortus ed.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2005 om 10:47

Even om je aan info te helpen: tot ongeveer 3 maanden (10 weken dacht ik) kan je aborteren door pilletjes te slikken en hoeft het nog niet met de zuiger.  Ik kan me hierin ook vergissen, maar blaast volgens de islam allah niet pas na 3 weken 'de geest in het kind' ofzo?  Dus dat het totdantoe niet leeft?(Kimmie)

Ook vrijwillige abortus is een heel ernstige zaak voor een moslim. Het inblazen van de ziel is niet het begin van een nieuw leven. De start van een nieuw leven is al bij de bevruchting! Een moslim kan niet zonder goede medische reden een eind eraan maken. Ook al komt de bevruchting door het plegen van zina (ontucht), onze Geliefde Profeet (sallalaho alaihi wa salam) liet nooit de foetus weghalen. Dat recht had zelfs hij niet.

Dit gewoon even ter info: het belangrijkste is dat ze doet wat ze zelf wil en zich niet laat dwingen door iemand anders tot abortus ed.(kimmie)

Wat ze zelf wil? Pfff.. Als iedereen nu eens lekker zou gaan doen wat hij/zij zelf wil� lekker advies geef jij.

Toestaan dat iedereen maar doet wat het wil, of toestaan dat er in dit geval abortus plaats vindt, moedigt alleen maar anderen aan tot nog meer onzedelijkheid. En is geen goed advies.

Ik raad de vriendin van het moslimmeisje aan om de reactie van broeder Amier nogmaals heel goed te lezen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 06:33

De goeie raad van Jiyuu: iedereen moet alles tegen z'n zin doen, en zeker niet z'n geweten of gemoed volgen.  Nog beter: doe wat Jiyuu wilt dat je doet, dan is het zeker goed...

*ZUCHT*

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 07:12
Goed zo Kimmie als je Jiyuu veranderd in God, dan ben je er.
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 08:30

salaam aleikum,kinderen zijn ook een beproeving van Allah swt het is beter om het kindje te houden inshaAllah en doeas te maken dat alles goed komt en deze zuster kan Allah om hulp vragen ik ben zelf ook een aleenstaande jonge moeder met 3 kindjes,en kinderen zijn een geschenk van Allah dat behoren we niet als last te zien als deze zuster steun wilt dan mag ze me rustig mailen inshaAllah [email protected]

en als deze beproeving de relatie verbreekt tussen hun tweeen dan kan je tegen die zuster zeggen dat (want veel vrouwen denken dat toch) dat het veel hassanaat geeft als een andere broeder met haar trouwd en voor haar en haar kindje zorgt. in islam is eht zelf zo dat deze vriend de biologische vader van het kind NIET recht heeftop zijn kind omdat ze niet getrouwd zijn voor de islamitische wet dit heb ik van een grote islamitische geleerde vernomen dus het kindje krijgt geen vader momenteel of hij moet zich bekeren tot de islam inshaAllah voor vragen kan ze me rustig mailen ik wens haar veel sterkte toe en hoop dat ze beslist volgends de islam regels(amin)

wa aleikum salaam jullie zuster

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 09:22
Moge Allah soebhaanahoe Wata3aala haar en ons allen vergeven, Ameen
Terug naar boven
al hussein Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al hussein Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 13:38

BISMI ALLAHI RAHMAN iRAHIM

allereerst WIL IK HET MEISJE DIE DIT ONDERWERP TE KAART HEEFT GEBR8 VAN HARTE BEDANKEN EN HOOP DAT ALLAH HAAR OP HET JUISTE PAD ZAL BRENGEN ZODAT ZE SAMEN MET DE SALIHIEN EN SHOEHADA ZAL ZEGEVIEREN IN HET PARADIJS. AMIEN!

WA BE3D: IK HEB DEZE TOESTAND EEN KEER EERDER MEEGEMAAKT.

de enige goede oplossing (hoop ik dan) om dit probleem aan te pakken is dat het meisje ROUW TOONT EN OPRECHT IS AAN ALLAH swt

DE OPLOSSING VOLGENS WAT MIJ HET BESTE LIJKT

DE JONGEN DIE IN STAAT WAS DEZE DAAD TE VERICHTEN ZAL HAAR ALS VROUW MOETEN NEMEN EN HET KIND EN ZIJN VROUW ONDERHOUDEN.

HET IS VERKEERD GEWEEST VAN HET MEISJE MAAR JA MENSEN MAKEN NU EENMAAL FOUTEN ZO HEEFT ALLAH swt ZE GESCHAPEN MAAR MITS ZE SPIJT TONEN EN KEREN TOT HET RECHTE PAD !

MET SLAAN SCHELDEN EN WEET K VEEL WAT WORD HET ALLEEN VEEEL ERGER

DUS KORTOM DE TAKEN VAN HET MEISJE ALS ZE OP ZE MINST EEN BEHOORLIJK EIND WIL KOMEN

1)DE JONGEN TOT DE ISLAM LATEN BEKEREN EN TROUWEN MET HEM (HIJ HEEFT IMMERS GEEN KEUS EN ZIJ OOK NIET)

2)HET KIND(FOETUS) MET RUST LATEN! WANT ANDERS WORD HET STEEDS ERGER ZOALS EERDER GEZEGD IN DIT FORUM ABORTUS IS ALLEEEEEN TOEGESTAAN IN HET GEVAL DAT DE MOEDER 100% GEVAAR VOOR EIGEN LOOPT EN NIE 40% OF 70%MAAR EGT 100% en dan zal er nog geoordeeld worden want ALLAH swt zegt

<wa idza almawoedatoe soeilat bi aji dzambin qoetilat?> dat wil zeggen :

en als de foetus vraagt aan zijn SCHEPPER wat heb ik voor daad begaan dat ik vermoord ben .

en AllAH swt heeft geen reden daarvoor om het leven weg te nemen voor de dag komt en daardoor is het haram la jazjoez  wallahoe a3lem

ik hoop dat ik kan bijdragen aan deze probleem want we moeten alles met elkaar oplossen en hoop dat jullie me kunnen vergeven als ik een fout bega iemand pijn doe of verkeerd zit !

ik hoop dat ALLAH SWT ons allen zal vergeven zodat we ook in het hienamaals met elkaar zullen zijn insha'allah

 allahoe ma stajib doe3aana

Terug naar boven
Marinus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marinus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 06:51

Ik hoop dat ze spoedig durven trouwen. Volgens mij is dit de minst pijnlijke oplossing. Miserie komt er toch van, welke beslissing ze ook neemt.

Maar als ze dan toch een beslssing moeten nemen, dan ��n met toekomst.

gegroet en veel sterkte,

Marinus

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.