Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het vrijdagsgebed!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Muslim87 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslim87 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het vrijdagsgebed!!
    Geplaatst op: 07 augustus 2005 om 19:52

Salaam Aleikum,

Wie kan mij vertellen hoeveel rakaats het zijn, en klopt het dat het op de tijd van de Salaat Dhuhr is? En klopt het dat je eerst het vrijdagsgebed doet in de moskee en daar achteraan Salaat Dhuhr?

..Een moslimbroeder

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 05:47

Assalamu alaikum,

dat verschilt per madhab (mezheb, "wetschool"). Het vrijdag gebed bestaat altijd uit twee rakaat, in de Hanefi wetschool wordt aangeraden daarna nog vier vrijwillige gebeden te verichten, daarna de vier van het gewone dhurh bebed en twee vrijwillige.

Ik moet zo weg, insha Allah zal ik volgende week hier nog verder op ingaan (ik ga een weekje kanoen).

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 07:23
In eerste instantie geplaatst door Muslim87

Salaam Aleikum,

Wie kan mij vertellen hoeveel rakaats het zijn, en klopt het dat het op de tijd van de Salaat Dhuhr is? En klopt het dat je eerst het vrijdagsgebed doet in de moskee en daar achteraan Salaat Dhuhr?

..Een moslimbroeder

 

wa'alykoem assalaam,

1. als het vrijdaggebed in de moskee wordt gedaan, is het altijd twee raka'aat na de preek van de imam, in de moskee hoor je gewoon de imam te volgen. daarna doe je thuis geen duhr meer te bidden.

2. als je het vrijdaggebed in de moskee mist (wat niet toegestaan is, het is verplicht om het in de moskee te bidden als man zijnde) kun je het alsnog thuis doen, dan spreek je niet meer van vrijdaggebed, maar gewoon duhr, dus dan bid je 4 raka'aat duhr.

Zie verder: http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=4718

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 07:35

 

In de naam van Allah de barmhartige de genadevolle

Asalaamoe alaikum war'hamtoe allah

moet je niet nog 2 vrijwillige gebeden doen, voor het vrijdags gebed??
dat was alweer een jaar geleden, toen was ik gaan bidden in de moskee in marokko., 1ste keer in de moskee maar toen ging mijn vader zo uitleggen hoe dat ze3ma in zijn werk ging en die zei toen, eerst 2 vrijwillige gebeden, dan gaan we samen met de imaan bidden, en dan komt de preek, en de rest weet ik niet meer,erg h�

 

wa alaikum Salaam

najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
al-turki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-turki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 07:48

4 rakaat (1e) sunnah
2 rakaat fardh
(na deze 6 rakaat verlaat ongeveer de helft al de moskee)
4 rakaat (2e) sunnah
4 rakaat zuhr-aghir 
2 rakaat sunnah
Totaal: 16

Dit is hoe wij het altijd doen in de moskee (volgens de hanefi fiqh.)

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 08:16
In eerste instantie geplaatst door oegt_najiha

 

In de naam van Allah de barmhartige de genadevolle

Asalaamoe alaikum war'hamtoe allah

moet je niet nog 2 vrijwillige gebeden doen, voor het vrijdags gebed??
dat was alweer een jaar geleden, toen was ik gaan bidden in de moskee in marokko., 1ste keer in de moskee maar toen ging mijn vader zo uitleggen hoe dat ze3ma in zijn werk ging en die zei toen, eerst 2 vrijwillige gebeden, dan gaan we samen met de imaan bidden, en dan komt de preek, en de rest weet ik niet meer,erg h�

 

wa alaikum Salaam

najiha

Salamoe3leikoem oegtie,

Bedoel je niet de 2 rakaat bij binnenkomst van de moskee?

Gayr InschAllah want we bidden dus eerst die 2 rakaat in de moskee daarna luisteren we naar de choetba en bidden zoals hier boven beschreven staat.

Fiamanillah,

Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allah wa Barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Muslim87 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslim87 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 10:06
In eerste instantie geplaatst door al-turki

4 rakaat (1e) sunnah
2 rakaat fardh
(na deze 6 rakaat verlaat ongeveer de helft al de moskee)
4 rakaat (2e) sunnah
4 rakaat zuhr-aghir 
2 rakaat sunnah
Totaal: 16

Dit is hoe wij het altijd doen in de moskee (volgens de hanefi fiqh.)

Salaam Aleikum broeder,

Ik zie dat jij ook sunnah bid (veel Turken), ik ben zelf ook een Turk maar bid alleen fard. Als je alleen fard doet moet je dan op de mensen wachten die bezig zijn met sunnah gebeden?

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 15:27
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In eerste instantie geplaatst door oegt_najiha

 

In de naam van Allah de barmhartige de genadevolle

Asalaamoe alaikum war'hamtoe allah

moet je niet nog 2 vrijwillige gebeden doen, voor het vrijdags gebed??
dat was alweer een jaar geleden, toen was ik gaan bidden in de moskee in marokko., 1ste keer in de moskee maar toen ging mijn vader zo uitleggen hoe dat ze3ma in zijn werk ging en die zei toen, eerst 2 vrijwillige gebeden, dan gaan we samen met de imaan bidden, en dan komt de preek, en de rest weet ik niet meer,erg h�

 

wa alaikum Salaam

najiha

Salamoe3leikoem oegtie,

Bedoel je niet de 2 rakaat bij binnenkomst van de moskee?

Gayr InschAllah want we bidden dus eerst die 2 rakaat in de moskee daarna luisteren we naar de choetba en bidden zoals hier boven beschreven staat.

Fiamanillah,

Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Allah wa Barakatuh

 

 

hahaha oegty

ik weet echt niet meer sorry, inshallah mijn vader komt over 2 weken trg van marokko, en dan zal ik hem navragen hihi als ik niet vergeet inshallah, en dan zal ik dit topic weer opzoeken, en dan zal ik je gelijk geven ahhahaha

jij hebt volgens mij gelijk,hihiu

 

walaikum Salaam

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2005 om 16:16
Gayr InschAllah zuster, ik denk dat je dat bedoelde :)
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.