Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Fatwa

 Post Reply Post Reply
Schrijver
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Fatwa
    Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 11:22

Ik heb de laatste tijd het een en ander gelezen over de fatwa.

Toch begrijp ik er niet zoveel van. Kan iemand me uitleggen wat een fatwa is, wie een fatwa uit mag spreken, op grond waarvan hij een fatwa uit mag spreken, mag een vrouw ook een fatwa uitspreken, etc.

Bedankt.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 augustus 2005 om 14:06

Een fatwa is een uitspraak of een oordeel van een islamgeleerde die hij maakt aan de hand van zijn hoge kennis van de Quran en de Soennah (=handelingen en uitspraken van de profeet).

waarom zal een vrouw geen fatwa geven? na de dood van de profeet was 'Aicha (de vrouw van de profeet) de persoon waarnaar vele moslims gingen als zij in een zaak niet kunnen uitkomen, om van haar kennis te nemen, want zij was degene die altijd met de profeet leefde. zij overleverde zo een 174 overleveringen (ahadith) van de profeet en is daarmee ��n van de met de meeste ahadith. zij onderwees zelfs leerlingen en had een soort van school in haar eigen huis.

een stuk over de geleerde moslima's:

Geleerde Moslima�s uit de geschiedenis

In de loop van de eeuwen die na de dood van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem) volgden, verspreide de Islaam zich als een lopend vuurtje over het gebied van Centraal Azi�, India, Zuidoost Azi� en delen van Europa. De Islaam werd op die manier de basis van vele verschillende culturen.

Aan de andere kant werden de invloeden van buiten de Islaam ook steeds duidelijker. Sociale en politieke systemen werden in de islamitische wereld overgenomen zonder dat men zich afvroeg of ze samen konden gaan met de waarden en normen van de Islaam. Dit had natuurlijk ook als gevolg dat de sociale positie van de vrouw veranderde.

De prioriteiten van moderne geschiedkundigen liggen echter in machtsverhoudingen, oorlogen en veroveringen. De namen van de meest belangrijke khaliefen en leiders worden genoemd in combinatie met data van veldslagen, opstanden en overwinningen. Op deze wijze heeft men een stereotype beeld ontwikkeld waarbij de islaam wordt afgeschilderd als godsdienst die verspreid is met "het zwaard en vuur", ondanks de serieuze onderzoeken die lang geleden al het tegendeel bewezen. Deze onderzoekers ontdekten de krachten en motivatie die werkelijk zat achter de promotie van de Islaam en de overgave van die reusachtige Rijken.

Er zijn maar enkele onderzoekers die werkelijk interesse tonen in de intellectuele geschiedenis, en zelfs wanneer ze die interesse wel hebben komen ze niet verder dan de meest bekenden namen zoals Abu Hanifa, Ahmad bin Hanbal, Ibn Sina, AlGhazzali, en andere bekende geleerden en filosofen. Aangezien de onderzoekers vaak onderzoek doen vanuit mannelijk perspectief, vergeten ze de vrouwelijke studenten en leraren van deze bekende mannen te onderzoeken.

Nafisa was het achterkleinkind van Hasan bin Ali, de kleinzoon van de profeet (Allah�s vrede en zegeningen zij met hem). Ze werd rond het jaar 762 NC geboren en ze groeide op in Medina. Hier had ze de mogelijkheid om veel kennis op te doen. Ze profiteerde aan de ene kant van de kennis die binnen haar eigen familie circuleerde en anderzijds van de vele Islamitische universitaire centra die in die tijd opgericht waren in deze stad.

We weten over haar dat ze de Qor-aan uit het hoofd kende en dat ze goed bekend was met Zijn uitleg en commentaar. Daarnaast had ze een zeer sterke kennis van de principes van Islamitische wetgeving. Deze werden in die tijd gebruikt als basis voor jurisprudentie.

Na haar huwelijk met Ishaq, zoon van Ja'far as-Sadiq, verhuisde Nafisa naar Cairo. Het stel kreeg een zoon en een dochter. Nafisa doceerde haar kennis in voor de klas en op andere locaties. Op die manier leerde men haar al snel kennen als een grote geleerde. Zelfs as-Shafi'i, van wie ��n van de Islamitische wetscholen zich afleidt, was ��n van de geleerden die profiteerde van haar kennis.

Het islamitische ideaal van het vergaren van kennis is niet behouden tot de technische kant van de Islaam maar ook tot het alledaagse gedrag en spirituele praktijk. Op dit gebied werd Nafisa's voorbeeld zeer belangrijk. Niet alleen wat betreft het gebed, het vasten en de hadj, maar vooral vanwege haar vriendelijke, open en gulle gedrag. Ze werd gerespecteerd en ze was geliefd ver buiten de kringen van geleerden en studenten. Toen ze op 63-jarige leeftijd overleed, verzamelde zich een grote menigte bij haar echtgenoot om hem te overtuigen om haar niet te begraven in Medina maar in Cairo. Haar biografie staat vol met verhalen die ons vertellen over haar kennis, overgave en vriendelijkheid.

In de Islamitische wereld waren de moskee�n niet alleen maar gebedsplaatsen maar ook belangrijke centra van het intellectuele en spirituele leven. De heilige moskee�n van Mekka, Medina, en Jeruzalem, maar ook andere belangrijke moskee�n in grote steden zoals Damascus en Bagdad en vele andere steden, ontwikkelden zich. Al in de eerste eeuwen van de Islam veranderden deze moskee�n in academies en universiteiten met vele activiteiten op het gebied van doceren en onderzoeken. De invloeden hiervan bereikten de verre omgeving, uiteindelijk zelfs tot aan Europa.

Van bronnen uit die tijd krijgen we een duidelijk beeld over het dagelijks leven in deze universiteiten. We weten onder andere dat er vrouwen hebben gestudeerd. In vergelijking met deze tijd waren de aantallen niet zo hoog, maar aan de andere kant was het ook weer niet zo laag dat een studerende vrouw een uitzondering was of dat men ook maar een beetje twijfelde aan de capaciteiten van deze vrouwen.

Net als de mannelijke studenten kwamen ook de vrouwelijke studenten vaak (maar zeker niet altijd) uit rijke gezinnen. Ze werden vaak gesteund en gemotiveerd door hun ouders en gezinnen. We hebben zelfs vaak gevallen gezien waarbij de ouders, grootouders of tantes van de geleerden een financi�le bijdrage leverde aan de studie van deze jonge vrouwen en haar op die wijze introduceerde binnen de kringen van de geleerden.

Het was ook normaal dat stelletjes hun intellectuele interesses deelden. Terwijl er een sterke segregatie was van de seksen in andere delen van het sociale leven, bestond er juist veel uitwisseling en samenwerking op het gebied van kennis. Wanneer het voor de vrouwen niet mogelijk was om te reizen om op die wijze meer kennis op te doen, zoals hun mannelijke collegae, gingen ze vaak mee met hun mannelijke familieleden op reis, of haalden ze hen over om mee te gaan of ontmoeten ze geleerden van over de hele wereld tijdens de pelgrimstocht naar Mekka.

Onderdeel van de standaard theologiestudies was natuurlijk een grote kennis van de Qor-aan, de Hadith, Tafseer, fiqh kalam en de Arabische taal en filosofie. In het traditionele systeem waren de studies geheel gratis zodat de studie open bleef voor eenieder. Er waren niet alleen vrouwelijke studenten maar ook veel vrouwelijke leraren.

Deze vrouwen werden zeer gerespecteerd. ��n van hen was bijvoorbeeld Shuhda. Haar bijnamen waren fagh an-nisa (trots van de vrouwen) en a-katiba (de schrijver). Deze laatste naam was haar gegeven vanwege haar grote Arabische kalligrafietalent. Deze kunstvorm werd alleen maar onderwezen door echte experts. Shuhda onderwees grote aantallen studenten van de universiteit van Bagdad vele verschillende takken van de theologie, in het bijzonder de hadithwetenschappen. In deze tak vormde ze een belangrijke brug tussen de oude en nieuwe generatie geleerden. Ze was ��n van de meest belangrijke geleerden van haar tijd tot ze op zeer oude leeftijd overleed in 1187 NC.

Nog een jonger voorbeeld was Zeinab bint Abdul-Qaasim Abdurrahman ash-Shari. Ze leefde en onderwees in Nishapur. Ze was ��n van de studenten van zowel Abdul-Ghafur al-Farisi als Zamakhshari, de bekende geleerde op het gebied van Qor-aan commentaren.

Door de geschiedenis heen zijn er veel voorbeelden te noemen van vrouwen die naam hebben gemaakt op het gebied van hadithwetenschappen. In eerste instantie bestond deze tak uit veel meer dan het doorgeven van teksten met de bronvermelding. Leraren en studenten werden veronderstelt om deze ahadith volledig te begrijpen, hen in hun context te kunnen plaatsen en ze te kunnen gebruiken als fundament voor wettelijke en theologische doeleinden.

Als voorbeeld neem ik Karima al-Marwaziya (1070 NC), die gezien werd als de grootste geleerde op het gebied van hadith verzameling van al-Boekhari. Veel leraren stuurden hun leerlingen naar haar en bezochten haar zelf ook om te luisteren naar haar lezingen

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 15:01

Beste Abou,

dank je voor je antwoord.

Toch begrijp ik je niet helemaal. Kun je me op de volgende vragen antwoorden geven:

1. Op grond van welke bevoegdheid kan een geestelijke een fatwa uitspreken?

2. Wie heeft hem daartoe bevoegd?

3. Speelt jurisprudentie een rol bij een fatwa?

4. Welke straffen kunnen middels een fatwa uitgesproken worden?

5. Is hoger beroep mogelijk?

6. wie toetst de correctheid van een fatwa en op grond waarvan?

7. Is een fatwa onherroeppelijk?

Dank je voor je antwoorden.

Pietje puk

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 augustus 2005 om 16:09

je hebt in je verhaaltje vier vragen gesteld en heb ik beantwoord voor je. wat begrijp je niet?

er komen zeven vragen bij, ik denk dat je hier twee zaken door elkaar haalt, je hebt een mufti die de fatwa uitbrengt, hij kan afhankelijk zijn, en kan ook gebonden zijn aan een fatwa commity (een groep geleerden die samen een fatwa uitbrengen die aangesteld zijn door de staat).

daarnaast heb je ook, wat jij misschien bedoelt, een Qaadhi (islamitische rechter), deze wordt aangesteld door de staat. deze brengt geen fatwa uit, maar berecht de verdachte aan de hand van de Quran en de Soennah of een fatwa van de fatwa commity.

verder weet ik niet waar je heen wil met al je ingewikkelde vragen, ik heb geen rechten gestudeerd ofso. misschien moet je eens een keer langs de saudische consulaat gaan (aangezien SA 1 van de landen die met de islam regeert) en hen deze vragen stellen. ; )

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.082 seconden.