Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wie kan mij uitleg geven over deze ayas?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Ighlaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ighlaas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wie kan mij uitleg geven over deze ayas?
    Geplaatst op: 03 september 2005 om 16:45

Salaam aleikom warahamatulahi wabarakatuhu,

Ik wil graag uitleg hebben over de volgende aya's.. ik heb namelijk begrepen dat je alleen als je niet bid een ongelovige bent.. in deze aya's heb ik dat anders vernomen, tenzij ik het niet begrijp.. Dus wilt iemand die meer kennis heeft dan ik deze aya's uitleggen? Insha Allah dat ik het beter begrijp.

Wa salaam

 

 

44. Waarlijk, Wij zonden de Torah neder, waarin leiding en licht was, waarmede de profeten die gehoorzaam waren recht spraken voor de Joden en de Rabbijnen en de wetgeleerden, omdat hun de bewaking van Allah's Boek was opgelegd en zij waren daarvan getuigen. Vreest daarom de mensen niet, doch vreest Mij en ruilt Mijn tekenen niet in tegen het wereldse. En wie niet rechtspreken volgens hetgeen Allah heeft nedergezonden, zij zijn ongelovigen.

45. En Wij schreven hen daarin voor: Een leven voor een leven, oog om oog, neus om neus, oor om oor, tand om tand en (rechtvaardige) vergelding voor wonden. En hij, die van het recht hierop afziet, dit zal een verzoening voor zijn zonden zijn en wie niet rechtspreken bij hetgeen Allah heeft nedergezonden, zijn onrechtvaardigen.

46. En Wij deden Jezus, zoon van Maria in hun voetsporen treden, vervullende, hetgeen v��r hem in de Torah was (geopenbaard), en Wij gaven hem het Evangelie, dat licht en leiding bevatte, bevestigende hetgeen daarv��r in de Torah was en een leiding en een vermaning voor de godvrezenden.

47. En laat de mensen van het Evangelie richten naar hetgeen Allah daarin heeft geopenbaard en wie niet richten naar hetgeen Allah heeft geopenbaard, zijn de overtreders.

48. En Wij hebben u het Boek (de Koran) met de waarheid geopenbaard vervullende hetgeen daarv��r in het Boek (de Bijbel) was (verkondigd) en als bewaker daarover. Richt daarom tussen hen naar hetgeen Allah heeft geopenbaard en volg hun boze neigingen niet tegen de waarheid die tot u is gekomen. Voor iedereen bepaalden Wij een wet en een weg. En indien Allah had gewild zou Hij u allen tot ��n volk hebben gemaakt, maar Hij wenst u te beproeven met hetgeen Hij u heeft gegeven. Wedijvert dus met elkander in goede werken. Tot Allah zult gij allen terugkeren, dan zal Hij u datgene mededelen, waarover gij van mening verschilt.

 

Soera 5 Al-Maidah

Terug naar boven
Ighlaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ighlaas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 07:09

Is er niemand die mij uitleg kan geven????

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dienares Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 september 2005 om 12:49
Sorry mijn zuster, ik kan je helaas niet helpen, ik beschik niet over zoveel kennis, helaasss..Moge Allah swt inshAllah iemand brengen, die jou de juiste informatie kan geven!!
Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Ighlaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ighlaas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 03:20

In eerste instantie geplaatst door dienares

Sorry mijn zuster, ik kan je helaas niet helpen, ik beschik niet over zoveel kennis, helaasss..Moge Allah swt inshAllah iemand brengen, die jou de juiste informatie kan geven!!

Ghair Insha Allah.. jammer het was namelijk heel belangrijk, want ik was namelijk in discussie met een andere zuster..

Zij zegt dat als je niet regeerd met de wetten van Allah (swt) dus de leiders van de Islamitische landen..dat hun ongelovig zijn.. maar wij mogen dat niet zomaar beoordelen vind ik.. ze zijn hooguit zondaars geen ongelovigen.. ik dacht misschien dat de Koran al Karim doelde op de periode toen de Taurah was neergezonden daarom wou ik graag uitleg..ik durf ook niet naar een geleerde.. ze spreken allemaal arabisch en dat ken ik jammer genoeg niet...

 

Dus is er nog iemand die mij kan helpen.. ik heb deze vraag op verschillende forums gesteld.. en echt niemand weet het...

 

Wa sallaam

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 03:43

Asalaam Aleikum beste zuster,

Ik denk dat je misschien nog even geduld moet hebben en wachten tot er misschien later op de dag meer broeders en zusters op het forum verschijnen die er meer verstand van hebben. Waarschijnlijk is nu iedereen aan het werk..

Terug naar boven
Ighlaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ighlaas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 04:23
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum beste zuster,

Ik denk dat je misschien nog even geduld moet hebben en wachten tot er misschien later op de dag meer broeders en zusters op het forum verschijnen die er meer verstand van hebben. Waarschijnlijk is nu iedereen aan het werk..

 

Insha Allah..

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 05:02
Salaam aleikoum,

De mensen die zo denken hebben het over een categorie die ze tawheed alhaakimiyya noemen. Zij beroepen zich op diverse koranverzen. Dus de koning die niet een volledige hukm volgens de quran instelt is automatisch een kaafir volgens hen, zonder verder te kijken naar de voorwaarden. Hierbij komt nog eens bij dat de ulema's die hen adviseren ook als kaafirs worden bestempeld. Zoals bijv de offici�le fatwageleerden in SA. Dat is ook waarom er aanslagen worden gepleegd in de moslimlanden, zoals bijv in Casablanca en Riyaadh.

Elke zonde die de koning uitvoert, wordt direct gezien als kufr. Hierbij wordt ook gezegd dat de Koning zich voordoet als al-Haakim. Er wordt gezegd dat de koning al-rubbobiya claimt, want Allah alleen is al-Haakim.

De sunnah zegt dat het regeren van een land valt onder tawheed al-ulluhiyya/ibaada. Dus net als elk ander individu zijn er een aantal voorwaarden voordat iemand kaafir is.

Je hebt al genoemd, het niet verrichten van het gebed. Hier is verdeeldheid over de ulema, sommigen zeggen direct, sommigen zeggen als hij het zichzelf toestaat en het halaal verklaart.

Het uitvoeren van zonden zorgt ervoor dat iemand kaafir wordt als hij van mening is dat het toegestaan is. Haraam wordt dus Halaal gemaakt in zo'n geval. Een regeringsleider kan een moslim zijn die zijn gebed verricht, op bepaalde punten een sharia beleid heeft, maar toch zondigt wanwege zijn zwakte en wel duidelijk van mening dat het niet toegestaan is wat hij doet. Regeringsleiders verschillen van elkaar en het is niet aan ons om iedereen te bestempelen.

De mensen die zondige mensen direct een kaafir noemen zijn de khwawaaridj. Zij kijken niet naar de voorwaarden of de persoon het zichzelf wel toestaat of dat hij gewoon zondigt als een moslim. Grote zonden staat gelijk aan kufr, zonder enkele voorwaarde.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik weet er ook niet veel van, behalve dit.
Dit soort onderwerpen van takfeer kunnen we beter vermijden, omdat het niet aan ons is om te bepalen wie een kaafir is. Wij kennen de individuele personen niet eens. Het heeft ook geen nut.

Salaam aleikoum.
 
Terug naar boven
Ighlaas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ighlaas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 september 2005 om 05:43

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

De mensen die zo denken hebben het over een categorie die ze tawheed alhaakimiyya noemen. Zij beroepen zich op diverse koranverzen. Dus de koning die niet een volledige hukm volgens de quran instelt is automatisch een kaafir volgens hen, zonder verder te kijken naar de voorwaarden. Hierbij komt nog eens bij dat de ulema's die hen adviseren ook als kaafirs worden bestempeld. Zoals bijv de offici�le fatwageleerden in SA. Dat is ook waarom er aanslagen worden gepleegd in de moslimlanden, zoals bijv in Casablanca en Riyaadh.

Elke zonde die de koning uitvoert, wordt direct gezien als kufr. Hierbij wordt ook gezegd dat de Koning zich voordoet als al-Haakim. Er wordt gezegd dat de koning al-rubbobiya claimt, want Allah alleen is al-Haakim.

De sunnah zegt dat het regeren van een land valt onder tawheed al-ulluhiyya/ibaada. Dus net als elk ander individu zijn er een aantal voorwaarden voordat iemand kaafir is.

Je hebt al genoemd, het niet verrichten van het gebed. Hier is verdeeldheid over de ulema, sommigen zeggen direct, sommigen zeggen als hij het zichzelf toestaat en het halaal verklaart.

Het uitvoeren van zonden zorgt ervoor dat iemand kaafir wordt als hij van mening is dat het toegestaan is. Haraam wordt dus Halaal gemaakt in zo'n geval. Een regeringsleider kan een moslim zijn die zijn gebed verricht, op bepaalde punten een sharia beleid heeft, maar toch zondigt wanwege zijn zwakte en wel duidelijk van mening dat het niet toegestaan is wat hij doet. Regeringsleiders verschillen van elkaar en het is niet aan ons om iedereen te bestempelen.

De mensen die zondige mensen direct een kaafir noemen zijn de khwawaaridj. Zij kijken niet naar de voorwaarden of de persoon het zichzelf wel toestaat of dat hij gewoon zondigt als een moslim. Grote zonden staat gelijk aan kufr, zonder enkele voorwaarde.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik weet er ook niet veel van, behalve dit.
Dit soort onderwerpen van takfeer kunnen we beter vermijden, omdat het niet aan ons is om te bepalen wie een kaafir is. Wij kennen de individuele personen niet eens. Het heeft ook geen nut.

Salaam aleikoum.
 

 

Djazaka Allahu Ghairan

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.074 seconden.