Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

scheiden!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
blerta Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 19
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote blerta Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: scheiden!
    Geplaatst op: 27 oktober 2005 om 07:47
weet iemand een antwoordt op mijn vraag? over scheiden, als man en vrouw uit elkaar gaan! hoelang moet je erop wachten voordat je weer mag gaan trouwen zoals man en vrouw ik geloof dat een vrouw naar 4 maanden weer mag gaan trouwen, ik weet het niet zeker! en uiteraard is zei niet meer maagd! zal een ander man haar dan accepteren? ligt eraan hoe haar situatie was denk ik zelf? wie weet het? alvast dank voor het antwoordt!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2005 om 09:42

Als het goed is heeft de vrouw de wachttijd van 3 maanden, dus ze moet 3 maal menstrueren om er zeker van te zijn dat ze niet zwanger is.

Er zijn genoeg mannen die gescheiden vrouwen accepteren Alhamdulilah ligt er maar net aan hoe men erover denkt. Indien het taboe is is het meestal cultuurgericht, misschien ook weer niet. De Profeet ( Salla Allahoe 3lejhie wa salaam ) heeft het juiste voorbeeld gegeven, als zijn vrouwen waren of weduwe of gescheiden behalve Aisha ( ra)

En Allah weet het het Beste.

Is het nu een beetje duidelijker? Gayr Inscha Allah..

Andere aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom..:)

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 10:54

 

De gescheiden vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten; en het is haar niet geoorloofd, hetgeen Allah in haar baarmoeder heeft geschapen, te verbergen, indien zij in Allah en de laatste dag geloven; en haar echtgenoten hebben het recht, haar (intussen) terug te nemen, indien zij verzoening wensen. En voor haar geldt hetzelfde als tegen haar, hetgeen billijk is, de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs.
(Quran 2:229).

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:26

Salaam Aleikum hmmm als gescheiden vrouw heb ik 3 aanzoeken gehad als 2 de vrouw dus bij getrouwde manne scoor je hoog alleen tja als je nederlandse bent dan accepteerd je familie dat niet he en ik heb nog sores met andere instanties dus kan beter geen 2 de vrouw worden bij aleenstaanden is het veel moeilijker maar dat komt omdat ik 3 kindjes heb maar alles is voor estemd ik maakte bv een doea toen ik echt trowuen wilde en kreeg 5 aanzoeken in 1 week mashaAllah dus ghair inshaAllah maak doea en bismillah maar jemoet wel 1 voor 1 dus niet zeggen heey ik wil trouwen en dan met 3 breoders tegelijk kennis gaan maken dat mag weer niet maar als je geen kids hebt zal heus een breoder je wel snel vragen om te trouwen inshaAllah als het verder goed klikt niet iedereen wil een maagdje hoor ghair inshaAllah

veel succes mag Allah je een geode breoder geven en tis inderdaad 3 maanden kzal nog bewijs zoeken inshaAllah vanavond

 

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:36

Echtscheiden; zo gepiept

 

Men heeft het beeld dat scheiden in al-Islaam heel gemakkelijk is; een man hoeft tegen zijn vrouw maar drie keer te zeggen: "Ik ben van jou gescheiden.", en het is allemaal afgelopen.

1.) In werkelijkheid ligt een echtscheiding niet zo simpel. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden, voordat ook maar enige bee�ndigingsplechtigheid van start kan gaan. In de eerste plaats kan de scheiding niet uitgesproken worden wanneer de vrouw haar periode heeft. Vlak voor het aanbreken van de menstruatiecyclus, veranderen vrouwen in hun gesteldheid en worden zij humeurig. De biologische veranderingen in het lichaam zorgen voor psychologische veranderen die bekend staan als PMS (premenstrueel syndroom). Om er zeker van te zijn dat de oorzaak voor het uitspreken van de scheiding door de man niet ligt bij het PMS, is het uitspreken van de scheiding tijdens haar perioden verboden. Ten tweede kan de scheiding ook niet uitgesproken worden in de periode tussen twee menstruaties in waarbij het echtpaar gemeenschap heeft gehad. Vanwege het rationele feit dat wanneer de man genoeg om zijn vrouw geeft, opdat hij gemeenschap met haar wenst, moet hij zich er bedachtzamer in opstellen. Hij zal dus moeten wachten tot de volgende menstruatieperiode ge�indigd is, voordat hij de scheiding kan uitspreken.

2.) De uitspraak wordt als ongeldig beschouwd indien de man zich in zo'n woede verkeerd, dat hij zich onvoldoende bewust is van wat hij zegt. Dit vanwege de uitspraak van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem: "Het uitspreken van de scheiding is ongeldig op momenten van (gevoelsmatige mentale) overmeestering."

3.) Na de uitspraak, heeft het geen enkel invloed, totdat de vrouw drie achtereenvolgende menstruatiecyclussen heeft gehad. De eerste cyclus is om er zeker van te zijn dat zij niet in verwachting is en de overige twee zijn voor mogelijke verzoening. Het is niet de bedoeling dat zij het huis verlaat, zoals vaak gebeurd onder de Moslims vandaag de dag. Van de echtgenoot wordt verlangt dat hij haar handhaaft totdat haar wachttijd ('iddah) is be�indigd.

4.) Wanneer een vrouw zwanger is op het moment dat de scheiding wordt uitgesproken, dan duurt de 'iddah tot op het moment van bevalling. Dit principe biedt de maximale mogelijkheid voor verzoening, ten behoeve van het welzijn van het kind.

5.) Teneinde zijn de echtscheidingsprocedures wat gemakkelijker dan in veel Westerse landen [een noemenswaardige en bekende uitzondering "Mexicaans scheiden" welke in enkele minuten voltrokken kan worden]. Dit in de wetenschap dat het huwelijk in al-Islaam fundamenteel gezien een contract is en niet een sacrament (wijding; zoals de zeven rituelen: doopsel, communie, vormsel, biecht, oliesel, priesterwijding en huwelijk) wat oorspronkelijk het geval is in het Westen, welke als onontbindbaar werd gezien [en zo ook blijft, bij de katholieken]. Aldus, wanneer het contract is aangegaan met het ja-woord plus getuigen, dan zou het ontbindbaar moeten zijn met het nee-woord plus getuigen.

6.) De vrouw kan de scheiding tewerkstellen middels een verzoek bij de rechtbank. Wanneer de rechter (Qadee) haar in het gelijk stelt, of het een noodzaak is, dan zal hij voor haar de khula'-scheiding bewerkstelligen, wat een wachttijd heeft van maar liefst 1 menstruatiecyclus.
 
 
 
http://islamitische.blogspot.com
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:40
Echtscheiding.
 
De islam beschouwt echtscheiding als een van de dingen die Allah heeft toegestaan,
maar die Hij het meest verafschuwt. Het is slechts een laatste redmiddel,
een procedure die alleen gevolgd mag worden, nadat alle andere pogingen gefaald zijn.

De beste manier om een scheiding te voorkomen is door er in de eerste plaats zeker
van te zijn dat de partners goed bij elkaar passen. Dit is een van de redenen achter
het islamitische patroon van gearrangeerde huwelijken, waarbij de ouders,
familie en andere moslims de jongeren kunnen begeleiden bij hun partnerkeuze.
Dat is beter dan het over te laten aan een jeugdige bevlieging, emoties of fysieke
aantrekkingskracht welke hoogstwaarschijnlijk een onstabiele basis voor een huwelijk bieden.
Echter met iemand trouwen alleen omdat hij/zij bekend is als een goede moslim is niet genoeg.
we moeten bewust het huwelijk ingaan en er zeker van zijn dat we vanaf het begin goed
op de hoogte zijn. Het delen van de overgave aan de islam is de meest solide basis die
een huwelijk kan hebben, maar je moet ook rekening houden met de dagelijkse omstandigheden.
Je hoort van huwelijken waar beide partners betrokken zijn, maar die betrokkenheid
op verschillende en onverenigbare manieren proberen te uiten. Zou je bijvoorbeeld om
kunnen gaan met de frequente afwezigheid van je man in verband met da�wa-doeleinden
of een constante stroom gasten kunnen verzorgen die rondreizen om de islam bekendheid te geven?
Als het komt tot een huwelijk moet je goed opletten en je instinct volgen.
Als je om de een of andere reden twijfelt of aarzelt, is het misschien beter het zekere
voor het onzekere te nemen dan je in iets te storten wat heel goed een ongeschikt huwelijk kan zijn.

Je moet bovendien een realistische kijk op het huwelijk hebben.
Het zal tijd kosten om aan elkaar te wennen, je aan elkaars leven aan te passen.
Het zal wel niet beginnen met rozengeur en maneschijn, je moet er aan werken.

Als een huwelijk uit elkaar valt.
Desondanks kunnen huwelijken om vele redenen mislopen.
We zijn tenslotte allemaal mensen en kunnen fouten maken in het huwelijk net als met alle andere dingen.
Echtparen kunnen soms zover uit elkaar groeien, dat dit een serieuze bedreiging vormt voor hun huwelijk.
Als een huwelijk uit elkaar begint te vallen, moet een echtpaar al het mogelijke doen
om een verzoening te bewerkstelligen, maar als het echt voorbij is,
wordt men in de islam niet veroordeeld tot levenslang gevangen zitten in een ongelukkig huwelijk.
Er zijn verschillende vormen van echtscheidingen in de islam. je kunt zelfs het recht
om te scheiden van je man in je huwelijkscontract laten opnemen.
veel vrouwen schrikken terug van dit recht, maar in sombere tijden moet men nuchter zijn
en is deze voorzorgsmaatregel het vermelden waard. Sommige mannen maken misbruik
van het instituut huwelijk en vrouwen moeten zichzelf beschermen en tegelijkertijd
positief blijven en bereid zijn te werken aan het welslagen van het huwelijk.

Talaq
Dit is een scheiding op aandrang van de echtgenoot. Het gaat hier om een reeks van
drie uitspraken tot scheiding, maar ze kunnen niet allemaal tegelijk noch tijdens
de menstruatie van de vrouw worden gedaan. De tijdsduur tussen elke uitspraak
in moet overeenkomen met de maandelijkse cyclus van de vrouw. ondertussen
moet iedere poging worden ondernomen het huwelijk te redden en de vrouw heeft recht op volledig onderhoud.
Een vrouw kan het recht op scheiding door talaq hebben als dit is overeengekomen
voor het huwelijk en bedongen in het huwelijkscontract. veel vrouwen zijn verlegen of afkerig dit
op te nemen in hun huwelijkscontract, maar het is een recht dat in de islam is gegeven.

Khul
Dit is een type scheiding op initiatief van de vrouw.
in dit geval moet ze een vorm van compensatie aan de man betalen, d.w.z. de bruidsschat teruggeven.
Een vrouw is deze mogelijkheid gegeven om zichzelf te bevrijden uit een ondraaglijk huwelijk.

De vrouw heeft een khul te eisen en hoewel de islam scheiding in het algemeen
afkeurt moet de man, als al het andere mislukt is, haar alten gaan. jammer genoeg
hoor je tegenwoordig vaak van huwelijken waarin de man zijn vrouw behandelt
met verbijsterende wreedheid, maar toch niet van haar wil scheiden.
Zulke mannen moeten herinnerd worden aan de woorden van Allah (Swt).
 � Als jullie vrouwen de scheiding geven en zij bereiken hun termijn,  neem haar dan
in redelijkheid terug of zendt haar in redelijkheid weg,  maar neemt haar niet terug uit treiterij,
om te overtreden. Wie dat doet,  die doet zichzelf onrecht.....�
(soerat al-bakara 2:231)

Mubara�a
Dit is een scheiding overeengekomen met wederzijdse toestemming.

Li�an
Dit is een scheiding in het geval de man zijn vrouw beschuldigt van overspel.
Volgens de islamitische wet zijn er vier (!) ooggetuigen vereist om een dergelijke
zaak te bewijzen. Als de echtgenoot het niet kan bewijzen, moet hij viermaal zweren bij
Allah dat hij de waarheid vertelt. de vrouw wordt opgeroepen haar schuld te bekennen
of te zweren dat ze onschuldig is. Beiden moeten ook heilige vloeken over zichzelf afroepen
voor het zweren van valse eden. Als er geen bewijs is (voor of tegen) kan worden ingebracht,
wordt het huwelijk beschouwd als onverzoenbaar en zal worden ontbonden.

Voogdij over de kinderen
Kleine kinderen blijven onder de hoede van de moeder,
tenzij zij duidelijk niet geschikt is te op te voeden. De vader moet in het volledige
onderhoud van de kinderen voorzien en aan de moeder een vergoeding geven.
De moeder heeft meestal de voogdij over de kinderen, behalve als ze hertrouwt.
in het geval de kinderen oud genoeg zijn zichzelf uit te drukken, moet er ook rekening
gehouden worden met hun wensen. De belangen van de kinderen zijn doorslaggevend;
ze horen bij de ouder te blijven, die het best in staat is ze te verzorgen en op te voeden in de islam

Nb
Dit zijn zeer ernstige kwesties die alleen in grote lijnen geschetst kunnen worden.
Elk geval kent zijn individuele complicaties en overwegingen.
Een zuster die zich in een dergelijke situatie bevindt, wordt ten zeerste aangeraden
een betrouwbare geleerde en betrouwbare moslims te consulteren,
evenals een geschikte aanstelling, voordat ze aan een aangelegenheid begint zo ernstig als een scheiding.

Door L. Esmah

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:41

Salaam Aleikum misschien wel interessant om te weten als de man je geen scheiding wilt geven dan kan je na een imaam gaan je legt de situatie uit en hij geeft je de talaq.

Wa Aleikum Salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 november 2005 om 11:23
Mijn vraag is een simpele .
Waneer een vrouw zwanger is mag ze dan scheiden?
en gelijk hieraan natuurlijk wanneer een vrouw zwanger is mag een man dan een scheiding aanvragen?
Ik bedoel dit dus in religieus , Islamitisch opzicht.
Ik vrrag dit enkel omdat ik hier een antword op wil weten. ik zal hier zeker niet over gaan discusieren.
Het gaat hier niet om mijn mening want die weet ik al.
Neen ik ik vraag me afwat het Islamitisch oordeel hierover is.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.