Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Berouw

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Berouw
    Geplaatst op: 08 november 2005 om 09:13

Het berouw van iemand die honderd mensen heeft vermoord

 

Aboe Sa�ied Sa�d ibn Maalik ibn Sinaan al-Khoedri (Radia Allahu 3anhu) leverde over dat de profeet van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) heeft gezegd: �Er was onder het volk dat voor jou kwam een man die negenennegentig mensen had vermoord.Toen vroeg hij naar de persoon met de meeste kennis op aarde en hij werd geleid naar een monnik.Dus ging hij naar hem toe,vertelde hem dat hij negenennegentig mensen had vermoord en vroeg of hij vergeven kon worden.De monnik zei: �Nee�, dus vermoordde hij ook hem en maakte de honderd compleet.Toen vroeg hij wederom naar de persoon met de meeste kennis op aarde en hij werd geleid naar een geleerde.Hij vertelde hem dat hij honderd mensen  had vermoord en vroeg of hij vergeven kon worden.De geleerde zei: �Ja, wat kan er nou tussen jou en berouw zijn? Ga naar die-en-die stad, want daar zijn mensen die Allah aanbidden.Ga en aanbid samen met hen en keer niet terug naar je eigen stad,want het is een slechte plaats.� Dus de man vertrok,maar toen hij halverwege was,kwam de Engel des Doods bij hem, en de Engelen van Genade en de Engelen van Toorn begonnen te twisten over hem.De Engelen van Genade zeiden: �Hij heeft berouw getoond en zocht toenadering tot Allah de Verhevene.� De Engelen van Toorn zeiden: �Hij heeft nooit iets goeds gedaan.� Een engel in menselijke gedaante kwam bij hen en zij vroegen hem over de kwestie te beslissen.Hij zei: �Meet de afstand tussen de twee plaatsen (de plaats waar hij was en de stad waar hij  naartoe ging) en welke het meeste nabij is,is de plaats waar hij hoort.�Dus maten zij de afstand en ontdekten dat hij dichterbij de stad was waar hij naartoe ging,dus namen de Engelen van Genade hem mee. 253

 

Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2005 om 09:15

Volgens een overlevering in as-Sah�ieh�: �De goede stad was een handlengte dichterbij,dus werd hij gerekend tot haar inwoners.�Volgens een andere overlevering in as-Sah�ieh�: �Allah beval (de slechte stad) om verder te gaan en (de goede stad) om dichterbij te komen en zei:�Meet de afstand tussen hen� en ze vonden hem een handlengte dichterbij de goede stad,dus werd hij vergeven.�

 

Dus wat kan er nu tussen een persoon en berouw staan? Denk je dat jouw zonden groter zijn dan de zonden van deze man,wiens berouw Allah accepteerde? Dus waarom wanhoop ?

 

De kwestie is zelfs groter dan dit.Denk na over de Woorden van Allah: �En degenen die niet naast Allah een andere god aanroepen en die niemand doden,waarvan(het doden) door Allah verboden is,behalve het recht.En die geen ontucht plegen,want wie dat doet zal een bestraffing ontmoeten.Voor hem zal de bestraffing vermenigvuldigd worden op de Dag der Opstanding en vernederd zal hij daarin eeuwig leven.Behalve degene die berouw toont en gelooft en goede daden verricht.Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden.En Allah is Vergevensgezind,Meest Barmhartig.� 254

 

Stop en denk na over de zin: �..Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden..� 255

 

Dit zal u uitleg geven over de immense omvang van Allah�s Genade en Zijn Gunst.De geleerden hebben deze verandering gedefinieerd als bestaande uit twee typen:

 

1.      Het veranderen van slechte karaktereigenschappen in goede eigenschappen,zodat Shirk veranderd word in oprecht geloof,overspel in kuisheid,leugens in waarheidlievendheid,  bedrog in betrouwbaarheid,etc.

 

__________________________

254 Soerat al-Foerqaan (25),aayah 68-70.

255 Soerat al-Foerqaan (25),aayah 70.

 

2.      Het veranderen van slechte daden die iemand heeft verricht in goede daden op de Dag der Opstanding.Denk aan de Woorden: �..Voor diegenen wisselt Allah hun zonden in voor goede daden..�

 

Er staat niet ��n slechte daad  wordt ingewisseld voor ��n goede daad (van gelijk gewicht).Het kan minder zijn,hetzelfde, of meer in aantal of gewicht.Het zal afhangen van de oprechtheid van degene die berouw toont.Kun jij je een grotere gunst dan dit voorstellen?Zie hoe deze goddelijke vrijgevigheid verder uitgelegd wordt in de volgende h�adieth:

�Abdoer-Rah�maan ibn Djoebayr leverde over van Aboe Tawiel Shatb al-Mamdoed dat hij bij de profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) kwam [ een andere overlevering zegt dat een zeer oude man wiens wenkbrauwen over zijn ogen vielen (d.w.z. dat hij ingevallen ogen had) kwam en voor de profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) stond, zichzelf ondersteunend met een stok] en zei: �Wat denkt u van een man die elke zonde heeft begaan, zonder ��n over te slaan,groot of klein [volgens een andere overlevering: als zijn zonden verdeeld worden over alle mensen van de wereld,zouden zij vernietigd worden].Kan zo�n man berouw tonen?� De profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) vroeg:  �Ben je moslim geworden ?� Hij zei: �Ik getuig dat er geen god is dan Allah en dat u de boodschapper van Allah bent�. De profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei:  �Verricht goede daden en blijf weg van slechte daden,en Allah zal ze voor jou allemaal veranderen in goede daden.� Hij vroeg: �En hoe zit het met mijn daden van bedrog en immoraliteit ?� De profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei :  �Ja (die ook).� De man zei: �Allahoe Akbar (Allah is de Grootste)!� en bleef Allah verheerlijken tot hij uit het zicht was. � 256

 

____________________

256 Al-Haythami zei: een soortgelijke versie werd overgeleverd door at-Tabaraani en al-Bazzaar.De mensen van al-Bazzaar�s isnaad zijn de mensen van sah�ieh� behalve Moeh�ammad ibn Haaroen Abie Nashietah, die thiqah (betrouwbaar)is (Al-Madjma� 1/36). Al-Moedzierie zei in at-Targhieb: zijn isnaad is djayyid qawiy (goed en sterk),4/113. Ibn hajar zei in al-Isaabah 4/149 dat het aan de voorwaarden van sah�ieh� voldoet.

 

Op dit moment zou degene die berouw wil tonen,kunnen vragen: �Toen ik afgedwaald was en niet eens bad,wat betekent dat ik buiten de oevers van de Islaam was getreden,deed ik enkele goede daden.Zal ik hiervoor beloond worden nadat ik berouw heb getoond,of zijn ze verloren gegaan?�

 

Het antwoord op deze vraag kan gevonden worden in de volgende h�adieth: �Oerwah ibn az-Zoebayr leverde over dat H�akiem ibn H�izaam hem vertelde dat hij tegen de boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �O boodschapper van Allah, denkt u dat ik beloond zal worden voor (goede) daden als het geven van liefdadigheid,vrijlaten van slaven en onderhouden van familiebanden, die ik deed ten tijde van de Djaahiliyyah 257 ? �

 

De boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �Je werd moslim door het goede dat je al had verricht.� 258

 

____________________

257 Tijd van onwetendheid voor de komst van de Islaam.

258 Overgeleverd door Al-Boekhaarie.

 

Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2005 om 09:16
            

Moet ik (mijn zonden) bekennen?

 

Een persoon vroeg met een droevige stem: �Ik wil berouw tonen, maar moet ik dan over de zonden die ik gepleegd heb een bekentenis afleggen? Is het een voorwaarde voor berouw dat ik de Qaadi (rechter) in de rechtbank vertel over alles wat ik heb gedaan en hem vraag een gepaste straf op mij uit te voeren? Wat is de betekenis van het verhaal dat ik net heb gelezen over het berouw van Maa�iz, van de Ghaamidi vrouw en de man die de vrouw in de tuin kuste?�

 

 

Mijn antwoord hierop is dat de relatie van de dienaar met Allah zonder tussenpersonen, ��n van de meest belangrijke aspecten is van het geloof in Tawh�ied (goddelijke eenheid) en waar Allah tevreden mee is.Hij zegt: �En wanneer Mijn dienaren jou (O Mohammed) vragen stellen over Mij: voorwaar , Ik ben nabij. Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij spreekt�� 278

 

Als wij geloven dat berouw alleen tot Allah gericht moet worden, dan geldt dit ook voor de bekentenis.De profeet was gewoon vergiffenis te vragen in zijn doe�aa-e: �Aboe-oe laka bini�matika �alay wa aboe-oe bi dzanbie� (Ik erken Uw gunsten voor mij en ik erken (d.w.z. ik beken) mijn zonde aan U).

 

Dit is een bekentenis aan Allah.

 

___________________

278 Soerat al-Baqarah (2), aayah 186.

 

 

 

Wij zijn, door de Genade van Allah, niet als de christenen met hun priester, biechtstoel, document van vergiffenis etc.Waarlijk, Allah zegt: �Weten zij dan niet dat het Allah is Die berouw aanvaardt van Zijn dienaren�? 279

 

 

D.w.z. Hij accepteert berouw van Zijn dienaren zonder een bemiddelaar of tussenpersoon.

 

Wat betreft de uitvoering van straffen, als de daad niet tot de offici�le aandacht komt van de Imaam, heerser of Qaadi, dan hoeft een persoon niet naar hem toe te gaan om te bekennen.Als Allah de zonde van die persoon heeft bedekt, is er niks mis met het bedekken van zijn eigen zonden.Het is voordelig voor hem berouw te tonen aan Allah en de zaak is tussen  hem en zijn Heer.E�n van de namen van Allah is as-Sittier, Degene Die (de fouten van Zijn dienaren) bedekt of verbergt en Hij houdt ervan als Zijn dienaren hun fouten verbergen.Voor wat betreft de Sah�aabah, zoals Maa�iz, de Ghaamidi vrouw die zinaa pleegde en de man die de vrouw in de tuin kuste, zij deden allen iets wat niet verplicht was, moge Allah tevreden met hun zijn,omdat zij zo graag zichzelf wilden zuiveren.Het bewijs hiervoor (voor het feit dat een bekentenis niet verplicht is, vert.) is dat de profeet zich in de eerste instantie van Maa�iz en de Ghaamidi vrouw afwendde. Toen �Omar over de man die de vrouw  in de tuin had gekust, zei: �Allah bedekte zijn zonde.Hij had zijn eigen zonde moeten bedekken�, bleef de profeet stil waarmee hij aangaf eens te zijn met �Omar.

 

Het is dus niet nodig om naar de rechtbank te gaan en een offici�le bekentenis af te leggen, als Allah je zonde heeft bedekt.Ook is het onnodig om naar een Imaam van een moskee te gaan en hem te vragen een gepaste straf te geven, of een vriend te vragen de straf uit te voeren of thuis jezelf pijnigen, zoals sommige mensen denken.

 

Het volgende verhaal zal je leren op te passen voor de houding van sommige onwetende mensen tegenover degenen die berouw tonen: Een man, die berouw wilde tonen, ging naar de onwetende Imaam van een moskee, bekende tegenover hem zijn zonde en vroeg hem wat te doen.De Imaan zei: �Ga naar de rechtbank en leg een offici�le bekentenis af. Zij zullen dan een gepaste straf uitvoeren.Daarna zullen we zien wat we verder gaan doen.�De arme man wist dat hij niet in staat was dit te doen, dus hij vergat berouw te tonen en keerde terug naar zijn oude gewoonten.

 

Hierbij wil ik de gelegenheid nemen een belangrijke opmerking toe te voegen: Kennis hebben van de Islamitische oordelen en deze zoeken in de juiste bronnen, is een toevertrouwde zaak. Allah zegt: ��vraag het dan de bezitters van kennis, indien jullie het niet weten.� 280

 

En ��(Hij is) de Erbarmer, vraag over Hem aan degene die daarover het meest weet.� 281 

 

Niet elke uitnodiger naar de Islaam is gekwalificeerd voor het uitvaardigen van fataawaa 282. Niet elke Imaam of muadzin 283, schrijver, spreker of verhalenverteller, is gekwalificeerd voor het vaststellen van oordelen voor de mensen.Maar de moslim is zelf verantwoordelijk voor wat hij aan kennis  overneemt en hij moet er zelf achter zien te komen of die kennis betrouwbaar is.

 

Dit is een belangrijke kwestie in het geloof.De profeet maakte zich zorgen over de toestand van de Oemmah die geleid werd door dwalende A-Iemmah. E�n van de Selef 284 zei: �Kennis is religie, dus let op van wie je jouw religie overneemt�. Pas op voor valkuilen en zoek alleen hulp bij betrouwbare geleerden wanneer je twijfelt over een kwestie.En Allah is de Bron voor hulp.

________________

279 Soerat at-Tawba (9), aayah 104.

280 Soerat an-Nah�l (16), aayah 43.

281 Soerat al-Foerqaan (25), aayah 59.

282 Uitspraken of verordeningen.

283 Oproeper tot het gebed.

                                       284 Eerste generaties vrome voorgangers. 
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2005 om 09:17

Slechte mensen benaderen mij

 

Men zou kunnen zeggen: �Ik wil berouw tonen,maar slechte vrienden benaderen mij waar ik ook heenga.Wanneer zij merken dat ik ook maar een klein beetje veranderd ben,vallen ze mij aan en ik voel me te zwak om er tegen in te gaan.Wat kan ik doen?�

 

Ons antwoord is: Heb er geduld mee, want dit is hoe Allah Zijn dienaren op de proef stelt, zodat Hij de oprechten zal onderscheiden van de leugenaars en de goede van de slechten.

 

Wanneer je de eerste stap zet op het Rechte Pad,blijf dan standvastig en houd vol.Deze Shayaaateen vanuit de mensheid en de Djinn zullen met elkaar samenzweren om jou van dit Pad af te laten dwalen.Aanvankelijk zullen ze zeggen dat het slechts een voorbijgaande gril is, een tijdelijke crisis die niet lang zal duren.Vreemd genoeg staan zulke mensen er bekend om dat zij over vrienden die de weg van berouw zoeken, zeggen: �Is er iets slechts met hem gebeurd?!�

 

E�n van deze slechte mensen, toen haar ex-vriend de telefoon had opgehangen omdat hij berouw had getoond en niks meer met haar te maken wilde hebben, belde hem een paar dagen later terug en zei: �Misschien zijn die slechte influisteringen nu gestopt!�

 

Allah zegt: �Zeg: �Ik zoek bescherming bij de Heer van de mensen,De Koning van de mensen,De God van de mensen,Tegen het kwaad van de wegsluipende influisteraar,Degene die in de harten van de mensen influistert.Van de Djinn�s en de mensen.�  267

 

Verdient uw Heer niet meer gehoorzaamheid dan deze mensen die tot het slechte oproepen?

 

Je zou moeten weten dat zij je zullen benaderen waar je ook bent en zij zullen elk middel gebruiken om je terug te brengen naar de weg van zonde.Een jonge man vertelde me dat hij een vriendin had die, nadat hij berouw had getoond,haar chauffeur beval hem te volgen en zij hem riep terwijl hij op weg was naar de moskee!

 

Maar Allah zegt: �Allah versterkt (het geloof van) degenen die geloven met de standvastige uitspraak (de geloofsbelijdenis) tijdens het wereldse leven en in het Hiernamaals. � 268

 

Zij zullen je het verleden laten herinneren en jouw vroegere zonden mooi laten lijken,door middel van herinneringen,serieuze pleidooien,foto�s, brieven�Besteed geen aandacht aan hen.Wees op je hoede voor de manieren die zij gebruiken om je te verleiden.

 

______________________

267 Soerat An-Naas (114),aayah 1-6.

268 Soerat Ibrahiem (14),aayah 27.

 

Denk aan het verhaal van Ka�b ibn Maalik, ��n van de grote metgezellen van de profeet .De boodschapper van Allah had alle metgezellen bevolen hun banden met Ka�b te verbreken,omdat hij achter was gebleven tijdens het slagveld van Taboek.Dit gebod zou gelden totdat Allah iets anders had besloten over hem.De ongelovige koning van Ghassaan stuurde Ka�b een brief, waarin hij zei: �Voorts,we hebben gehoord dat jouw leider je slecht behandelt.Allah heeft jou niet in een woning vol vernedering en verlies geplaatst,dus kom naar ons toe en wij zullen voor je zorgen.�De koning wilde de moslim overhalen Medina te verlaten zodat hij verloren zou zijn in de handen van Koefr. Hoe reageerde deze grote Sah�aabi hierop? Ka�b zei: �Toen ik het las, zei ik; �Dit is ook een beproeving�, en ik gooide de brief in de oven en liet het verbranden.�

 

Dit is de manier van handelen voor elke moslim, man of vrouw,wanneer hij iets krijgt van slechte mensen: verbrand het tot as, en gedenk dan het Hellevuur terwijl je dit doet.

 

�Wees daarom geduldig: voorwaar, de belofte van Allah is waar.En wordt niet verontrust door degenen die niet (door jou) overtuigd zijn� 269

 

 

_______________________

269 Soerat Ar-Roem (30),aayah 60.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.066 seconden.