Islaam.nl Forum
Bid3a |
Post Reply |
Schrijver | |
Hijaabje_85
Newbie Lid geworden: 21 november 2005 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 13 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: Bid3a Geplaatst op: 21 november 2005 om 13:27 |
Bid3a Bid`ah betekent letterlijk iets dat vanuit iemand zijn eigen denkwijze aan Islaam is toegevoegd, zonder dat het van een bewijs uit de Qur`aan komt of van de soenah van de profeet of van het begrip van zijn metgezellen. �Ahl-ul-bid`ah� zijn dus de mensen die hun eigen denkwijze toevoegen aan de manieren van aanbidding in Islaam, in tegenstelling tot al datgene wat Goddelijke openbaring is.(�wahi� genoemd in het Arabisch.) Vele doorsnee moslims die we op straat zien, vinden het niet belangrijk om Islaam te leren en te nemen van de bronnen die zuivere en zekere kennis bevatten: de Qur`aan en de gezegende soenah die we in de ware overleveringen vinden. Nee, in plaats daarvan nemen zij begerig die kennis in zich op, die onwetende, afdwalende, zelfzoekende zogenaamde �ulema�(geleerden) naar buiten brengen. Dit boekje moet gezien worden als een bescheiden poging om de ware kennis van de Qur�aan en de soenah naar buiten te brengen, zodat mensen geholpen worden om vast te houden aan die ene weg die hen veiligheid tegen het Vuur schenkt en hun dichter bij Allaah brengt met onderwerping aan Zijn Wil. Dit wordt makkelijk als je een geloof hebt dat gebaseerd is op de juiste kennis en begrip.
Van wie leren wij eigenlijk onze Dien? Van horen zeggen? Van wat we van kleins af aan gehoord hebben? Hebben niet talloze moslims jaren aan tijd verloren omdat ze eerst met de verkeerde kennis in contact kwamen?
�Bid`ah pleziert sjeitaan meer dan het verrichten van zonde, want een persoon toont berouw na gezondigd te hebben, maar doet dat niet na bid`ah.� DEZE DAG HEB IK JULLIE DIEN (religie) VOOR JULLIE VERVOLMAAKT, MIJN NI`MA (gunsten) VOOR JULLIE VOLBRACHT EN HEB VOOR JULLIE ISLAAM ALS JULLIE DIEN GEKOZEN. Wanneer je dit Qur�aan vers goed begrijpt, weet je dat je moet vechten tegen al datgene wat is toegevoegd en dat je alleen aan het geopenbaarde moet vast houden.
Umar ibn al Khataab begreep dat wanneer de openbaringen op hielden, de profeet deze wereld snel ging verlaten, en hoe gelijk had hij dat het alleen maar zou af nemen. Rasuulullaah (s.a.s.) heeft ook in een hadith gezegd dat Islaam als iets vreemds begon en ook als iets vreemds zal eindigen. Is het nu inderdaad niet een strijd geworden om de ware soenah te praktiseren en te beschermen. En word je niet als een vreemdeling gezien als je dit na streeft,in plaats van Islaam vanuit je cultuur te praktiseren? De sunnah beschermen wordt als een belediging van de beschaving en cultuur van de moslims gezien, en degenen die blindelings de menigte volgen voelen het als een aanval op �hun religie.�
�Jullie reciteren een vers dat wij als een Ied feest genomen zouden hebben als het aan ons geopenbaard was.� Dus antwoordde Umar ibn al Khataab: �Ik weet wanneer het geopenbaard werd en waar het geopenbaard werd en waar Rasuulullaah (s.a.s.) was op dat moment: de Dag van Arafah, en Wallaahi, ik was op Arafah.� En in een vergelijkbare overlevering van Ibn Mardawaih met een musnaad van Ahmad zegt Umar:
Omdat Islaam alles omvat en ons alles leert: hoe we volgens de soenah slapen, eten, naar de w.c. gaan enz. staken de Joden hier de gek mee aan, zoals uit een hadieth overgeleverd door Abdur-Rahmaan ibn Zayd blijkt, waarin de Joden tegen de sahaabi (metgezel) Salmaan al-Faarsie zeggen: �Jullie profeet leert jullie alles, zelfs hoe je behoefte moet doen.�Salmaan zei �Waarlijk! Hij verbiedt ons om in de richting van de qibla te zitten als we dat doen.� ( Sahih Muslim, Abu Daawud en at-Tirmidhee) Wanneer er in deze dagen zulk soort opmerkingen worden geplaatst, reageert de doorsnee moslim zelden met zo een overtuiging en trots.Wij moeten de soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) en zijn metgezellen volgen, want Rasuulullaah (s.a.s.) heeft ons alles geleerd dat wij moeten weten om op de rechte weg die naar het Paradijs leidt te lopen en het is onmogelijk dat een moslim overweegt iets toe te voegen aan die kennis die Allaah aan de profeet Muhammad (s.a.s.) gaf.Abdullah ibn Amr heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) in een hadith uit Sahih Muslim zei: �Het was de plicht van iedere profeet die door Allaah werd gestuurd, zijn gemeenschap te leiden naar het beste wat hij wist en ze te waarschuwen tegen het kwade wat hij wist.� En in een andere hadith sahieh, door al-Baihaqee overgeleverd: �Ik heb niet iets achterwege gelaten wat Allaah jullie bevolen heeft, of ik heb het jullie ook bevolen, noch iets dat Allaah jullie verboden heeft, of ik heb het jullie ook verboden.� Hoe meer informatie er is over de juiste manier van Islaam praktiseren, hoe beter mensen de ware sunnah naar buiten kunnen brengen. Imaan en praktiseren gaan hand in hand en steunen elkaar om sterker te worden. Als we onze imaan koesteren, moeten we alleen onze toevlucht zoeken tot wat in Qur�aan en soenah is weer gegeven. Allaah heeft ons bevolen Zijn profeet te volgen en te gehoorzamen: In soerah al-Hashr 59: 7 zegt Allaah: EN NEEM WAT DE BOODSCHAPPER JULLIE GEEFT EN BLIJF AF VAN DATGENE WAT HIJ JULLIE VERBIEDT. Deze ayaah is een bewijs van de plicht om de betrouwbare sunnah in alle opzichten te accepteren.
�Een vrouw kwam bij Ibn Mas`ood en zei: �Ik heb gehoord dat jullie tatoeage verbieden en het gebruik van nep haar, is dat iets dat jullie in het Boek van Allaah hebben gevonden of van de Boodschapper (s.a.s.) hebben gehoord ?�Hij zei: �Het is eerder iets dat we in het Boek van Allaah hebben gevonden en van de Boodschapper hebben gehoord �Ze zei: �Wallaahi, ik heb de mushaf (=de Qoraan) van begin tot einde gelezen en ik heb er niet in gevonden wat jullie zeggen.�Hij zei: �Ben je er niet in tegen gekomen: �En neem wat de boodschapper jullie geeft en blijf af van datgene wat hij jullie verbiedt?�Ze zei: �Ja.� Hij zei: �Waarlijk, ik heb Rasuulullaah (s.a.s.) het gebruik van nep haar horen verbieden, en tatoe�ren en het epileren van haar op het gezicht.�( bijv: wenkbrauwen)
�Ik heb niets gezien.�(waar iets op tegen is). Dus zei hij tegen haar: �Heb je het testament niet herinnerd van de oprechte dienaar:�Ik wens niet het tegenovergestelde te doen van wat ik jullie verboden heb te doen.� Overgeleverd door Ibn Abi Haatim en verzameld door Ibn Kathier in zijn tafsier. Verzameld door Muslim en Bukhaarie en in de Musnad is Ahmad ook. In zowel Sahih Muslim als Sahih Bukharie heeft Abu Hurayrah aan ons overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: �Wanneer ik jullie iets beveel, doe er dan zoveel van als je kunt en als ik jullie iets verbied, vermijd het dan.� Raaf`i ibn Khadeej heeft overgeleverd dat: �Rasuulullaah ( s.a.s.) naar Medina kwam en de mensen bezig vond met het bevruchten van dadel palm bomen. Hij zei: �Wat zijn jullie aan het doen?�Ze zeiden: �We zijn de bomen aan het bevruchten.� Waarop hij antwoordde: �Misschien is het beter dat jullie dat niet doen.� Dus stopten zij daarmee en hun oogst verminderde. Zij vertelden erover aan de profeet, waarop hij zei: �Ik ben een mens, dus als ik jullie iets op draag wat betrekking heeft op jullie dien, accepteer het dan en als ik jullie iets opdraag vanuit mijn eigen denkwijze houd dan in gedachte dat ik een menselijk wezen ben.� (Sahih Muslim) Allaah zegt in de Qur�aan in soerat-ul Ahzaab 33:21: JULLIE HEBBEN INDERDAAD IN DE BOODSCHAPPER VAN ALLAAH EEN PERFECT VOORBEELD VOOR IEDER, WIENS HOOP OP ALLAAH EN DE LAATSTE DAG IS. De soenah van Rasuulullaah (s.a.s.) in praktijk brengen en beschermen, zal er insha `Allaah voor zorgen dat ons hiernamaals goed zal zijn; dat onze graven als tuinen van het paradijs zullen zijn.
O JULLIE DIE GELOVEN! GEHOORZAAM ALLAAH EN GEHOORZAAM DE BOODSCHAPPER EN MAAK JULLIE DADEN NIET BAATIL (leeg en ongeldig) Imaam Sufyan ath-Thauree heeft gezegd:
En geen woord, noch daad is correct zonder intentie, En geen woord, noch daad, noch intentie is correct tenzij ze volgens de sunnah zijn.� Wat denk je nu over de mensen die bid`ah in praktijk brengen? Ayyoeb as-Sakhtiyaanie heeft gezegd:
Bid`ah heeft niets met Rasuulullaah (s.a.s.) te maken en brengt mensen alleen maar aan het dwalen,dit was het begrip van de ulema uit het verleden. Imaam Zuhree erkent de houding van Imaam Maalik en zegt: �Vast houden aan de sunnah is veilig zijn, zoals Maalik zei:
De enige zekere manier om geleid te blijven is alleen de soenah en de Qoraan vast te houden, ook al is de meerderheid afkerig van de manier waarop. Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
(Sahih overgeleverd door al-Haakim en Maalik in mursal vorm) Iemand die iets nieuws aan Islaam toe voegt, geeft zichzelf daarmee een recht dat alleen Allaah toebehoort. Want wanneer iemand ongemerkt iets aan Islaam toe voegt, zal een groot deel van de mensen dit gaan praktiseren alsof het van Qur�aan of soenah is. Aa`isha heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) heeft gezegd: �Degene die iets toevoegt aan deze zaak van ons, wat wij niet bevolen hebben, zal het af gewezen zien.� ( Sahih Muslim en Bukharie) Afgewezen door wie ? zal iemand zich afvragen. Afgewezen door Allaah, Zijn boodschapper en de moslim wanneer hij zich er van bewust wordt dat het niet terug geleid kan worden naar de Qur�aan of de soenah. Het is heel vreemd dat sommige mensen bekend raken met de juiste manier van praktiseren, maar toch blijven doorgaan op de verkeerde weg.Denken diegenen dat zij kunnen doen alsof zij profeten zijn? Is de prijs die wij moeten betalen, niet al hoog genoeg wat betreft verwarring, twijfel en onduidelijkheid over de juiste weg? Wanneer wij diep in Allaah zouden geloven en zouden doen wat ons gevraagd is, zouden we nooit de aanwezigheid van bid`ah in onze gemeenschap toe staan.Jaabir heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei: ��de beste toespraak is het Boek van Allaah en de beste leiding en voorbeeld is die van Muhammed. En het slechtste van alle dingen zijn de nieuwigheden (bid`ah),want iedere bid`ah is dwaling en misleiding.� (Sahih Muslim) En in een andere hadieth:
(Sahih, overgeleverd door at-Tirmidhee) Dus het bewijs is vlak onder onze neuzen en er is niet iets als een goede bid`ah; de beroemde zo genaamde �bid`ah hasanah�. Bid`ah zelf is een dwaling die naar het vuur leidt en is door Rasuulullaah( s.a.s.) verklaard tot een van de slechtste dingen die iemand kan doen. Dus hoe kan het dan in welke vorm of plaats goed zijn? Alsof er eigenlijk een soort van goede dwaling in de dien is.
�Iedere soort van aanbidding die de metgezellen niet hebben gedaan, moet jij ook niet doen.� (Sahih, overgeleverd door Abu Dawud) De metgezel Ibn Mas`ood zei:
(Sahih overgeleverd door ad-Daarimee) Dit was de houding van de sahaaba, maar kijk nu naar de moslims van vandaag. Natuurlijk hebben we minder kennis dan de eerste generatie en niemand van ons is ooit te vergelijken met een van hun in genade en devotie. Is het daarom niet logisch te zeggen dat als zij er voor kozen zo voorzichtig te zijn in vast houden aan wat Rasuulullaah (s.a.s.) hun geleerd had, wij dat niet nog meer zouden moeten doen? Bovendien, als zij - met hun kennis - zich niet veilig voelden voor bid`ah, hoe kunnen wij dat dan wel doen?
�Beperk jezelf geduldig tot de sunnah en ga niet buiten de grenzen die de metgezellen aan hielden; houd je vast aan datgene wat zij vast hielden en vermijd datgene wat zij vermeden.Volg het pad van de salaf us- saalihien ( de metgezellen en de vrome volgelingen van hun) Want waarlijk, wat voldoende voor hen was, is voldoende voor jou.� De mensen van bid`ah ontmantelen beetje voor beetje de dien, door hun kunnen moslims de waarheid en de leugen niet meer van elkaar scheiden. Het lijkt op kanker dat langzaamaan het lichaam van binnen uit op eet. De beroemde taabi`ee (opvolger van de sahaaba) Hassan ibn Atiyyah zei:
(overgeleverd door ad-Daarimee met een Sahih isnaad.) Degenen die bid�ah maken en in stand houden door middel van hun daden ,zijn schuldig aan het vernietigen van Islaam. Zij zijn de slopers van de dien omdat zij Islaam verdraaien door er een weg van te maken. Ibn Umar zei: �Iedere bid�ah is misleiding, zelfs als de mensen het als iets goeds beschouwen.� (overgeleverd door ad-Daarimee met een sahih isnaad) Hoe kunnen we deze mensen respecteren die in naam van Islaam bid�ah praktiseren en luidkeels beweren de dragers van het geloof te zijn?Imaam Maalik zei:
Alles wat je tot nu hebt gelezen weerlegt honderd procent het idee van �bid`ah hasanah� dus laat de moslims geen excuses zoeken ten voordeel van sjeitaan!Er kan kennis bij de mensen aanwezig zijn en ze kunnen ook heel religieus zijn,maar toch zien we al te vaak dat moslims de bevelen en verboden van Allaah en Zijn boodschapper niet nauw genoeg na komen, en dan hebben we het nog niet eens over de onwetenden onder ons, die nauwelijks geleerd hebben om hun eigen verlangens onder controle te houden. Het probleem heeft eigenlijk te maken met het gebrek aan goed begrijpen waardoor imaan ook niet diep genoeg in het hart wortel schiet.
�Ik ben voor jullie als een man die een vuur heeft aan ge stoken en wanneer het licht de omgeving verlicht, beginnen motten en die dieren die in vuur vallen erin te vallen.En hij probeert ze tegen te houden, maar zij gaan langs hem en vallen in het vuur.
(Sahih Muslim, Sahih Bukharie) Zoek dus naar wat waar en betrouwbaar is, om jezelf tegen dat vuur te beschermen!
(Sahih, overgeleverd door at-Tirmidhee en al-Haakim) Misschien is de waarheid met maar een enkele persoon? Wie heeft het bewijs? Als betrouwbaar bewijs er niet toe doet, hoe beslis je dan wiens mening je moet accepteren? Is Islaam op meningen gebaseerd? Ga je meningen accepteren zonder enig bewijs dat uit Qoraan of sunnah komt? Rasuulullaah (s.a.s.) heeft gezegd: �Ik spoor jullie aan om jullie bewust te zijn van Allaah en te horen en gehoorzamen, zelfs als degene die beveelt een slaaf uit Abysinie is.En degene van jullie die mij over leeft zal grote verschillen zien.Houd je dus vast aan mijn sunnah en de sunnah van de �khulafaa`i raashidien al- mahdiyien.�(de vier recht geleide khaliefs), blijf er trouw aan houd er stevig aan vast en pas op voor toevoegingen, want iedere toevoeging is bid`ah en iedere bid`ah is dalaalah.� (Sahih, overgeleverd door Abu Dawood, at-Tirmidhie en Ibn Maajah) Ibn Mas`ood heeft overgeleverd:
�Dit is Allaah Zijn rechte weg.� Toen tekende hij rechts en links ervan andere lijnen en zei: �Dit zijn de andere wegen, op ieder is een sjeitaan die jullie er naar toe roept.� Toen reciteerde hij uit soerah al An`aam aayah 153:
Hieruit blijkt duidelijk dat niet alle wegen naar het paradijs leiden. En kijk nu eens naar de hadieth over de drie mannen die dichter bij Allaah wouden komen en hun zonden vergeven wouden hebben en de beste intenties hadden: Ze zeiden: �Waar staan wij in vergelijking met de profeet? Want Allaah heeft zijn zonden vergeven, zowel die gedaan zijn als die nog komen.� Een van hen zei: �Ik zal iedere nacht de hele nacht lang bidden.� De ander zei: �Ik zal iedere dag vasten.� De derde zei: �Ik zal weg blijven van vrouwen en nooit trouwen.� Maar Rasuulullaah (s.a.s.) zei tegen hen:�Zeggen jullie zulke dingen? Wallaahi! Ik ben me het meeste bewust van Allaah, maar ik vast en eet, ik bid en slaap en ik trouw ook. Degene die weg gaat van mijn sunnah hoort niet bij mij� ( Sahih Muslim en Sahih Bukharie) Dus ook al hadden deze mannen zulke goede intenties, Rasuulullaah (s.a.s.) maakte hun duidelijk dat zij niets anders moesten doen dan de soenah volgen, welke de enige en beste weg is om Allaah te aanbidden.
Ibn Abbaas heeft gezegd:
die bezorgd vroeg of Ibn Mas`ood naar buiten was gekomen. We zeiden: �Nee.� Dus ging hij ook zitten wachten. Toen Ibn Mas`ood naar buiten kwam zei Abu Musa: �Zo net zag ik een vorm van bid`ah, maar het zag er goed uit� Ibn Mas`ood zei: �Wat zag je?�Abu Musa zei: �Ik zag een groep in een kring op ons zitten wachten. Ze hadden stenen in hun handen. In iedere kring was een man die zei: �zeg honderd keer takbier�, dus zeiden ze honderd keer �Allaahu Akbar.� Toen zei hij: �Zeg honderd keer tahliel, dus zeiden ze honderd keer �Alhamdulillaah�. En op dezelfde manier zeiden ze tasbieh ( Subhaanallaah) honderd keer�. Ibn Mas`ood zei: �Wat zei jij toen?�Abu Musa zei: �Ik zei niets, ik wachtte op jou.� Terwijl ze aan het praten waren, bereikten ze de moskee en zagen de recitatie zoals Abu Musa die beschreven had. Wijzend naar de mensen die in een kring zaten vroeg Ibn Mas`ood: �Wat is er aan de hand?� We zeiden: �Dit zijn stenen en daarmee reciteren we takbier, tahliel en tasbieh voor Allaah.� Ibn Mas`ood zei: �In plaats van dit kun je beter je zonden tellen.� Ik ben er zeker van dat Allaah niet zal toe staan dat jullie goede deugden verloren zullen gaan. Helaas O Ummah van Muhammad ( s.a.s.) hoe vlug zijn jullie verpest. Een aantal van de metgezellen is nog steeds temidden van jullie. De kleding van de profeet is nog steeds niet versleten. De gereedschappen die hij gebruikte zijn nog steeds heel. En nu denken jullie dat jullie een weg volgen die beter is dan die van de profeet en die betere leiding geeft? Openen jullie niet een deur van dwaling via deze bid`ah?� De mensen antwoordden verontschuldigend: �Wallaahi, onze intentie was goed.� Ibn Mas`ood zei: �Hoeveel mensen zijn er niet die goede intenties hebben, maar nooit het goede bereiken?� ( overgeleverd door ad-Daarimee in as- Sunan) De hierboven vertelde aathaar (overlevering van een sahaabi) is een duidelijk bewijs dat wanneer een bepaalde manier van Allaah aanbidden (via woorden of daden,) verricht wordt via een nieuwe stijl met de intentie beloningen ervoor te krijgen, dat bid`ah is.
En Allaah zegt in soerah ash-Shoorah 42: 21: WAT! HEBBEN ZIJ PARTNERS (NAAST ALLAAH )DIE VOOR HUN IETS IN DE DIEN GEVESTIGD HEBBEN WAAR ALLAAH GEEN TOESTEMMING VOOR HEEFT GEGEVEN? Ibn Mas`ood heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
Shaikh-ul-Islaam Ibn Taimiyyah zegt in As-Siyaasat-ash-Shar`eeyah:
Zowel de Qoraan als de ahadieth maken duidelijk dat bid`ah de weg van �ahl al kitaab� is. (de mensen van het boek: d.w.z: Joden en Christenen) Omdat zij in zoveel groepen zijn gesplitst door alle verschillende meningen die zij in hun geloof hebben toegevoegd.
VRAAG HET VOLK VAN ISRAEL HOEVEEL DUIDELIJKE TEKENEN WIJ AAN HUN HEBBEN GESTUURD. MAAR ALS IEMAND NADAT ALLAAHS GUNSTEN TOT HEM ZIJN GEKOMEN IETS ANDERS ERVOOR IN DE PLAATS NEEMT, DAN IS ALLAAH STRENG IN HET STRAFFEN. Een van de belangrijkste redenen waarom mensen bid�h niet op geven is het stevige vast houden aan, en blindelings volgen van de vertrouwde wegen van hun voorouders.Zoals Allaah zegt in soerat-ul-Baqarah 2:170: WANNEER ER TEGEN HEN WORDT GEZEGD;"VOLG DATGENE WAT ALLAAH GEOPENBAARD HEEFT,"ZEGGEN ZIJ:"NEE!"WIJ ZULLEN DE WEG VAN ONZE VOORVADERS VOLGEN."WAT! ZELFS ALS HUN VADERS ZONDER LEIDING EN WIJSHEID WAREN?" Zolang als de tendens onder de moslims heerst dat ze trots zijn op hun cultuur of stamboom of voorouders,zal de strijd tegen bid`ah en onwetendheid een langdurig conflict blijven.Terug te keren naar de ware weg van Allaah en Zijn boodschapper zal voor de meeste moslims moeilijker zijn dan vast te houden aan de tradities en gewoontes van hun familie en culturele achtergrond. In soerat-ul-Maa`idah 5:107 zegt Allaah: WANNEER ER TEGEN HUN WORDT GEZEGD; �KOM TOT WAT ALLAAH GEOPENBAARD HEEFT, KOM NAAR DE BOODSCHAPPER,�ZEGGEN ZIJ: �VOOR ONS ZIJN DE WEGEN DIE ONZE VADERS VOLGDEN GENOEG.� WAT! ZELFS WANNEER HUN VADERS ZONDER LEIDING EN KENNIS WAREN?� Toevoegingen of vernieuwingen zijn niet van de Qur�aan of de soenah en het zal een reden tot grote spijt zijn op de Dag des Oordeels. Allaah zegt in soerat-ul-Ahzaab 33:36: DE DAG DAT HUN GEZICHTEN NAAR HET VUUR OMGEDRAAID ZULLEN ZIJN ZULLEN ZIJ ZEGGEN:"WEE ONS!" HADDEN WIJ MAAR ALLAAH EN ZIJN BOODSCHAPPER GEHOORZAAMD." Ook al is bid`ah overal in de ummah aanwezig, en wordt het door een grote groep religieuze leraren en imaams toegepast,- of om de mensen voldoening te geven of omdat zij zelf onwetend zijn en misleid-, toch zullen er altijd moslims zijn die niets anders zoeken dan de ware, betrouwbare soenah van Rasuulullaah (s.a.s.)
WANNEER JE HET GROOTSTE DEEL VAN HEN OP AARDE VOLGT ZULLEN ZIJ JE WEG LEIDEN VAN DE WEG VAN ALLAAH. ZIJ VOLGEN NIETS DAN VERMOEDENS, ZIJ DOEN NIETS ANDERS DAN LIEGEN! Laat je dus nooit verleiden door de moslims, door naar hun te kijken, maar verdiep je in de kennis van de sunnah, zodat je stevig op je eigen benen staat en doe moeite dichter bij Rasuulullaah (s.a.s.) te zijn dan bij de massa mensen die moeite doen om maar �erbij te horen�. Al-Fudayl ibn Ayyaad zei:
De salaf wouden niet eens luisteren naar wat de mensen van bid`ah te zeggen hadden, laat staan met hun zitten om iets van de dien van hun te leren. Al-Hasan en Ibn Seereen zeiden:
(sunan-ud-Daarimee: 1/110) De salaf vonden de woorden van de Joden en de Christenen veiliger dan de woorden van de mensen die bid`ah doen, want bij de eerst genoemden is bekend wat onbetrouwbaar is, maar bij de laatst genoemde is het moeilijker waarheid en leugen van elkaar te scheiden.Asmaa ibn Ubaid heeft gezegd:
�O Abu Bakr, mogen we tot jou spreken?� Hij zei:�Nee!� Ze zeiden: �Mogen wij een aayah van het Boek van Allaah voor jou reciteren?� Hij zei: �Nee! Of jullie staan op en verlaten mij, of ik sta op en ga weg.� Dus gingen zij weg en sommige mensen zeiden: �O Abu Bakr! Wat voor kwaad zou het aangericht hebben voor jou om een aayah te lezen van het Boek van Allaah?� Hij zei: �Ik was bang dat zij een aayah voor mij zouden lezen en het veranderen en dat `t in mijn hart zou achter blijven.� ( sunan-ud-Daarimee; 1/109) Het advies is zoals Al-Hasan zei: �Zit niet met iemand die bid�ah volgt,zodat hij iets in je hart gooit waarmee je verder zal gaan,en dus vernietigd zal worden,of je bent het niet met hem eens en je hart wordt ziek.� Een moslim moet waarde geven aan de grote gunst die Allaah aan de mensheid heeft gegeven door Muhammad als Zijn laatste profeet te sturen. Toevoegingen/ vernieuwingen zijn manieren waaruit ongenoegen en ontevredenheid blijkt over wat aan de mensheid is geopenbaard. En Allaah zegt: in soerah as-Sabaa 34:13: MAAR WEINIG VAN MIJN DIENAREN ZIJN DANKBAAR _Ahl-ul-Bid`ah is gewaarschuwd voor het Vuur: �Iedere bid`ah is dalaalah en iedere dalaalah is in het vuur.� (Sahih overgeleverd door at-Titmidhee) _Hun daden zullen door Allaah en Zijn boodschapper worden afgewezen: �Degene die een daad verricht die wij niet bevolen hebben, zal het afgewezen zien� (Sahih Muslim) _Shifaa`ah ( bemiddeling door Rasuulullaah op de Dag des Oordeels) zal niet geaccepteerd worden voor degene die bid`ah doet: �Waarlijk, ik zal jullie naar de fontein van al-Kawthar brengen. Degene die bij me langs komt zal drinken en degene die drinkt zal nooit meer dorst krijgen. Mensen die ik ken en die mij kennen zullen zeker naar mij toe komen om te drinken, maar er zal een hindernis tussen hun en mij zijn. Ik zal dan zeggen: �Waarlijk zij horen bij mij.� Er zal gezegd worden: �Je weet niet wat voor bid`ah zij na jou deden.� Dan zal ik zeggen: �Ga weg, jullie die bid`ah na mij deden.� (Sahih Muslim en Sahih Bukharie) _Zij zullen geen deel uit maken van de ummah van Rasuulullaah (s.a.s.): �Degene die weg keert van mijn sunnah is niet van mij.� (Sahih Muslim en Bukharie) Al-Hasan al-Basri zei: �De mensen beweerden dat zij Allaah lief hadden, dus testte Hij hun met deze aayah:
|
|
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.