Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenverliefd op een ongelovige

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 11>
Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Directe link naar dit bericht Onderwerp: verliefd op een ongelovige
    Geplaatst op: 02 maart 2006 om 02:56

een nederlandse meisje stapt de mac donalds in, ze draagd een dikke jas en een wijde broek terweil het midden in de zomer is, ze komt naar mijn tafel toe en gaat zitten,

gistere was het weer zover zucht ze, me vader kwam weer dronken thuis nadat hij in het cafe was geweest, me moeder natuurlijk kwaad hoewel ze net haar ��2e vriendje de deur uit had gestuurd, ja 2005 het hoort er allemaal bij alles moet maar kunnen..

en toen kwam me vader boven en wou ook nog bij mij in bed gaan liggen ook. de dronkaard. en zo zijn er nog zat problemen bij ons thuis waar ik helemaal nietgoed van word.

maar kan je dan niet weg gaan bij je ouders er zijn zat oplossingen  tegenwoordig je kan toch zo een kamer regelen?

ja dat heb ik al een keertje gedaan maar tegenwoordig roken alle jongeren en het enige wat ik daar deed was uitgaan, niet dat ik dat zelf nou zo leuk vond maar gewoon om er bij te horen, verder doen die jongeren van tegenwoordig niks anders meer dan praten over drugs en sex, meisjes moeten het liefts in een kort rokje lopen waar je de onderbroek onderuit kan zien komen, anders hoor je er niet bij. een keertje kwam erzo,n jongen naar mij toe in de disco en vroeg of ik een one night stand wou, echt dit is echt 2005.

nou gellukig mag ik van mij ouders niet naar de disco, ik WIL er geen eens heen, allemaal mensen die als zombies op muziek hausen, echt stupit gewoon, ze hebben gewoon geen leven.

ik bedoel je kan beter is goed over het leven gaan nadenken inplaats van dit amerikaanse schijn leven te leven terweil erachter dit scherm een heel ander Echt leven is.

geloof je in god?

ik geloof wel maar ik weet niet hoe ik het moet zien God, ik bedoelchristenen van tegenwoordig gedragen zich het zelfde als niet christenen, ik snap dus niet waar ik daar god moet zoeken, en ze hebben er volgends mij 3 of waren het er nou 4?

nou ik kan je verzekeren er is maar 1 god,en hij is de beste hij is de almachtigste de alwetende en dat kan er maar een zijn,  moge god mij vergeven voor mijn voorbeeld maar, stel nou dat er 3 goden waren dan zouden ze gaan strijden wie er het beste was van hun 3, wie de beste wezens maken de grootste wereld belachelijk gewoon, ze zien een engel als god terweil hij door god is gemaakt, ze zien een mens als god terweil hijd oor god gemaakt is.. nou rijkelijker fantasie bestaad niet.

maar de christenen van tegen woordig kunnen er ook niks aan doen, ze hebben geen eens een eerlijk boek, die hebben mensen in het verleden veranderd.ons boek daarin tegen is niet zo hij is on veranderd en kan ook nooitveradnerd worden.

als je wilt mag je wel een tijdje bij mij komen kunnen we samen wat normale dingen gaan doen, en kan je in een beschermde omgeving even tot rust komen,

vinden je ouders dat goed dan?

tuurlijk maar dan moet je wel een beetje degelijke kleren aan, wand bij ons is het de gewoonte dat je je auwrah bedekt,

hoezo is het dan?

dat is omdat je je zelf dient te beschermen, ik bedoel je bent toch te mooi om je zelf aan andere te laten zien, tegen woordig is dat helemaal verpest, daarom lopen al die meisjes in hun nakie ze heben geen eigenwaarde meer.

ja dat is een mooie bescherming als je dat meekrijgt van je ouders, vroeger, of eigelijk 10 jaar geleden was het nog heel anders, we liepen nog allemaal in dikke truien en blote armen was wel heel extreem dat deed je alleen in de zomer als het 40 graden was..

we hebben dat geleerd van de enige god, hij die geen deelgenoten heeft, en onze ouders die trouwe dienaren van Hem zijn leren het ons ook weer.

kijk islaam is iets moois, het sit niet vol teroristme en vrouwen onderdrukking, de zuivere islaam is schoon daarvan, mensen van tegen woordig hebben wat nodig waarover ze kunnen schrijven en zich mee kunnen bemoeien, eerst waren het de joden en nu zijn wij het.

kijk islaam is slim en schoon, wij bouwen geen corsecof clinieken om mensen die aan de drank zitten een beetje rustig te aten sterven,

we trekken het probleem bij de wortel uit de grond, voor ons is alcohol drinken niet toegestaan. wand het veroorzaakt meer problemen dan dat het nut geeft.

wat is God toch heerlijk, maar ja wat wil je hij die het beste voor zijn eigen schepping wilt, hij is de maker van ons dus weet hij ook wat goed voor ons is.. lochisch.

oo daarom mogen jullie ook niet blood kleden of sex voor het huwelijk en dat soort dingen,

presies het is alleen maar slecht voor je, ik bedoel tienerzwangerschap is met 40 % gestegen, en wat dacht je van aids, moslims hebben dat het minst, en om verkrachtingen te verkomen wat tegenwoorig ook normaal is, bedekken we ons o,a.

dus zo zit het in de islaam dat heb ik nooit geweten, ik dacht altijd dat ze het deden om mensen te onderdrukken.

hahaha wie is er nou onderdrukt, iemand die bewelmd is door de drank, of iemand die het verboden word om bedwelmd te worden,

iemand die verkracht woord omdat ze er zo en zo bij liep, of iemand die zich moet bedekken om o.a dit te verkomen,

iemand die aan roken verslaaft is en uiteindelijk aan lonkanker sterft, of iemand die daar nooit mee in aanraking mag komen.

iemand die door sex voor het huwelijk een geslachts ziekte of zwangerschap op loopt zodat er niemand meer met hem of haarwilt leven, of iemand die zichzelf bewaard tot het huwelijk en dan een gelukkig leven kan hebben=

zeg het maar, en het leuke is dat dit eigelijk ook allemaal in de bijbel staad, maar omdat mensen de bijbel hebben veranderd heeft god de schepper van de mensen het laadste boek, de koraan gezonden,

heerlijk is Allah onze god, de god van ibrahiem, isa mozes en alle profeten, en onze leider mohammed die  tot op de dag van vandaag leiding geeft aan wie het maar wilt.

zou hij ook aan mij leiding kunnen geven wand iok ben immers geen moslim.

tuurlijk wist je niet dat ieder wie god wilt leiden naar het rechte pad moslim kan worden=

nee..

kom maarmee naar huis, je hebt nog veel te leren over het echte leven..

bron- de waarheid.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 03:57
Wat moet het leven in een islamitisch land toch fantastisch zijn.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 06:28
2:282. O, gij die gelooft, wanneer gij van elkander leent voor een vastgestelde periode, schrijft het dan op. Laat een schrijver het naar waarheid in uw bijzijn optekenen en geen schrijver moet weigeren, te schrijven, zoals Allah hem heeft onderwezen; laat hem daarom schrijven en laat de schuldenaar dicteren en hij moet Allah, zijn Heer vrezen en niets daaraan afdoen. Maar, indien de schuldenaar weinig verstand heeft, of zwak is, of zelf niet kan dicteren, laat dan zijn zaakwaarnemer eerlijk dicteren. En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan ��n man en twee vrouwen van degenen, die u als getuigen aanstaan, zodat, wanneer ��n der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken.

Dit vers is niets meer dan een klap in het gezicht van letterlijk elke vrouw in de wereld. In de wereld van vandaag komen vrouwen in ieder beroep voor, zelfs in rechten, medicijnen, techniek, opvoeding, professor, zelfs astronauten. Volgens de 'echte islam' zouden al deze professionele dames, die niet alleen hoog zijn gekwalificeerd, maar ook zeer goed in staat om de zaken van een bedrijf of zelfs een land te regelen, een gebrekkige intelligentie hebben. Het is geen wonder dat de meest ellendige vrouwen kunnen worden gevonden in islamitische paradijzen.

Is het mogelijk dat ik misschien een fout maak in mijn commentaar op dit vers 2:282? zou het kunnen dat er een goddelijke/geheime reden bestaat om dit vers neer te zenden, een reden die alleen god kent? Misschien was het niet echt gods bedoeling om vrouwen te beledigen. Misschien deugt onze interpretatie helemaal niet. Als je op deze manier denkt, maak daar dan maar een einde aan. Lees hoe Bukhari bevestigt dat het vrouwen aan intelligentie ontbreekt in de woorden van Mohammed.

De meerderheid van de helbewoners zijn vrouwen
Sahih Bukhari, volume 1, boek 6, nummer 301

Verteld door Abu Said Al-Khudri

Op een dag ging de apostel van Allah naar de Musalla (om te bidden) o 'Id-al-Adha of Al-Fitr. Hij passerde de vrouwen, en zei, 'O vrouwen! Geef aalmoezen, want ik zag dat de meerdheid van de bewoners van het Hellevuur jullie (vrouwen) waren.'
Ze vroegen: 'Waarom is dat zo, O Apostel van Allah?' Hij zei: 'Jullie vloeken voortdurend, en zijn jullie echtgenoten niet dankbaar. Ik heb niemand gezien die gebrekkiger is in intelligentie en godsdienst dan jullie. Een oplettende, gevoelige man zou door jullie aan het dwalen kunnen worden gebracht.' De vrouwen vroegen: 'O apostel van Allah! Wat is er gebrekkig aan onze intelligentie en religie?' Hij zei, 'Het getuigenis van twee vrouwen is toch evenveel waard als het getuigenis van ��n man?'
De vrouwen antwoordden bevestigend. Hij zei, 'Dat bewijst dat haar intelligentie gebrekkig is. Het is toch zo dat vrouwen niet kunnen bidden of vasten gedurende hun menstruatie?' De vrouwen antwoordden bevestigend. Hij zei: 'Dat bewijst dat ze in religieus opzicht gebrekkig zijn'.


De hadith bevestigt niet alleen wat ik hiervoor zei, maar het gaat ook een stap verder door te zeggen dat de hel de woonplaats is voor de meeste vrouwen in het hiernamaals. Waarom zou dat zo zijn? De reden wordt ook verklaard in deze hadith.

Denk je al, wat afschuwelijk? Nee, nog niet? Kijk dan naar deze hadith.

Vrouwen zijn gelijk aan dieren en slaven

Vrouwen, slaven en kamelen zijn hetzelfde; zoek uw toevlucht voor Allah voor hen... (Sunaan Abu Dawud 11.2155)

Boek 11, nummer 2155, Abu Dawud
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 08:35

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Wat moet het leven in een islamitisch land toch fantastisch zijn.

Heerlijk

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 10:51
En jij woont.......?
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 11:26
In Nederland, maar dat zegt niet, dat ik niet in een Islamitisch land zou willen wonen.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 12:09
Book 11, Number 2155:

Narrated Abdullah ibn Amr ibn al-'As:

The Prophet (peace_be_upon_him) said: If one of you marries a woman or buys a slave, he should say: "O Allah, I ask Thee for the good in her, and in the disposition Thou hast given her; I take refuge in Thee from the evil in her, and in the disposition Thou hast given her." When he buys a camel, he should take hold of the top of its hump and say the same kind of thing.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 12:13

In eerste instantie geplaatst door Murat

In Nederland, maar dat zegt niet, dat ik niet in een Islamitisch land zou willen wonen.

Heb jij zo weinig vertrouwen in Allah dat je niet de overstap naar een islamitisch land durft te zetten?

Waarom ben je dan eigenlijk in het verwerpelijk duivelse Nederland?

 

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 12:16

Er bestaat nog geen echte moslimstaat die zijn allemaal dankzij de Europeanen vernietigd

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 12:26
De vrouwen van de profeet - Nahed Selim

In de moslimwereld zijn vrouwen vaak de laatste schakel in een lange keten van onderdrukten. Daarbij wordt dikwijls de religie gebruikt om de vrouw af te schrikken en te intimideren. In De vrouwen van de profeet laat Nahed Selim zien dat het beroep dat door mannen op de koran gedaan wordt vaak misplaatst is. Daarvoor heeft de auteur de koran goed bestudeerd en probeert ze de vaak dichterlijke en cryptische omschrijvingen om te zetten in een hedendaags woordgebruik. Nahed Selim trekt traditionele interpretaties van de koran in twijfel en vraagt zich af wat de koran vrouwen in deze tijd te bieden heeft. Ze gaat terug naar de tijd van Mohammed om de betekenis van allerlei voorschriften te doorgronden.


Nahed Salim werd in 1953 geboren in Egypte en werkt momenteel als vertaler-tolk. Ze schrijft regelmatig columns voor NRC Handelsblad en Opzij. Eerder publiceerde ze de opvallende roman Brieven uit Egypte. Dit boek, De vrouwen van de profeet, vormt alvast een belangrijk onderdeel in de hedendaagse discussie over de positie van de vrouw in de islam. Zowel in Frankrijk, Nederland als in Belgi� wordt vandaag volop gediscussieerd over dit probleem en over de wenselijkheid om hoofddoeken te verbieden voor vertegenwoordigers van de overheid en voor leerlingen in openbare scholen. Daarbij gaat het niet zozeer over de hoofddoek op zich maar wel over de ondergeschiktheid van de vrouw tegenover de man in de moslimcultuur. Het boek van Nahed Salim toont aan dat hier wel degelijk een probleem bestaat en dat in de geopenbaarde teksten tal van verwijzingen staan die aantonen dat vrouwen en mannen in de islam niet op een gelijke manier beschouwd en behandeld worden.


Nahed Salim beschrijft hoe het leven in Egypte dertig jaar geleden was toen er een grote openheid bestond waarbij vrouwen vochten voor gelijke rechten en niemand een hoofddoek droeg. Intussen is de situatie volledig veranderd. Nasser verloor de oorlog tegen Isra�l. Het betekende een keerpunt in de hele Arabische wereld. Religieuze groepen kregen steeds meer aanhang en eisten een andere en meer rigide code. �Islam is the solution�, zo verscheen het op steeds meer muren in Egypte. Moslims werden verplicht om te leven volgens de bepalingen van teksten die veertien eeuwen geleden werden opgelegd. Sindsdien verschenen overal hoofddoeken.


De auteur is zelf gelovig maar staat kritisch tegenover een letterlijke interpretatie van de koran. Ze vindt het absurd �om het beschavingsproces op een bepaald punt in de tijd te bevriezen en te denken dat dit een eindstation is.� Hoe correct zijn de openbaringen van de profeet neergeschreven, zo vraagt Salim zich af, in de wetenschap dat deze teksten pas meer dan 130 jaar na zijn dood, of vier tot vijf generaties later, werden neergeschreven. Voor haar staat het vast dat de uitsluitend mannelijke geleerden de teksten zodanig hebben neergeschreven en ge�nterpreteerd dat ze voordelig uitkwamen voor de mannen. De oorspronkelijke boodschap van de koran, die ten opzichte van de pre-islamitische periode duidelijk een verbetering inhield voor het lot van alle mensen en vooral van vrouwen, werd op die manier een middel voor de mannen om hun initi�le machtspositie tegenover de vrouw te versterken en te bestendigen. Veel zogenaamde islamitische verplichtingen berusten volgens de auteur dan ook op bedrog, verdraaiing en misinterpretatie.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 13:23
Petr Pan een vraagje.
In welk opzicht denk jij dat de islam verschilt in de houding ten opzichte van vrouwen met bv het christendom?
Ik bedoel in theologisch opzicht.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 14:19

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

De vrouwen van de profeet - Nahed Selim

In de moslimwereld zijn vrouwen vaak de laatste schakel in een lange keten van onderdrukten. Daarbij wordt dikwijls de religie gebruikt om de vrouw af te schrikken en te intimideren. In De vrouwen van de profeet laat Nahed Selim zien dat het beroep dat door mannen op de koran gedaan wordt vaak misplaatst is. Daarvoor heeft de auteur de koran goed bestudeerd en probeert ze de vaak dichterlijke en cryptische omschrijvingen om te zetten in een hedendaags woordgebruik. Nahed Selim trekt traditionele interpretaties van de koran in twijfel en vraagt zich af wat de koran vrouwen in deze tijd te bieden heeft. Ze gaat terug naar de tijd van Mohammed om de betekenis van allerlei voorschriften te doorgronden.


Nahed Salim werd in 1953 geboren in Egypte en werkt momenteel als vertaler-tolk. Ze schrijft regelmatig columns voor NRC Handelsblad en Opzij. Eerder publiceerde ze de opvallende roman Brieven uit Egypte. Dit boek, De vrouwen van de profeet, vormt alvast een belangrijk onderdeel in de hedendaagse discussie over de positie van de vrouw in de islam. Zowel in Frankrijk, Nederland als in Belgi� wordt vandaag volop gediscussieerd over dit probleem en over de wenselijkheid om hoofddoeken te verbieden voor vertegenwoordigers van de overheid en voor leerlingen in openbare scholen. Daarbij gaat het niet zozeer over de hoofddoek op zich maar wel over de ondergeschiktheid van de vrouw tegenover de man in de moslimcultuur. Het boek van Nahed Salim toont aan dat hier wel degelijk een probleem bestaat en dat in de geopenbaarde teksten tal van verwijzingen staan die aantonen dat vrouwen en mannen in de islam niet op een gelijke manier beschouwd en behandeld worden.


Nahed Salim beschrijft hoe het leven in Egypte dertig jaar geleden was toen er een grote openheid bestond waarbij vrouwen vochten voor gelijke rechten en niemand een hoofddoek droeg. Intussen is de situatie volledig veranderd. Nasser verloor de oorlog tegen Isra�l. Het betekende een keerpunt in de hele Arabische wereld. Religieuze groepen kregen steeds meer aanhang en eisten een andere en meer rigide code. �Islam is the solution�, zo verscheen het op steeds meer muren in Egypte. Moslims werden verplicht om te leven volgens de bepalingen van teksten die veertien eeuwen geleden werden opgelegd. Sindsdien verschenen overal hoofddoeken.


De auteur is zelf gelovig maar staat kritisch tegenover een letterlijke interpretatie van de koran. Ze vindt het absurd �om het beschavingsproces op een bepaald punt in de tijd te bevriezen en te denken dat dit een eindstation is.� Hoe correct zijn de openbaringen van de profeet neergeschreven, zo vraagt Salim zich af, in de wetenschap dat deze teksten pas meer dan 130 jaar na zijn dood, of vier tot vijf generaties later, werden neergeschreven. Voor haar staat het vast dat de uitsluitend mannelijke geleerden de teksten zodanig hebben neergeschreven en ge�nterpreteerd dat ze voordelig uitkwamen voor de mannen. De oorspronkelijke boodschap van de koran, die ten opzichte van de pre-islamitische periode duidelijk een verbetering inhield voor het lot van alle mensen en vooral van vrouwen, werd op die manier een middel voor de mannen om hun initi�le machtspositie tegenover de vrouw te versterken en te bestendigen. Veel zogenaamde islamitische verplichtingen berusten volgens de auteur dan ook op bedrog, verdraaiing en misinterpretatie.

Nahed Selim, volgens mij heeft zij haar huiswerk niet goed gedaan.De profeet leefde van 571 t/m632. Hz.Osman reageerde van  644 tot [656]].

HZ.OSMAN:

Oethman ibn Affan (Arabisch: ����� �� ����) (574656) was de derde kalief en wordt beschouwd als ��n van 'Vier Rechtschapen Kaliefen'. Na de dood van Omar ibn al-Khattab regeerde hij over het Arabische Rijk van 644 tot [656]].

Oethman werd geboren in de rijke clan van de Omajjaden van de Qoeraisj-stam in Mekka, een paar jaar na Mohammed. In tegenstelling tot het grootste deel van zijn bloedverwanten, bekeerde hij zich vroeg tot de islam, en was bekend door het gebruiken van zijn rijkdom voor liefdadigheid. Hij huwde twee dochters van Mohammed, die hem de bijnaam Dhoen Nurayn of 'Bezitter van Twee Lichten' hebben gegeven. Tijdens het leven van Mohammed maakte hij ook deel uit van de eerste moslimemigratie naar de stad Axum in Ethiopi� en de latere verhuizing van Mekka naar Medina.

Omstreeks 650 was er een document opgesteld dat als eerste offici�le koran geldt

Volgens de islamitische traditie was Oethman een van de tien mensen van wie werd getuigd dat zij voor het Paradijs bestemd waren.

Na zijn dood wordt Kalief Ali de vierde en laatste "rechtgeleide kalief"

Dit is 18 jaar later na de dood van de profeet ,wordt volgens Nederlandse bronnen de Koran geschreven en voltooid(dus niet 150 jaar later , en 4,5 generaties later). En Hz.Osman heeft zelf profeet mohammed gekent enz. Hierbij bevestig ik dat Nahed Selim haar Huiswerk niet heeft gemaakt, en beschouw haar als een amateur in het verspreiden van leugens over de Islaam

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 14:47
Twee vraagjes.
Waarom worden de de eerste vier Kaliefen rechtgeleide Kaliefen genoemt?
en de Tweede vraag waarom werden drie van die vier vermoord door Moslims?

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 16:29
In eerste instantie geplaatst door Murat

[QUOTE=Peter Pan]De vrouwen van de profeet - Nahed Selim

In de moslimwereld zijn vrouwen vaak de laatste schakel in een lange keten van onderdrukten. Daarbij wordt dikwijls de religie gebruikt om de vrouw af te schrikken en te intimideren. In De vrouwen van de profeet laat Nahed Selim zien dat het beroep dat door mannen op de koran gedaan wordt vaak misplaatst is. Daarvoor heeft de auteur de koran goed bestudeerd en probeert ze de vaak dichterlijke en cryptische omschrijvingen om te zetten in een hedendaags woordgebruik. Nahed Selim trekt traditionele interpretaties van de koran in twijfel en vraagt zich af wat de koran vrouwen in deze tijd te bieden heeft. Ze gaat terug naar de tijd van Mohammed om de betekenis van allerlei voorschriften te doorgronden.


Nahed Salim werd in 1953 geboren in Egypte en werkt momenteel als vertaler-tolk. Ze schrijft regelmatig columns voor NRC Handelsblad en Opzij. Eerder publiceerde ze de opvallende roman Brieven uit Egypte. Dit boek, De vrouwen van de profeet, vormt alvast een belangrijk onderdeel in de hedendaagse discussie over de positie van de vrouw in de islam. Zowel in Frankrijk, Nederland als in Belgi� wordt vandaag volop gediscussieerd over dit probleem en over de wenselijkheid om hoofddoeken te verbieden voor vertegenwoordigers van de overheid en voor leerlingen in openbare scholen. Daarbij gaat het niet zozeer over de hoofddoek op zich maar wel over de ondergeschiktheid van de vrouw tegenover de man in de moslimcultuur. Het boek van Nahed Salim toont aan dat hier wel degelijk een probleem bestaat en dat in de geopenbaarde teksten tal van verwijzingen staan die aantonen dat vrouwen en mannen in de islam niet op een gelijke manier beschouwd en behandeld worden.


Nahed Salim beschrijft hoe het leven in Egypte dertig jaar geleden was toen er een grote openheid bestond waarbij vrouwen vochten voor gelijke rechten en niemand een hoofddoek droeg. Intussen is de situatie volledig veranderd. Nasser verloor de oorlog tegen Isra�l. Het betekende een keerpunt in de hele Arabische wereld. Religieuze groepen kregen steeds meer aanhang en eisten een andere en meer rigide code. �Islam is the solution�, zo verscheen het op steeds meer muren in Egypte. Moslims werden verplicht om te leven volgens de bepalingen van teksten die veertien eeuwen geleden werden opgelegd. Sindsdien verschenen overal hoofddoeken.


De auteur is zelf gelovig maar staat kritisch tegenover een letterlijke interpretatie van de koran. Ze vindt het absurd �om het beschavingsproces op een bepaald punt in de tijd te bevriezen en te denken dat dit een eindstation is.� Hoe correct zijn de openbaringen van de profeet neergeschreven, zo vraagt Salim zich af, in de wetenschap dat deze teksten pas meer dan 130 jaar na zijn dood, of vier tot vijf generaties later, werden neergeschreven. Voor haar staat het vast dat de uitsluitend mannelijke geleerden de teksten zodanig hebben neergeschreven en ge�nterpreteerd dat ze voordelig uitkwamen voor de mannen. De oorspronkelijke boodschap van de koran, die ten opzichte van de pre-islamitische periode duidelijk een verbetering inhield voor het lot van alle mensen en vooral van vrouwen, werd op die manier een middel voor de mannen om hun initi�le machtspositie tegenover de vrouw te versterken en te bestendigen. Veel zogenaamde islamitische verplichtingen berusten volgens de auteur dan ook op bedrog, verdraaiing en misinterpretatie.

Nahed Selim, volgens mij heeft zij haar huiswerk niet goed gedaan.De profeet leefde van 571 t/m632. Hz.Osman reageerde van  644 tot [656]].

HZ.OSMAN:

Oethman ibn Affan (Arabisch: ����� �� ����) (574656) was de derde kalief en wordt beschouwd als ��n van 'Vier Rechtschapen Kaliefen'. Na de dood van Omar ibn al-Khattab regeerde hij over het Arabische Rijk van 644 tot [656]].

Oethman werd geboren in de rijke clan van de Omajjaden van de Qoeraisj-stam in Mekka, een paar jaar na Mohammed. In tegenstelling tot het grootste deel van zijn bloedverwanten, bekeerde hij zich vroeg tot de islam, en was bekend door het gebruiken van zijn rijkdom voor liefdadigheid. Hij huwde twee dochters van Mohammed, die hem de bijnaam Dhoen Nurayn of 'Bezitter van Twee Lichten' hebben gegeven. Tijdens het leven van Mohammed maakte hij ook deel uit van de eerste moslimemigratie naar de stad Axum in Ethiopi� en de latere verhuizing van Mekka naar Medina.

Omstreeks 650 was er een document opgesteld dat als eerste offici�le koran geldt

Volgens de islamitische traditie was Oethman een van de tien mensen van wie werd getuigd dat zij voor het Paradijs bestemd waren.

Na zijn dood wordt Kalief Ali de vierde en laatste "rechtgeleide kalief"

Dit is 18 jaar later na de dood van de profeet ,wordt volgens Nederlandse bronnen de Koran geschreven en voltooid(dus niet 150 jaar later , en 4,5 generaties later). En Hz.Osman heeft zelf profeet mohammed gekent enz. Hierbij bevestig ik dat Nahed Selim haar Huiswerk niet heeft gemaakt, en beschouw haar als een amateur in het verspreiden van leugens over de Islaam

Beste murat,

Je gaat voorbij aan de strekking van haar verhaal. Je probeert haar te weerleggen op grond van jaren en niet op inhoud. Dat is wat ik al vaker de zwakte van de 'overtuigde' moslim heb genoemd. Ga in op de inhoud van haar verhaal.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2006 om 16:33

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Petr Pan een vraagje.
In welk opzicht denk jij dat de islam verschilt in de houding ten opzichte van vrouwen met bv het christendom?
Ik bedoel in theologisch opzicht.

Beste Druide, ik kan, als niet theoloog, jouw vraag niet beantwoorden. Wel kan ik stellen dat het christendom in (ieder geval) de laatste 40 jaar een enorme verandering heeft ondergaan. Dit stel ik als gelovige en ervaringsdeskundige. Ik kan deze verandering als enorm positief beoordelen. De geestelijkheid op de werkvloer weet tegenwoordig (mijn ervaring) heel goed om te gaan met de tijdsgeest.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 09:41
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Petr Pan een vraagje.
In welk opzicht denk jij dat de islam verschilt in de houding ten opzichte van vrouwen met bv het christendom?
Ik bedoel in theologisch opzicht.

Beste Druide, ik kan, als niet theoloog, jouw vraag niet beantwoorden. Wel kan ik stellen dat het christendom in (ieder geval) de laatste 40 jaar een enorme verandering heeft ondergaan. Dit stel ik als gelovige en ervaringsdeskundige. Ik kan deze verandering als enorm positief beoordelen. De geestelijkheid op de werkvloer weet tegenwoordig (mijn ervaring) heel goed om te gaan met de tijdsgeest.

Als jij dit een enorm positieve verandering noemt ten aanzien van de positie van vrouwen in het christendom dan blijf ik maar liever steken in wat genoemd wordt "de middeleeuwse Islam"...Islam heeft tenminste nog respect voor vrouwen. (bepaalde Moslims misschien niet maar bepaalde chistenen en andersgelovigen ook zeker niet)

http://www.ad.nl/fun/bizar/article78769.ece

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 10:03

Beste murat,

Je gaat voorbij aan de strekking van haar verhaal. Je probeert haar te weerleggen op grond van jaren en niet op inhoud. Dat is wat ik al vaker de zwakte van de 'overtuigde' moslim heb genoemd. Ga in op de inhoud van haar verhaal.

Het gaat om haar uitspraken die deels helemaal niet overeen komen met de werkelijkheid

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 10:31

Het is HAAR werkelijkheid en dus haar waarheid. Het is idd geen theoretische islam waarin alles perfect is.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 10:33
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

[QUOTE=DruideHerne]Petr Pan een vraagje.
In welk opzicht denk jij dat de islam verschilt in de houding ten opzichte van vrouwen met bv het christendom?
Ik bedoel in theologisch opzicht.

Beste Druide, ik kan, als niet theoloog, jouw vraag niet beantwoorden. Wel kan ik stellen dat het christendom in (ieder geval) de laatste 40 jaar een enorme verandering heeft ondergaan. Dit stel ik als gelovige en ervaringsdeskundige. Ik kan deze verandering als enorm positief beoordelen. De geestelijkheid op de werkvloer weet tegenwoordig (mijn ervaring) heel goed om te gaan met de tijdsgeest.

Als jij dit een enorm positieve verandering noemt ten aanzien van de positie van vrouwen in het christendom dan blijf ik maar liever steken in wat genoemd wordt "de middeleeuwse Islam"...Islam heeft tenminste nog respect voor vrouwen. (bepaalde Moslims misschien niet maar bepaalde chistenen en andersgelovigen ook zeker niet)

Wat bedoel je met 'dit'?

Wat het respect voor de islam voor vrouwen betreft dan spreek jij alleen over de theoretische islam. De praktische invulling is een heel andere invulling.

Mijn geplaatste artikelen zijn alleemaal verhalen uit de praktijk waarbij de schrijfsters de praktische-islam aanklagen.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 11:44

De theoretische Islaam je zegt het zelf al, wat de praktische Islaam betreft dat is hoe men het in praktijk brengt en daar kun je de Islaam zelf niet de schuld van geven, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar daden en moet daar zelf verantwoording over leggen.

Dus je hele topic slaat eigenlijk totaal nergens op het komt ook niet overeen met wat je hierboven schrijft over theoretische en praktische islaam.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 15:12
[QUOTE=AmmatoelAziz]

De theoretische Islaam je zegt het zelf al, wat de praktische Islaam betreft dat is hoe men het in praktijk brengt en daar kun je de Islaam zelf niet de schuld van geven, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar daden en moet daar zelf verantwoording over leggen.

Dus je hele topic slaat eigenlijk totaal nergens op het komt ook niet overeen met wat je hierboven schrijft over theoretische en praktische islaam.

Juist wel!! De praktische islam (als land) is in de tegenwoordigheid een gedrocht. Haar verhaal haalt ze echter uit de theoretische islam.

Er is een grote discrepantie tussen theorie en praktijk.

Maar wees gerust, momenteel onderzoek ik allerlei theorieen in hoeverre de theoretische islam ook praktisch werkbaar is. En, er is hoop. Het schijnt mogelijk te zijn.

Kom ik nog op terug.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 15:30
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

[QUOTE=AmmatoelAziz]

De theoretische Islaam je zegt het zelf al, wat de praktische Islaam betreft dat is hoe men het in praktijk brengt en daar kun je de Islaam zelf niet de schuld van geven, iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar daden en moet daar zelf verantwoording over leggen.

Dus je hele topic slaat eigenlijk totaal nergens op het komt ook niet overeen met wat je hierboven schrijft over theoretische en praktische islaam.

Juist wel!! De praktische islam (als land) is in de tegenwoordigheid een gedrocht. Haar verhaal haalt ze echter uit de theoretische islam.

Er is een grote discrepantie tussen theorie en praktijk.

Maar wees gerust, momenteel onderzoek ik allerlei theorieen in hoeverre de theoretische islam ook praktisch werkbaar is. En, er is hoop. Het schijnt mogelijk te zijn.

Kom ik nog op terug.

Eerste voelde deze man zich profeet, en nu theoloog. Het moet niet gekker worden met jou

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 maart 2006 om 23:00

Ik ben geen theoloog. Denk slechts helder na.

Zou jou ook eens goed doen.

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 04:07
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Ik ben geen theoloog. Denk slechts helder na.

Zou jou ook eens goed doen.

Ej vriend beweer jij dat jij een objective kijkwijze heb ? Dan leef jij in een illusie.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 09:59
Waar beweer ik dat ik een objectieve kijk heb?
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 10:04
Zo staat in de koran nergens de verplichting om een hoofddoek te dragen. In vers 24:31 staat dat vrouwen �hun sieraad (zinat) niet mogen tonen�. Volgens ��n interpretatie van de verteller Ibn Abbas betekent dit dat vrouwen bijgevolg hun hele lichaam moeten bedekken. Het belangrijke begrip zina(t) heeft evenwel niet met lichamelijke schoonheid te maken. Er bestaat aldus Salim geen aanleiding voor een verplichte chador, nikaab of zelfs maar een hoofddoek. Een even onrechtvaardige tekst vindt ze in vers 2:223 dat stelt �Uw vrouwen zijn een akker voor u, zo komt dan door uw akker zoals gij maar wilt�. Het geeft alle (seksuele) macht aan de man over de vrouw. En vrouwen moeten laten gedijen want vers 4:34 stelt dan weer �Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar�. Voor Salim moet elke vrouw die zichzelf en de koran serieus neemt, zich bij het lezen hiervan verraden voelen.


Ook op andere vlakken betoont de koran zich bijzonder vrouwonvriendelijk. Op het vlak van het erfrecht krijgt de man het dubbele van wat de vrouw krijgt. Volgens de auteur was dit niet de oorspronkelijke bedoeling. De koran had net als andere religies tot doel om de samenleving beter te organiseren door op te komen voor de zwakkeren en door misstanden op te heffen. Voor de islam zou de hele nalatenschap naar volwassen mannelijke erfgenamen gegaan zijn. Maar opnieuw hebben mannen snel ingezien hoezeer het hun positie aantaste en via bepalingen en interpretaties de situatie in hun voordeel gedraaid. Dat is ook het geval voor het verschil in waarde tussen de getuigenissen van mannen en vrouwen voor een rechtbank. Bij conflicten hebben vrouwen twee vrouwelijke getuigen nodig als de tegenpartij een man is, terwijl de man maar ��n mannelijk getuige nodig heeft.


De slechte positie van de vrouw in de islam ligt, aldus Salim, in het absolute monopolie van mannen op het gebied van de theologie. Wie kan de autenticiteit en letterlijkheid van de bepalingen in de koran garanderen? En ook bij de juistheid van de vaak denigrerende teksten over de vrouw in de soenna (of overleveringen van de Profeet) plaatst ze vraagtekens. Ook die werden misvormd en vervalst. Bijgevolg zijn ze niet onfeilbaar. Toch werden ze in een recent verleden gebruikt door ayatollah Khomeini die de vrouw degragdeerde tot minder dan een slaaf. Of door zijn opvolger Rafsanjani en de Majlis (een soort parlement in Iran) die stelden dat �vrouwen moeten accepteren dat ze gedomineerd worden door mannen en dat mannen superieur zijn.' �De essentie van de koran is goddelijk, van God afkomstig, maar de woorden zijn van de profeet Mohammed, in verschillende gradaties van vervoering en authenticiteit�, aldus Salim.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 10:04

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Waar beweer ik dat ik een objectieve kijk heb?

Dat heb je dus niet dat zou je ook niet kunnen zeggen, want dat heb je niet.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 10:08

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Zo staat in de koran nergens de verplichting om een hoofddoek te dragen. In vers 24:31 staat dat vrouwen �hun sieraad (zinat) niet mogen tonen�. Volgens ��n interpretatie van de verteller Ibn Abbas betekent dit dat vrouwen bijgevolg hun hele lichaam moeten bedekken. Het belangrijke begrip zina(t) heeft evenwel niet met lichamelijke schoonheid te maken. Er bestaat aldus Salim geen aanleiding voor een verplichte chador, nikaab of zelfs maar een hoofddoek. Een even onrechtvaardige tekst vindt ze in vers 2:223 dat stelt �Uw vrouwen zijn een akker voor u, zo komt dan door uw akker zoals gij maar wilt�. Het geeft alle (seksuele) macht aan de man over de vrouw. En vrouwen moeten laten gedijen want vers 4:34 stelt dan weer �Maar zij van wie jullie opstandigheid vrezen, vermaant haar, laat haar alleen in bed en slaat haar�. Voor Salim moet elke vrouw die zichzelf en de koran serieus neemt, zich bij het lezen hiervan verraden voelen.


Ook op andere vlakken betoont de koran zich bijzonder vrouwonvriendelijk. Op het vlak van het erfrecht krijgt de man het dubbele van wat de vrouw krijgt. Volgens de auteur was dit niet de oorspronkelijke bedoeling. De koran had net als andere religies tot doel om de samenleving beter te organiseren door op te komen voor de zwakkeren en door misstanden op te heffen. Voor de islam zou de hele nalatenschap naar volwassen mannelijke erfgenamen gegaan zijn. Maar opnieuw hebben mannen snel ingezien hoezeer het hun positie aantaste en via bepalingen en interpretaties de situatie in hun voordeel gedraaid. Dat is ook het geval voor het verschil in waarde tussen de getuigenissen van mannen en vrouwen voor een rechtbank. Bij conflicten hebben vrouwen twee vrouwelijke getuigen nodig als de tegenpartij een man is, terwijl de man maar ��n mannelijk getuige nodig heeft.


De slechte positie van de vrouw in de islam ligt, aldus Salim, in het absolute monopolie van mannen op het gebied van de theologie. Wie kan de autenticiteit en letterlijkheid van de bepalingen in de koran garanderen? En ook bij de juistheid van de vaak denigrerende teksten over de vrouw in de soenna (of overleveringen van de Profeet) plaatst ze vraagtekens. Ook die werden misvormd en vervalst. Bijgevolg zijn ze niet onfeilbaar. Toch werden ze in een recent verleden gebruikt door ayatollah Khomeini die de vrouw degragdeerde tot minder dan een slaaf. Of door zijn opvolger Rafsanjani en de Majlis (een soort parlement in Iran) die stelden dat �vrouwen moeten accepteren dat ze gedomineerd worden door mannen en dat mannen superieur zijn.' �De essentie van de koran is goddelijk, van God afkomstig, maar de woorden zijn van de profeet Mohammed, in verschillende gradaties van vervoering en authenticiteit�, aldus Salim.

Zoals ik eerder heb gezegd is zij een feminist, die niet veel af weet van de Islam.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 14:58

Standaard uitvlucht, laf en hypocriet.

 

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 maart 2006 om 15:13

Asalaam Aleikum broeder Murat,

Maak je niet druk want die kafier denkt dat hij ons de Heilige Koran kan uitleggen.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345 11>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.