Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zalig verklaring moeder maria-teresa

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Insha'Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Insha'Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zalig verklaring moeder maria-teresa
    Geplaatst op: 03 mei 2006 om 05:23

Assalamu aleykum!

Ik las in het nrc handelsblad van gisteren 2 mei een artikel over het zalig verklaren van een zuster (in dit geval een non die in 1938 is gestorven) waarbij beweerd wordt dat zij een wonder verrichte en tot op heden wonderen laat geschieden.

Afijn, mijn punt van discussie is waarom christenen zoveel heiligen hebben. En gelovige en natuurlijk gestorven christenen zijn, die wonderen tijdens hun levens verricht hebben die alsnog door een commissie (het vaticaan?) als heilig verklaard worden.

Ik zelf zie het woord heilig als een term die alleen behoort tot de Allerhoogste en aan niemand of niets anders.

Dat terzijde, vind ik ook dat het christendom overeenstemmingen toont met het hinduisme als het op die term "heiligen" aankomt.

ghair,

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 06:05

Asalaam Aleikum,

Er zijn ook christenen (waaronder enkele van mn collega's die lid zijn van de pinkstergemeente) die vinden dat de katholieken helemaal zijn doorgeslagen met hun beelden en heiligenvere�ring/heiligenverklaring.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 06:06
In het hindu�sme komt overigens wel in een andere samenstelling ook het begrip drie-eenheid voor.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 07:26
In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Assalamu aleykum!

Ik las in het nrc handelsblad van gisteren 2 mei een artikel over het zalig verklaren van een zuster (in dit geval een non die in 1938 is gestorven) waarbij beweerd wordt dat zij een wonder verrichte en tot op heden wonderen laat geschieden.

Afijn, mijn punt van discussie is waarom christenen zoveel heiligen hebben. En gelovige en natuurlijk gestorven christenen zijn, die wonderen tijdens hun levens verricht hebben die alsnog door een commissie (het vaticaan?) als heilig verklaard worden.

Ik zelf zie het woord heilig als een term die alleen behoort tot de Allerhoogste en aan niemand of niets anders.

Dat terzijde, vind ik ook dat het christendom overeenstemmingen toont met het hinduisme als het op die term "heiligen" aankomt.

ghair,



De reden van het grote aantal heiligen weet niemand behalve God. Een Heilige is iemand waarvan wij op aarde met zekerheid kunnen zeggen dat deze persoon in de hemel is en vanuit de hemel ons kan helpen. Alle gelovigen gaan in principe eerst naar het vagevuur, heiligen zijn meteen in de hemel na hun dood.

De wonderen geschieden over het algemeen pas na de dood van de persoon. Ook bij deze vrouw was dat het geval, 2 minuten na haar dood geschiede het eerste wonder als ik het goed heb.

Daarbij komt dat deze vrouw niet heilig maar zalig zal worden verklaard. Zalig is de stap opweg naar heiligheid. Heiligheid is in principe het doel van iedere Christen. Iedere Christen dient in zijn leven te streven naar heiligheid. Ons doel is God, de hemel en dus heiligheid. Van iemand die heilig is verklaard weten we met zekerheid dat hij/zij in de hemel is en van daaruit wonderen kan verrichten. De eisen vooor een zalig- en heiligverklaring zijn overigens erg hoog. Je moet een aantal wonderen op je naam hebben staan die ook echt goed onderbouwd kunnen worden als wonderen, Daarom zal deze vrouw nu pas zalig worden verklaard, omdat er gewoon zeer veel onderzoek nodig is voor de Kerk een dergelijk besluit neemt.

Voorts zie ik de vergelijking niet met het Hindoe�sme. Het Hindoe�sme kent naar mijn weten meerdere goden, van heiligen in dezelfde zin als in het Christendom weet ik niks.

Katholieken zijn overigens niet de enige Christenen met heiligen. Ook de Orthodoxen en Anglicanen kennen heiligen. Daarnaast zijn het niet alleen de Rooms-Katholieken maar ook de andere Katholieke Kerken.

De reden dat mensen van pinkstergemeentes en protestante gemeentes beweren is dat ze niet begrijpen hoe het in elkaar zit met heiligen. Hun veroordeling berust op misverstanden.
Terug naar boven
Insha'Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Insha'Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 07:58

Bedankt voor je uitleg. Ik hoop dat je mij met het volgende kan helpen.

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Een Heilige is iemand waarvan wij op aarde met zekerheid kunnen zeggen dat deze persoon in de hemel is en vanuit de hemel ons kan helpen. Alle gelovigen gaan in principe eerst naar het vagevuur, heiligen zijn meteen in de hemel na hun dood.

Deze "personen" kunnen ons helpen vanuit de hemel? Ok, maar het vaticaan, of welke instelling dan ook (op aarde), geeft die overleden persoon de bevoegdheid om ons hier op aarde te helpen? Met "heilig" als titel natuurlijk. De vaticaan, of kort gezegd de kardinalen, paus en consorten, die van vlees en bloed het verlengstuk van Jezus, vrede zij met hem, zijn, geven die "personen" de titel. Ok, maar hoe zit het dan met God? Wordt Zijn woord genegeerd? Want ik bedoel, sommige "heiligen" worden als deelgenoten in de hemel ge�erd en om hulp worden zij ook geroepen. Eigenaardig want, wiens woord is uiteindelijk belangrijker? Die van de instellingen die mensen zomaar de titel geven (want om moeder maria-teresa ging het om, dat zij niet in de belangstelling wilde staan en door de zaligverklaring, zal zij alsnog ongewenst in de belangstelling komen.. afijn) of die van de Schepper?


In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


Voorts zie ik de vergelijking niet met het Hindoe�sme. Het Hindoe�sme kent naar mijn weten meerdere goden, van heiligen in dezelfde zin als in het Christendom weet ik niks.

Dat klopt, maar die goden zijn eigenlijk geen goden. Het Hindu�sme kent ook ��n God en al zijn eigenschappen zijn omgezet in vormen, idolen, of hoe je het maar noemen wil. Helden en schurken in de hindustaanse bijbel (de sanskriet teksten ofwel veda's) worden eveneens als goden aanbeden, terwijl zij in principe enkel een titel als "heilig", volgens het Hindu�sme, waard zijn. Met andere woorden, het zijn geen goden. Vandaar dat ik die link maak.

Mijn beknopte kennis over het geloof van de indus heb ik overigens opgedaan door gesprekken met studenten van het sanskriet.

In eerste instantie geplaatst door Bonivatius


De reden dat mensen van pinkstergemeentes en protestante gemeentes beweren is dat ze niet begrijpen hoe het in elkaar zit met heiligen. Hun veroordeling berust op misverstanden.

Die redenering had ik graag meer genuanceerder gezien, want ongewild merk je deze groeperingen als "dom" aan. Ik ga niet oordelen, maar wie zegt dat de katholieke kerk zelf niet op "loze" misverstanden rust?

Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 09:35
In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Bedankt voor je uitleg. Ik hoop dat je mij met het volgende kan helpen.

In eerste instantie geplaatst door Bonifatius

Een Heilige is iemand waarvan wij op aarde met zekerheid kunnen zeggen dat deze persoon in de hemel is en vanuit de hemel ons kan helpen. Alle gelovigen gaan in principe eerst naar het vagevuur, heiligen zijn meteen in de hemel na hun dood.

Deze "personen" kunnen ons helpen vanuit de hemel? Ok, maar het vaticaan, of welke instelling dan ook (op aarde), geeft die overleden persoon de bevoegdheid om ons hier op aarde te helpen? Met "heilig" als titel natuurlijk.

God geeft deze personen die bevoegdheid. Hoe wij weten dat God ze die bevoegdheid heeft gegeven is door de wonderen die in hun naam geschiede op aarde. Bij de vrouw die nu zalig verklaard zal worden is er bijvoorbeeld een wonderbaarlijke genezing gemeld. Voor dat er wonderen gebeuren of een zalig-/heiligverklaring is zijn er groepen met mensen die hebben gebeden tot deze vrouw. Deze devotie is belangrijk, de gunsten die mensen vragen in hun gebed gericht aan deze vrouw zijn in bepaalde gevallen blijkbaar heel duidelijk gegeven, meerdere genezingen, waarvan ��n heel duidelijk als wonder gekenmerkt. Pas na dergelijke gebeurtenissen kan de Kerk na een lang onderzoek en proces overgaan tot een zalig-/heiligverklaring.

In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

De vaticaan, of kort gezegd de kardinalen, paus en consorten, die van vlees en bloed het verlengstuk van Jezus, vrede zij met hem, zijn, geven die "personen" de titel.

Na een grondig onderzoek waarin een aantal wonderen moeten worden erkent (aantal verschilt voor een zalige en een heilige) en een onderzoek van het  leven van de kandidaat kan de Kerk overgaan tot een verklaring. Dit onderzoek is lang en grondig omdat er geen fouten in mogen worden gemaakt. Je kan niet eerst iemand zalig of heilig verklaren en er later achter komen dat het onterecht was. Dat is ook de reden de Johannes Paulus II bijvoorbeeld nog niet heilig verklaard is. Het onderzoek  is inmiddels wel geopend en er zijn ook al enkele wonderen gemeld die nu dus grondig worden onderzocht. Er worden getuigen gehoort die kunnen vertellen over zijn leven, etc.

In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Ok, maar hoe zit het dan met God? Wordt Zijn woord genegeerd? Want ik bedoel, sommige "heiligen" worden als deelgenoten in de hemel ge�erd en om hulp worden zij ook geroepen.

God wordt niet genegeerd. Hij is uiteindelijk degene die bepaald of iemand wel of niet zalig of heilig verklaard word. Als God het niet wilt, zal het niet gebeuren. Daarnaast worden de heiligen niet als zijn deelgenoten ge�erd. Ze zijn ondergeschikt aan God. Wij kunnen tot hen bidden, als ons gegeven word wat wij vragen aan een heilige dan krijgen wij dat van God niet van de heilige, wel op voorspraak van de heilige.

In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Eigenaardig want, wiens woord is uiteindelijk belangrijker? Die van de instellingen die mensen zomaar de titel geven (want om moeder maria-teresa ging het om, dat zij niet in de belangstelling wilde staan en door de zaligverklaring, zal zij alsnog ongewenst in de belangstelling komen.. afijn) of die van de Schepper?



Het woord van God is altijd het belangrijkst. Zijn wil is blijkbaar dat deze vrouw zalig wordt verklaard, dat zij meer en midden in de belangstelling komt te staan ondanks dat het haar wil niet is. Het is de wil van God, niet die van haar of van ons op aarde. God heeft haar opgenomen in de hemel en haar dus heilig gemaakt. God laat op haar voorspraak wonderen gebeuren.

In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah


In eerste instantie geplaatst door Bonifatius


Voorts zie ik de vergelijking niet met het Hindoe�sme. Het Hindoe�sme kent naar mijn weten meerdere goden, van heiligen in dezelfde zin als in het Christendom weet ik niks.

Dat klopt, maar die goden zijn eigenlijk geen goden. Het Hindu�sme kent ook ��n God en al zijn eigenschappen zijn omgezet in vormen, idolen, of hoe je het maar noemen wil. Helden en schurken in de hindustaanse bijbel (de sanskriet teksten ofwel veda's) worden eveneens als goden aanbeden, terwijl zij in principe enkel een titel als "heilig", volgens het Hindu�sme, waard zijn. Met andere woorden, het zijn geen goden. Vandaar dat ik die link maak.



Ik snap dat je een link probeert te maken, ik denk alleen niet dat de link echt te maken valt. De heiligen in het Christendom zijn hele andere dan in het Hindoe�sme. Niet alleen andere personenen, maar ze hebben ook een hele andere betekenis en zijn iets heel anders.

In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Mijn beknopte kennis over het geloof van de indus heb ik overigens opgedaan door gesprekken met studenten van het sanskriet.

In eerste instantie geplaatst door Bonivatius


De reden dat mensen van pinkstergemeentes en protestante gemeentes beweren is dat ze niet begrijpen hoe het in elkaar zit met heiligen. Hun veroordeling berust op misverstanden.

Die redenering had ik graag meer genuanceerder gezien, want ongewild merk je deze groeperingen als "dom" aan. Ik ga niet oordelen, maar wie zegt dat de katholieke kerk zelf niet op "loze" misverstanden rust?



Ik moet het misschien inderdaad een beetje nuanceren. Maar vaak beruste dergelijke oordelen in eerste instantie op misverstanden en het niet begrijpen van iets. Later is er een theologie omheen gegroeid die verklaard waarom men zo denkt.

De Katholieke Kerk is de Kerk waar de protestanten van afstammen. De protestanten hebben alleen een hele hoop aan zaken afgeschaft of als afgoderij bestempeld. In vele gevallen denk ik onterecht, ze hebben ook dingen die direct uit de bijbel komen afgeschaft. 5 van de 7 Sacramenten, etc. etc.


Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 12:02

Hoe weet je dat het God's wil is dat deze vrouw zalig wordt verklaard? Krijgen de paus/het vaticaan dat op een speciale manier door?

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 13:53
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Hoe weet je dat het God's wil is dat deze vrouw zalig wordt verklaard? Krijgen de paus/het vaticaan dat op een speciale manier door?

Nee...

 

Terug naar boven
Insha'Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Insha'Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 14:10
nee wat?
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 14:41
Maar hoe weten ze dat dan Ruud? of is dat gewoon een gevoel wat ze krijgen? Ik bedoel het niet op een onrespectvolle manier hoor....just asking......
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 17:08

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Maar hoe weten ze dat dan Ruud? of is dat gewoon een gevoel wat ze krijgen? Ik bedoel het niet op een onrespectvolle manier hoor....just asking......
Ze onderzoeken eerst de eerbiedwaardigheid van de persoon in kwestie.Zijn levensloop en de getuigen die hem kennen of hebben gekend.Vervolgens kunnen ze overgaan tot een zaligverklaring,als men de persoon bijzondere gebeurtenissen kan toeschrijven zoals bv een wonder.De heiligveklaring kan worden toegeschreven aan iemand die uiteindelijk overleden is,maar aan hem of haar moet dan meerdere wonderen kunnen worden toegeschreven,als wel een zuiver caracter.

Men zoekt dus letterlijk naar bewijsmateriaal hiervoor.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 17:23
Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 17:52
(Ha-ha) Kunnen we het dan z� stellen dat de moslim het in��ns goed ziet, terwijl de anderen dommer zijn en
allerlei "ezelsbruggen" nodig hebben om tot dezelfde uitkomst te geraken?

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 18:00
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Maar hoe weten ze dat dan Ruud? of is dat gewoon een gevoel wat ze krijgen? Ik bedoel het niet op een onrespectvolle manier hoor....just asking......
Ze onderzoeken eerst de eerbiedwaardigheid van de persoon in kwestie.Zijn levensloop en de getuigen die hem kennen of hebben gekend.Vervolgens kunnen ze overgaan tot een zaligverklaring,als men de persoon bijzondere gebeurtenissen kan toeschrijven zoals bv een wonder.De heiligveklaring kan worden toegeschreven aan iemand die uiteindelijk overleden is,maar aan hem of haar moet dan meerdere wonderen kunnen worden toegeschreven,als wel een zuiver caracter.

Men zoekt dus letterlijk naar bewijsmateriaal hiervoor.

Je hebt vast wel eens van Jomanda gehoord...die claimt ook dat ze wonderen verricht en er zijn ook mensen die zeggen dat ze door haar genezen zijn. Ik heb haar in een reportage vaak sessies zien uitvoeren in een kerk waar allemaal beeldjes stonden. Denk je dat zij nu ook in aanmerking komt om heilig te worden verklaard als ze naar gene zijde vertrekt? De profeet Mohamed (vrede zij met hem) verichtte net als andere profeten ook wonderen en was ook van een onbesproken karakter.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 18:03
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Maar hoe weten ze dat dan Ruud? of is dat gewoon een gevoel wat ze krijgen? Ik bedoel het niet op een onrespectvolle manier hoor....just asking......
Ze onderzoeken eerst de eerbiedwaardigheid van de persoon in kwestie.Zijn levensloop en de getuigen die hem kennen of hebben gekend.Vervolgens kunnen ze overgaan tot een zaligverklaring,als men de persoon bijzondere gebeurtenissen kan toeschrijven zoals bv een wonder.De heiligveklaring kan worden toegeschreven aan iemand die uiteindelijk overleden is,maar aan hem of haar moet dan meerdere wonderen kunnen worden toegeschreven,als wel een zuiver caracter.

Men zoekt dus letterlijk naar bewijsmateriaal hiervoor.

Je hebt vast wel eens van Jomanda gehoord...die claimt ook dat ze wonderen verricht en er zijn ook mensen die zeggen dat ze door haar genezen zijn. Ik heb haar in een reportage vaak sessies zien uitvoeren in een kerk waar allemaal beeldjes stonden. Denk je dat zij nu ook in aanmerking komt om heilig te worden verklaard als ze naar gene zijde vertrekt? De profeet Mohamed (vrede zij met hem) verichtte net als andere profeten ook wonderen en was ook van een onbesproken karakter.
Geen idee..... Dat zou je in Rome moeten navragen.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 18:07
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Dat iemand ten voorbeeld wordt gesteld kan ik nog inkomen maar er werdt net gezegd dat er ook tot die heilige wordt gebeden als ik me niet vergis. Dat laatste lijkt mij dan weer afgoderij....want als je bid dan hoor je tot God te bidden en niet tot een overleden iemand. Dat doet me overigens ook denken aan de winti-godsdienst waar een deel de Surinaamse bevolking aanhanger van is. Daar worden ook overleden mensen (vaak de voorouders als heilig verklaard en vereerd) En mijn ervaring is dat de mensen die dat doen allerlei problemen in hun leven hebben omdat ze niet tot God bidden maar tot anderen.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 18:36
In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

Assalamu aleykum!

Ik las in het nrc handelsblad van gisteren 2 mei een artikel over het zalig verklaren van een zuster (in dit geval een non die in 1938 is gestorven) waarbij beweerd wordt dat zij een wonder verrichte en tot op heden wonderen laat geschieden.

Afijn, mijn punt van discussie is waarom christenen zoveel heiligen hebben. En gelovige en natuurlijk gestorven christenen zijn, die wonderen tijdens hun levens verricht hebben die alsnog door een commissie (het vaticaan?) als heilig verklaard worden.

Ik zelf zie het woord heilig als een term die alleen behoort tot de Allerhoogste en aan niemand of niets anders.

Dat terzijde, vind ik ook dat het christendom overeenstemmingen toont met het hinduisme als het op die term "heiligen" aankomt.

ghair,

Je concentreert je op een definitiekwestie. Als je al meent te moeten oordelen over een ander, dan doe je dat naar mijn idee beter op basis van wat je waarneemt dan op basis van vooroordelen.

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2006 om 18:52

Jean d'arc...

                    De veldslag van Jeanne d'Arc en haar strijders tegen Orl�ans duurde 8 dagen. Op 8 mei 1429 gaven de Engelsen de strijd op en vertrokken uit Orl�ans. Tijdens de slag om Orl�ans raakte Jeanne inderdaad gewond door een pijl maar ging er niet aan dood.

Er was een groot feest in de stad. Maar voor Jeanne  was er niet veel tijd om feest te vieren. Ze moest de rest van de streek rond de rivier de Loire bevrijden. Dit betekende dat ze nog vier veldslagen moest winnen. Ze moest snel te werk gaan want God had haar gezegd dat ze ongeveer 1 jaar de tijd voor haar missie had. De vier andere veldslagen, in Jargau, Meung-sur-Loire, Beaugency en Patey won ze binnen een week. Omdat ze zo gemakkelijk al haar veldslagen won, waren de Engelsen heel bang geworden voor Jeanne d'Arc. 

Het zwaard hier links had Jean laten opgraven in een kerk,waarvan niemand wist dat het daar lag.Zelfs de geestelijken in de kerk zelf wisten dit niet.

De 5 kruizen op het zwaard symbolizeren zeer waarschijnlijk de 5 veldslagen.      

Hoe kon deze vrouw zo veel kennis hebben over de toekomst....    

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 01:13
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 03:40
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Hoe weet je dat het God's wil is dat deze vrouw zalig wordt verklaard? Krijgen de paus/het vaticaan dat op een speciale manier door?



Als je mijn berichten goed had gelezen dan had je deze vraag niet hoeven te stellen.

In principe gaat het zo. Na het overlijden van een persoon die op een bepaalde manier een bijzonder leven heeft geleeft kan er een bepaalde devotie ontstaan jegens deze persoon. Mensen kunnen zich in gebed tot hem of haar richten.

Als bijvoorbeeld iemand in gebed tot zo'n persoon vraagt om genezing van een ongenezelijke ziekte dan kan God op voorspraak van deze persoon hem of  haar genezen. Dit kan worden gezien als een wonder. Zo'n wonder kan worden gemeld aan de plaatselijke Bisschop en die kan besluiten om over te gaan tot het instellen van een onderzoek. Zo'n onderzoek kan tientallen jaren duren en dan kan er ��n van de vele meldingen van een wonder worden erkend als echt zijnde een wonder. Ook wordt het leven van de persoon onderzocht.

God laat ons door de wonderen weten dat deze persoon zalig of heilig is. De wonderen moeten dus wel echt wonderen zijn, vandaar de jarenlange onderzoeken. De Kerk is heel voorzichtig met bijvoorbeeld genezingen, het kan natuurlijk niet dat men er een paar jaar later achter komt dat de persoon toch gewoon door zijn/haar medicijnen is genezen en niet door een wonder.

We moeten er dus zeker van zijn dat God wil dat deze persoon zalig of heilig verklaard wordt. Als er maar een beetje twijfel is dan gaat het onderzoek gewoon de la in. Er zijn stapels met mensen die wonderen melden die zouden zijn verleent op voorspraak van een bepaald persoon, maar een klein deel zal daadwerkelijk zalig of heilig worden verklaard omdat van de andere gewoon niet met zekerheid is vast te stellen dat het echt om een wonder gaat, dat het echt Gods wil is dat deze mensen zalig of heilig worden verklaard.
Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 03:46
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Dat iemand ten voorbeeld wordt gesteld kan ik nog inkomen maar er werdt net gezegd dat er ook tot die heilige wordt gebeden als ik me niet vergis. Dat laatste lijkt mij dan weer afgoderij....want als je bid dan hoor je tot God te bidden en niet tot een overleden iemand. Dat doet me overigens ook denken aan de winti-godsdienst waar een deel de Surinaamse bevolking aanhanger van is. Daar worden ook overleden mensen (vaak de voorouders als heilig verklaard en vereerd) En mijn ervaring is dat de mensen die dat doen allerlei problemen in hun leven hebben omdat ze niet tot God bidden maar tot anderen.


Ik zal je een voorbeeld van een door de Kerk goedgekeurd gebed tot een heilig geven.

Het gebed begint met: God, U hebt op voorspraaak van de maagd Maria aan de .... (dan komt er een stukje over de heilige en de vraag om een aantal bepaalde gunsten) .... Het gebed eindigt met: Verleen mij op voorspraak van de heilige Jozefmaria de gunst die ik van U vraag... (eigen intentie). Amen.

God staat dus centraal in dit gebed, natuurlijk ook de heilige, maar God staat centraler dan wat dan ook, je richt  je tot Hem.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 03:52
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.


De hele feodale kerkgeschiedenis druipt van die soort van dingen en daarmee van stromen bloed
Hier ligt ook een belangrijke bron van achterdocht jegens religie, in onze tijd maar weer eens "bevestigd" door geweld van de zijde van moslim-fundamentalisten
Terug naar boven
Insha'Allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 17
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Insha'Allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 04:08

In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Je concentreert je op een definitiekwestie. Als je al meent te moeten oordelen over een ander, dan doe je dat naar mijn idee beter op basis van wat je waarneemt dan op basis van vooroordelen.

Je geeft goede argumentatie waar ik niks mee aan kan, aangezien ik bij de drie verschillende dingen die ik zeg niet zeker ben waar jij je kritiek op doelt. Het meest logische zou haast zijn de vergelijking die ik trek, maar dan zie ik niet in waarom ik uberhaupt zou moeten/menen te oordelen. Want, zoals ik al eerder riep, door diepgaande dialogen met een bekeerde student tot het Hindu�sme, heb ik immers meer kennis opgedaan over dat geloof.

Bovendien heb ik mijn eigen mening vastgelegd die in principe voor deze student (van thuis uit is hij religieus christen/colombiaan opgevoed waarna hij zich bekeerde en het Hindu�sme in India is gaan bestuderen) een vaststaand feit is. Hij claimt dat het Hindu�sme een totalitaire en veelzijdige religie is waarbij de elementen uit elk ander geloof daar in terug komen. Jezus, Mohammed en andere profeten (vrede zij met hen allen) zouden dus even goed als goden/heiligen in het Hindu�sme vereerd kunnen worden. De discrepantie dat deze profeten (v.z.m.h.) niet van de indus-cultuur zijn, zorgen er echter voor verering in de praktijk niet voorkomt. En dat terwijl deze student anders meent.

Met andere woorden; ik kom met meningen en niet met standpunten, daar ik geen oordeel over anderen wil vellen. Wellicht zie je in dat mijn woorden niet op vooroordelen berusten.

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 04:22

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.


De hele feodale kerkgeschiedenis druipt van die soort van dingen en daarmee van stromen bloed
Hier ligt ook een belangrijke bron van achterdocht jegens religie, in onze tijd maar weer eens "bevestigd" door geweld van de zijde van moslim-fundamentalisten
Dit ligt toch lastiger als dat we denken,ook gezien vanuit moslim zijde.Je kan niet iedere strijd die moslims strijden zien als zijnde een strijd van fundamentalisten.Zonder de strijd die Jean d'arc destijds leverde tegen de overheersing door de Engelsen en Bourgondiers,had Frankrijk waarschijnlijk niet overleefd.

En zonder de strijd van de gealieerde,was europa en misschien wel de geheele wereld in een nog veel duistere tijd gedoken.

Wat mij opvalt is dat waneer er gestreden wordt voor gerechtigheid en dan bedoel ik ook werkelijk gerechtigheid naar vrijheid en rechtvaardigheid,heel vaak degeene die aan de kant van die gerechtigheid strijd als winnaar uit de bus komt.

Aan de andere kant zien we ook dat dat niet altijd het geval is....

Neem bv Tibet...

Ik vind de leer van Jezus hier heel moeilijk in te passen.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 07:12
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.
De hele feodale kerkgeschiedenis druipt van die soort van dingen en daarmee van stromen bloed Hier ligt ook een belangrijke bron van achterdocht jegens religie, in onze tijd maar weer eens "bevestigd" door geweld van de zijde van moslim-fundamentalisten
Dit ligt toch lastiger als dat we denken,ook gezien vanuit moslim zijde.Je kan niet iedere strijd die moslims strijden zien als zijnde een strijd van fundamentalisten.Zonder de strijd die Jean d'arc destijds leverde tegen de overheersing door de Engelsen en Bourgondiers,had Frankrijk waarschijnlijk niet overleefd.


En zonder de strijd van de gealieerde,was europa en misschien wel de geheele wereld in een nog veel duistere tijd gedoken.


Wat mij opvalt is dat waneer er gestreden wordt voor gerechtigheid en dan bedoel ik ook werkelijk gerechtigheid naar vrijheid en rechtvaardigheid,heel vaak degeene die aan de kant van die gerechtigheid strijd als winnaar uit de bus komt.


Aan de andere kant zien we ook dat dat niet altijd het geval is....


Neem bv Tibet...


Ik vind de leer van Jezus hier heel moeilijk in te passen.



In de leer van Jezus ligt besloten dat voor de Schepper alle zielen even-waardig zijn. Vanuit dit verlicht inzicht worden boven- en onderschikking van mensen tot relatieve begrippen gereduceerd en begint het verbeteren van de wereld in jouzelf. Strijd is dan nog slechts vragen aan mensen of zij dit inzicht met jou willen en kunnen delen. Aan die strijd enkel zal de overwinning zijn, en aan geen enkele andere. Omdat het de enige menswaardige strijd is, door alle kampen en verdeeldheid heen. Of, zoals ik het, toen ik als deelnemer dit forum binnenkwam uitdrukte: "Groepen bevolken de slachtvelden. Het individu blijft bij de Schepper".
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 07:39
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Dat iemand ten voorbeeld wordt gesteld kan ik nog inkomen maar er werdt net gezegd dat er ook tot die heilige wordt gebeden als ik me niet vergis. Dat laatste lijkt mij dan weer afgoderij....want als je bid dan hoor je tot God te bidden en niet tot een overleden iemand. Dat doet me overigens ook denken aan de winti-godsdienst waar een deel de Surinaamse bevolking aanhanger van is. Daar worden ook overleden mensen (vaak de voorouders als heilig verklaard en vereerd) En mijn ervaring is dat de mensen die dat doen allerlei problemen in hun leven hebben omdat ze niet tot God bidden maar tot anderen.


Het doet inderdaad heel vreemd en onzuiver aan om, zoals ik nog wel gezien heb, iemand te zien bidden tot de heilige Appolonia, vragend om verlost te worden van die vreselijke tandpijn. Of tot Sint Antonius, biddend om het mogen terugvinden van een dierbaar voorwerp. In de Evangelie�n, in Jezus' eigen woorden, vind ik voor zulke praktijken (die m.i. zijn terug te voeren op vermenging met romeinse tradities) geen grond.



Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 09:14
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.
De hele feodale kerkgeschiedenis druipt van die soort van dingen en daarmee van stromen bloed Hier ligt ook een belangrijke bron van achterdocht jegens religie, in onze tijd maar weer eens "bevestigd" door geweld van de zijde van moslim-fundamentalisten
Dit ligt toch lastiger als dat we denken,ook gezien vanuit moslim zijde.Je kan niet iedere strijd die moslims strijden zien als zijnde een strijd van fundamentalisten.Zonder de strijd die Jean d'arc destijds leverde tegen de overheersing door de Engelsen en Bourgondiers,had Frankrijk waarschijnlijk niet overleefd.


En zonder de strijd van de gealieerde,was europa en misschien wel de geheele wereld in een nog veel duistere tijd gedoken.


Wat mij opvalt is dat waneer er gestreden wordt voor gerechtigheid en dan bedoel ik ook werkelijk gerechtigheid naar vrijheid en rechtvaardigheid,heel vaak degeene die aan de kant van die gerechtigheid strijd als winnaar uit de bus komt.


Aan de andere kant zien we ook dat dat niet altijd het geval is....


Neem bv Tibet...


Ik vind de leer van Jezus hier heel moeilijk in te passen.



In de leer van Jezus ligt besloten dat voor de Schepper alle zielen even-waardig zijn. Vanuit dit verlicht inzicht worden boven- en onderschikking van mensen tot relatieve begrippen gereduceerd en begint het verbeteren van de wereld in jouzelf. Strijd is dan nog slechts vragen aan mensen of zij dit inzicht met jou willen en kunnen delen. Aan die strijd enkel zal de overwinning zijn, en aan geen enkele andere. Omdat het de enige menswaardige strijd is, door alle kampen en verdeeldheid heen. Of, zoals ik het, toen ik als deelnemer dit forum binnenkwam uitdrukte: "Groepen bevolken de slachtvelden. Het individu blijft bij de Schepper".
Een sterk stuk... Maar we heffen het groepsgedrag hier blijkbaar niet mee op.Het is als een klokkenmaker die onmogelijk alle klokken gelijk kan zetten.Of...... De oplossing ligt bij elk individu,maar geen opticien die blijkbaar in staat is om alle mensen dezelfde bril te geven. 
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 12:33
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud


In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Bij Jean d'arc is daar niet echt spraake van,zij hief immers het zwaard om Frankrijk van de Engelsen te bevrijden.
De hele feodale kerkgeschiedenis druipt van die soort van dingen en daarmee van stromen bloed Hier ligt ook een belangrijke bron van achterdocht jegens religie, in onze tijd maar weer eens "bevestigd" door geweld van de zijde van moslim-fundamentalisten
Dit ligt toch lastiger als dat we denken,ook gezien vanuit moslim zijde.Je kan niet iedere strijd die moslims strijden zien als zijnde een strijd van fundamentalisten.Zonder de strijd die Jean d'arc destijds leverde tegen de overheersing door de Engelsen en Bourgondiers,had Frankrijk waarschijnlijk niet overleefd.


En zonder de strijd van de gealieerde,was europa en misschien wel de geheele wereld in een nog veel duistere tijd gedoken.


Wat mij opvalt is dat waneer er gestreden wordt voor gerechtigheid en dan bedoel ik ook werkelijk gerechtigheid naar vrijheid en rechtvaardigheid,heel vaak degeene die aan de kant van die gerechtigheid strijd als winnaar uit de bus komt.


Aan de andere kant zien we ook dat dat niet altijd het geval is....


Neem bv Tibet...


Ik vind de leer van Jezus hier heel moeilijk in te passen.

In de leer van Jezus ligt besloten dat voor de Schepper alle zielen even-waardig zijn. Vanuit dit verlicht inzicht worden boven- en onderschikking van mensen tot relatieve begrippen gereduceerd en begint het verbeteren van de wereld in jouzelf. Strijd is dan nog slechts vragen aan mensen of zij dit inzicht met jou willen en kunnen delen. Aan die strijd enkel zal de overwinning zijn, en aan geen enkele andere. Omdat het de enige menswaardige strijd is, door alle kampen en verdeeldheid heen. Of, zoals ik het, toen ik als deelnemer dit forum binnenkwam uitdrukte: "Groepen bevolken de slachtvelden. Het individu blijft bij de Schepper".
Een sterk stuk... Maar we heffen het groepsgedrag hier blijkbaar niet mee op.Het is als een klokkenmaker die onmogelijk alle klokken gelijk kan zetten.Of...... De oplossing ligt bij elk individu,maar geen opticien die blijkbaar in staat is om alle mensen dezelfde bril te geven.�


Je moet je eigen klokkenmaker zijn en je eigen opticien. Een religie kan je op weg helpen en eindweegs begeleiden. De rest zul je z�lf moeten doen. Een andere oplossing is er niet
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 16:40
In eerste instantie geplaatst door Insha'Allah

In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Je concentreert je op een definitiekwestie. Als je al meent te moeten oordelen over een ander, dan doe je dat naar mijn idee beter op basis van wat je waarneemt dan op basis van vooroordelen.

Je geeft goede argumentatie waar ik niks mee aan kan, aangezien ik bij de drie verschillende dingen die ik zeg niet zeker ben waar jij je kritiek op doelt.

(...)

Met andere woorden; ik kom met meningen en niet met standpunten, daar ik geen oordeel over anderen wil vellen. Wellicht zie je in dat mijn woorden niet op vooroordelen berusten.

Mijn excuses. Ik had duidelijker kunnen zijn en het was zeker ook aardiger naar jou toe geweest als ik wat minder kortaf was geweest.

Wat ik bedoel is meer dat wat men in een geloof 'heilig' noemt niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft en dus op zich niet zo veel zegt over hoe mensen hun religie beleven. Dat woordje 'heilig' zegt in zichzelf niet alles over hoe mensen hetgeen dat ze zo noemen beschouwen. (Voorbeeld: in het Arabisch wordt Jeruzalem ook 'heilig' genoemd, hetgeen mensen die die stad niet zo plegen te noemen zou kunnen brengen tot het cre�ren van allerlei vooroordelen zonder dat daar meer grond voor is dan dat woordje.) En zelfs al deed het dat wel, dan is het nog slechts vorm (vandaar mijn "Als" cursief geschreven in mij vorige post).

Overigens vind ik vooroordelen op zich niet fout. En op een discussieforum valt er vaak niet veel te zeggen als je vooroordelen helemaal niet toe zou laten in je argumentering. Het is de manier waarop mensen ermee om gaan die er toe doet. Het negatieve zit erin als mensen ze te serieus gaan nemen, als 'waarheden' gaan beschouwen en het verschil tussen feit en vooroordeel niet (meer) kunnen zien. 
Mijn reactie op jouw stukje liet ook mijn vooroordelen doorschemeren, over een eventueel negatief (voor)oordeel dat jij zou kunnen hebben over mensen die iets 'heilig' noemen waarbij jij het je niet kan voorstellen dat jij het zelf zo zou noemen (meen ik te kunnen afleiden uit wat jij zegt over waar jij de term 'heilig' voor reserveert). Daarbij neem ik een confronterende stelling in en in het 'echte leven', in gesprek met iemand, zou ik dat onbehoorlijk vinden en nooit doen - tenzij bij goede vrienden, die ik beter kan inschatten en met wie ik vertrouwd genoeg ben opdat het niet vervelend voor ze is als ik ze confronteer met een onjuist vooroordeel mijnerzijds. Op een discussieforum vind ik een iets stelliger formulering soms wel zijn nut hebben in een discussie.

(Eigenlijk reageerde ik omdat de strekking van de openingspost mij deed denken aan een voorbeeld van hypocrisie waarover is mij soms op wind, dat ook gaat over vooroordelen - en in dit geval ook daaraan vastgeplakte waarde-oordelen - op basis van definities. Wat mij soms stoort is wanneer moslims die iets meer naar de letter hun religie beleven [negatiever uitgelegd: die zich een minder kritische houding naar wat geschreven is veroorloven - en daarmee ironisch genoeg soms de subjectieve uitleg van gezaghebbende enkelingen volgen] het verwijt uiten aan christenen dat zij een mens -Jezus - gelijkstellen aan God. Evenwel gaan niet alle christenen hier hetzelfde mee om en zullen er in Nederland weinig zijn die dit [nog] letterlijk nemen. Dit terwijl de kritiek daarover meestal van mensen komt die in de praktijk omgaan met wat Mohammed volgens de overleveringen gezegd of gedaan zou hebben op een manier die voor mij erg lijkt op dat wat ze de messianisten verwijten [dit omdat alleen Mohammed  de juiste uitleg van de Qur'�n zou kunnen onderwijzen aan de moslims].)

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2006 om 18:08
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Dat iemand ten voorbeeld wordt gesteld kan ik nog inkomen maar er werdt net gezegd dat er ook tot die heilige wordt gebeden als ik me niet vergis. Dat laatste lijkt mij dan weer afgoderij....want als je bid dan hoor je tot God te bidden en niet tot een overleden iemand. Dat doet me overigens ook denken aan de winti-godsdienst waar een deel de Surinaamse bevolking aanhanger van is. Daar worden ook overleden mensen (vaak de voorouders als heilig verklaard en vereerd) En mijn ervaring is dat de mensen die dat doen allerlei problemen in hun leven hebben omdat ze niet tot God bidden maar tot anderen.


Het doet inderdaad heel vreemd en onzuiver aan om, zoals ik nog wel gezien heb, iemand te zien bidden tot de heilige Appolonia, vragend om verlost te worden van die vreselijke tandpijn. Of tot Sint Antonius, biddend om het mogen terugvinden van een dierbaar voorwerp. In de Evangelie�n, in Jezus' eigen woorden, vind ik voor zulke praktijken (die m.i. zijn terug te voeren op vermenging met romeinse tradities) geen grond.



Kun je misschien voorbeelden noemen wat betreft die vermenging met die romeinse tradities? Ik heb vandaag overigens een klein stukje gezien over de vroegere vikingen en er werd verteld dat het christendom ook bepaalde dingen van de vikingen heeft overgenomen...ben alleen vergeten wat
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.