Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zalig verklaring moeder maria-teresa

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zalig verklaring moeder maria-teresa
    Geplaatst op: 05 mei 2006 om 04:27
Beste Rahil,
Voordat ik je vraag (hier boven, 01.08uur)goed kan beantwoorden moet ik van jou weten of jij de diepere betekenis ziet van de uitdrukking "GOD IS DOOD" zoals die hier te lande in de zestiger/zeventiger jaren in koeienletters op de muren stond gekalkt. Als jij, m�t mij, die betekenis wilt zien en kunt aanvaarden, is voor mij de weg vrij om verder in te gaan op jouw vraag.
Groeten,
                                   ALZUKAR



Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2006 om 16:02
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Misschien gaat het bij een "heiligverklaring" om het ten voorbeeld stellen van iemand die tijdens zijn/haar leven Jezus' Boodschap letterlijk in praktijk bracht. De aandacht geldt dan feitelijk niet de persoon in kwestie maar de heilzame werking van de Jezus' Boodschap en daarmee God.
Dat iemand ten voorbeeld wordt gesteld kan ik nog inkomen maar er werdt net gezegd dat er ook tot die heilige wordt gebeden als ik me niet vergis. Dat laatste lijkt mij dan weer afgoderij....want als je bid dan hoor je tot God te bidden en niet tot een overleden iemand. Dat doet me overigens ook denken aan de winti-godsdienst waar een deel de Surinaamse bevolking aanhanger van is. Daar worden ook overleden mensen (vaak de voorouders als heilig verklaard en vereerd) En mijn ervaring is dat de mensen die dat doen allerlei problemen in hun leven hebben omdat ze niet tot God bidden maar tot anderen.


Het doet inderdaad heel vreemd en onzuiver aan om, zoals ik nog wel gezien heb, iemand te zien bidden tot de heilige Appolonia, vragend om verlost te worden van die vreselijke tandpijn. Of tot Sint Antonius, biddend om het mogen terugvinden van een dierbaar voorwerp. In de Evangelie�n, in Jezus' eigen woorden, vind ik voor zulke praktijken (die m.i. zijn terug te voeren op vermenging met romeinse tradities) geen grond.



Kun je misschien voorbeelden noemen wat betreft die vermenging met die romeinse tradities? Ik heb vandaag overigens een klein stukje gezien over de vroegere vikingen en er werd verteld dat het christendom ook bepaalde dingen van de vikingen heeft overgenomen...ben alleen vergeten wat


Elke religie neemt dingen over uit de culturen waar de religie wordt verkondigd en wordt verspreid. Wat ze overnemen is alleen niet inhoudelijk. Heiligen vragen om voor jou voorspreker te zijn bij God is iets dat wel typisch Christelijk is, de hele theologie erachter etc. etc. is Christelijk. Het bidden tot overledenen is iets dat je ook in andere religie's tegenkomt. Het hoe en het waarom is alleen totaal verschillend.

Het tijdstip van Kerstmis valt ook in dezelfde periode als het oude heidense midwinsterfeest. Inhoudelijk vieren we alleen wel iets heel anders. Beiden zijn het feesten waarin licht een rol speelt. De heidenen vierden dat de korste dag was geweest en de dagen dus weer langer werden, er dus weer meer licht zou komen zegmaar. Christenen vieren de geboorte van onze Heer Jezus Christus. Wij zeggen ookwel dat het licht in de wereld komt door zijn geboorte. Het tijdstip is daarmee Christelijk gezien heel symbolisch, de dagen worden weer langer, de duisternis van de korte winterdagen is verleden tijd. Christus is geboren, onze verlosser, hij is het licht dat de duisternis overwint. Inhoudelijk twee totaal verschillende feesten. Maar bijvoorbeeld de kerstboom is overgenomen. Is dat een probleem? Lijkt mij niet, het zou een probleem zijn als de kerstboom in strijd zou zijn met DE boodschap van Kerstmis, en dat is hij niet.

De Islam kent ook dingen die zijn overgenomen uit andere culturen, culturen waarin de Islam is ontstaan of waarin de Islam later werd gepredikt. Ik heb weleens een docu gezien bij stammen in oost Afrika die waren bekeerd tot de Islam en die hadden nog 9 van de 10 oude gebruiken en rituelen, en ze zouden geen van alle in strijd zijn met de Islam.
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 mei 2006 om 06:42
"De wegen des Heeren zijn ondoorgrondelijk". Dit geldt ook voor het omgekeerde, de contemplatie.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2006 om 16:17

In eerste instantie geplaatst door Bonivatius


De reden dat mensen van pinkstergemeentes en protestante gemeentes
beweren is dat ze niet begrijpen hoe het in elkaar zit met heiligen. Hun
veroordeling berust op misverstanden.


In eerste instantie geplaatst door Insha Allah


Die redenering had ik graag meer genuanceerder gezien, want ongewild
merk je deze groeperingen als "dom" aan. Ik ga niet oordelen, maar wie
zegt dat de katholieke kerk zelf niet op "loze" misverstanden rust?


wie zal echt begrijpen hoe het in elkaar zit met heiligen...
maar wellicht verdient het woord "heilig" nadere uitleg. Bij mijn weten
betekent het "afzonderen" of afgezonderd worden. En in de christelijke
betekenis: "afgezonderd van deze verderfelijke wereld" en deel uitmakend
van Gods Koninkrijk.

In de eerste plaats werd het woord gebruikt om de natuur of de Naam van
God de Vader en van Jezus aan te duiden:
Luc�1,35
De engel antwoordde: �De heilige Geest zal over je komen en de kracht
van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het
kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.

Luc�1,49
ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan, heilig is zijn
naam.


"Heiligen" is ook een werkwoord:

Joh�17,17
Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid.

Zo zien we dat louter het aannemen van Gods Woord de mens heiligt
oftewel heilig maakt. Natuurlijk dient die heiligheid te blijken uit iemands
gedrag maar het doen van wonderwerken is per definitie geen
voorwaarde:

Kol�1,22
maar nu heeft hij u door de dood van zijn aardse lichaam met zich
verzoend om u heilig, zuiver en onberispelijk bij zich te brengen.

Verder zien we dat het woord "heilig" ook voor de gelovigen gebruikt
werd, maar veeleer voor de verzameling van gelovigen dan voor het
individu dat zijn "heiligheid" door bijzondere werken bewezen zou
hebben:

Ef�5,27
en om haar (de gemeenschap van gelovigen) in al haar luister bij zich te
nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en
zuiver.

Hand�9,13
Ananias antwoordde: �Heer, van veel kanten heb ik gehoord over deze
man en over al het kwaad dat hij uw heiligen in Jeruzalem heeft
aangedaan.

Hand�9,32
Toen Petrus door het land reisde, kwam hij ook bij de heiligen die
in Lydda woonden.

Rom�1,7
Aan allen in Rome, geliefden van God, geroepen om zijn heiligen te zijn.
Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus
Christus.

Rom�12,13
Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij.

Rom�15,25
Nu sta ik echter op het punt naar Jeruzalem te gaan om de heiligen daar
bijstand te verlenen,

... enzovoort

Als het nu zo is dat de status van "heilige" meer te maken heeft met
geloof in de verdienste van Jezus, dan met individuele verdienste, dan is
het vreemd dat een geloofsgroepering nu zo nodig moet bepalen wie
heilig is op grond van persoonlijke verdienste. afgezien van het gegeven
dat die groepering met die beoordeling wel erg voor God speelt.

Vreemd is ook dat diezelfde groepering er nooit toe gekomen is om bvb
protestanten of pinkstermensen die status van heiligheid toe te kennen,
terwijl er uit die kringen toch tal van godvruchtige mensen bekend zijn
inclusief vele wonderwerken tot aan het opwekken van doden toe.




16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2006 om 18:17
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste Rahil,
Voordat ik je vraag (hier boven, 01.08uur)goed kan beantwoorden moet ik van jou weten of jij de diepere betekenis ziet van de uitdrukking "GOD IS DOOD" zoals die hier te lande in de zestiger/zeventiger jaren in koeienletters op de muren stond gekalkt. Als jij, m�t mij, die betekenis wilt zien en kunt aanvaarden, is voor mij de weg vrij om verder in te gaan op jouw vraag.
Groeten,
                                   ALZUKAR



Nee, de diepere betekenis ervan zie ik niet. Is overigens voor het eerst dat ik de uitdrukking lees of er wat over hoor. Maar je mag het me wel uitleggen als je wilt en dan hoop ik maar dat ik het zal snappen.....
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2006 om 03:15
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste Rahil,
Voordat ik je vraag (hier boven, 01.08uur)goed kan beantwoorden moet ik van jou weten of jij de diepere betekenis ziet van de uitdrukking "GOD IS DOOD" zoals die hier te lande in de zestiger/zeventiger jaren in koeienletters op de muren stond gekalkt. Als jij, m�t mij, die betekenis wilt zien en kunt aanvaarden, is voor mij de weg vrij om verder in te gaan op jouw vraag.
Groeten,
                                   ALZUKAR



Nee, de diepere betekenis ervan zie ik niet. Is overigens voor het eerst dat ik de uitdrukking lees of er wat over hoor. Maar je mag het me wel uitleggen als je wilt en dan hoop ik maar dat ik het zal snappen.....
Nietzsche Google ze...
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2006 om 05:43
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste Rahil, Voordat ik je vraag (hier boven, 01.08uur)goed kan beantwoorden moet ik van jou weten of jij de diepere betekenis ziet van de uitdrukking "GOD IS DOOD" zoals die hier te lande in de zestiger/zeventiger jaren in koeienletters op de muren stond gekalkt. Als jij, m�t mij, die betekenis wilt zien en kunt aanvaarden, is voor mij de weg vrij om verder in te gaan op jouw vraag. Groeten,       �&nbs p;       ��&nbs p;       ��&nbs p;     � ALZUKAR
Nee, de diepere betekenis ervan zie ik niet. Is overigens voor het eerst dat ik de uitdrukking lees of er wat over hoor. Maar je mag het me wel uitleggen als je wilt en dan hoop ik maar dat ik het zal snappen.....


God (als verklaring) is dood.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2006 om 17:55
Je bedoelt; "de verklaring was: God is dood"? of is die verklaring dood?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2006 om 06:09
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Je bedoelt; "de verklaring was: God is dood"? of is die verklaring dood?


Bedoeld werd: "de verklaring is dood" d.w.z. de dagen van de rigide uniforme tradities, op te vatten als reenactments naar het voorbeeld van het oudtestamentisch clan-epos, zijn geteld.
Hedendaags fundamentalisme laat echter zien dat men destijds t�ch even te vroeg heeft gejuicht, en dat er nog genoeg - al dan niet gewelddadige - idioten met een Aartsvadercomplex op deze wereld rondlopen.

God z�lf kan natuurlijk nooit dood zijn. Het gaat hier gewoon om een verschil in opvatting/klemtoon t.a.v. wat God van ons vraagt:

Matte�s 22,
34 Toen nu de Farizee�n vernamen dat Hij de Saducee�n de mond gesnoerd had, kwamen zij bijeen 35 en een van hen, een wetgeleerde, vroeg Hem om hem op de proef te stellen: 36 Meester, wat is het voornaamste gebod in de Wet? 37 hij antwoordde hem: "Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand" 38 Dit is het voornaamste en eerste gebod. 39 Het tweede, daarmee gelijkwaardig: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.



Terug naar boven
Bonifatius Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 april 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 191
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bonifatius Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2006 om 06:21
Voor een Heiligverklaring moet iemand een goed Christelijk leven hebben geleeft. en daarnaast moeten er op zijn/haar voorspraak minimaal 2 wonderen zijn verricht.

Het leven van een goed Christelijk leven betekend meer dan alleen geloven en bidden. Het betekend ook dat je de 10 geboden en de 5 geboden van de Kerk naleeft. Het betekend dat je de Sacramenten ontvangt minimaal volgens de eis van de Kerk, maar bij voorkeur met enige regelmaat.
Het ontvangen van Sacramenten is voor mensen van protestante of pinkstergemeentes behoorlijk lastig aangezien zij de Sacramenten niet erkennen. Natuurlijk zou de Paus hier een uitzondering op kunnen maken. De Paus heeft ook tegen alle regels in de protestante Frere Roger de H.Communie uitgereikt.

Een wonder moet bewezen worden. Daarvoor zijn er midici en theologen die zich buigen over de gemelde wonderen.

Heilig wordt je dus niet zomaar, gelukkig niet zou ik zeggen.

In eerste instantie geplaatst door postpentacost



Als het nu zo is dat de status van "heilige" meer te maken heeft met
geloof in de verdienste van Jezus, dan met individuele verdienste, dan is
het vreemd dat een geloofsgroepering nu zo nodig moet bepalen wie
heilig is op grond van persoonlijke verdienste. afgezien van het gegeven
dat die groepering met die beoordeling wel erg voor God speelt.

Vreemd is ook dat diezelfde groepering er nooit toe gekomen is om bvb
protestanten of pinkstermensen die status van heiligheid toe te kennen,
terwijl er uit die kringen toch tal van godvruchtige mensen bekend zijn
inclusief vele wonderwerken tot aan het opwekken van doden toe.




Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.