Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenHoe ik God heb leren kennen

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 456
Schrijver
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hoe ik God heb leren kennen
    Geplaatst op: 11 juni 2006 om 17:01
Ben ik 100% met je eens. maar vrede hoeft niet perse gepaard te gaan
met zoetsappigheid. Laat het alsjeblieft zo blijven dat jij en ik elkanders
opvattingen af en toe met respect kunnen bekritiseren en confronteren.
Dat is juist het kenmerk van vriendschappelijkheid; dat daaar ruimte voor
is zonder dat het gelijk als afwijzing opgevat wordt.

Maar goed; nog eens de woorden van die schrijver ter harte nemend: hoe
kunnen moslims en christenen nader met elkaar kennis maken. concreter;
hoe kunnen jij en ik nader met elkaar kennis maken zodat er een betere
verstandhouding tussen moslims en christenen ontstaat?
hgr
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 03:00

Deel 23, Hoe ik God heb leren kennen.

Laatste deel van een geslaagde zoektocht naar God.

Twee weken later kwam mijn collega, nadat zijn dienst er op zat, naar mij toe en zei: "Ik ben nu tot bedaren gekomen en ik ben nog steeds ge�nteresseerd om te weten wat de bron is van jouw onderwijs, wat je beloofd hebt om mij te vertellen." Ik zei tegen hem: "Morgen zal ik je vertellen wat je wilt weten." De volgende dag kwam hij bij me en stelde dezelfde vraag. Ik zei tegen hem: "Een ogenblik." Ik haalde de bijbel te voorschijn en zei: "Als je echt wilt weten waar ik dat allemaal heb geleerd, lees dan dit oude boek." Hij zei: "Dit is een bijbel! God verhoede!" Ik zei: "Ja, dit is de bijbel en het staat je vrij om het te lezen als je de het wilt weten. Je kunt hem meenemen als je wilt. Als je niet wilt, moet je dat zelf weten." Hij nam het Boek, draaide het om en om en keek ernaar met verbazing. Tenslotte nam hij het mee en ging weg. Ik zei: 'Als je moeilijkheden tegen komt, dan kun je dat aan mij vragen."

Gedurende twee weken kwam hij steeds naar mij toe met verschillende vragen. Hij ging door met bijbel lezen totdat ik een grote verandering in zijn leven zag. Zijn liefde voor de bijbel nam opvallend toe. Op een dag zei hij: "Dit boek bevat grote zegen. Sinds ik begonnen ben het te lezen, is mijn relatie met mijn vrouw beter geworden en zijn al onze geschilpunten verdwenen." Ik zei: "Lees meer om te weten te komen wat je moet doen." Hij nam de bijbel snel in zich op.

Op een dag kwam hij naar mij toe en vroeg me opeens om het christelijk gebed te leren. Hij wilde weten hoe dat ging. Ik vertelde hem dat ik geen specifieke vorm had. "Je kunt in elke houding bidden en elke stijl gebruiken", zei ik. Na drie maanden kwam hij bij me en het was een grote verassing toen hij mij hartelijk omhelsde. Hij vroeg me hoe hij gedoopt kon worden. Mijn vriend nam de Heer aan en hij was een geweldige zegen voor zijn hele familie. Ik was blij te merken dat God mij werkelijk had uitgekozen om in Zijn wijngaard te werken en een van Zijn schapen te zijn. Het was een voorrecht om een van degenen te zijn die mensen mag leiden, niet naar bedrog en misleiding, maar naar Verlossing en Eeuwig Leven. In het verleden greep ik mensen om ze tot de ondergang te brengen. Wat is het heerlijk om te werken met de Heer, de eeuwige Rots, de Verlosser Jezus Christus.

Voor het eerst voelde ik dat ik hield van mijn land en mijn volk. Ik begon te houden van vergeving en verdraagzaamheid. Werkelijk, ik werd een nieuwe schepping. God gebruikte mij om veel mensen tot Christus te trekken, om veel schapen die verdwaald waren omdat ze Christus hadden verlaten weer terug te brengen. Ik had veel ervaringen die de resterende delen van mijn oude ik aan het licht brachten. Met de overgebleven delen van mijn oude ik kwamen ook veel aanvallen van Satan op mijn geest en mijn lichaam.

Op een dag bracht ik een bezoek aan mijn familie. Ik nam een minibus. Ik hoorde de chauffeur roepen dat de passagiers konden komen en konden plaatsnamen in de minibus. Dus ik ging naar binnen en de man wees me een bank waarop drie passagiers zaten - maar ik was de vierde. Naast mij zat een forse, strenge, religieuze man met een baard en zijn gesluierde vrouw zat naast hem. De man was onvriendelijk tegen mij. Hij keek naar me en drukte me in een heel krappe ruimte. Hij strekte zijn benen en liet voor mij slechts enkele duimbreedtes ruimte over. Toen ik dit zag, stapte ik uit de bus. De chauffeur vroeg wat er aan de hand was. Ik vertelde hem dat er geen plaats voor mij was. Hij zei tegen mij dat de bank bedoeld was voor vier passagiers en hij vroeg de sheikh om mij wat ruimte te geven. Maar ik begreep dat de man niet wilde dat er iemand naast hem kwam zitten zodat niemand zijn vrouw zou hinderen. Daarom stapte ik uit en betaalde voor de vierde �plaats' zodat er niemand naast hen zou zitten. Ik vroeg de chauffeur om hen de hele ruimte te geven zodat niemand zijn vrouw zou hinderen. De man merkte dit op en daarmee werden plotseling zijn mannelijkheid, ridderlijkheid en hoffelijkheid in hem wakker. Hij stond erop dat ik naast hem plaats nam. Ik vertelde hem dat het niet nodig was, dat ik hen plat zou drukken, maar hij stond erop dat ik naast hen ging zitten. Hij gaf me voldoende ruimte. Toen de minibus een paar meters gereden had, stelde de man mij een onverwachte vraag: "Bent u moslim of christen?" Ik vroeg hem: "Waarom wilt u dat weten?" Hij zei: "Ik wil het gewoon weten." Ik zei: "Ik ben een christen." Hij jammerde: "Helaas, als u een moslim was geweest, dan had dit gedrag van u meer betekenis gehad." Ik vroeg: "Kent u mij?" Hij zei: "Nee." Ik verklaarde: "Ik ken u ook niet. Maar waarom denkt u zou ik dit voor u doen?" Hij antwoordde: "Dat weet ik niet." Ik vertelde hem dat er een tekst in de bijbel staat die ons aanmaant om alle mensen lief te hebben, inclusief degenen die ons kwaad doen. �Het viel me op hoe hardvochtig u zich tegen mij gedroeg wilde u het soort liefde laten zien dat ons vervult tegenover allen die ons haten. Ik kan niet anders dan me zo te gedragen." Hij vroeg: "Hebben jullie een boek?" Ik beantwoordde: "Ja." Hij vroeg: "Aanbidden jullie God?" Ik zei, "Wie anders kunnen we aanbidden?" Hij zei: "Ik weet dat jullie Christus aanbidden, en priesters en monniken, zoals de koran zegt." Ik zei: "Niet alles wat u over ons weet is juist. Anders zou u geen bewondering hebben gehad voor mijn gedrag tegenover u. Ik wil een voorstel doen.� Hij zei: "Ja?" Ik gaf hem een bijbel en zei tegen hem: "Dit boek bevat het Oude en Nieuwe Testament. Lees het en zie wat er in staat. Als het u bevalt, des te beter. Zo niet, dat hebt u niets te verliezen." Ik gaf hem de bijbel en we spraken af om elkaar later weer te ontmoeten.

We ontmoetten elkaar elke week om zijn vragen te bespreken. Daarna begonnen we samen te bidden. Hij begon ruzie te krijgen met zijn vrouw en wilde van haar scheiden. Ik vertelde hem dat scheiden tegen de wil van God is. We baden voor zijn vrouw en zijn familie aanhoudende vrede en innigheid. Ik vertelde hem dat het christendom een type van leven was dat mensen bijeenbracht in plaats van ze uiteen te drijven, en ik citeerde voor hem: "De ongelovige echtgenoot wordt geheiligd in zijn gelovige vrouw en omgekeerd." Mijn vriend was euforisch over het onderwijs van de bijbel. De Heer kwam zijn huis binnen en bracht er soliditeit, vrede en zegen.

Ik wil mijn getuigenis niet be�indigen. Het is in feite een doorgaand getuigenis. Zolang de Heer in mij werkt gaat het getuigenis door.

In een paar woorden zou ik willen zeggen dat God mij dit leven gratis heeft gegeven. Als we andere mogelijkheden overwegen, dan zullen we niets anders vinden dan verwoesting, vernietiging en zonde.  God noemt onze zonden niet meer. Wij hebben vrijheid, want de Zoon heeft ons vrijgemaakt. We zijn met recht vrij geworden. Leven is Christus en dood is gewin. Ik ben vol van dat gevoel voor het eerst in mijn hele leven. In het verleden was de dood een lelijke en vreselijke geest. Ik was bang voor de marteling van het graf en de ondervraging van de twee engelen, etc. Nu neem ik afscheid van u, beste lezer, totdat we elkaar ontmoeten in een nieuwe aangrijpende ervaring van de eindeloos kostbare goddelijke handelingen van de Heer die kan behoeden wat aan Hem is toevertrouwd.

UW PAUL


Verantwoording

Dit getuigenis is met permissie overgenomen uit: Kinderen van Isma�l (ISBN 90-74319-47-5) � 2002 Arabische Wereld Zending

Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 03:40

dag postpentacost

jazeker moet er weer geen sprake zijn van zoetsappigheid. vrede stichten en overeenstemiing tussen twee partijen MOET juist GEEN zoetsappigheid bevatten want dan bereik je niks. het moet wel zo zijn dat bij een vrede stichting ieder toch trouw blijft aan zijn of haar eigen opvattingen. er kan daarbij over gepraat worden zonder dat de 1 de ander hoeft te overtuigen van zijn of haar idee. het gaat om de acceptatie van elkaars verschillende ideeen en vooral respect hebben ervoor.

de manier om vertsandhouding te creeren tussen moslims en christenen is denk ik om eerst maar eens kennis te maken met de gemeenschappelijke kenmerken binnen ons geloof. allebei de geloven hebben namelijk veel met elkaar gemeen, afgezien van het punt van wat je zelf aangaf hoe wij jezus zien en hoe jullie jezus zien. maar de reden waarom het steeds fout gaat tussen moslims en christenen is simpelweg omdat dit punt als eerst wordt aangehaald. het moet aanghaald worden, dat zeker, MAAR niet als eerste. immers, als je voor t eerst kennis met iemand maakt, ga je toch ook niet gelijk ruzie maken met die persoon?tja, dan kan je al gelijk dagdag zeggen.

het feit dat het allebei monotheistische geloven zijn en he feit dat we allebei in Adam, de vader van de mensheid, Abraham, de vader der gelovigen(vrede zij met hen beide)geloven is al een gemeenschappelijk punt op zich tussen moslims en christenen.

ach, t is een idee.

gr

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 12:59
Geen slecht idee, Moslima, maar of het werkt.... Beter is het voor
vreedzame toenadering, denk ik, om het geloof helemaal niet aan de orde
te stellen. En dat druist weer helemaal in tegen mijn instelling. Ik geloof
nu eenmaal in de opdracht van Jezus om zijn Verlossing bekend te maken
en dan is het verder "take it or leave it". Van mijn kant hoeft dat verder
geen nadere kennismaking in de weg te staan. Ik kan veel Moslimse
principes waarderen. Maar zoals ook in bovenstaande geschiedenis in
afleveringen; De mensen moeten weten welke kansen hen geboden
wordt.
hgr
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2006 om 13:21

dag postpentacost

ja helemaal niet hebben over geloof druist daarbij ook tegen mijn in- en leerstellingen. das bij mij namelijk ook het vreedzame en verlossende islam te verkondigen. en verder take it or leave it. zo denk ik ook. maar ik denk dat het in eerste instantie beter is om helemaal niet over het geloof te praten. immers, men moet begrijpen dat ieder vanuit zijn of haar eigen geloofskader denkt en handelt. dus als er iets niet in past wordt het automatisch verworpen. het is de kunst om in te zien dat beide partijen nou eenmaal anders denken, zonder dat de 1 zich superieur voelt dan de ander. want jij ziet verlossing in jouw geloof, ik zie velossing in mijn geloof. begrijp je? t is net alsof we een blauw/groene kledingsstuk voor ons neus hebben en ik zie er groen in en jij ziet er blauw in. dus discussieren heeft dan geen zin. denk dat we beiden dan moeten zeggen dat we het respecteren dat ieder er een andere kleur in ziet en dit verschil zien als een vaststaand feit. ik denk dat het niet handig is om elkaar te gaan lopen bekeren. (ook al druist het idd ook tegen mijn instelling om de schoonheid en verlossing van islam te verspreiden)ik kies er eerder voor om vreedzaam tegen elkaar te praten zonder dat er concessies bij hoeven te komen. ik hou van mijn geloof en jij houdt van jouw geloof.klaar punt. en in een maatschappij als deze, weten mensen over het algemeen wel precies welke kansen hun aangeboden wordt.

t is (weer) maar een idee.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 05:33
In eerste instantie geplaatst door muslima5

dag postpentacost


ja helemaal niet hebben over geloof druist daarbij ook tegen mijn in-
en leerstellingen. das bij mij namelijk ook het vreedzame en verlossende
islam te verkondigen. en verder take it or leave it. zo denk ik ook. maar ik
denk dat het in eerste instantie beter is om helemaal niet over het geloof
te praten. immers, men moet begrijpen dat ieder vanuit zijn of haar eigen
geloofskader denkt en handelt. dus als er iets niet in past wordt het
automatisch verworpen. het is de kunst om in te zien dat beide partijen
nou eenmaal anders denken, zonder dat de 1 zich superieur voelt dan de
ander. want jij ziet verlossing in jouw geloof, ik zie velossing in mijn
geloof. begrijp je? t is net alsof we een blauw/groene kledingsstuk voor
ons neus hebben en ik zie er groen in en jij ziet er blauw in. dus
discussieren heeft dan geen zin. denk dat we beiden dan moeten zeggen
dat we het respecteren dat ieder er een andere kleur in ziet en dit verschil
zien als een vaststaand feit. ik denk dat het niet handig is om elkaar te
gaan lopen bekeren. (ook al druist het idd ook tegen mijn instelling om
de schoonheid en verlossing van islam te verspreiden)ik kies er eerder
voor om vreedzaam tegen elkaar te praten zonder dat er concessies bij
hoeven te komen. ik hou van mijn geloof en jij houdt van jouw
geloof.klaar punt. en in een maatschappij als deze, weten mensen over
het algemeen wel precies welke kansen hun aangeboden wordt.


t is (weer) maar een idee.




Helaas, ik vrees dat de meeste mensen juist niet weten welke kans hen
geboden wordt. Je kunt je er over verbazen hoe weinig nederlanders van
de islam weten, maar ik vind het nog verontrustender, omdat het nu
eenmaal cultureel erfgoed is, dat maar weinig nederlanders weten wie
Jezus is en wat de betekenis van kerst, Pasen en Pinksteren is...
Voor de meeste mensen in nederland is het een uitgemaakte zaak dat er
na de dood niets meer is. Ik geloof dat het niet de wil van God is dat er
mensen verloren gaan en daaorm is het zo bedroevend dat ze niet zien
welk perspectief er voor het oprapen ligt.

Je stelling "ik mijn geloof en jij het jouwe, punt" bewerkt idd dat we
respectvol met elkaar om kunnen gaan. Daarmee vermijden we die welles
nietes toestanden etc. Maar aan de andere kant is het ware geloof niet
iets subjectiefs; dat ieders geloof waar is omdat ie er in gelooft. Met
woorden kunnen de partijen elkaar niet overtuigen, maar het risico is juist
groot dat ze elkaar kwetsen.
Het ware geloof is m.i. zichtbaar in de praktijk van iemands leven. Deels
door het gedrag tov de medemens (ongeacht diens achtergrond) en deels
doordat God het ware geloof bevestigt met wonderen en tekenen.

Toch is het lastig om tot een eensluidende gedragsnorm te komen, omdat
elk geloof toch weer verschillende gedragsnormen heeft. Wat ik bvb in die
discussie over de Shia tegenkom sterkt me toch weer in de mening dat
christelijke normen toch weer liefdevoller zijn dan soennitische of
shiitische. Vooral waar het gedrag betreft tegenover de medemens,
ongeacht diens achtergrond.


hgr
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 05:47

dag postpentacost

idd, veel nederlandres weten niet wat islam is. soms krijg ik t idee dat jij ook best weinig weet, omdanks je reizen in zulke landen. waarom ik dit zeg, is omdat jij uit de discussie van de shia weer probeert te halen dat het xchristendom liefdeoller is. maar hoe zit het dan met de voortdurende strijd tussen protestanten, katholieken, orthodoxen, jehova's getuigen. wat jij hebt gezien in die discussie s lang niet zo erg als de strijd binnen het christendom zelf. ik haal dit niet aan om te zeggen dat het christendom ook strijden binnen in haar geloof bevat. maar puur om het feit dat ondanks onze gesprekken je toch eigenhadig colcudeert uit een totaal andere disscussie dat jouw geloof liefdevoller is. ondanks dat we ons allebei er bij hebben neer gelegd niet naar elkaar te wijzen en ons niet superieur voelen dan de ander. want misschie heb je het gemist, maar ik deed mee aan die discussie puur vanwge t feit dak weet dat Allah swt het niet zo bedoeld heeft dat er 100 stromingen zijn en dat we elkaar gaan aanvallen. ik wou daar duidelijk maken dat we moslims zijn en elkaar moeten respecteren. ik kan me zelf moslim noemen, maar ik respecteer wel zeker andersdenkenden. dus tja, je conclusie is niet bindend. je spreekt in algemene termen zie ik.jij trekt je conclusie uit een discussie tussen twee broeders over het liefdevol zijn van de islam vs vhristendom. jammer. weet je dan niet dat je zo'n conlcusie moet trekken op basis van de gechriften en bronnen en niet uit gesprekken?want als ik hetzelfde doe, dan kan ik ook komen met de eindeloze "oorlog" tussen protestanten en katholoieken etc. deze twee hebben zelfs een iets andere canon. de ene heeft meer delen inbegrepen en de ander wat minder. en hoe zit het met jehova's?dat zijn toch ook christenen?maar ik dnek dat ze toch wat wrivingen hebbe met bijv katholieken. tja, als ik bep discussies volg op christelijke fora's hierover dan ZOU ik ook kunnen concluderen dat islam wat betreft omgaan met medemens toch leifdevoller is.want stel iemand die chtristen is komt naarjou toe en beweerd dat jezus geen God is maar gewoon een profeet. maar hij is christen. denk je niet dat je hem of haar toch jouw mening hieroevr gaat geven?jij zal dan alleen je mening geven, maar denk je eens in wat bep lichtgeraakte christenen wel niet zouden kunnen zeggen en doen. neem even een kijkje op christelijke sites. mssch doe je dat al en je zult zien wak bedoel. ik zelf probeer me te distantieren van zulke conclusies die op gesprekken en horen zeggen zijn gebaseerd. ik baseer me op feiten. en niet op wat jantje en pietje tegen elkaar zeggen op een forum ik vind echt jammer postpentzcost.

maar bedankt voor je post.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 12:20
Dag Moslima,
ik heb ook jouw inbreng gezien op die discussie en ik concludeer
nogmaals dat jij daarin een standpunt laat zien, dat ik helaas niet veel op
dit forum tegen kom. Destemeer waardering daarvoor.

Terecht als je signaleert dat er in het brede christelijk spectrum ook veel
comotie en zelfs haat en nijd was (gelukkig ligt dat grotendeels achter
ons). Maar waar het mij vooral om ging betreffende die discussie is niet
dat er een interne discussie woedt over de ware islam, maar dat ook in
deze discussie de christen weer in het verdomhoekje gezet wordt. Niet
dat mij dat wat uitmaakt, maar dat is wel een feit, tevens omdat men tav
andersgelovigen zich toch weer beroept op Islamteksten.

Nu kan je wel vaststellen dat ik niet veel van islam weet, maar verreweg
de meeste moslims die op dit forum posten, velen lijken mij selefies,
kennen ook niet de strekking van islam zoals jij die beleeft.

En dan een geval uit de praktijk. ik was ooit met moslims in Turkije en ik
kan wel zeggen dat ik een vriendschappelijke verstandhouding met ze
had. Bij een gelegenheid was er een koran die ik rustig door kon bladeren
want die was toch al ontheiligd en daarom voor gebruik door moslims
ongeschikt. Ze vertelden me dat zodra een koran door een niet moslim
aangeraakt was, dat die koran dan onrein was....

En wat te denken van het gegeven dat niet moslims verboden is om in
Mekka te komen. Denk je dat het moslims verboden is om in Rome te
komen? Zo meen ik toch op feiten vast te kunnen stellen dat de
moslimreligie andere maatstaven hanteert tav niet gelovigen dan dat
chrtistenen dat doen.

Denk nu niet dat ik weer eens suggereer dat christenen beter/liefdevoller
zijn dan moslims, maar er is wel een verschil in hoe de resp religies met
andersgelovigen omgaan.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 12:36

beste postpentacost

grappig, ik kwam net online om een tekst te plakken voor jou over hoe een moslim andersdenkenden moet behandelen. en al die dingen die je zei hebben nogmaals niks te maken met de islam zelf. maar met de mensen..hoe vaak moet ik dat nog duidlijk maken..en ik ben zeker wel zelf een keer de toegang tot een kerk ontzegt. ik moest er voor onderzoek zijn.dus ja..t geldt niet voor iedereen hoor. en ik weet ook niet of ik wel welkom ben in het vaticaan. een vriendin van mij is protestant en ze wou trouwen met een katholiek..hoe denk je dat beide ouders reageerden.. postpent, er is 1 ding wak heb geleerd in dit leven. en dat is dat elk verhaal twee kanten kent. en dnek je nou echt dat deze forum representatief staat voor de hele islam? voor een religie dat meer dan 1400 jaar op schrift is gesteld?ik scheer toch ook niet het hele christendom over 1 kam vanwege een forum?en van de rvaringen van mensen om me heen? denk je nou echt werkelijk dat een streng opgevoed christelijk meisje met een moslim mag trouwen van haar ouders?denk je nou echt dak met mijn hoofddoek een kerk in vaticaanstad in mag?theorie is ietsjes anders dan praktijk. en wat beteft die koran in turkije. das waarschijnlijk ook weer een traditonele norm daar. i dont know and i dont care. want ik weet wat de ware islam is en ben er nog steeds naar op zoek.maar goed, hier een tekst over dit zelfde onderwerp.t is naar aanleidning van een vraag van een meisje over haar gedrag jegens niet-moslims en andersgelovigen.en lees het antwoord goed alsjeblieft. weet je dat in de tijd van de Profeet saws een groep christenen naar de moskee van de Profeet saws kwam en ze kwamen met hem discussieren over zijn geloof en ze hadden veel kritiek. weet je wat hij deed? hij bood ze aan volgens hun geloof te bidden in de moskee. ze wilden namelijk bidden en hij gaf ze de gelegenheid. vervolgens gingen ze weer weg. maar weet je?was het maar waar dat de Profeet saws nu nog leefde, dan zouden mensen niet zulke dingen zeggen en denken over de islam zolas jij die nu dnekt en zegt.hier is  de tekst:

I assume that you are aware of the universality of Islam. Islam is the final message of Allah, with a discourse directed to all mankind; it is not a nationalist faith, and its mercy and good is not limited to Muslims. Allah says in the Noble Qur�an:

*{Say: "O mankind! I am sent unto you all, as the Messenger of God...}* (Al-A`raf 7:158)

Allah in the Qur�an described the duty of the Prophet (peace and blessings be upon him) as:

*{O Messenger! proclaim the (message) which hath been sent to thee from thy Lord...}* (Al-Ma'idah 5:67)

By being Muslims and belonging to the Muslim Ummah (nation), conveying the message to others becomes our duty as well. Allah says:

*{Ye are the best of peoples, evolved for mankind...}* (Aal `Imran 3:110)

Allah also described the mission of the Prophet (peace be upon him) as:

*{We sent thee not, but as a Mercy for all creatures.}* (Al-Anbiyaa' 21:107)

Thus, the Prophet (peace be upon him) was the symbol of God�s mercy to all mankind. And because he is a mercy, the Prophet (peace be upon him) was kind to every one, believers and nonbelievers. He was kind and friendly to the nonbelievers of Makkah, despite of their violent opposition to Islam. He was also kind and friendly to those who followed him and supported his message.

The Prophet also had treaties with the Jews of Madinah. He respected these treaties until the Jews themselves broke them. Also he, with all manners of kindness, received in his mosque a Christian delegation from Najran. Although they argued with him about Islam, he even allowed them to pray in his mosque and returned them to Najran with honor and respect.

Allah firmly tells us what means:

*{Ye have indeed in the Apostle of God a beautiful pattern (of conduct) for any one whose hope is in God and the Final Day, and who engages much in the Praise of God.}* (Al-Ahzab 33:21)

Consequently, it is among the qualities of good believers, to emulate the character of the Prophet, whom God Almighty has described in the Noble Qur�an as what means:

*{And thou (standest) on an exalted standard of character}* (Al-Qalam 68:4)

Obviously, conveying the message of Islam requires an interaction with others. The best form of interaction is that which is based on friendship, justice, and mutual respect. Therefore, a Muslim is allowed to take a non-Muslim for a friend. Allah says what means:

*{God forbids you not, with regard to those who fight you not for (your) Faith nor drive you out of your homes, from dealing kindly and justly with them: for God loveth those who are just.}* (Al-Mumtahanah 60:8)

A friendship based on sincerity, kindness, respect, and justice produces good results. It allows the non-Muslim friends, business partners, colleagues, and neighbors to see the values of Islam. This will definitely bring them closer to the right path. Many of those who opposed the Prophet (peace be upon him) and fought him, later embraced Islam and followed him, only because of the Prophet's morals and kind manners toward others!

Good manners in dealing with people, therefore, are among the recommended practices that have been emphasized by our faith. The Prophet said:

"I was sent to complete the best manners."

Islam teaches us that we should deal even with our enemies with the best of manners, let alone our non-Muslim friends, or those who simply disagree with us.

For instance, Allah commanded us not to curse other faiths or what the others worship:

*{Revile not ye those whom they call upon besides God, lest they out of spite revile God in their ignorance...}* (Al-An`am 6:108)

Allah even teaches us how to act politely when others disrespect Him and mock the faith of Islam, as described in the following verse:

*{Already has He sent you Word in the Book, that when ye hear the signs of God held in defiance and ridicule, ye are not to sit with them unless they turn to a different theme...}* (An-Nisaa' 4:140)

Hence, in such cases, Allah asked us to leave politely and kindly, not to curse or attack them back, even - more important, not to abandon their company forever. Instead, He said, we are allowed to go back to their company once they change the subject. Evidently, the wisdom behind this kindly act is to enable us to convey the message of Islam by obliging them to respect our faith, at least in our presence. This, in itself, is an important step towards conveying the message.

In conclusion, regarding your specific situation, I believe one should view acting with the best of manners as an Islamic obligation. These good manners are important tools in demonstrating the values of Islam and practicing da`wah. I also believe that when the opportunity arises, to explain Islam to others, it is an obligation to be seized, and should be done with wisdom and the best of words.

www.islamonline.net

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 12:43

trouwens, christenen mogen niet in het verdomhoekje gezet worden. de Profeet saws heeft wel degelijk anders gehandeld. dat er zulke teksten bestaan zoals ze in die topic staan geeft niet aan dat dAt de islam is. ik heb ook gezegd in die topic dat die teksten toch door mensen zijn geschreven. dus ik toets ze wel zeker aande koran en sounna en ik kan een heleboel dingen weg schrappen op diemanier.

en nog iets:je zegt dat je kan concluderen dat de moslimreligie andere maatstaven hanteert tav niet-gelovigen dan het christendom. je haalt nu twee dingen door elkaar: je hebt moslims en je hebt islam. islam hanteert geen andere maatstaven. je kan mn punt misschien wel begrijpen. wat ik wel jammer vindt is dat ik constant de scheidingslijn aangeef tussen wat christenen doen en wat het christendom echt is. waarom doe jij dat niet bij de islam?komt het doordat je er weinig van weet of zie je het niet?want ik ben nu echt continu op deze forum aan het roepen dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn. dat islam en moslims twee aparte dingen zijn..maar volgens mij doen mensen hun ogen dicht ofzo..ik zet het wel als leus onder mn naam. maar niet heus. ik vind dat mensen dat gewoon zelf moeten inzien.

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 12:53

oh en nogiets

als je 1 van mn bekeringsverhalen leest dan kun je zien dat bij 1 verhaal een gelovige vrouw een prietser of dominee (weet niet meer)vroeg of ze andere religies mocht bestuderen. wat denk je dat hij zei?hij raadde t af/verbood t. hij begon over de satan. dus hoe zit het nou? zie je wak bedoel met een ervhaal kent 2 kanten?

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2006 om 15:50
dag postpentacost

hier wat info over aanraken koran door niet-moslims. t is een stuk anders dan wat jou is overkomen.


Wa `alaykum as-salamu wa rahmatullahi wa barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Dear questioner, we would like to thank you for the great confidence you place in us, and we implore Allah Almighty to help us serve His cause and render our work for His Sake.
It is extremely important for us Muslims to use all resources and methods available to us to convey the message of Islam, and there is no better way of doing the same than exposing people to the Qur'an.

There is nothing wrong with a non-Muslim reading and touching translations of the meanings of the Qur�an, as the purpose of these translations is to convey the meanings of the Qur�an to all nations in their own mother tongues. Logically, this aim will not be fulfilled unless they touch and turn the leaves of the translated copies.

In his response to your question, Sheikh Ahmad vaginaty, a senior lecturer and Islamic scholar at the Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada, states:

It is perfectly fine for non-Muslims to read the translations of the Qur�an; it is a well-known fact that non-Muslims throughout the centuries have been reading the same without any problem; furthermore, a countless number of them converted to Islam after having been exposed to the Qur�an: Some well-known examples are: Malcolm-X; Muhammad Asad, Roger Garody; Cat Stevens (presently known as Yusuf Islam) Murad Hoffman, and so on, all of them converted to Islam only after reading the Qur�an in translations. So how could anyone in their right mind say that non-Muslims are not allowed to touch the Qur�an at all? Moreover, it may be helpful for you to know that Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) is on record sending a number of letters to dignitaries in various countries inviting them to Islam and those letters contained verses from the Qur�an; if it had been forbidden for non-Muslims to touch the Qur�an, how could he do that?

As for the second part of your question, I cannot really understand what you mean to say. For in all my life-long study of Islam, I have never come across a single reference in the Islamic sources to suggest that Islam teaches either that a leather jacket or the skin of a non-Muslim is impure. The absurdity of this opinion can be proven when we know for a certain fact that both the Prophet (peace and blessings be upon him) and his companions used to eat food prepared and served by their non-Muslim relatives and friends just as they used to drink water from their water containers which were often made of leather; they also used to wear leather stockings. So how could anyone say that Islam considers the above things as impure. I have a strong suspicion that perhaps you have been misled by the many misgivings that are out there against Islam and the Muslims. So being a fair-minded person it behooves you to check the integrity of the sources you are relying upon; otherwise, you will simply be led to demonizing Muslims as many people with vested interests are doing today.

I pray that the All-Compassionate and All-Merciful God guides us all to recognize Truth as Truth and follow it and recognize error as error and shun it, Ameen.

www.islamonline.net
"...En als hij naar Mij toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen.� Hadith Qudsi nr 15,sahih Bukhari.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 juni 2006 om 05:42
Dag Moslima5,

Andermaal constateer ik dat jouw interpretatie van de Geschriften
verschilt van de interpretatie die het meest tot ons komt. Jouw geluid is
vrij uniek...

En je stelling, dat Islam en Moslims verschillende zaken zijn, komt
duidelijk over. In zeker zin geldt dat natuurlijk ook voor Evangelie en
Christenen. Het verschil tussen de theorie en de praktijk. Je zegt daarmee
in feite dat het voor Moslims heel moeilijk is om naar de zuivere Islam te
leven. Maar als het zo gemakkelijk lag, dan waren we er natuurlijk uit. We
weten naar de theorie met z'n allen wel hoe het moet maar we bakken er
niets van....
Echter, zoals in het Christendom zijn er binnen de Islam zeer
verschillende interpretaties over de juiste theorie. En, naar mijn
bescheiden kennis van de Koran, meen ik toch te wetern dat de oorzaak
van die verschillende opvattingen ligt in het feit dat de latere soera's heel
wat agressiever van aard zijn dan de eerste. Het voert mij nu te ver om al
die teksten op te zoeken, maar m.n. betreffende de houding ten opzichte
van Christenen en Joden, de mensen van het Boek, zijn er significante
verschillen in de manier waarop met de mensen van deze geloven
omgegaan dient te worden. En, vergeef me als ik het fout heb, is het niet
zo, dat als latere openbaringen verschillen van eerdere, dat die latere dan
grotere autoriteit hebben dan die eerdere?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 456

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.