Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bidden
    Geplaatst op: 18 juni 2006 om 18:02
Waarom bid jij? Of waarom bid jij juist niet? Tot wie/wat bid jij c.q. wat voor voorstelling heb je in je hoofd als je bidt? Wat is "bidden" eigenlijk?
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 00:48

Onderstaand stuk heb ik van een andere website gehaald en maakt voor mij  een hele hoop duidelijk. Het is het doel van ons leven, het nut van ons bestaan. En Allah bevestigt dit in de Koran zo:

"En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen" (Surah 51: Ayah 56)

Het belang van het gebed

Het gebed heeft een vorm en een geest. Zijn vorm is de aanbidding met het lichaam, zijn geest is de aanbidding met het hart. Het is daardoor een lichamelijke en geestelijke aanbidding. Het hart en het gezicht van hem of haar die het gebed verricht, zal schijnen met goddelijk licht en de ziel zal hoog verheven zijn. Het is de fakkel tussen de slaaf en zijn Meester. De verrichting van het gebed is een van de grootste, zo niet het grootste teken van geloof, de belangrijkste onder de aanbiddingvormen van de Islam en de zekerste manier om Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te danken voor Zijn onbegrensde gunsten. Het gebed ontkennen is jezelf afscheiden van Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Het is jezelf beroven van de Genade van Allah en je onthouden van Zijn Gunsten en van de overvloedige Goedheid en Edelmoedigheid. Het oprechte gebed is een medicijn voor de ziekten in de harten der mensen en een tegengif voor de corruptie in de ziel. Het is het licht welke de duisternis verdrijft van zonden en kwaad.

In een Hadith overgeleverd door Aboe Hoerayrah zegt de profeet Mohammed (Allah�s vrede en zegen zij met hem): "Kijk, als ieder van jullie een rivier voor de deur van zijn huis had stromen, waarin jullie vijf keer per dag zouden baden, zou er enig vuil bij jullie overblijven?". De metgezellen antwoordden: "Nee, niets van het vuil zou er achterblijven?". De profeet antwoordde: "Dit is hetzelfde met de vijf gebeden waarbij Allah onze zonden wegwast". (Boekhari en Moeslim)

Eenheid en gelijkheid in het gebed. Gelijkheid en rechtvaardigheid manifesteren zich zeer duidelijk door het gebed, wanneer de gebedsoproeper roept: "Kom tot het gebed, Kom tot het gebed; kom tot voorspoed, kom tot voorspoed". Zij voor wie het gebed een verplichting is en de aadhaan (oproep tot het gebed) horen, rijk of arm, jong of oud, leider of onderdaan, zij allen verzamelen zich en stellen zich op in een rij zonder onderscheid of verschillen en allen zijn dienaren van Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Zij ontmoeten elkaar op gemeenschappelijke grond in het huis van Allah, zich concentrerend op Hem en zich neerbuigend voor hun Schepper. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Qor-aan: �Alle moskee�n behoren toe aan Allah, roept daarom niemand naast Mij aan.� (72:18)

Staande achter een Imam (voorganger), in de richting van de Ka�ba te Mekka (de Qiblah), in aanbidding van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) die geen deelgenoten heeft, Zijn straf vrezend en vragend om Zijn Genade. V oorwaar, Zijn Goddelijke Zegeningen zullen over hen komen en zij zullen gevuld zijn met Zijn Genade. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Qor-aan:�En zaait geen verderf op aarde na de verbetering ervan, en roep Hem aan, (Zijn bestraffing) vrezend, en (Zijn Barmhartigheid) begerend: voorwaar, de Barmhartigheid van Allah is dicht bij de weldoeners.� (7:56)

Het oordeel over hen die afstand hebben gedaan van het gebed.
Allah (Geprezen en Verheven is Hij) heeft het gebed geschonken, maar tevens wettelijk verplicht en heeft het de vuurtoren van de Islam en tot pilaar van zijn religie gemaakt. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zegt in een hadith: "Aan top is de Islam. De Pilaar die haar ondersteund is het gebed en de hoogste plaats in haar is het strijden voor de zaak van Allah".
Het gebed is de eerste geopenbaarde religieuze verplichting, opgelegd door Allah (Geprezen en Verheven is Hij). Het werd gegeven in de nacht waarin de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de Mi�raadj (hemelreis) maakte, vergezeld door de engel Gabri�l (vrede zij met hem). Om zijn uitzonderlijke belangrijkheid en de grote waarde, die Allah aan het gebed hechtte, duidelijk te maken, sprak Allah (Geprezen en Verheven is Hij) rechtstreeks tot de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), zonder enige bemiddeling. Daarin verzocht Hij een harde benadering van degenen, die het gebed ontkennen, hen beschouwende als ongelovigen en ver afgedwaald van het rechte pad. Hij die zichzelf van het gebed heeft afgekeerd, heeft zich in feite van de Islam afgekeerd en ontstemt zijn Heer. Hij verbreekt de geboden van zijn geloof en plaatst zich op de weg naar de totale vernietiging.
Door zo'n gedrag zijn al zijn vroegere goede werken van geen enkele betekenis meer, want zijn gedragingen zijn het tegenovergestelde van wat Allah ons geboden heeft. En hij die ongehoorzaam aan Allah is, is in feite degene die hem ontkent, want wanneer hij gehoor gegeven had aan de uitnodiging van Allah, zou hij zich met zekerheid ondergeschikt hebben gemaakt aan de meest goddelijke van alle geboden. Allah de Almachtige zegt: �Verricht de gebeden aan de twee uiteinden van de dag en bij de aanvang van de nacht, voorzeker, goede werken verdrijven kwade werken. Dit is een aanmaning voor degenen die er lering uit trekken�. (11:114)

En: �Daarom, richt Uw aangezicht oprecht tot de ware Godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. De schepping van Allah kent geen veranderingen dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. U tot hem bekerende, vreest Hem en beoefen het gebed en behoort niet tot de afgoddienaren.� (30:31-32)

En: �Wanneer gij veilig zijt, onderhoudt het gebed, voorwaar het gebed is de gelovigen op vastgestelde tijden opgelegd.�. (4:104)

Het niet bidden en ontkennen van de verplichting, wordt gezien als ongeloof en plaatst iemand buiten de Islam. Djaabir (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalt dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: Tussen een persoon en ongeloof staat het gebed. (overgeleverd door Ahmad, Moeslim, Aboe Dawad, at-Tirmidzi en Ibn Majah)
En Boeraydah (moge Allah tevreden zijn met hem) heeft gezegd: "Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen�: "De verplichting welke ons van hen scheidt is het gebed. Hij die er afstand van doet is een ongelovige geworden". En van Abdoellah Ibn �Oemar is de overlevering, dat op een dag, pratend over het gebed, de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: "Voor degene die het gebed verricht, zal het een licht zijn, een bewijs en een verlossing op de dag der opstanding. Voor degene die het niet onderhouden heeft, is er geen licht, geen bewijs, geen oplossing en op de dag der opstanding is hij als Qaaroen, Fir�aun, Haman en Oebayy Ibnoe Khalaf". (Overgeleverd door Ahmad. At-Tabaraani en Ibn-H�ibbaan)

Deze eervolle overleveringen en woorden van bevel vanuit de Heilige Qor-aan geven ons duidelijkheid omtrent de enorme zonde die men begaat wanneer men het gebed opgeeft. Ook duiden zij ons aan welke hun plaats zal zijn in dit leven en in het Hiernamaals. Vanwege deze en andere overleveringen en vanwege de enorme waarde en positie van het gebed in de Islam, zijn vele metgezellen van de profeet van mening dat degene die afstand doet van het gebed, ongelovig is geworden en vele geleerde mensen stemmen in met hun visie.
Dit is wat Ibn Roeshd zegt in Bidaayat Al-Moedjtahid; "Al-Haafidhz Abd` Al-�Adhzim Al-Moendhieri zegt: "Een groep metgezellen (moge Allah tevreden zijn met hen) van de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) is van mening dat, wie ook zijn gebed opzettelijk opschort totdat de gebedstijd gepasseerd is, tot ongelovige kan worden verklaard".
De hierboven vermelde visie is de overtuiging van metgezellen als `Oemar Ibn l-Khattaab, ` Abd Allah Ibn Mas`oed, `Abd Allah Ibn`Abbaas, Moe`aadh Ibn Djabal, Djaabier Ibn `Abd-Allah en Aboe Ad-Dardaa-e (moge Allah (Geprezen en Verheven is Hij) tevreden met hen allen zijn).
Onder hen die geen Sah�aba (metgezellen) waren, maar dezelfde overtuiging hebben, zijn: `Ahmad Ibn H�anbal, Is-h�aaq Ibn Raahaweeh, `Abd Allah Ibn Al-Moebaarak, An-Nakha`i, Al-H�akam Ibn Shaybah, Zoehayr Ibn h�arb en anderen".
Nog anderen houden vast aan de visie dat hij die opzettelijk afstand doet van het gebed zonder zijn fundamentele geloof in de islam op te geven, niettemin ver afgedwaald is van het Pad der Waarheid en om geen slecht voorbeeld te zijn voor anderen, moet hij gestraft worden, totdat hij zijn gebeden hervat. De wet in Islam maant zijn volgelingen zeer streng en nauwkeurig tot een oprechte naleving van de Shari`ah (Islamitische Wetgeving) door het constant bezig zijn in de beoefening van het gebed, de belangrijkste zuil in islam en de grootste in omvang onder de religieuze verplichtingen. Geen wonder dat hij als een ongelovige betiteld wordt, of als iemand die van de Waarheid is afgedwaald. Immers, in de Heilige Qor-aan lezen we dat hij die zijn gebeden opgeeft een zondaar genoemd wordt en gerekend wordt tot de ongehoorzamen die in de Hel worden geworpen. Allah, de Almachtige, zegt in de Qor-aan: �Zullen Wij hen die zich aan Allah hebben overgegeven net zo behandelen als de zondaars? Wat is er met jullie? Hoe oordelen jullie?� (68:35-36)

Inderdaad legt de Qor-aan ons verder uit en beschrijft de zondaar, die de gelovigen ontmoet, zeggend: �Iedere ziel is een borg voor wat zij heeft verricht. Behalve de mensen van de rechterzijde. In Tuinen (het Paradijs) vragen zij elkaar. Over de misdadigers. (Zij zeggen:) �Wat heeft hen naar de Hel gevoerd? Zij zeiden: �Wij behoorden niet tot hen die het gebed verrichten. Noch voedden wij de armen. En wij plachten ijdele gesprekken te voeren met degenen die ijdel praatten. En wij plachten de Dag Des oordeels te ontkennen. Tot het zekere (de dood) ons overviel�.� (74:38-47)

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 07:07
Op zich een mooie beschrijving, maar alleen jammer dat er weer zoveel
strafdreiging bij te pas komt, voor degenen die niet of niet volgens de
regels bidden...

In mijn "richting" is gebed niet zozeer een plicht maar een gunst. Om een
waarachtig gebed uit te kunnen spreken hebben we inspiratie van Gods
Geest nodig; het is ahw Gods Geest die in ons binnenste bidt.
Tegelijkertijd is gebed van levensbelang, net zo onontbeerlijk als ademen
en net zoals het ademen is het een principe van geven en ontvangen,
inademen en uitademen.
Jezus draagt de gelovigen op te bidden, maar niet met veel omhaal van
woorden, omdat God in feite al van te voren ons gebeden kent. Zo reikte
Hij de gelovigen het "onze Vader" aan, om een gebed van gelijke
strekking te bidden.
Opmerkelijk is dat met dit gebed bevestigd wordt dat God voor ons als
een vader wil zijn. Een Vader/kind en geen meester/knecht verhouding.
Paulus dringt er op aan voortdurend te bidden, met of zonder woorden.
Dit soort bidden impliceert het voortdurend besef van Gods
majesteit en tegenwoordigheid en is in feite een vorm van intieme
communicatie.
Er zijn verschillende vormen van gebed. Zo kennen we:
- het formuliergebed; gebeden volgens een vast patroon en
woordgebruik.
- spontaan verbaal gebed; zoals je op een ontspannen moment met je
vader zou praten.
- aanbidding - staand, geknield of liggend; waarbij de bidder zichzelf
leeg maakt en God alle eer en glorie toekent. gaat vaak gepaard met
lofzang.
- smeekbede en voorbede; gebed voor situaties, personen of volkeren,
voor genezing of bevrijding of uitredding.
- continu gebed; biddend lezen, wandelen, werken, ontmoeten etc. Dit is
meestentijds een woordeloos gebed, maar vooral besef van Gods
nabijheid in het volbrachte werk van Jezus Messias. zo kan God gelovigen
inspireren en leiden in hele concrete situaties, keuzes, opmerkingen, etc.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 07:35
Bidden is stil worden.
Niets is lager dan te censureren wat men niet begrijpt. (Erasmus)
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juni 2006 om 09:59
bidden is tot rust komen en je vertrouwen stellen in God. aanbidding is voortdurend aanwezig. gebed is ook voortdurend bij ons in de islam aanwezig zoals postpen dat boven aangaf. dua=bidden. een glimlach geven aan een ander is al een vorm van aanbidding. 5 keer per dag bidden op een bep manier is niet zoals sommige beweren alleen een verplichting. maar zeker een gunst en een rust voor de rechtvaardigen. immers, waar anders zul je je rust en je heil vinden dan bij Allah swt?bij niemand. de onrechtvaardigen zoeken het in mensen, wraak, scheldpartijen etc, maar de rechtvaardigen zoeken het bij Allah swt. je kan lopend, zittend liggens aldoor dua verrrichten. in een vaststaand formulering, maar ook in jouw eigen taal, eigen woorde. je kan urenlang tegen Allah prate als je wil. Hij lusitert altijd. aanbidiing in het leven van een moslim blijft niet alleen bij 5 keer per dag. aanbidding vind zich plaats in elke handeling van een mens wat goed is. iets wat op de weg ligt en wat waarsch schade zou kunnen veroorzaken als iemand erover heen trapt, kun je weghalen en dat is een mooie vorm van aanbidding. dit heeft de Profeet saws ook zo gezegd. praten op een goede manier tegen degene naast je is een vorm van aanbidding.waarom aanbidding?omdat je het omwille van Allah doet. niet omwille van je eigen ego.

gr
"...En als hij naar Mij toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen.� Hadith Qudsi nr 15,sahih Bukhari.
Terug naar boven
Sunni_Side_Up Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 197
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sunni_Side_Up Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2006 om 16:32

 

 

Ik lees hier.....

Bidden is stil worden.
Bidden is tot rust komen.
Bidden is teksten opzeggen en rituelen volgen.

Maar wat ik begrepen heb is

Bidden is vol worden...NIET LEEG
Vol van Gods geest...
Zodat men een wordt met god....
Zodat men gedachten, en inspiratie kan delen...
Waardering kan uitspreken (Lofprijs en aanbidding)....
Hulp kan vragen....
En Gods raad/aanwijzingen kan ontvangen....

Om vol te worden van Gods Heilige Geest moet er aan wat voorwaarden voldaan worden:

Men moet vrij zijn van zonden....en dus daarom vragen bij aanvang van gebed.
Men moet zijn gedachten ledigen van zondige gedachten
Men moet zijn gedachten ledigen van hypocrisie en alle andere leugens
En God vragen om hulp en genade als men daar op eigen kracht niet uit kan komen

En als men dat bereikt dan kan men zeggen ''Ik bid in geest en in waarheid'' en kan men begrijpen wat Jezus bedoelde met de woorden:

Vader wij zijn een....
U bent in mij....
En ik ben in U....
Wilt U a.u.b. ALL uw kinderen een laten zijn met ons....

Wilt U hen genadig zijn, er voor zorgen dat zij niet verder hoeven te gaan als verblind door zonden

Wilt U hen genadig zijn, hun niet laten dwalen als eenzame wezen, maar wilt u met Uw Heilige Geest in hun afdalen,

Opdat zij zien

en Leven

Terug naar boven
Sunni_Side_Up Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 197
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sunni_Side_Up Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 juni 2006 om 16:39

Uit bovenstaande begrijp je wel dat ''vrije wil'' essentieel is om dat te bereiken.

We zijn geen slaven

En met bidden gedreven door de angst van straf bereik je bovenstaande nooit

Wie wordt oprecht blij als zijn echtgenoot zegt ''ik houd van je'' als je weet dat het de reactie is op de dreiging die je gisteren geuit hebt ''als je me niet dagelijks zegt mij lief te hebben ga ik je starffen''

Zo is het ook met gebed en God.......De waarde kan allen in het gebed zitten als het gebed voortkomt uit vrijheid, en liefde

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.090 seconden.