Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

begrafenis.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: begrafenis.
    Geplaatst op: 16 september 2006 om 05:35

salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Ik heb een vraag en hoop,insha allah,dat iemand mijn kan helpen en antwoord weet ,met daliel.De dood is iets waar we allemaal mee worden geconfronteerd jong of oud.Het gaat mij over waar je wordt begraven.Ik ben een nederlandse zuster en hoor zoveel tegenstrijdigen dingen dat ik het niet meer weet,gear insha allah.

Er zijn islamitische begraafplaatsen in nederland,vaak in een hoekje van een katholieke ofzo bergaafplaats.De graven worden ,naar mijn informatie,wel geleegd naar 10 of 15 jaar of je moet er voor betalen ofzoiets.Mag dat ??

De marokkanen hebben vaak een uitvaartverzekering in land van herkomst,er is mij verteld dat dat ook niet is toegestaan,allahoe allam.Kan iemand mij hier meer over vertellen,inshaalaah.

waleikom salaam oem moussa.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 10:28
In eerste instantie geplaatst door OEM MOUSSA

salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.


Ik heb een vraag en hoop,insha allah,dat iemand mijn kan helpen en antwoord weet ,met daliel.De dood is iets waar we allemaal mee worden geconfronteerd jong of oud.Het gaat mij over waar je wordt begraven.Ik ben een nederlandse zuster en hoor zoveel tegenstrijdigen dingen dat ik het niet meer weet,gear insha allah.


Er zijn islamitische begraafplaatsen in nederland,vaak in een hoekje van een katholieke ofzo bergaafplaats.De graven worden ,naar mijn informatie,wel geleegd naar 10 of 15 jaar of je moet er voor betalen ofzoiets.Mag dat ??


De marokkanen hebben vaak een uitvaartverzekering in land van herkomst,er is mij verteld dat dat ook niet is toegestaan,allahoe allam.Kan iemand mij hier meer over vertellen,inshaalaah.


waleikom salaam oem moussa.



Religieuze organisaties mogen volgens de nederlandse wet begraafplaatsen in eigen beheer hebben. Zo'n organisatie bepaalt dan z�lf hoe lang een overledene daar blijft liggen. Eeuwig kan dan dus ook. Je moet dus zoeken naar een moslimorganisatie die zich voor dat laatste inzet of misschien al wat heeft bereikt.
De nederlandse regeling is inderdaad heel vervelend. Daarbij hangt het van de nabestaanden af of zij de - vaak erg hoge - grafrechten willen blijven betalen. Komen ook vaak ruzies van in families doordat sommigen niet willen meebetalen.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 10:33

Hey Alzukar,

Volgens mij is het zo dat je in Nederland iemand niet kunt begraven voor 'altijd'. Het gaat voor zover ik weet altijd met periodes -wat per gemeente weer verschillend is hoelang die periode duurt.

Groetjes,

Marocaantje

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 10:42

Nog een aanvulling hierop:

Artikel 5 (lid2) van het Grafrecht vertelt ons:

Het verlengen van het uitsluitend recht, tot begraven of het hebben van een gedenkplaats en onderhoud met 10 jaar:
- Voor een eigen graf in -categorie A, B en C-* � 701,00,-
- Voor kindergrafruimte � 240,00.-

*a. begraafplaats: de gemeentelijke begraafplaats;

b. eigen graf: een graf, grafkelder daaronder inbegrepen, waarvoor aan een natuurlijk of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:

1. het doen begraven en begraven houden van lijken;

2. het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;

c. algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer waarin aan een ieder gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van lijken;

Groetjes,


Marocaantje

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2006 om 14:47
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje


Hey Alzukar,


Volgens mij is het zo dat je in Nederland iemand niet kunt begraven voor 'altijd'. Het gaat voor zover ik weet altijd met periodes -wat per gemeente weer verschillend is hoelang die periode duurt.


Groetjes,


Marocaantje



Volgens de nederlandse wet mogen kerkelijke organisaties begraafplaatsen in eigen beheer hebben en daarop graven uitgeven. Voor protestanten en katholieken bestaan er reeds lang zulke begraafplaatsen. Google maar even met als zoekterm "moslims grafrechten", dan kom je wel op een paar artikelen daarover. Maar ik las ook dat de procedures om zover te komen niet eenvoudig zijn.
Z�lf vind ik het "omgooien" van een graf nadat de termijn is verstreken erg onterend. Ik ben als kind wel eens in een schuur op een kerkhof geweest waar de beenderen uit geruimde graven gewoon op een grote stapel lagen naast allerlei gereedschap. Dat kon ik toen al niet rijmen met die mooie praatjes over "eeuwige rust" en zo in de kerk.
Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 03:17

Salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Ik had toch andere reactie`s verwacht,dan hierboven,gear insha allah.Bijvoorbeeld hoe jullie dat zelf hebben geregeld en waar.Ik hoop dat er iemand ook bijvoorbeeld een uitspraak heeft van een geleerde,insha allah.

waleikom salaam wa rahmatoelah wa barakatoe oem moussa.

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 06:23
In eerste instantie geplaatst door OEM MOUSSA

salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Ik heb een vraag en hoop,insha allah,dat iemand mijn kan helpen en antwoord weet ,met daliel.De dood is iets waar we allemaal mee worden geconfronteerd jong of oud.Het gaat mij over waar je wordt begraven.Ik ben een nederlandse zuster en hoor zoveel tegenstrijdigen dingen dat ik het niet meer weet,gear insha allah.

Er zijn islamitische begraafplaatsen in nederland,vaak in een hoekje van een katholieke ofzo bergaafplaats.De graven worden ,naar mijn informatie,wel geleegd naar 10 of 15 jaar of je moet er voor betalen ofzoiets.Mag dat ??

De marokkanen hebben vaak een uitvaartverzekering in land van herkomst,er is mij verteld dat dat ook niet is toegestaan,allahoe allam.Kan iemand mij hier meer over vertellen,inshaalaah.

waleikom salaam oem moussa.

Wa alaikum salaam warahmatoelahi wabarkathoe zuster,

Je kunt het beste vragen aan de stichting as-soennah moskee in denhaag. Je zou ze eventueel kunnen bellen, op het website www.al-yaqeen.com staat de tel nummer vermeld. Masha Allah een goede vraag van je, dit is heel belangrijk om te weten.

Assalaamu alaikum,


Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 10:22

salaam aleikom ,

Djazakallahoe wa gairan oeghty,voor je tip.Maar hoe heb jij dat dan geregeld??

Ik hoop nog meer ervaringsverhalen te horen,insha allah.

Waleikom salaam wa rahmatoelah wa barakatoe oem moussa.

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 13:52
Wa alaikum salaam zuster,

Ik heb zelf ook niks geregeld :S, terwijl dat heel belangrijk is aangezien we in een niet-moslim land wonen. Ik heb er nooit bij stilgestaan, ook is er geen familielid van mij hier in NL gestorven en is er geen familielid die zich hier mee bezig houdt. Ik vond het ook masha Allah een goede vraag van jouw, ik zelf zal er ook achteraan gaan. Insha Allah dat we elkaar het een en ander kunnen laten weten.

Moge Allah Subhana Wa Ta'alaa ons een goede einde geven, ameen.

Assalaamu alaikum,

P.S: Insha Allah worden we in Mekka begraven ;).

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2006 om 14:55
Salaam aleikoum,

Ik had het er met mij vader een keer over. Hij heeft een verzekering afgesloten die je lichaam dan per vliegtuig naar Marokko stuurt. Een verzekering is eigenlijk niet toegestaan, Moge Allah ons vergeven.

Ik had eens een tekst gelezen van sheich al-albaani (rahimahu Allah) waarin hij stelde dat je zo snel mogelijk begraven moest worden bij de dichtsbijzijnde plek, in dit geval hier in Nederland voor ons.  Ik kan alleen de tekst niet meer vinden. Beter om hier begraven te worden dan via een verzekering in Marokko of sparen ervoor insha Allah en apart neerleggen. Het is toegestaan om hier begraven te worden, de Aarde is uitgestrekt.

Salaam aleikoum.

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2006 om 09:26
Assalaamu alaikum,

Wat ik me dan afvraag is, waar kom je dan terecht als je hier in Nederland wordt begraven? Wordt je dan tussen anderen gelovigen begraven..?

Ghayr Insha Allah,

Wa alaikum slaam,



Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2006 om 20:41
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 04:49

In eerste instantie geplaatst door Muslima66

Assalaamu alaikum,

Wat ik me dan afvraag is, waar kom je dan terecht als je hier in Nederland wordt begraven? Wordt je dan tussen anderen gelovigen begraven..?

Ghayr Insha Allah,

Wa alaikum slaam,



salaam aleykoum,

In het  noorden is een islamitische begraafplaats gebonden aan de moskee waar dus alleen maar moslims liggen inshaAllah,

 

Dus ik raad je aan navraag te doen bij jou moskee zodat ze je verder kunnen helpen,

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 06:14
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

www.stichtingibw.nl/m/index.php?option=com_frontpage&Ite mid=1



klik op de link van Stichting Islamitisch Begrafeniswezen (IBW)en kies erna "begraafplaatsen" daar staan per provincie de Islamitische begraafplaatsen. misschien heb je er iets aan en kun je ze bellen.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 09:33

Salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Djazakallahoe garain voor jullie reactie`s.Ik heb er echt iets aan.

Maar mischien zou iedereen zijn eigen verhaal kunnen geven zoals, wat heb jij geregeld,waar,enz.Vooral omdat er hier ook nederlandse moslims zijn op de site,insha allah.Ik ben heel erg benieuwd.

Waleikom salaam wa rahmatoelah wa barakatoe oem moussa.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 12:01

Salaam aleikoum.


Jazaak Allah voor de website broeder. Heb dit gevonden via de link.

http://english.islamway.com/flashpage.php?id=4&cat=1& ;file_name=DeadWash&width=782&hight=438


15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2006 om 13:17

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
OEM MOUSSA Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 146
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote OEM MOUSSA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 september 2006 om 04:44

Salaam aleikom beste zusters en broeders in de islaam.

Djazakallahoe gairan voor jullie links.

Die flasch over de dodenwassing was heel mooi,leerzaam.Wij hebben in onze moskee les gekregen over de dodenwassing, want er was allen 1 oudere zuster die de wassingen deed,moge ALLAH SUBHANA WA T`ALA haar belonen.En voor de rest waren er een heleboel die niet wisten hoe je iemand moest wassen na de dood.Het viel me op dat er vrij veel zusters waren die angstig waren en het niet plezierig vonden,allahoe allam.De dood is iets waar we allemaal bij stil moeten staan,insha allah.Wij staan nu op een soort lijst dat elke keer als er iemand overlijd er 2 zusters mee mogen om het te leren,insha allah.

Moge ALLAH SUBHANA WA T`ALA onze oemah versterken ,amien.

Waleikom salaam wa rahmatoelah wa barakatoe oem moussa.

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 september 2006 om 05:11
Het meest gangbaar is dat de wassing en verdere verzorging van een overledene plaatsheeft in een mortuarium, maar in een zieken- of verpleeghuis gebeurt ook wel. Een verzoek om dit (bijvoorbeeld als familie) z�lf te mogen doen wordt nagenoeg altijd ingewilligd. Volgens mij is is men ook vrij in de keuze van de plaats waar de dode wordt opgebaard (bv. thuis, in een gebedshuis)totdat de begrafenis plaatsheeft.
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 september 2006 om 14:07

Ik denk dat geen enkele organistaie in Nederland een eeuwigheid van een graf kan garanderen.

Zelfs niet een stichting die dit als uitgangspunt heeft.

Zelfs niet wanneer men de grond die hiervoor nodig is in eigendom heeft.

Alle eigendom kan altijd weer onteigend worden.

Alles is altijd weer afhankelijk van een bestemmingsplan.

Nederland is nu een maal een klein landje.

 

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2006 om 11:45
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

www.stichtingibw.nl/m/index.php?option=com_frontpage&Ite mid=1

Djazak Allahoe gairan. Masha Allah de site bevat veel informatie.

 

Terug naar boven
Muslima66 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 308
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslima66 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2006 om 11:47
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

In eerste instantie geplaatst door Muslima66

Assalaamu alaikum,

Wat ik me dan afvraag is, waar kom je dan terecht als je hier in Nederland wordt begraven? Wordt je dan tussen anderen gelovigen begraven..?

Ghayr Insha Allah,

Wa alaikum slaam,



salaam aleykoum,

In het  noorden is een islamitische begraafplaats gebonden aan de moskee waar dus alleen maar moslims liggen inshaAllah,

 

Dus ik raad je aan navraag te doen bij jou moskee zodat ze je verder kunnen helpen,

Djazak Allahoe gairan zuster voor de info.

Ik hoop toch insha Allah, niet hier in Nederland mijn laatste adem uit te blazen.

Ghayr insha Allah, moge Allah Subhana Wa Ta'alaa ons allen een goede einde schenken.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.