Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Turkije

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Turkije
    Geplaatst op: 21 september 2006 om 15:03
ik ben op zoek naar wat info over Turkije en hun geschiedenis. Wie heeft er aub een goede site voor mij? Jazakallah khair
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 15:15

http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije

inshallah heb je hier wat aan. onderaan staan nog verwijzingen naar andere site's kijk daar eens als je op wikipedia niets vindt.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Moslima_Y Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 januari 2005
Online status: Offline
Berichten: 203
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Y Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2006 om 15:48
Assalamoe 3alaykoom warahmatoe'Allah wabarkatoehoe,

Mss dat je via deze link ook inforamtie kunt vinden IVM Turkije

http://www.turkishembassy.org/ (engelstalige)

Met vriendelijke Groeten Oegt Y. fi dien
{Hou je vast aan eerlijkheid, want eerlijkheid leidt naar goedheid, en goedheid leidt naar het Paradijs}

Neem een kijkeje op = > http://groups.msn.com/moeltazima
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2006 om 03:49
Salaam aleikoum

Op de pbs website, pbs.org, staan nuttige dingen over WOI, de val van het Ottomaans rijk en het begin van nieuwe tijden voor de turken. Staat in het kort allemaal weergegeven en geeft je een globale kennis van de zaken die zich afspeelden in de mosimwereld.

http://www.pbs.org/lawrenceofarabia/features/non_flash/ottom an1.html

Salaam aleikoum.


15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2006 om 04:41
Deze kan ook weg...........
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 september 2006 om 04:51

LOL  

Nefertiti

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 05:09

Assalamu alaikum broeder Jiyuu,

op internet is veel te vinden over de geschiedenis van Turkije, maar van turkse kant uit gaat het helaas meestal niet verder terug dan het Osmaanse Rijk, terwijl het land een culturele beschaving heeft die duizenden jaren verder terug gaat. De oudste steden ter wereld zijn gevonden in Turkije (o.a. bij Catal Huyuk), het eerste muntgeld etc. Grote delen van de griekse mythologie spelen zich niet af in Griekenland maar in Klein Azi� (Turkije), koninkrijken in de oudheid van de Parthen, Meden, Hittiten etc. zijn er ontstaan en verdwenen enz. enz. enz. Mijn advies is: je kunt het best naar de bieb gaan :-) !

Wassalaam

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 09:48

Iedereen bedankt voor de info.

 

Ik zit weer bijna 24 uur met mijn neus in de boeken. Van het net heb ik ook het e.e.a. kunnen afhalen.

 

Broeder Amier, Op het internet staat er inderdaad veelal steeds dezelfde info. Ik heb een aantal atlassen van wereldhistorie en een paar geschiedenisboeken die ik ook al gebruik. Ik wilde ook een keer een reis naar Turkije maken en met mijn camera een paar mooie opnames maken. Als je tips hebt, zijn die welkom.

 

Wassalaam,

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 13:41

http://www.studybuddy.nl/nederlands/contentturk.html Chronologie van Turkije

http://www.turksforum.nl/nieuws/persberichten_oud.html Armeense kwestie (een verzinsel van de joden)

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 september 2006 om 17:32
Deze kan weg.......
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2006 om 08:15

Ik had altijd een heel vaag en negatief beeld over de Turken. Maar hoe meer ik mij verdiep in hun geschiedenis, des te meer respect ik voor dit volk krijg. Zonder de Turken waren wij nu waarschijnlijk geen Moslim, misschien boeddhist? Astaghfirullah!

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2006 om 11:47
Deze doen we dan ook maar weg..............
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2006 om 15:17

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Zonder de Turken waren wij nu waarschijnlijk geen Moslim, misschien boeddhist? Astaghfirullah!

Ik denk niet dat het in de hand lag van de Turken of wij moslims nu zouden zijn geweest of niet. Dat ligt allemaal in de handen van Allaah ~soebhana wa ta3ala~. Daar kan niemand aan wat veranderen.

Natuurlijk met alle respect voor de Turken.

Gayr InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2006 om 17:42

Assalamu alaikum

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik had altijd een heel vaag en negatief beeld over de Turken. Maar hoe meer ik mij verdiep in hun geschiedenis, des te meer respect ik voor dit volk krijg. Zonder de Turken waren wij nu waarschijnlijk geen Moslim, misschien boeddhist? Astaghfirullah!

je zou echt eens naar Turkije moeten gaan om de cultuur aan den lijve te ondervinden. Ik ben in ieder geval helemaal verkocht, haha! Maar dat zou ook kunnen komen door mijn vrouw...

Iedere cultuur is natuurlijk prachtig op zijn / haar manier, en wat ik zo prachtig vind aan Turlije en haar bevolking is ten eerste de gastvrijheid (hoe clich�, maar helemaal waar), en ook het enorme optimisme wat de turken hebben, wat in de eerste plaats komt door een heel diepgeworteld geloof. Ondanks de seculiere overheid en de bijna-god status van superheld Atat�rk, die turkse kinderen met de paplepel krijgen ingegoten, zijn de meeste turken die ik ken helemaal niet zo kritiekloos tegenover deze vent en zijn staatsysteem, en nemen ze hun geloof zeer serieus. Sommige mensen maken alleen soms de fout de islam te verwarren met een arabische cultuur, dwz de arabische levensinstelling en hoe ze omgaan met de islam. Maar ieder volk is anders; in Indonesi� zijn zelfs de meest fanatieke moslims �cht indonesi�r en lijken ze niet op de arabische sheichs die zo de media (ook de islamitische) domineren. Suriname idem dito denk ik, en voor Turkije geldt dat ook (over het algemeen dan, je ziet zeker in de grote steden ook veel dwaling en "verwestelijking" jammer genoeg. Maar ook een grote stad als Istanboel ademt islam uit al haar steegjes, bazaars, moskee�n en inwoners.

Istanboel zou ik dus zeker aanraden om te bezoeken! Je kunt er met gemak twee weken ronddolen zonder je een moment te vervelen. De geschiedenis van die stad is echt overweldigend, en ondanks de soms enorme drukte met auto's en alles, zijn er schitterende parken, lanen en steegjes waar je het gevoel hebt weer terug te zijn in de glorietijd van het Osmaanse Rijk. Op iedere straathoek in de oudere stadwijken zijn honderden jaren oude moskee's en moskeetjes te vinden die door de dikke natuurstenen muren altijd koel zijn als het buiten bloedheet is (want dat is het er wel in de zomer!!). Je hoeft dus nooit te zoeken als je wilt gaan bidden, en ik heb nog nergens meegemaakt dat je als buitenlander vreemd wordt aangekeken als je deelneemt aan de salaat.

Het is ook een echte metropool. Je ziet er (natuurlijk) turken, maar ook arabieren uit de hele arabische wereld, pakistanen, indonesi�rs en toeristen van over de hele wereld. Er zijn mega moderne wijken en eeuwenoude wijken. Kerken, synagoden, moskee�n, theehuizen, parken en fontijnen... echt een wereldstad.

Met ook de minder leuke dingen van een wereldstad helaas, zoals oplichtende verkopers, disco's en kroegen, maar eerlijk gezegd zitten die laatste toch vooral in bepaalde wijken geconsentreerd en als je die niet bezoekt hoef je je er ook niet aan te irriteren. Oplichters zijn er echter overal helaas, maar vooral in de toeristische plekken.

Als je naar bijvoorbeeld �sk�dar gaat, een oude volkswijk aan de aziatische kant van de Bosporus, vindt je een stuk oud Istanbul wat echt heel turks is, weinig buitenlandse toeristen, behoorlijk druk met kleine steegjes en overdekte markten vol fruit en vis, veel eettentjes en theetuinen waar je fantastisch kunt zitten 's avonds na zonsondergang. Geen souvernierswinkeltjes en irritante naarbinnen lokkers in restaurants die je soms kunt hebben maar veel turkse toeristen in eigen land.

H�t culturele centrum van Istanboel is de wijk Sultan Ahmet met de Aya Sofia en er tegenover de Sultan Ahmet moskee (de Blauwe Moskee). De Aya Sofia is nu een museum, de Blauwe Moskee is gewoon een moskee, maar niet gewoon! Ten eerste is hij gigantisch groot, maar ook net als alle andere moskee�n een oase van rust waar je af en toe echt wel even behoefte aan krijgt in Istanboel. Op de binnenplaats zijn fonteinen waar je woedhoe haalt en hij grenst aan de tuinen van het Topkapi paleis waar vroeger de sultans woonden, nu ook een museum overigens. Vanuit die tuinen heb een prachtig uitzicht over de Bosporus en de Gouden Hoorn, ook een stuk water.

Langs de Bosporus zijn veel eettentjes waar je gegrilde vis kunt eten of k�fte of kebab en er staan altijd talloze mensen te vissen, maar ik heb nog nooit iemand iets zien vangen :-).

Openbaar vervoer is redelijk goed en goedkoop, overnachten hoeft niet duur te zijn als je een beetje op zoek gaat en het eten is vooral op straat goed en lekker en ook niet duur. Sommige restaurants zijn echt voor toeristen bedoelt en duur en kwalitatief soms heel slecht. Mijn stelregel is altijd dat hoe aangekleder een restaurant er uitziet en hoe uitnodigender de ober je binnen probeert te lokken, hoe slechter het eten is. Echt waar! Het beste eten vindt je in kleine eettentjes waar alleen turken zitten en bij de karretjes op straat.

Als je echt de buitenwijken ingaat zie je ook een mindere kant van Istanboel, en dat is de armoede en de kloof tussen arm en rijk. Er zijn krottenwijken en mensen die van vuilnis leven zoals in iedere wereldstad. Vooral zigeuners en koerden zijn vaak arm en worden ook behoorlijk gediscrimineerd is me opgevallen. Straatkinderen, bedelaars, je hebt het allemaal. Saaie flattenwijken, glazen kantoorwijken, winkelcentra a la V&D maar dan vele malen groter en luxer, vuilnisbuilten, daklozen, krotten, honger, overgewicht, rijkdom en armoede, alles naast elkaar. Maar de gemiddelde toerist ziet dat niet en komt daar niet. In Sultan Ahmet en langs de Bosporus zie je wel veel bedelaars en kindertjes die allerlei prullen proberen te verkopen, bloemen, zakdoekjes etc. Ook iets typisch turks volgens mij zijn arme mensen (vaak van het platte land) die met een weegschaal zitten waar je je kunt laten wegen voor een paar cent. Alles om wat eten te kunnen kopen. Verder natuurlijk schoenpoetsers, water en thee verkopers etc.

Zo, ik denk dat ik maar een reisfolder voor Istanboel ga schrijven, haha! Volgende keer zal ik Bursa beschrijven insha Allah, ook een redelijk grote stad maar heel anders als Istanboel.

Wassalaam.

Wassalaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 september 2006 om 23:58

Goed stuk Amier

Een interessante en leuke bijdrage. Ik ben zelf twee keer in Turkije geweest en heb inmiddels veel gezien. De natuur, geografie, het eten, de mensen, en het klimaat maken het een fijn land om in te vertoeven.  

De zonsondergang op de bergen bij Pammukele zal mij altijd in het geheugen gegrift staan. Wonderschoon het spel van licht en natuur.



Assur
soera 16: 125 : �Roep tot de weg van uw Heer met wijsheid en goede raad en redetwist met hen op een gepaste wijze.�
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2006 om 01:03

Amier...

Ik heb je reisgids meteen opgeslagen, als ik er heen ga, dan zal ik dat als handleiding gebruiken. Is het aan te raden om met de auto er heen te reizen of val je dan teveel op als toerist?

 

Wat ik eigenlijk ook wil weten van Turkije is waar je moet zijn om in de omgeving van de geleerden en madrasa�s te blijven. Ik weet dat iedere stad wel zo een plek heeft, maar er zijn meestel bepaalde steden waar dit soort mensen graag wonen. Op het platteland of buiten de drukke stad meestal?

 

En als je toch eenmaal bezig bent�

 

Vertel wat meer over Bursa. Ik weet nu dat daar het prille begin was van de Ottomaanse periode. Waar kan je er lekkere kofta eten?

 

Marocaantje�

Natuurlijk, alles gebeurt met de Wil en Toestemming van Allah. Geen haar op mijn hoofd (ehhh� kin) die daar aan twijfelt. Maar als wij op onze luie achterste blijven zitten, zal er niet veel voor ons veranderen, is mijn puntje eigenlijk. In al die links die ik van jullie kreeg, las ik over de onbekende Oguz Turken.  De toen nog zeer brute Mongolen verdreven de OguzTurken uit Khorasan en de Turken emigreerden naar Armeni�. Van daaruit schoten zij het Moslimrijk van de Seljuks (Seltsjoeken) te hulp die door de Romeinen en de Mongolen van twee kanten tegelijk werd aangevallen. Deze dappere vrome Moslims namen hun geloof serieus en verdedigden hun Selsjoek-broeders die in nood zaten. En dat gebeurde net op tijd, want de Mongolen wonnen alle veldslagen en de christenen rukten snel op vanuit het Noorden. (Op dat zelfde moment kwam er ook nog eens een eind aan het Khalifaat van de Abbasiden in Baghdad, vanwege de verwoestingen aangericht door de kleinzoon van Genghis Khan.) Er was nu nog maar een piepklein stukje grond over waar deze gelovige Moslims woonden en zelfs dat zou onder de voet gelopen worden als deze dappere Turken niet de Mongolen en de Romeinen hielpen verslaan. (Die middeleeuwse Keizer van wie de paus laatst een stuk citeerde is een van die christenen geweest die oorlog na oorlog verloor van deze Moslims. Hij moest weer stad na stad inleveren bij deze Turken, vandaar zijn wrok t.o. Moslims.)

De Moslims leefden toen ook in een tijd waar de mentaliteit 'ieder voor zich' was. Iedereen was soft in het geloof, alles was toegestaan en men kwam niet verder dan - hoe moet ik mijn eigen hachje redden? Vandaar dat de Moslims aan de verliezende kant stonden. Zonder deze dappere Turken die hun leven voor Allah gaven, was de wereldgeschiedenis anders gelopen, zelfs tot in Marokko.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 september 2006 om 05:14
Salaam aleikoum.

Erg bedankt broeder Amier, dat was een interessant stukje over Turkije.

Wat ik me afvroeg broeder jiyuu is, waarom de turken niet rijkten tot aan de Maghreb, zeker belangrijk met Al-andalus en de strijd van de moren om haar te behouden. Waren er contacten hierover? Of was het ieder voor zich. Zij waren succesvol bezig met Oost Europa, terwijl Al-andalus verloren ging.

Salaam aleikoum,

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2006 om 08:03

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Wat ik me afvroeg broeder jiyuu is, waarom de turken niet rijkten tot aan de Maghreb, zeker belangrijk met Al-andalus en de strijd van de moren om haar te behouden. Waren er contacten hierover? Of was het ieder voor zich. Zij waren succesvol bezig met Oost Europa, terwijl Al-andalus verloren ging.

 

 

As-salamu alaikum warahmatullah mijn beste broeder,

 

De Moslims van Malaga zagen de vooruitgangen die andere Moslims die tijd boekten. Ze vroegen de leiders van Marokko, Tunesi�, Egypte en Turkije om hen te helpen uit de klauwen van de bloeddorstige christenen te blijven. De Moslimleiders van die tijd deden niets en reageerden niet eens. (De eigen problemen van Turkije in die tijd, beschrijf ik straks)

 

Hetzelfde is er vandaag de dag aan de hand. De situatie van toen is ongeveer gelijk aan dat van nu. Het is nu zelfs erger dan vroeger. Moslims sterven met miljoenen in gevangenschap, door bombardementen en belangrijke steden van moslims worden dagelijks ingenomen door kruisvaarders. Moslimleiders en geleerden kijken naar Palestina, Somali�, Afghanistan, Tsjetsjeni�, Filippijnen� hoe andere Moslims afgeslacht worden. Ze geven fatwa�s over kleine zaken als het wel/niet haraam zijn van het epileren van een vrouw haar gezicht, maar praten geen woord over het verdedigen van de Islam en de Moslims. Niet in de moskee�n wordt er hierover gesproken en ook niet erbuiten. Drank, vrouwen, democratie, casino�s en macht hebben deze mensen verblind gemaakt. Dat heeft allemaal wel hun aandacht, en heerlijk op een jetski door de golven varen met je Europese vrouw is wel belangrijk. Anders hoor je er niet meer bij.

 

Er was een tijd dat wij de christenen les gaven in fatsoen en beschaafdheid. Zij betaalden ons belasting, maar nu zijn wij degene die aan hen betalen. Net als toen is het overgrote deel van de Moslims het niet waard te winnen. We leven als ongelovigen en vergeten dat Allah ons de perfecte manier van leven heeft geschonken.

 

Allah zegt in de vertaling van de interpretatie:

 

 Reizen zij dan niet op de aarde, zodat zij zien hoe het einde was van degenen voor hen? Allah vernietigde hen. En de ongelovigen wacht hetzelfde. 47:10

 

In Spanje zelf lag ook een deel van de oorzaak van de val van 800 jaar glorierijk Moslim-Spanje. De Spaanse Moslim kende veel verdeeldheid en ze hadden het Khalifaat ingeruild voor een koningshuis. Ze dwaalden af van hun plicht en doel, de Shariah, en kregen een verzwakte Aqeedah. Ze werden softies. Net als de meeste Moslims nu softies zijn geworden. Wij hebben de Islam en we mogen geen vriendschap met de vijanden van Allah sluiten.

 

O jullie die geloven, neemt niet Mijn vijanden en jullie vijanden tot vrienden, aan wie jullie genegenheid tonen. 60:1

 

Sommige dingen zal ik hier nu niet gaan zeggen, ik laat de Koran spreken:

 

O jullie die geloven! Neemt niet de Joden en de christenen als beschermers, zij beschermen elkaar. 5:51

 

Lees ook 2:120.

 

Sommigen stimuleren anderen om democratie�n op te richten, zo lopen ze met open ogen in de val van Shaitaan. Want wat ga je doen als je gekozen wordt en 4 jaar lang mag regeren? De Shariah zal je niet kunnen invoeren, want daarvoor teken je als je de democratische arena ingaat. En wat als een deel van het volk een homo-ontmoetingsplaats wil bouwen in de straat naast je partijgebouw? Dan zal je die met geld van de Zakaat moeten bouwen, want de democratie is vrijheid van meningsuiting en die dien je dan te respecteren.

 

Weer laat ik de Quran aan het woord:

 

En wie niet oordeelt met wat Allah geopenbaard heeft: zij zijn de ongelovigen. 5:44

 

En wie niet oordeelt met wat Allah neergezonden heeft: zij zijn het die de onrechtvaardigen zijn. 5:45

 

Noem maar een leider van een seculiere Moslimland op. De ene na de andere is als een Jahil bezig. Of ze vertrouwen op de UN, of op hun wapens. Ze vervolgen alle mannen met baarden, maken vrouwen weduwe of bespioneren deze zogenaamde �terroristen�. Al deze leiders en koningen, geven hun geld aan vrouwen, drank, gokhuizen en huichelen met de kufar terwijl Moslims worden verkracht en gemarteld.

 

Weer laat ik deQuran aan het woord:

 

Zij willen volgens de Thaghoet berechten, hoewel hen toch bevolen was er niet in te geloven. 4:60

 

Dat zijn de leiders. Met de geleerden is het niet veel beter gesteld.  Zodra iemand met kennis zijn mond open doet, wordt hij vastgezet of onthoofd en wordt zijn vrouw weduwe gemaakt. die overblijven, zijn geleerden die bewust de Oemmah verkeerd inlichten en zaken betreffende de tafseer van de Quran achterhouden.

 

Voorwaar, degenen die verbergen wat Allah heeft neergezonden van de Schrift en die het verruilen voor een geringe prijs, zij zijn degenen die in hun buiken niets dan vuur verteren. 2:174

 

Zoals ik al zij gingen de Moslims van Spanje ook niet vrijuit. Zij waren druk verzeild in handel, seks, alcohol, het volgen van Shaitan, kortom alles wat wel met dunya te maken had, maar niets met Akhira. Zij waren de Jihad vergeten en werden daardoor vernederd. Door hun onderlinge verdeeldheid en ruzies werd het er ook niet beter op.

 

En houdt jullie allen stevig vast aan het touw van Allah en weest niet verdeeld. 3:103

 

En dit was juist de taak van de leiders en de geleerden. Eenheid kweken. De geleerden van toen zeiden in de moskee�n niets over de wereldproblemen en al de doden onder de Moslims, maar spraken wel over kleine onbenullige zaken. De levensgrote hakbijl boven hun kop konden ze niet zien hangen.

Een ander voorbeeld is toen de Fransen Syri� binnen vielen; toen spraken de geleerden over het wel/niet haraam zijn dat een Hanafi meisje met een Shafi jongen kon trouwen. Maar over belangijke kwesties zoals terug vechten en dat veel Moslims stierven, ontging ze blijkbaar. De geleerden die wel over de invoering van de Shariah durfden te praten, werden gemarteld en vermoord.

 

Nu de vraag waarom de dappere en onoverwinnelijke Turken niet hebben ingrepen.

 

Voordat Osman stierf, zei hij aan zijn zoon om als eerste rechtvaardigheid te brengen en de Shariah in te stellen. Dat deed zijn zoon Orkhan dan ook. Ziekenhuizen werden gebouwd, scholen, moskee�n en bruggen verschenen. Het landsbestuur werd aangepast, het leger gereorganiseerd en er werden divisies gemaakt. Politieposten werden langs de straten geplaatst om een veilige handel te laten plaatsvinden. De Ottomaanse Sultans dachten de eerste tientallen jaren niet aan expansies van hun Rijk. Maar de achterbakse complotten van de Caesar in Constantinopel zorgden voor burgerlijke onrusten en oorlogen die gevochten moesten worden. Een aantal keren stuurde de Caesar brieven naar de aartsbisschop van Rome die dan de christelijke koningen en leiders in Europa vroeg om een grote legermacht bijeen brengen. Werkelijk alle oorlogen werden door de christenen verloren. Om vrede te sluiten gaven de Bulgaarse leiders zelfs hun dochters om met de Moslims te trouwen. Zo bleef hun land gespaard. De legers van de christenen waren altijd 4x groter en soms zelfs beter bewapend en voorbereid, maar de Turken waren gewoonweg oppermachtig in het westen en wonnen alle oorlogen van de christenen.

 

Voor de zoveelste keer weer werden christelijke legers uit Bosni�, Oostenrijk, Itali�, Servi�, Bulgarije en Albani� verzameld om het samen tegen de Turken op te nemen. Dit was de slag bij Kosovo tussen Sultan Murad en zijn zoon Bayazid Yaldaram. De machtige christelijke legers hadden een troepenmacht verzameld zoals nooit tevoren. En toch werd het door een 4xkleinere Moslimleger compleet verslagen. Door deze nederlaag van de christenen, werden de levens van Moslims in Spanje nog bespaard. Het kwam door deze grote overwinning van de Turken dat de Moslims in Frankrijk en Spanje nog niet werden aangevallen door de christenen. Spanje was in Moslimhanden vanaf 92 Hijri en de Kosovo oorlog waar de Moslims de christenen versloegen, was in 792 Hijri. Precies 700 jaar later.

 

De Ottomaanse Sultans probeerden altijd te voorkomen dat hun krachten verloren gingen door niet aan gewapende conflicten met andere Moslimstaten deel te nemen. Zo spaarden zij hun krachten en materieel voor de echte vijand. De Abbaside Khalief in Egypte gaf Emir Bayazid de titel van Sultan. Zeven jaar later gaf de paus in Rome een fatwa dat een ieder die meevecht tegen de Turken, van al zijn zonden verlost zal worden.

Kruisvaarders uit Hongarije, Engeland en Frankrijk (waren toen met elkaar in oorlog) en Duitsland werden verzameld om nog 1 keer te proberen de Turken uit te moorden. Ze namen een paar steden in en vermoordden zelfs alle vrouwen en baby�s. De Turkse Sultan kwam persoonlijk naar het gebied en bezorgde de christenen de grootste nederlaag ooit. De gevangen genomen christelijke leiders (25) werd alle vergeven door de Sultan en in leven gelaten. Hij stuurde hen naar hun land terug met de boodschap zich klaar te maken voor de finale oorlog. De Sultan zou nu voor eens en altijd met Europa afrekenen en in heel Europa de Shariah instellen.

 

De christelijke Caesar in Constantinopel verontschuldigde zich voor zijn verraad en gaf zijn drie dochters aan de Sultan. Zo sloot hij weer vrede met de Turken. De Caesar liet 1 dochter met Sultan Murad trouwen en de twee anderen met twee zonen van Murad. Intussen was hij wel bezig weer een grote troepenmacht te verzamelen om met de Turken af te rekenen. Dit keer hitste hij Timor op. Moslims werden nu tegen Moslims opgezet en Timor, die oppermachtig was richting China, Japan, nam de strijd aan tegen Sultan Bayazid. Maar Bayazid Yaldaram raakte te emotioneel toen zijn zoon en 4000 Turkse strijders levend werden begraven door de mannen van Timor. Dit betekende het eind van Sultan Bayazid en een grote tegenslag voor de Ottomanen en de Moslims wereldwijd.

 

Moslims uit het oosten versloegen de Turkse Moslims bij Ankara in een hevig gevecht waar Timor de slimste bleek te zijn en ook degene was die rustig bleef nadenken. Probleem was alleen dat de Moslims van Timor nooit aandacht hebben gehad voor Europa. De christenen uit Europa zagen nu hun kans om Moslimland weer in te nemen. Spanje kon in deze tijd niet op de Ottomaanse Sultans rekenen, want de zonen van Bayazid raakten met elkaar verwikkeld in een oorlog terwijl hun vader 8 maanden lang in een kooi werd opgesloten door Timor. Niemand die eraan dacht hun vader te gaan bevrijden. Pas later was het Muhammad, een van de zonen, die de macht had gekregen. Nu pas kon men aan andere Moslims gaan denken. Hij stuurde geld naar de straatarme Mekkanen en kreeg vanaf toen de titel Khalifa.  De Ottomaanse leiders kregen hun kracht terug en stonden later op het punt Itali� en Engeland binnen te vallen. De paus maakte zelfs al voorbereidingen het land te verlaten. Als het de Turken toen lukte Itali� te winnen, dan zou Spanje ook gered kunnen worden van de gruwelijke moorden op Moslims. Maar Allah heeft het anders gewild. Alhamdolillah! Muhammad al-Fatih, een kleinzoon, veroverde Constantinopel en was nu dus ook bezig met de plannen om Rome en Engeland over te nemen. Muhammad al-Fatih stierf in 886 Hijri, dat was 11 jaar voordat Moslim-Spanje was gevallen.

 

Muhammad alFatih was de Emir die in de Hadith voorspeld was door RasoolAllah (sallalaho alaihi wasallam) dat zijn leger Constantinopel zou innemen. Maar toen de Sahabah aan hem vroegen of Rome ook ingenomen zou worden, zij hij Constantinopel eerst. De toekomst zal nu uitwijzen wanneer het tweede gedeelte van de Hadith zal uitkomen.

 

Sorry dat ik het niet korter kon houden. Het is een heel uitgebreide vraag die je mij stelde en ik kan honderden jaren dappere geschiedenis niet in 1-2 bladzijden inkorten. Ik heb veel weggelaten dat best verteld had mogen worden, maar dat ik liever niet hier op het internet vertel.

 

Mocht ik iets verkeerds hebben gezegd, zal mij dat ooit op Een Dag worden verteld.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2006 om 08:20

Salaam Aleikoum Jiyuu,

Wat heb je gelezen, gestudeerd dat je dit allemaal weet?
MaschaAllah!

Wa salaam Aleikoum,

Amatoe_Allah

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2006 om 12:02

Maar ook moet vermeld worden dat de dapperen turken uiteindelijk bij hun zoveelste agressieve aanval op het westen door de Polen terug gedreven werden op een moment dat Wenen haast gevallen was.

Die dag was een keerpunt want het Osmaanse rijk heeft daarna nooit meer iets verkregen van de glorie die het ooit had.Voor de Arabieren was de culturele eigenheid imens meer belangrijk dan een vaag idee over een Ummah.Dat bleek wel weer uit de resultaten van de eerste wereldoorlog.

En natuurlijk is er haast geen moslim meer die er maar even aan denkt om de zonen of kleinkinderen van de laatste Kalief hun status terug te geven.

De rol van de Islam in politiek opzicht is compleet uitgespeeld en is volkomen afhankelijk van de eventuele rechtvaardige en menselijke gevoelens van de niet gelovigen.

De Christenheid heeft hier zelfs niets meer vandoen. Nou ja tijdelijk zou Rusland iets kunnen betekenen.

Maar nogmaals wanneer het westen de olie niet meer nodig heeft en deze aan China overlaat dan spreken ze de kortse keren chinees in Arabie .

En zelfs nu is er geen moslim die iets durft te zeggen over het lot van moslims in China.

Bijzonder vreemd vind ik nogaltijd dat moslims een enorme critiek hebben op hun behandeling door het westen maar zo poeslief kunnen zijn voor de Chinese regering.Een uitzondering is Albanie die als enigste land ter wereld politiek assiel geeft aan Chinese Moslims.

Mischien dat de westerse regeringen meer het Chinese voorbeeld moeten gaan volgen. Dat wordt blijkbaar meer gewaardeerd dan het aanbieden van stemrecht, het aanbieden om deel uit te maken van de maatschappij.

 

 

 

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 02:52
In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Salaam Aleikoum Jiyuu,

Wat heb je gelezen, gestudeerd dat je dit allemaal weet?
MaschaAllah!

Wa salaam Aleikoum,

Amatoe_Allah

Amatoe_Allah

Alhamdolillah! Alhamdolillah! Alhamdolillah!

Allah heeft het ons in deze latere tijd heel erg gemakkeijk gemaakt. Voor kennis over een Hadith of kennis van een betrouwbare geleerde, hoeven wij tegenwoordig niet meer maandenlang op reis te gaan. Vroeger moesten de mensen soms een maand lang op reis voor 1 enkele Hadith. En dat was slechts de heenweg. Tegenwoordig nemen wij de tram naar de stad en kopen in de boekwinkel een Hadithboek met 5000 Ahadith tegelijk in 1 keer voor 50 Euro.

 

Dat is de eerste stap. De volgende stap is lezen en toepassen.

 

Ik heb gewoon boeken en studiemateriaal gelezen en ook naar lezingen geluisterd van geleerden. De vroegere geleerden stonden erom bekend alles in details op te schrijven. Zo weten wij nu precies wat er zich destijds heeft afgespeeld. En wat ik lees, lees ik omdat het tot mijn eigen vakgebied hoort.

Zo probeer ik te achterhalen waarom Moslims destijds wel met respect aangekeken werden en waarom ze nu toelaten dat ongelovigen hen als oud vuil behandelen. Allah maakte onze Deen perfect en gaf ons de taak en de middelen de ongelovigen fatsoen bij te brengen. Dat hebben we eeuwenlang gedaan, maar er wordt nu een soort minderwaardigheidscomplex en schuld gecre�erd waardoor Moslims nu denken dat ze �minder� zijn dan anderen. Dit moet snel stoppen en zal met de Wil van Allah ook snel veranderen.

Al eeuwen voor de komst van de Islam werd er in de regio, die wij nu kennen als, Midden-Oosten gevochten. Toen was de Islam nog niet eens gebracht in Arabie; maar nu wordt er gedaan alsof het de Moslims zijn die voor problemen zorgen. Om de waarheid te achterhalen en de Fitnah tussen onze broeders, die tegen elkaar zijn opgezet, te stoppen, zie ik het als mijn taak de waarheid te onderzoeken. Deze Fitnah maakt de Moslims zwakker aan het front. En dit simpele feit wisten de vroegere grote Moslimleiders en geleerden maar al te goed. Tegenwoordig zoeken onze leiders geld, politieke macht, media-aandacht en een naakte westerse vrouw om een zekere status binnen hun kringen te verwerven.

Dit is fout en Jahil (onwetendheid) en moet snel gestopt worden om onze Oemmah te redden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 06:16
Ik ga geregeld op de fiets de vrije natuur in, heb daar een paar geliefde rustige plekken. Heel dicht bij de Schepper voel ik me dan. Zoals vorige week. Er viel een klein blaadje van een boom en een libelle speelde er zeker wel vijf minuten mee in de lucht. Jiyuu, waarom ga je trouwens niet lopend naar Turkije? Er is daarbij onderweg vast veel moois te zien wat je op goede, zuivere gedachten zou kunnen brengen!
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 12:56
Salaam aleikoum,

Bedankt broeder Jiyuu. Baraka Allahu fiek, het is wat duidelijker voor me nu. Natuurlijk zijn er veel details, misschien kan je me een boek aanraden?

Salaam.

15:49- Bericht Mijn dienaren (O Moehammad:) "Voorwaar, Ik ben de Vergevensgsgezinde, de meest Barmhartige. 15:50- En dat Mijn bestraffing een pijnlijke bestraffing is."
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2006 om 05:28

As-salamu alaikum warahmatullah

 

Alhamdolillah is het wat duidelijker. Het was niet gemakkelijk het kort te omschrijven, want er allemaal meespeelde dat de Turken te bezig hield in die cruciale tijd voor Spanje. De Turken hebben zeker altijd gewild de Spaanse Moslims te helpen. Maar na het verschrikkelijke verlies in Ankara van Bayazid Yildram (de bliksem) tegen de andere Moslim heerser uit het verre oosten, Timor, was het een groot verlies voor het Ottomaanse Rijk en ook de gehele mensheid. Een verlies dat de Ottomaanse Heerschappij niet meer te boven kwam. Ze werden nog wel weer sterker, maar de totale onoverwinnelijkheid was al snel over.

 

Bayazid I was oppermachtig tot in Europa en de andere leider, Timor, was niet te verslaan tot aan Japan. Hadden Moslims zich niet laten ophitsen tegen elkaar, dan was bijna heel de aarde nu Moslim geweest.

 

Na de dood van Bayazid I, was het z�n zoon Muhammad I die al zijn andere 6 broers versloeg. Allemaal vochten ze voor de troonopvolging en werden tegen elkaar opgezet door de Caesar in Constantinopel en door de paus in Rome. Deze Muhammad I had een wat softere manier van aanpak, maar dat had het Ottomaanse Rijk eigenlijk wel hard nodig na al die onderlinge oorlogen. Maar dit softe optreden tegen de paus in Rome en de Caesar in Constantinopel, zorgde weer voor veel rebellie onder zijn generaals. Het was de zoon van Muhammad I, Murad II, die de Caesar uit Constantinopel wilde verdrijven. Maar net als destijds bij zijn opa, Bayazid Yaldaram, die zich ook opeens terug moest trekken om tegen Timor te gaan vechten juist het moment dat hij Constantinopel wilde clearen van de onbetrouwbare Caesar, gebeurde hetzelfde ook met Murad II. De Caesar had contacten in het Ottomaanse Rijk en kon wanneer hij het wilde, onrust en een burgeroorlog aanwakkeren in het Ottomaanse Rijk. Hier had Murad II zijn handen aan vol. Moe van alle intriges in zijn Rijk riep hij zijn nog jeugdige zoon Muhammad II (Muhammad alFatih) om het land te regeren. Deze Muhammad alFatih was vele malen groter dan Napoleon uit Frankrijk.

 

Muhammad alFatih veroverde na 1100 jaar christelijk gezag, eindelijk Constantinopel. Dit werd nu de hoofdstad van het Ottomaanse Rijk. Muhammad alFatih had nog drie oorlogen te vechten. Niemand wist welke hij eerst zou voeren. De Hadith van RasoolAllah (sallalaho alaihi wasallam) dat na Constantinopel ook Rome ook veroverd zal gaan worden, moest nog uitkomen en hij wilde graag die persoon zijn die ook Rome veroverde. De paus had zijn koffers al gepakt, maar toen die hoorde dat Muhammad alFatih was gestorven en zijn twee zonen, Bayazid II en Jamshed, met elkaar aan het vechten waren om de troonopvolging, pakte hij zijn koffers weer uit. Jamshed vocht twee oorlogen met zijn broer Bayazid II. De Mamlukken in Egypte steunden hem de tweede keer. Maar toen hij ook die oorlog verloor, liet hij uit schaamte zijn moeder en vrouw achter in Egypte en vluchtte hij naar Europa. Daar werd hij als een koning ontvangen, maar ook direct erna gevangen genomen. Hij werd toen naar Frankrijk gebracht en later naar Itali�, waar de paus in Rome hem gevangen hield. De paus had hiermee een machtig wapen in handen en kon Bayazid II chanteren. Hij chanteerde Bayazid dan ook en vroeg jaarlijks geld en de paus dreigde Jamshed vrij te laten zodat hij weer voor de troon zou vechten tegen zijn broer Bayazid II. Bayazid II vroeg de paus om Jamshed te doden, maar de paus wist dat Jamshed levend nu meer waard was dan dood.

Hierdoor was het voor Bayazid II nog moeilijker geworden de Spaanse Moslims te helpen, omdat de paus dreigde Jamshed tegen hem in te zetten. In 901 Hijri is Frankrijk Itali� binnengevallen om de kostbare gevangene weer mee terug te nemen naar Frankrijk. Maar de paus zijn macht ging tot in Frankrijk en kon nog altijd alles doen met Jamshed. Door het verdrag dat Bayazid II met de paus had getekend, kon hij de Spaanse Moslims niet eerder helpen.

 

Bayazid II stond erom bekend dat hij het Ottomaanse leger heeft versterkt met een oppermachtige zeemacht. Dit deed hij ondanks het vredesverdrag met de paus en Frankrijk. Hij wist dat de kans er nog steeds inzat dat Jamshed zou worden vrijgelaten en aanspraak zou willen maken op de troon. En als dat zou gebeuren, dan zou dat met behulp van Frankrijk en Rome via de zee plaatsvinden.

 

De Spaanse koning van Granada, vroeg Bayazid II nog een keer om hulp. Deze stuurde toen een kleine vloot met zijn marineofficier, Kamal, richting Spanje. Deze vloot was bescheiden, omdat Bayazid II nog steeds een deal had met de paus in Rome. Deze paar schepen versloegen de christenen, maar de schade was gering. Hij had makkelijk meer kunnen sturen, maar hij lag nog in de wurggreep van de paus vanwege de kans op vrijlating van Jamshed. Maar toen Jamshed eenmaal was vergiftigd door de nieuw gekozen paus, die nog huichelachtiger was dan zijn voorganger, veroverden de Ottomaanse marineschepen eiland na eiland voor de Italiaanse kust. Er ontstond een ware zeeslag met de marine van Veneti�, en in 905 Hijri is de Italiaanse marine verslagen door Bayazid II.

Uit angst voor een complete ondergang van Europa, verzamelden de Europeanen in 906 Hijri een zeemacht. Bayazid II moest het nu opnemen tegen de marineschepen van Frankrijk, die van de paus uit Rome, Veneti� en Spanje. De Ottomaanse marineofficier, Kamal, versloeg opnieuw alle schepen van de Europeanen. De wereld kreeg hierna een groot respect voor de Ottomaanse zeemacht. Jammer genoeg was deze overwinning te laat voor de Moslims in Spanje. Die zijn een paar jaar eerder in 897 Hijri met miljoenen uitgemoord, vrouwen en kinderen inclusief.

 

Hierna kwamen Polen en Hongarije nog met een paar aanvallen, maar dat waren slechts muskietenprikjes, die het verder niet waard zijn te vermelden. Bayazid II had niet dezelfde ambities als zijn vader en opa�s, dus vestigde hij zijn aandacht op zijn eigen land.

 

Een uitgebreid boek waarin je veel hierover terug kunt lezen is: �The History of Islam�, volume I-II-III, Kbar Sha Najeebabadi. Ongeveer 75 Euro voor alle drie de delen.

 

Het eerste deel bevat 520 pagina�s en is eigenlijk een verkort Seerah boek tot aan het khalifaat van Hasan. Het tweede deel met 639 pagina�s begint waar de eerste is gestopt. En deze behandelt alle Moslim regeringen die er allemaal ooit hebben bestaan, hierdoor krijg je een beeld wanneer deze regeerden en hoe lang en waar. Het derde deel gaat werkelijk tot in de kleinere details verder over de situaties en achtergronden van wat er zich afspeelde tijdens al die verschillende regeringen. Dit deel telt 480 pagina�s.

 

Hopelijk heb je er iets aan.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2006 om 15:01
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

In eerste instantie geplaatst door Amatoe_allah

Salaam Aleikoum Jiyuu,

Wat heb je gelezen, gestudeerd dat je dit allemaal weet?
MaschaAllah!

Wa salaam Aleikoum,

Amatoe_Allah

Amatoe_Allah

Alhamdolillah! Alhamdolillah! Alhamdolillah!

Allah heeft het ons in deze latere tijd heel erg gemakkeijk gemaakt. Voor kennis over een Hadith of kennis van een betrouwbare geleerde, hoeven wij tegenwoordig niet meer maandenlang op reis te gaan. Vroeger moesten de mensen soms een maand lang op reis voor 1 enkele Hadith. En dat was slechts de heenweg. Tegenwoordig nemen wij de tram naar de stad en kopen in de boekwinkel een Hadithboek met 5000 Ahadith tegelijk in 1 keer voor 50 Euro.

 

Dat is de eerste stap. De volgende stap is lezen en toepassen.

 

Ik heb gewoon boeken en studiemateriaal gelezen en ook naar lezingen geluisterd van geleerden. De vroegere geleerden stonden erom bekend alles in details op te schrijven. Zo weten wij nu precies wat er zich destijds heeft afgespeeld. En wat ik lees, lees ik omdat het tot mijn eigen vakgebied hoort.

Zo probeer ik te achterhalen waarom Moslims destijds wel met respect aangekeken werden en waarom ze nu toelaten dat ongelovigen hen als oud vuil behandelen. Allah maakte onze Deen perfect en gaf ons de taak en de middelen de ongelovigen fatsoen bij te brengen. Dat hebben we eeuwenlang gedaan, maar er wordt nu een soort minderwaardigheidscomplex en schuld gecre�erd waardoor Moslims nu denken dat ze �minder� zijn dan anderen. Dit moet snel stoppen en zal met de Wil van Allah ook snel veranderen.

Al eeuwen voor de komst van de Islam werd er in de regio, die wij nu kennen als, Midden-Oosten gevochten. Toen was de Islam nog niet eens gebracht in Arabie; maar nu wordt er gedaan alsof het de Moslims zijn die voor problemen zorgen. Om de waarheid te achterhalen en de Fitnah tussen onze broeders, die tegen elkaar zijn opgezet, te stoppen, zie ik het als mijn taak de waarheid te onderzoeken. Deze Fitnah maakt de Moslims zwakker aan het front. En dit simpele feit wisten de vroegere grote Moslimleiders en geleerden maar al te goed. Tegenwoordig zoeken onze leiders geld, politieke macht, media-aandacht en een naakte westerse vrouw om een zekere status binnen hun kringen te verwerven.

Dit is fout en Jahil (onwetendheid) en moet snel gestopt worden om onze Oemmah te redden.

 

Inderdaad, Alhamdoullilah kennis is (voor ons) tegenwoordig heel makkelijk om te krijgen. De mensen van de vroegere tijden moesten veel moeite doen om diezelfde kennis te krijgen die wij nu met 1 handomdraai op bijv het internet kunnen vinden, maar helaas met alle gemakken worden mensen ook lui en waarderen ze het minder dat ze deze waardevolle kennis kunnen opdoen.

Verder ben ik het met je eens, dat er zeer weinig samenhorigheid is onder de moslims (uitzonderingen daargelaten), zelfs 2 broeders die van dezelfde ouders afkomstig zijn wantrouwen elkaar, laat staan hoe het gaat met de neef,de buurman en de onbekende broeder van de straat... Wil je dat de ummah sterker word, dan moet je bij je directe omgeving beginnen, en vaak is dat ook het moeilijkste...

Een ander punt is dat we onzelf inderdaad niet als minder moeten zien, doordat veel mensen slachtoffer spelen, stempelen ze zichzelf af als zwak en niet in staat om voor zichzelf op te komen.

 

Maar vertel eens, hoelang heb je hierover gedaan? En wat voor lezingen bezoek jij dan? En hoe zet je je zelf aan tot het echt aandachtig lezen van boeken, of heb je al van jezelf veel discipline?

 

Wa Salaam Aleikoum,

 

Amatoe_Allah

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2006 om 03:09

As-salamu alaikum warahmatullah

 

Maar vertel eens, hoelang heb je hierover gedaan? En wat voor lezingen bezoek jij dan? En hoe zet je je zelf aan tot het echt aandachtig lezen van boeken, of heb je al van jezelf veel discipline?

 

Het duurde bij mij een aantal jaar voordat ik door had waar ik mijn informatie vandaan moest halen. Tegenwoordig als je nieuw tot de Islam bekeert, zijn er zoveel verschillende sekten en stromingen dat je niet altijd direct bij de juiste Islam terecht komt. Dat is ook de bedoeling van het bestaan en de oprichting van al deze stromingen: nieuw bekeerden laten dwalen. Moslims zijn sterk verdeeld, en wie zijn daar de gelukkige bij; moet je je afvragen. Zo kwam ik erachter dat achter het ontstaan van bepaalde stromingen kwaadaardige opzet schuilt. Maar om hierachter te komen, heeft het bij mij wel eventjes geduurd.

Als eerste leerde ik me toen beschermen tegen al dit soort dwalingen onder de Moslims.

Als ik naar de jungle van Brazili� reis, tref ik voorzorgsmaatregelen. Ik slik dan bijvoorbeeld malaria pillen en neem andere prikjes om niet met enge ziektes besmet te worden. Precies zo neem ik Ilm (kennis) als een soort inenting tegen alle dwaling in deze wereld. En zodra je dit eenmaal door hebt, gaat het heel snel. Je leert dan al snel dat het behoren tot de Moslims, niet een parttime bestaan is. Je begint 24-uur per dag als Moslim te leven, en niet meer alleen wanneer je in de Masjid of bij Moslimvrienden in de buurt bent. Zodra je op dat niveau belandt bent, gaat alles in een stroomversnelling. Je herkent heel snel welke tafseer van de Quran betrouwbaar is en welke niet. De juiste kennis wordt makkelijker toegankelijk.

 

Wat voor lezingen?

Islamitische kennis haal ik niet alleen uit boeken, maar ook van de geleerden. Iemand die echt meer wil leren, kan lezingen bezoeken van geleerden. Meestal hebben ze aparte ruimten speciaal voor vrouwen afgeschermd met een gordijn.

Jammer genoeg zijn niet alle geleerden oprecht. Dus zal je ook moeten leren hoe je de oprechte geleerden van de namaak kunt onderscheiden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 00:23

Amatoe_Allah

Ik wil het niet te lang te maken, dus zal ik je maar drie tips meegeven hoe je de namaak geleerden sneller herkent.

 

- Een oprechte geleerde schenkt aandacht aan Fiqh al Waqi. Een oprechte geleerde moet ook aandacht schenken aan de hedendaagse situatie van de Moslims. Dus hij moet niet alleen maar over onbenullige zaken en over koetjes, kalfjes en voetbal willen praten.

 

- Een namaak zijn fatwas zijn inconsequent. Voorbeeld: Een paar Moslimbroeders wilden destijds Sadam Husein omverwerpen. Zij vroegen toen aan een geleerde om een fatwa te geven. Ze vroegen of ze de wapens en hulp van een andere Ba�atist mochten gebruiken om tegen Sadam in te zetten. Deze geleerde kwam toen met een fatwa dat het niet mocht. Een ba�atist is een mushrik, en je mag niet de hulp van een mushrik gebruiken tegen een andere mushrik. En hij had gelijk. Zijn bewijs was dat tijdens de slag om Badr, dezelfde vraag werd gesteld door de Sahabah aan de Profeet (sallalaho alaihi wasallam). En die gaf toen ook dat antwoord. Dus die fatwa was goed.

Maar, deze zelfde geleerde gaf later een fatwa dat het toegestaan was om een half miljoen Amerikaanse soldaten toe te laten tot Saudi Arabie om Moslims te doden. Eerst zegt hij dat je de hulp van een kafir/mushrik niet mag gebruiken om een andere kafir/mushrik aan te pakken. Maar nu zegt ie dat je wel kafir soldaten mag toelaten om Moslims te gaan vermoorden. Namaak geleerden spreken zichzelf dus tegen wanneer ze spreken.

- Een namaak zoekt naar smoesjes om de onderdrukking van de tiran goed te praten. Bijvoorbeeld: Bij de oorlogen op Afghanistan en Iraq zijn er ongeveer 30.000 Amerikaanse militairen moslim geworden. Voor deze was er destijds in Amerika een bijeenkomst georganiseerd waar ze allemaal waren uitgenodigd. Maar er zijn aan de andere kant minstens 500.000 Moslims vermoord in die oorlogen. Dan gebruiken ze het gegeven van al die bekeringen als smoes dat het toch goed is geweest dat ze de christelijke kruisvaarders hebben binnengelaten.

Er zijn nog 44 andere tekenen hoe je de namaak van de oprechte kunt onderscheiden. In een lezing die ik op mp3 heb staan, worden ze allemaal toegelicht. Dus  wie wil, zeg het maar.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 06:15

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatu.

In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Amier...

Ik heb je reisgids meteen opgeslagen, als ik er heen ga, dan zal ik dat als handleiding gebruiken. Is het aan te raden om met de auto er heen te reizen of val je dan teveel op als toerist?

Als buitenlander val je sowieso wel op, zeker als je niet de bekende toeristische plaatsen aan de kust bezoekt. En dat is meestal helemaal niet vervelend of negatief! Mijn ervaring is dat praktisch iedereen voor je klaarstaat met raad en daad en dat is wel zo prettig als je de taal niet goed kent; de meeste turken spreken alleen turks. Ik spreek wel wat turks, en mijn vrouw natuurlijk ook, maar zelfs als je alleen wat "turks op reis" kent kun je een heel eind komen met een paar woordjes en handen en voeten. 

In Boersa maakten mijn vrouw en ik het volgende mee: wij waren nog nooit in die stad geweest en wilden de imaam opzoeken die destijds bij onze nikaah aanwezig was. Hij is nu met pensioen en woont in Bursa in een buitenwijk in de heuvels.

Wij hadden niet zijn adres, het telefoonnummer klopte niet en we wisten alleen dat hij in de wijk Besevler (letterlijk "vijf huizen") woonde vlak bij een nieuw gebouwde moskee. We hadden wel een tekeningetje gekregen waar op stond hoe je moest lopen vanaf die nieuwe moskee.

Nou dacht ik, we gaan gewoon per bus naar die wijk en vragen het dan wel verder, we vinden hem wel.

Besevler bleek wel uit iets meer dan vijf huizen te bestaan, en er waren tig nieuwe moskee�n, dus probleem! Maar de buschauffeur wist raad. Met zijn mobiel belde hij zijn broer op die daar in buurt bleek te wonen. Die had een taxibedrijf en kwam vijf minuten later aanscheuren. Ik dacht dat hij wilde dat we in zijn taxi zouden stappen en ik was al bang voor een dure grap, maar wat gebeurde er; die broer nam de bus over en de buschauffeur nam ons in de taxi mee om de imaam te vinden. Nee, zei hij, je hoeft niets te betalen, hij vond het leuk om ons te helpen.

We hebben de hele dag in die wijk rondgereden (het is een grote wijk) en met de hulp van Allah en tientallen mensen op straat hebben we uiteindelijk dat huis nog gevonden ook! Alleen... de imaam was net naar zijn dochter in Istanboel gegaan en was dus niet thuis de komende paar weken!

Affijn, de chauffeur heeft ons toen naar een hotel gebracht vlak bij de Uludag berg met een prachtig uitzicht op de stad in de vallei. Het bleek een zgn. islamitisch hotel te zijn; goed en relatief goedkoop met een mooie gebedsruimte, de koran in het nachtkastje, qibla aangegeven op het plafond in je kamer en meer van die dingen. De meeste gasten waren moslims van over de hele wereld. Ook een stel mensen uit Mekka, en ik zat te denken hoe gek het eigenlijk is dat de meesten onder ons hun hele leven moeten sparen om eventjes in de Masdjied al Haraam te kunnen bidden, als we �berhaupt al kunnen gaan daar heel veel broeders en zusters ver onder de armoedegrens moeten leven in de hele wereld, en daar zaten een paar toeristen uit Mekka die ieder jaar een paar weken naar Turkije of Indonesi� gingen om even "eruit te zijn". Maar ja, waarom ook niet; het is niet verboden het breed te laten hangen als je het breed hebt.

 

We wilden de chauffeur toch iets geven voor alle moeite (hij had ons ook nog mee naar zijn huis genomen om kennis te maken met zijn familie) maar hij wilde absoluut geen geld. Toen hebben we hem maar mee uit eten genomen in een resaurant daar in de buurt :-).

En dat soort dingen hebben we vaker daar meegemaakt, vooral het uitnodigen voor (heel sterke!!) thee. Zelfs dus in grote steden als Istanboel (ongeveer 15 miljoen inwoners) en Bursa (3 miljoen inwoners).

Wat ik eigenlijk ook wil weten van Turkije is waar je moet zijn om in de omgeving van de geleerden en madrasa�s te blijven. Ik weet dat iedere stad wel zo een plek heeft, maar er zijn meestel bepaalde steden waar dit soort mensen graag wonen. Op het platteland of buiten de drukke stad meestal?

Om je de waarheid te zeggen ben ik alleen in Turkije geweest voor vakantie en om schoonfamilie te bezoeken, niet om spreciaal madrassa's e.d. te bezoeken, dus ik kan je momenteel geen specifieke info daarover geven helaas. Ik zal het voor je navragen insha Allah en dan vertel ik het je nog.

Ik weet wel dat er veel islamitische scholen zijn, madrassa's en universiteiten (ilahiyatlar). Die staan vrijwel allemaal onder regeringstoezicht (de middelbare scholen en universiteiten) maar en er zijn ook madrassa's die daar min of meer aan weten te ontkomen.

 

Hoewel tariqats officieel verboden zijn in Turkije (een erfenisje van Atat�rk die niet gediend was van de tariqats die veel invloed hadden tijdens het Osmaanse Rijk) zijn ze er wel degelijk en zijn ze zeer actief en worden ze ook met rust gelaten door de overheid als ze zich niet teveel met politiek bemoeien. Vooral Konya is een centrum van tasawwuf en soefi-madrassa's, maar je vindt ze in heel Turkije. Als je daarin ge�nteresseert bent zal ik ook dat voor je uitzoeken insha Allah.

 

Vertel wat meer over Bursa. Ik weet nu dat daar het prille begin was van de Ottomaanse periode. Waar kan je er lekkere kofta eten

Ik zei wel zo stoer dat ik over Bursa zou vertellen, maar ik ben er maar ��n keer geweest, toen ik die imaam op wilden zoeken. Die was niet thuis, maar we zijn toch nog een week gebleven omdat het een mooie stad is.

Het is een grote stad, maar niet zo groot als Istanboel. Vanuit Istanboel kun je voor een habbekrats met een touringcar naar Bursa; je bent een halve dag onderweg inclusief een oversteek met een veerboot. Het eerste wat me opviel toen we Bursa naderde was de omgeving van heubels met veel fruitteelt. Overal waren boomgaarden met perzikken en ander fruit, en overal langs de weg waren kleine stalletjes waar je fruit kon kopen.

Voor je de stad binnenrijdt zie je een grote electriciteitscentrale waarvan ik niet weet of het een kerncentrale is of iets anders. Twee enorme koeltorens en een grote fabriek erbij. Erg lelijk, maar Bursanaren moeten ook ergens werken neem ik aan.

De binnenstad is heuvelachtig, druk en hectisch zoals elke grote stad in Turkije. Bursa wordt "het groene Bursa" genoemd in tukrije vanwege de vele bomen en parken die er zijn, en die zijn nog mooier dan die in Istanboel.

Het centrum van het centrum is de oude Ulu moskee. Een heel indrukwekkende moskee; niet dat hij zo groot en overdadig is als de Blauwe Moskee in Istanboel, maar er is iets heel bijzonders met die moskee, en dat merk je zogauw je binnenkomt. De muren zijn zandkleurig (ik ben eigenlijk een beetje kleurenblind, maar voor mij waren ze zandkleurig) en sober. In het midden van de moskee, midden in de gebedsruimte is een fontein! Een grote fontein waar je omheen kan zitten, je kan er woedhoe doen of uit drinken als je dorst hebt. De fontein is namelijk eigenlijk een bron waar de moskee op gebouwd is. Het is een grote moskee, maar iedereen binnen gaat vanzelf fluisteren, het is er heerlijk koel en weer echt zo'n oase van rust en bezinning. Ik heb er gewoon een paar uur op de grond gezeten en de bijzondere sfeer ingeademd. Overal zijn mensen aan het bidden, dhikr aan het doen, zachtjes aan het praten, lezen of gewoon aan het zitten en schijnbaar niets aan het doen. En natuurlijk zijn er ook toeristen die het gebouw willen bekijken, maar daar heb ik echt geen last van gehad. Als ik het me goed kan herinneren werden die er met de salaat ook uitgebonjourd zodat de gelovigen ongestoord de imaam konden volgen in het gebed.

 

Naast de moskee is een gedeeltelijk overdekte markt waar je vooral religieuze dingen kunt kopen zoals korans, gebedskleden en literatuur. Even verder gaat het over in een sieradenmarkt (goud en zilver zijn in Turkije een stuk goedkoper dan in Nederland trouwens) en nog wat verder allerlei zaken zoals kleding, voedsel etc.

Er zijn veel restaurants en eettentjes, en in tegenstelling tot Istanboel was er veel minden troep en kreeg je waar je voor betaalde. Ook voor Bursa geldt dat de lekkerste k�fte (kofta) op straat te krijgen is!

 

Het is trouwens wel handig om je te laten inenten voor je naar Turkije gaat, en helemaal als je niet iedere appel die je op de markt eet eerst uitgebreid wil gaan zitten ontsmetten. De groenten en fruit wassen raadt ik wel aan, vooral omdat mijn ervaring met idyllische bomgaarden en gerimpelde straatverkopers is dat ze er wel heel authentiek uitzien, maar niettemin de steving de gifspuit hanteren om hun producten er zo goed mogelijk uit te laten zien.

Er is trouwens vrij veel EKO-landbouw in Turkije, vooral zuidvruchten, olijven en tuinbouw, maar dat is vooral voor export bestemd, o.a. naar Nederland.

 

Ik zit wel eens te fantaseren om een land- of tuinbouwbedrijf te beginnen daar als we ooit mochten emigreren.  Met een madrassa erbij met Jiyuu als leraar, de studenten studeren in de madrassa en werken bij mij op het land om te betalen voor hun voedsel  en onderdak. Alim worden terwijl je onkruid wiedt! Als dat geen succes wordt... haha!

 

Wassalaam.

 

 

 

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 06:54

Salaam Aleikoum Amier,

 

Ahaha, mooie toekomstdroom Amier! Echt waar

InchaAllah zal deze ooit uitkomen!

Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 07:05

- Een oprechte geleerde schenkt aandacht aan Fiqh al Waqi. Een oprechte geleerde moet ook aandacht schenken aan de hedendaagse situatie van de Moslims. Dus hij moet niet alleen maar over onbenullige zaken en over koetjes, kalfjes en voetbal willen praten.

Met Fiqh al Waqi bedoel je hedendaagse omstandigheden van moslims? Ik vind het inderdaad echt jammer dat onbespreekbare (taboes)  belangijke dingen achterwege gelaten worden... Zo ook heel vaak bij de Khotba's dan praten ze voor de 10000000ste keer over gehoorzaamheid aan de ouders, niet dat dit niet belangerijk is, maar dit onderwerp bijv. hoor je echt overal dat het een beetje te word. De hedendaagse situatie, sommige schenken daaar wel aandacht aan, maar ik vind dat dat oppervlakkig blijft. Want wat is een zeer belangerijk punt  waarmee het echt triest gesteld is? Het gebed, we weten wel allemaal hoe je het verricht, maar wie verricht  tegenwoordig het gebed met zn volste concentratie en een volledig bewustzijn van Degene voor wie je staat te bidden? Ik vind het heel jammer dat de begeleiding daarvan ontbreekt...

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.107 seconden.