Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

islam in de bijbel????

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: islam in de bijbel????
    Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 10:14
 

Islam in de bijbel!

. De vrouwen moeten hoofddoeken dragen of zich kaalscheren. [1 Korinthi�rs 11:6, 1 Timoth�us 2:9, Genesis 24:65, Jesaja 3:23, Ruth 3:15].
. Asalaam Alaikom. [Lukas 24:36, Matth�us 10:12, Genesis 43:23, 1 Samu�l 25:6, Lukas 10:5].
. Insha'Allah. [Jakobus 4:14].
. Zakaat. [Matth�us 6:2 en 3].
. Wudu. [Exodus 40:32 en Exodus 29:4].
. Vasten. [Matth�us 6:16 tot 18, Leviticus 16:29 tot 31, Jesaja 58:1 tot 7].
. En rente is verboden. [Exodus 22:25,
Leviticus 25:36, Deuteronomium 23:19, Psalmen 15:5].
. De gelovige mannen moeten besneden worden. [
Genesis 17:14].
. De menstruatie onreinheid. [
Leviticus 15:19].
. En varkensvlees is verboden. [
Deuteronomium 14:8, Leviticus 11:7].
. Alcohol is verboden. [
Richteren 13:4, Numeri 6:3, Hosea 4:11, Numeri 6:3, Jesaja 5:22, Spreuken 20:1].
. Laat je baard staan. [
Leviticus 19:27, Leviticus 21:5].
. Schoenen uit in het gebed'shuis. [Exodus 3:5, Jozua 5:15].
. Dua in de bijbel. [1 Koningen 8:54].
. Moskee, betekent gebed'shuis in Arabish. [Matth�us 21:13].
. Aanbidt Allah in het geheim. [Matth�us 6:5].
. Muziek is verboden. [Amos 6:1 tot 5].
. De profeten aanbaden God met hun aangezichten tegen de grond zoals de moslims. [
Exodus 34:8, Genesis 24:52, Nehemia 8:7].

Ik getuig dat er geen god is dan allah. En dat profeet Mohammed vzmh zijn boodschapper is

Salamoe alaikoem

Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 12:01

 

Sorry hoor, maar dit getuigt van bijzonder weinig kennis van uit de Bijbel.

Protestant.

 

Terug naar boven
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 14:18

Kom maar met inhoudelijke bewijzen.

Ik vind al die islamitische begrippen toch terug in de bijbel, graag een inhoudelijke reactie

Vrede zij met jouw!

 

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 16:20

Salaam Aleikom,

Ik dacht, oke laat me eens gaan kijken. Maar het is zo groot om eraan te beginnen. Ik heb de bijbel pas gelezen nadat ik moslima werd. Op de site: http://www.refoweb.nl/bijbel/ staan al de verzen. nu weet ik niet of dat een site is van gereformeerden en/of dat wat uitmaakt. Maar ik heb echt niet alles terug kunnen vinden. En niet alles refereert naar de stellingen die je gebruikt. Maar goed, vind dit wel leuk, als ik ooit tijd heb zoek ik het op. In sha allah.

Salaam Nefertiti

 

Terug naar boven
Ytteb Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ytteb Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 16:23

Geschiedkundig is de Islam later dan de verhalen uit het Oude Testament...  Mohammed ... degene die de profeet van God was... is pas vele jaren na Jezus geboren... Het volk uit het Oude Testament zijn onder andere de afstammelingen van Jacob...   Zijn eerst geboren zoon bij zijn slavin... Isma�l is de tak geworden van de latere Moslims...  Izaak is de tak geworden van de Joden.... 

De Bijbel refereert niet naar Islamitische begrippen....     De latere Islamitische begrippen zouden wel eens afgeleid kunnen zijn uit de Bijbel...   Wie was er eerder... de kip of het ei ???

Generaliseren is de werkelijkheid vervormen. Ik open mij voor het unieke van elke situatie
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 16:26

mmm, ik dacht dat wel maar zei het niet. Nu heb jij het gedaan, Ytteb

Nefertiti

Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2006 om 16:51

Ali 1

Welke wil je dat ik er uit haal? Om ze allemaal uit te leggen zal te groot worden. L  aat ik er 2 uit halen. Ten eerste : De gelovige mannen moeten besneden worden. God maakt hier een verbond met Abraham. Hij en de zijne moeten zich laten besnijden. Wat betekend dat.? Je heb vast wel eens een eikenboom gezien, met eikeltjes er aan. Als de eikels rijp zijn valt de bovendop er af, en zien wij een halve eikendop met het zaad er in. Als dat zaad op de grond valt komt er weer een nieuwe eiken boom. Dus met andere woorden nieuw leven. Zo ook bij de mens, het verbond wat God hier geeft aan Abraham kijkt al ver voor uit naar het nieuwe leven wat zou komen. Het echte leven onder leiding van hun Messias.zie Galaten 3 vers 16, waarstaat  Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet : En den zaden, als van velen; maar als van ��n: En uw Zaad, Hetwelk is Christus. En nu, is de besnijdenis nu nog nodig? Lees Galaten 5 vers 2, Zie, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn. En ik betuig wederom een iegelijk mens die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen. Christus is u eidel geworden enz enz. Dus besnijdenis???? Nee, is on bijbels. Vroeger wel, maar nu niet meer, omdat wij nu in de genade tijd leven.

 En varkensvlees is verboden. Hier geld het zelfde als boven is beschreven, maar nu, lees 1 Timotheus 4  waarstaat: Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden, sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten en leringen der demonen ( je weet wat demonen zijn, toch???, dat zijn nietsen, nullen) Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen consci�ntie met een brandijzer toegeschroeid. Verbiedende te huwen, van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft tot nuttiging met dankzegging voor de gelovigen en die de waarheid hebben bekend.   Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; Want het wordt geheiligd door het Woord Gods en het gebed. enz enz.

Dus mogen wij varkensvlees eten, want Gods Woord zegt alles moogt gij eten. Dat staat er in de Bijbel. Mooi h�. Hij die in Christus gelooft krijgt niet, nee heeft het eeuwige leven, en er is niets wat hem verboden is. Hij mag alles, alles ter eere aan Hem.

Gods Zegen.

Protestant.

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 03:25
Onder een verleden topic verwees ik, voor wie is ge�nteresseerd in de oorsprong en betekenis van reinheidsgeboden over de gehele wereld(bv. ook: verbod op eten varkensvlees), naar het baanbrekend boek "Reinheid en gevaar" van sociaal antropologe prof. Mary Douglas. Niemand reageerde overigens
Terug naar boven
Ytteb Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ytteb Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 04:41
Mooie uitleg Protestant...  Ik was daar in eerste instantie ook aan begonnen maar was te moe om even de teksten erbij te halen....  Dus heb ik maar anders gereageerd...   Maar je hebt het prima gedaan....
Generaliseren is de werkelijkheid vervormen. Ik open mij voor het unieke van elke situatie
Terug naar boven
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 05:22

Inderdaad bij het 2de punt van het varkensvlees moet ik je gelijk geven. In iedere tijdperk van de profeten werd weer wat anders verboden.Zo hetgeen werd verboden door mohammed vzmh om geen varkensvlees te eten.

Wat betreft de besnijdenis, dus de god van abraham heeft hem gezegd dat hij besneden moest worden, zo werd dit ook bevolen aan mohammed vzmh? Hoe zou dit komen? Zijn deze profeten door dezelfde god gestuurd? rara?

ahah je leeft in de tijd van genade? welke genade? de genade van de ziektes? de mannen die zich besnijden zijn veel hygienischer en hebben veel minder kans om een ziekte op te lopen, dit is bewezen uit verschillende onderzoeken.

Ik raad jouw aan  om het boek te lezen:reinheid en gevaar. Dan moet je ook effe kijken of het de genade is waar je over spreekt

Mohamemd vzmh heeft ons goede dingen bevolen om te doen en zo ook de vele profeten zoals Jezus vzmh enzovoort, maar als de teksten worden aangepast en je het heilige boek gaat aanpassen aan het menselijk wil, dan kan het nog eens raar worden, vind je niet?

Vrede zij met jouw!

Terug naar boven
Ytteb Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ytteb Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 05:38

De profeten zijn inderdaad gestuurd door dezelfde god....

Jullie geloven toch ook in de God van Abraham... de God van Jacob net als wij... Het enigste verschil is dat de God van Isma�l en de God van Izaak iets anders ligt..... Of liever gezegd... niet de god... Maar degene die de god doorverteld..... de manier van leven is hier anders geworden.... Twee zonen.... twee volkeren.....

En besnijdenis is hygi�nische...  er zijn genoeg westerse christen mannen die zich ook laten besnijden...   Maar dat heeft voor hen niet met geloven te maken...  Dan daarbij.... als een man zich daaronder niet wast/verzorgd... dan maakt het qua hygi�ne niet veel meer uit...  Want een besneden man die zichzelf niet goed verzorgd kan viezer zijn dan een niet besneden man die zich elke dag schoonhoudt.....   Die onderzoeken daarna hebben niets met geloofsovertuiging te maken maar zijn op medische gronden gedaan...

En reinheid en gevaar....  Ziektes zijn geen genade...  maar ik wil niet geloven dat er nooit besneden mannen zijn met geslachtsziektes.... 

Je zegt ... Mohammed heeft goede dingen bevolen.. en zo ook Jezus...   Jezus heeft nog NOOIT iets BEVOLEN.....   Heb moeite met dat woord.....  God beveelt ook niet.... God belieft....   

Teksten worden niet aangepast aan menselijke wil....  Mensen interpreteren de teksten allemaal anders....  Ik heb geleerd in de tweede taal te lezen.... Niet letterlijk lezen en doen wat er staat... maar dieper gaan....  Lezen en doen wat er bedoeld wordt.....

Generaliseren is de werkelijkheid vervormen. Ik open mij voor het unieke van elke situatie
Terug naar boven
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 06:18
Ytebb voordat ik verder reageer op je topic wil ik effe een kleine vraagje stellen: Geloof jij dat profeet mohammed vzmh door god is gestuurd, net zoals de andere profeten Mozes, jezus, Noah vrede zij met hen enzovoort?
Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 07:14
[

 je leeft in de tijd van genade? welke genade? de genade van de ziektes? [/QUOTE]  

Ziektes heeft niets temaken met de genade die ik bedoel van uit de Bijbel. Hier dan een korte samenvatting van wat in de Schrift Genade is.

Gen 1:1 zegt: In den beginne schiep God, enz. Hier staat: Schiep oftewel scheppen. In de grondtekst staat Bara, wat betekend uit niets. Vers 2 zegt: De aarde nu werd woest en ledig enz. Sommige denken dat er staat, was woest en ledig, maar in de grondtekst staat Haita, wat betend werd. Als we dit goed lezen, zien wij dat de aarde woest gemaakt is door God zelf. M.a.w De aarde is kapot gemaakt. En dat klopt. 2 Petrus 3 vers 5......Want willens is dit hun onbekend, dat door het Woord Gods de hemelen van overlang geweest zijn, en de aarde uit het water en in het water bestaande; Door welke de wereld, die toen was met het water van den vloed bedekt zijnde, vergaan is. Bij de zondvloed van Noach, zijn alleen de mensen op 8 na vergaan, verder niets. (vissen, bomen, gras enz bleef bestaan). Op de herstelde aarde heeft God een Tuin gezet, waar het goed was, niet volmaakt. Deze tuin heet: De Hof van Eden. Niet het Paradijs, dat is een verzindsel van de mensen. Buiten die tuin ( Hof ) was het minder dan in de tuin, want Adam moest (mag) hem uitbreiden. In die tuin stonden Bomen waarvan men kon eten. Ook stond er de Boom des Levens en de boom van Goed en Kwaad. Van die laatste boom mocht men niet eten, anders zou de mens stervende sterven. De mens at toch van die vrucht, en er kwam een breuk tussen de mens en God. God zelf maakte een plan om die breuk te herstellen. Hij verkoos zich uit de mensheid een man die Zijn volk zou worden en alles zou doen zoals God het wilde. Abram, Izak, Jacob deze werd later genaamd Isra�l. Zij, Isra�l kreeg de belofte dat uit hun de Messias geboren zou worden, uit de stam van Juda, nu de Jood. Isra�l kreeg de wet, de 10 geboden, en hebben daarop gezegt: Wij kunnen en zullen het onderhouden. God beloofde Zijn volk zegen op zegen als zij dat zouden doen. Maar zo niet, dan zou God straffen, opdat zij het wel zouden doen om een toonbeeld te zijn voor de volkeren die toen leefde. God stuurde profeten, richters enz, maar het volk luisterde niet, sommige hebben zij zelfs om het leven gebracht. Maar God ging door met zenden, want Hij heeft de mensheid zo lief. Daarom stuurde Hij als laatste Zijn Erfgenaam, dat is Zijn Zoon, Jezus. Als volk geloofde zij niet in Hem (nu nog niet). Hij is onder de heerschappij van de Romeinen aan het vloekhout gehangen, en nam daar de schuld en straffen op Zich. Tot Zijn Vader sprak Hij nog deze woorden, Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat zij doen.  Toen Hij stierf, stierf de ganse schepping, m.a.w. De Vader keek uit de hemel naar de aarde, en Hij zag niemand. Maar God zij dank Jezus stond op uit de dode na 3 dagen en verscheen aan de apostelen en anderen. Tomas geloofde niet, maar mocht zien de littekens in Zijn handen en Zijn zij. Toen is de Genade tijd begonnen, God straft niet meer, nu ziet Hij de mensheid, die in de opgestaane (Christus) geloofd. Nu is er geen verschil meer tussen Jood en Griek (lees heiden). Iedereen kan komen tot Hem, zomaar voor niets. Wat moet je er voor doen??? Niets. Want je zonden, straf enz zijn je vergeven. Hij, de Zoon, nam het op zich, en wij hoeven niets te doen, alleen maar te danken, dat Hij het voor ons heeft gedragen.    Dat is genade   Maar de tijd is nog kort, hij duurt nu al ongeveer 2006 jaar, na die genade tijd wordt Isra�l weer in alle glorie hersteld. Want er staat geschreven: Wie u ( is Isra�l ) aanraakt, raakt Zijn ( is God ) oogappel aan. Maar het kwaad doet er nu alles aan om dat volk aan te pakken en te verdelgen van deze wereld. Maar straks nemen ook zij de Christus aan, en daarna komt er een Nieuwe Hemel, en een Nieuwe Aarde, deze vergaat door brand, maar staks zullen alle mensen terug zijn op de nieuwe aarde.

Het is toch wat langer geworden dan gedacht. Excuus daarvoor.

Gods Zegen,

Protestant.

 

  

 

Terug naar boven
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 07:51

ik lees je stukje  en dan krijg je er vanavond of uiterlijk morgen een reactie op:D

En het maakt niet uit dat het zo lang is.

vrede zij met jouw!

Terug naar boven
Ali1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ali1 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 07:55

natuurlijk geloof ik ook dat jezus vzmh het goede aanbevool. ik denk dat ik je een verkeerd beeld heb gegeven van mijzelf. het is geen concurrentiestrijd van mohammed vzmh vs jezus vzmh. Dit waren beide grote profeten en het is duidelijk dat ze beide aanbevolen tot het goede.

je zegt dat teksten uit de bijbel verkeerd geinterpreteerd worden, maar dit is niet de oorzaak. De oorzaak is dat mensen aan de bijbel hebben gezeten en het veranderd hebben aan de menselijke wil. De originele bijbel is verloren gegaan zoals ik en jij weten, wat jullie nu hebben is slechts een kopie van een kopie.

 

Die Christen geeft het toe ook, de originele boeken zijn verloren gegaan, wat u hebt is kopie van kopie van kopie. Hebt u de originele manuscripten? Zo ja, dan schuif ze naar voren. Niemand heeft ze meer. De oudste manuscripten komen van 150 tot 300 jaar N.C en er zijn 24.000 ervan, allemaal anders. Ouder dan 150 jaar N.C hebben jullie niet meer. Ik weet dat jullie zeggen dat ze eerder waren geschreven, maar jullie hebben ze niet meer. Er zijn wel boeken tegen de Qur'an ingegaan, maar geen enkele ervan heeft zich nog 'God's woord genoemd' of 'Openbaring van Allah'. Stel je voor, profeet Mohammad had velen metgezellen. Ieder ervan maakte een eigen Qur'an. Hoe wist ik nou welke de ware was? Dan zou ik alles opzij zetten, want zometteen gok ik de verkeerde. Dat is gebeurt met uw boeken, iedereen verklaarde zich heilig en schreef maar wat. Ik wil je niet kwetsen weet je, maar dit zijn keiharde feiten, die je moet weten

 

Vrede zij met jouw!

Terug naar boven
Protestant Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Protestant Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 09:51

Dat teksten geinterpreteerd worden.

Zoals je misschien wel weet, is het O.T. geschreven in het Hebreews.       Het N.T. is geschreven in het Grieks. Daar ligt soms het probleem met vertalen naar het Nederlands.    De Hebreeuwse taal kent geen hoofdletters punten en kommaas.  De grondtekst is er nog wel, de Joden hebben het heel goed bewaart.   Ik zal je een voorbeeld geven; De Hel, waar komt dat vandaan. In de grondtekst staat  Sheol, wat eigenlijk.... dodenrijk betekend......maar men vertaald het met hel, waar men denkt dat het daar altijd brand.   Zal eens gaan zoeken,  want hier heb ik nog ergens een foto liggen van de hel. In vroegere tijden waren er veel melatsen, een erg besmettelijke ziekte, als zo iemand overleed gooide men zen kleedij in een dal, dat de hel genoemd werd, zo ruimde men deze bacterien weg. Het bestaat nog, alleen groeien er nu bomen. Zal het eens op zoeken voor je. 

Hier bij mij thuis lees ik de Staten vertaling, en ook daar staan vertaal fouten in, maar dat zijn woorden, niet de schrift in zijn totaliteit.   

Ook de Koran zal daar wel last van hebben om naar het Nederlands te vertalen.

Vr Gr   Protestant.        & nbsp;         & nbsp; 

Terug naar boven
Ytteb Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 september 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ytteb Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2006 om 18:15

Eerst antwoord op Ali1 ....  Ja ik geloof dat God Mohammed gezonden heeft als een profeet.... zoals Mozes en Noah...   Jezus is voor mij geen profeet.....  en toch ook weer een beetje wel....  Maar toch anders dan Mohammed.....     Misschien wordt het weer eens tijd voor een profeet die alle mensen samen voegt....

Ik heb hier verschillende bijbels....  van de oude Statenbijbel....  tot de Groot Nieuws Bijbel  en de Willibrordus uit de jaren 80 en de laatste ....    De woorden worden aangepast aan de tijd.... om hem leesbaar te houden... Maar de inhoud.... de bedoeling.... de mening van de verhalen.... die is in geen enkele weze veranderd....   Verder ga ik met Protestant mee ...  het is moeilijk om een Hebreeuws en Grieks testament te vertalen naar....    Trouwens de Bijbel is niet als 1 boeke gemaakt...  Het is ontstaan uit gevonden documenten...  Het is dus eigenlijk een verzameling van boeken en verhalen.....  Hij is namelijk niet door 1 persoon geschreven......

Neem nu bv de tekst uit Genesis...   En God zag dat het goed was...   Als je het Hebreeuwse letterlijk zou vertalen zou er staan...  En God zag dat het tof was....  Als ik bv een tekst uit een andere taal naar het Nederlands zou moeten vertalen zou hij er anders uit komen te zien als bv een Belg vertaald...   Voor 1 enkele betekenis van een woord zijn verschillende vertalingen...  Dus is het al best moeilijk....   Als er in een tekst staat het woord "zuster"   ...  Hoe zou jij het vertalen....  als zijnde zus... of als zijnde non.....   zelfs kan het een verpleegster zijn....  Tis maar net hoe een vertaler het interpreteerd.... 

Ik verwacht het ook dat er zulke woordspelingen in een Koran zullen zitten... alhoewel.. hij is in het Arabisch geschreven neem ik aan ???   Hij wordt dan ook door mensen vertaald naar Nederlands door een Arabisch sprekend en denkend mens....    Als ik Arabisch zou leren en ik zou de Koran in het Nederlands moeten vertalen ik denk dat ik dan op een andere vertaling zou uitkomen...   Vergeef me als ik het fout heb met de taal waarin de Koran geschreven is...  van orgine bedoel ik dan....  Het zijn in ieder geval voor mij onleesbare tekens.....

Ow ja...  Nog iets...   De Bijbel is niet net als de Koran het woord van God...  Het zijn verhalen die in de oudheid van vader op zoon werden verteld.. in alle detail...  Het gaat over het leven van mensen.... Over mensen die God ontmoette....  en verhalen van apostelen over het leven van Jezus...   De dood van Jezus is eerder beschreven dan zijn geboorte....  Want de dood van Jezus hebben ze persoonlijk meegemaakt...   De geboorte en jeugd van Jezus is uit overlevering geschreven....  Het doen en laten is geschreven door een apostel...  en de ene apostel beleefde bv de broodvermenigvuldiging anders dan de andere apostel...  dus staat het in Marcus bv anders dan in Lucas....  Het is een leerboek.... een voelboek....   Trouwens... voor de katholieken was het voor 1915 .... weet niet meer het preciese jaartal verboden om de Bijbel in huis te hebben....  Pas in de jaren 60 is de Bijbel bij katholieke gezinnen binnen gekomen...   Bij mijn opa en oma thuis... de ouders van mijn moeder hadden ze wel boeken met bijbelse verhalen.....  bijbelse geschiedenis... Maar een echte Bijbel.. nee dat had een goed katholiek niet........

Maar in weze maakt me dat eigenlijk nog niet eens allemaal uit...   Wat voor mij het belangrijkste is... dat is dat we ongeacht ras.... kleur.... geaardheid of geloof met elkaar kunnen samen leven....  Naast elkaar kunnen wonen... en elkaar kunnen groeten....  Dat we elkaar op een eerlijke manier kunnen benaderen... en dat we voor elkaar opkomen in moeilijke tijden...  Samen leven... samen doen... samen werken aan een goede toekomst....  En dan ga ik niet gooien op wereldvrede...  Nee... dat jij en ik samen in vrede kunnen leven....  En wie die jij dan is hier....  Degene die het met mij aandurft.......

Generaliseren is de werkelijkheid vervormen. Ik open mij voor het unieke van elke situatie
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.