Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het verkrijgen van Taqwa

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het verkrijgen van Taqwa
    Geplaatst op: 08 oktober 2006 om 09:22

Het verkrijgen van Taqwa

 

In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

 

Door Shaikh Saleem al-Hilaalee, vertaald door Amira voor Al Mutaqqun

 

 

Het begrip taqwa wordt in de Qur�aan altijd gelinkt aan �ibaadah (aanbidding). �Ibaadah kan worden gedefinieerd als het doen wat Allah geboden heeft vermijden wat Hij verboden heeft. �Ibaadah wordt ook omschreven als een begrip dat alle daden omvat waar Allah van houdt en die Hij goedkeurt, of dat nou daden van het hart, de tong of de ledematen zijn.

 

Dus taqwa is verbonden met het goede doen en het slechte uit de weg gaan. Taqwa is de vrucht van handelingen van �Ibaadah. Met andere woorden, als iemand doet wat Allah hem opgedragen heeft te doen en zich weerhoudt van de zaken die hem verboden zijn, zal hij taqwa verkrijgen. Allah vermeldt dit in Zijn Boek:

 

"O, jullie die geloven, het vasten is jullie voorgeschreven, zoals het degenen die v��r jullie waren was voorgeschreven, opdat jullie tot de mutaqqun zullen behoren." {Al Baqarah 2:183}

 

In deze ayaah en in vele anderen, laat Allah ons zien dat taqwa het resultaat of de vrucht is van handelingen van aanbidding.

 

 

De betekenis van Taqwa

 

Nu we duidelijk hebben gemaakt hoe je taqwa kunt verkrijgen, gaan we het begrip taqwa verder defini�ren. Taqwa betekent: het reinigen of zuiveren van het hart en de ziel. Dit feit wordt bewezen in enkele verzen in Soerat ash-Shams waarin Allah zegt:

 

"Bij de zon en haar licht, en bij de maan als zij deze volgt, en bij de dag wanneer hij deze onthult, en bij de nacht, wanneer hij haar bedekt, en bij de hemel en de schepping er van. En bij de aarde en haar uitgestrektheid, en bij de ziel en haar volmaaktheid. Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed (voor haar) is. Voorwaar, geslaagd is hij die haar loutert. En voorzeker hij gaat te gronde die haar te gronde richt." {Ash-Shams 91:1-10}

 

Allah begint deze soerah met 7 bezweringen. Wanneer Allah een soerah of ayaah begint met een eed, doet Hij dat om te getuigen dat hetgeen hierna volgt erg belangrijk is en essentieel voor ons om de begrijpen.

 

Daarom zouden we nauwkeurig onze aandacht moeten vestigen op wat er wordt gezegd en de betekenis reflecteren. Om iemands hart en ziel te zuiveren moet men rechtvaardige daden verrichten die Allah ons heeft voorgeschreven en onze vernietiging ligt in het verrichten van de daden die Allah ons heeft verboden. We zouden elke goede daad moeten verrichten in de hoop op Allah�s Barmhartigheid, vrezend voor Zijn Bestraffing, volledig op Hem vertrouwend.

 

 

Het zuiveren van de ziel

 

E�n van de missies van de Profeet (sallallaahu alaihi wa salaam) waarmee Allah hem gezonden heeft is de opdracht om de zielen te zuiveren van de mensheid in het algemeen en de moslims in het bijzonder. Allah zegt: "Hij is het Die onder de ongeletterden een boodschapper heeft verwekt die Zijn tekenen onder hen verkondigt en hen zuivert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, ofschoon zij voorheen in openbare dwaling verkeerden." {Al Jumu�ah 62:2}

 

In deze ayaah wordt het woord Hikmah vaak vertaald met wijsheid. Imam ash-Shafi�, ��n van de grote geleerden van de Islam, heeft gezegd dat wanneer Allah Hikmah noemt in de Qur�aan, het verwijst naar de Sunnah van de Profeet (sallallaahu alaihi was alaam). In toevoeging op dit vers zien we dat de Profeet (sallallaahu alaihi was alaam) met drie taken was gezonden:

 

1. De Qur�aan onderwijzen.

 

2. De Sunnah onderwijzen.

 

3. De betekenis van het zuiveren van de ziel tonen.

 

Deze zuivering wordt verkregen door de daden van �ibaadah te verrichten en zonden en ongehoorzaamheid te vermijden.

 

 

Voorwaarden voor het verkrijgen van Taqwa

 

Hoe weet iemand dat zijn daden van �ibaadah hem helpen om taqwa te verkrijgen? Om taqwa te ontwikkelen moeten we aan de volgende voorwaarden voldoen:

 

1. Ikhlaas, de oprechte intentie dat de daad enkel wordt verricht om Allah tevreden te stellen, uit liefde voor Hem, hopend op Zijn beloning en genade en vrezend voor Zijn woede en bestraffing wanneer hij niet gehoorzaamd wordt.

 

2. De daad verrichten in overeenstemming met de authentieke Sunnah. Beschikken over de benodigde kennis voor de �ibaadah die wordt verricht. Weten hoe en wanneer de Profeet deze handelingen verrichtte.

 

Wat betreft Iklaas, dit moet zowel voor als na de handeling aanwezig zijn, zonder riyaa of sum�ah (dingen doen om gezien of gehoord te worden door anderen). Bijvoorbeeld na het verrichten van een goede daad tegen een ander zeggen, "Kijk wat ik voor goeds heb gedaan", of "Ik ben zo�n goed mens want ik doe dit en dat�".

 

Wanneer je deze formule opvolgt in het nastreven van taqwa en voldoet aan alle voorwaarden, zul je insha�Allah taqwa verkrijgen.

 

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 oktober 2006 om 10:56
Huilen uit angst voor Allah


Ya�laa bin �At-Taa r.a heeft gezegddat zijn moeder de kohol bereidde voor �Abdoellah, de zoon van �Omar ibnoel-Chattaab r.a en dat hij iemand was die veel huilde. En dat hij de deur achter zich dichtdeed en dan begon te huilen. En hij huilde zoveel, tot hij blind geworden is. As-Syar 3/94

'Aasim r.a heeft gezegd dat:

''Aboe Waa-il zoveel snikte en huilde, wanneer hij alleen in zijn gebed was. En zelfs dat, indien de hele wereld aangeboden zou worden om te huilen in het ijzijn van de mensen, hij dit niet zou doen. As-Syar 4/165

Ishaaq bin Chaf r.a heeft gezegd:

''Wanneer 'Amr ibn Qays overwonnen werd door gevoel van zwakheid( dat hij wilde huilen), draaide hij zijn gezicht naar de muur en zei:'' Wat is een verkoudheid toch vervelend.'' As-Safwah 2/74

Ham-maad bin Yazied r.a heeft gezegd:

''Het kon af en toe zijn dat Ayyoeb een overlevering vermeldde, waardoor zijn ogen begonnen te tranen en hij zich naar de muur keerde. En vervolgens zei:'' Wat is een verkoudheid toch vervelend.'' As-Safwah 2/179.

Mohammed bin Waasi' r.a heeft gezegd:

''Ik ben mannen tegengekomen die samen met hun vrouw op hetzelfde hoofdkussen sliepen. En dat hun kussen nat werd door tranen die zij lieten, zonder dat hun eigen vrouw dit merkte. En ik heb mannen ontmoet, die zich in de rij bevonden met degenen die het gebed verrichten en die begonnen te huilen, zonder dat degene die zich naast hen bevond, besefte dat de persoon naast hem huilde.'' As-Safwah 2/163.

En hij heeft ook gezegd: '' Er waren zelfs mannen die gedurende twintig jaar veel gehuild hebben, zonder dat hun eigen vrouw hiervan op de hoogte was.'' As-Syar 122/6

En Mohammed bin Sierien r.a hoorde men huilen tijdens de nacht en lachen tijdens de dag. As-Safwah 2/148

En Imaam Al-Basrie r.a heeft gezegd:

''Er waren onder hen mannen die gedurende twintig jaar de gewoonte hadden een aanbidding te verrichten, zonder dat hun buur hiervan op de hoogte was. Terwijl anderen ��n keer een nachtgebed verrichten of ��n keer de hele nacht rechtop staan en zich dan hoogmoedig opstellen tegenover hun buur. En zij kwamen (na Fadjr) samen om elkaar aan het hiernamaals te herrineren. En wanneer ��n van hen begon te huilen, trachtte hij dit zoveel mogelijk te onderdrukken. Maar wanneer dit onmogelijk was, stonden zij op en gingen weg. En een man geeuwde in het bijzijn van 'Omar bin 'Abdil'Aziez, waarop deze hem een duw gaf en zei:'' Pas op dit kan een verleiding zijn.'' Al-bidaayah Wan-Nihaayah 9/280
[ Hij gaf hem een duw en zei dit, omdat hij hem wilde aansporen om niet te geeuwen; anders zouden de mensen weten dat hij moe was door het nachtgebed te verrichten ]

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.